bron: https://www.nu.nl/economie/6233348/met-inkomen-tot-45000-euro-kun-je-nu-rentevrij-duurzaam-lenen.htmlquote:"Met inkomen tot 45.000 euro kun je nu rentevrij duurzaam lenen"
Wie een (gezamenlijk) inkomen van maximaal 45.014 euro heeft, kan voortaan een rentevrije Energiebespaarlening aanvragen bij het Nationaal Warmtefonds. Het rentepercentage van 0 procent geldt voor de hele looptijd van goedgekeurde leningen.
De lening waarover geen rente betaald hoeft te worden, is nadrukkelijk bedoeld om mensen te stimuleren hun huis te verduurzamen en zo energie te besparen. Het Nationaal Warmtefonds is in 2013 opgericht en werkt in opdracht van de overheid.
"Huishoudens die in aanmerking komen, betalen gedurende de gehele looptijd van hun lening geen rente, ongeacht de ontwikkeling op de kapitaalmarkt", meldt het fonds.
De regeling moet in ieder geval twee jaar in stand blijven. "Daarna wordt geëvalueerd of de maatregel langer nodig is."
Met deze inflatie is dat een slechte keuze dus beter lenen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:34 schreef de_boswachter het volgende:
Lenen,lenen,lenen.
Sparen, sparen, sparen geen optie???
Sparen met een hoge energierekening kan erg tegenvallen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:34 schreef de_boswachter het volgende:
Lenen,lenen,lenen.
Grens is ¤45.000, niet ¤40.000quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:37 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Grens is wel laag in verhouding tot wat je nu zou kunnen krijgen aan hypotheek.
Genoeg mensen die niet in staat zijn om te sparen maar wel een hoge energierekening hebben. En al kan je dat wel, dan kan je beter nu lenen om een investering te doen die zichzelf terugbetaalt dan 10? jaar sparen en dan diezelfde investering te doen. Dan loop je 10 jaar besparing op je energiekosten mis, even los van de duurzaamheidsaspecten.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:34 schreef de_boswachter het volgende:
Lenen,lenen,lenen.
Dan zit je op 180-190k max. Gezien de prijzen nu kun je dan eigenlijk niet kopen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Grens is ¤45.000, niet ¤40.000
Het zal niet veel uitmaken maar toch.
Gezien het verleden heb ik zo het idee dat die gedachte niet echt speelt bij deze groepquote:Op dinsdag 1 november 2022 09:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Genoeg mensen die niet in staat zijn om te sparen maar wel een hoge energierekening hebben. En al kan je dat wel, dan kan je beter nu lenen om een investering te doen die zichzelf terugbetaalt dan 10? jaar sparen en dan diezelfde investering te doen. Dan loop je 10 jaar besparing op je energiekosten mis, even los van de duurzaamheidsaspecten.
Of juist wel. Want, dan heb je daar nog rendement op. Gratis lening is gratis.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je het geld hebt, zou ik niet gaan lenen.
Naja, ik zou me niet in de schulden steken als ik het geld had. Als je werkloos wordt kan de lening "gratis" zijn, je moet hem alsnog wel terugbetalen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Of juist wel. Want, dan heb je daar nog rendement op. Gratis lening is gratis.
Verwacht alleen niet dat veel mensen die aan de inkomenseis voldoen én een huis hebben én tienduizenden euro's vermogen.
Dat is ook het hele idee, want een regeling mag nooit teveel kosten.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:48 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Of juist wel. Want, dan heb je daar nog rendement op. Gratis lening is gratis.
Verwacht alleen niet dat veel mensen die aan de inkomenseis voldoen én een huis hebben én tienduizenden euro's vermogen.
Gasprijzen dalen momenteel vooral omdat de gasopslagen gevuld zijn en de vraag is afgenomen.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is ook het hele idee, want een regeling mag nooit teveel kosten.
Ik ben ook wel benieuwd wat de energieprijzen doen als de werkzaamheden eindelijk starten.
Je ziet nu al dat bouwmateriaal duurder wordt en energieprijzen dalen.
Dus duur bij weinig gebruik en goedkoper bij veel gebruik door huishoudens?quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:52 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gasprijzen dalen momenteel vooral omdat de gasvoorraden gevuld zijn.
Begin april moeten die gasvelden weer gevuld worden, de situatie met Rusland is tegen die tijd niet anders en LNG blijft duur gezien de manier waarop het verscheept wordt (hoge druk, gekoeld).
Daarnaast is de opbrengst niet vast en de kosten wel en dat die je dan bij een groep met weinig geld....quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:54 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Tot dat ze de regels veranderen en je ineens wel rente moet betalen. Zo rolt die onbetrouwbare overheid.
Als de regels veranderen dan kan je bij de rechter je gelijk halen. De overheid stelt immers dat de lening over de gehele looptijd rentevrij is. Met andere woorden: dom gelul van je.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:54 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Tot dat ze de regels veranderen en je ineens wel rente moet betalen. Zo rolt die onbetrouwbare overheid.
Er staat duidelijk bij dat gedurende de looptijd de rente 0% blijft, ongeacht de situatie op de financiële markten.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:54 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Je kan er vanuit gaan dat je facturen moet laten zien en van tevoren vertellen welke verbeteringen je gaat doorvoeren.quote:Op dinsdag 1 november 2022 09:58 schreef TAmaru het volgende:
Kan dit ook zonder eigen huis? Want dan ga ik wel even maximaal lenen en het ergens investeren. Rentevrij lenen ten tijden van enorme inflatie is natuurlijk het beste wat er is.
Ik ben benieuwd of mensen het eerst zelf moeten betalen alvorens het geld te mogen lenen mits de pot niet leeg is. Ik vrees het ergstequote:Op dinsdag 1 november 2022 09:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan er vanuit gaan dat je facturen moet laten zien en van tevoren vertellen welke verbeteringen je gaat doorvoeren.
Maar je kan het proberen.
Zoals ik het lees wordt het geld in een soort bouwdepot gestort, dus gaandeweg het project lever je de bonnen in en krijg je dat deel gestort.quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of mensen het eerst zelf moeten betalen alvorens het geld te mogen lenen mits de pot niet leeg is. Ik vrees het ergste
Maar kan je het bouwdepot aanvragen voordat je de opdrachten geeft of daarna? Hoe groot is de pot?quote:Op dinsdag 1 november 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zoals ik het lees wordt het geld in een soort bouwdepot gestort, dus gaandeweg het project lever je de bonnen in en krijg je dat deel gestort.
Dan zou dat hetzelfde werken als bij een hypotheek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |