Ze hebben er de mankracht niet voor en te weinig tijd om het te automatiseren.quote:Op dinsdag 29 november 2022 11:32 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat dacht de politiek ook, maar de ACM heeft die opdracht teruggegeven omdat ze het te complex vonden.
En dan gaan de energieboeren het niet uitvoerenquote:Op dinsdag 29 november 2022 11:34 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaan de energieboeren alleen zichzelf hebben. Dan bepaalt de minister gewoon een redelijke compensatie
En het verhaal klopt ook ergens niet natuurlijk.
Wat stopt bijv. eneco van het kopen van gas vandaag voor de dagprijs en dat te leveren, terwijl de klanten gewoon 3,50 lappen voor de 'ja dat hebben we in september ingekocht' prijs?
Gelukkig werkt dat niet zo met wetgeving. Thans, duurt maar even en dan wordt het bestuursrechtelijk wel opgelost.quote:Op dinsdag 29 november 2022 11:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En dan gaan de energieboeren het niet uitvoeren
Succes om fat te regelen per 1 jan. Ze vertragen de boel met een reden...quote:Op dinsdag 29 november 2022 11:38 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Gelukkig werkt dat niet zo met wetgeving. Thans, duurt maar even en dan wordt het bestuursrechtelijk wel opgelost.
Met terugwerkende kracht is ook mogelijk ...quote:Op dinsdag 29 november 2022 11:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Succes om fat te regelen per 1 jan. Ze vertragen de boel met een reden...
Punt is dat je dat wel kunt willen maar geen inzicht hebt/krijgt in de prijzen. De gedachte dat je dit soort molochs en kartels, kunt dwingen; lijkt mij vooral een droom die alleen met nationalisatie bewerkstelligd kan worden.quote:Op dinsdag 29 november 2022 10:56 schreef daNpy het volgende:
[..]
Die 190 per maand is ook geen oplossing.
De overheid moet de rpijs gaan reguleren en als bedrijven met miljarden winsten dan plots omvallen, mogen ze bij de overheid laten zien waar het mis is gegaan.
Een flink stuk hoger dat op grond van het NMDA principe te verwachten zou zijn. Ik vermoed dat de spreadsheet een simpele x3 was van 2020.quote:Op dinsdag 29 november 2022 20:11 schreef Soulfreak het volgende:
Vattenfall heeft het nieuwe tarief voor stadsverwaming bekend gemaakt, dat wordt vanaf 1 januari ¤76,45 per GJ. Huidige tarief is ¤35,50 met 9% BTW en was tot 1 juli ¤39,41 met 21%.
Het prijsplafond voor warmte is ¤47,39 voor de eerste 37 GJ. Zoveel verbruik ik niet.
https://www.nu.nl/economi(...)75-euro-duurder.html
Ja echt bloedirritant die app, al maanden elke keer storing. Echt gebruiksvriendelijk is anders!quote:Op dinsdag 29 november 2022 16:11 schreef AnneX het volgende:
Volgens mij is de Vattenfall app nog steeds van de leg.
Onbegrijpelijke getallen van verbruik en bedragen, ook vergeleken met vorig jaar.
Dan ga ik ze niet eens noemen.
Met gas gas je gewoon net zo goed veel betalen als in 2024 de gasprijs nog steeds zo hoog is en er geen prijsplafond meer is.quote:Op dinsdag 29 november 2022 20:54 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het gemiddeld van ¤375 meer is ook met meer dan een theekopje water te nemen wanneer je weet dat het gemiddelde verbruik, 37GJ, dan exclusief aansluiting (van ca ¤500) uitkomt dat neerkomt op ¤2800 dat voor de oorlog nog rond de ¤950 was en dus 200% erbij is. Iemand met stadsverwarming gaat dus straks in 2024; ¤275 per maand dokken.
Tel daar je elektra bij op van ook zoiets en je komt in 2024 uit op ¤550-600 per maand (voorheen hooguit ¤225) voor je energie thuis.
Hoe kan Vattenfall de tarieven nu al bepalen? ACM heeft het maximumtarief nog niet eens vastgesteld.quote:Op dinsdag 29 november 2022 20:11 schreef Soulfreak het volgende:
Vattenfall heeft het nieuwe tarief voor stadsverwaming bekend gemaakt, dat wordt vanaf 1 januari ¤76,45 per GJ. Huidige tarief is ¤35,50 met 9% BTW en was tot 1 juli ¤39,41 met 21%.
Het prijsplafond voor warmte is ¤47,39 voor de eerste 37 GJ. Zoveel verbruik ik niet.
https://www.nu.nl/economi(...)75-euro-duurder.html
Geen idee, ze geven aan dat ze verwachten dat ze onder het maximumtarief van de ACM blijven. Andere jaren kwamen ze pas eind december met het nieuwe tarief nadat de ACM het maximumtarief had vastgesteld. Ik was nu dus ook erg verbaasd dat ze vandaag al het nieuwe tarief bekend maakten.quote:Op dinsdag 29 november 2022 23:03 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Hoe kan Vattenfall de tarieven nu al bepalen? ACM heeft het maximumtarief nog niet eens vastgesteld.
Gelukkig zitten wij jaarlijks tussen de 30 en 35 GJ, dus grote veranderingen verwacht ik niet. Hopelijk ziet de wereld er in 2024 wat beter uit.
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2023quote:Op zaterdag 26 november 2022 22:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Niet precies Liander roept 40% voor elekra en 20% voor gas en impliciet (ivm NMDA; ook) stadsverwarming.
[..]
Verzwaring van het netwerk tbv aanlevering zon/win, transitie, inflatie en verliezen moet immers betaald worden.
Dit ja. Volgens de app verbruiken we sloten aan energie. Ik schrok ervan. Gelukkig hebben we smart plugs die energie meten op de energievreters en kan ik dus zien dat Vattenfall er flink naast zit. Ik vind het wel heel erg onhandig allemaal, het duurt ook al weer weken…quote:Op dinsdag 29 november 2022 16:11 schreef AnneX het volgende:
Volgens mij is de Vattenfall app nog steeds van de leg.
Onbegrijpelijke getallen van verbruik en bedragen, ook vergeleken met vorig jaar.
Dan ga ik ze niet eens noemen.
Dat kan doordat het maximumtarief gewoon een maximumtarief is.quote:Op dinsdag 29 november 2022 23:03 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Hoe kan Vattenfall de tarieven nu al bepalen? ACM heeft het maximumtarief nog niet eens vastgesteld.
Gelukkig zitten wij jaarlijks tussen de 30 en 35 GJ, dus grote veranderingen verwacht ik niet. Hopelijk ziet de wereld er in 2024 wat beter uit.
Tja. Grijze luchten (weinig PV productie), nauwelijks wind (dus ook nauwelijks productie van windturbines) én relatief koud weer komende week (dus extra energieverbruik). Dat zet wel door op de day-ahead markt. Er is tenslotte minder korte-termijn overschot wat nu aangeboden wordt.quote:Op dinsdag 29 november 2022 23:09 schreef Herkauwer het volgende:
Hier lopen de dynamische prijzen langzaam op. Nu 50 cent per kWh en ¤2,08 per kuub. Eens kijken wat er de komende maand nog gaat gebeuren.
Ja klopt en de dynamische prijzen gedragen zich precies andersom van de mediaberichten. In de media stond dat het allemaal duurder werd en mijn prijzen gingen omlaag of waren laag. Nu staat er in de media dat de prijzen dalen en zijn mijn prijzen stijgendequote:Op woensdag 30 november 2022 07:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tja. Grijze luchten (weinig PV productie), nauwelijks wind (dus ook nauwelijks productie van windturbines) én relatief koud weer komende week (dus extra energieverbruik). Dat zet wel door op de day-ahead markt. Er is tenslotte minder korte-termijn overschot wat nu aangeboden wordt.
Zodra er meer zon en/of wind komt of als de temperatuur omhoog gaat naar boven het gemiddelde voor de tijd van het jaar, dan zal er meer aanbod komen op de day-ahead markt en de prijs weer dalen.
De overheid heeft helemaal geen geld.quote:Op woensdag 30 november 2022 11:26 schreef Elpis het volgende:
Als ik nu echter naar de tarieven kijk staat er ¤ 2,865038 per 1-1-2023 incl 21%. Ivm het prijsplafond maakt het mij niet zo uit. Het is hooguit voordeliger voor de overheid.
Ja jouw schoolgeld ook.quote:Op woensdag 30 november 2022 11:31 schreef daNpy het volgende:
[..]
De overheid heeft helemaal geen geld.
Dat is geld van jouw jou en alle andere werkende burgers. Je betaald betaalt het echt allemaal zelf.
In ieder geval niet weggegooid aan ¤ 2,86 voor een kuub gasquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |