Ik lees online ditquote:Op zondag 11 december 2022 13:12 schreef aloa het volgende:
Hij kan je niet ontslaan omdat je ziek was.
Ik werk enkel 2 dagen in de week en ben weer gaan werken toen ik ook niet goed voeldequote:Op zondag 11 december 2022 13:16 schreef Marius95 het volgende:
Is hooguit 3 dagen voor een ZWARE hersenschudding wel aannemelijk? Voor zoiets ben je minimaal 2 weken absent.
Dat personeelstekort is niet jou schuld.quote:Op zondag 11 december 2022 13:13 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik lees online dit
Veelvuldig ziekteverzuim is op zich geen reden voor ontslag. Maar als de gevolgen voor het bedrijf te ernstig zijn, kunt u de kantonrechter vragen om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Bijvoorbeeld als de voortgang van het productieproces in gevaar komt. Of als de werkdruk voor de andere werknemers te hoog wordt.
Het bedrijf waar ik werkt kampt met personeelstekort en moeilijk roosters rondkrijgen dus mijn ziekmelding veroorzaakt wel echt problemen
Er zijn laatst hier twee mensen vertrokken die vaak ziek waren, contract werd niet verlengd. Maar die van hun was wel tijdelijk en de mijne vast.quote:Op zondag 11 december 2022 13:19 schreef Farenji het volgende:
Die angst zit alleen in je hoofd. Als werknemer heb je echt prima ontslagbescherming en er is geen reden om je zorgen te maken. Voordat je ontslagen wordt moet je baas daar wel goede redenen voor aan kunnen voeren, en drie keer (ziekte)verzuim met valide redenen valt daar niet onder. Hoogstens zal je er een keer iets over horen op een functioneringsgesprek ofzo.
En je zegt ook zelf dat er personeelstekort is, waarom zou ie jou dan hiervoor ontslaan?
veel bedrijven,zeker de grote hebben vaak gesprekken als er "teveel"verzuim is,je kan niet zomaar even op straat gezet worden.quote:Op zondag 11 december 2022 13:09 schreef roos94 het volgende:
Afgelopen 1.5 maand ben ik veel afwezig geweest, in totaal 3x op verschillende momenten afgemeld (dus niet bijv maandag dinsdag woensdag ziek, maar maandag ziek en dan twee weken later weer een dag ziek enz)
Door: 1x griep, 1x dochter ziek en geen oppas, 1x zware hersenschudding en niet mogen werken vd arts. In totaal ben ik vijf dagen afwezig geweest hierdoor. (Ik werk 17 uur p/w dus vijf dagen klinkt niet veel maar is het wel)
Mijn baas heeft er verder niks over gezegd en toch heb ik die angst dan ineens ontslagen te worden. Maar wat betreft frequent verzuim, als hij mij eruit wil gooien dan moet er toch eerst iets van een waarschuwingsgesprek oid plaatsvinden of hoeft dat niet?
Ja daar heb je het al. Een aflopend tijdelijk contract niet verlengen is makkelijk, daar hoef je niet eens een reden voor te geven, iemand met een vast contract ontslaan een stuk lastiger.quote:Op zondag 11 december 2022 13:20 schreef roos94 het volgende:
[..]
Er zijn laatst hier twee mensen vertrokken die vaak ziek waren, contract werd niet verlengd. Maar die van hun was wel tijdelijk en de mijne vast.
Ik heb me toen niet ziek gemeld maar wel de situatie uitgelegd en toen kwam idd op vakantieuren maar in feite komt op hetzelfde neer, ik was afwezig en kon niet komenquote:Op zondag 11 december 2022 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me nog wel af of ziekmelden wegens ziekte van je dochter wel OK is. Daar neem je vrije dagen voor op, of je ruilt dagen (je werkt parttime). Eventueel iets als calamiteitenverlof.
Maar het maakt voor je totaal aan/frequentie van ziekteverzuim wel uit.quote:Op zondag 11 december 2022 13:30 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik heb me toen niet ziek gemeld maar wel de situatie uitgelegd en toen kwam idd op vakantieuren maar in feite komt op hetzelfde neer, ik was afwezig en kon niet komen
Heb je de rest ook gelezen?quote:Op zondag 11 december 2022 13:13 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik lees online dit
Veelvuldig ziekteverzuim is op zich geen reden voor ontslag. Maar als de gevolgen voor het bedrijf te ernstig zijn, kunt u de kantonrechter vragen om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Bijvoorbeeld als de voortgang van het productieproces in gevaar komt. Of als de werkdruk voor de andere werknemers te hoog wordt.
Het bedrijf waar ik werkt kampt met personeelstekort en moeilijk roosters rondkrijgen dus mijn ziekmelding veroorzaakt wel echt problemen
3 keer verzuimen in 1,5 maand is helemaal niet bijzonder; 'ziekte' hoort bij het leven. Iedereen kan even een mindere periode hebben.quote:Bij de kantonrechter moet u kunnen onderbouwen dat:
- de werknemer veelvuldig ziek is en dat het niet waarschijnlijk is dat hij binnen 26 weken niet meer veelvuldig ziek zal zijn;
- het ziekteverzuim niet veroorzaakt wordt door onvoldoende zorg voor de arbeidsomstandigheden;
- het niet mogelijk is de werknemer te herplaatsen;
- de gevolgen voor uw organisatie te ernstig zijn.
Als u uw werknemer via de kantonrechter wilt ontslaan vanwege veelvuldig ziekteverzuim, heeft u een deskundigenoordeel van UWV nodig.
https://www.uwv.nl/werkge(...)vuldig-ziekteverzuim.
"Afwezig en niet komen" is iets anders dan "ziek". Dat maakt dus wel degelijk uit.quote:Op zondag 11 december 2022 13:30 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik heb me toen niet ziek gemeld maar wel de situatie uitgelegd en toen kwam idd op vakantieuren maar in feite komt op hetzelfde neer, ik was afwezig en kon niet komen
Ja kom op.quote:Op zondag 11 december 2022 13:30 schreef roos94 het volgende:
[..]
waarom ben je bang voor iets wat wellicht wel nooit gaat gebeuren?quote:Op zondag 11 december 2022 13:09 schreef roos94 het volgende:
Mijn baas heeft er verder niks over gezegd en toch heb ik die angst dan ineens ontslagen te worden. Maar wat betreft frequent verzuim, als hij mij eruit wil gooien dan moet er toch eerst iets van een waarschuwingsgesprek oid plaatsvinden of hoeft dat niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |