abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 20 november 2022 @ 21:59:38 #1
269689 crew  Viv
pi_206755039

quote:
Lege schappen en hoge prijzen: het fotorolletje is niet aan te slepen

Carolien van Kampen moet af en toe streng zijn voor haar klanten. De eigenaar van de Utrechtse winkel Fotowereld heeft eigenlijk constant te weinig fotorolletjes op voorraad. "Soms krijg ik twintig rolletjes binnen van een populair merk, maar die zijn binnen een dag weer weg." Analoge fotografie is helemaal terug, vooral de jongere generatie is ermee bezig.

Niet alleen Van Kampen kampt daardoor met het rolletjesgebrek: producenten kunnen de vraag nauwelijks aan. Fotowinkels wachten soms al anderhalf jaar op bepaalde kleurenfilm en de prijzen van rolletjes en analoge camera's schieten omhoog.

"Om het eerlijk te verdelen zeg ik dan: één rolletje per klant", vertelt Van Kampen. Ze belt stad en land af om nieuwe partijen binnen te krijgen, maar ze is niet de enige.
Zie meer hier: https://nos.nl/artikel/24(...)s-niet-aan-te-slepen
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 20 november 2022 @ 22:00:05 #2
269689 crew  Viv
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 november 2022 @ 22:13:51 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_206755246
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:00 schreef Viv het volgende:
Herkenbaar hier? :)
Ja, het heeft iets te maken met de capaciteit van de producenten waarin de afgelopen jaren nogal een aardverschuiiving heeft plaatsgevonden. Alle productiefaciliteiten van de grote namen zijn inmiddels in andere handen en die maakten de afgelopen jaren voornamelijk films en fotopapier voor een kleine maar constante groep liefhebbers.

Leeft dan ineens het fotograferen op filmpjes weer op, dan zit je in no-time met capaciteitsproblemen omdat alles inmiddels op kleinschalig is afgestemd. @derLudolf doet veel met filmpjes en die kan er nog veel meer in detail over vertellen.

De oorzaak van die opleving van flimpjes lijkt een nieuwe golf retro-dinges die ook maakt dat na de wederopleving van vinylplaten, we nu ook weer muziek op cassettebandjes lijken te willen hebben die net als filmpjes niet aan te slepen zijn. Zowel de krassen en tikken van vinyl als brom en ruis van de cassettebandjes zijn dan meer voor de heb dan voor de gebruik. Bij filmpjes lijkt men ineens het oude product weer te kunnen waarderen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_206755298
Dacht dat inmiddels alles in de schappen wel NOS stock zou zijn :P
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206755345
Beetje een hipster hype, net zoals een jaar of 10 geleden. Ging ook iedereen opeens analoog.

Nu lijkt het overigens wel wat groter dan toen.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 20 november 2022 @ 22:24:41 #6
269689 crew  Viv
pi_206755391
Ik verbaasde me wel over dit stukje in het artikel:

quote:
Donkere kamer is terug
Op de Nederlandse Fotovakschool merken ze de populariteit ook. Negen jaar lang had de school geen donkere kamer (doka) meer. "Vroeger was er een doka in elke vestiging, maar door de digitalisering verdwenen ze", vertelt docent en fotograaf Maurice Brandts.

Hij is een liefhebber van analoge foto's en stamt uit de tijd dat het nog de norm was. Als hij erover vertelt is zijn enthousiasme hoorbaar. "De laatste paar jaar zijn er gelukkig weer steeds meer studenten die een analoge camera kopen of er een van zolder halen bij hun opa."

Die studenten kwamen dan langs bij Brandts. Hoe werkt dit, hoe werkt dat? "Ik besloot: we moeten weer een donkere kamer hebben." En die kwam er. Brandts reed het hele land door om gratis apparatuur op te halen. "Nu kunnen er weer twaalf studenten tegelijkertijd foto's ontwikkelen. Dat is ook goed voor het historisch besef, dit is hoe fotografie ontstaan is."
Hoe kun je nou vakfotografen afleveren die nog nooit in een doka geweest zijn?! :o :N

Goed dat dit teruggedraaid is. Wij hadden er zelfs eentje op de middelbare school. O+
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 november 2022 @ 23:03:05 #7
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_206755697
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2022 22:24 schreef Viv het volgende:
Ik verbaasde me wel over dit stukje in het artikel:
[..]
Hoe kun je nou vakfotografen afleveren die nog nooit in een doka geweest zijn?! :o :N

Goed dat dit teruggedraaid is. Wij hadden er zelfs eentje op de middelbare school. O+
Toen ik Fotovakschool deed was dat zonder donkerekameractiviteit compleet onhaalbaar ondanks dat bijna iedere vakfotograaf in de praktijk zijn spullen naar een (vak)lab stuurde. Daarin merkte je aan de labkant wel welke fotografen enige kennis van zaken hadden en welke eigenlijk zelf geen snars begrepen van waar ze mee bezig waren.

De afgelopen jaren is FVS meer de digitale richting op gegaan, de opleiding lijkt in niets meer op waar ik me destijds doorheen heb mogen vreten. Met als pluskant dat de opleiding meer op de beroepspraktijk aansluit maar met als minpunt dat zulks ten koste is gegaan van veel technische kennis die voor filmpjes eigenlijk niet eens zo heel veel afwijkt van digitaal. Begrijp je chemische fotografie, dan is digitaal ook goed te doorgronden.
Van digitaal naar chemisch lijkt me een grotere stap. Waar je digitaal heel veel van trial en error kunt leren is dat bij chemisch een stuk lastiger. Niet zozeer om een stuk film of fotopapier vies te maken maar wel om er dan ook nog een kwaliteit mee te maken die bij je fotografie past.

Het is leuk dat het weer terugkomt al was het alleen maar omdat het een ontzettende toevoeging is als je het hele fotografeerproces van begin tot eind beheerst. De golf zal weer overwaaien maar dan zijn er in tussentijd toch weer de nodige mensen die iets moois hebben ervaren. Vooral het bij oranje licht zien verschijnen van beeld op een tot dan toe wit vel papier heeft iets magisch en die magie verdwijnt niet, hoeveel foto's je ook ziet opkomen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 23:03:52 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206755705
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2022 22:24 schreef Viv het volgende:
Ik verbaasde me wel over dit stukje in het artikel:
[..]
Hoe kun je nou vakfotografen afleveren die nog nooit in een doka geweest zijn?! :o :N

Goed dat dit teruggedraaid is. Wij hadden er zelfs eentje op de middelbare school. O+
Tegenwoordig kan iedereen zich fotograaf noemen. Ik zou mezelf er ook zeker niet voor uitgeven, hoewel ik weet dat ik minder slecht werk aflever dan sommige mensen die zich wel als fotograaf uitgeven.

In de toekomst zullen er ook automonteurs zijn die nog nooit een brandstofpomp in handen hebben gehad.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 23:07:48 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206755728
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:17 schreef eudaemonia het volgende:
Dacht dat inmiddels alles in de schappen wel NOS stock zou zijn :P
Qua camera's of filmpjes? Tot vorig jaar maakte Nikon nog de F6. Gebrek aan belangstelling was het probleem niet, meer het feit dat Nikon de productielijnen anders wou inrichten en het feit dat ze meer en meer inzetten op EVIL camera's.

Her en der wordt wat plastic spul gemaakt die ik als "herbruikbare wegwerpcamera" zou kwalificeren en verder is Leica nog steeds actief. Eind vorige maand hebben die nog een "nieuw" model in de markt gezet, waardoor er nu drie analoge meetzoekers door Leica worden aangeboden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 23:15:23 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206755764
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:00 schreef Viv het volgende:
Herkenbaar hier? :)
Ja en nee:
Ik heb er zelf geen hinder van, want ik schiet niet veel kleinbeeld en de webshop waar ik bestel, Fotoimpex, heeft vaak wel voorraad. En ik heb zelf redelijk wat op voorraad. Ik heb het idee dat middenformaat er minder last van heeft, hoewel ook daar niet altijd alles op voorraad is. Maar de krapte lijkt minder dan bij kleinbeeld.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 20 november 2022 @ 23:23:33 #11
269689 crew  Viv
pi_206755808
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2022 23:15 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ja en nee:
Ik heb er zelf geen hinder van, want ik schiet niet veel kleinbeeld en de webshop waar ik bestel, Fotoimpex, heeft vaak wel voorraad. En ik heb zelf redelijk wat op voorraad. Ik heb het idee dat middenformaat er minder last van heeft, hoewel ook daar niet altijd alles op voorraad is. Maar de krapte lijkt minder dan bij kleinbeeld.

Ik bedoelde ook: zien jullie hier in FOT ook dat er weer meer interesse is in analoge fotografie? :)
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 23:37:37 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206755869
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 22:13 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Ja, het heeft iets te maken met de capaciteit van de producenten waarin de afgelopen jaren nogal een aardverschuiiving heeft plaatsgevonden. Alle productiefaciliteiten van de grote namen zijn inmiddels in andere handen en die maakten de afgelopen jaren voornamelijk films en fotopapier voor een kleine maar constante groep liefhebbers.

Je stopt er een kwartje in....

Niet alle productiefaciliteiten. Het probleem speelt zich voornamelijk af met kleurnegatief film, want dat is waar veel mensen mee beginnen en wat je overal kunt laten ontwikkelen.

Daarvan waren en van vroeger uit meerdere fabrikanten, Agfa, Fujifilm, Ferrania, Konica (weet niet zeker of dat nu door Ferrania werd gemaakt, volgens mij niet) en natuurlijk Kodak waren eigenlijk wel de grote merken die hier in de jaren 90 te koop waren.

Agfa ging failliet, net als Ferrania en Konica verdween ook. Ook Kodak ging (rond 2011?) failliet maar heeft gelukkig een doorstart gemaakt.

Fuji is nooit failliet gegaan, mede ook omdat het onderdeel is van een enorme onderneming. Samen met Kodak zijn ze altijd door blijven gaan met de productie van kleurenfilm en zijn tot op heden de enige die echt goede film leveren op grote schaal*. Maar goed, er was natuurlijk wel wat aan de hand in dat wereldje nu de markt na overstap op digitaal zoveel kleiner was geworden. Het coaten van film - het aanbrengen van verschillende lichtgevoelige verbinding, kleurkoppellaars in een laag gelatine op een drager van PET of acetaat - is ook tegenwoordig nog een van de meest complexe processen dat op grote schaal plaats vind. Maar veel film gieten is geen probleem, echter, deze enorme rollen van 1,30m breed ofzo en honderden meters lang kunnen nog niet in een camera.

Er zijn heel veel "confectie lijnen" waarin een "Jumborol" tot "pannenkoeken" worden versneden, geperforeerd, voorzien van randmarkering, op juiste lengte afgesneden en tenslotte in een cassette verpakt, op de oudijzerbult beland. Dit deel van de productie is dan ook bij zowel Fuji als Kodak de bottleneck.

Even een nieuwe machine bestellen is niet zo makkelijk.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 november 2022 @ 23:46:21 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_206755902
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 23:23 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik bedoelde ook: zien jullie hier in FOT ook dat er weer meer interesse is in analoge fotografie? :)
Er zijn hier wel de nodige mensen die met filmpjes werken, voornamelijk omdat het toch anders fotografeert.

Zelf hoor ik daar niet bij, natuur- en macrofotografie is zoveel leuker als je het digitaal doet. Wil niet zeggen dat ik nie heel graag weer iets met film zou willen doen maar de vrije tijd is ook een keer op.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zondag 20 november 2022 @ 23:49:22 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206755908
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 23:23 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik bedoelde ook: zien jullie hier in FOT ook dat er weer meer interesse is in analoge fotografie? :)
Ik weet eigenlijk niet of @Morrigan altijd film is blijven gebruiken of recent weer is begonnen, maar volgens mij zijn er niet meer die regelmatig wat met film doen.

Topics van mensen die advies vragen omtrent een analoge camera zie je eigenlijk ook niet voorbij komen. Misschien is FOK! daarvoor ook niet de plek? Veel die er nu mee beginnen zien op YT of Instagram een Canon AE, Yashica T4 of Olympus μ en willen dan die hebben
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206757228
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2022 23:07 schreef derLudolf het volgende:
ua camera's of filmpjes? Tot vorig jaar maakte Nikon nog de F6. Gebrek aan belangstelling was het probleem niet, meer het feit dat Nikon de productielijnen anders wou inrichten en het feit dat ze meer en meer inzetten op EVIL camera's.
Allebei misschien wel, het klinkt echt iets als dat door enthousiastelingen in de lucht wordt gehouden, want het lijkt me dat het vooral veel geld kost om de productie actief te houden, zou het ook nog wat opleveren? Veel arbeidsintensiever dan digitaal.

Wel leuk dat het er nog is maar het is natuurlijk wel een ongelofelijke niche. Weet dat de laatste jaren de plastic polaroid modelletjes ook weer terug zijn gekomen, maar door de markup van de modellen (¤100 voor een plastic prul ding :D ) en het dure fotopapier klinkt dat toch iets levensvatbaarder.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206757244
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2022 23:49 schreef derLudolf het volgende:
Ik weet eigenlijk niet of @Morrigan altijd film is blijven gebruiken of recent weer is begonnen, maar volgens mij zijn er niet meer die regelmatig wat met film doen.
Tenzij je zelf kan ontwikkelen is het een nogal dure aangelegenheid :@

Wil me er wel weer eens aan wagen, maar dat geldt voor wel meer dingen <O) . Keuzes, keuzes.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  Moderator maandag 21 november 2022 @ 09:44:39 #17
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206757321
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 09:32 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Allebei misschien wel, het klinkt echt iets als dat door enthousiastelingen in de lucht wordt gehouden, want het lijkt me dat het vooral veel geld kost om de productie actief te houden, zou het ook nog wat opleveren? Veel arbeidsintensiever dan digitaal.

Wel leuk dat het er nog is maar het is natuurlijk wel een ongelofelijke niche. Weet dat de laatste jaren de plastic polaroid modelletjes ook weer terug zijn gekomen, maar door de markup van de modellen (¤100 voor een plastic prul ding :D ) en het dure fotopapier klinkt dat toch iets levensvatbaarder.
Fuji Instax is het best verkopende fotografie product, digitaal inbegrepen. Fuji Instax is kwalitatief echt een goed product, jammer dat er alleen van de prul camera's voor leverbaar zijn.


quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 09:35 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Tenzij je zelf kan ontwikkelen is het een nogal dure aangelegenheid :@
Ontwikkelen hoeft niet veel te kosten, ¤3 voor C41 en ¤3,50 voor E6 bij de HEMA. Maandag inleveren, woensdag retour. Moet je ze daarna alleen nog digitaliseren. Kan met een scanner, maar ook met digitale camera en macro lens.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206757689
Oh je kan ze ook laten ontwikkelen zonder de foto's af te laten drukken? dat is wel interessant dan!
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
  maandag 21 november 2022 @ 10:26:26 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206757723
Hype verhaal, online kan ik zoveel bestellen als ik wil
  maandag 21 november 2022 @ 10:29:28 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206757760
quote:
0s.gif Op zondag 20 november 2022 23:03 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
Toen ik Fotovakschool deed was dat zonder donkerekameractiviteit compleet onhaalbaar ondanks dat bijna iedere vakfotograaf in de praktijk zijn spullen naar een (vak)lab stuurde. Daarin merkte je aan de labkant wel welke fotografen enige kennis van zaken hadden en welke eigenlijk zelf geen snars begrepen van waar ze mee bezig waren.

De afgelopen jaren is FVS meer de digitale richting op gegaan, de opleiding lijkt in niets meer op waar ik me destijds doorheen heb mogen vreten. Met als pluskant dat de opleiding meer op de beroepspraktijk aansluit maar met als minpunt dat zulks ten koste is gegaan van veel technische kennis die voor filmpjes eigenlijk niet eens zo heel veel afwijkt van digitaal. Begrijp je chemische fotografie, dan is digitaal ook goed te doorgronden.
Van digitaal naar chemisch lijkt me een grotere stap. Waar je digitaal heel veel van trial en error kunt leren is dat bij chemisch een stuk lastiger. Niet zozeer om een stuk film of fotopapier vies te maken maar wel om er dan ook nog een kwaliteit mee te maken die bij je fotografie past.

Het is leuk dat het weer terugkomt al was het alleen maar omdat het een ontzettende toevoeging is als je het hele fotografeerproces van begin tot eind beheerst. De golf zal weer overwaaien maar dan zijn er in tussentijd toch weer de nodige mensen die iets moois hebben ervaren. Vooral het bij oranje licht zien verschijnen van beeld op een tot dan toe wit vel papier heeft iets magisch en die magie verdwijnt niet, hoeveel foto's je ook ziet opkomen.
Dito, heb in de jaren 80 nog moeizaam het zonesysteem geleerd aldaar. Maar eerlijk, ik heb de doka er uit gegooid en ben blij dat ik al die (dure en smerige) chemie niet meer hoe te gebruiken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 21 november 2022 @ 10:34:06 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_206757806
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 09:35 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Tenzij je zelf kan ontwikkelen is het een nogal dure aangelegenheid :@

Wil me er wel weer eens aan wagen, maar dat geldt voor wel meer dingen <O) . Keuzes, keuzes.
Zelf doen is niet goedkoper dan laten doen. De twee voordelen zijn dat je niet meer op je spullen hoeft te wachten én dat er verder niemand aan je negatieven zit. Elke kras, vlek of vingerafdruk die er dan nog op zit heb je heel ambachtelijk zelf gemaakt.

Zelf foto's afwerken moet je doen omdat je het leuk vindt. Kostenbesparing is een slechte reden om het te doen, al is het wel zo dat je, als je skills op peil zijn voor hetzelfde geld een veel betere kwaliteit maakt. Je hebt letterlijk alles zelf in handen.
Het kost alleen even wat tijd, materiaal, schade en schande om het allemaal goed in de vingers te hebben maar het is de inspanning meer dan waard.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator maandag 21 november 2022 @ 11:39:46 #22
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206758648
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 10:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Hype verhaal, online kan ik zoveel bestellen als ik wil
Niet compleet hype. Probeer maar eens vijftig rollen Kodak Gold kleinbeeld te bestellen. Fotoimpex, Macodirect en Nordfoto - de grootsten van Duitsland en Europees gezien ook wel in de top 10 hebben het niet. Zelfde geldt voor Kodak Color Plus en Fuji C200.

Dit zijn de goedkopere kleurenfilms en ik denk ook de meest verkochte films.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 21 november 2022 @ 11:58:07 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206758884
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2022 11:39 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Niet compleet hype. Probeer maar eens vijftig rollen Kodak Gold kleinbeeld te bestellen. Fotoimpex, Macodirect en Nordfoto - de grootsten van Duitsland en Europees gezien ook wel in de top 10 hebben het niet. Zelfde geldt voor Kodak Color Plus en Fuji C200.

Dit zijn de goedkopere kleurenfilms en ik denk ook de meest verkochte films.
Kodak kodacolor Gold 200 in de kodakstore op amazon.de, 3 pack, 16 van op voorraad,
Single pack, 17 op voorraad
Kan je dus 65 van bestellen
Voor mij zouden ze Woensdag geleverd worden als ik nu bestel.
Ilford HP5 Plus zwart-witfilm, 35 mm, 36 belichtingen per rol, 5 rol pack?
9 van op voorraad

AgfaPhoto APX 100 Prof 135-36 zwart / wit film (pak van 10 tot 360 opnames)?
4 op voorraad (Dus 40 rolletjes)

Het is ongetwijfeld zo dat het niet onbeperkt leverbaar is, maar maanden wachten op een paar rolletjes is onzin
  Moderator maandag 21 november 2022 @ 12:21:50 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206759213
Zwart-wit is geen enkel probleem inderdaad.

Er komt mondjesmaat wat binnen en misschien heeft Kodak de voorkeur aan grote afnemers waardoor kleine winkeliers langer moeten wachten. Want ja, ik ken de verhalen van m'n lokale fotograaf ook.

De tijden dat elke DM Drogerie 20 3packs had liggen zijn ook voorbij. Soms is er eentje die er een stuk of 15 heeft maar per klant mag je maar 5 bestellen als je een Express Abholung doet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 21 november 2022 @ 12:42:11 #25
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206759430
Ik vraag me trouwens af wie de Kodak en Agfa rolletjes maakt, want volgens mij zijn beide bedrijven failliet dan wel niet meer met filmproductie bezig.
  Moderator maandag 21 november 2022 @ 13:07:48 #26
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206759746
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2022 12:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vraag me trouwens af wie de Kodak en Agfa rolletjes maakt, want volgens mij zijn beide bedrijven failliet dan wel niet meer met filmproductie bezig.
Kodak wordt gemaakt door Eastman Kodak. Verkoop van camerafilm wordt gedaan door Kodak Alaris, een bedrijf in handen van het Britse pensioenfonds van oud Kodak medewerkers - daar hadden ze ook een productielocatie. Overigens verwacht ik dat Eastman Kodak, Alaris weer gaat overnemen. Motion Pictures wordt door Eastman zelf op de markt gebracht.

Agfaphoto wordt gemaakt in dezelfde fabriek als Ilford.

Agfa maakt in België nog film, voor luchtfotografie, tandheelkunde en geneeskunde. Film voor luchtfotografie wordt door een aantal firma's wel zodanig verkocht dat je ze in een fotocamera kunt gebruiken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 21 november 2022 @ 14:43:45 #27
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206761059
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2022 13:07 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Kodak wordt gemaakt door Eastman Kodak. Verkoop van camerafilm wordt gedaan door Kodak Alaris, een bedrijf in handen van het Britse pensioenfonds van oud Kodak medewerkers - daar hadden ze ook een productielocatie. Overigens verwacht ik dat Eastman Kodak, Alaris weer gaat overnemen. Motion Pictures wordt door Eastman zelf op de markt gebracht.

Agfaphoto wordt gemaakt in dezelfde fabriek als Ilford.

Agfa maakt in België nog film, voor luchtfotografie, tandheelkunde en geneeskunde. Film voor luchtfotografie wordt door een aantal firma's wel zodanig verkocht dat je ze in een fotocamera kunt gebruiken.
Dank je
pi_206791665
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2022 23:49 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ik weet eigenlijk niet of @:Morrigan altijd film is blijven gebruiken of recent weer is begonnen, maar volgens mij zijn er niet meer die regelmatig wat met film doen.

Topics van mensen die advies vragen omtrent een analoge camera zie je eigenlijk ook niet voorbij komen. Misschien is FOK! daarvoor ook niet de plek? Veel die er nu mee beginnen zien op YT of Instagram een Canon AE, Yashica T4 of Olympus μ en willen dan die hebben
Ik fotografeer nog steeds analoog, maar dan wel voornamelijk zwartwit, omdat dat goedkoper is en makkelijker te verkrijgen. Kleur is al maanden bijna niet meer te vinden. (Of je moet er woekerprijzen voor willen betalen.)

Daarom verbaas ik me erover dat dit nu pas bij NOS naar boven komt. Ik heb al meer dan een jaar geen Color Plus bij de Kruidvat gezien en ook de HEMA heeft al maanden niks meer op voorraat. Behalve dan af en toe wegwerpcamera’s. Dus voor kleur ga je al snel naar digitaal.

Edit; Misschien is het mijn geheugen die een spelletje met me speelt, maar voor mijn gevoel was vroeger (15 jaar geleden) zwartwit duurder dan kleur. Maar misschien is dat omdat ik bij kleur standaard voor de eigen huismerkrolletjes van de Kruidvat ging. :')
ROBODEMONS..................|:(
  woensdag 23 november 2022 @ 17:35:52 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_206792869
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Ik fotografeer nog steeds analoog, maar dan wel voornamelijk zwartwit, omdat dat goedkoper is en makkelijker te verkrijgen. Kleur is al maanden bijna niet meer te vinden. (Of je moet er woekerprijzen voor willen betalen.)

Daarom verbaas ik me erover dat dit nu pas bij NOS naar boven komt. Ik heb al meer dan een jaar geen Color Plus bij de Kruidvat gezien en ook de HEMA heeft al maanden niks meer op voorraat. Behalve dan af en toe wegwerpcamera’s. Dus voor kleur ga je al snel naar digitaal.

Edit; Misschien is het mijn geheugen die een spelletje met me speelt, maar voor mijn gevoel was vroeger (15 jaar geleden) zwartwit duurder dan kleur. Maar misschien is dat omdat ik bij kleur standaard voor de eigen huismerkrolletjes van de Kruidvat ging. :')
En waarom fotografeer je analoog?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 23 november 2022 @ 17:52:46 #30
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_206793027
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 16:06 schreef Morrigan het volgende:
Edit; Misschien is het mijn geheugen die een spelletje met me speelt, maar voor mijn gevoel was vroeger (15 jaar geleden) zwartwit duurder dan kleur. Maar misschien is dat omdat ik bij kleur standaard voor de eigen huismerkrolletjes van de Kruidvat ging. :')
Kleurenfilm en het ontwikkelen en afdrukken waren tot een jaar of vijftien geleden nog massaproducten. Daarbij waren de consumentenfilmpjes en de consumentenprintjes door een aantal winkelketens(Blokker, Trekvat, Kruitpleister e.d.) een soort van gekaapt. Niet om er winst op de maken maar om mensen door hun winkel te laten lopen tot aan de fotohoek (meesal achter in de winkel) met altijd de mogelijkheid dat ze impulsaankopen gingen doen waar dan wél weer marge op zat.
Met name die branchevreemden maakten dat er in alles rondom consumentenfoografie een prijzenslag plaatsvond met als prettig bijverschijnsel dat je als consument voor afbraakprijzen je plaatjes afgedrukt kreeg.

Na de omslag naar digitaal is 'kleur' geen massaproduct meer maar meer een niche-product vergelijkbaar met wat zwartfwitfotografie toen al een paar decennia was. Veel kleinschaliger maar kwalitatief veel beter omdat het alleen door liefhebbers werd gebruikt.

Het klopt dus dat er een periode was waarin zwartwitmateriaal duurder was dan kleur. Ik vermoed dat het nu ongeveer even duur is.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_206795244
quote:
1s.gif Op zondag 20 november 2022 22:24 schreef Viv het volgende:
Ik verbaasde me wel over dit stukje in het artikel:
[..]
Hoe kun je nou vakfotografen afleveren die nog nooit in een doka geweest zijn?! :o :N

Goed dat dit teruggedraaid is. Wij hadden er zelfs eentje op de middelbare school. O+
Op de kunstacademie hadden we 2 doka’s. Eén voor kleur en één voor zwartwit. Die laatste was trouwens voor iedereen beschikbaar. Niet alleen fotografiestudenten. Om eerlijk te zijn wel iets was ik mis.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En waarom fotografeer je analoog?
Waarschijnlijk gewoon nog puur uit nostalgie. :@ Mijn eerste spiegelreflexcamera heb ik tenslotte nog steeds. Geen ouderwets ding. Het was één van de laatste modellen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_206795559
En over 5 jaar allemaal over naar de Digital Mavica?

.
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 21:19:33 #33
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206796795
quote:
0s.gif Op woensdag 23 november 2022 17:35 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En waarom fotografeer je analoog?
Zo rond 2006 ben ik met fotografie begonnen, met een Canon Powershot A540, een jaar later kocht ik na m'n verjaardag een Eos 400D. Dat ding heb ik echt veel gebruikt en fotografeerde veel. In 2009 kocht van iemand van Flickr voor ¤125 een Mamiya M645j, 80mm, schachtzoeker en CdS prismazoeker. Gewoon, uit nieuwsgierigheid en omdat ik vond dat die jongen erg fraaie foto's maakte.

Op den duur, denk in 2011, wou ik wat groters/anders. Ik verkocht m'n Mamiya om een Pentacon Six te kopen. Maar eigenlijk was een Kiev 88 kwalitatief beter... Wil je nog meer zekerheid koop je een nieuwe Arax. Uiteindelijk kocht ik niets :')

Ook doofde de interesse in de fotografie met je jaren uit. Soms nam ik niet eens ergens een camera mee naar toe, of kwam terug van vakanties met maar erg matige foto's. Tot ergens in 2017 wederom ging kijken naar de eerder genoemde Arax. Hoewel een grondig verbeterde Kiev 88, heeft de camera nog steeds de eigenaardigheid dat je de sluitertijd alleen kunt veranderen met gespannen sluiter, of juist niet. Dat weerhield me er van. Na wat wikken en wegen kocht ik uiteindelijk weer een Mamiya, dit keer een M645 1000s. Met 45, 80 en 150mm, prismazoeker en een goede lichtmeter.

Sindsdien had ik ook weer lol in de fotografie. Ik ging op pad met de camera op stap. Minuten lang turen door de schachtzoeker. Paar stappen naar links (oh kut, andere links), maar voor, naar achter en uiteindelijk geen foto maken.

Tuurlijk dat kan digitaal ook, maar door die grote kaart kun je doorknippen. Geef eens een slinger aan de zoomring. "Aaah kut, iemand in m'n beeld". Eigenlijk allemaal onzorgvuldigheid waarvoor je niet per se analoog nodig bent. Maar bij analoog word je wel gedwongen.*

Verder vind ik de techniek van en de verscheidenheid aan camera's en beeldformaten erg interessant. Inmiddels bezit ik vijf verschillende middenformaat camera's in 645, 66, 67, 68 en 69 en een stuk of zes kleinbeeld spiegelreflexen.

Ik ken geen professionele fullframe DSLR die zo compact als een Pentax LX. Prachtig die techniek. En dat ze met veertjes en radertjes een sluiter 2000ste seconde kunnen openen. Fascinerend O+

Het imperfecte wat sommige noemen, dat is echt geen reden. Ik kan echt genieten van de hoeveelheid detail in foto's die ik afgelopen zomer naam in in Kokerei Hansa met m'n RB67. Mensen die hun films in de kippenbouillon of kamillethee gooien "film soup" mogen van mij naar Siberië worden gedeporteerd :P Net als mensen die bewust voor een lichtlek zorgen of genieten van een onregelmatige ontwikkeling, die zaken baal ik echt van.

Naast de manier van werken en de techniek vind ik bij ZW het ontwikkelen en verschijdenheid aan film leuk. Extra infrarood gevoelig of juist panchromatisch. De verschillende ontwikkelaars. En hopelijk binnenkort een vaste doka. Een foto zien ontstaan in zo'n bak gaat ook nooit vervelen volgens mij, hoewel ik het nog niet zo vaak het gedaan.

*Hierin ben ik niet alleen. Filmacteurs geven ook aan dat de sfeer op de set heel anders is en er veel efficiënter wordt gewerkt. Christopher Nolan schiet bijna uitsluitend 65mm film, dat kost $1650 voor 1000voet. Dat is genoeg voor 8 minuten en 53 seconden 8)7 Ik wil nog steeds een keer naar het Eye om daar een 65mm projectie te zien.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 23 november 2022 @ 21:21:10 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206796822
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:19 schreef Fer het volgende:
En over 5 jaar allemaal over naar de Digital Mavica?

[ afbeelding ]
Das een achteruitgang in beeldkwaliteit. Als je me wilt dwingen in minder beelden per keer te kunnen schieten (15 beelden op een diskette lijkt me sterk, laat staan 36) stap ik wil over naar 5x7 :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206798187
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2022 20:19 schreef Fer het volgende:
En over 5 jaar allemaal over naar de Digital Mavica?

[ afbeelding ]
Daar hoef je geen 5 jaar op te wachten. Er is al een aparte groep genaamd ‘digital toy photography’ waar mensen met goedkope of (zeer) oude digitale camera’s fotograferen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_206798627
In mijn gedachte waren die mavica foto’s fraai.

Lage resolutie, maar wel helder en schoon.

Zeker vergeleken met de eerste digital compacts die in die tijd uitkwamen, zo’n powershot met 16mb kaartje.
.
  Moderator donderdag 24 november 2022 @ 08:03:28 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206799217
quote:
1s.gif Op donderdag 24 november 2022 00:21 schreef Fer het volgende:
In mijn gedachte waren die mavica foto’s fraai.

Lage resolutie, maar wel helder en schoon.

Zeker vergeleken met de eerste digital compacts die in die tijd uitkwamen, zo’n powershot met 16mb kaartje.
Nou, nu herinner ik me dat ik inderdaad een keer zo'n ding bij iemand heb gezien. Die had destijds ook een Powershot S5 waarvan ik onder de indruk was. Maar die Mavica gebruikte hij nog om allerlei muntjes die hij had gevonden met de metaaldetector vast te leggen op een witte ondergrond.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_206805392
Ik lees nu VGA resolutie een flinke jpeg compressie om het allemaal op een floppy te krijgen.
.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 november 2022 @ 18:21:01 #39
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_206830963
quote:
10s.gif Op woensdag 23 november 2022 23:04 schreef Morrigan het volgende:

[..]
Daar hoef je geen 5 jaar op te wachten. Er is al een aparte groep genaamd ‘digital toy photography’ waar mensen met goedkope of (zeer) oude digitale camera’s fotograferen.
Ook dat blijft inderdaad ontzettend leuk om te doen. Vooral omdat je met techniek in handen staat die op maandag nog revolutionair was en op dinsdag al hopeloos verouderd.
De periode die ik daarbij he interessantst vind is die waarin de industrie de nieuwe mogelijkheden van een digitale camera nog moest ontdekken.
De eerste digitale camera's waren 'gewone' compacten met in plaats van een film een sensor en van daaruit moest het hele concept camera opnieuw worden uitgevonden.

De verbazing met een digitaal was bij mij eigenlijk de manier waarop mijn eerste compactje met rare lichtkleuren uit de voeten kon. Op film is het nagenoeg onmogelijk om een fatsoenlijke opname te maken bij TL-licht(discontinue spectrum). Mijn eerste digitaaltje rekende gewoon af met wat tot dan toe de chromatische hel was.

Reden overigens om op filmpjes te willen fotograferen zou bij mij het totaalproduct zijn. Van idee tot en met de uitwerking op fraai fotopapier. Een vorm van totaalfotografie die in de digitale tijd compleet verdwenen is.
Geldt zowel voor zwarwit (werken met speciale papieren en dito ontwikkelaren en zo) maar ook voor kleur uit zowel negatieven als dia's (Cibachrome *O* )
Diezelfde retrogolf zag je ook opkomen toen de hele wereld op gecoat papier werkte dat weliswaar het werkgemak enorm deed toenemen maar zelfs in zijn beste vorm niet zo mooi was als baryttpapier dat uiteindelijk weer een enorme revival maakte, zelfs als Multigrade FB van Ilford. Het papier oogde mooier, voelde mooier en maakte mooier resultaat mogelijk maar wel met de nodige inspanningen

Dat gezegd: Voor natuurfotografie waar ik me voornamelijk mee bezig hou moet ik er even niet meer aan denken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  Moderator zaterdag 26 november 2022 @ 18:29:48 #40
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206831099
M'n pa en ma zijn komende week woensdag tot en met zaterdag weg. Dus woensdagavond direct hun badkamer (zonder raam) ombouwen. Morgen mn lijstje met af te drukken foto's bijwerken. Misschien ga ik de Nova slot processor ook wel testen.

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 27-11-2022 21:08:04 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')