abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206517319
quote:
"Met inkomen tot 45.000 euro kun je nu rentevrij duurzaam lenen"

Wie een (gezamenlijk) inkomen van maximaal 45.014 euro heeft, kan voortaan een rentevrije Energiebespaarlening aanvragen bij het Nationaal Warmtefonds. Het rentepercentage van 0 procent geldt voor de hele looptijd van goedgekeurde leningen.
De lening waarover geen rente betaald hoeft te worden, is nadrukkelijk bedoeld om mensen te stimuleren hun huis te verduurzamen en zo energie te besparen. Het Nationaal Warmtefonds is in 2013 opgericht en werkt in opdracht van de overheid.

"Huishoudens die in aanmerking komen, betalen gedurende de gehele looptijd van hun lening geen rente, ongeacht de ontwikkeling op de kapitaalmarkt", meldt het fonds.

De regeling moet in ieder geval twee jaar in stand blijven. "Daarna wordt geëvalueerd of de maatregel langer nodig is."
bron: https://www.nu.nl/economie/6233348/met-inkomen-tot-45000-euro-kun-je-nu-rentevrij-duurzaam-lenen.html

bron: https://www.warmtefonds.nl/nieuws/energiebespaarlening-met-0-rente-straks-voor-huishoudens-met-verzamelinkomen-tot-45014-per-jaar

bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-binnenlandse-zaken-en-koninkrijksrelaties/nieuws/2022/09/14/geen-rente-voor-mensen-met-kleinere-portemonnee-die-huis-willen-verduurzamen

Goede zaak, met eigen woning kan je nu "gratis" lenen om isolatie aan te brengen of je woning gasvrij te maken.
Neem je de juiste maatregelen dan is de maandelijkse besparing groter dan de aflossing van de lening.

Uiteraard zal er een groep ontevreden zijn omdat het verzamelinkomen hoger ligt maar dan alsnog kan je vrij goedkoop een energiebespaarlening afsluiten.

POLL
pi_206517346
Lenen,lenen,lenen.

Sparen, sparen, sparen geen optie???
U MAD?
pi_206517366
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:34 schreef de_boswachter het volgende:
Lenen,lenen,lenen.

Met deze inflatie is dat een slechte keuze dus beter lenen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:37:59 #4
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206517371

Grens is wel laag in verhouding tot wat je nu zou kunnen krijgen aan hypotheek.
pi_206517373
De overheid zal wel denken: wat kunnen we doen om te verduurzamen waar bijna niemand iets aan heeft.
Dan krijgt een ambtenaar een idee om een inkomensgrens te bedenken waarbij nagenoeg niemand een huis kan kopen en zeggen dat alleen die mensen ervoor in aanmerking komen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206517403
quote:
Lenen,lenen,lenen.

Sparen met een hoge energierekening kan erg tegenvallen.

De bedoeling is dat je dankzij de (juiste) maatregelen van zo'n energiebespaarlening een zoveel lagere energierekening krijgt dat de lening zichzelf praktisch terugverdient en je maandlasten tijdens het aflossen vrijwel gelijk blijven.

Dus in dit geval is lenen helemaal geen slecht idee.

Als je het geld hebt, zou ik niet gaan lenen.

Zo heb ik de energierekening van m'n moeder (die mijn 2e woning huurt) dankzij diverse maatregelen teruggebracht tot zo'n ¤50 per maand (zonnepanelen en airco om bij te verwarmen).
En dan heeft ze momenteel nog wel aardgas. Volgend jaar krijgt ze een warmtepomp en dan gaat het gas er geheel uit.

Mijn eigen woning is sinds 2018 gasvrij en mijn energierekening is sindsdien ¤5 voorschot en aan het eind zo'n ¤600 terug bij de afrekening.

Het verdient zicht (zeker bij de huidige energieprijzen) in een rap tempo terug.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-11-2022 09:48:55 ]
pi_206517409
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:37 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Grens is wel laag in verhouding tot wat je nu zou kunnen krijgen aan hypotheek.
Grens is ¤45.000, niet ¤40.000 :P
Het zal niet veel uitmaken maar toch.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:45:44 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206517419
quote:
Lenen,lenen,lenen.

Genoeg mensen die niet in staat zijn om te sparen maar wel een hoge energierekening hebben. En al kan je dat wel, dan kan je beter nu lenen om een investering te doen die zichzelf terugbetaalt dan 10? jaar sparen en dan diezelfde investering te doen. Dan loop je 10 jaar besparing op je energiekosten mis, even los van de duurzaamheidsaspecten.
Huilen dan.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:47:16 #9
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206517425
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Grens is ¤45.000, niet ¤40.000 :P
Het zal niet veel uitmaken maar toch.
Dan zit je op 180-190k max. Gezien de prijzen nu kun je dan eigenlijk niet kopen.
pi_206517427
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Genoeg mensen die niet in staat zijn om te sparen maar wel een hoge energierekening hebben. En al kan je dat wel, dan kan je beter nu lenen om een investering te doen die zichzelf terugbetaalt dan 10? jaar sparen en dan diezelfde investering te doen. Dan loop je 10 jaar besparing op je energiekosten mis, even los van de duurzaamheidsaspecten.
Gezien het verleden heb ik zo het idee dat die gedachte niet echt speelt bij deze groep
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:48:18 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206517435
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je het geld hebt, zou ik niet gaan lenen.
Of juist wel. Want, dan heb je daar nog rendement op. Gratis lening is gratis.

Verwacht alleen niet dat veel mensen die aan de inkomenseis voldoen én een huis hebben én tienduizenden euro's vermogen.
Huilen dan.
pi_206517448
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Verwacht alleen niet dat veel mensen die aan de inkomenseis voldoen én een huis hebben én tienduizenden euro's vermogen.
Naja, ik zou me niet in de schulden steken als ik het geld had. Als je werkloos wordt kan de lening "gratis" zijn, je moet hem alsnog wel terugbetalen.

Maar goed, die keuze is gelukkig niet aan mij ;)
pi_206517449
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat is ook het hele idee, want een regeling mag nooit teveel kosten.

Ik ben ook wel benieuwd wat de energieprijzen doen als de werkzaamheden eindelijk starten.
Je ziet nu al dat bouwmateriaal duurder wordt en energieprijzen dalen.
pi_206517459
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is ook het hele idee, want een regeling mag nooit teveel kosten.

Ik ben ook wel benieuwd wat de energieprijzen doen als de werkzaamheden eindelijk starten.
Je ziet nu al dat bouwmateriaal duurder wordt en energieprijzen dalen.
Gasprijzen dalen momenteel vooral omdat de gasopslagen gevuld zijn en de vraag is afgenomen.

We weten nog niet hoe streng de winter wordt, begin april moeten de gasopslagen weer gevuld worden, de situatie met Rusland is tegen die tijd niet anders en LNG blijft duur gezien de manier waarop het verscheept wordt (hoge druk, gekoeld).
pi_206517464
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gasprijzen dalen momenteel vooral omdat de gasvoorraden gevuld zijn.
Begin april moeten die gasvelden weer gevuld worden, de situatie met Rusland is tegen die tijd niet anders en LNG blijft duur gezien de manier waarop het verscheept wordt (hoge druk, gekoeld).
Dus duur bij weinig gebruik en goedkoper bij veel gebruik door huishoudens?
Ik zie het probleem niet en het blijft een glazen bol echter die lening is constant en voorspelbaar.
pi_206517468
Tot dat ze de regels veranderen en je ineens wel rente moet betalen. Zo rolt die onbetrouwbare overheid.
pi_206517479
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:54 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Tot dat ze de regels veranderen en je ineens wel rente moet betalen. Zo rolt die onbetrouwbare overheid.
Daarnaast is de opbrengst niet vast en de kosten wel en dat die je dan bij een groep met weinig geld....

Zo rot is de overheid dus.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:57:29 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206517485
quote:
Als de regels veranderen dan kan je bij de rechter je gelijk halen. De overheid stelt immers dat de lening over de gehele looptijd rentevrij is. Met andere woorden: dom gelul van je.
Huilen dan.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:57:41 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517489
Okay, dus mensen met een inkomen dat amper boven de inkomensgrens voor sociale huur uitkomt kunnen gratis lenen om hun koopwoning te verduurzamen?

Okay.
Als ze nou de NHG-grens een zouden hanteren tegen 5% ofzo, om dat maximale inkomen te bepalen.

Met de huidige regeling zullen het vooral gepensioneerden zijn die er gebruik van kunnen maken, waarvan sommigen een afgelost huis hebben en anderen juist een aflossingsvrije hypotheek die nog volledig open staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206517491
quote:
Er staat duidelijk bij dat gedurende de looptijd de rente 0% blijft, ongeacht de situatie op de financiële markten.
Dat gestook van je is nergens voor nodig.
pi_206517493
Kan dit ook zonder eigen huis? Want dan ga ik wel even maximaal lenen en het ergens investeren. Rentevrij lenen ten tijden van enorme inflatie is natuurlijk het beste wat er is.
Mja
pi_206517498
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:58 schreef TAmaru het volgende:
Kan dit ook zonder eigen huis? Want dan ga ik wel even maximaal lenen en het ergens investeren. Rentevrij lenen ten tijden van enorme inflatie is natuurlijk het beste wat er is.
Je kan er vanuit gaan dat je facturen moet laten zien en van tevoren vertellen welke verbeteringen je gaat doorvoeren.

Maar je kan het proberen.
pi_206517521
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan er vanuit gaan dat je facturen moet laten zien en van tevoren vertellen welke verbeteringen je gaat doorvoeren.

Maar je kan het proberen.
Ik ben benieuwd of mensen het eerst zelf moeten betalen alvorens het geld te mogen lenen mits de pot niet leeg is. Ik vrees het ergste
pi_206517535
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd of mensen het eerst zelf moeten betalen alvorens het geld te mogen lenen mits de pot niet leeg is. Ik vrees het ergste
Zoals ik het lees wordt het geld in een soort bouwdepot gestort, dus gaandeweg het project lever je de bonnen in en krijg je dat deel gestort.

Dan zou dat hetzelfde werken als bij een hypotheek.
pi_206517583
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoals ik het lees wordt het geld in een soort bouwdepot gestort, dus gaandeweg het project lever je de bonnen in en krijg je dat deel gestort.

Dan zou dat hetzelfde werken als bij een hypotheek.
Maar kan je het bouwdepot aanvragen voordat je de opdrachten geeft of daarna? Hoe groot is de pot?
pi_206517584
quote:
Overheden hebben 'parijs' onderhandeld en getekend en heeft in geen enkel verkiezingsprogramma gestaan. Vervolgens zijn ze de complete kosten aan het opleggen aan de maatschappij en economie.

'Wij willen iets dat jij doet, en jij betaalt er voor!'

Deze leningen moeten een subsidie zijn. Of er moet een staatsprogramma isoleren komen. Geen leningen en zoek het zelf maar uit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_206517598
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Overheden hebben 'parijs' onderhandeld en getekend en heeft in geen enkel verkiezingsprogramma gestaan. Vervolgens zijn ze de complete kosten aan het opleggen aan de maatschappij en economie.

Deze leningen moeten een subsidie zijn. Of er moet een staatsprogramma isoleren komen. Geen leningen en zoek het zelf maar uit.
Subsidies betaal jij ook.
pi_206517600
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Maar kan je het bouwdepot aanvragen voordat je de opdrachten geeft of daarna? Hoe groot is de pot?
Je krijgt het geld op je hypo en moet het binnen x tijd hebben uitgegeven aan je verbouwingen. Meestal is het 2 jaar dacht ik als ik het zo om me heen zie.
1947-2016
pi_206517608
quote:

[..]
Je zou er ook zelf even wat moeite in kunnen steken ipv alleen maar suggereren en vragen.
pi_206517609
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je krijgt het geld op je hypo en moet het binnen x tijd hebben uitgegeven aan je verbouwingen. Meestal is het 2 jaar dacht ik als ik het zo om me heen zie.
Ik ben benieuwd of dat klopt...
pi_206517622
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je zou er ook zelf even wat moeite in kunnen steken ipv alleen maar suggereren en vragen.
Ik kan de antwoorden op mijn vragen nergens terugvinden
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:11:38 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517623
quote:

[..]
Ik ga er vanuit dat je offertes nodig hebt om de lening aan te vragen en het op basis daarvan in een bouwdepot gaat.

Wij hadden bij het oude huis een energiebespaarlening en zodra de factuur kwam stuurde ik die op en betaalden zij.

Net als 2 jaar geleden met het bouwdepot voor ons huidige huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206517624
quote:

[..]

Subsidies zijn een herverdeling van belastingen. Waarom zouden huurders moeten meebetalen aan jouw slecht geïsoleerde koopwoning? ;)

Maar goed, je hoeft niets...
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:15:30 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517680
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je het geld van deze lening bij het Nationaal Warmtefonds in een bouwdepot van je hypotheek gestort krijgt.
Je hypotheekbank heeft wel wat anders te doen dan de administratie van het Nationaal Warmtefonds.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206517689
Goede zaak. Ik zou maximaal lenen en alles in bitcoin stoppen.
pi_206517691
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:16 schreef Gehrman het volgende:
Dat verbaast me niet :P

Maar je hebt het topic wel gelezen? :+
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:18:25 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517716
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:16 schreef Gehrman het volgende:
Ja, want met een offerte voor 2 bitcoin ga je ook echt zo'n lening krijgen...
Het is geen DUO waar je zelf kunt bepalen waar je het aan uitgeeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206517733
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:11 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik ga er vanuit dat je offertes nodig hebt om de lening aan te vragen en het op basis daarvan in een bouwdepot gaat.

Wij hadden bij het oude huis een energiebespaarlening en zodra de factuur kwam stuurde ik die op en betaalden zij.

Net als 2 jaar geleden met het bouwdepot voor ons huidige huis.
De laatste keer dat ik offertes aanvroeg was het voor de materialen een schatting en kwam er een narekening.
Hoe is dat nu?
pi_206517734
quote:
Dom gelul. Dit is een lening waarbij de rente vast staat voor de gehele duur. Daarnaast is nooit beloofd dat de rente van een studieschuld altijd 0% zou blijven. Iedereen die zich in de regels verdiept had, had dit kunnen weten.
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:24:06 #40
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206517764
Ja tuurlijk, nog meer mensen met weinig mogelijkheden extra laten lenen en dat vooral stimuleren. Topidee ^O^ :') :') :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:26:23 #41
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517785
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
De laatste keer dat ik offertes aanvroeg was het voor de materialen een schatting en kwam er een narekening.
Hoe is dat nu?
Geen idee, op ons hele huis was de meerwerknota ¤ 9.000 waarvan een groot deel in de extra werkzaamheden van de tegelzetter zaten.

Dus per saldo had de aannemer de boel behoorlijk goed ingeschat.

En van die ¤ 9.000 was ook nog eens ¤ 2.100 voor de woningborg garantie, dus al met al ¤ 6.900 meerwerk op een offerte van ¤ 378.600 bouwkosten, waarvan het gros vaststond, maar een deel op nacalculatie was.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 10:29:49 #42
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_206517810
quote:

[..]

Bij een subsidie moet je over het algemeen een deel ook zelf inleggen, dus dan moet je dat geld ook hebben.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_206517866
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:15 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je het geld van deze lening bij het Nationaal Warmtefonds in een bouwdepot van je hypotheek gestort krijgt.
Je hypotheekbank heeft wel wat anders te doen dan de administratie van het Nationaal Warmtefonds.
Ging hier over een bouwdepot.
1947-2016
pi_206517871
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:24 schreef Molo het volgende:
Ja tuurlijk, nog meer mensen met weinig mogelijkheden extra laten lenen en dat vooral stimuleren. Topidee ^O^ :') :') :')
Ik denk dat je iets te kort door de bocht gaat hier.

Juist in een slecht geïsoleerde woning heb je een relatief hoge energierekening en gooi je jaarlijks vele honderden tot duizenden Euro's weg.

Met zo'n energiebespaarlening investeer je direct in energiebesparing en de kans is groot dat de maandelijkse aflossing net zo hoog of zelfs lager is dan de besparing. De aflossing is tijdelijk, de besparing "eeuwig".

Wat vind je er van dat mensen nu ¤300 tot ¤500 (of zelfs meer) per maand weggooien aan een energierekening, waar ze niets voor terugkrijgen behalve dure warmte? Topidee?
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:35:50 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517890
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ging hier over een bouwdepot.
Deze lening zal ook in een bouwdepot komen, en niet bij je hypotheekbank.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:37:00 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517901
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:24 schreef Molo het volgende:
Als hun maandelijkse energierekening daarmee van ¤ 800 naar ¤ 450 gaat is het een fantastisch idee.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:37:54 #47
37248 BertV
Klei indiaan
pi_206517911
Wiens brood men eet... helemaal afhankelijk van de overheid.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_206517913
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Subsidies zijn een herverdeling van belastingen. Waarom zouden huurders moeten meebetalen aan jouw slecht geïsoleerde koopwoning? ;)

Maar goed, je hoeft niets...
Was al B toen we het kochten vorig jaar en dat was voor het isoleren van het dak in de eetkamer en het vervangen van dubbelglas naar isolatieglas rondom. Staan nog meer dingen op de planning dus kom bij mij niet aan.

Waarom zou een overheid mensen op deze enorme kosten jagen omdat zij zich ergens aan gecommitteerd hebben? Dat verwacht ik ook een dikke effort van een overheid dit ook mogelijk te maken en te bekostigen. Het is immers niet iets waar het electoraat zich over heeft uitgesproken.

Subsidie is inderdaad een herverdeling van belastingen. Klopt. Die de samenleving al heeft betaald aan die overheid die vervolgens dus zelf komt met nog meer verplichte kosten.

Kommaaraf.
1947-2016
pi_206517921
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Bij een subsidie moet je over het algemeen een deel ook zelf inleggen, dus dan moet je dat geld ook hebben.
Of een staatsprogramma. Is ook prima. Dan is het geen subsidie maar gewoon een gift.
1947-2016
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:39:58 #50
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206517930
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als hun energierekening daarmee van ¤ 800 naar ¤ 450 gaat is het een fantastisch idee.
Ja dat klopt. Maar die lening moet ook weer terugbetaald worden en dan zitten we tegen die tijd in een recessie en is dit de groep die het extra moeilijk krijgt.

Een extra lening die in je nek hijgt bij die groep is niet meest ideale wat er is

Ja, achteraf is het mooi wonen, maar jezus man, we hebben het al járen over energiezuinig maken van woningen. Deze paniekmaatregelen waren helemaal niet nodig geweest als mensen eens vooruit zouden denken. Had daar als overheid op ingezet, mensen over toekomst laten nadenken en daarin faciliteren
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 10:40:10 #51
16180 crew  CoolGuy
pi_206517932
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Of een staatsprogramma. Is ook prima. Dan is het geen subsidie maar gewoon een gift.
Ja, alles moet maar gratis zijn en gegeven worden wat van de overheid komt, ik weet het, maar de realiteit is dat dat gewoon niet zo is, en dat geld moet ook ergens vandaan komen.
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:40:19 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517933
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:37 schreef BertV het volgende:
Dan isoleer je je huis vooral niet en betaal je je blauw aan de energieleverancier.
Vangt de overheid extra belasting.

Mag allemaal.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206517934
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:37 schreef BertV het volgende:
Vind ik wat overdreven.

Mensen met een hypotheek ontvangen nu ook al HRA en hebben misschien ook andere aftrekposten of subsidies.

Als je daar principieel problemen mee hebt, dan moet je dat ook allemaal weigeren.

Een renteloze lening ga je bij de Rabobank nu eenmaal niet krijgen, dus prima dat de overheid garant staat voor die rente.
pi_206517949
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:37 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als hun maandelijkse energierekening daarmee van ¤ 800 naar ¤ 450 gaat is het een fantastisch idee.
En vervolgens ga je er nog geen steek mee vooruit want die energie rekening gaat wel naar beneden, maar het verschil betaal je alsnog om die lening terug te betalen.

En wat nu als je gaat verhuizen? Blijf je dan die lening aflossen op je oude pand? Of blijft die achter bij het huis?
In beide scenario's:
- kut want je betaalt voor een ander
- kut want dit komt op de hypotheek waardoor de maandlasten hoger zijn waardoor het huis dus maandelijks duurder is.

Dit is ronduit een kutidee.
1947-2016
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 10:42:01 #55
16180 crew  CoolGuy
pi_206517954
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:39 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja dat klopt. Maar die lening moet ook weer terugbetaald worden en dan zitten we tegen die tijd in een recessie en is dit de groep die het extra moeilijk krijgt.

Een extra lening die in je nek hijgt bij die groep is niet meest ideale wat er is

Ja, achteraf is het mooi wonen, maar jezus man, we hebben het al járen over energiezuinig maken van woningen. Deze paniekmaatregelen waren helemaal niet nodig geweest als mensen eens vooruit zouden denken. Had daar als overheid op ingezet, mensen over toekomst laten nadenken en daarin faciliteren
Dat hebben ze gedaan want subsidies bij het leven. Maar als je als individu andere keuzes maakt omdat die andere keuzes NU plezier opleveren in plaats van LATER voordeel, dan zijn dat de keuzes van die mensen zelf.

Het is niet pas sinds deze oorlog dat isoleren etc bekend is he, kom op. Dat kan al jaren en jaren en jaren, maar als je dat niet doet, ja, prima, dat is dan ook een keuze. Maar keuzes hebben consequenties.
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:42:36 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517962
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Waarom?
De rente is nu ook al een gift.
Je hoeft niet te isoleren hè, je mag je doorwaaiwoning gewoon as is laten.
Maar dan ook niet janken als je de energierekening niet meer kunt betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 10:43:31 #57
16180 crew  CoolGuy
pi_206517974
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarom?
De rente is nu ook al een gift.
Je hoeft niet te isoleren hè, je mag je doorwaaiwoning gewoon as is laten.
Maar dan ook niet janken als je de energierekening niet meer kunt betalen.
Jawel, want allemaal die dingen moéten door de overheid opgelost worden, gratis, en ook nog gisteren. 0,0 eigen verantwoordelijkheid, want dat is vies.
pi_206517975
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Was al B toen we het kochten vorig jaar en dat was voor het isoleren van het dak in de eetkamer en het vervangen van dubbelglas naar isolatieglas rondom. Staan nog meer dingen op de planning dus kom bij mij niet aan.

Waarom zou een overheid mensen op deze enorme kosten jagen omdat zij zich ergens aan gecommitteerd hebben? Dat verwacht ik ook een dikke effort van een overheid dit ook mogelijk te maken en te bekostigen. Het is immers niet iets waar het electoraat zich over heeft uitgesproken.

Subsidie is inderdaad een herverdeling van belastingen. Klopt. Die de samenleving al heeft betaald aan die overheid die vervolgens dus zelf komt met nog meer verplichte kosten.

Kommaaraf.
De overheid hoeft toch niet bij alles je handje vast te houden?
Het is jouw woning, jouw keuze voor die woning, jouw keuze om of te isoleren of duur te stoken.

En het electoraat spreekt zich over heel veel dingen niet uit.
We hebben een parlementaire democratie. Je geeft de volksvertegenwoordiging daarbij deels een "carte blanche".

Ik heb niet gestemd voor een kerncentrale maar de kans is toch dat er 1 of meerdere gaan komen.
Deal with it, doe ik ook.
pi_206517982
quote:

[..]

Of van de gasbaten een economie gecreëerd die energiezuinig is, alternatieve bronnen gebruikt met geïsoleerde huizen enzo. Of in een allemachtig staatsfonds te proppen wat investeert in de toekomst.

Maar wie ben ik. Politici vonden het een mooier idee om vervroegd pensioen voor 55+'ers mogelijk te maken, een betuwelijn neer te leggen en met een hoge snelheidslijn te gaan rijden.
1947-2016
pi_206517983
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En vervolgens ga je er nog geen steek mee vooruit want die energie rekening gaat wel naar beneden, maar het verschil betaal je alsnog om die lening terug te betalen.
Ja, maar die lening is eindig, die is een keer afgelost.
Je energierekening niet, die betaal je in principe tot je dood.
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:45:34 #61
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206517999
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat hebben ze gedaan want subsidies bij het leven. Maar als je als individu andere keuzes maakt omdat die andere keuzes NU plezier opleveren in plaats van LATER voordeel, dan zijn dat de keuzes van die mensen zelf.

Het is niet pas sinds deze oorlog dat isoleren etc bekend is he, kom op. Dat kan al jaren en jaren en jaren, maar als je dat niet doet, ja, prima, dat is dan ook een keuze. Maar keuzes hebben consequenties.
Ja dat bedoel ik ook

Voor de domme mensen die alleen in de dag van vandaag leven zou je nog extra laag niveau kennissessies kunnen houden maar verder is het idd nogal debiel gesteld.

Was handiger geweest dat Samantha en Marcel isolatie en dubbel glas hadden genomen paar jaar terug ipv op zomervakantie naar Turkije en shoppen in Londen.
In goeie tijden beeeeeetje vooruit kijken naar de dag van morgen en mindere tijden. Man man man
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:45:40 #62
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206518002
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En wat nu als je gaat verhuizen? Blijf je dan die lening aflossen op je oude pand? Of blijft die achter bij het huis?
In beide scenario's:
- kut want dit komt op de hypotheek waardoor de maandlasten hoger zijn waardoor het huis dus maandelijks duurder is.

Dit is ronduit een kutidee.
Dan heb je dus meer comfort en een lagere energierekening, het verschil in energierekening kan gebruikt worden om de lening te betalen.

En als je verhuist los je de resterende schuld op de energiebespaarlening af met de opbrengst van je huis.
Die opbrengst zal met een B-label ook hoger zijn dan met een E-label.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206518003
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Leuk man, zoals gezegd:

In beide scenario's:
1947-2016
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:46:56 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206518012
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:45 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Leuk man, zoals gezegd:

In beide scenario's:
Wat is dat toch voor rare vraag joh, die vraag stel je toch ook niet als het om je hypotheek gaat?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:47:21 #65
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206518018
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De mensen die tot op heden niet bedacht hebben hun eigen woning te isoleren, lijken me niet het soort mensen wat deze leningen massaal netjes volledig terug gaan betalen eigenlijk
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 10:47:53 #66
16180 crew  CoolGuy
pi_206518024
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:46 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat is dat toch voor rare vraag joh, die vraag stel je toch ook niet als het om je hypotheek gaat?
Het alternatief is 'ik wil per definitie op alles wat de overheid doet zeiken', maar dat bekt niet zo lekker.
pi_206518032
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De overheid hoeft toch niet bij alles je handje vast te houden?
Het is jouw woning, jouw keuze voor die woning, jouw keuze om of te isoleren of duur te stoken.
FOUT.
Ik heb niet gekozen voor parijs. Heeft nergens in een verkiezingsprogramma gestaan. Dat was er opeens.
Dan verwacht ik dat de overheid het ook mogelijk maakt en niet afwimpelt op een ander.

quote:
En het electoraat spreekt zich over heel veel dingen niet uit.
We hebben een parlementaire democratie. Je geeft de volksvertegenwoordiging daarbij deels een "carte blanche".

Ik heb niet gestemd voor een kerncentrale maar de kans is toch dat er 1 of meerdere gaan komen.
Deal with it, doe ik ook.
Daar kan je dan weer wel over stemmen, want dat gaat wel in een verkiezingsprogramma. Meerdere partijen praten daar nu al over in hun energievisie.
1947-2016
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:49:41 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206518046
quote:

[..]

Als je bij een energierekening van ¤ 450 per maand ipv ¤ 800 per maand de maandelijkse aflossing van de lening niet meer kunt betalen dan zou je de energierekening van ¤ 800 ook niet kunnen betalen...
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206518066
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:47 schreef Molo het volgende:

[..]
De mensen die tot op heden niet bedacht hebben hun eigen woning te isoleren, lijken me niet het soort mensen wat deze leningen massaal netjes volledig terug gaan betalen eigenlijk
Ik durf er een deurwaarder om te verwedden dat ze dat wel doen ;)
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 10:53:10 #70
16180 crew  CoolGuy
pi_206518076
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:45 schreef Molo het volgende:

[..]
Ja dat bedoel ik ook

Voor de domme mensen die alleen in de dag van vandaag leven zou je nog extra laag niveau kennissessies kunnen houden maar verder is het idd nogal debiel gesteld.

Was handiger geweest dat Samantha en Marcel isolatie en dubbel glas hadden genomen paar jaar terug ipv op zomervakantie naar Turkije en shoppen in Londen.
In goeie tijden beeeeeetje vooruit kijken naar de dag van morgen en mindere tijden. Man man man
Nou de Samantha's en Marcels van deze wereld zijn de snuggersten niet, en waarom isoleren als gas geen drol kost? Dan kunnen we van dat geld wel leukere dingen doen. En daar hebben ze dan ook nog eens volledig gelijk in want vakantie is leuker dan isoleren.

Alleen als de realiteit verandert dan kun je de verwarming niet meer aanzetten omdat je 800 euro per maand moet betalen. Maar dan hebben ze altijd nog de herinnering aan Bodrum die hun warm houdt toch?

Toch?
pi_206518077
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan heb je dus meer comfort en een lagere energierekening, het verschil in energierekening kan gebruikt worden om de lening te betalen.

Wat gaan die mensen er dan op vooruit? Hoe worden die mensen exact geholpen?
Behalve dan dat er weer een ander op parasiteert in de vorm van de isoleerder.
quote:
En als je verhuist los je de resterende schuld op de energiebespaarlening af met de opbrengst van je huis.
Die opbrengst zal met een B-label ook hoger zijn dan met een E-label.
En wat als je huizenprijs gekelderd is vanwege een daling in huizenprijs. Zit je alweer met de gebakken peren.
Juist weer bij de groep die het niet of moeilijk kan dragen.

Niemand heeft hier iets aan als het niet gewoon een gift of overheidsprogramma is:
Verder wat sjorsie zegt:

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:38 schreef sjorsie1982 het volgende:
De overheid zal wel denken: wat kunnen we doen om te verduurzamen waar bijna niemand iets aan heeft.
Dan krijgt een ambtenaar een idee om een inkomensgrens te bedenken waarbij nagenoeg niemand een huis kan kopen en zeggen dat alleen die mensen ervoor in aanmerking komen.
Dit is voor de bühne. Typisch weer een cda/vvd66 ideetje.
1947-2016
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:53:50 #72
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206518084
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:48 schreef Red_85 het volgende:

[..]
FOUT.
Ik heb niet gekozen voor parijs. Heeft nergens in een verkiezingsprogramma gestaan. Dat was er opeens.
Dan verwacht ik dat de overheid het ook mogelijk maakt en niet afwimpelt op een ander.
[..]
Daar kan je dan weer wel over stemmen, want dat gaat wel in een verkiezingsprogramma. Meerdere partijen praten daar nu al over in hun energievisie.
Over klimaat en duurzaamheid is gewoon gesproken voor Parijs 2015, ook in de partijprogramma's. In de verkiezingsprogramma's staat ook niet specifiek "kerncentrale X MW op locatie Y". Dus volgens jouw redenatie zou niemand ervoor gekozen hebben.

Daarnaast "wimpelt" de overheid per definitie alles af op een ander: er is alleen belastinggeld om ofwel linksom ofwel rechtsom uit te geven.
Huilen dan.
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:56:18 #73
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206518106
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:47 schreef Molo het volgende:

[..]
Maar hun hypotheek en energierekening betalen ze wel netjes?

Hoe kom je er toch bij dat mensen er maar een beetje vrijblijvend mee om zouden gaan qua aflossen?
Waarom denk je dat?

Het is gewoon een annuïtaire lening waarvan op voorhand vaststaat hoelang hij loopt en wat je maandbedrag is.
En de kans dat je de lening krijgt met een negatieven BKR-registratie lijkt me vrij klein.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:58:05 #74
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206518121
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:49 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je bij een energierekening van ¤ 450 per maand ipv ¤ 800 per maand de maandelijkse aflossing van de lening niet meer kunt betalen dan zou je de energierekening van ¤ 800 ook niet kunnen betalen...
Klopt
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:58:51 #75
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206518129
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou de Samantha's en Marcels van deze wereld zijn de snuggersten niet, en waarom isoleren als gas geen drol kost? Dan kunnen we van dat geld wel leukere dingen doen. En daar hebben ze dan ook nog eens volledig gelijk in want vakantie is leuker dan isoleren.

Alleen als de realiteit verandert dan kun je de verwarming niet meer aanzetten omdat je 800 euro per maand moet betalen. Maar dan hebben ze altijd nog de herinnering aan Bodrum die hun warm houdt toch?

Toch?
Yep

Wie dan leeft, wie dan zorgt

YOLO mensen :B
  dinsdag 1 november 2022 @ 10:59:10 #76
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206518135
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dit is voor de bühne. Typisch weer een cda/vvd66 ideetje.
Een CDA/VVD/D66 idee en dan de inkomensgrens voor het huishouden op ¤ 45.000 zetten :')

Ja, dat is echt iets waar de achterban wat mee kan :N
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_206518137
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Wat gaan die mensen er dan op vooruit? Hoe worden die mensen exact geholpen?
Behalve dan dat er weer een ander op parasiteert in de vorm van de isoleerder.
Die mensen gaan er op vooruit op het moment dat de lening is afgelost en de energierekening nog steeds structureel laag is.

Dat is je net al uitgelegd maar dat negeer je structureel.

En ja, als je iets laat doen aan iets, dan is er iemand die daar van profiteert.
Ik weet niet wat jij voor werk doet maar ik neem aan dat je jezelf niet als "parasiet" ziet omdat je ergens geld voor vraagt.
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 11:00:12 #78
16180 crew  CoolGuy
pi_206518147
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:59 schreef Leandra het volgende:
Een CDA/VVD/D66 idee en dan de inkomensgrens voor het huishouden op ¤ 45.000 zetten :')

Ja, dat is echt iets waar de achterban wat mee kan :N
Ook dat is wederom het onderbuikje. Dat bekt wel lekker, want even lekker afgeven op de overheid, maar dat is oude wijn in nieuwe zakken.
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:00:15 #79
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206518148
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar hun hypotheek en energierekening betalen ze wel netjes?

Hoe kom je er toch bij dat mensen er maar een beetje vrijblijvend mee om zouden gaan qua aflossen?
Waarom denk je dat?

Het is gewoon een annuïtaire lening waarvan op voorhand vaststaat hoelang hij loopt en wat je maandbedrag is.
En de kans dat je de lening krijgt met een negatieven BKR-registratie lijkt me vrij klein.
Het komt er extra bij allemaal, bovenop huidige lasten.
Om te voorkomen wat vandaag de dag speelt qua prijsstijgingen, in de duurste periode dat moeten aanpakken

Waarom hebben zulke mensen niet veel eerder geïsoleerd/verduurzaamd? Dat is de kern van het probleem
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 11:01:16 #80
16180 crew  CoolGuy
pi_206518162
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:00 schreef Molo het volgende:

[..]
Om te voorkomen wat vandaag de dag speelt qua prijsstijgingen, in de duurste periode dat moeten aanpakken

Waarom hebben zulke mensen niet veel eerder geïsoleerd/verduurzaamd? Dat is de kern van het probleem
Dat zei ik al eerder. Sommige mensen konden niet. Sommige mensen konden wel maar deden niet (YOLO), en weer andere mensen konden wel en deden ook.
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:02:27 #81
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206518179
quote:
Je begrijpt dat het idee is dat je ongeveer evenveel, of meer, bespaart op je energierekening dan je aan die lening kwijt bent? Als je denkt dat die lening je meer kost dan oplevert dan moet je er niet aan beginnen. Het is geen verplichting.
Huilen dan.
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:02:31 #82
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_206518180
quote:
Lenen,lenen,lenen.

Rentevrij sparen kan al best een tijdje.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:02:36 #83
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206518182
quote:

[..]

Je verandert niets met de "waarom hebben ze het niet eerder gedaan" vraag.

Als je wilt dat er iets gebeurt dan moet je de mogelijkheid scheppen en met een 0% lening is er absoluut sprake van een mogelijkheid.

Alleen een beetje jammer dat de groep die er gebruik van kan maken door de inkomensgrens zo klein is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:02:42 #84
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206518185
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zei ik al eerder. Sommige mensen konden niet. Sommige mensen konden wel maar deden niet (YOLO), en weer andere mensen konden wel en deden ook.
Krijg je van jarenlang visieloos en strategieloos handelen met zijn allen

Nah ja, zal allemaal wel. Heb er toch geen invloed op dus wens vooral de mensen die klem zitten nu sterkte toe
pi_206518194
quote:

[..]
Als je met de maatregelen een gelijk of hoger bedrag op je energierekening kan besparen, dan komt het er niet bovenop. Dan verschuift het naar het aflossen van je lening. Maar die lening is eindig, de besparing op je energierekening "eeuwig".

quote:
Omdat alles allemaal de schuld is van de politiek en ze niet voor Parijs gestemd hebben :+
pi_206518196
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Die mensen gaan er op vooruit op het moment dat de lening is afgelost en de energierekening nog steeds structureel laag is.

Dat is je net al uitgelegd maar dat negeer je structureel.

En ja, als je iets laat doen aan iets, dan is er iemand die daar van profiteert.
Ik weet niet wat jij voor werk doet maar ik neem aan dat je jezelf niet als "parasiet" ziet omdat je ergens geld voor vraagt.
Dat is dus over een jaartje of 10/20/30
Hier moet je direct iets aan hebben. Direct het moment dat je maandlasten aanzienlijk naar beneden gaan. Niet pas 'nadat' de lening is afgelost.
1947-2016
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:04:42 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206518207
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hier moet je direct iets aan hebben. Direct het moment dat je maandlasten aanzienlijk naar beneden gaan. Niet pas 'nadat' de lening is afgelost.
Nou, dan doen ze het toch niet?
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 11:04:45 #88
16180 crew  CoolGuy
pi_206518208
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dan had je jaren geleden toen het een en ander nog een stuk goedkoper was al moeten beginnen, want immers; jouw huis, jouw verantwoordelijkheid.

Als je dat niet doet is dat prima, maar dan verandert de realiteit en dan moord en brand schreeuwen omdat dat makkelijker is dan zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je shit gaat dan niet helpen.
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:04:53 #89
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_206518211
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Je begrijpt dat het idee is dat je ongeveer evenveel, of meer, bespaart op je energierekening dan je aan die lening kwijt bent? Als je denkt dat die lening je meer kost dan oplevert dan moet je er niet aan beginnen. Het is geen verplichting.
Ja die begrijp ik wel ;)

Ik vrees vooral voor het terug moeten betalen voor die groep.
En hoop dat zij ook begrijpen dat het niet gratis geld is

Want in een recessie etc de groep die de meeste klappen vangt. En dan blijft die lening gewoon staan, en als molensteen om de nek hangen.
pi_206518217
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je verandert niets met de "waarom hebben ze het niet eerder gedaan" vraag.

Als je wilt dat er iets gebeurt dan moet je de mogelijkheid scheppen en met een 0% lening is er absoluut sprake van een mogelijkheid.

Alleen een beetje jammer dat de groep die er gebruik van kan maken door de inkomensgrens zo klein is.
Naja, er is natuurlijk ook nog de energiebespaarlening met relatief lage lening voor mensen met een hoger inkomen. En die rente is ook nog aftrekbaar.

Dus ik zou niet zo negatief willen zien.

Maar juist voor de laagste inkomens is er nu nog een extra voordeel in de vorm van "geen rente".
pi_206518218
quote:

[..]

Als je het goed doorberekent dan zie je dat de besparing aan energiekosten door de isolatiemaatregelen hoger zijn dan het bedrag aan aflossing van de lening die je moet terugbetalen. Dus nee het komt er niet bovenop. Het is juist een besparing van je vaste lasten met als enige nadeel dat je een schuld aangaat.
pi_206518224
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ook dat is wederom het onderbuikje. Dat bekt wel lekker, want even lekker afgeven op de overheid, maar dat is oude wijn in nieuwe zakken.
Moet een overheid maar een keer gaan komen met ideeën die wel werken en niet mijlenver van de samenleving af staan, onuitvoerbaar zijn of eigenlijk net niet haalbaar zijn.

Een overheid kan maar 1 ding doen om geen gezeur te krijgen: door het goed te doen. En laat de rutte/kaag administratie nu net daar heel slecht in zijn. Gezien alles wat opeens een 'crisis' wordt.
1947-2016
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:06:41 #93
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206518241
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naja, er is natuurlijk ook nog de energiebespaarlening met relatief lage lening voor mensen met een hoger inkomen. En die rente is ook nog aftrekbaar.

Dus ik zou niet zo negatief willen zien.

Maar juist voor de laagste inkomens is er nu nog een extra voordeel in de vorm van "geen rente".
Dat weet ik, maar deze grens is gewoon erg laag, het is de inkomensgroep die of geen eigen woning heeft, of al heel lang een eigen woning heeft en met pensioen is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 11:06:45 #94
16180 crew  CoolGuy
pi_206518242
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Moet een overheid maar een keer gaan komen met ideeën die wel werken en niet mijlenver van de samenleving af staan, onuitvoerbaar zijn of eigenlijk net niet haalbaar zijn.

Een overheid kan maar 1 ding doen om geen gezeur te krijgen: door het goed te doen. En laat de rutte/kaag administratie nu net daar heel slecht in zijn. Gezien alles wat opeens een 'crisis' wordt.
Ja dat weet ik wel, jouw stokpaardje is zeiken op de overheid. En dat kun je tot het einde der tijden doen, maar volgende maand valt gewoon weer die energierekening op de mat en die zal toch betaald moeten worden.
pi_206518264
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:05 schreef Red_85 het volgende:

[..]

De meeste van die crisis hebben Duitsland, UK of Frankrijk nu ook.
Het is nu eenmaal een klote tijd qua samenloop van omstandigheden, je kan niet alles "Den Haag" aanrekenen.

Maar het is wel lekker makkelijk om de schuld van alles in je leven bij de politiek en anderen te leggen, dan hoef je nooit verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen situatie of hoe je daar in terecht bent gekomen.
pi_206518299
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat weet ik, maar deze grens is gewoon erg laag, het is de inkomensgroep die of geen eigen woning heeft, of al heel lang een eigen woning heeft en met pensioen is.
Ik weet niet, het is dat in 2018 mijn situatie sterk veranderde, anders had ik nu ook ruimschoots binnen die groep gevallen.

Ik verdiende bij lange na geen ¤45.000 maar had wel een eigen woning.
Die woning is nu m'n 2e woning en ik heb 'm al flink aangepakt en de energierekening voor de huurder (m'n moeder) is nog ¤50 per maand.
En dat is best netjes voor een hoekwoning uit 1972 (en dan ben ik nog niet eens klaar want warmtepomp komt volgend jaar).

Ik kan alleen maar zeggen: isoleren werkt, een warmtepomp werkt, zonnepanelen werken.
pi_206518337
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan had je jaren geleden toen het een en ander nog een stuk goedkoper was al moeten beginnen, want immers; jouw huis, jouw verantwoordelijkheid.

Als je dat niet doet is dat prima, maar dan verandert de realiteit en dan moord en brand schreeuwen omdat dat makkelijker is dan zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je shit gaat dan niet helpen.
Niet aankomen bij mij met je vinger. Gelukkig heb ik wel de middelen en ben ik bij kennis om die maatregelen te treffen, want wij willen wel zo veel mogelijk onafhankelijk worden van die kutenergiemaatschappijen, klote accijnzen op belastingen en genaai van de overheid.

Maar weet je wat de factor is? Een ROI die direct naar je toe komt, die al vanaf 1 jaar gaat werken als je een veel lager maandbedrag krijgt. Dat is het belangrijkste element ipv al die mooie greenwashing termen en goedgevoelpraterij. $, ¤, dinero, quanto costare, daar gaat het om. En als die pas over 10 jaar een keer naar je toe komt, en zeker bij die groep, waarom zou je dan nu iets doen?
1947-2016
  Moderator dinsdag 1 november 2022 @ 11:13:39 #98
16180 crew  CoolGuy
pi_206518357
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Niet aankomen bij mij met je vinger. Gelukkig heb ik wel de middelen en ben ik bij kennis om die maatregelen te treffen, want wij willen wel zo veel mogelijk onafhankelijk worden van die kutenergiemaatschappijen, klote accijnzen op belastingen en genaai van de overheid.

Maar weet je wat de factor is? Een ROI die direct naar je toe komt, die al vanaf 1 jaar gaat werken als je een veel lager maandbedrag krijgt. Dat is het belangrijkste element ipv al die mooie greenwashing termen en goedgevoelpraterij. $, ¤, dinero, quanto costare, daar gaat het om. En als die pas over 10 jaar een keer naar je toe komt, en zeker bij die groep, waarom zou je dan nu iets doen?
Omdat je dat 10 jaar geleden ook dacht, en nu kost gas ineens 3,5 euro de kuub of wat het ook is. Dáárom. En omdat je dat 10 jaar geleden dacht, en 1 jaar geleden ook, zit je nu met een rekening van 800 euro. Daarom.
pi_206518426
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik vind dat de overheid genoeg doet. Het is je eigen woning, je eigen verantwoordelijkheid.
Een lening zonder extra kosten of lage rente vind ik zeer schappelijk.

Je kan wel met subsidies gaan strooien maar:
- iedere woning verkeert in een andere staat en heeft meer of minder budget nodig
- subsidies moeten eerst opgehaald worden als belasting, je betaalt het als werkende gewoon zelf
- waarom zou een huurder moeten meebetalen aan jouw koopwoning?
- een lening zorgt voor betere keuzes bij het aanpakken van een woning, immers: je moet de lening ook terugbetalen dus wil je dat de besparing groter is dan je maandtermijnen van je lening
  dinsdag 1 november 2022 @ 11:18:35 #100
168739 Red_85
'echt wel'
pi_206518437
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 11:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Omdat je dat 10 jaar geleden ook dacht, en nu kost gas ineens 3,5 euro de kuub of wat het ook is. Dáárom. En omdat je dat 10 jaar geleden dacht, en 1 jaar geleden ook, zit je nu met een rekening van 800 euro. Daarom.
Als je 10 jaar terug iets deed aan je huis en je kon het betalen, laten we zeggen, zonnepanelen, dan had je daar direct profijt van.
Die groep gaat hier geen direct profijt van krijgen. Alleen maar nadelen. Het verschil in energierekening mogen ze dokken voor een of andere vage lening die je bij godsgratie na 622 voorwaarden van de overheid krijgt en zodra je je toko verkoopt, heb je nog eens dikke last omdat het een mega hap is uit je overwaarde.

Zet het voor die groep om in een gift of maak er een staatsprogramma van. Doe wat met die belachelijke energiebelastingen en -accijnzen.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')