bron: https://www.telegraaf.nl/(...)-en-koffiemelkcupjesquote:Afhaalchinees
De PvdA-prominent wil verder dat de afhaalchinees stapsgewijs afscheid neemt van de beroemde plastic bakjes met Foe Yong Hai en witte rijst. In heel Europa moet verder statiegeld op flessen en blikjes worden ingevoerd. Voor webwinkels komen aparte regels: producten mogen niet meer in een onnodig grote doos worden gestopt en de helft van de verpakkingen moet in 2040 kunnen worden hergebruikt.
papieren bakjes zijn prima, worden in een hoop andere landen ook gebruikt bij afhaaleten.quote:Op woensdag 30 november 2022 15:11 schreef junkiesietze het volgende:
Ja godver waar word dat voedsel dan straks in geflikkerd? papieren bakjes? dat is toch net zo kut als papieren rietjes?
[..]
bron: https://www.telegraaf.nl/(...)-en-koffiemelkcupjes
Hoezo? Je hoeft er toch niet door te zuigen?quote:Op woensdag 30 november 2022 15:11 schreef junkiesietze het volgende:
Ja godver waar word dat voedsel dan straks in geflikkerd? papieren bakjes? dat is toch net zo kut als papieren rietjes?
[..]
naar mijn idee koelen papieren bakjes sneller af, worden sompig dus je houd een soort papieren zak overquote:Op woensdag 30 november 2022 15:22 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Hoezo? Je hoeft er toch door te zuigen?
Wat maakt dat nou uit waar jij je bami uitschept.
Van die papieren noedel bakjes waar een plastic laagje in zit en dus dan al helemaal niet meer te recyclen zijn.quote:Op woensdag 30 november 2022 15:11 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
Ok dat is dan wel weer een goed argumentquote:Op woensdag 30 november 2022 15:23 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
naar mijn idee koelen papieren bakjes sneller af, worden sompig dus je houd een soort papieren zak over
Sneller afkoelen weet ik niet. Zompig worden ze niet want:quote:Op woensdag 30 november 2022 15:23 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
naar mijn idee koelen papieren bakjes sneller af, worden sompig dus je houd een soort papieren zak over
quote:Op woensdag 30 november 2022 15:23 schreef 111210 het volgende:
[..]
Van die papieren noedel bakjes waar een plastic laagje in zit en dus dan al helemaal niet meer te recyclen zijn.
Ja dat schiet zijn doel dan weer flink voorbijquote:Op woensdag 30 november 2022 15:27 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Sneller afkoelen weet ik niet. Zompig worden ze niet want:
[..]
moet je dan je eigen Tupperware meenemen als je chinees gaat halen?quote:Op woensdag 30 november 2022 15:30 schreef Dven het volgende:
Telegraaf zeker?
Dat mag de Chinees straks nog wel. Jij gaat er als consument echter wel extra voor betalen als je voor deze optie kiest. Daarnaast krijg je ook de optie op herbruikbare verpakking, zodat je er bijvoorbeeld borg voor betaalt.
Begrijpelijk natuurlijk. Veel te veel mensen kunnen er nu eenmaal niet mee omgaan, waardoor al die kankerzooi overal behalve bij het afval belandt. Niets aan te doen.
Bij de chinees in mn oude woonplaats kwam elke zondagavond een oudere man met een pannetje van thuis, wat ze dan volgooiden met nasi - babi - tjap en een sateetje erop.quote:
ja dit is natuurlijk leuk om te zeggen op verjaardagen en tegen je collega's, en gezien eht aantal likes is dit wat men blijkbaar graag wil horen. Echter zijn er genoeg manieren om dat "laagje" te krijgen, en dat daarna gewoon nog te recyclen is.quote:Op woensdag 30 november 2022 15:23 schreef 111210 het volgende:
[..]
Van die papieren noedel bakjes waar een plastic laagje in zit en dus dan al helemaal niet meer te recyclen zijn.
Zooi halve liters erbij ..heerrlikquote:Op woensdag 30 november 2022 15:38 schreef Gripper het volgende:
[..]
Bij de chinees in mn oude woonplaats kwam elke zondagavond een oudere man met een pannetje van thuis, wat ze dan volgooiden met nasi - babi - tjap en een sateetje erop.
Thuis lekker alles door mekaar roeren en direct uit de pan eten stel ik me dan voor
Jan want plastic Chineesbakjes zie je dan ook óveral bij het zwerfafval.quote:Op woensdag 30 november 2022 15:30 schreef Dven het volgende:
Telegraaf zeker?
Dat mag de Chinees straks nog wel. Jij gaat er als consument echter wel extra voor betalen als je voor deze optie kiest. Daarnaast krijg je ook de optie op herbruikbare verpakking, zodat je er bijvoorbeeld borg voor betaalt.
Begrijpelijk natuurlijk. Veel te veel mensen kunnen er nu eenmaal niet mee omgaan, waardoor al die kankerzooi overal behalve bij het afval belandt. Niets aan te doen.
Dat jouw tere darmenstelseltje niet tegen lekker eten kan, kunnen die CHinezen niets aan doen natuurlijk.quote:Op woensdag 30 november 2022 16:23 schreef roos94 het volgende:
Chinees vreten![]()
Als ik diarree wil kan ik ook gewoon frituurvet opzuipen
Het behoort inderdaad tot de groep waarvan het leeuwendeel van het Nederlandse zwerfafval afkomstig is. Dat heb jij heel goed gezien. Grote jongen!quote:Op woensdag 30 november 2022 16:25 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Jan want plastic Chineesbakjes zie je dan ook óveral bij het zwerfafval.
Neen. Maaskantje is niet representatief voor heel Nederland.quote:Op woensdag 30 november 2022 16:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Het behoort inderdaad tot de groep waarvan het leeuwendeel van het Nederlandse zwerfafval afkomstig is. Dat heb jij heel goed gezien. Grote jongen!
Er komen inderdaad meer opties op de markt voor papieren verpakkingen zonder plastic laagje, maar met nog wel redelijke waterdichtheid/isolatie/etc... Goede zaak dat men de industrie gaat dwingen tot betere oplossingen, alleen zo komen we een stap vooruit.quote:Op woensdag 30 november 2022 16:04 schreef koemleit het volgende:
[..]
ja dit is natuurlijk leuk om te zeggen op verjaardagen en tegen je collega's, en gezien eht aantal likes is dit wat men blijkbaar graag wil horen. Echter zijn er genoeg manieren om dat "laagje" te krijgen, en dat daarna gewoon nog te recyclen is.
Er is geen 1 superoplossing waarmee je het probleem oplost, alle kleine beetjes helpen. Alle kleine beetje individueel kan je van zeggen:"dat lost niks op, want het is maar zo'n klein gedeelte van het probleem".quote:Op woensdag 30 november 2022 16:25 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Jan want plastic Chineesbakjes zie je dan ook óveral bij het zwerfafval.
[..]
Red Velvet cake een optie?quote:Op woensdag 30 november 2022 16:23 schreef roos94 het volgende:
Chinees vreten![]()
Als ik diarree wil kan ik ook gewoon frituurvet opzuipen
Ja, het is even wennen, maar ik zie het wel gebeuren dat we met eigen bakjes richting afhaal gaan of met een deposit systeem gaan werken.quote:Op woensdag 30 november 2022 17:37 schreef maily het volgende:
Vroeger gingen de mensen met hun eigen pan naar de Chinees voor nasi.
Ipv al die onzin over verjaardagen, laat dan wat eens zien; dan krijg je misschien ook likes paling!quote:Op woensdag 30 november 2022 16:04 schreef koemleit het volgende:
[..]
ja dit is natuurlijk leuk om te zeggen op verjaardagen en tegen je collega's, en gezien eht aantal likes is dit wat men blijkbaar graag wil horen. Echter zijn er genoeg manieren om dat "laagje" te krijgen, en dat daarna gewoon nog te recyclen is.
Van mij mag het.quote:Op woensdag 30 november 2022 17:42 schreef ETA het volgende:
[..]
Ja, het is even wennen, maar ik zie het wel gebeuren dat we met eigen bakjes richting afhaal gaan of met een deposit systeem gaan werken.
Kijk naar de tasjes bij de supermarkten en winkels, daar zaten ook wat mensen huilie te doen toen het werd ingevoerd, maar daar zijn de meesten ook al aan gewend. En hoeveel moeite was het nou om die gedragsverandering erin te krijgen bij de gemiddelde mens?
Ja daar zijn ze niet voor niks mee gestopt denk ik.quote:Op woensdag 30 november 2022 17:37 schreef maily het volgende:
Als je Amerikaanse films ziet waar ze Chinees halen zit het toch ook in karton?quote:Op woensdag 30 november 2022 17:44 schreef Fer het volgende:
Dus Nasi met babi pangoang smaakt straks naar karton?
[ afbeelding ]
Vroeger crepeerde de mensen aan ontstoken wondjes omdat er geen antibiotica was, aan mazelen en kinkhoest omdat er geen vaccinaties waren. Vroeger verhongerde de onderklasse in de winter omdat er niets te vreten was.quote:Op woensdag 30 november 2022 17:37 schreef maily het volgende:
Het moet wel betaalbaar blijven, zowel voor de chinees als voor het recyclings bedrijf.quote:Op woensdag 30 november 2022 16:04 schreef koemleit het volgende:
[..]
Papier/karton met plastic laagje erop, daar is iedereen wel over eens dat dat niet de oplossing is. Achteraf gezien was het misschien een onwijze beslissing om hiermee te beginnen, aan de andere kant, het heeft wel geleid tot betere oplossingen. Soms is het afwachten tot de perfecte oplossing niet de beste methode, al doende leert men.quote:Op woensdag 30 november 2022 18:09 schreef 111210 het volgende:
[..]
Het moet wel betaalbaar blijven, zowel voor de chinees als voor het recyclings bedrijf.
Het is gewoon algemeen bekend dat het grootste gedeelte aan plastic afval zeer moeilijk te recyclen is mede doordat het gemengd is met oa karton of andere soorten plastic.
En als het al kan dan is het te duur en daardoor de moeite (nog) niet.
En als je doelt die bio degradable plastic dingen (is ook gewoon plastic en vergaat ook niet als wat men doet geloven)
Als je doelt op van die bamboe bakjes of kartonnenbakjes, die zijn echt tig keer zo duur als de standaard plastic bakjes van de chinees en snackbar. Kan wel maar dan wordt je nasi zomaar een heel stuk duurder.
Dan nog maar te zwijgen over dit:
https://www.trouw.nl/duur(...)hemicalien~bb0a780a/
Papieren bakjes hebben een kunststof coating waardoor het papier erg moeilijk te recyclen is.quote:Op woensdag 30 november 2022 15:15 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
papieren bakjes zijn prima, worden in een hoop andere landen ook gebruikt bij afhaaleten.
Geen idee of het duurzamer is dan plastic, maar het zal wel te maken hebben met dat plasticeiland.
Zo werd het vroeger ook gedaan toen de eerste chinese restaurants in NL werden geopend.quote:Op woensdag 30 november 2022 15:38 schreef Gripper het volgende:
[..]
Bij de chinees in mn oude woonplaats kwam elke zondagavond een oudere man met een pannetje van thuis, wat ze dan volgooiden met nasi - babi - tjap en een sateetje erop.
Thuis lekker alles door mekaar roeren en direct uit de pan eten stel ik me dan voor
En hoe precies wil jij dat allemaal mee nemen?quote:Op woensdag 30 november 2022 17:42 schreef ETA het volgende:
[..]
Ja, het is even wennen, maar ik zie het wel gebeuren dat we met eigen bakjes richting afhaal gaan of met een deposit systeem gaan werken.
Kijk naar de tasjes bij de supermarkten en winkels, daar zaten ook wat mensen huilie te doen toen het werd ingevoerd, maar daar zijn de meesten ook al aan gewend. En hoeveel moeite was het nou om die gedragsverandering erin te krijgen bij de gemiddelde mens?
Nee, je hebt gelijk, dit is echt onmogelijk op te lossen, zo complex dit.... jongens, we blazen het af, we waren vergeten dat sommige bakjes een divider hebben bij de Chinees.quote:Op woensdag 30 november 2022 19:16 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
En hoe precies wil jij dat allemaal mee nemen?
Als ik Chinees haal kom ik met 10 verschillende bakjes thuis, sommige met een divider in het midden
Zie je al die klanten al staan met ieders 10 bakjes om te laten vullen? De Chinees word dan dubbel zo duur
Die bakjes zijn al van recyclebaar plastic, nergens voor nodig om die weg te halenquote:Op woensdag 30 november 2022 19:19 schreef ETA het volgende:
[..]
Nee, je hebt gelijk, dit is echt onmogelijk op te lossen, zo complex dit.... jongens, we blazen het af, we waren vergeten dat sommige bakjes een divider hebben bij de Chinees.
Alle soorten plastic zijn technisch recyclebaar. Grote vraag, hoeveel procent van afhaalchineesbakjes worden momenteel gerecycled? Zou mij verbazen dat het meer dan 1% is. En wat dan gerecycled wordt, is maar de vraag wat eruit komt. Waarschijnlijk doen vette afvalbakjes meer schade aan het recyclingsproces dan goed.quote:Op woensdag 30 november 2022 19:22 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Die bakjes zijn al van recyclebaar plastic, nergens voor nodig om die weg te halen
Het zijn toch sowieso de wat oudere medemensen die nog naar een afhaalchinees gaan?quote:Op woensdag 30 november 2022 15:38 schreef Gripper het volgende:
[..]
Recycling is inderdaad vaak vooral marketing, helaas. Eigenlijk is er alleen voor PET een relatief goede recyclingketen opgezet, maar zelfs daar alleen voor de statiegeldflessen. PET wat je bij het huisafval of in de plastic bak gooit is er moeilijk uit te filteren, dus zal grotendeels in de verbrandingsoven verdwijnen.quote:Op woensdag 30 november 2022 19:42 schreef ETA het volgende:
[..]
Alle soorten plastic zijn technisch recyclebaar. Grote vraag, hoeveel procent van afhaalchineesbakjes worden momenteel gerecycled? Zou mij verbazen dat het meer dan 1% is. En wat dan gerecycled wordt, is maar de vraag wat eruit komt. Waarschijnlijk doen vette afvalbakjes meer schade aan het recyclingsproces dan goed.
Betere recycling infrastructuur is natuurlijk ook iets om na te streven, maar niet zaligmakend.
Een product goed recyclebaar maken draagt uiteraard wel bij, maar is momenteel nog weinig effectief. Claimen dat je materiaal "recyclebaar" is, dat is een van meest gebruikte smoesjes om maar niet meer te hoeven doen.
Goed PET inzamelen is nog best lastig en daar zit meeste winst te behalen. Uiteraard is het goed meer producten van RPET te maken, maar dat is het makkelijke gedeelte.quote:Op donderdag 1 december 2022 20:28 schreef knoopie het volgende:
[..]
Recycling is inderdaad vaak vooral marketing, helaas. Eigenlijk is er alleen voor PET een relatief goede recyclingketen opgezet, maar zelfs daar alleen voor de statiegeldflessen. PET wat je bij het huisafval of in de plastic bak gooit is er moeilijk uit te filteren, dus zal grotendeels in de verbrandingsoven verdwijnen.
[ afbeelding ]
Edit: papiertecycling zit trouwens rond de 70%. Dat is dus veel en veel beter dan plastic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |