abonnement Unibet Coolblue
pi_206969277
Hallo,

Ik heb recent een vintage TV gekocht uit de Verenigde Staten. Dit ding is dus gemaakt voor het 110/120 V netwerk van de Verenigde Staten. Ik dacht genoeg te hebben aan een simpele US>EU stekker, maar blijkbaar dus niet. Het apparaat werkte heel even (een minuut of 10) goed, maar is daarna uitgevallen en ik krijg het ook niet meer aan.

Ik heb nu wél een omvormer besteld (230 V > 110 V), wat ik eigenlijk in eerste instantie had moeten doen...

Mijn vraag is nu: is mijn apparaat definitief kapot door deze domme fout, of komt het morgen/overmorgen goed als ik het even laat "rusten" en het aansluit met de omvormer? Ik vraag het nu alvast zodat ik eventueel andere maatregelen kan nemen om het te fixen. Ik kom er natuurlijk vanzelf achter over een paar dagen, maar baal hier wel erg van, vandaar mijn vraag...
pi_206969419
De interne componenten zijn gefrituurd

Waarschijnlijk moet je het apparaat repareren

Met een beetje mazzel kun je zien als je hem open schroeft wat er doorgebrand is, dat zal je moeten vervangen
pi_206969534
http://www.earlytelevision.org/postwar_tv_schematic_diagrams.html

Heb je mogelijk het schema van je tv.

Ook al wordt een beeldbuis tv repareren wel een aardige klus.
pi_206969601
Dit meen je niet... :(

Het gaat trouwens om een CRT/VCR combo. Het is een klein ding dat in campers werd gebruikt. Het werkt op een batterij. Kan het zijn dat de batterij is verbrand en niet de televisie zelf? De batterij is namelijk los te koppelen van de televisie en dient opgeladen te worden.

Nog een correctie: het gaat om een Panasonic, dus Japans, niet Amerikaans. Maar wel gemaakt voor de Amerikaanse markt.
pi_206969674
Waarschijnlijk NTSC , dus geen PAL.
60Hz ipv 50Hz

Gaat lastig worden hier te gebruiken.
pi_206969707
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:03 schreef Klepper272 het volgende:
Waarschijnlijk NTSC , dus geen PAL.
60Hz ipv 50Hz

Gaat lastig worden hier te gebruiken.
De VCR is ingebouwd.

Ik ga binnenkort maar eens langs een reparateur.

Ik denk dat de batterij verbrand is, niet de TV zelf, aangezien de batterij de TV aanzet (TV kan niet op zichzelf aan).
pi_206969742
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:04 schreef craziness het volgende:

[..]
De VCR is ingebouwd.
Heb je dan videobanden opgenomen met NTSC?
pi_206969756
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:06 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Heb je dan videobanden opgenomen in NTSC?
Ik heb originele NTSC videobanden.
pi_206969808
FF kijken of de zekering niet kapot is, anders naar een een ervaren reparateur brengen.
Als die er heil inzien.
pi_206969843
Foto genomen ter verduidelijking:

De TV/VHS combo kan alleen aan met de bijgeleverde batterij, welke je moet connecten met de televisie.

Dan denk ik dat het probleem aan de batterij ligt, toch? Of is het hoofdapparaat dan ook waarschijnlijk toast?

pi_206969930
Ja jij hebt dubbele aan voltage en doorheen gejaagd, dan gaat die omvormer achteraf ook niet meer helpen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_206969932
Is geen batterij maar een netspanningsadaptor
pi_206969977
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:12 schreef spierbal het volgende:
Ja jij hebt dubbele aan voltage en doorheen gejaagd, dan gaat die omvormer achteraf ook niet meer helpen.
Idee had ik al ja. Ik houd het wel, mocht ik in staat zijn dit te repareren. Baal hier echt erg van.

Zijn er reparateurs die jullie kunnen aanraden in Amsterdam?
pi_206970002
Toch maar even naar een reparateur/electronicahobbyist. Misschien valt het mee als je geluk hebt.
pi_206970004
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:12 schreef Klepper272 het volgende:
Is geen batterij maar een netspanningsadaptor
Heb je gelijk in, ik gebruikte "batterij" voor het gemak. In de manual staat dat de batterijen niet meegeleverd zijn.

Mijn vraag is, is het dan waarschijnlijk dat de netspanningsadapter kapot is en niet perse het hoofdapparaat?
pi_206970020
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:10 schreef craziness het volgende:
Foto genomen ter verduidelijking:

De TV/VHS combo kan alleen aan met de bijgeleverde batterij, welke je moet connecten met de televisie.

Dan denk ik dat het probleem aan de batterij ligt, toch? Of is het hoofdapparaat dan ook waarschijnlijk toast?

[ afbeelding ]
Je hebt geluk; alleen de adapter is kapoet
Vakman pur sang
pi_206970023
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:15 schreef Klepper272 het volgende:
Toch maar even naar een reparateur/electronicahobbyist. Misschien valt het mee als je geluk hebt.
Ik heb er een in de buurt gevonden, mochten jullie andere kunnen aanraden in Amsterdam, dan hoor ik dat graag!

Er was in ieder geval geen flits/brand o.i.d. toen het apparaat uitviel.
pi_206970040
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Je hebt geluk; alleen de adapter is kapoet
Ik hoop het. Het apparaat is zeer zeldzaam en komt uit 1989, zijn maar een paar andere foto's van op het internet.
pi_206970052
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:16 schreef craziness het volgende:

[..]
Heb je gelijk in, ik gebruikte "batterij" voor het gemak. In de manual staat dat de batterijen niet meegeleverd zijn.

Mijn vraag is, is het dan waarschijnlijk dat de netspanningsadapter kapot is en niet perse het hoofdapparaat?
Ik hoop het voor je maar kan er eigenlijk geen zinnige uitspraak over doen.
Een kundige monteur kan dat imho snel testen door het toestel op een externe voeding te testen.
pi_206970174
Nu ik er wat langer over na denk schat ik in dat je een grote kans hebt dat enkel de adaptor defect is.
  dinsdag 6 december 2022 @ 18:24:39 #21
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206970192
Kwam er na het uitspringen stank uit de tv? Je weet wel zo'n verbrande elektronica lucht.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 6 december 2022 @ 18:26:49 #22
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_206970256
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:17 schreef craziness het volgende:

[..]
Ik hoop het. Het apparaat is zeer zeldzaam en komt uit 1989, zijn maar een paar andere foto's van op het internet.
Ik duim voor je TS. Hopelijk is alleen de adapter stuk.
Ik weet ook hoe het voelt als je iets nieuws hebt gekocht en je er op hebt verheugd en dan kapot gaat.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_206970366
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:10 schreef craziness het volgende:
Foto genomen ter verduidelijking:

De TV/VHS combo kan alleen aan met de bijgeleverde batterij, welke je moet connecten met de televisie.

Dan denk ik dat het probleem aan de batterij ligt, toch? Of is het hoofdapparaat dan ook waarschijnlijk toast?

[ afbeelding ]
Maak eens een goede foto van de stekker op de tv?
De TV werkt op DC 12 of 24V

Deze zou misschien passen:
https://www.12volttv.nl/e(...)d-tv-4-pole-pin.html
Vakman pur sang
pi_206970534
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maak eens een goede foto van de stekker op de tv?
De TV werkt op DC 12 of 24V

Deze zou misschien passen:
https://www.12volttv.nl/e(...)d-tv-4-pole-pin.html
Mooi gevonden, echter het is te hopen dat de pinbezetting hetzelfde is.
pi_206970602
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:24 schreef Harvest89 het volgende:
Kwam er na het uitspringen stank uit de tv? Je weet wel zo'n verbrande elektronica lucht.
Nee, gelukkig niet.
pi_206970734
Ik ga er niet vanuit dat die voeding uit 1989 gestabiliseerd is met een regelaar. Dus zou zomaar kunnen, dat het tv ook dubbele voltage voor zijn kiezen heeft gekregen.
.
pi_206970881
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:30 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maak eens een goede foto van de stekker op de tv?
De TV werkt op DC 12 of 24V

Deze zou misschien passen:
https://www.12volttv.nl/e(...)d-tv-4-pole-pin.html
Heb je iets aan deze foto's? Voor zover ik kan zien is er aan de buitenkant niets doorgebrand o.i.d.


pi_206970901
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:39 schreef Fer het volgende:
Ik ga er niet vanuit dat die voeding uit 1989 gestabiliseerd is met een regelaar. Dus zou zomaar kunnen, dat het tv ook dubbele voltage voor zijn kiezen heeft gekregen.
Tuurlijk wel, in 1989 hadden ze ook gelijkrichtbruggen. Hoe maken ze anders 12V DC?
Vakman pur sang
pi_206970951
De pin is helaas wel anders.
pi_206971043
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:26 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ik duim voor je TS. Hopelijk is alleen de adapter stuk.
Ik weet ook hoe het voelt als je iets nieuws hebt gekocht en je er op hebt verheugd en dan kapot gaat.
Ja, heel erg naar dit. Heb 2 maanden gewacht op dit ding en dan gaat het na 10 minuten stuk ;(. Door mijn eigen domme fout. Wist ook meteen waarom toen het uitviel.
pi_206971521
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tuurlijk wel, in 1989 hadden ze ook gelijkrichtbruggen. Hoe maken ze anders 12V DC?
Ja maar een brug maakt van 24v geen 12v. Als je 230v op een 110/12v trafo zet, zal hij hij er 24v van maken.

Zonder spanningsregelaar, zoals een LM7812 blijft dat ook 24v. Maar die aansluiting is 12/24v dus wellicht heeft hij geluk.
.
pi_206971664
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:43 schreef craziness het volgende:
De pin is helaas wel anders.
Ja heb ff gekeken, je moet de Panasonic PV-AM4 hebben.
Daar kom je lastig aan dus zal je een expert naar de voeding moeten laten kijken en meten wat er kapot is.
Misschien kan hij dit repareren of anders achterhalen op welke pinnen de DC 12V stond en een universele voeding solderen op de bestaande kabel.
Succes!
Vakman pur sang
pi_206971859
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja heb ff gekeken, je moet de Panasonic PV-AM4 hebben.
Daar kom je lastig aan dus zal je een expert naar de voeding moeten laten kijken en meten wat er kapot is.
Misschien kan hij dit repareren of anders achterhalen op welke pinnen de DC 12V stond en een universele voeding solderen op de bestaande kabel.
Succes!
Thanks! Ik ga morgen langs een expert.
pi_206977119
Deze website verkoopt de adapters (wel erg duur, bijna $100):

https://panasonic.encompass.com/item/415474/Panasonic/PV-AM4/

Maar ze verzenden niet naar Nederland en ze verzenden ook niet naar mijn US forwarding address.

