klopt helemaal, al ben ik ook van mening dat je goed moet kijken hoe je met de beschikbare middelen een zo goed mogelijke dienst overeind kunt houden. In hoeverre zijn bijvoorbeeld 4 treinen per uur tussen Dordrecht en Roosendaal op de extreem rustige tijdstippen verdedigbaar? En hoe kun je de stations 2x per uur blijven bedienen zonder de knoop in Roosendaal om zeep te helpen?quote:Op donderdag 8 december 2022 19:26 schreef James1988 het volgende:
Sterker nog, in Brabant gaan 's avonds en in het weekend alle sprinters terug naar een uurdienst. Roosendaal - Dordrecht, Dordrecht - Nijmegen, Tilburg - Weert, 's-Hertogenbosch - Deurne. Zware kaalslag voor het regionale vervoer in de provincie alhier.
Maar er rijden overdag wel 6 ICs per uur op Amsterdam - Eindhoven, en 4 ICd's per uur Amsterdam - Rotterdam.
Zet dat personeel liever in om die sprinterlijnen 2x/u te houden? Terug naar een uurdienst zal meer schade doen dan 4x/u een IC ipv 6x/u...
Het aantal reizigers gaat op die kleine stations natuurlijk fors naar beneden door het gedaalde serviceniveau, precies wat je beschrijft. Dus we moeten nog maar zien dat de frequentie weer omhoog gaat, want er zijn immers nauwelijks reizigers in het (slechts 1x per uur bediende) Rilland-Bath, Rosmalen of Rijssen.quote:Op donderdag 8 december 2022 19:44 schreef James1988 het volgende:
Maar je moet het breder bekijken. NS wil zo veel mogelijk mensen in de trein hebben, want dat is goed voor hun bedrijf. De BV Nederland wil zo veel mogelijk mensen in de trein hebben, want beter voor het klimaat, minder files voor de mensen voor wie OV een minder vanzelfsprekende optie is, enzovoorts.
Juist reizigers vanaf die kleinere stations worden hard geraakt door een terugval naar een uurdienst. De 'captive' reizigers zullen wel blijven, die hebben immers geen alternatief. Dus de studenten gaan nog altijd met de trein.
Maar een forens van/naar zo'n kleiner station zal dan toch maar een autootje kopen. Weer een voertuig op de weg, dat CO2 en allerlei andere narigheden uitstoot. Weer een autootje dat plek inneemt op parkeerplaatsen, dat zich over wegen en door steden baant.
En al schaalt NS over een half jaar de dienstregeling op die trajecten weer op omdat het personeelstekort is weggepoetst, de klanten die nu afhaken door dit soort fratsen keren echt niet zomaar terug.
Een forens in de avonduren van het weekend?quote:Op donderdag 8 december 2022 19:44 schreef James1988 het volgende:
Maar je moet het breder bekijken. NS wil zo veel mogelijk mensen in de trein hebben, want dat is goed voor hun bedrijf. De BV Nederland wil zo veel mogelijk mensen in de trein hebben, want beter voor het klimaat, minder files voor de mensen voor wie OV een minder vanzelfsprekende optie is, enzovoorts.
Juist reizigers vanaf die kleinere stations worden hard geraakt door een terugval naar een uurdienst. De 'captive' reizigers zullen wel blijven, die hebben immers geen alternatief. Dus de studenten gaan nog altijd met de trein.
Maar een forens van/naar zo'n kleiner station zal dan toch maar een autootje kopen. Weer een voertuig op de weg, dat CO2 en allerlei andere narigheden uitstoot. Weer een autootje dat plek inneemt op parkeerplaatsen, dat zich over wegen en door steden baant.
En al schaalt NS over een half jaar de dienstregeling op die trajecten weer op omdat het personeelstekort is weggepoetst, de klanten die nu afhaken door dit soort fratsen keren echt niet zomaar terug.
Sorry, ik ben moe. Ik bedoelde reiziger.quote:Op donderdag 8 december 2022 19:49 schreef b2py het volgende:
[..]
Een forens in de avonduren van het weekend?
Hoorn - Hoofddorp ook volgens mij. Het is een afschuwelijke kaalslag die we hier zien gebeuren. Het gaat jaren duren om de reizigers terug te winnen, als het ooit al lukt.quote:Op donderdag 8 december 2022 16:27 schreef James1988 het volgende:
[..]
En dan zijn er nog sprinters die 's avonds en in de weekenden teruggaan naar een uurdienst... zoals Nijmegen - Den Bosch - Tilburg - Breda - Dordrecht, Tilburg Universiteit - Weert en Utrecht - Baarn.
Bij vrijwel alle stations is de verdeling 'ochtendspits - avondspits - daluren' nagenoeg gelijk met de daluren circa 55-60% (2019 gepakt) op basis van een aantal steekproeven. Ergo, de statistiek in de daluren reizen ~60% zegt over het geheel niet zoveel. Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe de alternatieven zijn. Als ik dan naar Tilburg - Breda bijvoorbeeld kijk komt alleen Gilze-Rijen er zeer bekaaid van af, voor de stations in Tilburg zijn diverse alternatieven met de bus naar het grote station + je zou kunnen fietsen.quote:Op donderdag 8 december 2022 20:02 schreef James1988 het volgende:
[..]
Sorry, ik ben moe. Ik bedoelde reiziger.
Als je kijkt naar de reizigersaantallen van die kleinere stations zie je dat de helft van de reizen in de daluren wordt gemaakt. Dat zijn echt niet alleen maar reizigers die niets anders te doen hebben en dan maar een half uur later de trein nemen, die zoeken wel andere vervoersmiddelen en zijn gewoon pleite.
https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag/
Als je zegt "het zijn kleine stations met weinig reizigers dus is een uurdienst voldoende," zou dat op zekere hoogte nog te verdedigen zijn mits het consequent wordt toegepast. Maar dat is óók niet zo.
Kijk op de eerder gelinkte site bijvoorbeeld maar naar de reizigersaantallen van de kleinere stations langs Amersfoort - Zwolle, Rhenen - Utrecht, of zelfs Gouda - Den Haag. Vrijwel al die stations halen minder reizigers dan de Brabantse sprinterstations die het straks met een uurdienst moeten doen.
Als uitgangspunt heb ik 2019 genomen, omdat data uit 2020/2021 onbruikbaar is door corona.
Ik heb nog steeds nergens gelezen waarom het PrEsTiGePrOjEcT PHS meer capaciteit aanbiedt dan nodig? Het is gewoon verschrikkelijk druk in die treinen in de spits.. Vandaag weer mogen ervaren..quote:Op donderdag 8 december 2022 21:41 schreef James1988 het volgende:
Bij de halfjaarcijfers noemde NS dat ze in de ochtendspits 71% van de reizigers van 2019 vervoerden. Recentere cijfers heb ik zo snel niet kunnen vinden, maar afgaande op de landen om ons heen verwacht ik niet dat dat aantal weer op 100% zit.
In Engeland is in de daluren en de weekenden het aantal reizigers tegenwoordig groter dan voor corona, zulke signalen heb ik ook uit andere gebieden gehoord. Het zou me verbazen als dat in Nederland dan heel anders is.
Dat in acht nemende gaat mijn voorkeur uit naar het op niveau houden van minimaal een halfuursdienst op het hele netwerk. Als daarvoor prestigeprojecten zoals ETMET op pauze moeten, dan is dat maar zo. Een (scheve) kwartierdienst is nog steeds heel goed.
Kanttekening is wel dat de capaciteit op orde moet zijn: zo lang mogelijke treinen. Op de HSL zou je dat kunnen regelen door bijvoorbeeld op de noordsectie 2x/u met treinen van 9 bakken te rijden.
In het weekend is sowieso geen sprake van ETMET, dan wordt er al een 10/20 dienst gereden en na 21:00 een 15/15-dienst.
En hoe lang waren die treinen? Allemaal minstens 12 bakken VIRM?quote:Op donderdag 8 december 2022 22:20 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds nergens gelezen waarom het PrEsTiGePrOjEcT PHS meer capaciteit aanbiedt dan nodig? Het is gewoon verschrikkelijk druk in die treinen in de spits.. Vandaag weer mogen ervaren..
Dat was ook het oordeel van Locov, maar dat is blijkbaar genegeerd.quote:Op donderdag 8 december 2022 21:41 schreef James1988 het volgende:
Dat in acht nemende gaat mijn voorkeur uit naar het op niveau houden van minimaal een halfuursdienst op het hele netwerk. Als daarvoor prestigeprojecten zoals ETMET op pauze moeten, dan is dat maar zo. Een (scheve) kwartierdienst is nog steeds heel goed.
10, maar was wel redelijk vroeg met (gepland) vertrek 16:34. Je merkt dat het fors drukker is dan eerder dit kalenderjaarquote:Op donderdag 8 december 2022 22:41 schreef dennistd het volgende:
[..]
En hoe lang waren die treinen? Allemaal minstens 12 bakken VIRM?
1x de wettelijke verhoging A ¤50,00 plus ritprijs en toeslagen.quote:Op donderdag 8 december 2022 21:43 schreef exelletor het volgende:
Gegeven een hypothetische situatie waarbij iemand de trein instapt zonder een geldig vervoersbewijs, maar met een hond en een fiets. Ik ben benieuwd wat een eventueel UvB (boete) bedrag zou zijn bij controle - is dat ¤50, 3x ¤50 of iets anders?
ritprijs +dagkaart fiets +dagkaart hond + 1x 50 euroquote:Op donderdag 8 december 2022 21:43 schreef exelletor het volgende:
Gegeven een hypothetische situatie waarbij iemand de trein instapt zonder een geldig vervoersbewijs, maar met een hond en een fiets. Ik ben benieuwd wat een eventueel UvB (boete) bedrag zou zijn bij controle - is dat ¤50, 3x ¤50 of iets anders?
Minder divers dan in het artikel staatquote:Op zaterdag 10 december 2022 00:03 schreef b2py het volgende:
Had je verwacht dat ze slechte testresultaten zouden boeken?
Dat vind ik wel erg goedkoop. Na drie keer in jaar oid kan het wel richting OM gaan die een hogere straf oplegt?quote:Op zaterdag 10 december 2022 10:02 schreef Salatrel het volgende:
[..]
ritprijs +dagkaart fiets +dagkaart hond + 1x 50 euro
als je niet betaald gaat het dmv een proces-verbaal naar cjib. De originele uitstel van betaling komt daarmee overigens niet te vervallen. Die gaat gewoon in een dossierquote:Op zaterdag 10 december 2022 19:33 schreef exelletor het volgende:
[..]
Dat vind ik wel erg goedkoop. Na drie keer in jaar oid kan het wel richting OM gaan die een hogere straf oplegt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |