abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206517319
quote:
"Met inkomen tot 45.000 euro kun je nu rentevrij duurzaam lenen"

Wie een (gezamenlijk) inkomen van maximaal 45.014 euro heeft, kan voortaan een rentevrije Energiebespaarlening aanvragen bij het Nationaal Warmtefonds. Het rentepercentage van 0 procent geldt voor de hele looptijd van goedgekeurde leningen.
De lening waarover geen rente betaald hoeft te worden, is nadrukkelijk bedoeld om mensen te stimuleren hun huis te verduurzamen en zo energie te besparen. Het Nationaal Warmtefonds is in 2013 opgericht en werkt in opdracht van de overheid.

"Huishoudens die in aanmerking komen, betalen gedurende de gehele looptijd van hun lening geen rente, ongeacht de ontwikkeling op de kapitaalmarkt", meldt het fonds.

De regeling moet in ieder geval twee jaar in stand blijven. "Daarna wordt geëvalueerd of de maatregel langer nodig is."
bron: https://www.nu.nl/economie/6233348/met-inkomen-tot-45000-euro-kun-je-nu-rentevrij-duurzaam-lenen.html

bron: https://www.warmtefonds.nl/nieuws/energiebespaarlening-met-0-rente-straks-voor-huishoudens-met-verzamelinkomen-tot-45014-per-jaar

bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-binnenlandse-zaken-en-koninkrijksrelaties/nieuws/2022/09/14/geen-rente-voor-mensen-met-kleinere-portemonnee-die-huis-willen-verduurzamen

Goede zaak, met eigen woning kan je nu "gratis" lenen om isolatie aan te brengen of je woning gasvrij te maken.
Neem je de juiste maatregelen dan is de maandelijkse besparing groter dan de aflossing van de lening.

Uiteraard zal er een groep ontevreden zijn omdat het verzamelinkomen hoger ligt maar dan alsnog kan je vrij goedkoop een energiebespaarlening afsluiten.

POLL
pi_206517346
Lenen,lenen,lenen.

Sparen, sparen, sparen geen optie???
U MAD?
pi_206517366
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:34 schreef de_boswachter het volgende:
Lenen,lenen,lenen.

Met deze inflatie is dat een slechte keuze dus beter lenen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:37:59 #4
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206517371

Grens is wel laag in verhouding tot wat je nu zou kunnen krijgen aan hypotheek.
pi_206517373
De overheid zal wel denken: wat kunnen we doen om te verduurzamen waar bijna niemand iets aan heeft.
Dan krijgt een ambtenaar een idee om een inkomensgrens te bedenken waarbij nagenoeg niemand een huis kan kopen en zeggen dat alleen die mensen ervoor in aanmerking komen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206517403
quote:
Lenen,lenen,lenen.

Sparen met een hoge energierekening kan erg tegenvallen.

De bedoeling is dat je dankzij de (juiste) maatregelen van zo'n energiebespaarlening een zoveel lagere energierekening krijgt dat de lening zichzelf praktisch terugverdient en je maandlasten tijdens het aflossen vrijwel gelijk blijven.

Dus in dit geval is lenen helemaal geen slecht idee.

Als je het geld hebt, zou ik niet gaan lenen.

Zo heb ik de energierekening van m'n moeder (die mijn 2e woning huurt) dankzij diverse maatregelen teruggebracht tot zo'n ¤50 per maand (zonnepanelen en airco om bij te verwarmen).
En dan heeft ze momenteel nog wel aardgas. Volgend jaar krijgt ze een warmtepomp en dan gaat het gas er geheel uit.

Mijn eigen woning is sinds 2018 gasvrij en mijn energierekening is sindsdien ¤5 voorschot en aan het eind zo'n ¤600 terug bij de afrekening.

Het verdient zicht (zeker bij de huidige energieprijzen) in een rap tempo terug.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-11-2022 09:48:55 ]
pi_206517409
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:37 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Grens is wel laag in verhouding tot wat je nu zou kunnen krijgen aan hypotheek.
Grens is ¤45.000, niet ¤40.000 :P
Het zal niet veel uitmaken maar toch.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:45:44 #8
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206517419
quote:
Lenen,lenen,lenen.

Genoeg mensen die niet in staat zijn om te sparen maar wel een hoge energierekening hebben. En al kan je dat wel, dan kan je beter nu lenen om een investering te doen die zichzelf terugbetaalt dan 10? jaar sparen en dan diezelfde investering te doen. Dan loop je 10 jaar besparing op je energiekosten mis, even los van de duurzaamheidsaspecten.
Huilen dan.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:47:16 #9
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206517425
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Grens is ¤45.000, niet ¤40.000 :P
Het zal niet veel uitmaken maar toch.
Dan zit je op 180-190k max. Gezien de prijzen nu kun je dan eigenlijk niet kopen.
pi_206517427
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:45 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Genoeg mensen die niet in staat zijn om te sparen maar wel een hoge energierekening hebben. En al kan je dat wel, dan kan je beter nu lenen om een investering te doen die zichzelf terugbetaalt dan 10? jaar sparen en dan diezelfde investering te doen. Dan loop je 10 jaar besparing op je energiekosten mis, even los van de duurzaamheidsaspecten.
Gezien het verleden heb ik zo het idee dat die gedachte niet echt speelt bij deze groep
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:48:18 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206517435
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je het geld hebt, zou ik niet gaan lenen.
Of juist wel. Want, dan heb je daar nog rendement op. Gratis lening is gratis.

Verwacht alleen niet dat veel mensen die aan de inkomenseis voldoen én een huis hebben én tienduizenden euro's vermogen.
Huilen dan.
pi_206517448
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Verwacht alleen niet dat veel mensen die aan de inkomenseis voldoen én een huis hebben én tienduizenden euro's vermogen.
Naja, ik zou me niet in de schulden steken als ik het geld had. Als je werkloos wordt kan de lening "gratis" zijn, je moet hem alsnog wel terugbetalen.

Maar goed, die keuze is gelukkig niet aan mij ;)
pi_206517449
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:48 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dat is ook het hele idee, want een regeling mag nooit teveel kosten.

Ik ben ook wel benieuwd wat de energieprijzen doen als de werkzaamheden eindelijk starten.
Je ziet nu al dat bouwmateriaal duurder wordt en energieprijzen dalen.
pi_206517459
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat is ook het hele idee, want een regeling mag nooit teveel kosten.

Ik ben ook wel benieuwd wat de energieprijzen doen als de werkzaamheden eindelijk starten.
Je ziet nu al dat bouwmateriaal duurder wordt en energieprijzen dalen.
Gasprijzen dalen momenteel vooral omdat de gasopslagen gevuld zijn en de vraag is afgenomen.

We weten nog niet hoe streng de winter wordt, begin april moeten de gasopslagen weer gevuld worden, de situatie met Rusland is tegen die tijd niet anders en LNG blijft duur gezien de manier waarop het verscheept wordt (hoge druk, gekoeld).
pi_206517464
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gasprijzen dalen momenteel vooral omdat de gasvoorraden gevuld zijn.
Begin april moeten die gasvelden weer gevuld worden, de situatie met Rusland is tegen die tijd niet anders en LNG blijft duur gezien de manier waarop het verscheept wordt (hoge druk, gekoeld).
Dus duur bij weinig gebruik en goedkoper bij veel gebruik door huishoudens?
Ik zie het probleem niet en het blijft een glazen bol echter die lening is constant en voorspelbaar.
pi_206517468
Tot dat ze de regels veranderen en je ineens wel rente moet betalen. Zo rolt die onbetrouwbare overheid.
pi_206517479
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:54 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Tot dat ze de regels veranderen en je ineens wel rente moet betalen. Zo rolt die onbetrouwbare overheid.
Daarnaast is de opbrengst niet vast en de kosten wel en dat die je dan bij een groep met weinig geld....

Zo rot is de overheid dus.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:57:29 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206517485
quote:
Als de regels veranderen dan kan je bij de rechter je gelijk halen. De overheid stelt immers dat de lening over de gehele looptijd rentevrij is. Met andere woorden: dom gelul van je.
Huilen dan.
  dinsdag 1 november 2022 @ 09:57:41 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206517489
Okay, dus mensen met een inkomen dat amper boven de inkomensgrens voor sociale huur uitkomt kunnen gratis lenen om hun koopwoning te verduurzamen?

Okay.
Als ze nou de NHG-grens een zouden hanteren tegen 5% ofzo, om dat maximale inkomen te bepalen.

Met de huidige regeling zullen het vooral gepensioneerden zijn die er gebruik van kunnen maken, waarvan sommigen een afgelost huis hebben en anderen juist een aflossingsvrije hypotheek die nog volledig open staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206517491
quote:
Er staat duidelijk bij dat gedurende de looptijd de rente 0% blijft, ongeacht de situatie op de financiële markten.
Dat gestook van je is nergens voor nodig.
pi_206517493
Kan dit ook zonder eigen huis? Want dan ga ik wel even maximaal lenen en het ergens investeren. Rentevrij lenen ten tijden van enorme inflatie is natuurlijk het beste wat er is.
Mja
pi_206517498
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:58 schreef TAmaru het volgende:
Kan dit ook zonder eigen huis? Want dan ga ik wel even maximaal lenen en het ergens investeren. Rentevrij lenen ten tijden van enorme inflatie is natuurlijk het beste wat er is.
Je kan er vanuit gaan dat je facturen moet laten zien en van tevoren vertellen welke verbeteringen je gaat doorvoeren.

Maar je kan het proberen.
pi_206517521
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 09:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je kan er vanuit gaan dat je facturen moet laten zien en van tevoren vertellen welke verbeteringen je gaat doorvoeren.

Maar je kan het proberen.
Ik ben benieuwd of mensen het eerst zelf moeten betalen alvorens het geld te mogen lenen mits de pot niet leeg is. Ik vrees het ergste
pi_206517535
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd of mensen het eerst zelf moeten betalen alvorens het geld te mogen lenen mits de pot niet leeg is. Ik vrees het ergste
Zoals ik het lees wordt het geld in een soort bouwdepot gestort, dus gaandeweg het project lever je de bonnen in en krijg je dat deel gestort.

Dan zou dat hetzelfde werken als bij een hypotheek.
pi_206517583
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2022 10:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zoals ik het lees wordt het geld in een soort bouwdepot gestort, dus gaandeweg het project lever je de bonnen in en krijg je dat deel gestort.

Dan zou dat hetzelfde werken als bij een hypotheek.
Maar kan je het bouwdepot aanvragen voordat je de opdrachten geeft of daarna? Hoe groot is de pot?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')