^^ Ik wist dit dus nietquote:https://www.biokachels.nl/verbruik-van-een-pelletkachel
Verbruik van een pelletkachel
05-07-2017
Maar wat is dan het elektriciteitsverbruik van een pelletkachel?
Een pelletkachel heeft elektriciteit nodig om te functioneren. Bij het opstarten maakt de kachel gebruik van een gloeispiraal. Hierbij verbruikt de kachel ongeveer 300 watt. Ook hierbij is het belangrijk om een pelletkachel te hebben met het juiste vermogen. Wanneer de kachel te zwaar is zal hij vaker aan/ uit schakelen.
Tijdens het brandproces verbruikt de kachel ongeveer 25-50 watt. Hiermee stuurt de kachel de ventilator en de vijzel aan. Dit alles is wel afhankelijk van het type kachel.
hoe zit het met die warmtepompen enzo?quote:Op donderdag 1 december 2022 13:40 schreef Dries4Ever het volgende:
dure manier van verwarmen, overigens heb je dit probleem ook bij een cv ketel, die doet het ook niet als er geen stroom is
Die drijf je aan met de electriciteit van je zonnepanelen, die je opgeslagen hebt in de batterijen in je power wall, natuurlijk.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:42 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
hoe zit het met die warmtepompen enzo?
Tot 2 kW vermogen is zo'n generator best nog betaalbaar. Een warmtepomp zou er dus ook wel op kunnen draaien.quote:Op donderdag 1 december 2022 13:42 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
hoe zit het met die warmtepompen enzo?
nou nee, niet per definitie. om 2 redenen: een generator, zeker de goedkopere hebben niet zo'n mooie stroom voorziening, de hertz waveforms zien er niet zo mooi uit als bij netspanning, sommige apparaten kunnen daar gevoelig voor zijnde en een workload kan de andere workload beinvloeden en ook daar dingen slopen, dus om zomaar te stellen dat je elk apparaat op een generator kan aansluiten zou ik niet doenquote:Op donderdag 1 december 2022 16:48 schreef Glider76 het volgende:
Elk huishoudelijk apparaat kan wel aangesloten worden op een generator. Dus ook een pelletkachel.
Het vermogen van de generator bepaalt hoeveel vermogen je aan kunt sluiten.
Voor een pelletkachel kan dit al met een hele klein generatortje. Verbruik is niet veel.
Of het heel praktisch is is wat anders. Je zult de generator wel buiten moeten zetten, en met een verlengsnoer moeten werken.
Of je hoofdzekering uitschakelen en de generator in een stopkontakt steken, dan heeft gelijk je hele huis stroom.
Ik heb zelf ook een pelletkachel en heb ook al vaak aan een generator gedacht. Zeker omdat ik ook nog op inductie kook en rolluiken heb.
BIj langdurige stroomuitval is het dus zeker een uitkomst.
Daar ben ik mee bekend. Ik ging dan er dan wel vanuit dat TS een generator zal kopen die normaal in de handel verkrijgbaar is, geschikt voor het doel.quote:Op donderdag 1 december 2022 17:17 schreef Dries4Ever het volgende:
[..]
nou nee, niet per definitie. om 2 redenen: een generator, zeker de goedkopere hebben niet zo'n mooie stroom voorziening, de hertz waveforms zien er niet zo mooi uit als bij netspanning, sommige apparaten kunnen daar gevoelig voor zijnde en een workload kan de andere workload beinvloeden en ook daar dingen slopen, dus om zomaar te stellen dat je elk apparaat op een generator kan aansluiten zou ik niet doen
Het kan zo zijn dat als apparaat 1 teveel stroom vraagt dat de generator gaat lopen kutten en daardoor een sensitief gevoelig apparaat kapot maakt. bv een elektromotor van 1500watt gebruikt bij startup veel meer dan dat getal en komt daarna, als hij eenmaal draait op constante snelheid terug op 1500watt
Normaal geen probleem, het net pakt dat prima op, maar stel dat je generator 2200 wat kan leveren en je hebt er een elektromotor van 1500 watt in zitten en nog 500watt aan andere apparaten zou dat geen probleem moeten zijn zou je denken, maar bij startup trekt de motor even 2000watt en heb je toch een probleem.
dir is ook van toepassing op normale generatoren van 230vquote:Op donderdag 1 december 2022 17:23 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Daar ben ik mee bekend. Ik ging dan er dan wel vanuit dat TS een generator zal kopen die normaal in de handel verkrijgbaar is, geschikt voor het doel.
De pelletkachel kan ook niet op een 440Volt generator worden aangesloten, ik vond dat overbodig om te vermelden. Net als dat het niet helemaal standaard praktijk is om met je generator een stopkontakt in huis te voeden.
Maar een pelletkachel kan gewoon op een voor huishoudelijk gebruik geschikte generator. Er is niet iets waarom er wel een boormachine op zou kunnen maar een pelletkachel niet.
Maar die pelletkachel kan dus gewoon op zo'n 1000 watt inverter benzine generatortje.
Welke hulp? Van wie? Van je Energie leverancier? Alsof je de enige bent die op dat moment hulp nodig heeft.quote:Op vrijdag 2 december 2022 09:59 schreef stropdaz het volgende:
Bij een stroomstoring, in de winter, krijg je geloof ik gauw hulp indien contract.
Grote wijkstoring komen er genoeg hulptroepen denk ik.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:05 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Welke hulp? Van wie? Van je Energie leverancier? Alsof je de enige bent die op dat moment hulp nodig heeft.![]()
Indien contract? (iedereen heeft toch contract? hoe krijg je anders stroom?)
Als je hele wijk langdurig zonder stroom zit, krijg jij geen hulp van Eneco/Stedin/Vattenfall/BudgetEnergie etc. hoor.
(en als je de enige bent... dan zul je zelf moeten bellen waarschijnlijk)
Van wie verwacht je hulp dan? Wat voor hulp verwacht je dan? Hooguit water en dekens van t Rode Kruis en een Sporthal in de buurt die open gaat. Maar verder niks hoor. (gok ik)quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:07 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Grote wijkstoring komen er genoeg hulptroepen denk ik.
Onderhoudscontract+storing contract
Opvang en snelle reparatie idd.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Van wie verwacht je hulp dan? Wat voor hulp verwacht je dan? Hooguit water en dekens van t Rode Kruis en een Sporthal in de buurt die open gaat. Maar verder niks hoor. (gok ik)
Ja heb ik.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Onderhoudscontract voor stroom? Wat?????
Reparatiecontractquote:Op vrijdag 2 december 2022 10:14 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Opvang en snelle reparatie idd.
[..]
Ja heb ik.
Een reparatie-contract bij stroomstoringen.
quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:14 schreef stropdaz het volgende:
[..]
[..]
Ja heb ik.
Een reparatie-contract bij stroomstoringen.
Ik vermoed dat TS het nood-telefoonnummer van de leverancier in z'n meterkast bedoeltquote:
Voor storingen in huis.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:18 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
ReparatiecontractAlsof een stroomleverancier niet gewoon al verplicht is z.s.m. de boel te fiksen
![]()
Ik kan het me niet voorstellen dat zo'n contract verplicht is, en het nut zie ik er niet van. Maar dat ben ik....
Dus als de stroomstoring buitenhuis is, ben je alsnog de lul.quote:Op vrijdag 2 december 2022 10:20 schreef stropdaz het volgende:
[..]
Voor storingen in huis.
As er 10 mensen bellen krijg ik binnen 30 minuten hulp
Dit is in Nederland????quote:Op donderdag 1 december 2022 13:29 schreef Zand60 het volgende:
Vorig jaar heb ik 3x in het donker gezeten
Ah eindelijk, ik dacht wanneer komt die opmerking dat het verhaal ongeloofwaardig is voor NL.quote:
Niet want de druk is zo laag dat die zo weg isquote:Op vrijdag 2 december 2022 12:35 schreef Estate2 het volgende:
Hoelang blijft gas trouwens stromen bij langdurige en grootschalige stroomuitval?
Kun je wel een generator of Bluetti of Jackery op je CV aansluiten maar dan heb je er nog niet veel aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |