abonnement Unibet Coolblue
pi_206991718
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:10 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Aha de hele commotie is er dus omdat merken zoals Oatly adverteren dat hun product geen onderdeel uitmaakt van de bio-industrie en dat doet het dus wel. De klanten worden door die bedrijven op het verkeerde been gezet. Concurrenten aanvallen dat ze niet transparant zijn en dit uiteindelijk zelf ook niet zijn

Dat is alles dus daar is terecht commotie over. Allemaal te horen tussen minuut 1 en 2

Bijzonder hoe de helft van de reaguurders hier aan het schuimbekken is omdat dit item gemaakt is.
Bij een liter Oakly is meer dan vijf kilo afvalprodukt, wordt nu als veevoer gebruikt wordt. Wat hadden de Oakly driinkers dan gedacht, waar die restproducten voor gebruikt gingen worden?

Bij suikerbieten, aardappels en dergelijke weet je als consument nog, dat het grootste deel van die producten nog voor menselijke consumptie gebruikt wordt.
pi_206991750
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 02:41 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Ik heb een keer een transfusie gehad. Daarna kreeg ik ook dieet voorstellen on oa dat ijzer weer vlot op orde te krijgen.
Plantaardig was het leeuwendeel daarvan
Niet alleen omdat die veel ijzer leverde, maar ook bv vitamins C die de opname van ijzer verbeterd.
Ik mag hopen dat je meer plantaardig eet, dan vlees ja.

Het is niet omdat ik pro vlees eten ben, dat ik van mening ben dat het leeuwendeel van je eetpatroon uit vlees moet bestaan. Snappie?
pi_206991778
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:19 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Bij een liter Oakly is meer dan vijf kilo afvalprodukt, wordt nu als veevoer gebruikt wordt. Wat hadden de Oakly driinkers dan gedacht, waar die restproducten voor gebruikt gingen worden?

Bij suikerbieten, aardappels en dergelijke weet je als consument nog, dat het grootste deel van die producten nog voor menselijke consumptie gebruikt wordt.
Of bij oatly ook die 1 op 5 factor geldt weet ik niet, dat getal wordt in de uitzending wel genoemd maar niet in de context havermelk.

Dit item is er omdat Oatly en naam-kwijt adverteren dat hun product niks te maken heeft met de vee-industrie. Dat klopt niet en daarom
Is er gedoe. Is Oatly eerlijk en transparant (zoals ze claimen) dan zouden ze gewoon eerlijk zeggen dat het restproduct x groot is en gebruikt wordt om koeien vet te mesten. Alleen Oatly is niet eerlijk en dat heeft niks te maken met naïeve klanten

Conclusie van dat item is hetzelfde als hier. Restproducten zijn er altijd, afval moet efficiënt gebruikt worden. Wil je echt geen deel uitmaken van de vee-industrie dan moet je niet winkelen in de supermarkt
pi_206991784
Dit soort discussies slaan zoals verwacht ook altijd weer over naar 'wat er in onze voeding zit is ongezond! we voeren het vee ongezond voer!'. Straks komen de E-nummers.

Terwijl we qua voedselveiligheid bovenaan staan. Alles wat in de supermarkt verkocht is kun je veilig eten. Heel af en toe wordt iets uit de schrappen gehaald (omdat er van iets teveel in zit), maar bij verdieping kom je er dan achter dat je dat eigenlijk ook prima had kunnen eten, maar dat de prioriteit op veiligheid hier zo krankzinnig hoog is, dat alles met een beetje risico weer terug wordt gehaald.
pi_206991803
En om de bierdrinkers hier gerust te stellen, bierborstel is heel gezond voor de koeien en is goed voor hun pens.

De bio-industrie in de veeteelt is heel wat anders, en is voornamelijk veroorzaakt door het massaal gebruik van KI-programma's met Amerikaanse stieren, waardoor de koeien er nu uitzien als wrakken op te hoge poten. De onderlinge concurrentie in efficiency heeft voor de grootste uitval onder boeren gezorgd, waardoor ze een marginale groep in de samenleving zijn geworden. De boeren zijn onderling hun grootste tegenstanders.

Je ziet het ook met reportages met boeren in het buitenland. Bij Op 1 zat regelmatig een Nederlandse boer die in Oekraïne 15.000 hectare beheert; dat is meer dan de oppervlakte van de steden Groningen en Leeuwarden tezamen. Niemand die dan aan de tafel die zich dan afvraagt, hoeveel Oekraïense boeren daar anders een eigen bestaan voor konden opbouwen.
pi_206991816
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:34 schreef Idisrom het volgende:
En om de bierdrinkers hier gerust te stellen, bierborstel is heel gezond voor de koeien en is goed voor hun pens

De bio-industrie in de veeteelt is heel wat anders, en is voornamelijk veroorzaakt door het massaal gebruik van KI-programma's met Amerikaanse stieren, waardoor de koeien er nu uitzien als wrakken op te hoge poten. De onderlinge concurrentie in efficiency heeft voor de grootste uitval onder boeren gezorgd, waardoor ze een marginale groep in de samenleving zijn geworden. De boeren zijn onderling hun grootste tegenstanders.

Je ziet het ook met reportages met boeren in het buitenland. Bij Op 1 zat regelmatig een Nederlandse boer die in Oekraïne 15.000 hectare beheert; dat is meer dan de oppervlakte van de steden Groningen en Leeuwarden tezamen. Niemand die dan aan de tafel die zich dan afvraagt, hoeveel Oekraïense boeren daar anders een eigen bestaan voor konden opbouwen.
pi_206991885
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:36 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Want daar werkt niemand en hij draagt geen belasting af etc etc?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 8 december 2022 @ 10:47:04 #108
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206991893
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:19 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Bij een liter Oakly is meer dan vijf kilo afvalprodukt, wordt nu als veevoer gebruikt wordt. Wat hadden de Oakly driinkers dan gedacht, waar die restproducten voor gebruikt gingen worden?

Bij suikerbieten, aardappels en dergelijke weet je als consument nog, dat het grootste deel van die producten nog voor menselijke consumptie gebruikt wordt.
Hoe kom je op 5 kg afval per liter Oatly? Dat klopt volgens mij niet. De ratio is volgens mij 1:4 - 1 deel havermout op vier delen water. Dat zou dus 250 gram havermout zijn per liter Oatly. Dat levert nooit 5 kg afvalproduct op.
I am a black hole shitting into the void
  donderdag 8 december 2022 @ 11:01:32 #109
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206992022
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:29 schreef theunderdog het volgende:
Dit soort discussies slaan zoals verwacht ook altijd weer over naar 'wat er in onze voeding zit is ongezond! we voeren het vee ongezond voer!'. Straks komen de E-nummers.

Terwijl we qua voedselveiligheid bovenaan staan. Alles wat in de supermarkt verkocht is kun je veilig eten. Heel af en toe wordt iets uit de schrappen gehaald (omdat er van iets teveel in zit), maar bij verdieping kom je er dan achter dat je dat eigenlijk ook prima had kunnen eten, maar dat de prioriteit op veiligheid hier zo krankzinnig hoog is, dat alles met een beetje risico weer terug wordt gehaald.
Kom op, voedselveiligheid is toch niet hetzelfde als gezond? Snap je echt het verschil niet tussen die twee?
I am a black hole shitting into the void
pi_206992308
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:01 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Kom op, voedselveiligheid is toch niet hetzelfde als gezond? Snap je echt het verschil niet tussen die twee?
Voedsel in gezond/ongezond verdelen is niet al te intelligent.

Alles hangt af van context. Ik heb het voorbeeld al gegeven. Als jij gaat hardlopen en je begint je wat duizelig te voelen kan je beter een snicker naar binnen werken, dan stronkjes broccoli.
  donderdag 8 december 2022 @ 11:53:04 #111
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_206992562
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Voedsel in gezond/ongezond verdelen is niet al te intelligent.

Alles hangt af van context. Ik heb het voorbeeld al gegeven. Als jij gaat hardlopen en je begint je wat duizelig te voelen kan je beter een snicker naar binnen werken, dan stronkjes broccoli.
Dat maakt een snicker niet gezond. Er zitten in snickers 5,5 gram verzadigd vet. Je kunt in dat geval beter een banaantje of gedroogd fruit eten. Of desnoods dextrose.

(Noch is dat wat je stelde. Jij had het over 'wat in onze voeding zit is ongezond' en jou argument daar tegen was dat we qua voedselveiligheid boven aan staan. Wat niets met elkaar te maken heeft. Chips is waarschijnlijk een van de veiligste dingen die je kunt eten in de supermarkt. Maar niet gezond.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Gimmick op 08-12-2022 12:40:13 ]
I am a black hole shitting into the void
pi_206995248
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:53 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dat maakt een snicker niet gezond. Er zitten in snickers 5,5 gram verzadigd vet. Je kunt in dat geval beter een banaantje of gedroogd fruit eten. Of desnoods dextrose.

(Noch is dat wat je stelde. Jij had het over 'wat in onze voeding zit is ongezond' en jou argument daar tegen was dat we qua voedselveiligheid boven aan staan. Wat niets met elkaar te maken heeft. Chips is waarschijnlijk een van de veiligste dingen die je kunt eten in de supermarkt. Maar niet gezond.)
1: Het maakt een snicker ook niet 'ongezond'. Het is niet omdat er 5,5 gram verzadigd vet in zit, dat het ongezond is.

2: Mijn reactie was op de berichten die gingen over wat 'ons' vee te eten krijgt.
pi_207026498
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:24 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat je meer plantaardig eet, dan vlees ja.

Het is niet omdat ik pro vlees eten ben, dat ik van mening ben dat het leeuwendeel van je eetpatroon uit vlees moet bestaan. Snappie?
Wat ik vooral bedoel is dat het meestal niet zo simpel is als eet kip of eet spinazie.
Er is een enorme wisselwerking tussen voedingsstoffen en daarnaast ook nog de werking van het lichaam die opname bevorderd of juist tegen gaat.

Roepen dat ijzer uit vlees 'goed' ijzer is, makkelijk opneembaar, zal iemand met een ijzer tekort niet veel goed doen.


In dit soort discussies gaat het veelste veel over dierlijk Vs plantaardig. Maar dat doet de werkelijkheid tekort.
Je kan vlees eten wat je wil voor ijzer, maar zonder bronnen van vitamins C schiet het niet echt op.

Als je moet herstellen van bloed armoede is het vaak zeer handig om de hoeveelheid vitamine c te verhogen . Groene groentes en vlees heb je ook nodig en wat meer bij een tekort. Maar voor efficientie heb je die combi nodig.

Al met al heb je geen dierlijke producten nodig. Je hebt combis nodig die de opname optimaliseren.
Of je nu wel of geen vlees eet blijft dit principe staan.

Het is geen het een of het ander verhaal. Het is een En/En verhaal. Waarbij zonder vlees verdomd makkelijk kan om aan de normale behoefte te voldoen. En bij tekorten je tijdelijk ondersteuning nodig kan hebben. Maar geen enkel voedingsmiddel op zichzelf de grote oplossing zal zijn. Broccoli of steak, je hebt meer nodig...

Ik hoop vooral dat op scholen bij lessen over voedlng er minder gericht wordt op eet plantaardig, eet dit of dat.
Tuurlijk is het bv voor milieu beter minder of geen vlees te eten, maar als het gaat over gezondheid zou er meer aandacht voor die combis moeten zijn. Ijzer en vitame C, magnesium en kalium. En ga zo maar door...

Milieu is een belangrijk maar ander onderwerp. De enorme impact van vlees ed mag daarin niet ontbreken. Maar gaat het over voedlng laat Dan het Vs verhaal los.
De artsen na mijn transfusie hamerde op groene blad groente en fruit met vitamine C. Ze gingen in de eerste instantie uit van een dagelijjs stukje vlees, zelfs van ook op brood en tussendoortje. Na het gesprek en weten dat ik niet zo heel veel vlees at was hij erg tevreden. Ik herstellen Dan ook vlotjes. Omdat ik vooral mijn vitamine c innane wat verhoogde, de rest zat Al goed.
pi_207026526
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 10:29 schreef theunderdog het volgende:
Dit soort discussies slaan zoals verwacht ook altijd weer over naar 'wat er in onze voeding zit is ongezond! we voeren het vee ongezond voer!'. Straks komen de E-nummers.

Terwijl we qua voedselveiligheid bovenaan staan. Alles wat in de supermarkt verkocht is kun je veilig eten. Heel af en toe wordt iets uit de schrappen gehaald (omdat er van iets teveel in zit), maar bij verdieping kom je er dan achter dat je dat eigenlijk ook prima had kunnen eten, maar dat de prioriteit op veiligheid hier zo krankzinnig hoog is, dat alles met een beetje risico weer terug wordt gehaald.
Sorry pop, maar dit is een van de domste dingen die ik ooit heb gelezen in dit soort discussies

De (groei van) ziekteverwekkers en wat je lichaam aan voedingsstoffen nodig heeft zijn zeer verscillende discussies
pi_207026633
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2022 11:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Voedsel in gezond/ongezond verdelen is niet al te intelligent.

Alles hangt af van context. Ik heb het voorbeeld al gegeven. Als jij gaat hardlopen en je begint je wat duizelig te voelen kan je beter een snicker naar binnen werken, dan stronkjes broccoli.
Wat?

Klepel en klok...
Serieus dude.

Beter eet je een tijdje daarvoor BV havermout pap (met melk als je dat wil) en neem je een banaantje mee.

Die snicker bevat gelukkig nog een Klein beetje pinda, dat voorkomt nog een beetje een nare crash daarna. Enkel een handje pindas was beter geweest doch niet optimaal op dat moment.

Ken je voedingsstoffen, lul niet in de ruimte door bronnen van directe energie (die bij snoep vooral je suikerspiegel voor de gek houdt) met een bron voor oa vitamine K (heb je nodig om calcium goed op te nemen oa) en vitamine C naast elkaar te zetten.
Dat is als zeggen een nieuwe uitlaat werkt niet als je accu leeg is. Echt fokking duh zeg... De dijk breekt door, pak een paraplu. Heel erg even heb je iets dat het water tegen houdt, maar beter had je wat anders gekozen. Zorgen dat die dijk niet doorbraak of als dat toch gebeurde een boot
  zaterdag 10 december 2022 @ 14:08:13 #116
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207026808
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 13:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Wat?

Klepel en klok...
Serieus dude.

Beter eet je een tijdje daarvoor BV havermout pap (met melk als je dat wil) en neem je een banaantje mee.

Die snicker bevat gelukkig nog een Klein beetje pinda, dat voorkomt nog een beetje een nare crash daarna. Enkel een handje pindas was beter geweest doch niet optimaal op dat moment.

Ken je voedingsstoffen, lul niet in de ruimte door bronnen van directe energie (die bij snoep vooral je suikerspiegel voor de gek houdt) met een bron voor oa vitamine K (heb je nodig om calcium goed op te nemen oa) en vitamine C naast elkaar te zetten.
Dat is als zeggen een nieuwe uitlaat werkt niet als je accu leeg is. Echt fokking duh zeg... De dijk breekt door, pak een paraplu. Heel erg even heb je iets dat het water tegen houdt, maar beter had je wat anders gekozen. Zorgen dat die dijk niet doorbraak of als dat toch gebeurde een boot
Ik ben het in hoofdlijnen met je eens hoor, maar in het zeer specifieke geval dat je serieus met duursport bezigt bent is het prima om snelle koolhydraten te consumeren. Liefs in de vorm van echt eten (banaan, gedroogd fruit) maar in dit geval is zelfs wine gums en gelletjes ok. Ik moet dan niet aan pinda’s denken.
I am a black hole shitting into the void
pi_207026911
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 14:08 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ik ben het in hoofdlijnen met je eens hoor, maar in het zeer specifieke geval dat je serieus met duursport bezigt bent is het prima om snelle koolhydraten te consumeren. Liefs in de vorm van echt eten (banaan, gedroogd fruit) maar in dit geval is zelfs wine gums en gelletjes ok. Ik moet dan niet aan pinda’s denken.
Pindas zijn ook meer iets voor vooraf.
Eigenlijk heb je vooral iets verkeerd gedaan als je moet stoppen omdat je duizelig wordt.

Een pauze als je lange duur loopt is anders. Dan BV die banaan naast wat goes te drinken is gewoon goed. Maar een snicker omdat je Anders bijkans neergaat is uit pure ellende en zal enkel door de pindas erin je iets verder brengen. Het zal even een opleving verzorgen, maar die gaat snel over in een crash. De hoeveelheid pindas is laag waardoor het minder snel zwaar op de maag ligt en wel nog een beetje langdurige energie geeft.

Al met al, in nood beter dan niets, maar zeker niet ideaal en van gezond geen speaker.
pi_207027395
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 13:26 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Sorry pop, maar dit is een van de domste dingen die ik ooit heb gelezen in dit soort discussies

De (groei van) ziekteverwekkers en wat je lichaam aan voedingsstoffen nodig heeft zijn zeer verscillende discussies
Daar heb ik het helemaal niet over?
pi_207027404
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 13:44 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Wat?

Klepel en klok...
Serieus dude.

Beter eet je een tijdje daarvoor BV havermout pap (met melk als je dat wil) en neem je een banaantje mee.

Die snicker bevat gelukkig nog een Klein beetje pinda, dat voorkomt nog een beetje een nare crash daarna. Enkel een handje pindas was beter geweest doch niet optimaal op dat moment.

Ken je voedingsstoffen, lul niet in de ruimte door bronnen van directe energie (die bij snoep vooral je suikerspiegel voor de gek houdt) met een bron voor oa vitamine K (heb je nodig om calcium goed op te nemen oa) en vitamine C naast elkaar te zetten.
Dat is als zeggen een nieuwe uitlaat werkt niet als je accu leeg is. Echt fokking duh zeg... De dijk breekt door, pak een paraplu. Heel erg even heb je iets dat het water tegen houdt, maar beter had je wat anders gekozen. Zorgen dat die dijk niet doorbraak of als dat toch gebeurde een boot
De enige die in de ruimte lult ben jij. Een snicker is niet ongezond. Het is enkel ongezond om er heel veel van te eten, omdat dat de kans vergroot op een kcal overschot.
  zaterdag 10 december 2022 @ 15:29:28 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207027542
Een vriend van mij werkte voordat ie met pensioen ging voor een bedrijf dat veevoer maakt, verwerkten van alles uit de levensmiddelenindustrie, koekjes met teveel breuk of de verkeerde kleur, het "zaagsel" van Knackebrood, weten precies van de leveranciers wat er in zit qua voedingswaarde en maken daar dan maatwerk in veevoer van. Is high tech, niet gewoon varkens de etensresten geven
  zaterdag 10 december 2022 @ 15:37:03 #121
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207027602
Die Jacinta Bokma is wel een ongelofelijk zeurteef
  zaterdag 10 december 2022 @ 18:08:53 #122
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207030213
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 15:12 schreef theunderdog het volgende:

[..]
De enige die in de ruimte lult ben jij. Een snicker is niet ongezond. Het is enkel ongezond om er heel veel van te eten, omdat dat de kans vergroot op een kcal overschot.
Of je gezond eet of niet hangt niet alleen af of je je calorieën haalt. Het gaat ook om om de macro’s en micro’s. Daarin heeft een snickers niets te bieden. Het zijn op zijn best lege calorieën (en op zijn slechts krijg je onnodige verzadigde vetten binnen).

Volgens mij probeer je te beargumenteren dat een snicker best in een gezond eet patroon kan passen. Dat kan. Het helpt niet, maar het kan. Dat maakt een snicker echter nog niet gezond.
I am a black hole shitting into the void
  zaterdag 10 december 2022 @ 18:18:30 #123
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207030351
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 18:08 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Of je gezond eet of niet hangt niet alleen af of je je calorieën haalt. Het gaat ook om om de macro’s en micro’s. Daarin heeft een snickers niets te bieden. Het zijn op zijn best lege calorieën (en op zijn slechts krijg je onnodige verzadigde vetten binnen).

Volgens mij probeer je te beargumenteren dat een snicker best in een gezond eet patroon kan passen. Dat kan. Het helpt niet, maar het kan. Dat maakt een snicker echter nog niet gezond.
Verzadigde vetten heb je ook nodig. Er is geen gezond of ongezond eten, er is slechts ongezond eetgedrag. Als jij alleen maar sla eet en ik alleen maar snickers, dan ben je waarschijnlijk ongezonder bezig dan ik.
pi_207030455
Zou de norm moeten zijn, beter dan mais en soa.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  zaterdag 10 december 2022 @ 18:34:49 #125
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207030558
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 18:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Verzadigde vetten heb je ook nodig. Er is geen gezond of ongezond eten, er is slechts ongezond eetgedrag. Als jij alleen maar sla eet en ik alleen maar snickers, dan ben je waarschijnlijk ongezonder bezig dan ik.
Nee, je hebt geen verzadigde vetten nodig. Je lichaam kan zelf verzadigde vetten maken.

Het is geen probleem om wat verzadigde vetten binnen te krijgen: het zit bijvoorbeeld ook in noten. Maar bij noten krijg je naast de verzadigde vetten een hoop stoffen binnen die wel gezond voor je zijn. En die stoffen ontbreken grotendeels bij een snicker.

Overigens zegt Mars zelf ook dat verzadigde vetten ongezond zijn. Maar goed, wat weet Mars er van?

Feiten verzadigde vetten
• Wetenschappelijk is vastgesteld dat verzadigde vetten een verhoogd risico geven op hart- en vaatziekten.

https://www.foodlog.nl/images/uploads/Feiten_en_cijfers_Mars.pdf
I am a black hole shitting into the void
pi_207033742
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 18:08 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Of je gezond eet of niet hangt niet alleen af of je je calorieën haalt. Het gaat ook om om de macro’s en micro’s. Daarin heeft een snickers niets te bieden. Het zijn op zijn best lege calorieën (en op zijn slechts krijg je onnodige verzadigde vetten binnen).

Volgens mij probeer je te beargumenteren dat een snicker best in een gezond eet patroon kan passen. Dat kan. Het helpt niet, maar het kan. Dat maakt een snicker echter nog niet gezond.
Het zijn inderdaad lege calorieeen. Dat is wel een correcte observatie. Maar dat is niet ongezond als het in je kcal behoefte past en je verder wel aan de macro´s en micro´s denkt.
  zaterdag 10 december 2022 @ 22:36:42 #127
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207035820
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 18:34 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Nee, je hebt geen verzadigde vetten nodig. Je lichaam kan zelf verzadigde vetten maken.

Het is geen probleem om wat verzadigde vetten binnen te krijgen: het zit bijvoorbeeld ook in noten. Maar bij noten krijg je naast de verzadigde vetten een hoop stoffen binnen die wel gezond voor je zijn. En die stoffen ontbreken grotendeels bij een snicker.

Overigens zegt Mars zelf ook dat verzadigde vetten ongezond zijn. Maar goed, wat weet Mars er van?

Feiten verzadigde vetten
• Wetenschappelijk is vastgesteld dat verzadigde vetten een verhoogd risico geven op hart- en vaatziekten.

https://www.foodlog.nl/images/uploads/Feiten_en_cijfers_Mars.pdf
statistisch niet waarschijnlijk, Fransen eten veel meer dierlijke vetten dan anderen en hun hart en vaatziektes liggen veel lager, in regio's in Frankrijk waar traditioneel meer dierlijke vetten gegeten worden dan in andere regio's ligt het onder het franse gemiddelde. En dierlijk vet, ja, dat is verzadigd.
  zaterdag 10 december 2022 @ 23:48:36 #128
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207036798
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 22:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
statistisch niet waarschijnlijk, Fransen eten veel meer dierlijke vetten dan anderen en hun hart en vaatziektes liggen veel lager, in regio's in Frankrijk waar traditioneel meer dierlijke vetten gegeten worden dan in andere regio's ligt het onder het franse gemiddelde. En dierlijk vet, ja, dat is verzadigd.
Dus aan de een kant hebben we de wetenschappers van Mars die aangeven dat er een verband is tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten en aan de andere kant hebben we Jan_Onderwater die zo effe een anecdote over een bevolkingsonderzoek uit zijn mouw schut.
I am a black hole shitting into the void
pi_207038996
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 22:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
statistisch niet waarschijnlijk, Fransen eten veel meer dierlijke vetten dan anderen en hun hart en vaatziektes liggen veel lager, in regio's in Frankrijk waar traditioneel meer dierlijke vetten gegeten worden dan in andere regio's ligt het onder het franse gemiddelde. En dierlijk vet, ja, dat is verzadigd.
Mwoah ik schat ook zo in dat in gebieden waar ze dat minder eten het economisch ook allemaal niet zo lekker loopt, en ze relatief meer stress hebben, weet niet hoe het in Nederland zit, maar schat zo in dat op het platteland er ook minder hart en vaat ziekten zijn dan in de grote stad.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 11 december 2022 @ 08:50:33 #130
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207039000
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 23:48 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Dus aan de een kant hebben we de wetenschappers van Mars die aangeven dat er een verband is tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten en aan de andere kant hebben we Jan_Onderwater die zo effe een anecdote over een bevolkingsonderzoek uit zijn mouw schut.
https://en.wikipedia.org/wiki/French_paradox
  zondag 11 december 2022 @ 12:22:16 #131
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_207040586
quote:
Ok, dus nu is het de wetenschappers van Mars vs Wikipedia. Ik hoop maar dat ze hun huiswerk hebben gedaan en deze Wikipedia-pagina bekeken hebben voordat ze 10 miljoen Euro hebben geïnvesteerd om hun product minder ongezond te maken.
I am a black hole shitting into the void
pi_207040696
quote:
Heb je alles goed gelezen?
Want er zijn verklaringen voor deze paradox. Waarbij enkel dat woord al essentieel is.
  zondag 11 december 2022 @ 13:10:17 #133
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_207041089
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 12:22 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ok, dus nu is het de wetenschappers van Mars vs Wikipedia. Ik hoop maar dat ze hun huiswerk hebben gedaan en deze Wikipedia-pagina bekeken hebben voordat ze 10 miljoen Euro hebben geïnvesteerd om hun product minder ongezond te maken.
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2022 12:22 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Ok, dus nu is het de wetenschappers van Mars vs Wikipedia. Ik hoop maar dat ze hun huiswerk hebben gedaan en deze Wikipedia-pagina bekeken hebben voordat ze 10 miljoen Euro hebben geïnvesteerd om hun product minder ongezond te maken.
Nee, het is Mars vs
Ferrières, J (January 2004). Otto, C (ed.). "The French paradox: lessons for other countries" (PDF). Heart. BMJ Group. 90 (1): 107–111. doi:10.1136/heart.90.1.107. ISSN 1468-201X. PMC 1768013. PMID 14676260. S2CID 6738125. Archived (PDF) from the original on 10 August 2021. Retrieved 21 November 2021.
Law, M.; Wald, N. (1999). "Why heart disease mortality is low in France: the time lag explanation". British Medical Journal. 318 (7196): 1471–1480. doi:10.1136/bmj.318.7196.1471. PMC 1115846. PMID 10346778.
B. Simini (2000). "Serge Renaud: from French paradox to Cretan miracle". The Lancet. 355 (9197): 48. doi:10.1016/S0140-6736(05)71990-5. PMID 10615898. S2CID 8142036.
FAOSTAT[dead link]
FAOSTAT[dead link]
Tab 3.5 RSD web08: Age-standardised rate of finished consultant episodes for operations for CHD by sex and local authority, all ages and under 75 years, 2001/06, England (Table) Archived 4 February 2009 at the Wayback Machine
Matthew Saltmarsh (7 March 2010). "Nestlé Bringing American-Style Diet Plans to Europe". The New York Times.
Phillips, Rod (2014). Alcohol: A History. University of North Carolina Press Books. p. 517. ISBN 978-1-4696-1760-2.
"Surgeon General Wine | Wine ads draw Surgeon General's ire Claim that mild drinking benefits heart is criticized BALTIMORE CITY - Baltimore Sun". Archived from the original on 22 May 2014. Retrieved 14 October 2012.
Couzin, Jennifer (2006). "Women's Health: Study Yields Murky Signals on Low-Fat Diets and Disease". Science. 311 (5762): 755. doi:10.1126/science.311.5762.755. PMID 16469884. S2CID 36484516.
Andrew Mente; Lawrence de Koning; Harry S. Shannon; Sonia S. Anand (2009). "A Systematic Review of the Evidence Supporting a Causal Link Between Dietary Factors and Coronary Heart Disease". Arch Intern Med. 169 (7): 659–669. doi:10.1001/archinternmed.2009.38. PMID 19364995.
The French Paradox, CBS News, 23 January 2009
Potentially Universal Mechanism Of Aging Identified, ScienceDaily, 27 November 2008
Goldberg, David M.; Yan, Joseph; Soleas, George J. (2003). "Absorption of three wine-related polyphenols in three different matrices by healthy subjects". Clinical Biochemistry. 36 (1): 79–87. doi:10.1016/S0009-9120(02)00397-1. PMID 12554065.
WHO report on alcohol consumption in the United States of America
WHO report on alcohol consumption in France
Edell, D. (1999). Eat, Drink and be Merry: America's Doctor Tells You Why the Health Experts are Wrong. HarperCollins. pp. 191–192. ISBN 978-0-06-019155-9.
Sahebkar A, Serban C, Ursoniu S, Wong ND, Muntner P, Graham IM, Mikhailidis DP, Rizzo M, Rysz J, Sperling LS, Lip GY, Banach M (2015). "Lack of efficacy of resveratrol on C-reactive protein and selected cardiovascular risk factors--Results from a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials". Int. J. Cardiol. 189: 47–55. doi:10.1016/j.ijcard.2015.04.008. PMID 25885871.
Warner, HR (2015). "NIA's Intervention Testing Program at 10 years of age". Age (Dordrecht, Netherlands). 37 (2): 22. doi:10.1007/s11357-015-9761-5. PMC 4344944. PMID 25726185.
Corder, R.; Mullen, W.; Khan, N. Q.; Marks, S. C.; Wood, E. G.; Carrier, M. J.; Crozier, A. (2006). "Oenology: Red wine procyanidins and vascular health". Nature. 444 (7119): 566. Bibcode:2006Natur.444..566C. doi:10.1038/444566a. PMID 17136085. S2CID 4303406.
Kanner, J.; Gorelik, S; Roman, S; Kohen, R (2012). "Protection by polyphenols of postprandial human plasma and low-density lipoprotein modification: The stomach as a bioreactor". Journal of Agricultural and Food Chemistry. 60 (36): 8790–6. doi:10.1021/jf300193g. PMID 22530973.
"Flavonoids". Linus Pauling Institute, Micronutrient Information Center, Oregon State University. 2015. Retrieved 8 June 2015.
EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA) (2010). "Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to various food(s)/food constituent(s) and protection of cells from premature aging, antioxidant activity, antioxidant content and antioxidant properties, and protection of DNA, proteins and lipids from oxidative damage pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/20061". EFSA Journal. 8 (2): 1489. doi:10.2903/j.efsa.2010.1489.
Hu, FB; van Dam RM; Liu S.Hu FB; van Dam RM; Liu S (2001). "Diet and risk of Type II diabetes: the role of types of fat and carbohydrate". Diabetologia. 44 (7): 805–17. doi:10.1007/s001250100547. PMID 11508264.
Clarke, Robert; Lewington, Sarah (2006). "Trans fatty acids and coronary heart disease". BMJ. 333 (7561): 214. doi:10.1136/bmj.333.7561.214. PMC 1523500. PMID 16873835.
"The Eye Digest – Macular degeneration info". University of Illinois Eye & Ear Infirmary, Chicago, IL. 19 May 2009. p. Reviewed = 05/19/2009. Archived from the original on 10 January 2010. Retrieved 2010-01-26.
Paperback best sellers, The New York Times, 9 April 2006
Archive.org
"La fille prodigue – French Women Don't Get Fat". Frenchwomendontgetfat.com. Retrieved 12 April 2022.
Pollan, Michael In Defense of Food. Penguin Press, 2008.
Hartley, L; Igbinedion, E; Holmes, J; Flowers, N; Thorogood, M; Clarke, A; Stranges, S; Hooper, L; Rees, K (2013). "Increased consumption of fruit and vegetables for the primary prevention of cardiovascular diseases". The Cochrane Database of Systematic Reviews. 2021 (6): CD009874. doi:10.1002/14651858.CD009874.pub2. PMC 4176664. PMID 23736950.
Newnham, JP; Pennell, CE; Lye, SJ; Rampono, J; Challis, JR (June 2009). "Early life origins of obesity". Obstetrics and Gynecology Clinics of North America. 36 (2): 227–44, xii. doi:10.1016/j.ogc.2009.03.004. PMID 19501311.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')