abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206838225
Hey klushelden. Hoe gebruik je de laatste euroes uit het bouwdepot?

Bij de koop van de woning heeft de bank met de hypotheekverstrekker een verdeling in rubrieken gemaakt over het afwerken van de nieuwbouwwoning. Dus w voor badkamer, x voor keuken, y voor woonkamer, nog paar posten en dan z mega post onder de noemer overig. Hebben we niks in aangepast, kon weken duren en succes was niet gegarandeerd.

Einde van het bouwdepot is in zicht en eigenlijk zit er nu voornamelijk nog geld in de pot badkamer, alleen we hebben nu een joekel van de tuinmanfactuur ontvangen. Bank gaat vast niet accepteren als we deze factuur uit de pot badkamer proberen te betalen. Om de rubriek aan te laten passen kost dat 11 werkdagen en dat voor bureaucratisch gezever.

Wij kunnen het ook uit de spaarrekening betalen en het depot niet opmaken, maar dat was niet de bedoeling en dan doen we het om de verkeerde reden. Wat is wijsheid, hoe hebben jullie dat bij jullie bouwdepot gedaan?

Voor de sljmmeriken. Het is zondag, dus ik weet niet wat de bank reageert als we morgen bellen
pi_206838279
Argenta was bij ons heel soepel, alleen potje verduurzaming werd streng gecontroleerd.

De tuin hebben we geboekt op dak, badkamer en volumevergrotend meerwerk. 😜
pi_206838286
-

[ Bericht 100% gewijzigd door tiho1 op 27-11-2022 12:10:28 ]
pi_206838301
Je kunt het gewoon betalen uit je depot, maar de bank accepteerd dat niet. De tuin is niet de woning en creëert geen meerwaarde hieraan
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 12:08 schreef archito het volgende:
Argenta was bij ons heel soepel, alleen potje verduurzaming werd streng gecontroleerd.

De tuin hebben we geboekt op dak, badkamer en volumevergrotend meerwerk. 😜
Dan ben je niet gedekt met bonnen als ze wel gegaan controleren zeker?
pi_206838481
Hier deden ze ook super makkelijk. Net keuken gedeclareerd uit potje badkamer. Geen probleem.


quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 12:10 schreef tiho1 het volgende:
Je kunt het gewoon betalen uit je depot, maar de bank accepteerd dat niet. De tuin is niet de woning en creëert geen meerwaarde hieraan
[..]
Dan ben je niet gedekt met bonnen als ze wel gegaan controleren zeker?
Er zijn 2 factoren, belastingdienst. Daarvoor moet je t geld in je huis stoppen. Maakt niet uit of het waarde toevoegt.

En bank, die willen waardevermeerdering zodat als jij je hypotheek niet meer kan betalen zij t huis kunnen verkopen en hun geld terug krijgen.

Voor punt 1 ben je gedekt met bonnen van de tuin. Punt 2 accepteert de bank op t moment dat ze uitbetalen.
pi_206838705
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 12:10 schreef tiho1 het volgende:
Je kunt het gewoon betalen uit je depot, maar de bank accepteerd dat niet. De tuin is niet de woning en creëert geen meerwaarde hieraan
[..]
Dan ben je niet gedekt met bonnen als ze wel gegaan controleren zeker?
Ik heb de factuur ingediend bij het declareren, daar staat gewoon precies op wat de werkzaamheden waren.

Die potjes blijven toch altijd een inschatting dus klopt nooit helemaal. Wij hadden ook een potje 'overige werkzaamheden', die hadden we ook groter kunnen maken.

Alleen bij verduurzaming zijn ze streng omdat daar een specifieke waardevermeerdering per geïnvesteerde euro bij hoort en die is hoger dan bij andere verbouwingswerkzaamheden.
pi_206839392
Bij Woonnu geen probleem om, als de helft van het oorspronkelijke bedrag is verbruikt, dat over te laten zetten naar een ander potje. Daar stond inderdaad ook 11 dagen voor, in de praktijk was dat dezelfde avond of anders de volgende dag al geregeld. Ze hebben verder ook nooit moeilijk gedaan om een factuur, ook niet als het eigenlijk in een andere categorie hoorde. Zo is onze wtw-unit bijvoorbeeld uiteindelijk afgeboekt onder keuken.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Moderator zondag 27 november 2022 @ 13:41:12 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  Moderator zondag 27 november 2022 @ 14:05:21 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206840285
We hadden structureel te weinig.
Het voordeel was dat we zelf mochten boeken vanaf het bouwdepot en niet per indiening van de nota ging. Het was een extra rekening in ons Rabobank-overzicht.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206843751
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 12:35 schreef archito het volgende:

[..]
Ik heb de factuur ingediend bij het declareren, daar staat gewoon precies op wat de werkzaamheden waren.

Die potjes blijven toch altijd een inschatting dus klopt nooit helemaal. Wij hadden ook een potje 'overige werkzaamheden', die hadden we ook groter kunnen maken.

