abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 13:56:51 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206802875
Duitsland

Experts waarschuwen voor mega black-out in de winter

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.news.de/wirts(...)es-in-deutschland/1/
https://m.bild.de/bild-pl(...)4882.bildMobile.html

Bepaalde industrieën zullen stilgelegd worden, waaronder bepaalde voedingsindustrien.
Tevens worden er gymzalen ingericht om mensen te kunnen warmhouden in de winter

(video in link!)
https://www.npostart.nl/n(...)al&utm_source=tvblik

Stroomopslag tegen stroomtekorten-geen capaciteit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mogelijk geen kerstverlichting en kerstmarkten meer in bv Berlijn om energie te besparen.

https://m.tagesspiegel.de(...)ttps%3A%2F%2Ft.co%2F

Duitsers mogen eigen zwembad niet meer verwarmen met gas , meldt de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck.
Verder komt er een „stookcontrole” en moeten burgers warmtepompen die niet meer efficiënt werken vervangen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220721_95070101

Een tweet uit Nederland:

twitter


Berekening bij Budget Energie, bij gemiddeld gebruik 2 persoons huishouden, hoekhuis en thuis werkend: 7053,95 euro per jaar

https://i.ibb.co/Kw3mQyh/Screenshot-20220804-144521.png

Heden:


Spanje

Alle gebouwen in de publieke sector, maar ook warenhuizen, bioscopen, werkplaatsen, hotels, treinstations, restaurants en luchthavens mogen in de toekomst hun panden koelen tot maar 27 graden in de zomer en verwarmen tot maximaal 19 graden in de winter. Dat is besloten tijdens de wekelijkse kabinetsvergadering in Madrid.
Particulieren worden aangemoedigd om de lichten uit te doen en de jaloezieën omlaag te brengen. De Spaanse regering heeft ambtenaren aangemoedigd om meer thuis te werken.
De Spaanse premier Pedro Sanchez stelde vorige week voor dat ministers, ambtenaren en werknemers uit de privésector tijdens de hete zomermaanden geen stropdassen meer dragen

Mevrouw Ribera zei dat de maatregelen zouden duren tot november 2023

https://www.abc.net.au/ne(...)strictions/101293886

https://www.watson.ch/int(...)n-wegen-energiekrise

Frankrijk
Winkels met airconditioning hebben te horen gekregen dat ze hun deuren gesloten moeten houden, anders riskeren ze een boete van 750 euro. Ook buitencafés en barterrassen mogen niet verwarmd of gekoeld worden. Een verbod op lichtreclame tussen 01.00 uur en 06.00 uur is ook uitgebreid tot het hele land.

https://www.euronews.com/(...)lackouts-this-winter

twitter


Oostenrijk

Op dit moment wordt er alleen maar nagedacht over waar en hoe in extreme gevallen energie bespaard kan worden, omdat veel locaties afhankelijk zouden zijn van de gasvoorziening. Sterker nog, er wordt ook gesproken over een soort afstandsonderwijs. Als het niet meer mogelijk is om alle klaslokalen te verwarmen, kunnen leerlingen in andere klassen of in de gymzaal samen - en desnoods digitaal - les krijgen.

Wiener Neustadt en Wenen zijn van plan om de verlichting in openbare gebouwen (gedeeltelijk) uit te schakelen. Ook het onderwerp schijnwerpers in stadions wordt momenteel besproken. In kleinere gemeenschappen zouden straten nu kunnen worden uitgerust met bewegingsdetectoren. Volgens de Vereniging van Steden wordt er al gewerkt aan een uitgebreide ombouw naar LED-lampen. Ook wordt gedacht aan het terugdringen van de temperatuur in gebouwen en het beperken van warm water.

https://www.diepresse.com(...)den-energie-lockdown

Zwitserland

Mogelijke stillegging van de skiliften in Zwitserland


Na twee lastige jaren in de wintersportindustrie, lijkt er een andere dreiging te zijn die een ‘normaal’ skiseizoen lastig kan maken. Voor een mogelijke energiecrisis, waar heel Europa zich op voorbereidt, wordt ook in Zwitserland gevreesd. Om goed voorbereid te zijn is het land aan het werken aan een noodplan, waarbij complete stillegging van de skiliften als mogelijkheid wordt voorgehouden. Een rampzalige mogelijkheid voor de toeristische sector, die grote gevolgen met zich meedraagt.

https://skiinformatie.nl/(...)ten-een-mogelijkheid

België

De vraag naar brandhout explodeert. De aanhoudende energiecrisis doet ook Limburgers naar alternatieven voor gas en stookolie zoeken om hun woonst te verwarmen. En dan kom je uit bij brandhout en pellets. En door de houtkoorts, gaat ook díe prijs - van dát hout - mee de hoogte in. Goedkoop stoken zit er komende winter dus niet in, ook niet met hout. (zie video in link!)

https://www.tvl.be/nieuws(...)energiecrisis-141726

twitter


UK
In het VK verwacht 70% van de pubs dat ze deze winter failliet gaan door de energiekosten.

https://www.theguardian.c(...)er-energy-costs-soar

Fish and chips-winkels worden met "uitsterven" bedreigd door stijgende kosten.
https://www.bbc.com/news/uk-england-somerset-62650572


Britse voedings- en drankensector slaat alarm over CO₂-tekort terwijl fabriek productie stopzet.
De fabriek in Teesside is goed voor een derde van de Britse gasvoorraden die worden gebruikt in tal van industrieën en in ziekenhuizen.
https://www.theguardian.c(...)uction-energy-prices

Nederland

Drie energiebedrijven verlagen terugleververgoeding zonnepanelen naar 9 cent


Drie Nederlandse energiemaatschappijen verlagen vanaf begin september de terugleververgoeding die klanten met zonnepanelen ontvangen. Eneco, Oxxio en Woonenergie vergoeden dan nog maar 9 cent per kWh (was 0,56 bij Eneco).

Gaan we weer... :)
.....


Oeps, niet gezien dat ik het topic had gesloten. Nieuw deeltje dus :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206803045
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 13:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik stel niet dat dát normaal is, ik stel ook niet dat IK dat heb gedaan, want die zonnepanelen lagen al op dit huis toen ik dit huis kocht vorig jaar. Dus die kosten zijn niet door mij gemaakt, maar zijn uiteraard wel meegenomen in de vraagprijs van het huis, en ik heb 10k overboden, dus uiteindelijk heb ik ze alsnog zelf betaald.

Dit huis is gebouwd rond een bodemwarmtepomp. Net als dat van mijn buurman en mijn overburen. Toen ik dit huis kocht wist ik dat die pomp bijna aan vervanging toe was (gebaseerd op de economische levensduur). Dat wist ik van tevoren. Ik wíst dat ik dus een fiks bedrag moest reserveren met puur en alleen als doel het vervangen van die pomp.

Dat is net als dat je een huis op gas koopt waarvan je weet dat de CV ketel tig jaar oud is. Nu kost in verhouding een ketel niet zo veel, maar dan nog moet je dat geld wel hebben liggen, want de dag nadat je de sleutels hebt gekregen kan dat ding kapot gaan, en dan?

Nou, ik weet het niet ,maar ik zie dat de wachtlijsten voor warmtepompen, zonnepanelen en allerlei maatregelen gigalang wordt, je bent ergens volgend jaar een keer aan de beurt als je geluk hebt. Denk je dat die mensen dat geld allemaal hebben opgegraven uit hun tuin? Schijnbaar is dat geld er toch.
De wachtlijst bij de MC Donalds is ook megalang, dat je lang wacht heeft te maken met tekort aan personeel binnen bepaalde sectoren met name praktijk/technisch. Je weet wel, we moeten allemaal minimaal hbo doen want met papiertjes stel je wat voor in het leven en kun je pas een droomhuis kopen (met warmtepomp).

Als we het kabinet en met name ene Kaag de zin geven hebben we straks ook rijen bij de voedselbanken, maar dat is volgens jouw logica dus de schuld van mensen zelf, want ja hadden ze maar moeten verduurzamen of minder pech moeten hebben in het leven, zoiets?
blablablabla
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 14:24:02 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803136
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:15 schreef Elan het volgende:

[..]
De wachtlijst bij de MC Donalds is ook megalang, dat je lang wacht heeft te maken met tekort aan personeel binnen bepaalde sectoren met name praktijk/technisch. Je weet wel, we moeten allemaal minimaal hbo doen want met papiertjes stel je wat voor in het leven en kun je pas een droomhuis kopen (met warmtepomp).

Als we het kabinet en met name ene Kaag de zin geven hebben we straks ook rijen bij de voedselbanken, maar dat is volgens jouw logica dus de schuld van mensen zelf, want ja hadden ze maar moeten verduurzamen of minder pech moeten hebben in het leven, zoiets?
Nee, mensen die pech hebben in het leven is heel wat anders dan mensen die wel hun spouwmuur kunnen isoleren, maar er voor kiezen om dat niet te doen, jaren lang, en dan nu op hun achterste poten staan omdat ze nu voor volgend jaar iets MOETEN.

Nee nee, we moeten helemaal niet allemaal HBO doen, maar keuzes hebben consequenties. Als jij steeds hebt gedacht 'ik neem geen zonnepanelen', en je spaarde daarmee, roep eens wat, 4500 euro uit, maar nu moet je heel dure stroom betalen en je neemt nu wel zonnepanelen alleen dat kost nu 7000 euro, dan ben je dus uiteindelijk puur op de installatie 2500 euro meer kwijt + de tijd dat je moet wachten nu op je installatie moet je de stroom duur betalen. Tja, keuzes.

Ahhh, dat lange wachten heeft daarmee te maken. Toen ik op mijn vorige huis zonnepanelen liet leggen was dat binnen 3 weken geregeld. Een vriend van me heeft deze maand zonnepanelen besteld en is komende maart aan de beurt. Dat is natuurlijk niet omdat er meer mensen nu zonnepanelen willen, dat is omdat het aantal installateurs kleiner is geworden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206803362
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, mensen die pech hebben in het leven is heel wat anders dan mensen die wel hun spouwmuur kunnen isoleren, maar er voor kiezen om dat niet te doen, jaren lang, en dan nu op hun achterste poten staan omdat ze nu voor volgend jaar iets MOETEN.

Nee nee, we moeten helemaal niet allemaal HBO doen, maar keuzes hebben consequenties. Als jij steeds hebt gedacht

Spuwmuurisolatie kom je niet ver mee met de huidige tarieven dat is nu precies het probleem. Je moet er tienduizenden euro's inpompen wil je het volgend jaar een beetje leuk houden en niet 3-4 x zoveel betalen :')

Als ik de hele dag de kachel aan zou zetten 8 uur lang op 20.5 graden dan stook ik minimaal 10 kuub weg dat is 25 euro weg, per dag! En dan heb ik nog buren onder en en aan de zijkant en Label A en een 3-jaar oude HR+ ketel die op 60 graden staat afgesteld . Laat staan als je in een tochtig krot woont wat je ook nog eens huurt.

Nou ben ik in die zin wel met je eens keuzes dus mensen moeten de tering naar de nering zetten vanwege een oorlog waar ze part nog deel aan hebben, maar doen dat volgens mij ook best behoorlijk, want er is al 25% minder verbruikt dan vorig jaar.

quote:
Ahhh, dat lange wachten heeft daarmee te maken. Toen ik op mijn vorige huis zonnepanelen liet leggen was dat binnen 3 weken geregeld. Een vriend van me heeft deze maand zonnepanelen besteld en is komende maart aan de beurt. Dat is natuurlijk niet omdat er meer mensen nu zonnepanelen willen, dat is omdat het aantal installateurs kleiner is geworden.
Die extreme personeelstekorten overal lijken echt iets van de afgelopen 2 jaar, ik kan me in elk geval niet herinneren dat er bijvoorbeeld treinuitval was door personeelstekort of dat restaurants of winkels om die reden dicht waren.
Dat lange wachten boeit tevens niet aangezien we nog een jaar lang prijsplafond hebben, dus al moet je een jaar wachten is dat geen probleem in die zin. Het echte probleem is dat veel mensen het niet kunnen betalen of de situering ongeschikt is voor al die zaken die jij hebt laten aanleggen.

quote:
'ik neem geen zonnepanelen', en je spaarde daarmee, roep eens wat, 4500 euro uit, maar nu moet je heel dure stroom betalen en je neemt nu wel zonnepanelen alleen dat kost nu 7000 euro, dan ben je dus uiteindelijk puur op de installatie 2500 euro meer kwijt + de tijd dat je moet wachten nu op je installatie moet je de stroom duur betalen. Tja, keuzes.
Stroom was helemaal niet duur joh, gemiddeld gezin betaalde 150 euro per maand of zo. Dat was prima te bekostigen.
Daarbij was niet alleen een besparing of gierigheid zoals jij suggereert, die techniek is/was nog volop in ontwikkeling. Recente panelen haal je een veel beter rendement mee dan oudere modellen. Hetzelfde verhaal met elektrische auto's, niet iedereen is altijd maar vooruitstrevend. Sterker nog; In de meeste trends die ontstaan is het altijd beter om de kat uit de boom te kijken. Niet alleen vanwege het technische aspect maar ook omdat het regeringsbeleid nogal de neiging heeft om enorm te zwalken. En je belastingvoordelen of subsidies zomaar als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen.
blablablabla
pi_206803371
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, mensen die pech hebben in het leven is heel wat anders dan mensen die wel hun spouwmuur kunnen isoleren, maar er voor kiezen om dat niet te doen, jaren lang, en dan nu op hun achterste poten staan omdat ze nu voor volgend jaar iets MOETEN.

Nee nee, we moeten helemaal niet allemaal HBO doen, maar keuzes hebben consequenties. Als jij steeds hebt gedacht 'ik neem geen zonnepanelen', en je spaarde daarmee, roep eens wat, 4500 euro uit, maar nu moet je heel dure stroom betalen en je neemt nu wel zonnepanelen alleen dat kost nu 7000 euro, dan ben je dus uiteindelijk puur op de installatie 2500 euro meer kwijt + de tijd dat je moet wachten nu op je installatie moet je de stroom duur betalen. Tja, keuzes.

Ahhh, dat lange wachten heeft daarmee te maken. Toen ik op mijn vorige huis zonnepanelen liet leggen was dat binnen 3 weken geregeld. Een vriend van me heeft deze maand zonnepanelen besteld en is komende maart aan de beurt. Dat is natuurlijk niet omdat er meer mensen nu zonnepanelen willen, dat is omdat het aantal installateurs kleiner is geworden.
Moet je eens in een appartement wonen als het aan mij had gelegen hadden die panelen er al 5 jaar op gelegen en had ik ze al terug verdient. En verhuizen is geen optie omdat ik niet in mijn eentje een eengezinswoning bezet wil houden.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_206803419
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:41 schreef vipergts het volgende:

[..]
Moet je eens in een appartement wonen als het aan mij had gelegen hadden die panelen er al 5 jaar op gelegen en had ik ze al terug verdient. En verhuizen is geen optie omdat ik niet in mijn eentje een eengezinswoning bezet wil houden.
Juist.
Wij hebben een VvE die dwars ligt, echt ideaal. 2025 willen ze een keer gaan kijken. Totaal gebrek aan urgentie.
Ik ga dit jaar kijken om te verhuizen maar de vraag is wie er nog zoiets van mij koopt wetende dat er totaal geen schot zit in zonnepanelen en het prijsplafond dreigt te verdwijnen.

Al die mensen in hun ivoren toren mogen wel een beetje empathie tonen.
blablablabla
  donderdag 24 november 2022 @ 14:56:23 #7
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206803518
Mooi topic titel..... en speelde ook in mijn hoofd dat mensen die hebben geïnvesteerd nu (relatief) spekkoper zijn.
(Winnaars hebben gelijk)

Hierbij gezegd dat, iig in mijn omgeving, de mensen vooral investeerden in wat ik noem "innovatie" omdat ze dat destijds simpelweg leuk en fijn vonden. Het is een goede bestemming vonden voor het geld dat er anders toch maar lag te lachen. Precies de reden waarom ik een huis kocht, liever een eigen huis waar ik frank en vrij was dan - destijds - hetzelfde geld aan een huurbaas te geven. Het huis heb ik nooit gekocht omdat ik dat zag als (betere) investering dat inmiddels wel erg gunstig lijkt uit te pakken.

We komen nu in een situatie dat mensen die tekorten hebben, feitelijk worden aangejaagd om (mee) te gaan investeren met zaken die extreem duur(der) zijn geworden. Als je het geld al hebt, zal je ook veel geduld moeten hebben en zonder daarin te weten of je investering iets gaat uithalen.

Leuk om die zonnepanelen met warmtepomp te laten plaatsen en EV auto te kopen maar als de saldering geheid verdwijnt en uiterst variabele energieprijzen heel normaal worden, is die warmtepomp en zonnepaneel investering welzeker never-nooit in 4 jaar (en eerder pas na 14 of langer) terugverdiend.
Wat op de lange termijn wel gestaag "voordeel" heeft is je huis verbeteren tot A++ woning met triple-glas, bodem/dak/muur isolatie en WTW systemen. Ook hier doet zich het probleem voor je kan het wel willen maar het is niet beschikbaar of betaalbaar.

Probleem is verder niet het investeren maar of het geld beschikbaar is en daarvoor dan is te besteden.

Leuk om dit hier te noemen is dat we nu in fase 3 lijken te zitten van het adoptiemodel en dit jaar de brug ("chasm") zijn overgestoken dat het geen optie meer is om niet te (willen of hoeven) volgen.


De vroege vogels - de huidige groep van 1 Miljoen huishoudens met zonnepanelen - die in staat bleken een juiste "gevoelskeuze" te maken, hebben het goed gedaan en gaan hun investering uitstekend terugverdienen.
De grote groep volgers van 6 Miljoen anderen komt nu op drift en zal een investering sws niet op grond van financiën terugverdienen maar vooral zich gelukkig prijzen op grond van maatschappelijk en sociale omgevingsdruk.
De groep "laggers" van ca 1 Miljoen als dwarsliggers - ongeacht hun redenen of oorzaak zoals gebrek aan middelen - zullen vooralsnog achter het net vissen.

Nu nog hopen en druk zetten dat de overheid versneld kernenergiecentrales gaat bouwen die zo de instabiliteit van ons energieprobleem zal oplossen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 14:59:47 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803550
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Spuwmuurisolatie kom je niet ver mee met de huidige tarieven dat is nu precies het probleem. Je moet er tienduizenden euro's inpompen wil je het volgend jaar een beetje leuk houden en niet 3-4 x zoveel betalen :')
En spouwmuurisolatie is daar een onderdeel van, iets wat in 2010 ook al had gekund en niet per sé nu komend jaar. Net als zonnepanelen, vloerisolatie, dakisolatie, etc etc.

quote:
Als ik de hele dag de kachel aan zou zetten 8 uur lang op 20.5 graden dan stook ik minimaal 10 kuub weg dat is 25 euro weg, per dag! En dan heb ik nog buren onder en en aan de zijkant en Label A en een 3-jaar oude HR+ ketel die op 60 graden staat afgesteld . Laat staan als je in een tochtig krot woont wat je ook nog eens huurt.
Ja, dat is zo.

quote:
Nou ben ik in die zin wel met je eens keuzes dus mensen moeten de tering naar de nering zetten vanwege een oorlog waar ze part nog deel aan hebben, maar doen dat volgens mij ook best behoorlijk, want er is al 25% minder verbruikt dan vorig jaar.
En dat is niet per se leuk, maar het is wél de tering naar de nering zetten inderdaad.

quote:
Die extreme personeelstekorten overal lijken echt iets van de afgelopen 2 jaar, ik kan me in elk geval niet herinneren dat er bijvoorbeeld treinuitval was door personeelstekort of dat restaurants of winkels om die reden dicht waren.
Dat lange wachten boeit tevens niet aangezien we nog een jaar lang prijsplafond hebben, dus al moet je een jaar wachten is dat geen probleem in die zin. Het echte probleem is dat veel mensen het niet kunnen betalen of de situering ongeschikt is voor al die zaken die jij hebt laten aanleggen.
[..]
Oftewel, de wachtrijen die nu ontstaan zijn komt niet doordat er hopen mensen die dingen nu allemaal willen maar de bedrijven hebben niet op stel en sprong meer mensen in dienst en DUS lopen de wachttijden op, want er is meer werk voor hetzelfde aantal installateurs, nee, eigenlijk is het zo dat er helemaal niet meer aanvragen zijn, maar alle installateurs zijn weg gelopen dus er is niet meer werk dat door hetzelfde aantal installateurs gedaan moet worden, maar het is eigenlijk dat dezelfde hoeveelheid werk als altijd door minder installateurs gedaan moet worden?

quote:
Stroom was helemaal niet duur joh, gemiddeld gezin betaalde 150 euro per maand of zo. Dat was prima te bekostigen.
Nee nee, voor JOU was die 150 euro prima te bekostigen. Maar de schoonmaker in een doortochtflatje had wellicht wél moeite met die 150 euro. Maar jij lijkt nu uit te gaan van wat jij wél acceptabel vond, en bepaald ook direct voor de rest van de mensen even dat dat acceptabel was. Zo werkt het of niet, of het werkt zo beide kanten op, maar niet maar in 1 richting.

quote:
Daarbij was niet alleen een besparing of gierigheid zoals jij suggereert, die techniek is/was nog volop in ontwikkeling. Recente panelen haal je een veel beter rendement mee dan oudere modellen. Hetzelfde verhaal met elektrische auto's, niet iedereen is altijd maar vooruitstrevend. Sterker nog; In de meeste trends die ontstaan is het altijd beter om de kat uit de boom te kijken. Niet alleen vanwege het technische aspect maar ook omdat het regeringsbeleid nogal de neiging heeft om enorm te zwalken. En je belastingvoordelen of subsidies zomaar als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen.
Behalve dan dat de realiteit nu uitwijst dat mensen die die zaken wél hebben, een stuk beter af zijn dan de mensen die nu nog altijd de kat uit de boom kijken, want die mensen die tot nu toe alleen maar keken, staan nu in de rij om tegen de hoofdprijs alsnog zonnepanelen te nemen.

Oke, dan verdwijnen ze. En dan? Dan krijg ik dus geen 4200 euro subsidie maar dan moet ik die 4200 dus óók zelf betalen. Prima, en dan? Mij heb je er niet mee.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 15:05:11 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803581
quote:
14s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:56 schreef Vallon het volgende:
Mooi topic titel..... en speelde ook in mijn hoofd dat mensen die hebben geïnvesteerd nu (relatief) spekkoper zijn.
(Winnaars hebben gelijk)

Hierbij gezegd dat, iig in mijn omgeving, de mensen vooral investeerden in wat ik noem "innovatie" omdat ze dat destijds simpelweg leuk en fijn vonden. Het is een goede bestemming vonden voor het geld dat er anders toch maar lag te lachen. Precies de reden waarom ik een huis kocht, liever een eigen huis waar ik frank en vrij was dan - destijds - hetzelfde geld aan een huurbaas te geven. Het huis heb ik nooit gekocht omdat ik dat zag als (betere) investering dat inmiddels wel erg gunstig lijkt uit te pakken.

We komen nu in een situatie dat mensen die tekorten hebben, feitelijk worden aangejaagd om (mee) te gaan investeren met zaken die extreem duur(der) zijn geworden. Als je het geld al hebt, zal je ook veel geduld moeten hebben en zonder daarin te weten of je investering iets gaat uithalen.

Leuk om die zonnepanelen met warmtepomp te laten plaatsen en EV auto te kopen maar als de saldering geheid verdwijnt en uiterst variabele energieprijzen heel normaal worden, is die warmtepomp en zonnepaneel investering welzeker never-nooit in 4 jaar (en eerder pas na 14 of langer) terugverdiend.
Wat op de lange termijn wel gestaag "voordeel" heeft is je huis verbeteren tot A++ woning met triple-glas, bodem/dak/muur isolatie en WTW systemen. Ook hier doet zich het probleem voor je kan het wel willen maar het is niet beschikbaar of betaalbaar.

Probleem is verder niet het investeren maar of het geld beschikbaar is en daarvoor dan is te besteden.

Leuk om dit hier te noemen is dat we nu in fase 3 lijken te zitten van het adoptiemodel en dit jaar de brug ("chasm") zijn overgestoken dat het geen optie meer is om niet te (willen of hoeven) volgen.

[ afbeelding ]
De vroege vogels - de huidige groep van 1 Miljoen huishoudens met zonnepanelen - die in staat bleken een juiste "gevoelskeuze" te maken, hebben het goed gedaan en gaan hun investering uitstekend terugverdienen.
De grote groep volgers van 6 Miljoen anderen komt nu op drift en zal een investering sws niet op grond van financiën terugverdienen maar vooral zich gelukkig prijzen op grond van maatschappelijk en sociale omgevingsdruk.
De groep "laggers" van ca 1 Miljoen als dwarsliggers - ongeacht hun redenen of oorzaak zoals gebrek aan middelen - zullen vooralsnog achter het net vissen.

Nu nog hopen en druk zetten dat de overheid versneld kernenergiecentrales gaat bouwen die zo de instabiliteit van ons energieprobleem zal oplossen.
Dat is waarom ik een paar weken geleden ter voorbereiding alvast een kabel heb laten trekken van de meterkast naar de zolder, waar tzt accu's komen te staan als de situatie daar om vraagt. Want die panelen liggen al, die stroom produceer ik al, dus als ik die in een accu kan stoppen waardoor ik in 8 maanden van het jaar geen kwh's uit het stopcontact hoef te trekken in de nacht, dan kan dat interessant zijn, afhankelijk van de kwh-prijzen. En als dat niet interessant is, ligt die kabel daar niets te doen. Ook prima.

Ik hoef die warmtepomp ook niet terug te verdienen. Ik wil het warm hebben, en ik wil niet afhankelijk zijn van een fossiele brandstof daarvoor. Dit huis kwam beschikbaar, ik had de mogelijkheid het te kopen, en dus kocht ik het. En maak je maar geen illusies, op het moment dat 'niemand' meer gas heeft, en iedereen op elektra zit, wordt elektra véél duurder want die belastinginkomsten zullen toch gewonnen moeten worden door de regering.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206803593
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
En spouwmuurisolatie is daar een onderdeel van, iets wat in 2010 ook al had gekund en niet per sé nu komend jaar. Net als zonnepanelen, vloerisolatie, dakisolatie, etc etc.
[..]
Ja, dat is zo.
[..]
En dat is niet per se leuk, maar het is wél de tering naar de nering zetten inderdaad.
[..]
Oftewel, de wachtrijen die nu ontstaan zijn komt niet doordat er hopen mensen die dingen nu allemaal willen maar de bedrijven hebben niet op stel en sprong meer mensen in dienst en DUS lopen de wachttijden op, want er is meer werk voor hetzelfde aantal installateurs, nee, eigenlijk is het zo dat er helemaal niet meer aanvragen zijn, maar alle installateurs zijn weg gelopen dus er is niet meer werk dat door hetzelfde aantal installateurs gedaan moet worden, maar het is eigenlijk dat dezelfde hoeveelheid werk als altijd door minder installateurs gedaan moet worden?
[..]
Nee nee, voor JOU was die 150 euro prima te bekostigen. Maar de schoonmaker in een doortochtflatje had wellicht wél moeite met die 150 euro. Maar jij lijkt nu uit te gaan van wat jij wél acceptabel vond, en bepaald ook direct voor de rest van de mensen even dat dat acceptabel was. Zo werkt het of niet, of het werkt zo beide kanten op, maar niet maar in 1 richting.
[..]
Behalve dan dat de realiteit nu uitwijst dat mensen die die zaken wél hebben, een stuk beter af zijn dan de mensen die nu nog altijd de kat uit de boom kijken, want die mensen die tot nu toe alleen maar keken, staan nu in de rij om tegen de hoofdprijs alsnog zonnepanelen te nemen.

Oke, dan verdwijnen ze. En dan? Dan krijg ik dus geen 4200 euro subsidie maar dan moet ik die 4200 dus óók zelf betalen. Prima, en dan? Mij heb je er niet mee.
Mij ook niet. Uiteindelijk komen ze de mensen die die zaken allemaal niet hebben toch wel tegemoet. Is dit jaar ook gebleken en volgend jaar verzinnen ze vast wel iets leuks, anders heb je straks een paar miljoen werkende armen.

Zo zal het gaan net zo lang tot het geheel op een natuurlijke manier is geëvolueerd en inderdaad iedereen zijn kans heeft gehad. Dat moment is pas over een jaar of 5 op zijn vroegst verwacht ik toch. Zo zullen er eerst regels moeten komen voor de verhuur en het warmtenet zal moeten worden uitgebreid Nu in de paniek schieten en de hoofdprijs betalen is nergens voor nodig.

Natuurlijk doen ze allemaal stoer over dat prijsplafond maar ze hebben geen keus in Den Haag.

En anders doe ik een Maaskantje.
blablablabla
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 15:08:19 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803603
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:06 schreef Elan het volgende:

[..]
Mij ook niet. Uiteindelijk komen ze de mensen die die zaken allemaal niet hebben toch wel tegemoet. Is dit jaar ook gebleken en volgend jaar verzinnen ze vast wel iets leuks, anders heb je straks een paar miljoen werkende armen.

Zo zal het gaan net zo lang tot het geheel op een natuurlijke manier is geëvolueerd en inderdaad iedereen zijn kans heeft gehad. Dat moment is pas over een jaar of 5 op zijn vroegst verwacht ik.

Natuurlijk doen ze stoer over dat prijsplafond maar ze hebben geen keus in Den Haag.

En anders doe ik een Maaskantje.
Ahh, dus als je vervolgens allerlei dingen gegeven krijgt, dan is er geen probleem meer, maar tegelijkertijd mag iemand de overwaarde op zijn huis n.a.v. van verschillende (dure investeringen) afgeven omdat iemand anders dat ook niet heeft?

Hier is gewoon een woord voor.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 15:13:00 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803648
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:41 schreef vipergts het volgende:

[..]
Moet je eens in een appartement wonen als het aan mij had gelegen hadden die panelen er al 5 jaar op gelegen en had ik ze al terug verdient. En verhuizen is geen optie omdat ik niet in mijn eentje een eengezinswoning bezet wil houden.
Ja, naja, ik heb nooit in een appartement gewoond, ik heb destijds een eengezinswoning gekocht. Maar toen was ik wel 'al' 27.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206803650
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ahh, dus als je vervolgens allerlei dingen gegeven krijgt, dan is er geen probleem meer, maar tegelijkertijd mag iemand de overwaarde op zijn huis n.a.v. van verschillende (dure investeringen) afgeven omdat iemand anders dat ook niet heeft?

Hier is gewoon een woord voor.
Dingen gegeven?? :? Energie is een primaire levensbehoefte. Betaalbare energie wel te verstaan. Ik vraag ook niet om dit gezeik en een oplossing is hier schijnbaar niet voorhanden.
Vanuit jouw elitaire bubbel is het weliswaar allemaal zo opgelost maar je bent niet alleen op de wereld. Hou eens wat rekening met je medemens die niet in jouw luxepositie zit for fuck sake.

Feit is gewoon dat het allemaal betaald zal moeten worden.
blablablabla
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 15:15:20 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803672
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:13 schreef Elan het volgende:

[..]
Dingen gegeven?? :? Energie is een primaire levensbehoefte. Betaalbare energie wel te verstaan. Ik vraag niet om dit gezeik en een oplossing is hier niet voorhanden.
Vanuit jouw elitaire bubbel is het weliswaar allemaal zo opgelost maar je bent niet alleen op de wereld. Hou eens rekening met je medemens.
Ja, want net was het nog dat zomaar kon zijn dat de subsidies weg kwamen te vallen, maar nu ineens hebben we het toch over dat allemaal die mensen die dingen krijgen? Dat is toch ook een vorm van subsidiering? En dan is het prima, maar als ik een subsidie krijg op een warmtepomp dan kan het zomaar zijn dat die komt te vervallen. Dat lijkt me een dubbele standaard.

Nee, het is allemaal niet zo opgelost, maar ik leg gewoon meer verantwoordelijkheid bij mensen zelf, over de afgelopen wat, 10, 15 jaar, in plaats van te doen alsof dit probleem pas ontstond toen Rusland gek ging doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206803730
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, want net was het nog dat zomaar kon zijn dat de subsidies weg kwamen te vallen, maar nu ineens hebben we het toch over dat allemaal die mensen die dingen krijgen? Dat is toch ook een vorm van subsidiering? En dan is het prima, maar als ik een subsidie krijg op een warmtepomp dan kan het zomaar zijn dat die komt te vervallen. Dat lijkt me een dubbele standaard.

Ik gun iedereen zijn subsidie maar overheidwege is het vaak zat zwalken geweest, dat verklaard voor een deel ook waarom mensen afwachtend zijn geweest. Niet alleen omdat iedereen maar gierig is en/of dom.
Als jij subsidie krijgt voor je panelen wil ik korting op stroom, simpel zat. Gelijk oversteken. Over salderen zullen we het gemakshalve maar even helemaal niet hebben.

quote:
I leg gewoon meer verantwoordelijkheid bij mensen zelf, over de afgelopen wat, 10, 15 jaar, in plaats van te doen alsof dit probleem pas ontstond toen Rusland gek ging doen.

Even 20.000 euro aftikken, gewoon _O_ _O-
blablablabla
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 15:24:22 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803762
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:21 schreef Elan het volgende:

[..]
Ik gun iedereen zijn subsidie maar overheidwege is het vaak zat zwalken geweest, dat verklaard voor een deel ook waarom mensen afwachtend zijn geweest. Niet alleen omdat iedereen maar gierig is en/of dom.
Als jij subsidie krijgt voor je panelen wil ik korting op stroom, simpel zat. Gelijk oversteken. Over salderen zullen we het gemakshalve maar even helemaal niet hebben.
[..]
Even 20.000 euro aftikken, gewoon _O_ _O-
Alleen krijg ik wél subsidie, en jij geen 'korting' op stroom. Shit happens.

Nee nee, dat blijf je op terug komen omdat dat je narratief beter dient, maar je negeert met opzet het feit dat je dat niet in 1x op tafel hoeft te leggen, maar dat je dat ook kunt spreiden over jaren. Moet je alleen niet pas beginnen met die dingen in 2022 als de stront al aan de knikker is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206803779
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Alleen krijg ik wél subsidie, en jij geen 'korting' op stroom. Shit happens.

:W :W :W :W trolllololo
blablablabla
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 15:28:08 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803791
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:26 schreef Elan het volgende:

[..]
:W :W :W :W trolllololo
Nee, geen troll, gewoon de realiteit. Ik krijg die subsidie namelijk, maar als jij 50ct moet betalen voor een kwh (of 21ct, for that matter) dan kun je wel zeggen 'nou jij krijgt subsidie DUS wil ik korting op mijn stroom tarief' en dat kun je wel roepen, maar de realiteit is dan dat jij die korting niét krijgt OMDAT ik subsidie krijg, en ik krijg die subsidie wel gewoon.

Dat is geen getroll, dat is vooral het laatste woord willen hebben van jouw kant.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206803801
quote:
14s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:56 schreef Vallon het volgende:
Mooi topic titel..... en speelde ook in mijn hoofd dat mensen die hebben geïnvesteerd nu (relatief) spekkoper zijn.
(Winnaars hebben gelijk)
Punt is dat mensen die investeren in bezuinigende maatregelen eigenlijk altijd spekkoper zijn.

Dat staat in principe los van de huidige energiecrisis.
Alleen toen ze investeerden werden ze nogal eens voor gek verklaard, en anderen riepen dat het voor hen toch geen zin had, want oud, gas is was in NL toch goedkoop, en ze gingen nog eens vrolijk op vakantie.

Alleen degenen die is een sociale huurwoning wonen zijn echt de pineut, die hebben geen kans gehad.
De rest vond het of niet nodig, of het zou hun tijd we duren, of moeilijk, moeilijk, moeilijk.
En ze kochten nog een jaren 30 doorwaaiwoning, want jaren 30 O+

Wie investeert in besparing wint eigenlijk altijd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206803809
Horeca mag ook kapot, sportschool abonnement straks 100 euro per maand. Bakkers weg, slagers weg, winkels weg. Boodschappen verdubbelen in prijs. Energie wek je vanaf volgend jaar maar zelf op en wat je niet kan opwekken is onbetaalbaar. Shit happens ~:) .

Hoe kortzichtig kun je zijn als je denkt dat zo'n crisis alleen betrekking heeft op je eigen thuissituatie gaat en dat zolang jij je shit op orde hebt (whatever the fuck that means) je koopkracht verder buiten schot blijft als de energieprijzen geen halt worden toegeroepen.
blablablabla
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 15:31:48 #21
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803833
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:29 schreef Elan het volgende:
Horeca mag ook kapot, sportschool abonnement straks 100 euro per maand. Bakkers weg, slagers weg, winkels weg. Energie wek je vanaf volgend jaar maar zelf op en wat je niet kan opwekken is onbetaalbaar ~:) .

Hoe kortzichtig kun je zijn als je denkt dat zo'n crisis alleen betrekking heeft op je eigen thuissituatie gaat en dat zolang jij je shit op orde hebt (whatever the fuck that means) je koopkracht verder buiten schot blijft als de energieprijzen geen halt worden toegeroepen.
Nee, dat heeft ie niet, maar je verzet de doelpalen. Ik snap wel waarom je dat doet.

Hoezo is het onbetaalbaar? Jij vond net nog 150 euro betaalbaar, gewoon even voor iedereen. En dat vond je, omdat JIJ 150 euro betaalbaar vind.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 15:33:56 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803863
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:28 schreef Leandra het volgende:

[..]
Punt is dat mensen die investeren in bezuinigende maatregelen eigenlijk altijd spekkoper zijn.

Dat staat in principe los van de huidige energiecrisis.
Alleen toen ze investeerden werden ze nogal eens voor gek verklaard, en anderen riepen dat het voor hen toch geen zin had, want oud, gas is was in NL toch goedkoop, en ze gingen nog eens vrolijk op vakantie.

Alleen degenen die is een sociale huurwoning wonen zijn echt de pineut, die hebben geen kans gehad.
De rest vond het of niet nodig, of het zou hun tijd we duren, of moeilijk, moeilijk, moeilijk.
En ze kochten nog een jaren 30 doorwaaiwoning, want jaren 30 O+

Wie investeert in besparing wint eigenlijk altijd.
Daar komt het wel op neer ja, al is het wellicht wat kort door de bocht.

1. Je hebt mensen die niet KUNNEN investeren, en dié mensen hebben een probleem.
2. Je hebt mensen die wel kunnen investeren en dat niet doen.
3. Je hebt mensen die wel kunnen investeren en dat ook doen.

Wat ik simpelweg zeg is dat de groep in categorie 2 veel groter is dan men schijnbaar wil toegeven, want die run op allerlei maatregelen nu de prijzen zo hoog zijn, konden dat dan eerder, toen de prijzen nog een stuk lager waren dan nu voor die zaken, dan dus ook, alleen ze deden het niet.

Dat is helemaal prima. Alleen heeft dat wel consequenties.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206803933
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, dat heeft ie niet, maar je verzet de doelpalen. Ik snap wel waarom je dat doet.

Hoezo is het onbetaalbaar? Jij vond net nog 150 euro betaalbaar, gewoon even voor iedereen. En dat vond je, omdat JIJ 150 euro betaalbaar vind.
Je hebt vast onder een steen geleefd omdat het jouw pakkie aan allemaal niet is maar mensen die nu met een vrij gemiddeld verbruik een energiecontract afsluiten betalen 800/900 euro per maand. Dat is wel ff iets problematischer en lastiger op te brengen dan pak hem beet 150 euro (wat het anderhalf jaar geleden was).
blablablabla
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 15:43:55 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206803988
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:39 schreef Elan het volgende:

[..]
Je hebt vast onder een steen geleefd omdat het jouw pakkie aan allemaal niet is maar mensen die nu met een vrij gemiddeld verbruik een energiecontract afsluiten betalen 800/900 euro per maand. Dat is wel ff iets problematischer en lastiger op te brengen dan pak hem beet 150 euro (wat het anderhalf jaar geleden was).
Ja, dat zal, maar ik vind 800 euro per maand geen probleem. Ik vind het ook niet leuk, dat is wat anders, maar het is niet dat ik er iets voor moet laten.

Dat is dezelfde redenering die jij toepast bij 150 euro per maand. Want toen duurde een installatie terug verdienen zo'n 7 jaar. NU duurt dat de helft, ofzo, heel grof. Maar ja, nu moet je langer wachten tot ze liggen, dus in die langere tussentijd ben je meer geld aan het uitgeven aan energie dus ben je het alsnog kwijt.

En nogmaals, die langere wachttijden, die zijn er omdat meer mensen het nu wél interessant vinden, ook al zijn de prijzen nu hoger dan toen. Schijnbaar is het geld er toch.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 24 november 2022 @ 16:29:26 #25
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206804440
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 14:59 schreef CoolGuy het volgende:
...
En spouwmuurisolatie is daar een onderdeel van, iets wat in 2010 ook al had gekund en niet per sé nu komend jaar. Net als zonnepanelen, vloerisolatie, dakisolatie, etc etc.
...
Pas een https://regionaalenergieloket.nl/huisscan :lijstje: opstellen voor mijn woning en aanvullende isolatie leek totaal niet interessant. Zo ja toch doen leverde dat nauwelijks tot niets op (terugverdien termijnen van 20 jaar en langer).
Zelfs plaatsen van HR++ (of tripleglas dus ook kozijnen) was pas na 15+ jaar was niet tot nauwelijks zinnig.
Wat veel mensen bij mij nu wel doen is hun prima hardhouten kozijnen laten vervangen door kunststof omdat dit energiebesparend zou zijn :') . Verder zie ik de nodige intenties om zonnepanelen neer te leggen, wachttijd 6-8 maanden.

Wat de huisscan aanraadde was die zonnepanelen investering ¤8K die volgens hun in 4 jaar zouden zijn terugverdiend. Iets dat ik niet hard krijg gemaakt omdat er van alles op dat vlak gebeurd dat die berekening ondergraaft. Net zoiets als dat prachtige 400Wp panelen ook zogenaamd echt die 400W zouden opleveren en op onze breedtegraad sws nooit verder zullen komen dan een uitstekend jaargemiddelde van 265W. Het blijven cowboys die al helemaal niet kijken of je dakconstructie wel geschikt is voor plaatsing.

Kortom net als veel van mijn wel nadenkende buren zitten we in een dilemma dat we geen opties hebben om vooraf een onderbouwde beslissing te nemen.

Het energie issue is natuurlijk van een andere orde wanneer je in een situatie zit die veel slechter is en al helemaal wanneer je huurt en de huisbaas of een VvE de zinnigheid daarvan niet wil/gaat inzien.
Ik zou ook mijn te verhuren bouwsel dat sws al grandioos ongeschilderd voor ¤1000+/mnd weggaat niet voor ¤30K aanpassen omdat het dan ¤50 meer huur kan doen.
De prijs van een onroerend goed wordt goeddeels alleen door de locatie en zeker niet de situatie.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 16:36:37 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206804514
quote:
12s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Pas een https://regionaalenergieloket.nl/huisscan :lijstje: opstellen voor mijn woning en aanvullende isolatie leek totaal niet interessant. Zo ja toch doen leverde dat nauwelijks tot niets op (terugverdien termijnen van 20 jaar en langer).
Zelfs plaatsen van HR++ (of tripleglas dus ook kozijnen) was pas na 15+ jaar was niet tot nauwelijks zinnig.
Wat veel mensen bij mij nu wel doen is hun prima hardhouten kozijnen laten vervangen door kunststof omdat dit energiebesparend zou zijn :') . Verder zie ik de nodige intenties om zonnepanelen neer te leggen, wachttijd 6-8 maanden.

Wat de huisscan aanraadde was die zonnepanelen investering ¤8K die volgens hun in 4 jaar zouden zijn terugverdiend. Iets dat ik niet hard krijg gemaakt omdat er van alles op dat vlak gebeurd dat die berekening ondergraaft. Net zoiets als dat prachtige 400Wp panelen ook zogenaamd echt die 400W zouden opleveren en op onze breedtegraad sws nooit verder zullen komen dan een uitstekend jaargemiddelde van 265W. Het blijven cowboys die al helemaal niet kijken of je dakconstructie wel geschikt is voor plaatsing.

Kortom net als veel van mijn wel nadenkende buren zitten we in een dilemma dat we geen opties hebben om vooraf een onderbouwde beslissing te nemen.

Het energie issue is natuurlijk van een andere orde wanneer je in een situatie zit die veel slechter is en al helemaal wanneer je huurt en de huisbaas of een VvE de zinnigheid daarvan niet wil/gaat inzien.
Ik zou ook mijn te verhuren bouwsel dat sws al grandioos ongeschilderd voor ¤1000+/mnd weggaat niet voor ¤30K aanpassen omdat het dan ¤50 meer huur kan doen.
De prijs van een onroerend goed wordt goeddeels alleen door de locatie en zeker niet de situatie.
Ja joh, ik vind het allemaal prima. Van mij hoeft niemand iets te doen. Iedereen moet dat voor zich weten. Ik weet alleen maar wat ik betaal per maand aan energie en dat is omgerekend -60 euro per maand, grofweg. En dat komt door een warmtepomp + zonnepanelen en geen gas.

Had ik geen zonnepanelen gehad was dat 125 euro per maand geweest tegen mijn huidige tarief wat nog steeds spotgoedkoop is (want nog onder contract) maar was ik fors duurder uit geweest als dat contract eindigt en ik geen zonnepanelen had gehad, want immers, het prijsplafond geldt maar tot 2900 kWh en daar zou ik fors boven hebben gezeten zonder zonnepanelen.

En als ik dus geen zonnepanelen had gehad, en ook had besloten om die niet te nemen, dan had ik op dat moment de kosten voor installatie nog gehad, maar was ik per maand dik gaan betalen, en dat was dan een consequentie geweest van mijn eigen keuzes.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 24 november 2022 @ 16:55:07 #27
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206804683
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat is waarom ik een paar weken geleden ter voorbereiding alvast een kabel heb laten trekken van de meterkast naar de zolder, waar tzt accu's komen te staan als de situatie daar om vraagt. Want die panelen liggen al, die stroom produceer ik al, dus als ik die in een accu kan stoppen waardoor ik in 8 maanden van het jaar geen kwh's uit het stopcontact hoef te trekken in de nacht, dan kan dat interessant zijn, afhankelijk van de kwh-prijzen. En als dat niet interessant is, ligt die kabel daar niets te doen. Ook prima.

Ik hoef die warmtepomp ook niet terug te verdienen. Ik wil het warm hebben, en ik wil niet afhankelijk zijn van een fossiele brandstof daarvoor. Dit huis kwam beschikbaar, ik had de mogelijkheid het te kopen, en dus kocht ik het. En maak je maar geen illusies, op het moment dat 'niemand' meer gas heeft, en iedereen op elektra zit, wordt elektra véél duurder want die belastinginkomsten zullen toch gewonnen moeten worden door de regering.
Die redenatie - pragmatisch - kan ik mij ook in vinden, dat je dit soort inspanningen vooral moet doen omdat de prettige omstandigheid zich voordoet en zo iets meer onafhankelijkheid biedt.
Zelf vrees ik geen tekort aan energie, die hoe dan ook ergens - goed of kwaadschiks - vandaan gaat komen.
Ik wacht wel af wat het "beest" gaat doen.

Accu's & offgrid zijn idd gunstig icm met panelen zodat je een (kleine/re) perioden van fluctuaties kunt overbruggen.
Hierbij wel zorgen in huis dat je volledig gescheiden stroomgroepen hebt en accu's natuurlijk niet via de "meter" worden ge/ontladen.

Helaas zijn, ook hier, zijn wetmatigheden omtrent haalbaarheid en zinnigheid van toepassing.
Dat wat erg zinnig is, ook erg onbetaalbaar blijkt en het de vraag is iets op termijn dan wel een goed idee is.
Fijn al die panelen en windmolens die ms over 20 jaar zorgen voor een ander wel vermoed maar niet bedacht Giga vervuilingsprobleem.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206805091
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zal, maar ik vind 800 euro per maand geen probleem. Ik vind het ook niet leuk, dat is wat anders, maar het is niet dat ik er iets voor moet laten.

Dat is dezelfde redenering die jij toepast bij 150 euro per maand. Want toen duurde een installatie terug verdienen zo'n 7 jaar. NU duurt dat de helft, ofzo, heel grof. Maar ja, nu moet je langer wachten tot ze liggen, dus in die langere tussentijd ben je meer geld aan het uitgeven aan energie dus ben je het alsnog kwijt.

En nogmaals, die langere wachttijden, die zijn er omdat meer mensen het nu wél interessant vinden, ook al zijn de prijzen nu hoger dan toen. Schijnbaar is het geld er toch.
Ja maar jij bent een enorm rijke tata. Dat weten we nu wel.
151.70 dat was het bedrag dat een gezin van vier personen gemiddeld in de maand aan energie betaalde in 2019. Volgens het Nibud.
Aangezien er toen totaal nog geen maatschappelijke onrust over was kunnen we concluderen dat dat bedrag geen probleem was voor het overgrote deel van de samenleving. Nu stijgen die kosten naar 800 euro en zitten we in deel 28 van dit topic, is er een prijsplafond en compensatieregelingen. Mag jij raden hoe dat komt.

Die zogenaamde wachtlijsten zijn er elke keer als er weer hysterische berichten in de media verschijnen over de energiecrisis die nu echt aanstaande is. Kan morgen weer anders zijn.
Overigens heeft mn ouweheer afgelopen donderdag voor eind februari al een afspraak voor zonnepanelen dus het zal allemaal wel meevallen met die enorme wachtlijsten.
blablablabla
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 17:37:16 #29
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206805147
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:33 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja maar jij bent een enorm rijke tata. Dat weten we nu wel.
151.70 dat was het bedrag dat een gezin van vier personen gemiddeld in de maand aan energie betaalde in 2019. Volgens het Nibud.
Aangezien er toen totaal nog geen maatschappelijke onrust over was kunnen we concluderen dat dat bedrag geen probleem was voor het overgrote deel van de samenleving. Nu stijgen die kosten naar 800 euro en zitten we in deel 28 van dit topic, is er een prijsplafond en compensatieregelingen. Mag jij raden hoe dat komt.

Die zogenaamde wachtlijsten zijn er elke keer als er weer hysterische berichten in de media verschijnen over de energiecrisis die nu echt aanstaande is. Kan morgen weer anders zijn.
Overigens heeft mn ouweheer afgelopen donderdag voor eind februari al een afspraak voor zonnepanelen dus het zal allemaal wel meevallen met die enorme wachtlijsten.
Ja want 3 maanden wachten ipv 3 weken is helemaal geen teken dat er zich veel meer mensen melden voor panelen. Waarom doet je pa dat eigenlijk? Deed ie eerder toch ook niet, maar nu ineens wel terwijl het nu duurder is.

Ja, kan morgen weer anders zijn. Maar aangezien we in deel 28 van dit topic zitten was het dus al heel vaak niet 'morgen' anders. Neuh, ik ben niet 'rijk'. Maar ik weeg dingen wel nauwkeurig af. Blijkbaar pakte dat goed uit.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 24 november 2022 @ 17:42:33 #30
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_206805198
quote:
12s.gif Op donderdag 24 november 2022 16:29 schreef Vallon het volgende:

[..]
Pas een https://regionaalenergieloket.nl/huisscan :lijstje: opstellen voor mijn woning en aanvullende isolatie leek totaal niet interessant. Zo ja toch doen leverde dat nauwelijks tot niets op (terugverdien termijnen van 20 jaar en langer).
Zelfs plaatsen van HR++ (of tripleglas dus ook kozijnen) was pas na 15+ jaar was niet tot nauwelijks zinnig.
Net ook even ingevuld voor onze woning, maar het advies is vrij slecht en heel algemeen. Daar zou ik mijn keuzes niet op baseren.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_206805230
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:42 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Net ook even ingevuld voor onze woning, maar het advies is vrij slecht en heel algemeen. Daar zou ik mijn keuzes niet op baseren.
Ook geprobeerd, kwam niet heel veel interessants uit.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_206805249
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja want 3 maanden wachten ipv 3 weken is helemaal geen teken dat er zich veel meer mensen melden voor panelen. Waarom doet je pa dat eigenlijk? Deed ie eerder toch ook niet, maar nu ineens wel terwijl het nu duurder is.

Ja, kan morgen weer anders zijn. Maar aangezien we in deel 28 van dit topic zitten was het dus al heel vaak niet 'morgen' anders. Neuh, ik ben niet 'rijk'. Maar ik weeg dingen wel nauwkeurig af. Blijkbaar pakte dat goed uit.
Drie maanden of drie weken wachten who cares. Er is ook een tekort aan grondstoffen en (half)fabrikaten. Geleiders en zo. Je hebt in principe nog ruim de tijd om de boel te laten fiksen, er dus nog helemaal niks verloren. Als het tenminste mogelijk is, ze zetten nu de druk er even op en eind volgend jaar komt er waarschijnlijk weer compensatie of korting voor wie het niet heeft laten aanleggen. En zeker voor wie het uit praktische overwegingen niet kan laten aanleggen.
blablablabla
pi_206805326
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:42 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Net ook even ingevuld voor onze woning, maar het advies is vrij slecht en heel algemeen. Daar zou ik mijn keuzes niet op baseren.
Ja, bij mij stond dat een bodemwarmtepomp op basis van de door mij gegeven antwoorden niet mogelijk zou zijn.
Bij de antwoorden ingevuld dat ik een bodemwarmtepomp heb :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 17:55:29 #34
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206805350
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:46 schreef Elan het volgende:

[..]
Drie maanden of drie weken wachten who cares. Er is ook een tekort aan grondstoffen en (half)fabrikaten. Geleiders en zo. Je hebt in principe nog ruim de tijd om de boel te laten fiksen, er dus nog helemaal niks verloren. Als het tenminste mogelijk is, ze zetten nu de druk er even op en eind volgend jaar komt er waarschijnlijk weer compensatie of korting voor wie het niet heeft laten aanleggen. En zeker voor wie het uit praktische overwegingen niet kan laten aanleggen.
Maar het hele issue was toch dat niemand dat kon betalen voor 2024 of whatever? Maar dat valt dus blijkbaar enorm mee. Mooi. Zijn er we toch.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 24 november 2022 @ 17:59:42 #35
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206805397
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:28 schreef Leandra het volgende:

[..]
Punt is dat mensen die investeren in bezuinigende maatregelen eigenlijk altijd spekkoper zijn.

Dat staat in principe los van de huidige energiecrisis.
Alleen toen ze investeerden werden ze nogal eens voor gek verklaard, en anderen riepen dat het voor hen toch geen zin had, want oud, gas is was in NL toch goedkoop, en ze gingen nog eens vrolijk op vakantie.

Alleen degenen die is een sociale huurwoning wonen zijn echt de pineut, die hebben geen kans gehad.
De rest vond het of niet nodig, of het zou hun tijd we duren, of moeilijk, moeilijk, moeilijk.
En ze kochten nog een jaren 30 doorwaaiwoning, want jaren 30 O+

Wie investeert in besparing wint eigenlijk altijd.
Oei.... dat lijkt vaak het geval omdat voordelers hun verwachting bewaarheid of bevestigd zien worden.
Vergeten wordt waar dit niet het geval was.
Er zijn tal van voorbeelden te maken dat iets achteraf, minder tot geen goed idee was.

Ik ben met je eens dat objectief kijken naar waarop je kunt besparen zonder dat het (veel) inboet aan ...vul-in.. altijd winst is. Al was het maar om vast te stellen dat (hi)er geen keuze (nodig) is.
Besparen heeft grenzen en gaat snel over in het synoniem van bezuinigen waarvoor dan iets merkbaar's moet worden ingeleverd.

Je kan bv isoleren al een gek wat niet wil zeggen dat het dan warm wordt want je zult hoe dan ook energie moeten gebruiken om het comfortabel te krijgen. Een bunkerwoning isoleert bv super maar kost verschrikkelijk veel om het comfortabel te krijgen (als dat al lukt). Omgekeerd, een geïsoleerde A++ bordkartonwoning is snel warm en het nog sneller kwijt wanneer tochtraampje openstaat.

Ik ben verre van een belegger maar ik mij laten wijsmaken dat je afhankelijkheid en risico's moet proberen te spreiden om opties te krijgen. Iets dat iemand aan de onderkant zonder keuzes allang heeft gedaan om kansloos in misères nog meer het haasje worden. Nog lulliger is dat die groep ook nog's dankjewel moet zeggen voor iets - noem het een energiebudget of toelage - dat wmb een onvoorwaardelijke basisbehoefte is.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 24 november 2022 @ 18:02:48 #36
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206805428
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:29 schreef Elan het volgende:
Horeca mag ook kapot, sportschool abonnement straks 100 euro per maand. Bakkers weg, slagers weg, winkels weg. Boodschappen verdubbelen in prijs. Energie wek je vanaf volgend jaar maar zelf op en wat je niet kan opwekken is onbetaalbaar. Shit happens ~:) .

Hoe kortzichtig kun je zijn als je denkt dat zo'n crisis alleen betrekking heeft op je eigen thuissituatie gaat en dat zolang jij je shit op orde hebt (whatever the fuck that means) je koopkracht verder buiten schot blijft als de energieprijzen geen halt worden toegeroepen.
Het is een andere insteek van discussie maar idd, de situatie heel veel meer en verdere ondenkbare gevolgen dan alleen de eigen cocon.

"Mooi dat die energieslurper bij de Eemshaven foetsie is, Tat op de glijdbaan wordt gezet en dat boeren kunnen stkken in hun stoif om te worden uitgekocht; en we dus zo nog minder eigen middelen gaan hebben om op terug te vallen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206805603
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar het hele issue was toch dat niemand dat kon betalen voor 2024 of whatever? Maar dat valt dus blijkbaar enorm mee. Mooi. Zijn er we toch.
Dit voorjaar zaten we op een vijfde van alle huishoudens die zonnepanelen hadden. Zeg dat dat inmiddels een vierde is en je nog voor 2024 naar een derde zou kunnen gaan. Dan ga ik uit van een extreem optimistisch scenario, want zoals je terecht opmerkt zijn er genoeg momenten geweest om die krengen aan te schaffen. Dus de groei zal alleen maar afremmen.

Dat is nog steeds veel te weinig om te zeggen zoek het maar uit met je hoge rekening. Omdat dan miljoenen mensen in de problemen komen.

Daarbij moeten wijken ook versneld gasvrij gemaakt worden en warmtenetten aangelegd worden, wat ook jaren gaat kosten.

TL;DR de soep zal straks niet zo heet worden gedronken als hij wordt opgediend :).
blablablabla
  donderdag 24 november 2022 @ 18:20:09 #38
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206805654
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 17:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar het hele issue was toch dat niemand dat kon betalen voor 2024 of whatever? Maar dat valt dus blijkbaar enorm mee. Mooi. Zijn er we toch.
Om het moment dat je een papieren overwaarde hebt, is erg veel betalen en hoef je dat alleen dat langer te doen.
De pijn explodeert vanzelf als holy moly deze en andere kosten daarvan gaan stijgen.
En wetmatigheid is ook dat "ellende" bij groepen, sneller worden opgelost dan die je in minderheid alleen hebt.

Ik geef zelf wel toe dat hebben is houden en ik soms iets heb laten schieten dat achteraf nader beschouwd, best had gekund. Destijds kon ik voor ¤3K zwart mijn dak ongeveer vol leggen maar gezien het beginstadium, brakke zooi, had ik niet veel vertrouwen in de kwaliteit. Maat van ons, spint er momenteel gaten bij als wol en een ander kon helaas zijn verzakte dak voor ¤50K vernieuwen. Deze laatste wil er sws niets meer mee te maken hebben.

Veel mensen die nu een dergelijke keuze maken, hebben idd het (geld)vermogen dat te kunnen doen maar denken niet echt veel verder na van dat iets een goed idee lijkt omdat men de reclame daarvoor hoort in de omgeving.
Wat meespeelt dat menig huishouden door corona een paar duizend opzij heeft gezet, dat (ook mede gezien inflatie) er hoe dan ook uitmoet. Dan kan je beter panelen op je dak hebben dan het geld voor bewaren waar dit toch wel aangroeit door zg. 'waardevermeerdering'.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 24 november 2022 @ 20:20:07 #39
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_206807712
quote:
12s.gif Op donderdag 24 november 2022 18:20 schreef Vallon het volgende:

[..]
Om het moment dat je een papieren overwaarde hebt, is erg veel betalen en hoef je dat alleen dat langer te doen.
De pijn explodeert vanzelf als holy moly deze en andere kosten daarvan gaan stijgen.
En wetmatigheid is ook dat "ellende" bij groepen, sneller worden opgelost dan die je in minderheid alleen hebt.

Ik geef zelf wel toe dat hebben is houden en ik soms iets heb laten schieten dat achteraf nader beschouwd, best had gekund. Destijds kon ik voor ¤3K zwart mijn dak ongeveer vol leggen maar gezien het beginstadium, brakke zooi, had ik niet veel vertrouwen in de kwaliteit. Maat van ons, spint er momenteel gaten bij als wol en een ander kon helaas zijn verzakte dak voor ¤50K vernieuwen. Deze laatste wil er sws niets meer mee te maken hebben.

Veel mensen die nu een dergelijke keuze maken, hebben idd het (geld)vermogen dat te kunnen doen maar denken niet echt veel verder na van dat iets een goed idee lijkt omdat men de reclame daarvoor hoort in de omgeving.
Wat meespeelt dat menig huishouden door corona een paar duizend opzij heeft gezet, dat (ook mede gezien inflatie) er hoe dan ook uitmoet. Dan kan je beter panelen op je dak hebben dan het geld voor bewaren waar dit toch wel aangroeit door zg. 'waardevermeerdering'.
Wat zeg je nu eigenlijk precies ?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  donderdag 24 november 2022 @ 21:53:11 #40
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_206809357
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 20:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Wat zeg je nu eigenlijk precies ?
Wat wil je precies horen ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_206862950
twitter

De EU gaat de verkeerde kant op.
  dinsdag 29 november 2022 @ 05:09:36 #42
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_206862951
quote:
0s.gif Op donderdag 24 november 2022 15:39 schreef Elan het volgende:

[..]
Je hebt vast onder een steen geleefd omdat het jouw pakkie aan allemaal niet is maar mensen die nu met een vrij gemiddeld verbruik een energiecontract afsluiten betalen 800/900 euro per maand. Dat is wel ff iets problematischer en lastiger op te brengen dan pak hem beet 150 euro (wat het anderhalf jaar geleden was).
Zeker en sommige mensen hebben daarom bijvoorbeeld winddeeltjes gekocht (handig als je geen zonnepanelen kan plaatsen), die ze DIK kunnen aftrekken van de energierekening. Had iedereen kunnen doen.
Ene persoon is gewoon wat slimmer op het gebied dan de andere.
Nu zijn die winddeeltjes natuurlijk uitverkocht.

https://www.windcentrale.nl/hoe-werkt-het/
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_206864188
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 05:09 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Zeker en sommige mensen hebben daarom bijvoorbeeld winddeeltjes gekocht (handig als je geen zonnepanelen kan plaatsen), die ze DIK kunnen aftrekken van de energierekening. Had iedereen kunnen doen.
Ene persoon is gewoon wat slimmer op het gebied dan de andere.
Nu zijn die winddeeltjes natuurlijk uitverkocht.

https://www.windcentrale.nl/hoe-werkt-het/
Volgens mij is het geen kwestie van "slimmer" maar meer het feit dat de business case er nu heel anders bij ligt dan pak hem beet 3 jaar terug.

Als de energieprijzen waren gedaald en/of de salderings regeling al eerder was afgeschaft waren diegene die toen zonnepanelen hadden aangeschaft ook niet ineens dommer.
  dinsdag 29 november 2022 @ 11:12:30 #44
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_206864591
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 10:26 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Volgens mij is het geen kwestie van "slimmer" maar meer het feit dat de business case er nu heel anders bij ligt dan pak hem beet 3 jaar terug.

Als de energieprijzen waren gedaald en/of de salderings regeling al eerder was afgeschaft waren diegene die toen zonnepanelen hadden aangeschaft ook niet ineens dommer.
Het is volgensmij altijd beter meer afhankelijk te zijn van zonnepanelen die op je eigen dak liggen dan van een elektriciteitscentrale.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_206865480
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 11:12 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Het is volgensmij altijd beter meer afhankelijk te zijn van zonnepanelen die op je eigen dak liggen dan van een elektriciteitscentrale.
Daar valt zeker wat voor te zeggen, maar ik denk niet dat dat voor de meesten mensen de reden is voor de aanschaf van zonnepanelen en/of isolatie ;)
pi_206865578
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2022 12:18 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Daar valt zeker wat voor te zeggen, maar ik denk niet dat dat voor de meesten mensen de reden is voor de aanschaf van zonnepanelen en/of isolatie ;)
Ik deed het inderdaad toen ik het eerste jaar mijn gasrekening kreeg van 1100m3. Ik schrok mij rot. Toen ging ik meedoen met subsidieregelingen.
Pv kocht ik met allerlei subsidies en later ook btw teruggave
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 29 november 2022 @ 12:43:05 #47
8781 crew  Frutsel
pi_206865744
https://www.hln.be/buiten(...)-vervangen~a5645d1b/

Duitsland heeft zich in elk geval verzekerd van een grote gasdeal met Qatar.
pi_206865803
Russische olie sancties over 6 dgn:

Kabinet treft maatregelen voor mogelijke olietekorten door sancties Rusland

Het kabinet houdt een strategische olievoorraad aan die goed is voor 90 dagen binnenlands verbruik. Dat betekent dat er genoeg olie op voorraad is om de vitale processen 90 dagen te laten doorgaan. Dit is nodig omdat op 5 december de EU-sancties op ruwe aardolie uit Rusland ingaan. Vanaf dat moment mag geen ruwe aardolie vanuit Rusland meer worden aangekocht en per schip in de EU ingevoerd worden. Vorig jaar kwam in Nederland nog zo’n 33% ruwe aardolie uit Rusland. Sinds de aankondiging van de sancties is de markt bezig om te schakelen naar import van niet-Russische olie.
pi_206865872
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 november 2022 12:43 schreef Frutsel het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)-vervangen~a5645d1b/

Duitsland heeft zich in elk geval verzekerd van een grote gasdeal met Qatar.
Nu wij nog.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_206866591
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 november 2022 12:43 schreef Frutsel het volgende:
https://www.hln.be/buiten(...)-vervangen~a5645d1b/

Duitsland heeft zich in elk geval verzekerd van een grote gasdeal met Qatar.
Alle beetjes helpen natuurlijk, maar een ‘grote gasdeal’ lijkt me wat overdreven.

2 miljoen ton LNG is gelijk aan 2,7 miljard kuub gas. Het jaarlijkse gasverbruik van Duitsland is 90 miljard kuub gas.

Als Qatar het maximale levert van wat ze nu afgesproken hebben, is dat dus 3% van wat Duitsland per jaar verbruikt. Vanaf 2026 wel te verstaan.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')