quote:
Op maandag 28 november 2022 09:18 schreef JeOma het volgende:Interessant. Ik ben ook bezig met de transitie om richting freelance te gaan. Ik ben alle genoemde opties in dit topic zo aan het bekijken en heb nu de vraag:
Is het echt te complex om het zelf (in Excel) te doen, zowel administratie als aangifte? Ik ben vrij nauwkeurig en adept in spreadsheets. Mijn branche (freelance) is naar alle waarschijnlijk alleen uurtje-factuurtje (en dan maximaal 4 opdrachtgevers per jaar). Over welke dingen denk ik als freelance-noob nu te makkelijk? Iedereen die ik er ook live over gesproken hebt zegt "ik heb geen zin in boekhouden, dus ik besteed het uit" of "het is gewoon te complex en er zijn teveel regels" en ik denk "maar, zó moeilijk is dat toch niet?"... Wie helpt mij uit mijn droom?

(en ja, ik sta oprecht open voor een goede richting, ik weiger eigenwijs te zijn en ik leer dolgraag van andermans fouten)
Op zich kan je de basis wel in excel doen (dus gewoon alle omzet facturen en kosten/bonnetjes overtypen) voor de kwartaal btw aangifte. Maar 1x per jaar moet je ook een balans en winst- en verliesrekening invullen in je aangifte inkomstenbelasting en dat is een stuk lastiger met alleen excel want dan komen er ineens andere zaken aan de orde: stand van je bank / liquide middelen, prive opnames en stortingen, leningen, eventuele afschrijvingen van inventaris (komen niet direct in de kosten maar verdeeld over minimaal 5 jaar)... andere overlopende posten (btw aangifte 4e kwartaal, facturen 2022 die je pas betaalt in 2023 (crediteuren dus), omzet 2023 die betrekking heeft op werkzaamheden uit 2022 etc. etc.
Nog steeds niet onmogelijk met een excel sheetje, maar heel onpraktisch en je maakt dan echt heel snel fouten. Alle excel zooi die ik gezien heb die ondernemers zelfs knutselen voor een aangifte inkomstenbelasting bevatte fouten.
Als je echt een sloeber ondernemer bent die weinig gaat verdienen met weinig van bovenstaande posten dan kan je het wel doen. Gewoon de balans leeg laten en alleen de w&v invullen... volledige winst daarna als prive opname en alles sluit. Als je een beetje zelfrespect hebt en er echt een onderneming van wil maken zou ik toch gewoon een boekhouder inhuren