Echt niet chill dit.
pi_206977224
Dit kunnen vinden op eBay en meteen gekocht.
Lijkt niet op de adapter die ik heb, maar is wel hetzelfde model. Misschien is enkel het design anders.

https://www.ebay.com/itm/255795461685
pi_206978014
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:53 schreef Fer het volgende:

[..]
Ja maar een brug maakt van 24v geen 12v. Als je 230v op een 110/12v trafo zet, zal hij hij er 24v van maken.

Zonder spanningsregelaar, zoals een LM7812 blijft dat ook 24v. Maar die aansluiting is 12/24v dus wellicht heeft hij geluk.
Het toestel kan blijkbaar werken op 12V of op 24V, maar ik zie drie pinnen + een "randaarde", dan is het best mogelijk dat één pin bedoeld is voor 12V en een andere voor 24V. Trouwens, als je op dezelfde ingang zowel 12V als 24V kan aanleggen, dan verwacht je dat ie ook werkt met een voltage tussen 12 en 24. Maar als dat het geval was zou er 12..24V staan, niet 12V/24V.

Gezien de vorm van de adapter betwijfel ik dat er een klassieke transformator + bruggegelijkrichter in zit, op de sticker lijkt 4xW (met x een onleesbaar cijfer) te staan, dus een vermogen van 40 Watt of meer. Daar heb je bij 50 of 60Hz een vrij grote transformator voor nodig, volgens mij zou die te hoog zijn om in dat omhulsel te passen. Een schakelende voeding lijkt me waarschijnlijker. Een schakelende voeding reguleert de uitgangsspanning, dus ik verwacht dat (voordat de adapter faalde) de spanning slechts 12V was. Hopelijk heeft het falen van de adapter ook geen spanningspiek veroorzaakt.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206981034
Langs een expert geweest en hij gaf aan dat als de adapter kapot is, het sowieso niet te repareren is.
Hij gaf aan dat ik even naar een repair café moest gaan om de adapter door te laten meten, zodat ik in ieder geval weet of het daaraan ligt. Maar de repair café's in de buurt hebben voor mij onhandige openingstijden (1x per maand doordeweeks tijdens kantooruren), dus dat gaat hem helaas niet worden.

Ik heb de volgende adapter besteld op eBay:

https://www.ebay.com/itm/255795461685

Modelnummer is PV-AM4, maar apparaat ziet er wel net iets anders uit. En het lijkt een batterij o.i.d. te missen? In ieder geval mijn enige hoop.

Edit: ik heb mijn adapter nogmaals gechecked en het gaat om een PV-AM7, niet een AM4. Ik weet niet hoe ik op AM4 ben gekomen.

Edit 2: blijkbaar is de PV-AM4 ook compatible met de PV-M749 (model nummer panasonic tv).

[ Bericht 12% gewijzigd door craziness op 07-12-2022 13:49:17 ]
pi_206981270
Kan de expert niet de adapter nameten?
pi_206981471
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:31 schreef craziness het volgende:
Deze website verkoopt de adapters (wel erg duur, bijna $100):

https://panasonic.encompass.com/item/415474/Panasonic/PV-AM4/

Maar ze verzenden niet naar Nederland en ze verzenden ook niet naar mijn US forwarding address.

Echt niet chill dit.
Het lijkt me niet zo handig om in de US te bestellen, aangezien ze daar met 110 Volt werken en je wss gewoon weer een 110 Volt adapter krijgt toegestuurd (tenzij er expliciet bij staat dat het voor 230 Volt geschikt is).
pi_206981489
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 23:41 schreef craziness het volgende:
Dit kunnen vinden op eBay en meteen gekocht.
Lijkt niet op de adapter die ik heb, maar is wel hetzelfde model. Misschien is enkel het design anders.

https://www.ebay.com/itm/255795461685
Dus je koopt een adapter in de US en zit dus weer met het probleem dat het voltage hier te hoog is voor die adapter.
Of ga je ook nog een 230 naar 110 Volt converter aanschaffen?
pi_206981567
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dus je koopt een adapter in de US en zit dus weer met het probleem dat het voltage hier te hoog is voor die adapter.
Of ga je ook nog een 230 naar 110 Volt converter aanschaffen?
Ik heb de converter aangeschaft. Denk dat het lastig wordt om een geschikte adapter te vinden in Nederland.
pi_206981581
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:16 schreef Basp1 het volgende:
Kan de expert niet de adapter nameten?
Hij gaf aan dat hun monteur niet aanwezig was en ze dat niet konden doen. Ik vond het wel een beetje gek.
pi_206981582
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:46 schreef craziness het volgende:

[..]
Ik heb de converter aangeschaft. Denk dat het lastig wordt om een geschikte adapter te vinden in Nederland.
Ok, welke converter heb je?
pi_206981636
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ok, welke converter heb je?
Ik heb deze besteld:

https://www.redhound.nl/omvormer-230-volt-naar-110-volt-100-watt

Die moet wel geschikt zijn toch? De beste die ik kon vinden.

Maximaal hertz van de omvormer is 50, maar de power source is 60. Ik weet niet hoe erg dat is?

Hier zijn alle specificaties:

Power source (adapter):

120 V AC, 60 Hz
12 V/24 V DC
Power consumption: Approx. 41 watts
pi_206981675
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:52 schreef craziness het volgende:

[..]
Ik heb deze besteld:

https://www.redhound.nl/omvormer-230-volt-naar-110-volt-100-watt

Die moet wel geschikt zijn toch? De beste die ik kon vinden.
Daar zou het mee moeten lukken.
pi_206981689
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daar zou het mee moeten lukken.
Gelukkig. Hopelijk is enkel de adapter kapot en niet het systeem zelf. En hopelijk is de PV-AM4 inderdaad geschikt voor de PV-M749 zoals deze website aangeeft (meegeleverd adapter is de PV-AM7).

Heel veel hangt af van hoop :P.
pi_206986235
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 13:56 schreef craziness het volgende:

[..]
Gelukkig. Hopelijk is enkel de adapter kapot en niet het systeem zelf. En hopelijk is de PV-AM4 inderdaad geschikt voor de PV-M749 zoals deze website aangeeft (meegeleverd adapter is de PV-AM7).

Heel veel hangt af van hoop :P.
Je kan eventueel aan iemand die wat van elektronica kent vragen om de oude adapter te bekijken. Normaal staat er een elektrolytische condensator aan de uitgang van het circuit, die heeft een + en - contact, met een ohmmeter kan je nameten met welke pinnen van de connector die contacten verbonden zijn, dan weet je welke pin de + en welke de - is (de gemeten weerstand moet zeer laag zijn en constant blijven, want meten tussen de + en - pin zal ook een lage waarde geven, maar die zal stijgen omdat de condensator dan oplaadt).

De pinconfiguratie zal ook in de service manual te vinden zijn, maar die lijkt nergens online te staan, werd wel ergens te koop aangeboden.

Eens je die informatie hebt kan je de kabel van de adapter aan eender welke schakelende voeding van 12V (en minstens 41W) bevestigen. Maar met een beetje geluk past de bestelde adapter en heb je dat niet nodig.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206987302
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 19:40 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Je kan eventueel aan iemand die wat van elektronica kent vragen om de oude adapter te bekijken. Normaal staat er een elektrolytische condensator aan de uitgang van het circuit, die heeft een + en - contact, met een ohmmeter kan je nameten met welke pinnen van de connector die contacten verbonden zijn, dan weet je welke pin de + en welke de - is (de gemeten weerstand moet zeer laag zijn en constant blijven, want meten tussen de + en - pin zal ook een lage waarde geven, maar die zal stijgen omdat de condensator dan oplaadt).

De pinconfiguratie zal ook in de service manual te vinden zijn, maar die lijkt nergens online te staan, werd wel ergens te koop aangeboden.

Eens je die informatie hebt kan je de kabel van de adapter aan eender welke schakelende voeding van 12V (en minstens 41W) bevestigen. Maar met een beetje geluk past de bestelde adapter en heb je dat niet nodig.
Ik heb de PV-AM7 kunnen bestellen door mijn US adres een beetje te tweaken, waardoor het wel geaccepteerd werd. Hopelijk wordt mijn bestelling niet geannuleerd. Dan heb ik in ieder geval de juiste adapter. Mocht de bestelling wel geannuleerd worden, dan is de PV-AM4 mijn laatste hoop op korte termijn en anders moet ik de komende maanden/jaren eBay goed in de gaten houden voor een PV-AM7.

Mocht de PV-AM4 werken en mijn PV-AM7 bestelling niet geannuleerd worden, dan heb ik in ieder geval één reserve (+1 kapotte voor parts).

En dan gaan we ervan uit dat enkel de power supply kapot is en niet de tv/vcr zelf. Ik heb ook rond gevraagd op reddit en daar geven ze ook aan dat de kans groot is dat het enkel de power supply is.
pi_206989473
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 20:34 schreef craziness het volgende:

[..]
Ik heb de PV-AM7 kunnen bestellen door mijn US adres een beetje te tweaken, waardoor het wel geaccepteerd werd. Hopelijk wordt mijn bestelling niet geannuleerd. Dan heb ik in ieder geval de juiste adapter. Mocht de bestelling wel geannuleerd worden, dan is de PV-AM4 mijn laatste hoop op korte termijn en anders moet ik de komende maanden/jaren eBay goed in de gaten houden voor een PV-AM7.

Mocht de PV-AM4 werken en mijn PV-AM7 bestelling niet geannuleerd worden, dan heb ik in ieder geval één reserve en een kapotte voor parts.
Zelf zou ik eerder de kabel van de adapter op een andere voeding zetten, dan een 60Hz adapter gebruiken, maar ik knoei dan ook dagelijks met elektronica.

Reden waarom ik liever geen 60 Hz adapter op 50 Hz gebruik:
- als het een simpele transformator en gelijkrichter is: de transformator kan in verzadiging gaan, dan zakt de inductie plots, waardoor de stroom sterk stijgt, al die extra stroom warmt de windingen op tot ze doorbranden.

- Bij schakelende voedingen: de condensatoren worden zwaarder belast, waardoor ze sneller verouderen en capaciteit verliezen. Als de capaciteit te laag wordt zal de adapter niet meer werken, en bij 50Hz ligt de waarde waarop dat gebeurt 17% hoger dan bij 60Hz.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kortom, de levensduur zal op 50Hz aanzienlijk korter zijn.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206989894
quote:
Op woensdag 7 december 2022 04:37 schreef crystal_meth het volgende:

Het toestel kan blijkbaar werken op 12V of op 24V, maar ik zie drie pinnen + een "randaarde", dan is het best mogelijk dat één pin bedoeld is voor 12V en een andere voor 24V. Trouwens, als je op dezelfde ingang zowel 12V als 24V kan aanleggen, dan verwacht je dat ie ook werkt met een voltage tussen 12 en 24. Maar als dat het geval was zou er 12..24V staan, niet 12V/24V.

Gezien de vorm van de adapter betwijfel ik dat er een klassieke transformator + bruggegelijkrichter in zit, op de sticker lijkt 4xW (met x een onleesbaar cijfer) te staan, dus een vermogen van 40 Watt of meer. Daar heb je bij 50 of 60Hz een vrij grote transformator voor nodig, volgens mij zou die te hoog zijn om in dat omhulsel te passen. Een schakelende voeding lijkt me waarschijnlijker. Een schakelende voeding reguleert de uitgangsspanning, dus ik verwacht dat (voordat de adapter faalde) de spanning slechts 12V was. Hopelijk heeft het falen van de adapter ook geen spanningspiek veroorzaakt.
Argument tegen deze stelling: schakelende voedingen slikken doorgaans 100-240V, 50/60Hz.
Dan zou TS dit hele probleem überhaupt niet gehad hebben.
  donderdag 8 december 2022 @ 07:45:37 #51
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_206990778
Waarom test je de TV niet eerst op een andere 12V dc stroombron, die moeten in ieder huishouden wel te vinden zijn? Klein accutje, andere adapter van een of ander apparaat, etc. Knip de stekker van de kapotte adapter af (wel weten wat + en - is, staat meestal op de adapter) en maak die kabel en stekker aan een aanstekerstekker voor in de auto/ losse accu/ andere stroombron.

Dan weet je iig of je tv nog gaat werken voordat je allerlei andere apparatuur gaat bestellen.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_206991618
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 07:45 schreef Barcaconia het volgende:
Waarom test je de TV niet eerst op een andere 12V dc stroombron, die moeten in ieder huishouden wel te vinden zijn? Klein accutje, andere adapter van een of ander apparaat, etc. Knip de stekker van de kapotte adapter af (wel weten wat + en - is, staat meestal op de adapter) en maak die kabel en stekker aan een aanstekerstekker voor in de auto/ losse accu/ andere stroombron.

Dan weet je iig of je tv nog gaat werken voordat je allerlei andere apparatuur gaat bestellen.
Het lijkt er op dat het een 24/12 volt voeding is (dus beide voltages nodig voor de werking van het apparaat), wat logisch is gezien de pinbezetting van de adapter.
pi_206991634
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2022 22:46 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Zelf zou ik eerder de kabel van de adapter op een andere voeding zetten, dan een 60Hz adapter gebruiken, maar ik knoei dan ook dagelijks met elektronica.

Reden waarom ik liever geen 60 Hz adapter op 50 Hz gebruik:
- als het een simpele transformator en gelijkrichter is: de transformator kan in verzadiging gaan, dan zakt de inductie plots, waardoor de stroom sterk stijgt, al die extra stroom warmt de windingen op tot ze doorbranden.

- Bij schakelende voedingen: de condensatoren worden zwaarder belast, waardoor ze sneller verouderen en capaciteit verliezen. Als de capaciteit te laag wordt zal de adapter niet meer werken, en bij 50Hz ligt de waarde waarop dat gebeurt 17% hoger dan bij 60Hz.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kortom, de levensduur zal op 50Hz aanzienlijk korter zijn.
Wat is "aanzienlijk korter" en hoeveel uren per jaar denk je dat TS videobanden gaat kijken? ;)
pi_206991696
quote:
6s.gif Op woensdag 7 december 2022 23:22 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Argument tegen deze stelling: schakelende voedingen slikken doorgaans 100-240V, 50/60Hz.
Dan zou TS dit hele probleem überhaupt niet gehad hebben.
Tegenwoordig wel, omdat ze dan maar één versie moeten maken. Maar 33 jaar geleden, voor een NTSC tv die waarschijnlijk enkel in de VS verkocht zou worden?
Er waren vroeger wel schakelende voedingen die je op zowel 115 als 230 kon gebruiken, PC voedingen bvb, maar die hadden toen nog een input voltage switch: in de 230 stand stond er een gewone gelijkrichter aan de ingang, in de 115 stand was het een Delon voltage doubler, zodat je in beide gevallen dezelfde DC spanning kreeg.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206991775
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:17 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Tegenwoordig wel, omdat ze dan maar één versie moeten maken. Maar 33 jaar geleden, voor een NTSC tv die waarschijnlijk enkel in de VS verkocht zou worden?
Er waren vroeger wel schakelende voedingen die je op zowel 115 als 230 kon gebruiken, PC voedingen bvb, maar die hadden toen nog een input voltage switch: in de 230 stand stond er een gewone gelijkrichter aan de ingang, in de 115 stand was het een Delon voltage doubler, zodat je in beide gevallen dezelfde DC spanning kreeg.
[ afbeelding ]
Ik heb hier een tijdje terug een (in nieuwstaat verkerende) Roland SC-88 Pro (~1996) uit Japan besteld.

Veel MIDI apparatuur heeft een adapter en dan is het een kwestie van een 5, 9 of 12 volt adapter vervangen (in de 80's was polarisatie vaak omgewisseld t.o.v. nu dus ook daar goed op letten).

Maar bij de Roland SC-88 kan je een andere wikkel op de trafo kiezen. Dit wist ik voor ik hem uit Japan kocht.





Uiteraard ook direct de Lithium batterij vervangen na zoveel jaren.
pi_206992167
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:08 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het lijkt er op dat het een 24/12 volt voeding is (dus beide voltages nodig voor de werking van het apparaat), wat logisch is gezien de pinbezetting van de adapter.
Dat dacht ik eerst ook, maar Lospedrosa had de adapter blijkbaar opgezocht en schreef dat ie 12V leverde.
En een TV met ingebouwde VCR die met DC spanning gevoed wordt lijkt me vooral bedoeld voor gebruik op plaatsen waar geen netstroom beschikbaar is, zoals in een caravan, truck of motorhome, en die hebben meestal ofwel 12V, ofwel 24V. Dan is het logischer dat ie op zowel 12 als 24V kan werken, dan dat ie beide zou nodig hebben.

Maar misschien kan TS voor alle zekerheid posten wat er op de adapter vermeldt staat (enkel 12V, of 12 en 24V).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206992937
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:16 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dat dacht ik eerst ook, maar Lospedrosa had de adapter blijkbaar opgezocht en schreef dat ie 12V leverde.
En een TV met ingebouwde VCR die met DC spanning gevoed wordt lijkt me vooral bedoeld voor gebruik op plaatsen waar geen netstroom beschikbaar is, zoals in een caravan, truck of motorhome, en die hebben meestal ofwel 12V, ofwel 24V. Dan is het logischer dat ie op zowel 12 als 24V kan werken, dan dat ie beide zou nodig hebben.

Maar misschien kan TS voor alle zekerheid posten wat er op de adapter vermeldt staat (enkel 12V, of 12 en 24V).
Volgens mij 12V & 24V. Zal als ik thuis ben een foto maken.
pi_206993566
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 12:28 schreef craziness het volgende:

[..]
Volgens mij 12V & 24V. Zal als ik thuis ben een foto maken.
Maak een foto van de onderkant van je adapter. Daar zit doorgaans een typesticker op met dat soort AC/DC informatie.
pi_206997501
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 13:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maak een foto van de onderkant van je adapter. Daar zit doorgaans een typesticker op met dat soort AC/DC informatie.
Er staat dit:

120V AC
60Hz
49W

https://imgur.com/a/ESsQznk

Ik heb een nulmeting uitgevoerd en er zit geen voltage op het ding.
pi_206998095
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 19:09 schreef craziness het volgende:

[..]
Er staat dit:

120V AC
60Hz
49W

https://imgur.com/a/ESsQznk

Ik heb een nulmeting uitgevoerd en er zit geen voltage op het ding.
Dat is minder info dan ik verwacht had... :{

Wat zijn de waarden op de sticker die op de TV kleeft btw, ik bedoel de lijn met
DC 12V ... DC 24V ....
de rest ervan is niet leesbaar op de foto
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206998214
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 19:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dat is minder info dan ik verwacht had... :{

Wat zijn de waarden op de sticker die op de TV kleeft btw, ik bedoel de lijn met
DC 12V ... DC 24V ....
de rest ervan is niet leesbaar op de foto
Op de sticker achterkant TV staat:

DC 12V, 41W/DC 24V, 41W

Foto: https://i.imgur.com/ixopZnN.jpg

Onder v-lock staat er:

DC 12V/24V IN

Foto: https://i.imgur.com/eTAogHa.jpg
pi_206998835
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 19:50 schreef craziness het volgende:

[..]
Op de sticker achterkant TV staat:

DC 12V, 41W/DC 24V, 41W

Foto: https://i.imgur.com/ixopZnN.jpg

Onder v-lock staat er:

DC 12V/24V IN

Foto: https://i.imgur.com/eTAogHa.jpg
Dan is het dus inderdaad 12V of 24V, niet 12V en 24V (want als ie zowel 12V 41W als 24V 41W zou nodig hebben, dan zou de adapter in totaal 82W moeten leveren, wat niet kan want hij is slechts 49W). Geen probleem dus.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207158813
Onderdeel van eBay ontvangen, maar het is helaas niet geschikt voor de TV. Uiteinde van kabel is anders, is bedoelt voor VCRs. Vreemd dat er stond dat het compatible is met mijn systeem, is het namelijk niet.

Edit: de PV-AM4 werkt dus wel. Is het misschien mogelijk om de kabels te vervangen? Dus kabel/uiteinde van de PV-AM4 te vervangen voor die van de defecte PV-AM7?

[ Bericht 29% gewijzigd door craziness op 20-12-2022 14:06:00 ]
pi_207162655
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 13:48 schreef craziness het volgende:
Onderdeel van eBay ontvangen, maar het is helaas niet geschikt voor de TV. Uiteinde van kabel is anders, is bedoelt voor VCRs. Vreemd dat er stond dat het compatible is met mijn systeem, is het namelijk niet.

Edit: de PV-AM4 werkt dus wel. Is het misschien mogelijk om de kabels te vervangen? Dus kabel/uiteinde van de PV-AM4 te vervangen voor die van de defecte PV-AM7?
kabel vervangen is altijd mogelijk, maar dan moet je wel weten welke draad + en welke - is.
Ik denk dat je iemand nodig hebt die je irl kan helpen, iemand die wat van elektronica kent, kan solderen etc.
Is er zo niemand in je kennissenkring? Of een fokker zoeken die in de buurt woont...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207165675
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 19:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
kabel vervangen is altijd mogelijk, maar dan moet je wel weten welke draad + en welke - is.
Ik denk dat je iemand nodig hebt die je irl kan helpen, iemand die wat van elektronica kent, kan solderen etc.
Is er zo niemand in je kennissenkring? Of een fokker zoeken die in de buurt woont...
Helaas niet. Ik weet er zelf ook niets van af.

Hoe vind ik iemand op fok die het (tegen betaling) zou willen doen/proberen?
pi_207165956
Ik heb 2 nieuwe foto's genomen:

foto 1: bovenste kabel (K1) is van de nieuwe adapter. deze past niet op de TV.
foto 1: onderste kabel (K2) is van de oude (defecte) adapter.



foto 2: links is de oude adapter. "tv" is kabel K2.
foto 2: rechts is de nieuwe adapter. "vcr" is K1.



is het mogelijk om K2 (kabel oude adapter) te vervangen voor K1 (kabel nieuwe adapter)?
pi_207166619
quote:
Op dinsdag 20 december 2022 22:05 schreef craziness het volgende:

Helaas niet. Ik weet er zelf ook niets van af.

Hoe vind ik iemand op fok die het (tegen betaling) zou willen doen/proberen?
Begin maar 's met te vertellen in welke regio je woont.
pi_207166935
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 december 2022 22:58 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Begin maar 's met te vertellen in welke regio je woont.
Amsterdam :)
pi_207166960
quote:
Op dinsdag 20 december 2022 23:13 schreef craziness het volgende:

Amsterdam :)
Da's voor mij, vanuit Tilburg, helaas niet interessant.
pi_207167164
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 december 2022 23:14 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Da's voor mij, vanuit Tilburg, helaas niet interessant.
Begrijp ik. Ik zou de dingen eventueel kunnen opsturen en alles vooraf (incl. retourkosten) betalen?
pi_207167218
quote:
Op dinsdag 20 december 2022 23:24 schreef craziness het volgende:

Begrijp ik. Ik zou de dingen eventueel kunnen opsturen en alles vooraf (incl. retourkosten) betalen?
Alles kan natuurlijk, maar het gaat je zoveel geld kosten. En het heeft je al flink wat gekost, dat vind ik best wel zonde.
Misschien is er iemand die dit topic leest en wel praktisch bij je om de hoek woont.
pi_207168818
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 december 2022 23:14 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Da's voor mij, vanuit Tilburg, helaas niet interessant.
En ik woon in Mechelen, België, is ook niet echt een optie.
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2022 23:24 schreef craziness het volgende:

[..]
Begrijp ik. Ik zou de dingen eventueel kunnen opsturen en alles vooraf (incl. retourkosten) betalen?
Dat is een optie, maar stel dat je het terugkrijgt, en het blijkt niet te werken, wat dan? Lijkt me makkelijker als degene die het doet het ook meteen op de tv kan testen, zodat ie indien nodig kan troubleshooten.

Ik hoop dat je die nieuwe adapter gebruikt met een 240V - 120V omvormer? Anders zal die het ook niet lang uithouden. Heb je gecheckt of ie (afgezien van de stekker) verder wel voldoet? Maw uitgang van 12V en minstens 41W of 3.5A.

Je zou het zelf kunnen proberen, in principe moet je zelfs niet solderen, je kan de kabels afknippen, strippen en dan de draden met schroef- of krimpverbindingen aan elkaar verbinden. Het enige probleem is weten welke draad aan welke draad moet. Daarvoor zou je (voordat je de kabel afknipt!) de kapotte adapter moeten openschroeven, en kijken waar de draden mee verbonden zijn (of foto's ervan plaatsen). Vaak staat het op de print aangegeven (een + naast één van de soldeerpunten), anders moet je het proberen af te leiden uit het circuit.

Een andere optie: registreer je op circuits online, en plaats een zoekertje.
https://www.circuitsonline.net/aanbod

[ Bericht 1% gewijzigd door crystal_meth op 21-12-2022 05:45:29 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207169209
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 04:46 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
En ik woon in Mechelen, België, is ook niet echt een optie.
[..]
Dat is een optie, maar stel dat je het terugkrijgt, en het blijkt niet te werken, wat dan? Lijkt me makkelijker als degene die het doet het ook meteen op de tv kan testen, zodat ie indien nodig kan troubleshooten.

Ik hoop dat je die nieuwe adapter gebruikt met een 240V - 120V omvormer? Anders zal die het ook niet lang uithouden. Heb je gecheckt of ie (afgezien van de stekker) verder wel voldoet? Maw uitgang van 12V en minstens 41W of 3.5A.

Je zou het zelf kunnen proberen, in principe moet je zelfs niet solderen, je kan de kabels afknippen, strippen en dan de draden met schroef- of krimpverbindingen aan elkaar verbinden. Het enige probleem is weten welke draad aan welke draad moet. Daarvoor zou je (voordat je de kabel afknipt!) de kapotte adapter moeten openschroeven, en kijken waar de draden mee verbonden zijn (of foto's ervan plaatsen). Vaak staat het op de print aangegeven (een + naast één van de soldeerpunten), anders moet je het proberen af te leiden uit het circuit.

Een andere optie: registreer je op circuits online, en plaats een zoekertje.
https://www.circuitsonline.net/aanbod
De nieuwe adapter voldoet verder wel aan de eisen. Ik gebruik nu inderdaad ook een omvormer.

Ik heb inmiddels de juiste adapter bestelt via encompass, maar de levertijd is een aantal weken en het was wel echt duur (150 dollar + verzendkosten ... ).

quote:
Dat is een optie, maar stel dat je het terugkrijgt, en het blijkt niet te werken, wat dan?
Als het niet werkt, dan werkt het niet. Weinig aan te doen :P

[ Bericht 7% gewijzigd door craziness op 21-12-2022 08:36:05 ]
pi_207169240
quote:
6s.gif Op dinsdag 20 december 2022 23:26 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Alles kan natuurlijk, maar het gaat je zoveel geld kosten. En het heeft je al flink wat gekost, dat vind ik best wel zonde.
Misschien is er iemand die dit topic leest en wel praktisch bij je om de hoek woont.
Ik heb het ervoor over :)
pi_207169880
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 08:29 schreef craziness het volgende:

[..]
De nieuwe adapter voldoet verder wel aan de eisen. Ik gebruik nu inderdaad ook een omvormer.

Ik heb inmiddels de juiste adapter bestelt via encompass, maar de levertijd is een aantal weken en het was wel echt duur (150 dollar + verzendkosten ... ).
Dan kan je beter wachten op die nieuwe adapter, dan ben je zeker dat het niet verkeerd aangesloten is.

Misschien een beginnerskursus elektriciteit of elektronica volgen (op youtube vind je allicht geschikte filmpjes)? Dan kan je simpele problemen oplossen, en wanneer je de service manual van een toestel kan vinden (die vaak online staan) kan je haast elk probleem oplossen zonder dat je moet begrijpen hoe het circuit werkt. De service manual beschrijft voor elk probleem stap voor stap wat je je moet doen om het defecte onderdeel te identificeren: meestal is dat met een multimeter of oscilloscoop opeenvolgend op verschillende punten in het circuit meten en het resultaat telkens vergelijken met wat in de manual staat. Als het afwijkt, zegt de manual welk onderdeel vervangen moet worden.

Zo doen reparateurs het ook, met service manuals.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207274917
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2022 09:58 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Dan kan je beter wachten op die nieuwe adapter, dan ben je zeker dat het niet verkeerd aangesloten is.

Leverdatum wordt steeds aangepast. Het gaat nu drie weken langer duren. Ik heb even gegoogled en volgens reviews doet Encompass (bedrijf waar ik de adapter heb besteld) dat best vaak. Soms duurt het maanden en wordt de order uiteindelijk geannuleerd.

Misschien toch maar proberen om de kabels van de adapters te (laten) vervangen.
pi_207275103
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:42 schreef craziness het volgende:

[..]
Heb je iets aan deze foto's? Voor zover ik kan zien is er aan de buitenkant niets doorgebrand o.i.d.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als jullie kijken naar die afbeeldingen, denken jullie dan dat deze adapter geschikt zou kunnen zijn?

eBay

Dezelfde aanbieder heeft ook een goedkopere, maar ik weet niet zo goed wat het verschil is. Ze lijken op elkaar:

Andere adapter

En op een Nederlandse webshop deze gevonden, maar volgens mij zit de stroom voeding er niet bij inbegrepen?

dennisdeal

[ Bericht 14% gewijzigd door craziness op 28-12-2022 10:07:25 ]
pi_207352343
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2022 09:26 schreef craziness het volgende:

[..]
Leverdatum wordt steeds aangepast. Het gaat nu drie weken langer duren. Ik heb even gegoogled en volgens reviews doet Encompass (bedrijf waar ik de adapter heb besteld) dat best vaak. Soms duurt het maanden en wordt de order uiteindelijk geannuleerd.

Misschien toch maar proberen om de kabels van de adapters te (laten) vervangen.
Ik zou wachten. Probleem is dat je niet weet hoe de connector aangesloten moet worden (maw welke pinnen + en - zijn). In principe kan dat afgeleid worden uit het circuit van de kapotte adapter, maar wil je het risico nemen dat het fout gebeurt en je tv + vcr ook schade oploopt?

En anders op die circuitonline website iemand zoeken die in de buurt woont...
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207685708
Update:

Ik heb de nieuwe adapter ontvangen. De 3-pin lijkt correct, alhoewel de originele 3-pin iets dikker is. Ik kan het in ieder geval aansluiten op de TV.

De adapter werkt, maar valt uit zodra ik de pin in de TV steek. Als ik de pin eruit haal, gaat de adapter weer aan.

Ik denk dat dit betekent dat de TV ook stuk is en dat het niet enkel de adapter was. Wat denken jullie? Andere oplossingen, of moet ik mijn verlies nemen en accepteren dat het niet te repareren is?

Ik ga a.s. woensdag naar een repair cafe in de buurt. Misschien dat zij het probleem kunnen achterhalen.
pi_207696718
Langs een repair cafe geweest. De TV lijkt geen kortsluiting te hebben. De originele accu had een doorgebrande zekering, dus de zekering zal vervangen worden. Hopelijk doet de accu het dan weer.
pi_207696728
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2022 18:08 schreef Klepper272 het volgende:
FF kijken of de zekering niet kapot is, anders naar een een ervaren reparateur brengen.
Als die er heil inzien.
Het was inderdaad de zekering (van de accu). Moet vervangen worden. Hopelijk is dat de oplossing.
pi_207703910
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2023 15:28 schreef craziness het volgende:
Langs een repair cafe geweest. De TV lijkt geen kortsluiting te hebben. De originele accu had een doorgebrande zekering, dus de zekering zal vervangen worden. Hopelijk doet de accu het dan weer.
Vergeet dan niet om de 230V-115V omvormer te gebruiken, anders gaat de zekering (of iets anders) er weer aan.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_207706674
quote:
0s.gif Op woensdag 25 januari 2023 01:19 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Vergeet dan niet om de 230V-115V omvormer te gebruiken, anders gaat de zekering (of iets anders) er weer aan.
Zeker! Zojuist de zekering vervangen – het werkt weer! :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')