Eerder empathische mensen, dus net het soort mens die geen narcistische trekjes heeft. Een narcist is niet vaak iemand die zin heeft om naar zijn kwetsbare ik te gaan, de trauma’s uit zijn of haar jeugd naar boven te halen. Dat je door een NLPer gentimideerd voelt is wel opmerkelijkquote:Ik vraag mij af of NLP iets is wat met name narcistische mensen heel erg trekt.
Nee, ik denk niet in iedereen een narcist te zien en ik laat mij daarbij ook door niemand meer aanpraten dat er iets mis is met mijn beoordelingsvermogen. Ik pretendeer zeker niet altijd gelijk te hebben, maar achterlijk ben ik absoluut niet. Daarbij spreken de dingen die ik van hem heb meegemaakt voor zichzelf. Dus als iemand geen narcist is, maar ik denk van wel omdat hij zich als een zelfingenomen eikel gedraagt die met gekonkel en manipulatie wil bereiken dat ik veren in zijn reet wilt stoppen, dan voel ik mij totaal niet bezwaard of schuldig dat ik een te negatief beeld over hem heb.quote:Op zondag 11 december 2022 21:53 schreef CoolGuy het volgende:
Zou het kunnen dat niet iedereen een narcist is maar dat jij heel snel denkt te zien in mensen?
Mijn ervaring met NLP'ers is dat het juist wel mensen zijn die nogal vol van zichzelf zijn en ergens in een soort van NLP piramidespel gestapt zijn. Maar dat ligt misschien aan de mensen die ken en het als een soort van geloof prediken.quote:Op zondag 11 december 2022 22:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Eerder empathische mensen, dus net het soort mens die geen narcistische trekjes heeft. Een narcist is niet vaak iemand die zin heeft om naar zijn kwetsbare ik te gaan, de trauma’s uit zijn of haar jeugd naar boven te halen. Dat je door een NLPer gentimideerd voelt is wel opmerkelijk
Ik vind het nogal verdacht dat iemand pers in andermans ziel wilt wroeten, terwijl hij over zichzelf nauwelijks of helemaal niks wilt delen.quote:Op zondag 11 december 2022 22:11 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Eerder empathische mensen, dus net het soort mens die geen narcistische trekjes heeft. Een narcist is niet vaak iemand die zin heeft om naar zijn kwetsbare ik te gaan, de trauma’s uit zijn of haar jeugd naar boven te halen. Dat je door een NLPer gentimideerd voelt is wel opmerkelijk
Mijn ervaring dus ook.quote:Op zondag 11 december 2022 22:41 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Mijn ervaring met NLP'ers is dat het juist wel mensen zijn die nogal vol van zichzelf zijn en ergens in een soort van NLP piramidespel gestapt zijn. Maar dat ligt misschien aan de mensen die ken en het als een soort van geloof prediken.
Wat voor dingen zijn dat dan, die je met hem hebt meegemaakt en die voor zichzelf spreken? Want in de OP lees ik daar niets over, behalve dat jij nogal overdreven reageerde op een telefoongesprek waarvan je maar de helft hebt meegekregen.quote:Op zondag 11 december 2022 22:37 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet in iedereen een narcist te zien en ik laat mij daarbij ook door niemand meer aanpraten dat er iets mis is met mijn beoordelingsvermogen. Ik pretendeer zeker niet altijd gelijk te hebben, maar achterlijk ben ik absoluut niet. Daarbij spreken de dingen die ik van hem heb meegemaakt voor zichzelf. Dus als iemand geen narcist is, maar ik denk van wel omdat hij zich als een zelfingenomen eikel gedraagt die met gekonkel en manipulatie wil bereiken dat ik veren in zijn reet wilt stoppen, dan voel ik mij totaal niet bezwaard of schuldig dat ik een te negatief beeld over hem heb.
Waarom vraag je dit aan mij? Wat is jouw punt?
Dat is precies het hele punt als je met een narcistisch persoon te maken krijgt. Het zijn allemaal hele vage subtiele dingetjes waar je de vinger niet op kan leggen. Dan heeft die persoon altijd een excuus om op terug te vallen door te zeggen dat hij het niet zo heeft bedoeld en dat ik het allemaal verkeerd genterpreteerd etc, dus dan ben ik de idioot die hem excuses verschuldigd is.quote:Op maandag 12 december 2022 00:10 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Wat voor dingen zijn dat dan, die je met hem hebt meegemaakt en die voor zichzelf spreken? Want in de OP lees ik daar niets over, behalve dat jij nogal overdreven reageerde op een telefoongesprek waarvan je maar de helft hebt meegekregen.
Als ik zeg dat Sodemieters een legitieme vraag stelde, ga je mij dan ook aanpraten dat ik wel een narcist moet zijn?quote:Op maandag 12 december 2022 00:53 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Dat is precies het hele punt als je met een narcistisch persoon te maken krijgt. Het zijn allemaal hele vage subtiele dingetjes waar je de vinger niet op kan leggen. Dan heeft die persoon altijd een excuus om op terug te vallen door te zeggen dat hij het niet zo heeft bedoeld en dat ik het allemaal verkeerd genterpreteerd etc, dus dan ben ik de idioot die hem excuses verschuldigd is.
Misschien ben jij er wel een en snap je mij in werkelijkheid heel goed, maar speel je dommetje net zolang totdat je uit mijn reacties iets kan aangrijpen waarop je mij kan pakken. Als je dat lukt, heb je jezelf weer gerust kunnen stellen dat er niks mis is met jou maar met mij.
Maar dat moet je dan jouw hele leven lang blijven doen en dat wordt steeds moeilijker. En dan kan je wel naar een NLP-therapeut gaan die jou allemaal trucjes aanleert om jouw negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten, maar vanbinnen blijf je verrot en dat zit dan inmiddels zo diep dat jarenlange therapie geen fuck zal helpen, dus alle negativiteit blijf je maar op anderen projecteren en maak je jezelf wijs dat het allemaal domme kneusjes zijn die niet zo positief en wijs in het leven staan als jij. Totdat je niet meer kan ontkennen dat de mensen waarop je altijd neerkeek het een stuk beter hebben gedaan dan jij. Tja ... dat wordt moeilijk dan.
Maar gelukkig hoef jij je daarover geen zorgen te maken, toch?
Neequote:Op maandag 12 december 2022 01:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als ik zeg dat Sodemieters een legitieme vraag stelde, ga je mij dan ook aanpraten dat ik wel een narcist moet zijn?
Ah thanks voor de uitleg!quote:Op maandag 12 december 2022 20:26 schreef Watuntrik het volgende:
Je moet altijd op je hoede zijn voor wie dan ook... Bedriegers in het algemeen passen NLP toe om je zieltje te winnen. Ook al hebben ze het zelf niet eens door dat ze dit toepassen. Maar onder de streep geldt dit eigenlijk voor iedereen ongeacht de motivatie.
Tegen je vriendinnetje die moeite heeft met haar uiterlijk elke dag zeggen dat ze mooi is. Is ook een vorm van NLP toepassen die mogelijk zou kunnen werken wanneer je op de juiste manier tot haar door weet te dringen zodat zij er ook van overtuigt raakt dat er niets mis is met haar uiterlijk en zich beter en zekerder zal voelen.
Dus iedereen doet het al van kleins af aan en zit het in de menselijke psyche ingebakken...De een wordt meester in het manipuleren de ander laat zich manipuleren.
De NLP studie houd zich bezig met dat stukje psyche over hoe werkt manipulatie bij de mens. Je kunt het met een andere connotatie ook sturing of begeleiding noemen maar komt onder de streep op hetzelfde neer. Dus elke begeleider of iemand met een aansturende functie of een criminele manipulator zou al onbewust NLP kunnen toepassen die laatste al zeker. En met je toeleggen op de studie hoe dit nu eigenlijk werkt kun je deze technieken verfijnen en effectiever maken.
Een hele simpele basistruc van NLP is gelijk ook een heel simpel universeel menselijke eigenschap en dat is spiegelen. Iedereen spiegelt zich met iets dat familiair overkomt of iemand of groepen met gelijkgezinde voorkeuren bv. houding, mode, auto, taalgebruik, sport, gedrag, geur, culinair en noem maar op. Mensen kopiren elkaar nu eenmaal en niemand op de wereld is uniek.
De NLP zegt dus wanneer ik jou ga spiegelen presenteer ik mij als een gelijkgezinde. Zit ik tegenover jou en jij slaat je benen of armen over elkaar dan sla ik mijn benen of armen ook over elkaar. Praat jij met een bepaald taalgebruik dan pas ik mij aan op jouw taalgebruik en gebruik bv. dezelfde woordenschat. Ik kijk naar je modieuze voorkeur en de volgende ontmoeting heb ik me daar ook aangepast. Kunnen we elkaar al complimenteren. In de gesprekken laat je steeds meer over jezelf los en vertel je over je sport. Wellicht doe ik dat ook graag en gaan we samen sporten.
Ook al interesseert het me allemaal geen reet, maar als ik dat zou willen zijn we binnen No Time maatjes die samen lol hebben. Dan ben ik jou dus bewust aan het programmeren om mij aardig en leuk te vinden, je herkent jezelf in mij. Dat is het prille begin om de kast met andere technieken open te trekken om je eventueel voor andere karretjes te spannen. En dan heb ik je niet eens verteld dat ik een NLP freak ben. Dit kan goedschiks dan wel kwaadschiks bedoeld zijn.
Hele slimme oplichters doen niet anders van nature uit hun crimineel genen en leren zichzelf bepaalde technieken aan met vallen en opstaan. Maar zo kun je ook door een goedwillend NLP coach goed geholpen worden. Dat spiegelen is een eventuele techniek om dichter tot elkaar te komen, hoef geen kwaad achter te zitten. Je kunt het zelf ook gebruiken om prettiger met iemand om te kunnen gaan wanneer je dat zou willen. Heel wat managers op de werkvloer hebben NLP in hun C.V. staan en lopen er niet mee te koop maar passen het wel toe.
Ook dat hoeft niet pers zo te zijn... Zoals ik al zei NLP is slechts een mooie zogenaamde wetenschappelijke term voor eigenlijke eigenschappen van de menselijke psyche. Neuro Linguisme - De taal van je neuronensysteem - je brein dus met alles wat daar bij hoort, het denken het voelen en handelen en elke willekeurige volgorde die je er van kunt maken. En dit dan leren (re)programmeren en hier zijn een scale aan technieken voor ontwikkeld voor zover je ze technieken kunt noemen. Het zijn manieren van toepassen meer niet.quote:Op maandag 12 december 2022 21:16 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Echter als je het zou aangrijpen om niet meer gehinderd te worden door zorgen en angst, dan hou je jezelf gigantisch voor de gek.
Dat kun je zo kunnen zeggen tegen mensen die het een wetenschap noemen en opblazen. Het is niet meer dan logisch dat je denken je gevoel benvloed en dat je dit zelf kunt aanpassen. Men hoef het alleen maar te willen iedereen kan het.quote:Op maandag 12 december 2022 22:13 schreef Haushofer het volgende:
NLP, Neuro Lingustische Pseudowetenschap
Deze pestte ik vroeger altijd, die kneusquote:Op zondag 11 december 2022 23:22 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Mijn ervaring dus ook.
Jaren geleden overwoog ik om contact op te nemen met deze gast, omdat ik daar destijds goede verhalen over hoorde. Maar het klonk te mooi om waar te zijn. En het lijkt me sterk dat je binnen een jaar in zoverre al kan zijn opgeleid dat je een eigen praktijk kan openen. In dit geval gaat het over hypnotherapie, echter ik vernam dat hij daarvoor NLP gestudeerd had.
Als ik lees "Hoe kan je angst OMBUIGEN naar vrijheid?" dan constateer ik dat het op hetzelfde neerkomt als het coping-mechanisme wat narcistische mensen toepassen. Iedereen heeft overigens een bepaalde mate van narcisme in zich en dat is juist essentieel nodig voor jouw zelfbeeld, sociaal functioneren, perspectieven zien, richting geven aan jouw leven, etc. Als het echter in die mate overheerst dat je het niet meer kan opbrengen om fouten bij jezelf te erkennen, dan krijg je een zelfbeeld die niet klopt met de realiteit. Het voelt misschien goed om in alles de beste te zijn (of in ieder geval de dingen die voor jou persoonlijk van waarde zijn). Maar uiteindelijk voel je zelf niks meer, omdat je dat voor jezelf teveel hebt afgesloten. Je zit dan gevangen in jouw eigen grootheidswaanzin en je moet continu alles en iedereen manipuleren om daarvoor validatie te krijgen bij anderen. Je ziet dan niet meer in hoeverre je anderen daarmee dupeert, totdat iedereen je heeft uitgekotst en je niemand meer over hebt op momenten dat je zelf hulp nodig hebt. En iedereen die aardig tegen jou doet, denkt dat jij de persoon bent zoals jij je voordoet, niet de persoon die je in werkelijkheid bent. Dus ook dat stelt eigenlijk helemaal niks voor.
Dus ik vind NLP nogal neerkomen op "realiteit verdraaien op een manier zoals die voor jou het beste uitkomt".
Als je problemen hebt, dan zijn ze er. Als jij je ergens druk om maakt wat in wezen niet zoveel voorstelt, dan komt dat omdat je er een verkeerd beeld bij hebt door informatie die niet klopt. Dat is zeker niet hetzelfde als dat er iets niet goed is aan jouw mindset
Jij was een stoere boy dusquote:Op maandag 12 december 2022 22:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Deze pestte ik vroeger altijd, die kneus
Dat is dus NLP toepassenquote:Op maandag 12 december 2022 22:56 schreef Lospedrosa het volgende:
Deze pestte ik vroeger altijd, die kneus
Hier zit dus een trigger in jou. ....en niks aan de hand trouwens, want iedereen heeft triggersquote:Op zondag 11 december 2022 18:49 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik bedacht: "Gast, als je zo'n arrogante toon tegen mij opzet, dan sla ik je zo dwars door de ruit naar buiten!" Ik besefte op dat moment niet eens waarom ik dat dacht, maar hij maakte zoveel woede in mij los. In die mate zelf dat ik mezelf als onberekenbaar ervaar en uit bescherming voor mezelf en anderen in mezelf keer.
Op het moment zelf begreep ik wel dat ik getriggerd werd. Echter ik wil niet dat anderen gedupeerd raken door triggers die zich binnen mezelf afspelen. Het zou onredelijk en onrealistisch zijn als ik die mate van woede zou uiten tegen iemand die wat arrogant op mij overkomt.quote:Op dinsdag 13 december 2022 12:24 schreef Tengano het volgende:
[..]
Hier zit dus een trigger in jou. ....en niks aan de hand trouwens, want iedereen heeft triggers![]()
Het is alleen maar prettig als je weet wat je triggers zijnwant alleen dan pas kun je er aan gaan sleutelen
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |