abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 1 december 2022 @ 13:23:34 #101
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_206892161
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 12:09 schreef Grublit het volgende:

[..]
Inderdaad. want mijn inkomen is veel hoger dan de hare. Zou gek zijn als zij van haar lagere inkomen een groter deel van de rente en aflossing moet gaan betalen.
Zoals eerder gemeld: je gaat niet samen om vervolgens aparte financien te onderhouden vind ik. Dus eigendommen (en inkomsten en uitgaven) zijn van beide, 50/50. Gaat enkel om de inbreng.

We zijn trouwens ook wel serieus aan het overwegen om haar woning aan te houden. Maakt het complexer waarschijnlijk. Met dezelfde getallen als voorbeeld:
- Gezamelijke huis van A&B: 100k inleg van B + 400k hypotheek
- Huis van A: huuropbrengst, op te voeren als inkomsten in gezamelijk huishouden
Aangezien het eigendom van haar huis (en dus de overwaarde) alleen van haar zijn, moeten hier wel alle kosten bij haar liggen vind ik.

Grappig trouwens al die vooroordelen over de vrouw. Wat nu als we 2 mannen waren, of 2 vrouwen? (Dan waren er waarschijnlijk geen kinderen en dus simpeler :D)
Ik had bewust de partijen A en B geanonimiseerd. Als je je zo druk moet maken over misbruik van de situatie, dan moet je ook niet samen gaan.
Als dat inkomensverschil inderdaad zo groot is zou je ook nog kunnen overwegen dat weg te strepen tegen de hogere eenmalige inleg.

Ik heb er destijds overigens voor gekozen om alles op 50/50 te stellen ondanks dat ik een eenmalige inleg had en een veel hoger inkomen. Als we uit elkaar gaan dan is het jammer maar helaas. Maar op deze manier zijn er ook geen scheve verhoudingen in de relatie die ooit voor onenigheid kunnen zorgen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_206892672
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 10:41 schreef RM-rf het volgende:

[..]
ehm, geregeld is het altijd... ook als mensen geen afspraken maken gelden gewoon regels die vastgelegd zijn in het Burgerlijk Wetboek over gemeenschappelijke eigendommen.
en dat betekent ook altijd dat de verdeling van de lasten an sich ook vastgelegd is, altijd (zelfs als niks op papier staat geld altijd Burgerlijk Wetboek Boek 3,Vermogensrecht in het algemeen en Titel 7 betreft Gemenschapsvermogen).
Dat vraag ik mij af of het zo zwart wit is, anders zou je dus niet naar een notaris hoeven gaan om dingen op papier te zetten
pi_206893182
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2022 14:07 schreef 111210 het volgende:

[..]
Dat vraag ik mij af of het zo zwart wit is, anders zou je dus niet naar een notaris hoeven gaan om dingen op papier te zetten
Bv de koop van een huis moet bij een notaris vastgelegd worden, maar daarbij geld uiteindelijk gewoon dat de alles wat niet expliciet anders bepaald is gewoon volgens Burgerlijk Wetboek 3 titel 7 gaat waarin alle rechten en plichten van een gezamelijk eigendom vaststaan.

hierbij geld bv dat de eigendomsverhouding evenredig is tenzij expliciet anders bepaald (en dus moet je dat extra vastleggen als je een afwijkende eigendomsverhouding wilt aanhouden)..
en alle uit het eigendom volgende plichten verhouden zich ook weer naar de eigendomsverhouding verdeeld worden (dus bij een evenredige verhouding 50%-50%, maar als je bv een 60%-40% verhouding zou kiezen, geld dat ook voor eventuele plichten volgend uit dat bezit), ook weer 'tenzij' de partners in deze bezitsgemeenschap daarover afwijkende afspraken hebben gemaakt (bv in veel samenlevingscontracten een afspraak kosten naar rato van inkomen te verdelen en niet naar eigendomsverhouding in een gemeenschap)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206903697
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 11:26 schreef Grublit het volgende:
- A brengt 200k in
- B brengt 100k in
Dan is verdeling bij uit elkaar gaan toch A 66%, B 33% van de (over)waarde/schuld? Zo werkt het ook bij bedrijven als de ene compagnon 10.000 inbrengt en de ander 5.000. Maar je kan er zelf vanalles over laten vastleggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')