abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 november 2022 @ 13:29:43 #176
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_206880051
quote:
• plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers van mogelijke opvangadressen
Met welk doel moet ik een plattegrond van de omgeving en een autokaart hebben? En opvangadressen waarvoor? Mijn kat? En hoe ga ik die locaties bellen als alles plat ligt? Kan ik dan niet beter de locaties van de opvangadressen aankruisen op die plattegrond van de omgeving/autokaart? Is dat misschien de link tussen deze twee ongerelateerde rubrieken aan noodzakelijkheden die bij elkaar geharkt zijn?
pi_206880178
Het eerste nood-item al binnengeharkt bij de kringloopwinkel. Een gloednieuwe degelijke zaklamp die zo zwaar is dat ik er ook nog iemand zijn hersens mee kan inslaan mocht het nodig zijn om te overleven.
Een clockradio moest ik sowieso nog en die lag er ook, kunnen batterijen in dus radio ook al binnen.
De rest koop ik bij de Action. :+
pi_206880193
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:29 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Met welk doel moet ik een plattegrond van de omgeving en een autokaart hebben? En opvangadressen waarvoor? Mijn kat? En hoe ga ik die locaties bellen als alles plat ligt? Kan ik dan niet beter de locaties van de opvangadressen aankruisen op die plattegrond van de omgeving/autokaart? Is dat misschien de link tussen deze twee ongerelateerde rubrieken aan noodzakelijkheden die bij elkaar geharkt zijn?
Zo'n lijstje met adressen/telefoonnummers is handig als je dorp overstroomt en het mobiele netwerk eruit ligt. Dan kan de hulporganisatie ervoor zorgen dat je die kant op kunt in plaats van slapen in hun opvanglocatie.

Die plattegrond is me dan weer wel vreemd. Misschien zodat je, in samenwerking met de radio, je naar veiligere gebieden kunt bewegen? "Plek X is gevaarlijk, ga naar plek Y."

Het lijkt mij dat het grootste gevaar een dijkdoorbraak is, en dat deze maatregelen daarom ook op dat scenario zijn toegespitst. Waar ga je naartoe als jouw gebied aan het overstromen is en de hoofdwegen volstaan met andere vluchtende autos? Achter aansluiten of, met je kaart, een alternatieve route uitplannen? GPS stuurt je wellicht terug het water in, omdat die zover ik weet (nog) geen rekening houdt met overstroomde wegen.
  woensdag 30 november 2022 @ 13:52:28 #179
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206880258
quote:
14s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:43 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Het eerste nood-item al binnengeharkt bij de kringloopwinkel. Een gloednieuwe degelijke zaklamp die zo zwaar is dat ik er ook nog iemand zijn hersens mee kan inslaan mocht het nodig zijn om te overleven.
Een clockradio moest ik sowieso nog en die lag er ook, kunnen batterijen in dus radio ook al binnen.
De rest koop ik bij de Action. :+
Je moet tegenwoordig wel zorgen dat je een LED zaklamp heb, anders zijn je batterijen relatief gezien nogal snel op met die oude wolfram lampjes.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_206880380
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 13:52 schreef Tengano het volgende:

[..]
Je moet tegenwoordig wel zorgen dat je een LED zaklamp heb, anders zijn je batterijen relatief gezien nogal snel op met die oude wolfram lampjes.
Zit halogeen lampje in. Wat is het verschil?
  woensdag 30 november 2022 @ 15:04:05 #181
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206880958
quote:
6s.gif Op woensdag 30 november 2022 14:04 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Zit halogeen lampje in. Wat is het verschil?
Simpel gezegd dat je batterijen (ongeveer 7 keer) eerder op zijn met alles wat anders dan LED is.
quote:
Het verschil in rendement is enorm. Een ledlamp kan met zo'n 15% van de energie die de halogeenlamp gebruikt net zoveel licht maken en is ook 8 tot 10 keer zuiniger dan de halogeenlamp. Daarnaast is de verwachte gemiddelde levensduur met 50.000 uur ook vele malen langer dan de 2.000 uur die de halogeenlamp meegaat.

https://www.maashagoort.n(...)led-en-halogeenlamp/
pi_206880998
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:04 schreef Tengano het volgende:

[..]
Simpel gezegd dat je batterijen (ongeveer 7 keer) eerder op zijn met alles wat anders dan LED is.
[..]

Neem ik bij de Action nog een euroknaller van een led-zaklampje mee. ;)
  woensdag 30 november 2022 @ 15:18:05 #183
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206881106
quote:
10s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:08 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Neem ik bij de Action nog een euroknaller van een led-zaklampje mee. ;)
Goed idee denk ik. Ik was even aan het googlen voor een LED lamp die zich op zonnecellen weer oplaadt. Zoiets moet intussen natuurlijk ook wel beschikbaar zijn. De meeste van dat type meuk komt trouwens wel allemaal uit China. En ik zag dat je daar ook al zo'n zo'n tienduizend (bij wijze van spreken :{w ) verschillende van die noodradio's op zonnecellen kunt scoren en ook gewoon voor onder een tientje.

Wordt trouwens onderhand wel tijd dat Danny even een nieuw sub overlevings forum gaat aanmaken zodat niet alles door elkaar gaat lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 30-11-2022 15:25:51 ]
  woensdag 30 november 2022 @ 15:28:25 #184
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206881209
Echt een gekkenhuis dus. De overlevingsfluitjes bij Bol.com zijn nu al niet meer leverbaar.

https://www.bol.com/nl/nl(...)as/9200000088747931/

https://www.bol.com/nl/nl(...)g_0_1.4.ProductTitle
pi_206881266
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:28 schreef Tengano het volgende:
Echt een gekkenhuis dus. De overlevingsfluitjes bij Bol.com zijn nu al niet meer leverbaar.

https://www.bol.com/nl/nl(...)as/9200000088747931/
Ook gewoon bij Action, of carnavalswinkel. Of anders een blokfluit, heb je nog wat te doen tijdens het overleven. :')
pi_206881332
Wat trouwens ook een goede toevoeging is zijn condooms, niet voor de sex maar omdat je in een condoom 25 liter water kunt opslaan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 30 november 2022 @ 15:45:13 #187
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206881392
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:37 schreef raptorix het volgende:
Wat trouwens ook een goede toevoeging is zijn condooms, niet voor de sex maar omdat je in een condoom 25 liter water kunt opslaan.
Dat is als je niets hebt en zoiets tegenkomt wel ok. Maar als je dingen voor kunt bereiden denk ik dat je beter voor een opvouwbare jerrycan oid kunt gaan. Zoiets is toch even wat minder kwetsbaar en ik vermoed wat handiger in het gebruik.

pi_206881415
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:45 schreef Tengano het volgende:

[..]
Dat is als je niets hebt en zoiets tegenkomt wel ok. Maar als je dingen voor kunt bereiden denk ik dat je beter voor een opvouwbare jerrycan oid kunt gaan. Zoiets is toch even wat minder kwetsbaar.

[ afbeelding ]
Uiteraard, Condooms worden in het SAS survival book aangeraden, wat ook een praktische tip is om het bad vol te laten lopen, echter dan moet je wel van te voren weten dat er een kalamiteit zit aan te komen.
pi_206881432
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:47 schreef AchJa het volgende:
Radio afgestemd op de rampenzender... Het zou me niks verbazen als die rampenzender overgegaan is naar DAB en analoog helemaal niet meer werkt... :')
Het valt me altijd op met die rampenzenders en crisis.nl veel te laten gaan waarschuwen, een tijdje terug was er een grote brand op het industrie terrein, echt die lucht zag er zo goor uit dat ik maar naar huis gebelt heb naar mijn vriend dat hij ramen dicht moest doen. Krijg je letterlijk 2 uur later bericht: Sluit ramen en deuren!
  woensdag 30 november 2022 @ 15:50:14 #191
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_206881436
Als 48 uur wordt aangeraden zou ik stiekem voor een week gaan en een kruisboog kopen of een keukenmes aan een lange stok schroeven als fijne low tech wapen. Misschien een bijl :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  woensdag 30 november 2022 @ 15:50:26 #192
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206881441
quote:
1s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:47 schreef AchJa het volgende:
Radio afgestemd op de rampenzender... Het zou me niks verbazen als die rampenzender overgegaan is naar DAB en analoog helemaal niet meer werkt... :')
Ik had nog nooit van een rampenzender gehoord. Maar als dit een serieus dingetje wordt van de overheid gaan ze vast ook wel zorgen dat die zender weer in de lucht komt lijkt mij. En als er al een rampenzender is dan vraag ik me af wat ze momenteel uitzenden. Zal wel over immigratie gaan denk ik.

Oh, volgens mij staan hier de frequenties:

https://crisis.nl/wees-vo(...)van-de-rampenzender/
pi_206881454
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 10:12 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wat heb je nodig?

• radio op batterijen of opwindbare radio, afgestemd op de rampenzender check
• zaklamp check
• extra batterijen check
• eerstehulpkit met eerstehulphandboek check
• lucifers in waterdichte verpakking aanstekers: check
• waxinelichtjes check
• warmhouddekens check
• gereedschapsset check
• waarschuwingsfluitje geen check; ik schreeuw wel.

En daarnaast:

• flessen water en houdbaar eten check
• contant geld en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren check
• reservesleutels van huis en auto check
• plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers van mogelijke opvangadressen dat zit allemaal in mijn hoofd; check
• desinfecterende handgel check
• verzorgingsartikelen zoals wc-papier, zeep en maandverband check
• medicijnen op doktersvoorschrift check

Oftewel: ik ben er klaar voor.
Hou eens op met je check
Eens kijken
pi_206881481
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:50 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ik had nog nooit van een rampenzender gehoord. Maar als dit een serieus dingetje wordt van de overheid gaan ze vast ook wel zorgen dat die zender weer in de lucht komt lijkt mij. En als er al een rampenzender is dan vraag ik me af wat ze momenteel uitzenden. Zal wel over immigratie gaan denk ik.
Dit is al een serieus ding, regionale rampenzenders zijn officieel, en krijgen hier ook een vergoeding voor betaald, wel is het zo dat de scope de Radio is, kortom hun website kan er best uitvliegen, daar zijn ze niet op voorzien.
pi_206881525
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:50 schreef Tengano het volgende:

[..]
De overheid kennende zal die hele analoge infrastructuur wel afgebroken zijn...

Ik bedoel het korte golfstation van de wereldomroep is ook afgebroken terwijl de korte en middengolf bij uitstek geschikt zijn voor dit soort zaken.

https://www.radiofreak.nl(...)domroep-is-gesloopt/
  woensdag 30 november 2022 @ 15:57:06 #196
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206881547
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:53 schreef raptorix het volgende:
Dit is al een serieus ding, regionale rampenzenders zijn officieel, en krijgen hier ook een vergoeding voor betaald, wel is het zo dat de scope de Radio is, kortom hun website kan er best uitvliegen, daar zijn ze niet op voorzien.
Op zich wel handig dan om van tevoren de frequentie van jouw regio dan te noteren op je radio met een stukje tape oid. Kans bestaat dat je tegen die tijd (bij een cyberaanval of zo) dat je het nodig hebt die frequentie niet meer kunt opgoogelen :+
pi_206881573
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 10:00 schreef Tengano het volgende:

[..]
Klopt. Daar heb je zelfs speciale koordjes voor. Die om je nek hangen maar breken bij een bepaalde belasting zodat je jezelf niet kunt verwurgen.

En beter is het om meerdere van die fluitjes te hebben. Ze zijn maar heel klein, kosten bijna niks, wegen niks en kunnen dus heel effectief zijn. Doe ze om je sleutelbos, je autosleutels aan je rugzak en draag er 1 persoonlijk bij je.

En zo'n fluitje zou wel eens waardevoller kunnen zijn dan een (lege) telefoon die je ook altijd meeneemt, maar neemt tegelijkertijd veel minder ruimte in.

[ afbeelding ]

En als je denkt dat het alleen voor jezelf is dan is dat niet het geval. Als je voor jezelf hulp inroept doe je dat met drie korte fluitsignalen. Maar als iemand anders dit soort signalen afgeeft dan kun je met jouw fluitje iedere keer 1 keer terugfluiten zodat je degene die in nood is bevestigt dat je hem/haar gehoord hebt en (natuurlijk) gaat zorgen dat je op de een of andere manier te hulp gaat komen. Degene in nood zal je op dat moment dankbaar zijn dat je zo'n fluitje bij je hebt. Want hoe fijn is het als jij in nood bent door beknelling oid en je (eindelijk) weet dat je gehoord bent...

[ afbeelding ]

Hoe pakt die man dat fluitje?
  woensdag 30 november 2022 @ 16:00:23 #198
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206881602
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2022 15:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoe pakt die man dat fluitje?
Als hij verstandig is geweest, hangt dat om zijn nek.
  woensdag 30 november 2022 @ 16:45:21 #199
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_206882452
quote:
8s.gif Op dinsdag 29 november 2022 14:35 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ik ben een Mechelaar, wat jij bedoelt is een Mechelse Herder.
Volgens mij wordt de term mechelaar ook gebruikt voor Mechelse herder, maar als dit onjuist is ben ik bij deze gecorrigeerd.
Een mens is nooit te oud om iets te leren.
Non possumus non loqui
pi_206883000
Leuk met kleine kinderen thuis _O-
Er was eens een storing aan de waterleiding, toen was het al paniek (duurde 3 uur in de ochtend)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')