abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206706599
Ik vind het altijd leuk om in de koude maanden de vogels te voorzien van een hapje eten in onze tuin.
Maar sinds hier al een paar winter op rij een rattenplaag is uitgebroken in de wijk (niet in onze tuin) heeft mijn vrouw liever niet meer dat ik iets neer leg voor de vogels.

Ik begrijp dat ook wel.
Op ratten zit niemand te wachten.
Blijkbaar maakt het ook niet uit of je wat hoger zet, want ze komen toch wel.
Dit hebben de buren vorig jaar ervaren.

Maar kan ik de vogels toch nog voorzien van een hapje?
Helpt het om bv iedere ochtend een bordje buiten te zetten en 's avonds naar binnen? (want ratten leven in het donker toch?)
pi_206706837
Inderdaad ophangen op voor ratten onbereikbare plekken. Vogels kunnen vliegen, ratten niet. Behalve vliegende ratten, maar dat zijn dan weer duiven en dus vogels en die wil je weer wel voeren. Dus goed nadenken waar een vogel wel bij kan en een rat niet.
  Moderator donderdag 17 november 2022 @ 12:14:17 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_206707016
Niet teveel voeren. Vogels eten selectief en pleuren eruit wat ze niet willen. En dat eten de ratten weer
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_206707051
Sowieso niet voeren als er geen dik dek sneeuw ligt of dat je kunt schaatsen. Vogels kunnen nu prima hun eigen kostje bij elkaar verzamelen.
pi_206707117
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:17 schreef qajariaq het volgende:
Sowieso niet voeren als er geen dik dek sneeuw ligt of dat je kunt schaatsen. Vogels kunnen nu prima hun eigen kostje bij elkaar verzamelen.
Dit.
En hang geen netjes met voer neer, ze raken verstrikt met pootjes in die dingen :{
pi_206707137
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 11:45 schreef stropdaz het volgende:
mijn vrouw liever niet meer dat ik iets neer leg voor de vogels.
  Spellchecker donderdag 17 november 2022 @ 12:28:56 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206707159
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:25 schreef Blues het volgende:

[..]
Dit.
En hang geen netjes met voer neer, ze raken verstrikt met pootjes in die dingen :{
Er zijn tegenwoordig vetbollen zónder netje _O_
pi_206707203
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 12:01 schreef DW457 het volgende:
Inderdaad ophangen op voor ratten onbereikbare plekken. Vogels kunnen vliegen, ratten niet. Behalve vliegende ratten, maar dat zijn dan weer duiven en dus vogels en die wil je weer wel voeren. Dus goed nadenken waar een vogel wel bij kan en een rat niet.
het schijnt dat ze ook in bomen klimmen
  donderdag 17 november 2022 @ 13:53:02 #9
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_206708137
Ik zou ook wel vogels in mijn tuin willen voeren, maar ik heb 6 katten ...
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_206709014
Ik heb zoiets als dit

Ik stooi echter ook in de tuin. Merels en duiven kunnen bijvoorbeeld alleen van de grond eten. Ratten zitten hier toch wel en dat is prima verder.
Spoilers!
pi_206709366
quote:
De vogelbescherming weerspreekt dit.
  Moderator donderdag 17 november 2022 @ 18:29:05 #12
155227 crew  Guppy
dus
pi_206711080
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2022 15:43 schreef yinu het volgende:

[..]
De vogelbescherming weerspreekt dit.
Met de afgenomen biodiversiteit geloof ik wel dat vogels wat hulp nodig hebben. Zeker de soorten die ook insecten eten en zo.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_206712022
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2022 15:04 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ratten zitten hier toch wel en dat is prima verder.
Zo denk ik ook, en of dat zo erg is weet ik ook niet.
Maar goed daar denkt de wederhelft en de buren heel anders over haha.
Nu moet ik toegeven dat er vorig jaar een van de buren een enorme plaag had.
pi_206771817
Ik heb deze
https://www.vogelbeschermingshop.nl/voedersilo-london
Geen rat die erbij kan hoor :)
Heel leuk want alleen kleine vogeltjes O+
Komt ook altijd een roodborstje onder zitten en die pikt alles op wat er valt. Mooie opruimer dus.

En uiteraard alleen bollen zónder netje erin. Snap die netjes sowieso niet. Behalve kut voor vogeltjes ook kut voor de natuur want daar belanden ze uiteindelijk in.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
  dinsdag 22 november 2022 @ 08:20:29 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_206771874
Ik heb alleen maar zonnebloempitten in mijn voederdingetjes. Geen bergen onkruid meer onder dat voederstation en ook nog nooit ratten gezien. Wel veel meesjes en kleine vogeltjes in de tuin. Ik heb zo’n ding zoals lucky met voedersilo’s met zo’n kooidinges eromheen.

Oh, en de pindakaaswip! _O_
Hilarisch om daar spreeuwen op te zien falen. :D :@
pi_206772785
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 08:20 schreef BE het volgende:
Ik heb alleen maar zonnebloempitten in mijn voederdingetjes. Geen bergen onkruid meer onder dat voederstation en ook nog nooit ratten gezien. Wel veel meesjes en kleine vogeltjes in de tuin. Ik heb zo’n ding zoals lucky met voedersilo’s met zo’n kooidinges eromheen.

Geeft dat niet juist veel troep van de schillen/doppen? Das de reden dat ik alleen vetbollen gebruik. Wat er valt eet roodborstje op en heb eigenlijk nooit last van onkruid.

Kunnen vogels maffe capriolen uithalen he? Halsbandparkieten en eksters proberen hier ook van het voer te snaaien en als je ze dan ziet hangen :D
Overigens komen die niks te kort met de kers, peer en appelboom :')
If they say
  dinsdag 22 november 2022 @ 10:36:53 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_206773064
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 10:12 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Geeft dat niet juist veel troep van de schillen/doppen? Das de reden dat ik alleen vetbollen gebruik. Wat er valt eet roodborstje op en heb eigenlijk nooit last van onkruid.

Kunnen vogels maffe capriolen uithalen he? Halsbandparkieten en eksters proberen hier ook van het voer te snaaien en als je ze dan ziet hangen :D
Overigens komen die niks te kort met de kers, peer en appelboom :')
Heel veel troep, maar daar stoor ik me dan weer niet aan. Even vegen en klaar.
Met al die zadenmixen bleef ik gras en graan tussen mijn tegels vinden.
pi_206773170
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 10:36 schreef BE het volgende:

[..]
Heel veel troep, maar daar stoor ik me dan weer niet aan. Even vegen en klaar.
Met al die zadenmixen bleef ik gras en graan tussen mijn tegels vinden.
Met tegels is dat idd minder gedoe. Dan hou ik het bij alleen vetbollen want gras. En om alle zooi uit het gras te gaan peuteren, neuh :+
If they say
pi_206774619
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 10:45 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Met tegels is dat idd minder gedoe. Dan hou ik het bij alleen vetbollen want gras. En om alle zooi uit het gras te gaan peuteren, neuh :+
Schillen verdwijnen wel tussen het gras en composteren dan. Onkruid verdwijnt vanzelf als je een paar keer hebt gemaaid. Maar inderdaad zal je de winter door schillen op je gras hebben.
pi_206782834
Deze heeft ook beveiliging zodat alleen kleine lichte vogels erbij kunnen

Het is een schuifsysteem dat afsluit als er zwaardere vogels op het stokje gaan zitten
#35.
pi_206783214
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:26 schreef Clayton1 het volgende:
Deze heeft ook beveiliging zodat alleen kleine lichte vogels erbij kunnen

[ afbeelding ]

Het is een schuifsysteem dat afsluit als er zwaardere vogels op het stokje gaan zitten
Komen o zoiets ook ratten af?
pi_206783420
Cayennepeper/chilipeper over het vogelvoer. Ratten eten het dan niet meer of éénmalig en nooit weer, en vogels merken het niet en eten het gewoon op.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_206783518
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 22:05 schreef Isabeau het volgende:
Cayennepeper/chilipeper over het vogelvoer. Ratten eten het dan niet meer of éénmalig en nooit weer, en vogels merken het niet en eten het gewoon op.
Gouden tip.
Maar helaas krijg ik de vrouw niet meer zover na enkele jaren op rij flinke rattenplagen in de buurt.
Ik wijt dat aan een vijver hier in de b
pi_206784277
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2022 21:51 schreef stropdaz het volgende:

[..]
Komen o zoiets ook ratten af?
Ratten en muizen komen eerst af op wat er op de grond ligt
#35.
pi_206811770
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2022 08:20 schreef BE het volgende:

Nou, ik heb niet zo’n wip maar een heel klein zitstokje waar alleen kleine vogeltjes op passen, maar bij mij komen de eksters gewoon voor de pindakaaspot fladderen alsof ze een kolibrie zijn!

Ik vind het wel prima. Eksters mogen ook eten. Prachtige beesten, slim zoals alle kraai-achtigen, en ze snaaien in de zomer lekker wat slakken weg.
  maandag 5 december 2022 @ 12:22:08 #26
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_206949972
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:00 schreef yinu het volgende:

[..]
Nou, ik heb niet zo’n wip maar een heel klein zitstokje waar alleen kleine vogeltjes op passen, maar bij mij komen de eksters gewoon voor de pindakaaspot fladderen alsof ze een kolibrie zijn!

Ik vind het wel prima. Eksters mogen ook eten. Prachtige beesten, slim zoals alle kraai-achtigen, en ze snaaien in de zomer lekker wat slakken weg.
Ik heb ook zo'n standaard huisje met een pindakaaspot en heb er een klein raster omheen gemaakt van ijzerdraad waar ik een soort net van gevlochten heb. En alleen de koolmeesjes O+ hebben een keurig nette opstap :) om makkeijk naar binnen te klauteren en kunnen zo van de pindakaas smullen :Y)

Ik had ook van die pindanetjes hangen en zag op een gegeven moment dat er gewoon muizen naar boven liepen om die pinda's er uit te halen :( Nu heb ik dus geen pindanetten meer hangen iig }:|

Wel heb ik dit jaar zelf een lekker hapje voor de koolmeesjes gemaakt van gestampte walnoten :Y) waar ik zelf zeg maar 'pinda'kaas van maak. En dat vinden ze ook lekker en is voor mij een stuk voordeliger want ik krijg er zoveel 'over de vloer' dat die zooi allemaal in no time op is. Maar ik vind het wel heel aandoenlijk als ze even gezellig langskomen :)

Ik zou alleen nog iets door die gestampte walnoten heen willen doen om het iets smeuiger te maken. Ik zat te denken om er nog wal slaolie bij te doen, ik weet alleen niet of dat ok is (NEE!!! IS NIET OK). Sommige dingen mogen ze volgens mij niet hebben omdat dat niet goed voor hun verenpak is. En ik wil er geen dingen voor kopen die ik toch niet gebruik en olie heb ik genoeg in huis. Moet het dus nog een googelen maar ik ga dus geen speciaal ossewit kopen oid. Ik zou nog wel wat eigen spekvet kunnen toevoegen, maar weet niet of dat ok is. Even googelen dus nog.

quote:
Pas op: dit mag je vogels in je tuin niet voeren

Boter, margarine en olie werken laxerend. Geef vogels dan ook geen voer waar dit in zit, want daar kunnen ze diarree van krijgen.
Melk is niet goed voor vogels.
Geen producten met zout
Geen melk
Geen gekookte etensresten. Dit kan snel bederven, waardoor de vogels ziek worden als ze het eten.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-je-tuin-niet-voeren

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 05-12-2022 12:30:51 ]
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_207025986
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2022 09:00 schreef yinu het volgende:

[..]

Weet je wat in de zomer leuk is? Vogelbadje in de tuin. Met name de eksters maken daar veel gebruik van. Zet die alleen niet in de buurt van ramen want ze maken er een waterballet van :D
Hier hebben ze in de zomer zat te eten. Ik hou geen peer, pruim, appel of kers over. Helemaal de kersenboom is hot, ooit 1 kers zelf kunnen proeven :D
If they say
pi_207031536
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2022 12:27 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
Weet je wat in de zomer leuk is? Vogelbadje in de tuin. Met name de eksters maken daar veel gebruik van. Zet die alleen niet in de buurt van ramen want ze maken er een waterballet van :D
Hier hebben ze in de zomer zat te eten. Ik hou geen peer, pruim, appel of kers over. Helemaal de kersenboom is hot, ooit 1 kers zelf kunnen proeven :D
Oh ja goeie! Ik wil graag nog een vogelbadje waarin echt gebadderd kan worden. Heb nu alleen een waterbakje waar ze wel uit drinken maar dat is voor een ekster echt te klein om te badderen.
  zaterdag 10 december 2022 @ 19:55:10 #29
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_207031576
quote:
Maar is het ook nadelig om het wel te doen dan? Wij hebben wel wat hangen voor de vogeltjes en geen rattenplaag, vind het wel leuke om ze in de tuin te zien. Vooral spreeuwen eten er van momenteel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_207033841
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:52 schreef yinu het volgende:

[..]
Oh ja goeie! Ik wil graag nog een vogelbadje waarin echt gebadderd kan worden. Heb nu alleen een waterbakje waar ze wel uit drinken maar dat is voor een ekster echt te klein om te badderen.
Voor de kleine vogeltjes is dat wel prima om uit te drinken :Y
Ik heb altijd een plant op de tuintafel staan. Stond een wat grotere schotel onder, met water en daar dronken de koolmeesjes uit O+

Ik heb deze om te badderen:
https://www.vogelbeschermingshop.nl/waterschaal-silbersee
Was bedoeld om te drinken maar bleek zo groot dat de eksters hier veel plezier aan beleven :D
If they say
pi_207038823
quote:
16s.gif Op zaterdag 10 december 2022 19:55 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Maar is het ook nadelig om het wel te doen dan? Wij hebben wel wat hangen voor de vogeltjes en geen rattenplaag, vind het wel leuke om ze in de tuin te zien. Vooral spreeuwen eten er van momenteel.
Zolang de Vogelbescherming zegt dat we bij mogen voeren die ik dat gewoon: https://www.vogelbescherm(...)wanneer-voer-je-wat-
Het is zo leuk om te zien hoeveel vogeltjes er in de tuin komen.
Ik had zo'n kooi gekocht voor om de pindakaas om de eksters een kraaien op afstand te houden, maar toen konden de spreeuwen er niet meer bij een bleven de koolmeesjes en pimpelmeesjes ook weg. Dus die hebben wij weer verwijderd.
We hebben een minivijver in een grote bloempot en die doet nu dienst als drinkplaats voor de vogels. In de zomer badderden ze er ook in, maar dat hebben we nu nog niet gezien.
pi_207038833
Ik mis de vogels nu in de tuin.
Vorig jaar was het met deze temperaturen een restaurant voor ze. Maarja, die ratten hadden ook honger bah
pi_207038878
Hier hebben we ook een rattenplaag maar ik heb nog nooit een rat aan de voederbol zien hangen. En het voer wat eruit valt, wordt opgegeten door het roodborstje en andere vogels.
If they say
  zondag 11 december 2022 @ 08:35:53 #34
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_207038954
Ik had hier van de week een specht in de tuin! O+

En verder is het een komen en gaan van meesjes en vinkjes en wat musjes. Er is ook een roodborstje dat gebruik maakt v d pindakaaswip en de restjes van de grond opeet. Samen met een prachtige zwarte merel.

Ik kan er uren naar kijken. O+
pi_207039174
Leuk he, al die vogeltjes O+ Ik zit ook vaak gewoon naar buiten te kijken :Y
De bonte specht, hier ook wel gezien. En een keer een vlaamse gaai. Moest het opzoeken want nooit eerder gezien :D
En de halsbandparkiet, die jatten de appels.
Tijdje een paartje merels in de tuin gehad. Steeds dezelfde want eentje had een rare vleugel.
Oh, en van de zomer een ekster zonder staart ;(
If they say
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')