Dit is de man (23) die met een airfryer in de trein kaassoufflés bakte: 'Ik wil inflatie bestrijden'
Het was dinsdagnamiddag geen alledaags beeld voor treinreizigers tussen Tilburg en Rotterdam: een man die, in een drukke trein, een airfryer aanslingerde en op zijn dooie gemak tussen medereizigers kaassoufflés bakte. Het is Izaak Mbungu (23) en hij bakt ze normaal niet goudbruin in de trein, maar op hogescholen. "Op die manier probeer ik de inflatie te bestrijden."
Izaak is net klaar met filmen voor zijn eigen YouTube-kanaal op de Hogeschool Rotterdam, als hij viraal gaat met een filmpje dat niet eens van zijn eigen account komt. Het filmpje waarin hij airfryend te zien is, werd gemaakt door een freelancer van RTV Dordrecht. Izaak had het ongetwijfeld niet durven denken.
Vraag waar iedere kijker mee zit, na het zien van de beelden: wáárom slingert iemand in vredesnaam de airfryer aan in de trein? "Ik was klaar met opnemen en op een gegeven moment had ik zin in een snack, dus ik dacht: ik warm 'm gewoon even op", zegt Izaak droogjes op Radio Rijnmond. "Vandaar eigenlijk."
'Inflatie bestrijden'
De opnames die Izaak even daarvoor had gemaakt waren voor zijn nieuwe serie. "Wat daarvan eigenlijk de bedoeling is, is dat ik langs scholen ga om kaassoufflés te verkopen voor vijftig cent. Een hele goedkope prijs, goedkoper dan in de kantine. Op die manier wil ik de inflatie proberen te bestrijden."
Een nobel initiatief dat hem dinsdag bracht op de Hogeschool Rotterdam. De opbrengst was weliswaar niet om over naar huis te schrijven, hij verkocht twee pakken met zes stuks, de weldoener is vastbesloten om door te gaan. Voor de inkomsten doet hij het niet, benadrukt hij.
Dat is maar goed ook, want het lukte Izaak diezelfde avond ook al niet om de overgebleven kaassoufflés te slijten op zijn eigen school. "De overige kaassoufflés wilde ik gratis weggeven. Maar omdat er bijna niemand meer op school, is dat ook niet echt gelukt."
Maar er is hoop. Izaak heeft wel een idee hoe hij de volgende keer op meer klandizie kan rekenen: meer mensen op de hoogte stellen van zijn komst. "Ik kende in Rotterdam sowieso niemand op die school dus ik had niemand ingelicht. Ik kon niemand vragen of iemand kon helpen."
Wat wellicht ook kan helpen bij het vergroten van zijn klantenbestand, is een uitbreiding van het assortiment. "Ik heb wel suggesties gekregen of ik andere snacks zou kunnen meenemen", vervolgt Izaak. "Dus ik kan dat overwegen." Maar, besluit hij: "Dan moet ik wel even naar de inkoopprijs kijken."
Nieuwe trend?
Maar airfyren op school is nog altijd iets anders dan airfryen in een trein. Is dat niet een beetje eigenaardig? "
In principe kun je dat gevoel bij alles hebben", 
zegt Izaak. "Ik dacht gewoon: ik warm ze even snel op. Het was geen kip met een bepaalde supersterke geur. Je ruikt de airfryer gelukkig minder dan de friteuse, dus dat scheelt."
Is treinbakker Izaak het startschot van een nieuwe trend? Dat veel treinreizigers zullen gruwelen bij dat idee, begrijpt hij best. "Als je iemand zo ziet, dan kan het wel lachen zijn. Maar als iedereen het gaat doen, dan weet ik niet wat er gaat gebeuren."