abonnement bol.com Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 december 2022 @ 12:00:43 #1
414785 sirdanilot
pi_206992645
Gefeliciteerd met de Onbevlekte Ontvangenis iedereen ! Ik woon in het katholieke Ierland en daar wordt dit traditiegetrouw gevierd. Veel plattelandsbewoners komen op deze dag naar Dublin om te winkelen. Wat dat verder met die hele onbevlekte ontvangenis van doen heeft, God mag het weten, maar goed. Net als dat wij naar de IKEA gaan op 2e pinksterdag of zo.

Nou zocht ik vanochtend uit nieuwsgierigheid even op wat Onbevlekte Ontvangenis precies inhoudt. Ik dacht dat dit hetzelfde was als Maagdelijke Geboorte, d.w.z. dat de maagd Maria nog geen gemeenschap had gehad met een man (ook niet haar man Jozef) toen zij zwanger werd van Jezus door de Heilige Geest. Dit dogma wordt namelijk ook in de kerk waar ik ben opgegroeid (evangelische gemeente) gedeeld. Tenminste voor zover ik weet want er werd nooit echt nadruk gelegd op die hele Maria bij ons.

Maar Onbevlekte Ontvangenis van Maria is een apart rooms katholiek Dogma dat bepaalt dat Maria bij haar geboorte vrij was van de erfzonde. Zoals je vast wel weet zijn allen zondig en derven de heerlijkheid Gods (Romeinen 3:23). Maar de RK kerk zegt: dat klopt BEHALVE voor Maria. Da's een uitzondering !

Volgens de RK kerk kan een zondige vrouw nooit Jezus Christus , die zonder zonde was (ook weer een dogma dat ook bij onze kerk werd nagevolgd), op aarde zetten namelijk.

Echter volgens de kerk (evangelische gemeente) waar ik ben opgegroeid, is Jezus Christus die gekruisigd per definitie zonder zonde omdat dit de zoon Gods is. God kan per definitie niet zondigen, zelfs al doet God iets wat tegen de 10 geboden is (zoals al die mensen die zijn gedood in het Oude Testament) is dat per definitie nooit een zonde omdat al wat van de Heere komt Heilig is. Zonde is per definitie datgene wat niet van de Here komt en dus het tegenovergestelde van Heilig. Ook hadden wij het dogma dat er maar Één was, die zonder zonde was, en dat was Jezus Christus dus. Dus per definitie kan het niet zijn dat Maria ook zonder zonde (d.w.z. Onbevlekt Ontvangen) was.

Wat vinden jullie, was Maria Onbevlekt Ontvangen en dus zonder zonde zoals de RK kerk zegt? Of hebben wij Evangelischen gelijk en was Maria wel een zondares en was enkel Jezus Christus die gekruisigd zonder zonde?

Of kan de hele reutemeteut gewoon meteen de kliko ingeflikkerd worden omdat het allemaal onzin is, dat mag natuurlijk ook he.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 8 december 2022 @ 12:05:29 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206992689
god is zeker zondig, want minimaal twee keer genocide.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 december 2022 @ 12:17:17 #3
414785 sirdanilot
pi_206992804
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:05 schreef Netsplitter het volgende:
god is zeker zondig, want minimaal twee keer genocide.
Maar volgens onze leer is alles wat God doet, per definitie geen zonde maar heilig.

Ook als God een heel volk van kant maakt met een zondvloed, is dat geen zonde.

Tsja ik heb het ook niet bedacht he.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 8 december 2022 @ 12:20:04 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_206992837
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Maar volgens onze leer is alles wat God doet, per definitie geen zonde maar heilig.

Ook als God een heel volk van kant maakt met een zondvloed, is dat geen zonde.

Tsja ik heb het ook niet bedacht he.
Wij zijn geschapen naar zijn evenbeeld. Wij zijn zondig, dus dat daar boven ook.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 december 2022 @ 12:24:29 #5
414785 sirdanilot
pi_206992888
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:20 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Wij zijn geschapen naar zijn evenbeeld. Wij zijn zondig, dus dat daar boven ook.
Ik vroeg mij altijd af wie God dan had gemaakt maar dan werden mijn ouders altijd kwaad ;(
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206993027
Maria is enkel niet behept met de erfzonde. Ze kan daarna best zondes begaan hebben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 8 december 2022 @ 12:51:06 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206993170
Lijkt mij bij uitstek de dag om je wijf eens flink te bevlekken. gehehgeheheheh.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_206993306
Waarom wil je dit weten?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 8 december 2022 @ 13:14:33 #9
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206993496
Zwangere ongetrouwde tiener, normaal staat de kerk op zijn achterste poten bij zoiets (of nouja, vooral het ongetrouwde deel.)
  donderdag 8 december 2022 @ 13:40:00 #10
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206993840
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Maar volgens onze leer is alles wat God doet, per definitie geen zonde maar heilig.

Ook als God een heel volk van kant maakt met een zondvloed, is dat geen zonde.

Tsja ik heb het ook niet bedacht he.
Ja dus als god een kindje bruut verkracht dan is dat heilig omdat god het doet. Maar alleen voor god dan toch? Of is het vanaf dan ineens ook OK voor ons om kindjes te verkrachten?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 december 2022 @ 15:05:06 #11
414785 sirdanilot
pi_206994793
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 13:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ja dus als god een kindje bruut verkracht dan is dat heilig omdat god het doet. Maar alleen voor god dan toch? Of is het vanaf dan ineens ook OK voor ons om kindjes te verkrachten?
Nee alleen voor God.

Ja lekker eerlijk he :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 december 2022 @ 15:08:22 #12
414785 sirdanilot
pi_206994813
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:38 schreef sigme het volgende:
Maria is enkel niet behept met de erfzonde. Ze kan daarna best zondes begaan hebben.
Ik vind dat niet echt eerlijk.

En wat maakt het uit dat ze geen erfzonde had als ze daarna wel iemand een muilpeer heeft verkocht of een brood gestolen heeft of wat voor zonde dan ook en dan Jezus gebaard :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 december 2022 @ 15:08:43 #13
414785 sirdanilot
pi_206994819
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom wil je dit weten?
Ik was er benieuwd naar.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 8 december 2022 @ 15:23:48 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_206994942
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 15:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Nee alleen voor God.

Ja lekker eerlijk he :')
Er zijn denk ik eigenlijk 3 opties

1. Moraliteit is onschendbaar voor mens en god (en god zou zich nooit buiten-moreel gedragen). "Regels zijn regels. Voor iedereen"

2. Moraliteit wordt door god bepaald (als god het doet WORDT het moreel) "Er zijn regels maar zodra ik die breek dan veranderen ze mee (voor iedereen)"

3. Moraliteit wordt door god bepaald voor ons. En alles wat god doet mag hij doen en is heilig als hij het doet. Maar vaak zondig als jij het doet.. "doe wat ik zeg, doe niet wat ik doe"

Het lijkt er op dat jij naar optie 3 wijst, toch?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 8 december 2022 @ 15:36:39 #15
414785 sirdanilot
pi_206995053
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 15:23 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Er zijn denk ik eigenlijk 3 opties

1. Moraliteit is onschendbaar voor mens en god (en god zou zich nooit buiten-moreel gedragen). "Regels zijn regels. Voor iedereen"

2. Moraliteit wordt door god bepaald (als god het doet WORDT het moreel) "Er zijn regels maar zodra ik die breek dan veranderen ze mee (voor iedereen)"

3. Moraliteit wordt door god bepaald voor ons. En alles wat god doet mag hij doen en is heilig als hij het doet. Maar vaak zondig als jij het doet.. "doe wat ik zeg, doe niet wat ik doe"

Het lijkt er op dat jij naar optie 3 wijst, toch?
Ja ik heb vroeger in ´t kerkje optie 3 geleerd.

Dat is inderdaad niet eerlijk, nee. Hij is groot en ik is klein. Tsja. Het leven is niet eerlijk.

Ik mag bijvoorbeeld niet iemand chanteren of manipuleren en zeggen dat hij zijn eerstgeboren zoon met een mes van kant moet maken. Dat is niet alleen volgens de menselijke wet strafbaar (opruiing of medeplichtigheid aan moord), maar ook volgens de Bijbel (gij zult niet doden). God mocht dat echter wel doen met Abraham. Die moest zijn zoon Isaak op gruwelijke wijze offeren. Op het laatste moment bleek het een grapje en mocht hij een ram offeren.

Tsja. Ik heb het ook niet bedacht dat zeiden ze in't kerkje.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206995670
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 15:08 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Ik vind dat niet echt eerlijk.

En wat maakt het uit dat ze geen erfzonde had als ze daarna wel iemand een muilpeer heeft verkocht of een brood gestolen heeft of wat voor zonde dan ook en dan Jezus gebaard :')
Wat dat uitmaakt?
Nou, dus dat ze niet belast is met de erfzonde. Die hebben al Eva's dochter geërfd, omdat Eva zonodig dat van die appel moest doen. In pijn zult gij uw kinderen baren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_207003896
Maria of dan wel haar ziel was voor haar geboorte (reeds) uitverkoren door god. Dus als relatiegeschenk tijdens de zwangerschap van haar moeder of tijdens de geboorte, wanneer en hoe je dan ook een ziel verkrijgt, kreeg zij een onbevlekte ziel van god die vrij van de hoofdzonde/erfzonde is.

Verder wordt haar leven tot de geboorte van Christus niet beschreven of ze nooit zondig is geweest. Blijkbaar niet met een onbevangen ziel. Misschien wel want een onderdeel van de erfzonde is dat na de zondeval Adam en Eva en de mensheid dus sterfelijk werden. Dus voor die val waren Adam en Eva en de menselijkheid onsterfelijk.

Wat deze onsterfelijkheid dan ook ooit heeft ingehouden. Blijkbaar geen natuurlijke dood kunnen sterven. Niet vermoord kunnen worden valt af want dit is haar zoon overkomen. Alhoewel, hij is warempel weer opgestaan. Die man moet dan toch ook een fucking goede acteur geweest zijn met en tot aan zijn kruisje.

Hoe dan ook, indien Maria gevrijwaard is van deze zonde zou ze dus onsterfelijk moeten zijn en indien niet vermoord zou nu nog steeds ergens moeten rondhuppelen. :') Toch? Maar ergens in de geschiedenis is ze zoekgeraakt. Misschien toch gewoon gestorven? Dan zal ze iets zondigs op de kerfstok moeten hebben tijdens haar leven. Geen idee...

Wat ik er verder van begrepen heb blijkt er een verwarring te bestaan en wordt de maagdelijkheid van Maria pas beschreven na de geboorte van haar zoon Jezus. Dit zal dan betrekking hebben op haar maagdelijke onbevlekte ziel en niet op een wel of niet ongebruikt intact fluitje... ^O^ Ze was immers getrouwd met Jozef Zimmermann en batsen na het huwelijk is geen zonde.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 09-12-2022 10:12:20 ]
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 9 december 2022 @ 11:18:56 #18
414785 sirdanilot
pi_207004650
quote:
7s.gif Op donderdag 8 december 2022 16:45 schreef sigme het volgende:

[..]
Wat dat uitmaakt?
Nou, dus dat ze niet belast is met de erfzonde. Die hebben al Eva's dochter geërfd, omdat Eva zonodig dat van die appel moest doen. In pijn zult gij uw kinderen baren.
Mannen hebben ook erfzonde
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_207004685
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 13:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ja dus als god een kindje bruut verkracht dan is dat heilig omdat god het doet. Maar alleen voor god dan toch? Of is het vanaf dan ineens ook OK voor ons om kindjes te verkrachten?
Ja de paus mag het ook, die is ook heilig. En al zijn bisschoppen en kardinalen eigenlijk niet maar dat wordt al jaren gedoogd dus eigenlijk toch weer wel.

Kan gewoon allemaal.
pi_207011631
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 13:40 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Ja dus als god een kindje bruut verkracht dan is dat heilig omdat god het doet. Maar alleen voor god dan toch? Of is het vanaf dan ineens ook OK voor ons om kindjes te verkrachten?
Heraclitus merkte ooit op:
quote:
“To God all things are fair and good and right, but men hold some things wrong and some right.”
pi_207016465
Ik dacht altijd dat de onbevlekte bevangenis betekende dat jezus zonder sperma ter wereld is gekomen :P
pi_207026898
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 21:39 schreef Libertarisch het volgende:
Ik dacht altijd dat de onbevlekte bevangenis betekende dat jezus zonder sperma ter wereld is gekomen :P
Het schijnt een algemene voorkomende verwarring te zijn. de onbevlekte ontvangenis heeft betrekking op Maria en niet op de verwekking van Jesus. En uit de vroegste geschriften blijkt de maagdelijke geboorte van Jezus nogal dubbelzinnig wordt beschreven. En dat bij de vertaling naar Grieks de dubbelzinnigheid dus ondubbelzinnig is vertaald wat met alle overige vertalingen daarna ook weer gebeurd zal zijn. En zo is men het hele verhaal steeds letterlijker gaan interpreteren. Dat Maria dus ondanks getrouwd met Jozef Zimmermann zwanger is geworden van de heilige geest voordat ze met Jozef ging samenwonen.

Maar zelfs de paus Joseph Ratzinger heeft aangegeven dat het slechts interpretaties zijn en dat er geen enkele reden is om het als probleem te zien dat Jezus op een normale manier door Jozef is verwerkt en god niet de biologische maar geestelijke vader is die hem net zo als dat hij bij Maria heeft gedaan een onbevlekte goddelijke ziel heeft gegeven.

Maar je mag en kan omdat er zoveel verschillende verklaringen zijn over de verwekking van Jezus zelf kiezen aan welke het meeste geloof te hechten. Geen enkele verklaring doet af aan het feit dat hij hoe dan ook de zoon van god is. :)
  dinsdag 13 december 2022 @ 16:48:30 #23
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_207067784
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:00 schreef sirdanilot het volgende:
Of kan de hele reutemeteut gewoon meteen de kliko ingeflikkerd worden omdat het allemaal onzin is, dat mag natuurlijk ook he.
Kliko.

Zoals geldt voor elk dogma.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2022 21:39 schreef Libertarisch het volgende:
Ik dacht altijd dat de onbevlekte bevangenis betekende dat jezus zonder sperma ter wereld is gekomen :P
Dan heeft dat hele geslachtsregister van Jozef dus geen enkele zin. :+

Wie op zoek gaat naar logica en consequentie in de Bijbel komt bedrogen uit.
pi_207072677
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2022 16:48 schreef hoatzin het volgende:
Wie op zoek gaat naar logica en consequentie in de Bijbel komt bedrogen uit.
Wie logica en ratio gaat toepassen op God/ziel komt tot de conclusie dat het niet bestaat. Dat komt omdat het niet logisch is, zoals liefde/haat niet logisch is.

De Bijbel is een magische en gewelddadige bende :)
pi_207097126
De onbevlekte ontvangenis was waarschijnlijk een smoesje van een slettebakje in een tijd dat voorbehoedsmiddelen schaars waren.

Wel jammer dat we nu opgescheept zitten met het christendom door dat slippertje.
Conscience do cost.
pi_207152319
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:00 schreef sirdanilot het volgende:

Wat vinden jullie, was Maria Onbevlekt Ontvangen en dus zonder zonde zoals de RK kerk zegt? Of hebben wij Evangelischen gelijk en was Maria wel een zondares en was enkel Jezus Christus die gekruisigd zonder zonde?

Of kan de hele reutemeteut gewoon meteen de kliko ingeflikkerd worden omdat het allemaal onzin is, dat mag natuurlijk ook he.


je antwoord



zowel Maria als het ichthus visje hebben dezelfde roots als bron van het leven die moeder aarde-achtige heidense godinnen voortbrachten. Beide meer symbolische dan werkelijke karakters. Zowel Maria als het visje zijn meer dan ze zijn en tegelijkertijd niet meer dan dat.

[ Bericht 35% gewijzigd door Beathoven op 19-12-2022 21:39:00 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')