Alleen bij verduurzaming zijn ze streng omdat daar een specifieke waardevermeerdering per geïnvesteerde euro bij hoort en die is hoger dan bij andere verbouwingswerkzaamheden.
Ik had ze daar strenger in verwacht, maar bij mij maakt het niet uit. Hij is schoon op voordat ik aan de tuin toe ben 😅
pi_206843791
quote:
7s.gif Op zondag 27 november 2022 14:05 schreef Rene het volgende:
We hadden structureel te weinig.
Het voordeel was dat we zelf mochten boeken vanaf het bouwdepot en niet per indiening van de nota ging. Het was een extra rekening in ons Rabobank-overzicht.
Bij ons ook, maar als je er een auto van koopt heb je wel een probleem
  Moderator zondag 27 november 2022 @ 17:34:18 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206843823
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 17:31 schreef tiho1 het volgende:

[..]
Bij ons ook, maar als je er een auto van koopt heb je wel een probleem
Nouja. Je hebt dan denk ik een aantekening en een extra schuld bij de bank.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206843955
Bij de meeste banken kun je nadat 50% van de “potjes” verbruikt is gewoon declareren dan kijken ze er niet meer naar.
pi_206843960
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 17:42 schreef Nismo1991 het volgende:
Bij de meeste banken kun je nadat 50% van de “potjes” verbruikt zijn gewoon declareren dan kijken ze er niet meer naar.
pi_206844137
quote:
6s.gif Op zondag 27 november 2022 17:34 schreef Rene het volgende:

[..]
Nouja. Je hebt dan denk ik een aantekening en een extra schuld bij de bank.
Idd en niet hypothecair
  zondag 27 november 2022 @ 18:15:52 #16
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_206844398
Het hangt van je bank af. Bij mij waren bijvoorbeeld badkamer en keuken pas te wijzigen nadat deze volledig betaald was. Dus tussentijds aanpassen o.b.v. een offerte was een no go. Maar toen eenmaal de badkamer was betaald via de eindfactuur kon ik het restant prima naar het potje verduurzaming plaatsen om extra zonnepanelen aan te schaffen.
Order! Ordeeeeeeeeer!
  Moderator zondag 27 november 2022 @ 18:23:09 #17
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_206844489
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 17:42 schreef Nismo1991 het volgende:
Bij de meeste banken kun je nadat 50% van de “potjes” verbruikt is gewoon declareren dan kijken ze er niet meer naar.
Heb je een onderbouwing? Vind het nogal wat, zo'n uitspraak.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_206844518
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 18:23 schreef Rene het volgende:

[..]
Heb je een onderbouwing? Vind het nogal wat, zo'n uitspraak.
Ik ben hypotheekadviseur, spreek uit ervaring.
pi_206844568
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 17:55 schreef tiho1 het volgende:

[..]
Idd en niet hypothecair
Wel hypothecair maar box3
pi_206846110
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2022 12:10 schreef tiho1 het volgende:
Je kunt het gewoon betalen uit je depot, maar de bank accepteerd dat niet. De tuin is niet de woning en creëert geen meerwaarde hieraan
[..]

Onzin.

Je kunt gewoon van 't bouwdepot betalen mits 'nagelvast' (dus geen laminaat vloer bv, tuin valt er wel onder), alleen het deel van het bouwdepot dat bedoeld is voor energie zuinige maatregelen mag je niet voor de tuin gebruiken .

Heb nu voor de 2e woning een bouwdepot en geen enkel probleem mee gehad.
pi_206903835
Ik ken het vaak dat als een potje voor 50% gebruikt is het restant wel naar andere potjes overgeheveld mag worden. Dit kan alleen niet van Energiebesparende Voorzieningen naar andere zaken.

Wat is de uitkomst?
pi_206932259
Het is gelukt. De factuur hebben we over drie rubrieken verdeeld met het grootste gedeelte in de rubriek badkamer, het accorderen van dat deel duurde een dagje langer, maar alle drie de delen van de factuur zijn goedgekeurd en betaald.

Ik twijfelde om dit te doen want een van onze eerste facturen werd afgekeurd omdat de aannemer de locaties niet benoemd had, toen er keuken op kwam te staan (terwijl het toen ook andere locaties was) was het toen wel prima.
pi_206932289
quote:
1s.gif Op zondag 27 november 2022 17:42 schreef Nismo1991 het volgende:
Bij de meeste banken kun je nadat 50% van de “potjes” verbruikt is gewoon declareren dan kijken ze er niet meer naar.
Na onze ervaringen zou me dit absoluut niet verbazen.
  zaterdag 3 december 2022 @ 22:05:14 #24
338319 ZarB
Piña colada
pi_206932307
Wij zaten met een restbedrag in energiebesparende maatregelen. Maar alle denkbare maatregelen hadden we al genomen of zaten er al standaard in. _O- dus uiteindelijk werd t maar afgelost op de hypotheek want we mochten in dit potje niks schuiven.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')