abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Miss 200.000.000! zondag 11 december 2022 @ 13:09:41 #1
367000 roos94
pi_207041077
Afgelopen 1.5 maand ben ik veel afwezig geweest, in totaal 3x op verschillende momenten afgemeld (dus niet bijv maandag dinsdag woensdag ziek, maar maandag ziek en dan twee weken later weer een dag ziek enz)

Door: 1x griep, 1x dochter ziek en geen oppas, 1x zware hersenschudding en niet mogen werken vd arts. In totaal ben ik vijf dagen afwezig geweest hierdoor. (Ik werk 17 uur p/w dus vijf dagen klinkt niet veel maar is het wel)

Mijn baas heeft er verder niks over gezegd en toch heb ik die angst dan ineens ontslagen te worden. Maar wat betreft frequent verzuim, als hij mij eruit wil gooien dan moet er toch eerst iets van een waarschuwingsgesprek oid plaatsvinden of hoeft dat niet?

Heb vast contract

[ Bericht 3% gewijzigd door roos94 op 11-12-2022 13:26:04 ]
pi_207041118
Hij kan je niet ontslaan omdat je ziek was.
  Miss 200.000.000! zondag 11 december 2022 @ 13:13:35 #3
367000 roos94
pi_207041130
quote:
4s.gif Op zondag 11 december 2022 13:12 schreef aloa het volgende:
Hij kan je niet ontslaan omdat je ziek was.
Ik lees online dit

Veelvuldig ziekteverzuim is op zich geen reden voor ontslag. Maar als de gevolgen voor het bedrijf te ernstig zijn, kunt u de kantonrechter vragen om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Bijvoorbeeld als de voortgang van het productieproces in gevaar komt. Of als de werkdruk voor de andere werknemers te hoog wordt.

Het bedrijf waar ik werkt kampt met personeelstekort en moeilijk roosters rondkrijgen dus mijn ziekmelding veroorzaakt wel echt problemen
pi_207041170
Is hooguit 3 dagen voor een ZWARE hersenschudding wel aannemelijk? Voor zoiets ben je minimaal 2 weken absent.
  Miss 200.000.000! zondag 11 december 2022 @ 13:17:07 #5
367000 roos94
pi_207041179
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 13:16 schreef Marius95 het volgende:
Is hooguit 3 dagen voor een ZWARE hersenschudding wel aannemelijk? Voor zoiets ben je minimaal 2 weken absent.
Ik werk enkel 2 dagen in de week en ben weer gaan werken toen ik ook niet goed voelde
pi_207041182
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 13:13 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik lees online dit

Veelvuldig ziekteverzuim is op zich geen reden voor ontslag. Maar als de gevolgen voor het bedrijf te ernstig zijn, kunt u de kantonrechter vragen om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Bijvoorbeeld als de voortgang van het productieproces in gevaar komt. Of als de werkdruk voor de andere werknemers te hoog wordt.

Het bedrijf waar ik werkt kampt met personeelstekort en moeilijk roosters rondkrijgen dus mijn ziekmelding veroorzaakt wel echt problemen
Dat personeelstekort is niet jou schuld.
pi_207041200
Die angst zit alleen in je hoofd. Als werknemer heb je echt prima ontslagbescherming en er is geen reden om je zorgen te maken. Voordat je ontslagen wordt moet je baas daar wel goede redenen voor aan kunnen voeren, en drie keer (ziekte)verzuim met valide redenen valt daar niet onder. Hoogstens zal je er een keer iets over horen op een functioneringsgesprek ofzo.

En je zegt ook zelf dat er personeelstekort is, waarom zou ie jou dan hiervoor ontslaan?
  Miss 200.000.000! zondag 11 december 2022 @ 13:20:22 #8
367000 roos94
pi_207041218
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 13:19 schreef Farenji het volgende:
Die angst zit alleen in je hoofd. Als werknemer heb je echt prima ontslagbescherming en er is geen reden om je zorgen te maken. Voordat je ontslagen wordt moet je baas daar wel goede redenen voor aan kunnen voeren, en drie keer (ziekte)verzuim met valide redenen valt daar niet onder. Hoogstens zal je er een keer iets over horen op een functioneringsgesprek ofzo.

En je zegt ook zelf dat er personeelstekort is, waarom zou ie jou dan hiervoor ontslaan?
Er zijn laatst hier twee mensen vertrokken die vaak ziek waren, contract werd niet verlengd. Maar die van hun was wel tijdelijk en de mijne vast.
pi_207041228
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 13:09 schreef roos94 het volgende:
Afgelopen 1.5 maand ben ik veel afwezig geweest, in totaal 3x op verschillende momenten afgemeld (dus niet bijv maandag dinsdag woensdag ziek, maar maandag ziek en dan twee weken later weer een dag ziek enz)

Door: 1x griep, 1x dochter ziek en geen oppas, 1x zware hersenschudding en niet mogen werken vd arts. In totaal ben ik vijf dagen afwezig geweest hierdoor. (Ik werk 17 uur p/w dus vijf dagen klinkt niet veel maar is het wel)

Mijn baas heeft er verder niks over gezegd en toch heb ik die angst dan ineens ontslagen te worden. Maar wat betreft frequent verzuim, als hij mij eruit wil gooien dan moet er toch eerst iets van een waarschuwingsgesprek oid plaatsvinden of hoeft dat niet?
veel bedrijven,zeker de grote hebben vaak gesprekken als er "teveel"verzuim is,je kan niet zomaar even op straat gezet worden.
pi_207041235
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 13:20 schreef roos94 het volgende:

[..]
Er zijn laatst hier twee mensen vertrokken die vaak ziek waren, contract werd niet verlengd. Maar die van hun was wel tijdelijk en de mijne vast.
Ja daar heb je het al. Een aflopend tijdelijk contract niet verlengen is makkelijk, daar hoef je niet eens een reden voor te geven, iemand met een vast contract ontslaan een stuk lastiger.
  zondag 11 december 2022 @ 13:22:18 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207041241
Wat voor contract heb je? Als dat tijdelijk is, zou je baas kunnen besluiten het niet te verlengen. Frequent verzuim kan daarvoor een reden zijn. Edit: vast, dus dat scheelt.

Daarnaast zou je werkgever een verzuimbeleid moeten hebben en dan zou bij frequent verzuim bijv. minstens een verzuimgesprek moeten plaatsvinden.

Je kunt ook zelf initiatief nemen en het aankaarten in een overleg met je leidinggevende.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 11 december 2022 @ 13:23:27 #12
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_207041253
Ah, vandaar dat je toen ook zo weinig op fok was.

Oh, wacht.
pi_207041274
om even terug te komen op de vraag: Ja, er moet een gesprek komen lang voordat er verdere stappen genomen worden. Zeker omdat je een vast contract hebt. (als je vaker afwezig bent of gaat zijn)

Maar voorlopig worden er nog helemaal geen verdere stappen genomen en heeft TS een irrationele angst.

Dus nee, niet zonder waarschuwing(en)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zondag 11 december 2022 @ 13:27:51 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207041297
Ik vraag me nog wel af of ziekmelden wegens ziekte van je dochter wel OK is. Daar neem je vrije dagen voor op, of je ruilt dagen (je werkt parttime). Eventueel iets als calamiteitenverlof.
pi_207041315
Dit is Nederland, niet een vierdewereldland als de VS.

Ik neem aan dat je verder wel eerlijk geweest bent tegenover je werkgever.
  Miss 200.000.000! zondag 11 december 2022 @ 13:30:49 #16
367000 roos94
pi_207041325
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 13:27 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me nog wel af of ziekmelden wegens ziekte van je dochter wel OK is. Daar neem je vrije dagen voor op, of je ruilt dagen (je werkt parttime). Eventueel iets als calamiteitenverlof.
Ik heb me toen niet ziek gemeld maar wel de situatie uitgelegd en toen kwam idd op vakantieuren maar in feite komt op hetzelfde neer, ik was afwezig en kon niet komen
  zondag 11 december 2022 @ 13:32:08 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_207041333
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 13:30 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik heb me toen niet ziek gemeld maar wel de situatie uitgelegd en toen kwam idd op vakantieuren maar in feite komt op hetzelfde neer, ik was afwezig en kon niet komen
Maar het maakt voor je totaal aan/frequentie van ziekteverzuim wel uit.
pi_207041366
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 13:13 schreef roos94 het volgende:

[..]
Ik lees online dit

Heb je de rest ook gelezen?

Zoals ik al zei, je bent in Nederland, je bent goed beschermt.

quote:
Bij de kantonrechter moet u kunnen onderbouwen dat:

- de werknemer veelvuldig ziek is en dat het niet waarschijnlijk is dat hij binnen 26 weken niet meer veelvuldig ziek zal zijn;
- het ziekteverzuim niet veroorzaakt wordt door onvoldoende zorg voor de arbeidsomstandigheden;
- het niet mogelijk is de werknemer te herplaatsen;
- de gevolgen voor uw organisatie te ernstig zijn.

Als u uw werknemer via de kantonrechter wilt ontslaan vanwege veelvuldig ziekteverzuim, heeft u een deskundigenoordeel van UWV nodig.

https://www.uwv.nl/werkge(...)vuldig-ziekteverzuim.
3 keer verzuimen in 1,5 maand is helemaal niet bijzonder; 'ziekte' hoort bij het leven. Iedereen kan even een mindere periode hebben.
  Moderator zondag 11 december 2022 @ 13:35:25 #19
155227 crew  Guppy
dus
pi_207041370
quote:

[..]
"Afwezig en niet komen" is iets anders dan "ziek". Dat maakt dus wel degelijk uit.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_207041383
quote:

[..]
Ja kom op.

Je bent jezelf aan het pijnigen; ik zou bijna zeggen dat je moeilijk doet.

Verzuim is door ziekte. Vakantieuren inzetten is geen verzuim, je hebt dan gewoon verlof genomen - wat gewoon mag en waar je niet voor gestraft kunt worden. Al helemaal als je verlof door ze is goedgekeurd.

2 keer verzuim, ene keer door griep en de andere door hersenschudding.

Je werkgever zou gek zijn om zijn bek tegenover je open te trekken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2022 13:41:39 ]
  Miss 200.000.000! zondag 11 december 2022 @ 13:37:30 #21
367000 roos94
pi_207041384
Bedankt voor de reacties :)
pi_207041390
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 13:37 schreef roos94 het volgende:
Bedankt voor de reacties :)
En jij bedankt voor je topic. :)
pi_207041762
Natuurlijk niet...
Tenzij jij betrapt word op onziek gedrag tijdens je ziekmelding.
  zondag 11 december 2022 @ 14:29:42 #24
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_207041940
Ach iedereen heeft weleens de pech dat dit soort dingen ineens veel voorkomen in een korte tijd. Dat jij griep kreeg en je dochter daarna ziek werd is bijvoorbeeld niet gek in deze tijd van het jaar. Als het de rest van het jaar niet al te gek was zou ik me zeker geen zorgen maken.
En heb je geen zorgverlof/calamiteitenverlof waar de zorg voor je dochter onder valt?
En zeker als er personeelstekort is zijn ze waarschijnlijk vooral blij dat je weer terug bent.
Een fatsoenlijke baas heeft wel begrip voor dit soort situaties (ervan uitgaande dat het de rest van het jaar wel meeviel).
  zondag 11 december 2022 @ 15:28:40 #25
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_207042571
Ik ga er even van uit dat je een vast contract hebt, oftewel een contract voor onbepaalde tijd, omdat je het over ontslag hebt.

Een tijdelijk contract moet je afmaken en daarna kan het wel/niet verlengd worden. Indien het niet verlengd wordt is dit geen ontslag.

Om je te kunnen ontslaan moet een werkgever goedkeuring hebben van een rechter of het UWV. Het hangt af van de reden voor ontslag of de werkgever bij de rechter of het UWV moet zijn.

Om je te kunnen ontslaan omdat je te vaak ziek/afwezig zou zijn, dan moet de werkgever volgens mij een goed dossier hebben waaruit geconcludeerd kan worden dat het verzuim niet iets tijdelijks is, maar iets terugkerends of duurzaams.
pi_207042773
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2022 13:09 schreef roos94 het volgende:
waarom ben je bang voor iets wat wellicht wel nooit gaat gebeuren?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_207043494
Ontslag zonder waarschuwing is ontslag op staande voet. Je kan niet op staande voet ontslagen worden omdat je je met geldige reden ziekmeldt. Het antwoord hierop is dus nee.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')