abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 10:31:14 #1
375570 crew  Cyan9
pi_206864221


Zeg je Melodifestivalen, dan zeg je Zweden. Zeg je Zweden, dan reageert elke (echte) Eurovisiefan met: "Oh, dat land van Melodifestivalen!" Het is zonder twijfel de bekendste nationale voorronde naast San Remo, en het heeft een bijzonder lange geschiedenis. Ook wel een succesvolle geschiedenis, vooral ook in de laatste 10-11 jaar. Twee keer winst op het ESF, een lading top 5 plekken. Never change a winning formula, en dat doet de SVT dan ook niet. Behalve op detail niveau, want regels zijn er uiteraard om te veranderen. Niet altijd ten goede, maar zolang de kijkcijfers bijna hoger zijn dan die van het ESF (in Zweden dan) heeft de SVT wel wat speelruimte.

Kritiek is er ook: de steeds maar weer terugkerende namen, vrijwel kansloze inzendingen als opvulmateriaal zodat de grote kanshebbers er beter uitkomen, en vooral de eenheidsworst qua muziekgenres. We hebben het dan met name over veel te gladde, overgeproduceerde pop. Nu is de Zweedse muziekindustrie ook gewoon vreselijk goed in het maken van popmuziek, maar het is zonde dat andere genres niet veel ruimte lijken te hebben . Er is namelijk zeker wel een markt voor op het Eurovisie podium, en ook niet zonder kansen. Het is de vraag of we dit jaar wat meer variatie gaan zien, of dat de SVT gewoon lekker zo doorgaat.

De opzet is dit jaar hier en daar wat aangepast, maar in grote lijnen gelijk met wat we gewend zijn. Er zijn zes show, onderverdeeld in vier heats, een halve finale en grote finale. Zoals vanouds (lees voor de corona jaren) zijn de shows in zes verschillende steden. Er zullen ook dit jaar weer 28 deelnemers zijn, waardoor er in elke heat zeven artiesten zullen staan. Uiteindelijk blijven daar 12 nummers van over, die het tegen elkaar opnemen in de grote finale. De beste twee nummers per heat gaan direct naar de finale, de nummers 3 en 4 gaan naar de halve finale (vroeger heette dit nog gewoon Andra Chansen, bring it back SVT). Hier zien we meteen ook de grootste verandering. Voorgaande jaren waren er in de halve finale vier duels, waardoor nog vier nummers naar de finale gingen. Vanaf dit jaar zijn de duels afgeschaft, en gaan gewoon de beste vier naar de finale. Wel zo overzichtelijk, en de kans dat een populair nummer sneuvelt omdat het toevallig in een duel staat tegenover een ander populair nummer is hiermee weggevallen.

Dan de deelnemers. Elk jaar weer de vraag welke artiesten terugkeren, welke nieuwe namen een kans krijgen, en of er eindelijk meer ruimte is voor andere genres. We kijken er elk jaar met spanning naar uit, en gelukkig hoeven we niet langer te wachten. De SVT heeft vandaag (29 november) de eerste 14 artiesten bekend gemaakt, morgen volgt de andere helft. Ook is meteen duidelijk in welke heats ze staan, en welke nummers het dus tegen elkaar opnemen. De songtitels zijn ook meteen bekend, maar zoals gebruikelijk moeten we nog een tijdje wachten tot we de nummers kunnen horen. Deze worden waarschijnlijk vrijgegeven in de week voor het eerste optreden.

Deelnemers per heat:

Heat 1: Gothenburg, zaterdag 4 februari
1. Victor Crone - "Diamonds"
2. Rejhan - "Haunted"
3. Loulou LaMotte - "Inga Sorger"
4. Eva Rydberg & Ewa Roos - "Länge Leve Livet"
5. Elov & Beny - "Raggen Går"
6. Tone Sekelius - "Rhythm Of My Show"
7. Jon Henrik Fjällgren, Arc North Ft. Adam Woods - "Where You Are (Sávečan)"

Heat 2: Linköping, zaterdag 11 februari
1. Wiktoria - "All My Life (Where Have You Been)"
2. Eden - "Comfortable"
3. Uje Brandelius - "Grytan"
4. THEOZ - "Mer Av Dig"
5. Maria Sur - "Never Give Up"
6. Tennessee Tears - "Now I Know"
7. Panetoz - "On My Way"

Heat 3: Lidköping, zaterdag 18 februari
1. Marcus & Martinus - "Air"
2. Melanie Wehbe - "For The Show"
3. Ida-Lova - "Låt Hela Stan Se På"
4. Paul Rey - "Royals"
5. Nordman - "Släpp Alla Sorger"
6. Laurell - "Sober"
7. Casanovas - "Så Kommer Känslorna Tillbaka"

Heat 4: Malmö, zaterdag 25 februari
1. Signe & Hjördis - "Edelweiss"
2. Axel Schylström - "Gorgeous"
3. Emil Henrohn - "Mera Mera Mera"
4. Mariette - "One Day"
5. Smash Into Pieces - "Six Feet Under"
6. Loreen - "Tattoo"
7. Kiana - "Where Did You Go"





De halve finale wordt gehouden in Örnsköldsvik, op zaterdag 4 maart, en de grote finale is zoals gewoonlijk in de Friends Arena te Stockholm, op zaterdag 11 maart.

[ Bericht 6% gewijzigd door Cyan9 op 30-11-2022 11:27:38 ]
Ongeīnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 11:00:49 #2
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_206864483
Jawel, het seizoen is geopend! *O*
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  ESF Reporter dinsdag 29 november 2022 @ 12:24:34 #3
87554 Cee
Welluk?
pi_206865557
Zin än!
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 13:13:54 #4
375570 crew  Cyan9
pi_206866044
Ik moet zeggen dat wat de namen betreft, vooral heat 1 maar ook wel heat 2 me niet heel erg kunnen boeien.
Ongeīnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_206875830
Panetoz kan wel leuk zijn, zelfde geldt voor Wiktoria. Fjällgren is die jolkelaar, ook een bekende naam in MF.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  ESF Reporter woensdag 30 november 2022 @ 08:20:48 #6
87554 Cee
Welluk?
pi_206877370
Alle heats zijn bekendgemaakt en inderdaad, Loreen doet mee! Nummer geschreven door Thomas G:Son, Jimmy Joker, Cazzi Opeia dus we kunnen haar alvast met potlood opschrijven voor Liverpool, zei ik jinxend en wel.
pi_206877549
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 08:20 schreef Cee het volgende:
Alle heats zijn bekendgemaakt en inderdaad, Loreen doet mee! Nummer geschreven door Thomas G:Son, Jimmy Joker, Cazzi Opeia dus we kunnen haar alvast met potlood opschrijven voor Liverpool, zei ik jinxend en wel.
Loreen heeft tot nu toe in drie deelnames maar één keer de MF-finale gehaald. Hoewel die ene het daarna wel aardig deed, wacht ik nog even af op het liedje.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 09:16:03 #8
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206877632
Heat 3 (Lidköping):

Marcus & Martinus - Air
Melanie Wehbe - For the Show
Ida Lova - Låt hela stan se på
Paul Rey - Royals
Nordman - Släpp alla sorger
Laurell - Sober
Casanovas - Så kommer känslorna tillbaka

Heat 4 (Malmö):

Signe & Hjördis - Edelweiss
Axel Schylström - Gorgeous
Emil Henrohn - Mera mera mera
Mariette - One Day
Smash Into Pieces - Six Feet Under
Loreen - Tattoo
Kiana - Where Did You Go
pi_206878122
Is het altijd zo dat 50% van de songs geschreven/geproduceerd zijn door hetzelfde team? Wat een eenheidsworst weer.
pi_206878261
Wist niet dat Laurell Barker zelf ook kan zingen. :+ die zie je altijd overal en nergens opduiken. Net zoals Jimmy ‘Joker’ ( :')).
pi_206878273
Wel weer zin in en hoop op Loreen, al lijkt het me geen zekerheidje met het Zweedse publiek.

Misschien helpt een wat een normalere staging deze keer. :P
pi_206878537
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:37 schreef Em31 het volgende:
Wist niet dat Laurell Barker zelf ook kan zingen. :+ die zie je altijd overal en nergens opduiken. Net zoals Jimmy ‘Joker’ ( :')).
Wat denk je van de eeuwige G:Son en de Debbs _O-

Wat dat betreft is het wel een select gezelschap elke keer wat de liedjes schrijft.

Heel benieuwd naar Loreen en ik zou het Mariëtte echt een keer gunnen, al worden haar inzendingen telkens wat minder na Don't Stop Believing.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_206878572
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 22:35 schreef Knutknuttsson het volgende:
Fjällgren is die jolkelaar, ook een bekende naam in MF.
DIe vind ik altijd zulke kutnummers hebben, al hoop ik ergens dat er een keer een soort Spirit in The Sky 2.0 uit komt rollen, maar dat zal wel weer niet.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 11:21:15 #14
375570 crew  Cyan9
pi_206878721
Dat Mariette op de lijst staat, vind ik eigenlijk nog leuker dan dat Loreen terug is.
Ongeīnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 11:22:35 #15
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206878741
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 11:10 schreef TheVulture het volgende:

[..]
DIe vind ik altijd zulke kutnummers hebben
pi_206878747
quote:
10s.gif Op woensdag 30 november 2022 11:22 schreef Momo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Oh wacht: KÜT :P
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_206878757
quote:
89s.gif Op woensdag 30 november 2022 11:21 schreef Cyan9 het volgende:
Dat Mariette op de lijst staat, vind ik eigenlijk nog leuker dan dat Loreen terug is.
Ik ook, al weten we allemaal dat ze waarschijnlijk kleurloos 4e of 5e gaat worden -O-
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 11:29:16 #18
375570 crew  Cyan9
pi_206878813
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 11:24 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Ik ook, al weten we allemaal dat ze waarschijnlijk kleurloos 4e of 5e gaat worden -O-
Een mens mag hopen. :P

Heat 3 en heat 4 vind ik qua line up veeeeeel interessanter, waarbij die laatste nog wel eens een slagveld kan worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cyan9 op 30-11-2022 22:12:51 ]
Ongeīnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator woensdag 30 november 2022 @ 11:29:32 #19
375570 crew  Cyan9
pi_206878815
OP is bijgewerkt.
Ongeīnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_206880840
Ik twijfel of het voor Loreen mogelijk is om Euphoria te overtreffen en opnieuw te winnen. Vooral op het echte songfestival wordt het helemaal lastig.

Sowieso denk ik dat het bij winnaars lastig gaat worden om opnieuw te winnen. Alleen Maneskin zie ik daar voor aan.
  PR en moderator woensdag 30 november 2022 @ 15:45:08 #21
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_206881390
Estlandmeneer Victor wil 't dus toch nog een keer voor Zweden proberen?

En Loreen? :o Ben benieuwd met wat voor nummer ze komt! Zou haar doel echt zijn om weer op het ESF te staan of om gewoon nog een keer aan Melfest mee te doen?
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  PR en moderator woensdag 30 november 2022 @ 15:46:49 #22
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_206881408
Oh zijn de nummers al uit of alleen de titels bekend? Ik hoop dat die van Jon Henrik goed is, nadat ik ooit Daniels Joik van hem heb gehoord (die kan niet anders dan je ziel raken) hoop ik echt dat ze hem een keer sturen _O_
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
  ESF Reporter woensdag 30 november 2022 @ 16:31:00 #23
87554 Cee
Welluk?
pi_206882209
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:46 schreef Moira het volgende:
Oh zijn de nummers al uit of alleen de titels bekend? Ik hoop dat die van Jon Henrik goed is, nadat ik ooit Daniels Joik van hem heb gehoord (die kan niet anders dan je ziel raken) hoop ik echt dat ze hem een keer sturen _O_
Nummers zijn pas in de week van de heat waarin ze zitten (gedeeltelijk) te horen.
pi_206882600
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:53 schreef NailQueen het volgende:
Ik twijfel of het voor Loreen mogelijk is om Euphoria te overtreffen en opnieuw te winnen. Vooral op het echte songfestival wordt het helemaal lastig.

Sowieso denk ik dat het bij winnaars lastig gaat worden om opnieuw te winnen. Alleen Maneskin zie ik daar voor aan.
Euphoria overtreffen gaat sowieso heel lastig zijn, maar eerlijk gezegd denk ik dat juist Loreen wel één van de weinigen is die twee keer zou kunnen winnen. Hoe zij kan uithalen, dan gebeurt er toch wat.

Statements met een normalere staging had ik het zien doen. Denk dat het voor haar lastiger is om Zweden te overtuigen dan Europa.
pi_206883317
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 16:54 schreef Em31 het volgende:

[..]
Euphoria overtreffen gaat sowieso heel lastig zijn, maar eerlijk gezegd denk ik dat juist Loreen wel één van de weinigen is die twee keer zou kunnen winnen. Hoe zij kan uithalen, dan gebeurt er toch wat.

Statements met een normalere staging had ik het zien doen. Denk dat het voor haar lastiger is om Zweden te overtuigen dan Europa.
Ik denk dat fans het algauw gaan vergelijken met Euphoria. Beetje hetzelfde gebeurde met Alexander Rybak een paar jaar geleden. Maar dat nummer was ook bij lang na niet beter dan Fairytale.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')