abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206620708
Aan de moderatoren. Er is volgens mij geen enkel beter passend hokje om deze vraag te stellen.

Hallo beste mensen; het gaat in dit topic niet over wat je droomt, maar hoe je droomt?

Om een voorbeeld te geven, start ik zelf. Als ik droom, dan ben ik nooit in mijn vertrouwde omgeving. En ook zelden met familie, vrienden of mijn dieren om me heen. Vaak ben ik wel op een plaats die ik in mijn droom herken als mijn vertrouwde omgeving, maar toch minstens 80% anders is dan de werkelijkheid van nu of van het verleden.

Vaak begeef ik me in mijn dromen door drukke menigtes (waar ik dan duizenden gezichten kan zien in een korte tijd) enkele keren komt er even kort familie (onder meer al gestorven familie leden) tegen maar zelden hebben ze een grote rol (alsof ik vergeten ben dat ze dood zijn)... maar soms ook mensen ik op TV zag... ook zonder grote rol. Ze waren daar dan toevallig. Ja de meeste delen van mijn dromen kan ik herleiden naar een plek die niet bestaat maar wel in de buurt is, van een plek die ik wel ken.

Ook komen er soms plekken in mijn dromen voor, waar ik in eerdere dromen al "was geweest." Maar natuurlijk waren die plekken ook weer niet 100% hetzelfde. Soms verschijnen er zelfs niet bestaande personen, weer in een volgende droom, waardoor het soms ook wel wat soapachtig voorkomt.

En ja, in bijna al mijn dromen (die ik me herinner), ben ik grotendeels buiten. Misschien iets van 20% binnen in een plek die voelt als een plek waar ik gewoond heb... maar u begrijpt het al...het ziet er weer heel anders uit.

Kortom mijn serieuze vragen!

- wie droomt er meestal of alleen dromen in hun eigen omgeving, waar bijna alles staat waar het in het echt staat?
- hoe ziet het (al dan niet stedelijk) landschap er uit? Herken je het zoals het normaal ook is?
- wie van jullie droomt ook van grote massa's mensen (meestal op stap, of in de stad, waarvan je de meesten niet kent?
- of andere situaties die je wel of juist niet herkend.

Dus nogmaals met grote interesse naar jullie antwoorden geschreven. Geinponems die het alleen over hun natte dromen willen hebben? Die moeten misschien naar Het Keldertje of zo, gaan. ;)

Alvast bedankt! ^O^

P.S. aan de moderatoren. Persoonlijk denk ik dat dit te maken kan hebben met een soort van levensbeschouwing (of desnoods naar een zoektocht hier van. Want dromen zeggen veel over een mens, zei het niet uitsluitend).

[ Bericht 1% gewijzigd door Also-von-Oder op 10-11-2022 01:31:35 ]
  donderdag 10 november 2022 @ 08:41:12 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206621448
Als ik me mijn dromen herinner zijn het meestal dromen waarin vrijwel alles hetzelfde is, alleen een detail is anders. Ik probeer mensen er dan van te overtuigen dat dat detail niet klopt, en niemand gelooft me. Die dromen heb ik meestal als ik op mijn rug slaap.
pi_206621503
Eigenlijk kan ik mijn dromen zelden navertellen, en als ik het nog wel weet zijn mijn dromen van dien aard dat ik met hartkloppingen wakker word. Mijn man daarentegen droomt bijv.dat hij weer jong is en zijn hobby weer vol overgave kan doen. Hele vakanties in mooie oorden beleeft hij ook. Bijna altijd mooie dromen, en hij weet ze de volgende dag in geuren en kleuren na te vertellen. Jaloers..
pi_206621506
Nee ik droom juist in veel verschillende omgevingen, wat recente dromen die ik mij herinnerer:
Op een eiland met twee grote kerncentrales
Een mega winkelcentrum van vele verdiepingen hoog
Een heel groot bergmeer met hoge golven

Dat van de mensen die ik voor het grootste deel niet ken klopt wel, vaak een of een kleine groep bekenden en voor de rest vreemden.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206621679
Altijd vage psychedelische delirious dingen. Nooit normale dingen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 10 november 2022 @ 09:35:59 #6
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_206621824
De meeste dromen die ik heb, gaan over het slaan van m'n broer. Hoewel we nooit ruzie of gezeik hebben, is dat toch schijnbaar een dingetje. :D En ik voer nog vaak gesprekken met mijn overleden vader.
soooo, da's mooi!
pi_206621889
Ik droom dat ik kan zwemmen in de lucht. Tot ongeveer 3 a 4 meter hoog.
pi_206622001
Ik heb eigenlijk geen flauw idee; 99% van mijn dromen ben ik binnen tien minuten vergeten, ook al dwing ik mezelf soms om het te onthouden, want sommige dromen zijn wel echt serieus bad-ass :D De meest heftige dromen heb ik als ik langer dan anderhalve week niet heb geblowd.

De enige dromen die ik me al-tijd kan herinneren, zijn de dromen waarbij je je hele ochtendritueel al hebt uitgevoerd (wassen, ontbijten, tanden poetsen, kat eten geven, etc.) en je vervolgens wakker wordt. De reden dat ik die onthoud is omdat ik dan denk 'kak, kan ik alles weer uit gaan voeren'. :')

Ik heb soms ook wel eens momenten waarop ik een heftige deja-vu beleef, maar waarvan ik zeker weet dat ik op die plek op dat moment nooit ben geweest of waarvan ik zeker weet dat ik ze niet eerder heb meegemaakt, bijvoorbeeld een situatie die ik met een ander persoon beleef. Dat moet haast dan wel terug te leiden zijn naar een droom. Heel raar.
pi_206622008
Droom af en toe dat ik in een supermarkt sta met rijen die nooit ophouden, en ik ook nooit bij de uitgang weet de komen. En hoe sneller ik naar de uitgang probeer te lopen hoe langer de rijen lijken te worden. En de schappen zijn leeg, maar de stellingen zijn hoger dan ikzelf waardoor ik niet kan zien waar ik naartoe loop.

Ellendige shit.
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206622028
En soms droom ik dat ik struikel tijdens mijn droom en schop ik tegen mijn bed aan of verkramp ik mijn been :')
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_206622104
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:59 schreef DjVero het volgende:
Ik heb eigenlijk geen flauw idee; 99% van mijn dromen ben ik binnen tien minuten vergeten, ook al dwing ik mezelf soms om het te onthouden, want sommige dromen zijn wel echt serieus bad-ass :D De meest heftige dromen heb ik als ik langer dan anderhalve week niet heb geblowd.

De enige dromen die ik me al-tijd kan herinneren, zijn de dromen waarbij je je hele ochtendritueel al hebt uitgevoerd (wassen, ontbijten, tanden poetsen, kat eten geven, etc.) en je vervolgens wakker wordt. De reden dat ik die onthoud is omdat ik dan denk 'kak, kan ik alles weer uit gaan voeren'. :')

Ik heb soms ook wel eens momenten waarop ik een heftige deja-vu beleef, maar waarvan ik zeker weet dat ik op die plek op dat moment nooit ben geweest of waarvan ik zeker weet dat ik ze niet eerder heb meegemaakt, bijvoorbeeld een situatie die ik met een ander persoon beleef. Dat moet haast dan wel terug te leiden zijn naar een droom. Heel raar.
Als je elke dag blowt, doet je rem-slaap het niet meer zo goed. Als je stopt met blowen,gaat je rem-slaap een inhaalslag doen. En ga je 1 tot 3 weken, heel heftig dromen, in geuren en kleuren, maar het kan zo intens zijn dat velen het als een nachtmerrie zien. Maar het hoort 100% typisch bij het afkicken van cannabis. En is ongevaarlijk.
pi_206622163
Ik droom vaker dat ik niet meer weet hoe ik moet rennen of dat ik mijn tanden zo uit mijn mond kan trekken omdat ze los zitten. Voor de rest vooral wazige dromen.
  donderdag 10 november 2022 @ 10:58:51 #13
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_206622541
Een paar opmerkelijke dingen als ik droom:

- Als ik droom over mensen is het heel vaak zo dat er allemaal mensen bij elkaar zijn die ik wel ken maar elkaar helemaal niet kunnen kennen.
- Ik droom soms lucide, dus dat ik weet dat ik droom. Kan heel leuk zijn. :D
- Soms droom ik dat ik droom. Dus dan word ik "wakker"', droom verder en word dan nog eens, en dan echt, wakker.
- Nachtmerries heb ik eigenlijk nooit. En de grap is, als het me al te eng wordt kan ik mezelf wakker maken. Reuzehandig!
- Wat ik ook merk dat hoe warmer ik het heb hoe meer ik ga dromen (of ze beter kan onthouden).

Blijft fascinerend, dat dromen.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_206622789
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 10:58 schreef Bargehassus het volgende:
Een paar opmerkelijke dingen als ik droom:

- Als ik droom over mensen is het heel vaak zo dat er allemaal mensen bij elkaar zijn die ik wel ken maar elkaar helemaal niet kunnen kennen.
- Ik droom soms lucide, dus dat ik weet dat ik droom. Kan heel leuk zijn. :D
- Soms droom ik dat ik droom. Dus dan word ik "wakker"', droom verder en word dan nog eens, en dan echt, wakker.
- Nachtmerries heb ik eigenlijk nooit. En de grap is, als het me al te eng wordt kan ik mezelf wakker maken. Reuzehandig!
- Wat ik ook merk dat hoe warmer ik het heb hoe meer ik ga dromen (of ze beter kan onthouden).

Blijft fascinerend, dat dromen.
Ik denk dat je die kwade droom kan stoppen, omdat je weet wat lucide dromen zijn. En ja die kan je bijsturen naar iets positiefs. Bij @Fok-it gaat zoiets van zelf.
pi_206623490
Hier ook lucide dromen, wel handig want dan kan ik bijsturen :) .
Ik droom veel over grote huizen waarbij ik steeds in andere kamers kan gaan kijken en steeds nieuwe dingen ontdek. Ik vind de weg meestal niet in die huizen omdat er ellendig veel deuren zijn en als ik dan terug naar een specifieke kamer wil gaan dan kan dat dus niet.
Vroeger veel nachtmerries maar gelukkig is die tijd al lang voorbij.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  donderdag 10 november 2022 @ 18:57:49 #16
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_206627715
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:45 schreef christmastsunami het volgende:
Ik droom dat ik kan zwemmen in de lucht. Tot ongeveer 3 a 4 meter hoog.
Dat droom ik ook!
En soms is de start lastig en kom ik moeilijk los van de grond en eenmaal in de lucht gaat het beter. Vaak ben ik dan maar 10 cm groot en zit ik in de dakgoot van het huis waar ik als kind woonde. En soms kom ik zo hoog dat ik uit moet kijken voor elektriciteitsmasten. En maar zwemmen.
To BG or not to BG!
pi_206627737
Ik onthoud geen enkele droom. Maar ja, ik blow dan ook regelmatig.
  donderdag 10 november 2022 @ 19:05:47 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_206627790
Meestal donker/zwart wit achtig. Wel lucide en het varieert qua omgevingen tussen sci fi, fantasy, realistisch en van alles er tussenin. Vliegen en uit dromen kunnen stappen kan ik ook dus dat scheelt wel een stuk als er een droom stom is.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_206628449
Je droomt soms wel overdag en in de nacht als je ook in een diepe slaap bent, maar we weten vaak dromen wel bedrog is en helaas niet altijd uitkomt in real life. Ik heb wel mooie dromen gehad over een vrouw (verliefd en erotisch/seks), leven en mooie reizen waar ik heen zou willen... maar ook hele vreemde dromen over een overleden hondje(ingeslapen 2 augustus 2022) of een overleden persoon... is heel verschillend.

Een droom van een reis naar Amerika kwam wel uit, in 1998 gingen we naar toe.

Echter een droom in slaap noemen we vaak REM-slaap, waar je iets van droomt in hele diepe slaap, je hoort je even zelf niet, zowel dat je in deze droom even weg bent van realiteit. Na paar minuten of een uur na een REM-slaap je dan weer in realiteit, maar dan wel in eigen bed verder te slapen of wakker. Dit heeft indicatie dat je een gezonde nachtrust hebt gehad.

Je kan van alles dromen in vele thema's van mooie, goede, spannende, nare, rare en seksuele droom, maar zegt jou iets veel over wat je hebt gedroomd? Je kan er over praten met jouw vrienden, geliefde, collega of een psycholoog.
pi_206632319
Een regelmatig terugkerend thema is dat ik nog op school zit of nog studeer, en ik al heel lang niet meer bij bepaalde vakken ben komen opdagen of al heel lang eigenlijk al een belangrijke opdracht moet inleveren.

Ik ben tien jaar geleden afgestudeerd :')

quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:19 schreef Lenny77 het volgende:
Ik droom veel over grote huizen waarbij ik steeds in andere kamers kan gaan kijken en steeds nieuwe dingen ontdek.
Ik droom zoiets weleens over mijn eigen appartementje, waar ik opeens een complete kelder ontdek met nieuwe kamers en geheime ruimtes, of dat ik opeens een gigantische tuin heb i.p.v. het postzegeltje dat ik heb :P
pi_206632532
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 12:19 schreef Lenny77 het volgende:
Hier ook lucide dromen, wel handig want dan kan ik bijsturen :) .
Ik droom veel over grote huizen waarbij ik steeds in andere kamers kan gaan kijken en steeds nieuwe dingen ontdek. Ik vind de weg meestal niet in die huizen omdat er ellendig veel deuren zijn en als ik dan terug naar een specifieke kamer wil gaan dan kan dat dus niet.
Vroeger veel nachtmerries maar gelukkig is die tijd al lang voorbij.
Ah, we lijken op elkaar. Door mijn nachtmerries ben ik in droomtherapie gegaan (moest wel, want ik werd altijd schreeuwend wakker, en dat is niet handig voor de slapende omgeving) en sindsdien herinner ik mijn dromen en droom ik vaak helder. Alleen heb ik hoogtevrees van nature, waardoor het vliegen niet echt wel lukken. Eén van de dingen die ik wil doen is seks in heldere dromen. Dan denk ik, nu komt er een vrouw door de deur en dan zeg ik: laten we.... Het gekke is dat er geen enkele vrouw verschijnt. En als er één verschijnt, zak ik weg uit de helderheid en komt mijn normale gedrag weer naar boven (me gedragen).
pi_206632646
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 01:26 schreef Also-von-Oder het volgende:

- wie droomt er meestal of alleen dromen in hun eigen omgeving, waar bijna alles staat waar het in het echt staat?
Als ik net wakker ben slaap ik meestal nog even door. Ik slaap dan niet echt, meer in een lucide staat waarin ik zelf de controle heb over mijn eigen lichaam heb maar hetgeen wat ik droom is dan buitenproportioneel (niet aan huidige waarheid verbonden). Dit soort dromen zijn wel verbonden met de omgeving.
quote:
- hoe ziet het (al dan niet stedelijk) landschap er uit? Herken je het zoals het normaal ook is?
Ja.
quote:
- wie van jullie droomt ook van grote massa's mensen (meestal op stap, of in de stad, waarvan je de meesten niet kent?
Ik heb wel eens gedroomd over situaties die ik niet ken. Lopen in een woestijn, wegrennend voor een aanvallende vogel terwijl ik aan het schatgraven ben en een tulband draag.
quote:
- of andere situaties die je wel of juist niet herkend.
Ik heb eens gedroomd over een tafel die uit een container kwam. Familieleden tilden 'm eruit.
Een paar maanden later gebeurde het exact zo, en die tafel heeft een aantal jaren in de woonkamer gestaan destijds.
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 11 november 2022 @ 03:17:11 #23
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206632713
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 08:41 schreef herverwijderd het volgende:
Als ik me mijn dromen herinner zijn het meestal dromen waarin vrijwel alles hetzelfde is, alleen een detail is anders. Ik probeer mensen er dan van te overtuigen dat dat detail niet klopt, en niemand gelooft me. Die dromen heb ik meestal als ik op mijn rug slaap.
Fantastisch ^O^
Nee niet direct voor jou, maar wel een van de eerste reacties waarop ik kan bouwen! :Y

quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 08:47 schreef Seeburg54 het volgende:
Eigenlijk kan ik mijn dromen zelden navertellen, en als ik het nog wel weet zijn mijn dromen van dien aard dat ik met hartkloppingen wakker word. Mijn man daarentegen droomt bijv.dat hij weer jong is en zijn hobby weer vol overgave kan doen. Hele vakanties in mooie oorden beleeft hij ook. Bijna altijd mooie dromen, en hij weet ze de volgende dag in geuren en kleuren na te vertellen. Jaloers..
Jouw dromen zijn misschien zoals mijn vroegere dromen... altijd ben je de pineut en zelden helpt iemand jou in deze soms surrealistische dromen, waarin jij sterft... of een dierbare, of je niet weet waar jij bent, maar toch altijd opgejaagd wild bent!
In hoeverre komt dat met mijn vroege nachtmerries overeen? Tenminste als je dat nog weet.

En ja de dromen van jouw man zijn jaloersmakend ! :Y
Denk je dat jij jouw man ook kunt verleiden tot het reageren naar mijn vraag? Hij hoeft geen nieuw account aan te maken... reageren via jouw fok! account is voor mij ook mooi en belangrijk.

quote:
16s.gif Op donderdag 10 november 2022 08:47 schreef FlippingCoin het volgende:
Nee ik droom juist in veel verschillende omgevingen, wat recente dromen die ik mij herinnerer:
Op een eiland met twee grote kerncentrales
Een mega winkelcentrum van vele verdiepingen hoog
Een heel groot bergmeer met hoge golven

Dat van de mensen die ik voor het grootste deel niet ken klopt wel, vaak een of een kleine groep bekenden en voor de rest vreemden.
Dit begint een beetje op mijn dromen te lijken... met al die bizarre landschappen etc. Alleen de laatste 40 jaar heb ik zelden nog nachtmerries (of tenminste vele malen minder dan vroeger).
Niet dat al mijn dromen perfect zijn... maar nog zelden dodelijk.
  vrijdag 11 november 2022 @ 03:17:59 #24
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206632717
Morgen weer meer! 8-)
  vrijdag 11 november 2022 @ 03:38:26 #25
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206632762
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:16 schreef Discombobulate het volgende:
Altijd vage psychedelische delirious dingen. Nooit normale dingen.
Ja ik rook ook af en toe een jonitje. :Y Dat zijn vaak mooie dromen en soms angstig... maar dan weet ik doorgaans wel zeker wat ik droom (of dagdroom) en wat niet.
Maar ik neem jouw reactie nog zeker even mee!

quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:35 schreef LordofLeaves het volgende:
De meeste dromen die ik heb, gaan over het slaan van m'n broer. Hoewel we nooit ruzie of gezeik hebben, is dat toch schijnbaar een dingetje. :D En ik voer nog vaak gesprekken met mijn overleden vader.
Damn wel behoorlijk heftig... het lijkt alsof je nog een rekening te verheffenen met hun hebt...dan wel onuitgesproken woorden met hen hebt.

Okay misschien een stom idee... maar het heeft mij geholpen om de zelfmoord van een hele dierbare vriendin van mij toch een plekje te geven.

Doe ermee wat je wilt, of doe het op jouw eigen manier... wat ook maar werkt!
Maar ik schreef haar na een paar dagen na haar zelfmoord en brief. Met al mijn vragen en tegelijkertijd ook mijn liefde naar haar toe inclusief vergeving (en ik ben zelfs niet religieus).

En die brief met al mijn vragen en mijn gevoelens naar haar (alles wat ik nog had te zeggen).. heb ik in mijn achtertuin verbrand. Opdat de rook en hopelijk ook het geschreven tekst haar ooit zal bereiken.

En nee ik ben niet religieus... maar ook niet anti- religieus. Ik ben feitelijk een agnost.
Ik weet niet of er een God bestaat, of een hemel... maar ik weet ook te weinig om te weten dat er geen God etcetera bestaat.
En okay, ik geloof nergens in... maar ik weet niet of dat werkelijk zo is.
Dus ja spoken, geesten en desnoods zombies? Ik geloof er niet in, maar ik sluit het ook niet voor 100% uit.
Want wij mensen zijn voorlopig ook geen bewijzen dat ze niet bestaan.

Maar tot er dergelijk bewijs is... geloof ik er niet in... maar kan ik ook niet stellig beweren/ bewijzen dat deze entiteiten niet bestaan. Helaas. :N
pi_206632877
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 00:59 schreef Fleischmeister het volgende:
Een regelmatig terugkerend thema is dat ik nog op school zit of nog studeer, en ik al heel lang niet meer bij bepaalde vakken ben komen opdagen of al heel lang eigenlijk al een belangrijke opdracht moet inleveren.

Ik ben tien jaar geleden afgestudeerd :')
[..]
Ik droom zoiets weleens over mijn eigen appartementje, waar ik opeens een complete kelder ontdek met nieuwe kamers en geheime ruimtes, of dat ik opeens een gigantische tuin heb i.p.v. het postzegeltje dat ik heb :P
Dan heeft dat je blijkbaar veel stress opgeleverd destijds.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_206640845
Vaak incoherent in de zin dat de focus van een droom ineens op andere dingen komt te liggen. Regelmatig mensen uit het verleden die ik tegenwoordig niet meer zie die in mijn droom voorkomen. Wissel erg tussen eerste persoon en derde persoon zicht. Vaak komen er elementen terug van wat ik die week of dag heb meegemaakt. Droom in kleur, vrij filmisch. Intensiteit varieert.
pi_206640873
Mijn dromen zijn altijd weer anders. :Y

Soms echt heel bizar. Laatst had ik een keer een hele enge, duistere droom met een ronduit demonische sfeer. Heel akelig.

Maar een andere keer droom ik weer iets super leuks. En heel soms wel eens van die superheldere dromen. Of lucide. Astrale projectie ook wel eens. :Y
Eens kijken
pi_206641961
Ik droom elke nacht, en het verschilt hoe heftig, die van vannacht was vrij bizar en levendig.

Paar dingen die altijd wel hetzelfde zijn:
- de lucht is of pikzwart of wit, niks anders.
- veel plekken uit mijn jeugd die vaak terug komen, die van mijn volwassenen jaren minder
- ik kan ook voelen/ruiken/emoties voelen in mijn dromen
- 75% van de dromen zijn niet leuk tot zo naar dat ik er overdag last van heb
- 80% van de mensen in mijn dromen zijn mensen die ik ken
- 40% van de dromen zijn nare herinneringen
- Ik droom vaak dat ik op school ben en stress heb om huiswerk/toets wat ik vergeten ben

Soms heb ik ook zo'n hele rare droom dat ik net pas in slaap val, een emmer of een bal op mij afkomt en ik weer wakker schrik :')

Vannacht gedroomd over mijn vader die weer enorm naar en vervelend tegen mij was terwijl hij aan het drinken was ;(
Twiddel
pi_206642769
Het zou wel echt gaaf zijn als je een droom kon opnemen en aan anderen kon laten zien. _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206643497
ik heb vaak een 2e huis en dan blijft het moeilijk voor de welke ik moet kiezen. gelukkig betaal ik altijd maar voor 1 huis de huur.
en dan zijn er nog de huizen met heel bijzondere kamers, maar ik moet het dan met de niet leuke doen. de andere zijn altijd van mn zus. en zij is helaas ook nooit leuk in mijn dromen. ruzie, ellende en wat al niet meer
verder komt er te vaak een exvriendin in mijn dromen waar ik jaren geleden de vriendschap mee heb verbroken. baal dan ook telkens weer dat we met elkaar praten en in dezelfde omgeving zijn. kotsbeu ben ik dat.
ook altijd gezeik met de buuf die mn tuin etc in beslag neemt.

bovenstaand valt verder in het niets bij de bijna dagelijkse nachtmerries. en helaas vergeet ik al die dromen nooit.
net zoals iemand anders in dit topic bepaalt dat minstens voor een halve dag je humeur
heb 2 keer een periode topiramaat geslikt. helpt geen ene donder. de ellende blijft

wel leuk is dat ik een paar winkelcentrums alleen van dromenland ken.
de ene bestaat uit een hele hoge toren met dus allemaal verdiepingen.
je stapt aan de ene kant in vanuit NL en de uitgang zet je in het buitenland.

ook zijn er bepaalde onbestaande wegen die ik alleen in dromenland ken, maar dus bekend in droomherinnering.

praat zelden over een droom, is niet boeiend voor een ander, maar dit topic bespreekt toch een totaal ander onderdeel van de droomwereld.
pi_206644978
eigenlijk moet het me ondertussen toch wel meer dan duidelijk zijn dat er niets aan de omgeving klopt waarin ik me begeef. zou duidelijk moeten zien dat de huizen anders zijn in mijn straat, de brandgang compleet anders loopt etc etc. een enkele keer besef ik me dat maar en dan weet ik dat t dus een droom is en maak daar dan ook wel ge/misbruik van. andere huizen binnengaan om bijv de keolkast leeg te vreten.
maar het komt er altijd op neer dat ik over de rooie raak van de mensen in mijn omgeving. meestal ook dus veel mensen in dromenland en veel bekenden.

heb wel een idee hoe ik een aantal dingen kan veranderen. me meer in het echte leven de omgeving tot me laten komen en zo dus eerder in een droom beseffen dat er geen zak van klopt en er dus mee aan de haal kan gaan.
en al die huizen, kamers en verhuizen betekent dat ik hier de boel moet opruimen :D
pi_206646584
Droom vaak dat 1 va de stoppen in de meterkast gesprongen is. Wil dan het licht aan doen gaat niet en loop dus van mijn kamer naar de meterkast. Na het wisselen doet het licht het nog niet en dan weet ik dat ik droom, probeer wakker te worden en stap opnieuw dezelfde droom in. Dan komt het geestelijke gevecht om wakker te worden.
pi_206653824
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2022 18:34 schreef Maharski het volgende:
Mijn dromen zijn altijd weer anders. :Y

Soms echt heel bizar. Laatst had ik een keer een hele enge, duistere droom met een ronduit demonische sfeer. Heel akelig.

Maar een andere keer droom ik weer iets super leuks. En heel soms wel eens van die superheldere dromen. Of lucide. Astrale projectie ook wel eens. :Y
Duistere dromen vind ik net zo interessant. De enige "entiteit" die mij enigszins doet zweten soms is de Tim Curry versie van Penny wise / IT.
pi_206654124
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 20:50 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Duistere dromen vind ik net zo interessant. De enige "entiteit" die mij enigszins doet zweten soms is de Tim Curry versie van Penny wise / IT.
Pfff daar moet je niet over dromen. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206654453
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 20:50 schreef Cockwhale het volgende:
Duistere dromen vind ik net zo interessant. De enige "entiteit" die mij enigszins doet zweten soms is de Tim Curry versie van Penny wise / IT.
Ja kan zeker. Maar had er laatst een keer één van die voelde echt des duivels een soort. Evil. Echt een heel akelige sfeer en energie.
Je zal dan soms bijna denken dat je met een demoon te maken hebt in je aura of zo.
Eens kijken
pi_206654483
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 21:21 schreef Maharski het volgende:

[..]
Ja kan zeker. Maar had er laatst een keer één van die voelde echt des duivels een soort. Evil. Echt een heel akelige sfeer en energie.
Je zal dan soms bijna denken dat je met een demoon te maken hebt in je aura of zo.
Het helpt als je niet in die zooi gelooft ;)
pi_206654520
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2022 21:22 schreef Cockwhale het volgende:
Het helpt als je niet in die zooi gelooft
Doe ik ook niet. Maar die droom deed me er bijna aan twijfelen. :D

Heb wel vaker dromen van die soort overigens.

Heb soms ook wel eens astrale projectie 'dromen'. Daaraan vooraf gaat vaak een toestand die ook heel akelig is.
Kan ook een heel duister gebeuren zijn.

Het voelt dan gewoon allemaal zo ziekelijk echt.
Eens kijken
  zaterdag 12 november 2022 @ 21:25:42 #39
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_206654534
Oh! Een dromentopic. Leuk, ik haak later in.
pi_206654558
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2022 21:24 schreef Maharski het volgende:

[..]
Doe ik ook niet. Maar die droom deed me er bijna aan twijfelen. :D

Heb wel vaker dromen van die soort overigens.

Heb soms ook wel eens astrale projectie 'dromen'. Daaraan vooraf gaat vaak een toestand die ook heel akelig is.
Kan ook een heel duister gebeuren zijn.

Het voelt dan gewoon allemaal zo ziekelijk echt.
Nou moet ik bij nader inzien bekennen dat ik ook een paar dromen in mijn herinnering heb zitten die mij nog enigszins de schrik aanjagen. Die specifieke dromen voelen alsof ze echt gebeurd zijn en kan ik bijna net zo helder herinneren als memorabele herinneringen van echte gebeurtenissen. En die dromen zijn minstens tussen de 5 en 20 jaar geleden.
  zondag 13 november 2022 @ 03:35:45 #41
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206657499
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 09:59 schreef DjVero het volgende:
Ik heb eigenlijk geen flauw idee; 99% van mijn dromen ben ik binnen tien minuten vergeten, ook al dwing ik mezelf soms om het te onthouden, want sommige dromen zijn wel echt serieus bad-ass :D De meest heftige dromen heb ik als ik langer dan anderhalve week niet heb geblowd.

De enige dromen die ik me al-tijd kan herinneren, zijn de dromen waarbij je je hele ochtendritueel al hebt uitgevoerd (wassen, ontbijten, tanden poetsen, kat eten geven, etc.) en je vervolgens wakker wordt. De reden dat ik die onthoud is omdat ik dan denk 'kak, kan ik alles weer uit gaan voeren'. :')

Ik heb soms ook wel eens momenten waarop ik een heftige deja-vu beleef, maar waarvan ik zeker weet dat ik op die plek op dat moment nooit ben geweest of waarvan ik zeker weet dat ik ze niet eerder heb meegemaakt, bijvoorbeeld een situatie die ik met een ander persoon beleef. Dat moet haast dan wel terug te leiden zijn naar een droom. Heel raar.
Interessant DJ Vero. Bij jou werkt het bijna totaal omgekeerd als bij mij.
Maar een ding hebben we hetzelfde! Ook wanneer ik in mijn blowfase zit, dan onthoud ik mijn dromen nog zelden.
Het is mede daarom dat ik enkel blow als ik even helemaal "vast zit."

Ik heb ook geen idee hoeveel van mijn dromen ik kan herinneren.. maar des te later op de avond (of beter gezegd des te later op de dag, des te beter ik ze kan herinneren Vaak alleen maar fragmenten, die ik nog wat kan reconstrueren.
Maar mijn beste manier om te herinneren, wanneer ik wakker wordt, is verder niets te doen.. en me al helemaal niet omdraaien. Dat is vaak voor mij het beste om toch nog weer de droom (enigszins) voort te zetten.

Als ik jouw dagritme zou volgen, dan weet ik bijna zeker dat mijn droom voor altijd weg is (of met wat geluk voortgezet wordt ooit of nooit)

Hoe dan ook jouw manier van dromen, dat integreert mij ook.

En dan jouw Deja Vu... ja daarin lijken onze dromen wel op elkaar, alleen ' weet' jij in jouw dromen dat jij die situatie, of plaats etcetera nooit eerder hebt mee gemaakt.. terwijl ik in mijn dromen wel me denkt te herinneren aan voorgaande dromen.
pi_206658110
Veel van mijn dromen spelen zich juist in binnensituaties af, vaak op een station.

Soms is het een vliegveld, treinstation en winkelcentrum in één, soms is het een busstation met 3 bussen. In die dromen is er vaak een dreiging waar 'de mensen' nog niet van weten en ik moet de dreiging stoppen. Soms is het ook zo dat ik mijn bagage of iemand moet vinden voor ik (verder) reis, dit lukt bijna nooit.

Andere binnenomgeving is een gangenstelsel/schuilkelder idee. Dan is het vaak zo dat 'de bovenwereld' is overgenomen door een fascistische groep en ik bij de rebellen zit.

Ik droom heel vaak over dezelfde steden of plekken, als het echt zou bestaan en ik zou er komen zou ik de weg kunnen vertellen en wat ik er heb meegemaakt.

Verder droom ik af en toe dat ik autorijdt, maar de macht over het stuur verlies, vaak tijdens keren of parkeren.

Vannacht droomde ik dat ik in een cafeetje was, waar er een breuk in de tijdlijn was. Hierdoor waren er vrienden van mij die nu +/- 35 zijn, als 15 jarigen. Ik vertelde ze dit en om ervoor te zorgen dat ze me geloofden vertelde ik wat er ging gebeuren deze dag en dat de reden dat ik het me zo goed herinner waarschijnlijk ook de reden voor de breuk was.

Ik droom ook vaak over openbare toiletgebouwen. Vannacht bijvoorbeeld (ja, twee dromen per nacht of zelfs drie is niet vreemd voor mij) bij een theater.
Bij wijze van uitzondering mocht ik in de coulissen en kwam ik boven het podium terecht. Ik keek één van de acteurs recht in zijn ogen en hij werd afgeleid. Hier werd hij boos om en ik ging me verstoppen op een toilet.
And the druids turn to stone...
pi_206659735
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 01:26 schreef Also-von-Oder het volgende:
Aan de moderatoren. Er is volgens mij geen enkel beter passend hokje om deze vraag te stellen.

Hallo beste mensen; het gaat in dit topic niet over wat je droomt, maar hoe je droomt?

Om een voorbeeld te geven, start ik zelf. Als ik droom, dan ben ik nooit in mijn vertrouwde omgeving. En ook zelden met familie, vrienden of mijn dieren om me heen. Vaak ben ik wel op een plaats die ik in mijn droom herken als mijn vertrouwde omgeving, maar toch minstens 80% anders is dan de werkelijkheid van nu of van het verleden.

Vaak begeef ik me in mijn dromen door drukke menigtes (waar ik dan duizenden gezichten kan zien in een korte tijd) enkele keren komt er even kort familie (onder meer al gestorven familie leden) tegen maar zelden hebben ze een grote rol (alsof ik vergeten ben dat ze dood zijn)... maar soms ook mensen ik op TV zag... ook zonder grote rol. Ze waren daar dan toevallig. Ja de meeste delen van mijn dromen kan ik herleiden naar een plek die niet bestaat maar wel in de buurt is, van een plek die ik wel ken.

Ook komen er soms plekken in mijn dromen voor, waar ik in eerdere dromen al "was geweest." Maar natuurlijk waren die plekken ook weer niet 100% hetzelfde. Soms verschijnen er zelfs niet bestaande personen, weer in een volgende droom, waardoor het soms ook wel wat soapachtig voorkomt.

En ja, in bijna al mijn dromen (die ik me herinner), ben ik grotendeels buiten. Misschien iets van 20% binnen in een plek die voelt als een plek waar ik gewoond heb... maar u begrijpt het al...het ziet er weer heel anders uit.

Kortom mijn serieuze vragen!

- wie droomt er meestal of alleen dromen in hun eigen omgeving, waar bijna alles staat waar het in het echt staat?
- hoe ziet het (al dan niet stedelijk) landschap er uit? Herken je het zoals het normaal ook is?
- wie van jullie droomt ook van grote massa's mensen (meestal op stap, of in de stad, waarvan je de meesten niet kent?
- of andere situaties die je wel of juist niet herkend.

Dus nogmaals met grote interesse naar jullie antwoorden geschreven. Geinponems die het alleen over hun natte dromen willen hebben? Die moeten misschien naar Het Keldertje of zo, gaan. ;)

Alvast bedankt! ^O^

P.S. aan de moderatoren. Persoonlijk denk ik dat dit te maken kan hebben met een soort van levensbeschouwing (of desnoods naar een zoektocht hier van. Want dromen zeggen veel over een mens, zei het niet uitsluitend).
Lijkt me vrij normaal.
Je hersenen zijn geen computers.
Het draait niet om vaste gegevens en herkenbaarheid.
En aangezien je omgeving al bekend is is het ook niet zo spannend om daar over te dromen.
Dromen zijn juist een ontsnapping aan de alledaagse realiteit.
Herkenbaar en niks mis mee.

Daar moet je niet te veel van maken.
Tevergeefs om aan te puzzelen ook.
Dan ga je logisch verstand en redenatie toepassen op losse en onvoorspelbare fantasie.
Verloren tijd.

Ik droomde onderlaatst dat een ex-klasgenoot van de basisschool mijn haren deed met een tondeuse in een gangpad van de action.

Ik heb die gast al jaren niet meer gezien, hij boeide mij ook niet echt, (nohomo) weet niet eens hoe hij er nu in het echt uitziet, voor zover ik weet heeft ie nooit een verbinding gehad met (mijn) haar en waarom op een kapperstoel in de Action?

Ik haal gewoon mijn schouders op en laat maar gaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door Joopklepzeiker op 13-11-2022 12:53:32 ]
pi_206659956
P.s. Met dat gelul over spoken, geesten, lucide zooi of verborgen boodschappen moet je je niet bezig houden.
Dan maak je van iets alledaags en niks bijzonders iets zweverigs en achterlijks zoals die ufo-kijkers en complotdenkers.
pi_206660048
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 19:00 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Ik onthoud geen enkele droom. Maar ja, ik blow dan ook regelmatig.
The problem is that THC disrupts REM sleep. Since THC holds people in a deep stage- and REM happens in light stage- REM cycles get skipped. If you smoke nightly, you go into REM rebound: you dream early and inefficiently. Many people who get high before bed think that they do not dream.


(Ik denk ook altijd dat ik niet droom)
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
  zondag 13 november 2022 @ 14:06:30 #46
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_206660637
Ik herinner me dingen sporadisch, wat ik wel weet is dat ze altijd erg hak op de tak zijn. Dan zit ik eerst in m'n ouderlijk huis, daarna op het werk, dan weer in m'n huidige huis. Overigens dus wel bijna altijd in een "vertrouwde" omgeving met wat rare dingen erbij (of dat zijn de enige dromen die ik herinner).

Zo kom ik m'n pa (die al 15+ jaar dood is) nog altijd tegen wanneer "de setting" het ouderlijk huis is. Waarschijnlijk omdat m'n hersenen dat huis associëren met een periode dat hij er gewoon nog was. Ofzo, weet ik veel.
  zondag 13 november 2022 @ 22:38:54 #47
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206667795
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2022 19:46 schreef Misrer1972 het volgende:
Je droomt soms wel overdag en in de nacht als je ook in een diepe slaap bent, maar we weten vaak dromen wel bedrog is en helaas niet altijd uitkomt in real life. Ik heb wel mooie dromen gehad over een vrouw (verliefd en erotisch/seks), leven en mooie reizen waar ik heen zou willen... maar ook hele vreemde dromen over een overleden hondje(ingeslapen 2 augustus 2022) of een overleden persoon... is heel verschillend.

Een droom van een reis naar Amerika kwam wel uit, in 1998 gingen we naar toe.

Echter een droom in slaap noemen we vaak REM-slaap, waar je iets van droomt in hele diepe slaap, je hoort je even zelf niet, zowel dat je in deze droom even weg bent van realiteit. Na paar minuten of een uur na een REM-slaap je dan weer in realiteit, maar dan wel in eigen bed verder te slapen of wakker. Dit heeft indicatie dat je een gezonde nachtrust hebt gehad.

Je kan van alles dromen in vele thema's van mooie, goede, spannende, nare, rare en seksuele droom, maar zegt jou iets veel over wat je hebt gedroomd? Je kan er over praten met jouw vrienden, geliefde, collega of een psycholoog.
Of op Fok! Forum Het zou een interessante nieuwe rubriek kunnen zijn? Dromen. Ja, je kunt die dromen vaak niet aan iedereen die je kent kwijt. En iets opschrijven (anoniem) werkt vaak beter omdat je meer tijd hebt jouw droom te overdenken... en nog even tijd hebt na te denken hoe je de droom opschrijft.

Ik hoop dat Fok! dit topic als een nieuwe rubriek op wil stellen. Wel met een paar modjes die allerlei seksdromen er voorlopig even uithoudt... maar in een later stadium misschien daar een eigen topic voor start in bij Het Keldertje / seks/ 18+ of hoe dat verder ook heet. Opdat iemands seksuele fantasieën niet op deze topic van echt dromen komen.

Ik ben bijvoorbeeld enorm gefascineerd door dromen. Een nacht geen droom herinnerd (voor korte of liever nog voor langere tijd) is voor mij vaak nog een reden om me nog eens om te draaien in de hoop dat er nog een droom komt.
  zondag 13 november 2022 @ 23:01:48 #48
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206668040
Over lucide dromen heb ik wel een theorie.

Als kleuter van een jaar of 5 kreeg ik epilepsie en flink ook. Daarvoor werden medicijnen voorgeschreven.
Of het nu door de epilepsie of door de medicijnen kwam... maar elke nacht ging ik wel 3 keer dood in mijn dromen... dan wel werd ik opgejaagd door iets dat mij wilde doden (of op z'n best) dat mijn vader mij ergens aan de kant van een onbekende weg uit de auto zet, en dat de familie, verder doorrijdt en mij achterlaat op een plek die ik niet ken.

Na 6 jaren medicijnen slikken werd ik uiteindelijk genezen verklaart (dat gebeurde in ca 25% van de gevallen van jeugdepilepsie ).
Toen kreeg ik ook uiteindelijk lucide dromen, waarin ik me besefte dat het een droom was.
Dus tegen al het gevaar van mensen of omstandigheden in mijn dromen, zei ik. Even wachten, en stompte me dan in mijn maag (in mijn droom) om weer wakker te worden.

Dus daaruit heb ik geconcludeerd dat Lucide dromen, een zelfbeschermingsreactie zijn op een overvloed van nachtmerries.

Tegenwoordig zijn niet al mijn dromen even prettig, maar wel behapbaar. Wat er mis gaat in mijn dromen wordt vaak gecompenseerd met prachtige landschappen of stadsgezichten.
Misschien is reizen wel een groot thema in mijn dromen... maar ook altijd het verlies (of dreigend verlies) van dingen die ik van huis had meegenomen... maar tegelijkertijd ook weer ontmoeten van nieuwe mensen...en vaak ook oude bekenden (uit een vorige droom). Een beetje zoals in de tijd dat ik naar Terschelling ging kamperen.
Bijna elk jaar kwam je wel weer oude bekenden tegen, en veel nieuwe mensen. En dat jaar na jaar (en ik betrap me er op dat ik dat uiteindelijk toch gemist heb).
pi_206674333
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2022 22:38 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]
Of op Fok! Forum Het zou een interessante nieuwe rubriek kunnen zijn? Dromen. Ja, je kunt die dromen vaak niet aan iedereen die je kent kwijt. En iets opschrijven (anoniem) werkt vaak beter omdat je meer tijd hebt jouw droom te overdenken... en nog even tijd hebt na te denken hoe je de droom opschrijft.

Ik hoop dat Fok! dit topic als een nieuwe rubriek op wil stellen. Wel met een paar modjes die allerlei seksdromen er voorlopig even uithoudt... maar in een later stadium misschien daar een eigen topic voor start in bij Het Keldertje / seks/ 18+ of hoe dat verder ook heet. Opdat iemands seksuele fantasieën niet op deze topic van echt dromen komen.

Ik ben bijvoorbeeld enorm gefascineerd door dromen. Een nacht geen droom herinnerd (voor korte of liever nog voor langere tijd) is voor mij vaak nog een reden om me nog eens om te draaien in de hoop dat er nog een droom komt.
Wat een goede ideeën heb je.. Maar besef je ook dat iemand of anderen ook dromen van andere mensen niet altijd kunnen begrijpen zowel ze even anders hebben meegemaakt. Iemand heeft met een droom wel reden om aan herinnerd te worden hoe ook makkelijk of moeilijk het is. Vaak geeft een droom ons wel eens indicatie hoe leven verder zal gaan, hoe angstwekkend het ook is, maar aan andere kant zegt een droom dat een soort hulp is wat je hiermee kunt doen.
  maandag 14 november 2022 @ 23:39:08 #50
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_206680800
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2022 16:15 schreef Misrer1972 het volgende:

[..]
Wat een goede ideeën heb je.. Maar besef je ook dat iemand of anderen ook dromen van andere mensen niet altijd kunnen begrijpen zowel ze even anders hebben meegemaakt. Iemand heeft met een droom wel reden om aan herinnerd te worden hoe ook makkelijk of moeilijk het is. Vaak geeft een droom ons wel eens indicatie hoe leven verder zal gaan, hoe angstwekkend het ook is, maar aan andere kant zegt een droom dat een soort hulp is wat je hiermee kunt doen.
Vaak is een droom van je afschrijven al voldoende voor de meeste mensen. Of het nu een mooie of een enge droom was, of een indicatieve dan wel voorspellende droom.
Voorspellende dromen heb ik zelden meegemaakt (als ik ze al heb meegemaakt?).
En natuurlijk zijn alle dromen strikt persoonlijk, en tegelijkertijd ook universeel. Dat maakt het denk ik zo leuk om van andermans dromen te leren.

Zo zag ik in dit topic al mensen die beide droomden dat ze in de lucht zwemmen, op maar een paar meter van de grond. Zelf heb ik enkele gedroomd dat ik kon vliegen, maar ook alleen maar een paar meter boven de grond. Dat zijn in principe spannende raakvlakken. :Y
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')