Dit dusquote:Op maandag 5 december 2022 14:50 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, het kan, maar het is niet bepaald een vorm van goed werkgeverschap. Ze zullen hier uiteindelijk in goed overleg uit moeten komen.
..
waarbij het delen van de reden waarom de vrijdag echt de vrijdag moet zijn wel voor de hand ligt. Dat ze, bij wijze van spreken, op vrijdag altijd op jouw kinderen past is niet iets in beton gegoten is. Als je iedere vrijdag naar het ziekenhuis moet voor een nierdialyse, dan wel.
Werkt wel twee kanten op natuurlijk, dat geeft de werknemer ook enige onderhandelingsruimte.quote:Op maandag 5 december 2022 14:50 schreef Janneke141 het volgende:
Bedenk wel dat de werkgever waarschijnlijk niet zo veel opties heeft, want leerkrachten groeien niet bepaald aan bomen
Eens, maar mijn moeder zit een paar jaar voor d'r pensioen en wil niet meer wisselen van werkgever. Dus helaasquote:Op maandag 5 december 2022 15:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Werkt wel twee kanten op natuurlijk, dat geeft de werknemer ook enige onderhandelingsruimte.
Ja, dat klopt op zich, maar wisselen van school als leerkracht is echt een crime, en halverwege het jaar al helemaal. Het is niet echt een optie die je wil, en ik weet niet hoe oud TS is, maar zijn moeder is ongetwijfeld al 'gevorderd in haar carrière', dus dan ga je niet meer zo snel met je contract zwaaien.quote:Op maandag 5 december 2022 15:07 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Werkt wel twee kanten op natuurlijk, dat geeft de werknemer ook enige onderhandelingsruimte.
Waar baseren we dit op?quote:Op maandag 5 december 2022 19:24 schreef Mrmime het volgende:
Ja dat kan. Medewerker moet dan wel redelijkerwijs de tijd krijgen om de privé situatie daarop aan te passen (lees: maximaal 3 maanden)
Op onze bedrijfsjurist. Deze casus speelt vaak en veel op mijn werk. Volgens haar is redelijkerwijs in juridische zin maximaal 3 maand.quote:
Leuke vuistregel hoor, maar ten eerste is het onderwijs een sector met hele aparte CAO's en regelingen die je echt moet kennen voor je er iets zinnigs over kunt zeggen (ik ken ze ook niet, dus ik zeg er niets over). En ten tweede als je een beroep moet doen op goed werknemerschap (daar lijkt het op) dan is het altijd een afweging tussen de belangen van werknemer en van werkgever. Daar kun je niet op voorhand een termijn op plakken, hoogstens in beginsel.quote:Op maandag 5 december 2022 19:28 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Op onze bedrijfsjurist. Deze casus speelt vaak en veel op mijn werk. Volgens haar is redelijkerwijs in juridische zin maximaal 3 maand.
Wat ik begreep staat de juridische term “redelijkerwijs” los van welke CAO ook. Vandaar dat ik het noemde. Maar het blijft, zoals jij ook aangeeft, maatwerkquote:Op maandag 5 december 2022 19:31 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Leuke vuistregel hoor, maar ten eerste is het onderwijs een sector met hele aparte CAO's en regelingen die je echt moet kennen voor je er iets zinnigs over kunt zeggen (ik ken ze ook niet, dus ik zeg er niets over). En ten tweede als je een beroep moet doen op goed werknemerschap (daar lijkt het op) dan is het altijd een afweging tussen de belangen van werknemer en van werkgever. Daar kun je niet op voorhand een termijn op plakken, hoogstens in beginsel.
Je komt pas bij redelijkerwijs als er niets geregeld is of je wil het anders dan het geregeld is (en ook dan, stel dat jouw kind over 4 maanden naar school gaat dan moet de werkgever wel met een heel goed verhaal komen wil die maand extra ineens onredelijk zijn om maar een willekeurig voorbeeld te verzinnen). Terwijl er in het onderwijs juist hele uitgebreide regelingen zijn over werktijden ed.quote:Op maandag 5 december 2022 19:35 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Wat ik begreep staat de juridische term “redelijkerwijs” los van welke CAO ook. Vandaar dat ik het noemde. Maar het blijft, zoals jij ook aangeeft, maatwerk
Even gedaan, omdat ik zelf ook wel benieuwd was. Gedeelte uit de CAO Primair Onderwijs, artikel 2.3:quote:Op maandag 5 december 2022 21:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Onderwijs is een speciale CAO, duik daar even in.
Oftewel: samen regelen. En: hier staat dat de werkdagen van parttimers worden vastgelegd voor de zomervakantie. Dat klinkt niet onlogisch, maar het maakt een organisatie buitengewoon inflexibel als zich in de loop van het schooljaar wijzigingen voordoen - zoals een vertrekkende medewerker. Over het wijzigen van werkdagen gedurende het schooljaar kan ik zo 1-2-3 niets vinden - maar de CAO beslaat maar liefst 258 pagina's. De meest logische plekken heb ik wel bekeken, maar ik geef geen garanties dat er niet toch ergens verstopt staat. Het is w.m.b. volkomen absurd dat een CAO zo'n lijvig document moet zijn, maar dat terzijde.quote:De werkgever bespreekt met elke werknemer voor de zomervakantie de inzet van de
werknemer in het volgende schooljaar. De werkzaamheden en werkdagen van de
werknemer in het volgende schooljaar worden vastgesteld.
3. De werkgever spant zich in om de werknemer met een deeltijdbetrekking, indien de
werknemer dit wenst, zo veel mogelijk aangesloten op een dag in te roosteren. Daarbij
houdt de werkgever zo veel mogelijk rekening met de door de werknemer aangegane
verplichtingen, waaronder zowel verplichtingen bij een andere werkgever als
verplichtingen in de privésfeer.
(..)
Het overleg is gericht op overeenstemming tussen werkgever en werknemer. Indien geen
overeenstemming wordt bereikt en er een onwerkbare situatie ontstaat op school, dan stelt
de werkgever de inzet van de werknemer voor het volgende schooljaar vast.
In de praktijk kan het wel lastig worden. Voor zover ik ook zie is er nie veel in de CAO, en dan val je terug op contract (wijzigingsbeding? voorwaarden?)quote:Op maandag 5 december 2022 22:09 schreef Janneke141 het volgende:
in goed overleg moet je eruit komen
Weet ik niet, als je nog maar een paar jaar hoeft dan kan dat best een aantrekkelijke optie zijn. Of althans niet zo desastreus als wanneer het je op je 55-ste overkomt. Ik heb vaker dan eens iemand geadviseerd: zie dat je het nog in ieder geval X maanden volhoudt dan heb je 2 jaar ww en ben je er in ieder geval.quote:Op maandag 5 december 2022 23:47 schreef Fe2O3 het volgende:
uiteindelijk kun je bij de kantonrechter en/of in de WW eindigen. Dat schiet ook niet op.
Er zijn altijd uitzonderingenquote:Op dinsdag 6 december 2022 00:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Weet ik niet, als je nog maar een paar jaar hoeft dan kan dat best een aantrekkelijke optie zijn. Of althans niet zo desastreus als wanneer het je op je 55-ste overkomt. Ik heb vaker dan eens iemand geadviseerd: zie dat je het nog in ieder geval X maanden volhoudt dan heb je 2 jaar ww en ben je er in ieder geval.
Dat is misschien iet de bedoeling van de regeling, maar wel de praktische uitwerking.
Zo gaat het vaker in het onderwijs. Bij mij vrouw speelt hetzelfde. Op het laatste minuut wordt er iets door een collega doorgeven wat al twee weken bij die persoon bekend is.quote:Op maandag 19 december 2022 10:59 schreef KaBuf het volgende:
Nou, morgen wordt (in overleg) de knoop doorgehakt over de formatie-invulling per januari. Lekker last minute
Dat is het onderwijs tegenwoordig. Heb zelf aan de andere kant gezeten met de oudste (vrij veel wisselingen van leerkracht door personele problemen) en daar waren de termijnen soms nog korter. Dus, nee, die korte termijn zit niemand op te wachten, maar het alternatief is kinderen geen les en dat komt nog harder aan.quote:Op maandag 19 december 2022 10:59 schreef KaBuf het volgende:
Nou, morgen wordt (in overleg) de knoop doorgehakt over de formatie-invulling per januari. Lekker last minute
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |