quote:
Wist ook niet zeker of ik je tuk ging hebben idd maar ik dacht ik probeer wat.

Ben er zelf nog niet zo uit of het handig is om een bevolkingsgroep te beoordelen op de gewelddadige lieden.
Als je de analyse zou doen dan kom je uit op de volgende factoren af denk ik:
1. Is het gewelddadige groepje een bovengemiddeld groot aandeel van de grote groep
2. Wordt het gewelddadige groepje "een hand boven het hoofd gehouden" richting de buitenwereld. of zelfs aangemoedigd door de grotere groep niet-gewelddadigen
3. Hoe sociaal hecht zijn de gewelddadigen en de niet-gewelddadigen
4. Zit er in de kern van de 'levensbeschouwing' een element wat wordt onderkend door de hele groep wat makkelijk gebruikt kan worden om geweld goed te praten.
Moslims scoren wat mij betreft hoog op alle punten (1, 2, 3 en 4)
Incels... ben ik qua gemeenschap niet zo bekend mee maar:
Op punt 1. Volgens mij zijn het vooral hier en daar incidenten en gaat het in totaal over iets van 5 of 6 daders de afgelopen jaren? Dat valt natuurlijk in het niet bij andere groeperingen
Op punt 2. Ik denk niet dat incels sociaal sterk genoeg zijn dat ze de macht hebben om hun imago richting de buitenwereld te cureren. Hun imago wordt vooral gevormd door de kritikasters.
Op punt 3. Geen idee hoe hecht de incelcommunity is en wat er op discord besproken wordt. Ik kan me voorstellen dat ik daar nog wel verrast zou kunnen worden door hoe extreem sommige denkbeelden zijn
Op punt 4. Ik denk incel filosofie er eentje is van frustratie. Maar ik ben niet bekend met logische gevolgtrekkingen uit die frustratie waarmee ze gewelddadige actie kunnen losweken.
Het lijkt vooral voort te komen uit de psychisch instabielen. En het zou kunnen dat psychisch instabiele mensen door hun gedrag uit komen op die groep.
Ik denk dat er erg veel vraagtekens zijn en de media lijkt geen interesse te hebben om die te beantwoorden. Het is vooral een lekker click-bait item om soms daar voren te werpen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like