abonnement Unibet Coolblue
pi_206850615
(niet mijn OP, deel 2)

Als GroenLinks de baas is in je stad krijg je dit _O- _O-


quote:
Utrecht - Utrecht gaat als eerste stad van Nederland betaald parkeren invoeren in de hele gemeente. Hoewel de plannen al bekend werden bij de presentatie van het coalitieakkoord, roept een nieuwe raadsbrief veel vragen en reacties op.
"Dit is de opdracht die ik heb", zegt wethouder Lot van Hooijdonk. "En daar zitten belangrijke publieke belangen achter." In de loop van 2023 moeten de parkeerplannen vorm krijgen. Na instemming van de gemeenteraad moet in 2024 stap voor stap op steeds meer plekken betaald worden om te parkeren, tot er in de hele gemeente geen plek meer is om de auto gratis neer te zetten.
De parkeerkaart van Utrecht is een lappendeken met grillige randen. In Rivierenwijk is parkeren ten westen van de Rijnlaan gratis. Daardoor moet je op een deel van de Waalstraat wel betalen voor een parkeerplek, even verderop is het gratis.
Die betaalgrens loopt vaker dwars door wijken en dat zorgt voor parkeeroverlast voor bewoners die net voorbij de betaalgrens wonen. Want waarom zou je voor een dagje Utrecht niet gratis parkeren om met de bus het centrum in te gaan? En een parkeervergunning voor een tweede auto is een stuk duurder dan voor de eerste. Dan is het toch niet zo gek om een wijk verderop te parkeren voor niks. In Oog in Al leidde het gratis parkeren volgens een buurtbewoner zelfs al tot vakantiegangers die hun auto parkeren om via ov en Schiphol op reis te gaan.
"Soms moet je vier, vijf straten verderop parkeren of je bent een kwartier aan het rijden", vertelt Koen Warmink. Hij woont aan de Laan van Chartroise, vlak over de grens, en is betrokken bij de Verkeerswerkgroep Ondiep. Hij ziet dat veel Ondiepers parkeeroverlast ervaren. "Het deel van de mensen dat aan de randen woont wil het liefst dat betaald parkeren zo snel mogelijk wordt ingevoerd."
Ga je wat dieper de wijk in en de roep om betaald parkeren verdwijnt snel, ziet Warmink. "De mensen die wat verder weg wonen, zien de noodzaak niet zo." Maar als de betaalgrens verschuift, zullen ook zij uiteindelijk overlast ervaren.
Op plaatsen waar de parkeerdruk hoog is, zoals in Ondiep en Oog in Al, wordt betaald parkeren zo snel mogelijk ingevoerd. Van Hooijdonk: "Dat gaan we aan de raad voorleggen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar tegen zijn."
Géén parkeerdruk
Hoe zit dat met de stukken Utrecht waar nauwelijks overlast is? In Overvecht bijvoorbeeld. "Wij vinden betaald parkeren natuurlijk onzin", zegt Els Wegdam van Wijkplatform Overvecht. "Wij hebben helemaal geen parkeerprobleem."
Wegdam denkt dat de gemeente het geld nodig heeft 'voor dure plannen die ze aan het ontwikkelen zijn'. Daarbij wordt niet gekeken naar de portemonnees van de bewoners. En dat is wel belangrijk, zegt Wegdam. "Zeker in een wijk als Overvecht waar mensen de eindjes aan elkaar moeten knopen."
Voor wethouder Van Hooijdonk zijn er meerdere redenen om het betaald parkeren in de hele gemeente in te voeren, dus ook in Overvecht en de rustigste delen van Leidsche Rijn. Ze wil overlast in de openbare ruimte voorkomen. "Op deze manier proberen we ruimte te maken voor andere doelen zoals vergroening, fiets-parkeren en verblijfsruimte."
De bereikbaarheid van Utrecht speelt ook een rol. Autoverkeer kost veel ruimte, op de weg en ernaast. "Het parkeerbeleid is een van de knoppen waar we aan kunnen draaien om de stad mobiel te kunnen houden", zegt Van Hooijdonk. Ze vindt het bovendien niet meer dan redelijk dat mensen ook betalen voor de ruimte die een auto inneemt.

Het klopt wat Wegdam van Wijkplatform Overvecht zegt: de gemeente kan het geld ook goed gebruiken voor andere projecten. Van Hooijdonk: "Dat zit nu al in onze begroting." Behalve de uitbreiding van het gebied, gaan de tarieven per 2023 ook stevig omhoog. "Dat levert meer inkomsten op en dat steken we in mobiliteitsmaatregelen, de openbare ruimte en groen."
De gemeente onderzoekt of het mogelijk is om bewoners met een kleine portemonnee tegemoet te komen. "Daar zijn nog geen concrete ideeën over. Juist omdat het om een belasting gaat, is het lastig. Je moet best wel creatief zijn om daar een oplossing voor te vinden. Ik kan wel zeggen dat we het heel graag willen en hard aan het werk zijn om die creativiteit ten volle te laten stromen."
Inspraak
Van Hooijdonk verwijst meermaals naar het coalitieakkoord als het gaat om de plannen. Wat haar betreft is de invoering van betaald parkeren in de hele stad al een voldongen feit. "Dat is de opdracht die ik heb."
In datzelfde coalitieakkoord staan ook afspraken over de inspraak van Utrechters. "De grote uitdagingen waar we in deze periode voor staan, willen we samen met de stad, met Utrechters aanpakken", schreven de coalitiepartijen. "Dit betekent dat Utrechters zeggenschap hebben over ontwikkelingen in hun stad, wijk, buurt en straat."
Het gevoel: we staan voor een voldongen feit
Koen Warming, Verkeerswerkgroep Ondiep
Koen Warmink van Verkeerswerkgroep Ondiep vraagt zich al langer af welke invloed de werkgroep daadwerkelijk heeft. Het is de reden dat hij de laatste tijd minder actief is. Onlangs was er een discussieavond, vertelt hij. "Dat was op zich wel een nuttige avond. Maar wel met het gevoel van: we staan voor een voldongen feit."
Ook in Overvecht vragen bewoners zich af wat de inspraak waard is. Els Wegdam: "Waar blijft de participatie in de stad? Waar hebben we nog wat over te vertellen?"
De wethouder is duidelijk: Utrechters krijgen geen inspraak over óf de maatregel wordt ingevoerd, alleen over de manier waarop dat gebeurt. Als het voorstel van de wethouder wordt aangenomen, komt ook de verplichte draagvlakmeting te vervallen.
Utrechters krijgen wel inspraak over randzaken. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de venstertijden, de volgorde van invoeren en de communicatie met burgers. Over de tarieven hebben bewoners ook niks te zeggen. "Nee, helaas." Parkeergeld is wettelijk gezien een vorm van belasting. Het is niet gebruikelijk dat burgers daar inspraak over krijgen, aldus Van Hooijdonk.
Haar voorstel komt begin 2023 ter inzage en moet dan in de loop van het jaar worden aangenomen door de raad. "En dan hebben we nog voorbereidingstijd nodig: we moeten het aankondigen, organiseren, er moeten betaalpalen komen." Het duurt zeker tot 2024 voor heel Utrecht betaald parkeert.
https://www.rtvutrecht.nl(...)aat-betaald-parkeren
Definitely not CIA
  maandag 28 november 2022 @ 00:05:15 #2
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206850661
Tis al prijzig @capricia
Maar het leek mij een wijk die én aan mijn behoefte aan snel en goed OV voldoet én aan mijn eis nabij de binnenstad te zitten én nog redelijk rustig is. Al is er ook vrij veel nieuwbouw inmiddels.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 28 november 2022 @ 00:06:03 #3
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206850668
Maar goed, is nogal off topic, excuus!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  maandag 28 november 2022 @ 00:08:26 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206850685
Prima zaak. Al dat gehuil van mensen die menen dat het voor bewoners onbetaalbaar wordt slaat natuurlijk nergens op: bewoners komen gewoon in aanmerking voor een parkeervergunning, de dagjesmensen niet. Een parkeervergunning kost je nu zo'n ¤100 per jaar voor de goedkoopste zones, dus dat zal niet veel meer worden in de gebieden waar het nu nog 'gratis' is (als je een plekje weet te bemachtigen).

Echt, waar hebben we het over. Kleingeld in de context van wat zo'n koekblik je kost. Sowieso al de vanzelfsprekendheid dat je je auto gratis voor je deur op gemeentegrond zou moeten kunnen zetten in een stad die uit de voegen barst :') . Kan niet wachten ^O^ (ik woon ongeveer op de grens betaald/niet betaald).

[ Bericht 13% gewijzigd door Isdatzo op 28-11-2022 00:15:23 ]
Huilen dan.
  maandag 28 november 2022 @ 00:14:31 #5
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206850722
quote:
14s.gif Op maandag 28 november 2022 00:08 schreef Isdatzo het volgende:
Prima zaak. Al dat gehuil van mensen die menen dat het voor bewoners onbetaalbaar wordt slaat natuurlijk nergens op: bewoners komen gewoon in aanmerking voor een parkeervergunning, de dagjesmensen niet. Een parkeervergunning kost je nu zo'n ¤100 per jaar voor de goedkoopste zones, dus dat zal niet veel meer worden in de gebieden waar het nu nog 'gratis' is (als je een plekje weet te bemachtigen).

Kan niet wachten ^O^ (ik woon ongeveer op de grens betaald/niet betaald).
Nou ben ik gewend aan erger dan een parkeervergunning (veel duurder), maar hoe is dat niet tof vinden zeiken?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_206850732
quote:
14s.gif Op maandag 28 november 2022 00:08 schreef Isdatzo het volgende:
Prima zaak. Al dat gehuil van mensen die menen dat het voor bewoners onbetaalbaar wordt slaat natuurlijk nergens op: bewoners komen gewoon in aanmerking voor een parkeervergunning, de dagjesmensen niet. Een parkeervergunning kost je nu zo'n ¤100 per jaar voor de goedkoopste zones, dus dat zal niet veel meer worden in de gebieden waar het nu nog 'gratis' is (als je een plekje weet te bemachtigen).

Kan niet wachten ^O^ (ik woon ongeveer op de grens betaald/niet betaald).
Waarom zou ik extra kosten als bewoner willen terwijl er hier (buiten de stad, op 11 km afstand) geen parkeerproblemen zijn?

Lijkt me zaak van de bewoners en niet van iemand van GroenLinks met de instelling:
quote:
..'..tot er in de hele gemeente geen plek meer is om de auto gratis neer te zetten.'
Definitely not CIA
  maandag 28 november 2022 @ 00:17:28 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206850740
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 00:14 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Nou ben ik gewend aan erger dan een parkeervergunning (veel duurder),
https://pki.utrecht.nl/Lo(...)6749c2e66a169466bace
quote:
maar hoe is dat niet tof vinden zeiken?
Nou, blader het vorige deel eens door zou ik zeggen _O- .
Huilen dan.
pi_206850757
quote:
7s.gif Op maandag 28 november 2022 00:17 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
https://pki.utrecht.nl/Lo(...)6749c2e66a169466bace
[..]
Nou, blader het vorige deel eens door zou ik zeggen _O- .
Het is niet alleen een parkeervergunning hè.
Als ik mijn kind naar zwemles wil rijden, boodschappen wil doen in een lokaal winkelcentrum etc, moet ik als bewoner parkeerkosten gaan betalen. Terwijl er hier in de buitengebieden geen parkeerproblemen zijn. En ik gewoon mijn auto kwijt kan bij de slager in Vleuten etc.

Waarom die extra kosten?
Definitely not CIA
  maandag 28 november 2022 @ 01:31:35 #9
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_206850960
Prima initiatief. Autorijders gaan maar betalen voor hun overlast.
Géén Oostenrijkse schilder
  maandag 28 november 2022 @ 01:50:23 #10
256666 leeell
I know you're lonely
pi_206850980
Terecht, elke stad autovrij.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 28 november 2022 @ 02:26:45 #11
414785 sirdanilot
pi_206850993
Hoe debiel ben je als je met de auto naar Utrecht gaat rijden ipv gewoon met het OV gaat :') dan verdien je het ook gewoon omn bij te betalen voor het parkeren hoor, godallemachtig wat ben je dan lui zeg.

' Maar boehoehoehoehoe ik moest toevallig naar een bedrijventerrein aan de rand van de stad bij Rijnsweerd !!' nou dan vraag je of je op het eigen terrein van het bedrijf kan parkeren en anders ga je lekker met de fiets, luiwammes.

' Maar boehoehoe ik kan niet meer zo goed lopen' dan heb je vast een gehandicaptenparkeerkaart en anders zal het met dat kreupele wel meevallen, vetklep.

'Maar boehoehoe ik woon in Schubbekutteveen en het OV duurt te lang' dan rijd je naar je dichtstbijzijnde treinstation, parkeer je daar lekker gratis en ga je alsnog met de trein.

Echt helemaal geen enkele sympathie voor mensen die vastgekoekt zitten aan hun vervuilende koekblik, en nee ik stem absoluut geen groenlinks maar hier hebben ze gewoon gelijk in.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 28 november 2022 @ 02:28:56 #12
414785 sirdanilot
pi_206850994
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 00:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is niet alleen een parkeervergunning hè.
Als ik mijn kind naar zwemles wil rijden, boodschappen wil doen in een lokaal winkelcentrum etc, moet ik als bewoner parkeerkosten gaan betalen. Terwijl er hier in de buitengebieden geen parkeerproblemen zijn. En ik gewoon mijn auto kwijt kan bij de slager in Vleuten etc.

Waarom die extra kosten?
Omdat je te lui bent om met de bakfiets te gaan misschien?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 28 november 2022 @ 02:31:29 #13
414785 sirdanilot
pi_206850996
Wil je met je stinkende koekblik midden in het centrum kunnen komen? Waarom kom je dan niet hier in Dublin Ierland wonen? Ik moet regelmatig een 4baansweg oversteken op de fiets, en dan heb ik het over 4 rijstroken in één richting :') en dat midden in het centrum. Parkeren is niet overal gratis maar vaak wel en op zondag is het ook meestal gratis en 'savonds. Dus ik zou zeggen verkoop je appartementje met flinke overwaarde en kom hierheen als je zo vastgeroest zit aan de heilige koe. :W
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206851069
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 02:26 schreef sirdanilot het volgende:
Hoe debiel ben je als je met de auto naar Utrecht gaat rijden ipv gewoon met het OV gaat :')
Benzine plus parkeren is goedkoper als ik met mijn vrouw naar Utrecht ga als wanneer we met de trein gaan.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206851070
Maar tering wat een zuurpruimen hier in het topic. :@
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_206851127
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 02:26 schreef sirdanilot het volgende:
Hoe debiel ben je als je met de auto naar Utrecht gaat rijden ipv gewoon met het OV gaat :') dan verdien je het ook gewoon omn bij te betalen voor het parkeren hoor, godallemachtig wat ben je dan lui zeg.

' Maar boehoehoehoehoe ik moest toevallig naar een bedrijventerrein aan de rand van de stad bij Rijnsweerd !!' nou dan vraag je of je op het eigen terrein van het bedrijf kan parkeren en anders ga je lekker met de fiets, luiwammes.

' Maar boehoehoe ik kan niet meer zo goed lopen' dan heb je vast een gehandicaptenparkeerkaart en anders zal het met dat kreupele wel meevallen, vetklep.

'Maar boehoehoe ik woon in Schubbekutteveen en het OV duurt te lang' dan rijd je naar je dichtstbijzijnde treinstation, parkeer je daar lekker gratis en ga je alsnog met de trein.

Echt helemaal geen enkele sympathie voor mensen die vastgekoekt zitten aan hun vervuilende koekblik, en nee ik stem absoluut geen groenlinks maar hier hebben ze gewoon gelijk in.
”Hoe debiel ben je” zou een goede eerste post in zo’n beetje elk topic wat jij opent kunnen zijn.

Overigens gaat het over de inwoners van Utrecht die geconfronteerd worden met extra kosten waarvan velen het nut niet inzien. Maar dat is voor mensen zonder auto en/of rijbewijs nogal moeilijk te bevatten kennelijk.
pi_206851147
Vet kut. Uurtje sporten bij een openbare sportzaal wordt op deze manier ook duurder. Afhankelijk van wanneer betaalt moet worden dan.
  maandag 28 november 2022 @ 08:10:51 #18
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_206851305
Ach Utrecht :') de bek vol van groen en duurzaam maar elk straathoekje waar nog een paar grassprieten en wat bomen te vinden zijn moet kapot voor nog meer woningen bijv. Daalsepark
http://daalsepark.nl/

Kansloos plan ook weer dit parkeren in die kleine geannexeerde dorpjes te gaan willen invoeren.

:')
  maandag 28 november 2022 @ 08:16:38 #19
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_206851331
Randstadstruggles :D
Tics van je petten.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 28 november 2022 @ 10:41:27 #20
414785 sirdanilot
pi_206852472
quote:
99s.gif Op maandag 28 november 2022 06:08 schreef bijdehand het volgende:
r Utrecht gaat rijden ipv gewoon met het OV gaat
Benzine plus parkeren is goedkoper als ik met mijn vrouw naar Ut
Ok dan ga je lekker met de auto en niet zeuren over het parkeergeld dan :W
quote:
0s.gif Op maandag 28 november 2022 07:20 schreef warmekermis het volgende:
Vet kut. Uurtje sporten bij een openbare sportzaal wordt op deze manier ook duurder. Afhankelijk van wanneer betaalt moet worden dan.
Het is betaald. En waarom zou je met de AUTO naar de sportschool gaan :') Ga gewoon op de fiets.

quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 07:14 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]
”Hoe debiel ben je” zou een goede eerste post in zo’n beetje elk topic wat jij opent kunnen zijn.

