abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208388463
quote:
1s.gif Op woensdag 15 maart 2023 15:03 schreef Tlaloc het volgende:
Ook als Feyenoord en AZ morgen kansloos verliezen en Benfica de CL wint?
Ja, Benfica kan nog max 13 punten halen als ze alle wedstrijden van de kw/hlf/finale winnen. Dus 13/6=2,1667 punten voor Portugal en verschil is nu iets van 2,3
pi_208404524
Toch wel een magisch moment hoor. Gaat ook wel een verschil maken qua beleving van de Eredivisie. Plek 1 is leuk voor het zilverwerk maar plek 2 heeft nu opeens ook extreem veel waarde, zo'n 40-45 miljoen.
  donderdag 16 maart 2023 @ 11:41:30 #128
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208404607
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 11:36 schreef Simmertje het volgende:
Toch wel een magisch moment hoor. Gaat ook wel een verschil maken qua beleving van de Eredivisie. Plek 1 is leuk voor het zilverwerk maar plek 2 heeft nu opeens ook extreem veel waarde, zo'n 40-45 miljoen.
Voor zolang het duurt, dat is wel het probleem, je begroting erop afstemmen is nog steeds riskant voor Feyenoord en PSV, bij die laatste hebben we kunnen zien hoe op CL gokken niet werkt.
pi_208404639
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 11:41 schreef Tarado het volgende:

[..]
Voor zolang het duurt, dat is wel het probleem, je begroting erop afstemmen is nog steeds riskant voor Feyenoord en PSV, bij die laatste hebben we kunnen zien hoe op CL gokken niet werkt.
Klopt, maar je kunt qua transfers wel wat meer risico nemen in de zomer wanneer je de garantie hebt dat er zoveel geld binnenstroomt.
  donderdag 16 maart 2023 @ 11:54:26 #130
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_208404803
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 11:41 schreef Tarado het volgende:

[..]
Is wel spannend ja, maar ik denk dat Feyenoord het bij een kampioenschap dit seizoen wel zou kunnen, gezien er dan geïnvesteerd kan worden. Volgend seizoen is het verschil al vijf punten met Portugal en we hebben nog altijd een lagere deler, dus we kunnen verder uitlopen. Momenteel is de kans behoorlijk groot aan het worden dat zelfs de nr3 van de Eredivisie een direct ticket krijgt, en zelfs áls je derde wordt zónder directe plek heb je een geplaatste status in de VCL waardoor je de sterkere Franse en Portugese clubs niet meer tegenkomt.

Wat PSV deed was dom, je kan niet jarenlang gokken dat je consistent óf boven Ajax eindigt óf clubs als Benfica/Monaco verslaat in de VCL aangezien die simpelweg meer geld hebben, maar Feyenoord kan (mits ze nu kampioen worden) wel jarenlang gokken dat ze minimaal derde eindigen én dat ze indien noodzakelijk een club als de Midtjylland of AA Gent uitschakelen. Alle clubs die op je route liggen hebben in principe een minder budget.
Makkelijk eerste
  donderdag 16 maart 2023 @ 12:01:12 #131
131800 Tarado
capô de fusca
pi_208404903
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 11:54 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Momenteel is de kans behoorlijk groot aan het worden dat zelfs de nr3 van de Eredivisie een direct ticket krijgt
Dit wist ik niet maar op basis waarvan is dat?
  Moderator donderdag 16 maart 2023 @ 12:05:28 #132
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_208404956
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 11:54 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Momenteel is de kans behoorlijk groot aan het worden dat zelfs de nr3 van de Eredivisie een direct ticket krijgt
Dit is echt nog ver weg hoor.
  donderdag 16 maart 2023 @ 12:11:07 #133
474254 GurneyIsBestOke
pi_208405036
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 12:01 schreef Tarado het volgende:

[..]
Dit wist ik niet maar op basis waarvan is dat?
We hebben Frankrijk bijna ingehaald en bovendien, als de EL winnaar direct gekwalificeerd is voor de CL schuift dat ticket door naar de club in de VCL met het hoogste coëfficiënt, alleen Porto en Benfica staan dan nog boven Feyenoord van clubs die daar in aanmerking voor komen.
Makkelijk eerste
pi_208405076
Maar de vraag is: Wil je wel meer clubs in Europa? Want dan krijg je een grotere deler en zodra het dan ff tegenzit(en dat gaat gebeuren) zak je weer als een baksteen en kun je helemaal opnieuw gaan beginnen met het verzamelen van puntjes in voorrondes.
  donderdag 16 maart 2023 @ 12:13:09 #135
65940 Xurk
Burnside Deventer
pi_208405078
Dat is volgens mij ook gewoon niet waar, er is geen plek op de ranking die recht geeft op exact drie CL groepsfase tickets (tenzij het via een loophole is met dat een team die lager in de nationale competitie geëindigd is, de EL wint bijv.).

https://en.wikipedia.org/(...)m_competition_quotas

afbeelding

Plek 6 geeft t.o.v. plek 7 recht op 2 CL groepsfase tickets (i.p.v. 1) en 1 EL groepsfase ticket (i.p.v. 0).

Natuurlijk is het lastig om vast te houden omdat de punten dan door een extra team gedeeld moeten worden, maar daartegenover staat wel dat er 2 extra teams direct geplaatst zijn voor toernooien en dus verzekerd zijn van zes wedstrijden waarin een winst of gelijkspel meer oplevert dan in de kwalificatie rondes. En de tweede CL groepsfase ticket levert direct al 4 bonuspunten op zonder er iets voor te hoeven doen.
  donderdag 16 maart 2023 @ 12:13:55 #136
474254 GurneyIsBestOke
pi_208405092
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 12:13 schreef Xurk het volgende:
Dat is volgens mij ook gewoon niet waar, er is geen plek op de ranking die recht geeft op exact drie CL groepsfase tickets (tenzij het via een loophole is met dat een team die lager in de nationale competitie geëindigd is, de EL wint bijv.).

https://en.wikipedia.org/(...)m_competition_quotas

[ afbeelding ]
afbeelding

Plek 6 geeft t.o.v. plek 7 recht op 2 CL groepsfase tickets (i.p.v. 1) en 1 EL groepsfase ticket (i.p.v. 0).
De regels veranderen vanaf volgend seizoen, er komen vier extra CL tickets en één daarvan gaat naar de nr3 van land nr5.
Makkelijk eerste
  donderdag 16 maart 2023 @ 12:18:06 #137
65940 Xurk
Burnside Deventer
pi_208405181
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 12:13 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
De regels veranderen vanaf volgend seizoen, er komen vier extra CL tickets en één daarvan gaat naar de nr3 van land nr5.
Ah, die wist ik nog niet! Bedankt ^O^ Om de #5 (Frankrijk) te achterhalen is een prima begin gemaakt maar er moet dan wel de komende twee seizoenen wederom minstens gelijkwaardig aan hen gepresteerd worden en dan zou Nederland in het seizoen dáárna mogelijk een derde ploeg kunnen afleveren inderdaad.

[edit] Ik vraag me eigenlijk wel af hoe relevant het is om zo ver vooruit te kijken aangezien de CL helemaal op de schop gaat over een paar jaar. Ik weet niet welke consequenties dat zal gaan hebben voor de ticekts verdeling zoals we er nu over spreken?
  donderdag 16 maart 2023 @ 12:21:22 #138
474254 GurneyIsBestOke
pi_208405241
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 12:13 schreef Boezeidekoe het volgende:
Maar de vraag is: Wil je wel meer clubs in Europa? Want dan krijg je een grotere deler en zodra het dan ff tegenzit(en dat gaat gebeuren) zak je weer als een baksteen en kun je helemaal opnieuw gaan beginnen met het verzamelen van puntjes in voorrondes.
Dat weet ik niet zo, het voordeel is dat clubs als Twente en FC Utrecht dan ook vast beleid kunnen voeren op basis van die ECL plekken. Gezien het lage niveau in die competities kunnen zij daar ook wel leuk meedoen en de nodige puntjes pakken, ze zullen daar geen slachtvoer zijn zoals zij (en Vitesse, Heerenveen etc) dat vroeger wel waren in de Europa League. De Portugese clubs vanaf plek 5 zijn slechter dan de Nederlandse subtop/middenmoot.
Makkelijk eerste
pi_208405350
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 12:13 schreef Boezeidekoe het volgende:
wat is dit voor een rare stelling?
natuurlijk wil je zoveel mogelijk clubs in Europa zo hoog mogelijk. Daar doe je het voor.
Natuurlijk is de kans dat je dan weer zakt, maar dat is inherent aan het systeem.

Om nu te zeggen "laten we maar niet zo hoog komen, want dan kunnen we weer zakken" is natuurlijk een vreemde insteek.
  donderdag 16 maart 2023 @ 12:57:39 #140
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_208405761
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 12:18 schreef Xurk het volgende:

[..]
Ah, die wist ik nog niet! Bedankt ^O^ Om de #5 (Frankrijk) te achterhalen is een prima begin gemaakt maar er moet dan wel de komende twee seizoenen wederom minstens gelijkwaardig aan hen gepresteerd worden en dan zou Nederland in het seizoen dáárna mogelijk een derde ploeg kunnen afleveren inderdaad.

[edit] Ik vraag me eigenlijk wel af hoe relevant het is om zo ver vooruit te kijken aangezien de CL helemaal op de schop gaat over een paar jaar. Ik weet niet welke consequenties dat zal gaan hebben voor de ticekts verdeling zoals we er nu over spreken?
Daar heeft hij het juist over. Die andere verdeling valt samen met de nieuwe opzet
pi_208407289
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2023 12:28 schreef koemleit het volgende:

[..]
natuurlijk wil je zoveel mogelijk clubs in Europa zo hoog mogelijk. Daar doe je het voor.
Natuurlijk is de kans dat je dan weer zakt, maar dat is inherent aan het systeem.

Om nu te zeggen "laten we maar niet zo hoog komen, want dan kunnen we weer zakken" is natuurlijk een vreemde insteek.
Komende jaren zal het wel stuivertje wisselen worden met Portugal aangezien die hetzelfde probleem hebben, maar 4 clubs die wat kunnen. Vorig seizoen hadden we echt een mazzeltje met Vitesse terwijl de Portugese 5-6 al 2 jaar op rij niet eens kwalificeren voor ucl. Maar dit jaar heeft Twente het ook al niet gered als 5e. Dus zodra wij dat 6e team krijgen zitten we vrees ik in een vergelijkbare situatie als Portugal.

Wordt echt tijd dat Twente en bijv Utrecht eens doorpakken ~O>

quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 12:13 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Zou wel genot zijn om die plek nét als die regel ingaat van de Fransjes af te pakken >:)
  donderdag 16 maart 2023 @ 15:54:39 #142
474254 GurneyIsBestOke
pi_208408387
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 14:45 schreef tjoptjop het volgende:

Zou wel genot zijn om die plek nét als die regel ingaat van de Fransjes af te pakken >:)
Dat geldt volgend seizoen al, en dat gaan we nog niet redden. Het verschil is zeven winstpartijen, Frankrijk heeft nog Nice in de race en wij Feyenoord en AZ.

Volgend seizoen is het verschil nog maar twee winstpartijen, waarbij Frankrijk een club meer stuurt maar wij een gunstigere deler hebben.
Makkelijk eerste
pi_208409008
Vorig jaar hadden we toch ook door een verschuiving een directe EL plaats? Wat moet daarvoor ook alweer gebeuren? Volgens mij als de winnaar CoL al kwalificeert is voor de EL of CL via eigen competitie toch?
  donderdag 16 maart 2023 @ 16:58:45 #144
474254 GurneyIsBestOke
pi_208409230
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 15:54 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Dat geldt volgend seizoen al, en dat gaan we nog niet redden. Het verschil is zeven winstpartijen, Frankrijk heeft nog Nice in de race en wij Feyenoord en AZ.

Volgend seizoen is het verschil nog maar twee winstpartijen, waarbij Frankrijk een club meer stuurt maar wij een gunstigere deler hebben.
Als toevoeging hieraan: de nr4 van Frankrijk komt wél in de vCL, de nr 5 en 6 in de EL en de nr7 in de vECL. Dat we volgend seizoen deze plekken al krijgen is onrealistisch, maar door de deler en doordat Feyenoord en AZ allebei met een gunstige uitgangspositie vanavond beginnen zou het verschil op de ranglijst naar nul gebracht kunnen worden.

Plat gezegd: blijven we komend seizoen Frankrijk voor, dan wordt de ticketverdeling voor de Eredivisie 2024/2025 (dus voor 25/26) zo dat je vier CL-plekken kan krijgen en daarnaast dat de nr6 zich direct kwalificeert voor de EL. Dat zou nu Sparta zijn _O-
Makkelijk eerste
pi_208409257
quote:
7s.gif Op donderdag 16 maart 2023 12:28 schreef koemleit het volgende:

[..]

Daarmee wil ik aangeven dat als je veel clubs afvaardigt, deze ook moeten presteren om je positie te behouden. Want zodra de prestaties tegenvallen krijg je weer minder clubs en die zullen meer moeite hebben om punten te halen, omdat ze meer voorrondes als ongeplaatste club moete gaan spelen. Het kan echt jaren duren voordat je dan weer uit die kelder bent. En het is al eens eerder gebeurd.
  donderdag 16 maart 2023 @ 17:28:55 #146
474254 GurneyIsBestOke
pi_208409597
quote:
0s.gif Op donderdag 16 maart 2023 17:00 schreef Boezeidekoe het volgende:

[..]
Daarmee wil ik aangeven dat als je veel clubs afvaardigt, deze ook moeten presteren om je positie te behouden. Want zodra de prestaties tegenvallen krijg je weer minder clubs en die zullen meer moeite hebben om punten te halen, omdat ze meer voorrondes als ongeplaatste club moete gaan spelen. Het kan echt jaren duren voordat je dan weer uit die kelder bent. En het is al eens eerder gebeurd.
Mee eens. Vanaf een bepaald punt wordt het ongunstig.

Feyenoord, Ajax en PSV zouden qua grootte nog wel ieder jaar CL kunnen spelen. AZ wel in de EL. Twente en Utrecht nog wel ECL, misschien Heerenveen, Groningen of Vitesse als ze het daar op de rit hebben. De rest heeft geen potentie tot meer vrees ik. Vallen de tickets een keer ongunstig uit, dan heeft het direct dusdanige consequenties dat je helemaal wegzakt. Dan moet je gaan hopen dat je altijd dezelfde top drie/vier hebt, en dat is ook niet leuk.

Haalt zo’n Sparta dan een keer CL, allemaal lachen, maar die financiële bonus die het oplevert gaat ze niet op de lange termijn helpen om de aansluiting te vinden met de Europese subtop ofzo. En in de tussentijd gaat je coëfficiënt eraan.

Die zesde plek is eigenlijk ideaal. Zelfs weer zevende worden zou ik niet erg vinden. Ook omdat uitstroom van de CL naar de EL is in de nieuwe opzet ook onmogelijk is, en door de constante financiële bonus die de CL dan oplevert is er een goede kans dat de traditionele top 3 qua middelen (nog) verder uitloopt op de rest van het land. Das ook niet prettig.

Dat kan echt hele vreemde situaties opleveren. Wil een club als Feyenoord dan daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de CL los van een incidentele uitschieter, dan moeten ze gaan begroten op vaste deelname. Maar die vaste deelname is afhankelijk van de Sparta’s en Utrechtjes van de wereld en hoe die Europees presteren. Echter, ze mogen dan ook weer nooit Feyenoord inhalen in de competitie, want dan verlies je alsnog die stabiele CL plek. Het is nooit helemaal goed.

TLDR: Iets met een servet en een tafellaken
Makkelijk eerste
pi_208410290
quote:
1s.gif Op donderdag 16 maart 2023 17:28 schreef GurneyIsBestOke het volgende:

[..]
Mee eens. Vanaf een bepaald punt wordt het ongunstig.

Feyenoord, Ajax en PSV zouden qua grootte nog wel ieder jaar CL kunnen spelen. AZ wel in de EL. Twente en Utrecht nog wel ECL, misschien Heerenveen, Groningen of Vitesse als ze het daar op de rit hebben. De rest heeft geen potentie tot meer vrees ik. Vallen de tickets een keer ongunstig uit, dan heeft het direct dusdanige consequenties dat je helemaal wegzakt. Dan moet je gaan hopen dat je altijd dezelfde top drie/vier hebt, en dat is ook niet leuk.

Haalt zo’n Sparta dan een keer CL, allemaal lachen, maar die financiële bonus die het oplevert gaat ze niet op de lange termijn helpen om de aansluiting te vinden met de Europese subtop ofzo. En in de tussentijd gaat je coëfficiënt eraan.

Die zesde plek is eigenlijk ideaal. Zelfs weer zevende worden zou ik niet erg vinden. Ook omdat uitstroom van de CL naar de EL is in de nieuwe opzet ook onmogelijk is, en door de constante financiële bonus die de CL dan oplevert is er een goede kans dat de traditionele top 3 qua middelen (nog) verder uitloopt op de rest van het land. Das ook niet prettig.

Dat kan echt hele vreemde situaties opleveren. Wil een club als Feyenoord dan daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de CL los van een incidentele uitschieter, dan moeten ze gaan begroten op vaste deelname. Maar die vaste deelname is afhankelijk van de Sparta’s en Utrechtjes van de wereld en hoe die Europees presteren. Echter, ze mogen dan ook weer nooit Feyenoord inhalen in de competitie, want dan verlies je alsnog die stabiele CL plek. Het is nooit helemaal goed.

TLDR: Iets met een servet en een tafellaken
Het ging inderdaad begin jaren 00 mis omdat een Heerenveen en Willem II opeens tweede werden in de competitie. Afgelopen jaren is de top 3/4 te sterk, ik zie niet heel snel zo'n stunt gebeuren de komende seizoenen.
pi_208413713
Hoppa, eerste 0,6 binnen. Hopen op een vol punt vanavond :7
  Redactie Frontpage donderdag 16 maart 2023 @ 21:35:04 #149
389368 crew  _UserName_
Nog niet geregistreerd.
pi_208414438
Sporting achter, goed nieuws dus met AZ voor.
Trotse papa van Jyske O+ 07-03-2025 O+
pi_208414612
quote:
2s.gif Op donderdag 16 maart 2023 21:35 schreef _UserName_ het volgende:
Sporting achter, goed nieuws dus met AZ voor.
Hoezo
Groot fan van User Wotte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')