abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206892243
Ik overweeg een aggregaat (generator) aan te schaffen, aangezien de pellet kachel mijn enige warmtebron is.
Vorig jaar heb ik 3x in het donker gezeten met kaarslicht ging het wel, maar vooral in de kou.
Kunnen alle modellen pellet kachels aangesloten worden op een aggregaat die stroom levert.
Is er een nadeel bekend om pellet kachel op aggregaat aan te sluiten?
pi_206892352
dure manier van verwarmen, overigens heb je dit probleem ook bij een cv ketel, die doet het ook niet als er geen stroom is
pi_206892358
Ik wist serieus niet dat een pelletkachel stroom nodig heeft :? (ontsteking?)

even wat verder gezocht (puur voor eigen info):

quote:
https://www.biokachels.nl/verbruik-van-een-pelletkachel
Verbruik van een pelletkachel
05-07-2017
Maar wat is dan het elektriciteitsverbruik van een pelletkachel?

Een pelletkachel heeft elektriciteit nodig om te functioneren. Bij het opstarten maakt de kachel gebruik van een gloeispiraal. Hierbij verbruikt de kachel ongeveer 300 watt. Ook hierbij is het belangrijk om een pelletkachel te hebben met het juiste vermogen. Wanneer de kachel te zwaar is zal hij vaker aan/ uit schakelen.

Tijdens het brandproces verbruikt de kachel ongeveer 25-50 watt. Hiermee stuurt de kachel de ventilator en de vijzel aan. Dit alles is wel afhankelijk van het type kachel.
^^ Ik wist dit dus niet :D (ik heb ook geen pelletkachel)
Kortom: Goeie vraag dus. Wat zouden de nadelen kunnen zijn? (afgezien van een draaiend generatortje)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206892374
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:40 schreef Dries4Ever het volgende:
dure manier van verwarmen, overigens heb je dit probleem ook bij een cv ketel, die doet het ook niet als er geen stroom is
hoe zit het met die warmtepompen enzo? :P
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206893015
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:42 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
hoe zit het met die warmtepompen enzo? :P
Die drijf je aan met de electriciteit van je zonnepanelen, die je opgeslagen hebt in de batterijen in je power wall, natuurlijk.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206894959
Elk huishoudelijk apparaat kan wel aangesloten worden op een generator. Dus ook een pelletkachel.

Het vermogen van de generator bepaalt hoeveel vermogen je aan kunt sluiten.

Voor een pelletkachel kan dit al met een hele klein generatortje. Verbruik is niet veel.

Of het heel praktisch is is wat anders. Je zult de generator wel buiten moeten zetten, en met een verlengsnoer moeten werken.

Of je hoofdzekering uitschakelen en de generator in een stopkontakt steken, dan heeft gelijk je hele huis stroom.

Ik heb zelf ook een pelletkachel en heb ook al vaak aan een generator gedacht. Zeker omdat ik ook nog op inductie kook en rolluiken heb.

BIj langdurige stroomuitval is het dus zeker een uitkomst.
pi_206894990
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:42 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
hoe zit het met die warmtepompen enzo? :P
Tot 2 kW vermogen is zo'n generator best nog betaalbaar. Een warmtepomp zou er dus ook wel op kunnen draaien.
pi_206895334
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 16:48 schreef Glider76 het volgende:
Elk huishoudelijk apparaat kan wel aangesloten worden op een generator. Dus ook een pelletkachel.

Het vermogen van de generator bepaalt hoeveel vermogen je aan kunt sluiten.

Voor een pelletkachel kan dit al met een hele klein generatortje. Verbruik is niet veel.

Of het heel praktisch is is wat anders. Je zult de generator wel buiten moeten zetten, en met een verlengsnoer moeten werken.

Of je hoofdzekering uitschakelen en de generator in een stopkontakt steken, dan heeft gelijk je hele huis stroom.

Ik heb zelf ook een pelletkachel en heb ook al vaak aan een generator gedacht. Zeker omdat ik ook nog op inductie kook en rolluiken heb.

BIj langdurige stroomuitval is het dus zeker een uitkomst.
nou nee, niet per definitie. om 2 redenen: een generator, zeker de goedkopere hebben niet zo'n mooie stroom voorziening, de hertz waveforms zien er niet zo mooi uit als bij netspanning, sommige apparaten kunnen daar gevoelig voor zijnde en een workload kan de andere workload beinvloeden en ook daar dingen slopen, dus om zomaar te stellen dat je elk apparaat op een generator kan aansluiten zou ik niet doen

Het kan zo zijn dat als apparaat 1 teveel stroom vraagt dat de generator gaat lopen kutten en daardoor een sensitief gevoelig apparaat kapot maakt. bv een elektromotor van 1500watt gebruikt bij startup veel meer dan dat getal en komt daarna, als hij eenmaal draait op constante snelheid terug op 1500watt

Normaal geen probleem, het net pakt dat prima op, maar stel dat je generator 2200 wat kan leveren en je hebt er een elektromotor van 1500 watt in zitten en nog 500watt aan andere apparaten zou dat geen probleem moeten zijn zou je denken, maar bij startup trekt de motor even 2000watt en heb je toch een probleem.
pi_206895448
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:17 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
nou nee, niet per definitie. om 2 redenen: een generator, zeker de goedkopere hebben niet zo'n mooie stroom voorziening, de hertz waveforms zien er niet zo mooi uit als bij netspanning, sommige apparaten kunnen daar gevoelig voor zijnde en een workload kan de andere workload beinvloeden en ook daar dingen slopen, dus om zomaar te stellen dat je elk apparaat op een generator kan aansluiten zou ik niet doen

Het kan zo zijn dat als apparaat 1 teveel stroom vraagt dat de generator gaat lopen kutten en daardoor een sensitief gevoelig apparaat kapot maakt. bv een elektromotor van 1500watt gebruikt bij startup veel meer dan dat getal en komt daarna, als hij eenmaal draait op constante snelheid terug op 1500watt

Normaal geen probleem, het net pakt dat prima op, maar stel dat je generator 2200 wat kan leveren en je hebt er een elektromotor van 1500 watt in zitten en nog 500watt aan andere apparaten zou dat geen probleem moeten zijn zou je denken, maar bij startup trekt de motor even 2000watt en heb je toch een probleem.
Daar ben ik mee bekend. Ik ging dan er dan wel vanuit dat TS een generator zal kopen die normaal in de handel verkrijgbaar is, geschikt voor het doel.

De pelletkachel kan ook niet op een 440Volt generator worden aangesloten, ik vond dat overbodig om te vermelden. Net als dat het niet helemaal standaard praktijk is om met je generator een stopkontakt in huis te voeden.

Maar een pelletkachel kan gewoon op een voor huishoudelijk gebruik geschikte generator. Er is niet iets waarom er wel een boormachine op zou kunnen maar een pelletkachel niet.

Maar die pelletkachel kan dus gewoon op zo'n 1000 watt inverter benzine generatortje.
pi_206906028
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:23 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Daar ben ik mee bekend. Ik ging dan er dan wel vanuit dat TS een generator zal kopen die normaal in de handel verkrijgbaar is, geschikt voor het doel.

De pelletkachel kan ook niet op een 440Volt generator worden aangesloten, ik vond dat overbodig om te vermelden. Net als dat het niet helemaal standaard praktijk is om met je generator een stopkontakt in huis te voeden.

Maar een pelletkachel kan gewoon op een voor huishoudelijk gebruik geschikte generator. Er is niet iets waarom er wel een boormachine op zou kunnen maar een pelletkachel niet.

Maar die pelletkachel kan dus gewoon op zo'n 1000 watt inverter benzine generatortje.
dir is ook van toepassing op normale generatoren van 230v
  Moderator vrijdag 2 december 2022 @ 09:55:36 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206906191
Zorg wel dat er uit de aggregaat een mooie gestabiliseerde spanning komt, anders gaat je elektronica stuk.

Vooral bij goedkope aggregaten is dat wel eens dubieus of de uitgaande spanning wel mooi 50 Hz 230/400v is.
pi_206906225
Bij een stroomstoring, in de winter, krijg je geloof ik gauw hulp indien contract.
Tot die tijd in bed liggen onder dekbed + fleecedeken + dikke kleren.
Eventueel wat bed-oefeningen doen met partner om wat extra warmte te renegeren ;)
pi_206906284
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 09:59 schreef stropdaz het volgende:
Bij een stroomstoring, in de winter, krijg je geloof ik gauw hulp indien contract.
Welke hulp? Van wie? Van je Energie leverancier? Alsof je de enige bent die op dat moment hulp nodig heeft. _O-
Indien contract? (iedereen heeft toch contract? hoe krijg je anders stroom?)
Als je hele wijk langdurig zonder stroom zit, krijg jij geen hulp van Eneco/Stedin/Vattenfall/BudgetEnergie etc. hoor.
(en als je de enige bent... dan zul je zelf moeten bellen waarschijnlijk)
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206906321
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:05 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Welke hulp? Van wie? Van je Energie leverancier? Alsof je de enige bent die op dat moment hulp nodig heeft. _O-
Indien contract? (iedereen heeft toch contract? hoe krijg je anders stroom?)
Als je hele wijk langdurig zonder stroom zit, krijg jij geen hulp van Eneco/Stedin/Vattenfall/BudgetEnergie etc. hoor.
(en als je de enige bent... dan zul je zelf moeten bellen waarschijnlijk)
Grote wijkstoring komen er genoeg hulptroepen denk ik.

Onderhoudscontract+storing contract
pi_206906359
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:07 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Grote wijkstoring komen er genoeg hulptroepen denk ik.

Onderhoudscontract+storing contract
Van wie verwacht je hulp dan? Wat voor hulp verwacht je dan? Hooguit water en dekens van t Rode Kruis en een Sporthal in de buurt die open gaat. Maar verder niks hoor. (gok ik)

Onderhoudscontract voor stroom? Wat?????
Storingscontract? (heb jij recht op storingen?) _O-
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206906387
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Van wie verwacht je hulp dan? Wat voor hulp verwacht je dan? Hooguit water en dekens van t Rode Kruis en een Sporthal in de buurt die open gaat. Maar verder niks hoor. (gok ik)
Opvang en snelle reparatie idd.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Onderhoudscontract voor stroom? Wat?????
Ja heb ik.
Een reparatie-contract bij stroomstoringen.
pi_206906427
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:14 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Opvang en snelle reparatie idd.
[..]
Ja heb ik.
Een reparatie-contract bij stroomstoringen.
Reparatiecontract _O- Alsof een stroomleverancier niet gewoon al verplicht is z.s.m. de boel te fiksen _O-
Ik kan het me niet voorstellen dat zo'n contract verplicht is, en het nut zie ik er niet van. Maar dat ben ik....
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  vrijdag 2 december 2022 @ 10:18:39 #18
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_206906428
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:14 schreef stropdaz het volgende:

[..]
[..]
Ja heb ik.
Een reparatie-contract bij stroomstoringen.
8)7
pi_206906445
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:18 schreef borbit het volgende:

[..]
8)7
Ik vermoed dat TS het nood-telefoonnummer van de leverancier in z'n meterkast bedoelt :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206906456
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:18 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Reparatiecontract _O- Alsof een stroomleverancier niet gewoon al verplicht is z.s.m. de boel te fiksen _O-
Ik kan het me niet voorstellen dat zo'n contract verplicht is, en het nut zie ik er niet van. Maar dat ben ik....
Voor storingen in huis.
As er 10 mensen bellen krijg ik binnen 30 minuten hulp
pi_206906509
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:20 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Voor storingen in huis.
As er 10 mensen bellen krijg ik binnen 30 minuten hulp
Dus als de stroomstoring buitenhuis is, ben je alsnog de lul.
Moeten er eerst 10 mensen bellen voor jij hulp krijgt? Wat is dat voor SLA joh? :D
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_206906829
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:29 schreef Zand60 het volgende:
Vorig jaar heb ik 3x in het donker gezeten
Dit is in Nederland????
pi_206907025
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:52 schreef DerekB het volgende:

[..]
Dit is in Nederland????
Ah eindelijk, ik dacht wanneer komt die opmerking dat het verhaal ongeloofwaardig is voor NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206907904
Hoelang blijft gas trouwens stromen bij langdurige en grootschalige stroomuitval?
Kun je wel een generator of Bluetti of Jackery op je CV aansluiten maar dan heb je er nog niet veel aan.
Voorheen Post ID 101472
pi_206907939
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 12:35 schreef Estate2 het volgende:
Hoelang blijft gas trouwens stromen bij langdurige en grootschalige stroomuitval?
Kun je wel een generator of Bluetti of Jackery op je CV aansluiten maar dan heb je er nog niet veel aan.
Niet want de druk is zo laag dat die zo weg is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206907996
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Niet want de druk is zo laag dat die zo weg is
Ja nooit zo bij stil gestaan. Vraag me af of tussenstations backup stroom hebben in Nederland.
Zal wel niet met het crisis management in dit land.. ;)
Voorheen Post ID 101472
  Moderator vrijdag 2 december 2022 @ 12:56:10 #27
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206908120
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 10:20 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Voor storingen in huis.
As er 10 mensen bellen krijg ik binnen 30 minuten hulp
Als de oorzaak een omgevallen hoogspanningsmast is door bijvoorbeeld hevige ijzel en sneeuw val. Dan komt je verhuurder echt niet met de oplossing en kun je maar zo een etmaal zonder zitten.

Voordat je netbeheerder dat weer voor elkaar heeft.

En ik hen zoiets meegemaakt hier in het oosten van het land in 2005.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sneeuwstorm_van_25_november_2005
pi_206908252
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 13:29 schreef Zand60 het volgende:
Ik overweeg een aggregaat (generator) aan te schaffen, aangezien de pellet kachel mijn enige warmtebron is.
Vorig jaar heb ik 3x in het donker gezeten met kaarslicht ging het wel, maar vooral in de kou.
Kunnen alle modellen pellet kachels aangesloten worden op een aggregaat die stroom levert.
Is er een nadeel bekend om pellet kachel op aggregaat aan te sluiten?
Ik weet niet wat je budget is maar als je geen uitlaatgassen wil, kan je ook kijken naar een Ecoflow Delta Pro.
Die kan ruim 3.000x opgeladen worden en heeft een accu-capaciteit van zo'n 3,6kWh (3.600Wh).

Om te weten of dat voldoet zou je eigenlijk het verbruik van je pelletkachel in 24 uur eens moeten meten.
Je kan ook kort meten maar er zijn pelletkachels die soms gedurende 5 minuten naar 300Watt gaan en dan naar 30Watt terugzakken.

Stel dat je op 45Watt gemiddeld komt, dan kan zo'n EcoFlow je kachel zo'n 3.600/45 = 80 uren van stroom voorzien. Vooral als je geen ruimte hebt voor een aggregaat (moet een eind van de woning af staan ivm uitlaatgassen) kan dat een oplossing zijn.
pi_206908289
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 12:43 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Ja nooit zo bij stil gestaan. Vraag me af of tussenstations backup stroom hebben in Nederland.
Zal wel niet met het crisis management in dit land.. ;)
Nee dat is er niet
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206909252
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 16:48 schreef Glider76 het volgende:
Elk huishoudelijk apparaat kan wel aangesloten worden op een generator. Dus ook een pelletkachel.

Het vermogen van de generator bepaalt hoeveel vermogen je aan kunt sluiten.

Voor een pelletkachel kan dit al met een hele klein generatortje. Verbruik is niet veel.

Of het heel praktisch is is wat anders. Je zult de generator wel buiten moeten zetten, en met een verlengsnoer moeten werken.

Of je hoofdzekering uitschakelen en de generator in een stopkontakt steken, dan heeft gelijk je hele huis stroom.

Ik heb zelf ook een pelletkachel en heb ook al vaak aan een generator gedacht. Zeker omdat ik ook nog op inductie kook en rolluiken heb.

BIj langdurige stroomuitval is het dus zeker een uitkomst.
Het vermogen van de generator moet ik nog bepalen (ik denk alleen pellet kachel en koelkast, misschien 1 lampje). Ik had al begrepen dat ik de hoofdschakelaar uit moet zetten. Ik begreep het gedeelte niet van de stekker van de generator in een stopcontact en dan heeft het hele huis weer stroom. Dan zal ik in de stoppenkast dus een paar knoppen om moeten draaien, anders pakt het huis toch meer stroom dan de generator voor bedoeld is?
Generator buiten is geen probleem, nu nog kijken waar ik naar binnen kan met een snoer.
Ik was gestopt met mijzelf in een generator verdiepen, omdat ik las dat het niet goed was voor een pellet kachel. Ik begreep niet wat het probleem was, vandaar mijn vraag hier.
Dank voor het meedenken.
pi_206909285
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 17:17 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
nou nee, niet per definitie. om 2 redenen: een generator, zeker de goedkopere hebben niet zo'n mooie stroom voorziening, de hertz waveforms zien er niet zo mooi uit als bij netspanning, sommige apparaten kunnen daar gevoelig voor zijnde en een workload kan de andere workload beinvloeden en ook daar dingen slopen, dus om zomaar te stellen dat je elk apparaat op een generator kan aansluiten zou ik niet doen

Het kan zo zijn dat als apparaat 1 teveel stroom vraagt dat de generator gaat lopen kutten en daardoor een sensitief gevoelig apparaat kapot maakt. bv een elektromotor van 1500watt gebruikt bij startup veel meer dan dat getal en komt daarna, als hij eenmaal draait op constante snelheid terug op 1500watt

Normaal geen probleem, het net pakt dat prima op, maar stel dat je generator 2200 wat kan leveren en je hebt er een elektromotor van 1500 watt in zitten en nog 500watt aan andere apparaten zou dat geen probleem moeten zijn zou je denken, maar bij startup trekt de motor even 2000watt en heb je toch een probleem.
Dus een koel-vrieskast zou een nadeel kunnen zijn om er ook op te zetten. Koelkast slaat aan en uit en verbruikt dus even meer. Als ik weet hoeveel de koelkast maximaal (dus bij aanslaan) vraagt en daar rekenig mee houd dan zou het geen probleem hoeven te zijn? Of begrijp ik je verkeeerd?
pi_206909354
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 13:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je budget is maar als je geen uitlaatgassen wil, kan je ook kijken naar een Ecoflow Delta Pro.
Die kan ruim 3.000x opgeladen worden en heeft een accu-capaciteit van zo'n 3,6kWh (3.600Wh).

Om te weten of dat voldoet zou je eigenlijk het verbruik van je pelletkachel in 24 uur eens moeten meten.
Je kan ook kort meten maar er zijn pelletkachels die soms gedurende 5 minuten naar 300Watt gaan en dan naar 30Watt terugzakken.

Stel dat je op 45Watt gemiddeld komt, dan kan zo'n EcoFlow je kachel zo'n 3.600/45 = 80 uren van stroom voorzien. Vooral als je geen ruimte hebt voor een aggregaat (moet een eind van de woning af staan ivm uitlaatgassen) kan dat een oplossing zijn.
Ik ga hier naar kijken. Dankjewel.
pi_206911550
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 14:45 schreef Zand60 het volgende:

[..]
Ik ga hier naar kijken. Dankjewel.
Het verbruik van een koelkast is minimaal. Mijn koel/vries combi uit 2017 verbruikt minder dan 50 watt per uur.
Als die aanslaat is er even een piekje van een seconde, maar blijft onder de 100 watt.

Als je een benzine inverter aggegraat koopt heeft deze gestabiliseerde voeding. Koop dan ook Aspen benzine ipv bij het tankstation. Die is maar enkele maanden houdbaar en Aspen veel langer. Is wel 2 keer zo duur maar als je die generator na een jaar eens nodig hebt wil je wel dat die het doet.

Normaal gesproken prik je een verlengsnoer in je generator en in het verlengsnoer je pelletkachel. Je kunt ook een verlensgnoer maken met een mannetje-mannetje. Dit is eigenlijk verboden omdat er dan stroom staat op de uitstekende pennen van de stekker als je die in de draaiende generator steekt.

Maar als je eerste het verlengsnoer in het stopkontakt steekt en daarna je generator start is er niks aan de hand.
Wel gaat er wat aan de hand worden als je niet je hoofdzekering uitschakelt en de stroom vanuit het net komt er weer terug op terwijl je generator nog steeds draait.

Dus met generator via een stopkontakt je hele huis voeden betekent wel hoofdzekering uitzetten.

Maar je hele huis krijgt dan stroom, en je kunt dan zelf bepalen hoeveel licht je laat branden en welke apparatuur je wel en niet inschakelt, rekening houdende met het vermogen van je generator.

Anders moet je ook veel verlengsnoeren trekken. Van je koelkast naar de generator. Pelletkachel naar de generator. Lampje enz. En wat als je even boven moet zijn?

Mijn huis verbruikt met koelkast maar zonder grote apparaten aan ongeveer 50-150 watt per uur. Dan zou ik dus makkelijk mijn pelletkachel er nog bij kunnen doen en hoef ik mij nergens zorgen over te maken.

Ik zou dan zelfs de kleine pit van de inductie plaat aan kunnen doen.

Het andere voorstel wat hierboven wordt genoemd is een grote accu. Oftewel UPS. Wat vaak achter computers wordt geschakeld zodat bij stroomuitval je niet al je werk kwijt bent.

Zal best werken, maar na een paar uur zijn die ook leeg en laadt die niet meer bij. Die generator kun je al draaiend gewoon weer nieuwe benzine ingooien. En blijft dan "eeuwig" doordraaien.
pi_206912698
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 12:43 schreef Estate2 het volgende:

[..]
Ja nooit zo bij stil gestaan. Vraag me af of tussenstations backup stroom hebben in Nederland.
Zal wel niet met het crisis management in dit land.. ;)
Een aansluiting voor een noodstroom aggregaat en op centrale plekken een paar aggregaten beschikbaar hebben staan is voldoende. Scheelt miljoenen op jaarbasis. Want je moet anders wel al die noodstroomvoorzieningen in elk gasstation onderhouden zodat de boel verbruiksklaar is.
  Moderator vrijdag 2 december 2022 @ 20:00:34 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206913554
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 17:37 schreef Glider76 het volgende:
Normaal gesproken prik je een verlengsnoer in je generator en in het verlengsnoer je pelletkachel. Je kunt ook een verlensgnoer maken met een mannetje-mannetje. Dit is eigenlijk verboden omdat er dan stroom staat op de uitstekende pennen van de stekker als je die in de draaiende generator steekt.
Dit is niet alleen verboden, het is levensgevaarlijk om op die manier te doen !

De enige goede manier om een aggregaat op je complete huisinstallatie aan te sluiten is met een omschakelaar in je meterkast. Waar je kunt schakelen tussen je voeding uit het net en je voeding uit de aggregraat.



Zodat je het net afschakeld op het moment dat je voeding krijgt via de aggregaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vonkenboer op 02-12-2022 21:07:38 ]
  vrijdag 2 december 2022 @ 23:37:23 #36
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_206917613
Omkeer schakelaar op dez3 manier kan ik niet, goed idee.
Heb je daar een link van? Kan hem niet vinden...
Tot nooit .......
pi_206919056
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2022 20:00 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dit is niet alleen verboden, het is levensgevaarlijk om op die manier te doen !

De enige goede manier om een aggregaat op je complete huisinstallatie aan te sluiten is met een omschakelaar in je meterkast. Waar je kunt schakelen tussen je voeding uit het net en je voeding uit de aggregraat.

[ afbeelding ]

Zodat je het net afschakeld op het moment dat je voeding krijgt via de aggregaat.
zolang je weet wat je doet en in de juiste volgorde schakelt is er niks levensgevaarlijk aan.

Als je een generator als vaste backup in je systeem opneemt moet je inderdaad zo'n omschakelaar hebben in je meterkast.

Maar voor een incidentele stroomuitval zal nooit iemand dat installeren.
pi_206919941
Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken, ik ben nu meer gerustgesteld om me te gaan verdiepen in een generator.
Goede winter allemaal.
  Moderator zaterdag 3 december 2022 @ 18:16:29 #39
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_206928215
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2022 04:37 schreef Glider76 het volgende:

[..]
zolang je weet wat je doet en in de juiste volgorde schakelt is er niks levensgevaarlijk aan.

Als je een generator als vaste backup in je systeem opneemt moet je inderdaad zo'n omschakelaar hebben in je meterkast.

Maar voor een incidentele stroomuitval zal nooit iemand dat installeren.
Zolang je weet wat je doet, nou ik kan je wel vertellen dat het overgrote deel wat stroom betreft maar zo wat aan klungelt. Die zie ik niet in staat om op een veilige manier (daar hoort ook de aarding van de generator ten opzichte van je installatie bij) een aggregaat aan te sluiten op hun installatie.

Sowieso moet je oppassen dat je niet je net spanning en de aggregaat spanning samen in je installatie krijgt, je krijgt dan te grote pieken omdat je wisselspanning niet synchroon loopt met je netspanning. daar kun je een hoop apparaten, niet alleen je aggregaat, mee omzeep helpen.

Een snoer met daaraan twee stekkers is geen manier om je installatie veilig te kunnen voeden...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')