Overigens gaat het over de inwoners van Utrecht die geconfronteerd worden met extra kosten waarvan velen het nut niet inzien. Maar dat is voor mensen zonder auto en/of rijbewijs nogal moeilijk te bevatten kennelijk.
Hoe moddervet moet je wel niet zijn om IN utrecht te wonen en alsnog met de AUTO naar een andere locatie IN Utrecht te willen gaan :') :') :')

Hoe lui ben je dan wel niet. Dat is toch gewoon triest. Ooit gehoord van de fiets, bus of sneltram? :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 28 november 2022 @ 10:50:50 #21
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206852536
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 00:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Het is niet alleen een parkeervergunning hè.
Als ik mijn kind naar zwemles wil rijden, boodschappen wil doen in een lokaal winkelcentrum etc, moet ik als bewoner parkeerkosten gaan betalen. Terwijl er hier in de buitengebieden geen parkeerproblemen zijn. En ik gewoon mijn auto kwijt kan bij de slager in Vleuten etc.

Waarom die extra kosten?
Met een parkeervergunning mag je naast je eigen parkeerrayon ook parkeren in de rayons die met hetzelfde nummer beginnen. Geen idee hoe ze de rayons precies gaan indelen, maar het is niet zo dat je moet lappen zodra je buiten je eigen buurt parkeert. Met de auto naar de zwemles of supermarkt zal dus geen probleem moeten zijn (snap niet waarom je dat zou willen tenzij je een keer een stapel kratten bier moet halen voor een feestje of zo, maar oké).

Verder een prima manier om onnodig autogebruik te ontmoedigen.
Huilen dan.
pi_206852671
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 08:10 schreef RedFever007 het volgende:
Ach Utrecht :') de bek vol van groen en duurzaam maar elk straathoekje waar nog een paar grassprieten en wat bomen te vinden zijn moet kapot voor nog meer woningen bijv. Daalsepark
http://daalsepark.nl/

Kansloos plan ook weer dit parkeren in die kleine geannexeerde dorpjes te gaan willen invoeren.

:')
Het is ook nooit goed, hè?
Er is een groot woningtekort, maar er mag niet gebouwd worden. Er is een migrantenprbleem, maar ze mogen niet ergens wonen. Duurzaamheid is belangrijk, maar er mag niks gedaan worden om de doelen te behalen.
Protège moi de mes désirs.
pi_206852702
Ik kan me voorstellen dat veel mensen er blij mee zijn. Zelfs in ons kleine stadje met 40.000 inwoners zit de rand na betaald parkeren/vergunninghouders bom vol met mensen die daar parkeren om de stad in te gaan of die in de stad werken. We waren blij dat parkeren in onze oude straat voor vergunninghouders werd.
Idem voor Utrecht, waar dat op veel grotere schaal voorkomt.
Protège moi de mes désirs.
pi_206852759
quote:
1s.gif Op maandag 28 november 2022 11:07 schreef arvensis het volgende:

[..]
Het is ook nooit goed, hè?
Er is een groot woningtekort, maar er mag niet gebouwd worden. Er is een migrantenprbleem, maar ze mogen niet ergens wonen. Duurzaamheid is belangrijk, maar er mag niks gedaan worden om de doelen te behalen.
Migranten krijgen overal in Nederland voorrang op woningen. Al 40 jaar lang.

Er zijn genoeg plekken waar wel gebouwd wordt.

Er wordt veel gedaan aan verduurzaming. Gebeurt al jaren.

Jouw uitspraken slaan dus nergens op.
pi_206852780
Overigens is de grootste driver van auto problematiek simpelweg de enorme recessie die eraan zit te komen.

Dan gaan veel mensen hun tweede auto verkopen. Of zelfs hun eerste auto. Betaald parkeren helpt ook natuurlijk.

Eigenlijk is het heel gek dat >95% van de mensen die vaak rijden, dat doen in een vehikel waar 4 mensen in passen. Maar ze zitten in hun eentje erin. Als je daar op een afstandje naar kijkt, zou je zeggen; waarom geen vehikel waar maar 2 mensen in kunnen? Soort mini auto's. Heb je ook minder parkeerplekken nodig. Wat dat betreft is er nog heel veel te winnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')