quote:
Op dinsdag 6 december 2022 10:33 schreef Bocaj het volgende:[..]
[..]
[..]
Inderdaad. Ik denk dat sinds die actie (zet hem op 60) pas veel hr ketels fatsoenlijk gingen werken i.v.m. condensatie.
De mijne stond ook nog gewoon op 80... heb hem nu op 55 staan. (Gaat goed, had hem ook nog wel lager staan maar dan is hij wel lang bezig om temperatuur te krijgen en sloeg hij ook af en aan. (Pendelen schijnt dat te heten wat ook weer niet goed schijnt te zijn.)
Al zeggen ook veel mensen (installateurs) dat je de aanvoertemp hoog moet laten want dan zoekt de (moderne) cv het zelf wel uit met een modulerende thermostaat en dat je beter het vermogen kunt verlagen...
Omdat dit veel mensen boven hun petje ging hebben ze gekozen voor aanvoertemp aanpassing naar 60...
~Dit is wat ik er zoal van begrepen heb, en ik ben 'by no means' een expert!
Dat klopt. De meeste (zeker 90%, maar waarschijnlijk nog meer) van de huizen in Nederland hebben eigenlijk een veel te grote ketel hangen. Bijvoorbeeld een ketel met een vermogen van 30 kW terwijl het huis prima te verwarmen is met veel minder vermogen. Dit heeft verschillende oorzaken:
• Ketelfabrikanten verkopen natuurlijk graag een sterkere (dus duurdere) ketel.
• Het beroep van cv-monteur is uitstervende. Ze hebben vaak geen kennis om het allemaal goed in te regelen, dus hangen er een veel te grote ketel in zodat ze verder niet aan het systeem hoeven te sleutelen maar toch het hele huis warm wordt.
• Het inregelen van het systeem kan vrij duur zijn. Het bespaart ook enorm veel gas als het goed gebeurd, maar dat is natuurlijk pas op de lange termijn, op korte termijn ben je zo een paar honderd euro kwijt. Cv-monteurs bieden het vaak niet eens aan omdat ze daardoor veel duurder lijken dan concurrenten.
• Klanten snappen al helemaal niet hoe een cv-ketel hoort te werken en klagen dat het te lang duurt voordat de verwarming warm wordt. Een klokthermostaat die de verwarming op tijd aanzet (dus nog voor je wakker wordt) zou uiteindelijk veel goedkoper en comfortabeler zijn, maar leg dat de klant maar eens uit. Die willen vaak gewoon aan de thermostaat draaien en direct resultaat voelen.
• De ketel is vaak berekend (áls er al gerekend is) op een scenario waarbij er heel veel vraag is. Dus alle radiatoren open, waarbij het huis binnen no-time opgewarmd moet zijn en je direct een warme kraan wil hebben. Maar uiteindelijk is het gewoon een excuus om het systeem niet goed te hoeven inregelen.
• Bij het vervangen van een oude cv-ketel wordt vaak gewoon domweg een nieuwe ketel met hetzelfde vermogen als de oude opgehangen. Als het huis in de tussentijd beter geïsoleerd is heb je veel minder vermogen nodig en kan je dus met een kleinere ketel volstaan.
In een normaal scenario is je cv-ketel waarschijnlijk dus al veel te sterk qua vermogen. Als je dan ook nog een deel van de radiatoren gaat dichtdraaien, zoals heel veel mensen nu doen, maak je de overcapaciteit alleen maar groter. Als je minder radiatoren open hebt heb je natuurlijk ook minder vermogen nodig om die radiatoren van warm water te voorzien. De radiatoren kunnen hun warmte niet kwijt en het cv-water stroomt warm weer terug naar de ketel.
De aanvoertemperatuur (dat is de temperatuur waarnaar de ketel het water verwarmd en door je radiatoren jast) staat vaak standaard op maximaal 80 graden. Deze temperatuur wordt in een goed systeem echt niet altijd bereikt, dit is puur de maximale temperatuur die gevraagd kan worden.
Als de radiatoren hun warmte niet kwijtkunnen (omdat ze bijvoorbeeld al loeiend heet zijn of er zijn gewoon vrijwel geen radiatoren open om het warme water doorheen te laten stromen) stroomt het water dus ook te warm terug naar de ketel (te hoge retourtemperatuur). Dit levert twee problemen op:
• De ketel haalt het hoge rendement niet, omdat de retourtemperatuur daarvoor te hoog is (hoger dan 58 graden).
• Als de ketel de gevraagde aanvoertemperatuur bereikt heeft, slaat hij af. Dan koelt hij weer even af en slaat gelijk weer aan. Dit gaat de hele tijd door en wordt inderdaad pendelen genoemd. Dit is slecht voor je gasverbruik en ook voor de levensduur van je ketel.
Wat gebeurt er als je de maximale aanvoertemperatuur verlaagt van de vaak standaard 80 graden naar 60 graden, zoals overal wordt aangeraden? Natuurlijk dat de maximale aanvoertemperatuur veel sneller bereikt wordt en het pendelen dus alleen maar veel erger wordt! Je zult er zeker wat gas mee besparen, maar je zou veel meer kunnen besparen én het is ontzettend slecht voor de ketel.
Dit verlagen van de maximale aanvoertemperatuur wordt aangeraden om te doen omdat het lekker simpel is én omdat er blind wordt gestaard op de hoge rendementsfunctie van de ketel, waarvoor de retourtemperatuur onder de 58 graden moet zijn en dat haal je vaak wel als de aanvoertemperatuur maar 60 graden is, is het idee.
Hoe los je deze problemen op?
• Meer radiatoren opendraaien, opdat het systeem zijn warmte kwijt kan en het water koeler terugstroomt naar de ketel. Echter zijn zoals ik uitlegde de ketels doorgaans véél te groot en kan het systeem soms zelfs met alle radiatoren open de warmte niet goed kwijt. Dag hoog rendement en hallo pendelen. Daarbij is er natuurlijk een reden dat je bepaalde radiatoren dicht draait, je wil die ruimtes namelijk niet onnodig verwarmen.
• Radiatorventilatoren gebruiken. Er stroomt meer lucht langs de radiatoren en zo wordt er meer warmte aan het cv-water onttrokken. Er wordt echter de hoofdprijs gevraagd voor een product dat hoogstens een paar euro kost om te produceren en het effect is redelijk beperkt.
• Het vermogen van de ketel samen met de pompsnelheid zo laag mogelijk zetten. Dan laat je de maximale aanvoertemperatuur lekker op bijvoorbeeld 75 graden staan, maar doordat de ketel op zijn laagste vermogen werkt wordt dat toch vaak niet bereikt. Dus je vraagt misschien wel om 75 graden cv-water (maar vaak vraagt je thermostaat al niet eens het maximum), maar als je naar de werkelijk geleverde temperatuur kijkt zal die doorgaans een stuk lager liggen. Als dan de retourtemperatuur onder de 58 graden zit haal je dus gewoon je hoge rendement en omdat de gevraagde 75 graden niet bereikt wordt gaat je ketel niet pendelen, dus nóg meer besparing en je ketel gaat (veel, echt veel) langer mee. De pompsnelheid verlagen doe je opdat het cv-water langer de tijd heeft om zijn warmte af te geven. Je kunt je voorstellen dat als het water er twee keer zo lang over doet om via de radiatoren terug te stromen naar de cv-ketel, het ook meer afgekoeld is en dus meer warmte heeft afgegeven aan de omgeving.
De échte oplossing zou zijn om een goed ingeregeld systeem te hebben en een passende ketel, met een veel kleiner (minimum)vermogen dan wat we nu doorgaans hebben. Het vermogen van de ketel kan je vaak maar tot 25% verlagen. Dan heb je bijvoorbeeld een ketel van 30kW, je stelt hem zo in dat hij maar maximaal 25% vermogen mag gebruiken dus houdt je 7,5 kW over. Voor een bescheiden huisje dat redelijk geïsoleerd is is zelfs die 7,5 kW al snel veel te veel. Draai je ook nog eens radiatoren dicht in bijvoorbeeld de slaapkamers of de hal, dan maak je het alleen maar erger.
Overigens wordt er vaak gezegd dat moderne ketels zelf wel kunnen moduleren en zo hun vermogen verlagen. In theorie klopt dit, maar de praktijk is vaak anders. Zoals gezegd is het minimale vermogen vaak al te hoog, dus lager moduleren kan simpelweg niet en pendelen is dan het enige dat de ketel kan doen om de aanvoertemperatuur niet boven het ingestelde maximum te laten komen.
Daarnaast weet jouw ketel niet hoeveel radiatoren er in huis hangen, welke je open en dicht gedraaid hebt etc. Het enige dat je ketel doorgaans weet is welke temperatuur water hij het systeem in pompt, en welke temperatuur er terug komt en dat laatste weet je ketel soms niet eens. Moderne ketels kunnen een boel, maar je hebt er niet veel aan als het systeem niet goed ingeregeld is.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-12-2022 11:13:24 ]