abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 00:18:58 #1
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206473085
Het kan je haast niet zijn ontgaan, de afgelopen jaren wordt alles met betrekking tot klimaatverandering breeduit gemeten in de media en de politiek. En dan het liefst op een zo'n angstaanjagende en hysterische wijze. Elke dag dat er ook maar een afwijkend of opvallend weerfenomeen is, wordt dit direct belicht, iets dat vroeger niet het geval was.





Is het enkel voor de clicks of zit er meer achter? Waarom worden burgers zo bang gemaakt? En geloof je zelf in klimaatverandering of niet? Zo ja, wat moeten we er aan doen? Kortom, alles over klimaatverandering en de hysterie in de media en de politiek kan hier door een BNW-lens worden besproken.

10 jaren plan van de VN:

Carbon emissions: Absolute and per capita reductions of 25% by 2025 and 45% by 2030.
Electricity consumption: Per capita reductions of 20% by 2025 and 35% by 2030.
Renewable energy: 40% by 2025 and 80% by 2030 of consumed electricity.
Commercial air travel: Per capita emissions reductions of 10% by 2025 and 15% by 2030.
Events: 100% of events (over 300 participants) meet established sustainability standards.
Climate neutrality: 100% of unavoidable carbon emissions are offset yearly from 2019 via certified carbon credits.
Operational efficiencies: demonstrated long term economic benefits from the Plan implementation.
Sustainable Development co-benefits: demonstrated increase in climate smart infrastructure and other sustainable development benefits to local communities from Plan implementation.

https://www.un.org/manage(...)-climate-action-plan
https://www.weforum.org/topics/climate-change



Tijd inderdaad voor een eigen topic, alle klimaatwaanzin kan nu hier.

8-)
Lach met een schone bips
pi_206474842
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 21:12 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wat zou er dan in de krant moeten staan over klimaat?
Waarom moet het klimaat de hele tijd nieuws zijn? We weten inmiddels wel dat het klimaat aan het veranderen is. Er worden talloze initiatieven genomen om de opwarming van de aarde te verminderen. Wat heeft het dan nog voor zin om elke kleine afwijking van het gemiddelde breed te gaan uitmeten in de media?
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 23:15 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Los van dat letterlijk elke dag wel een hitterecord ergens is en dat niet op de voorpagina staat of uberhaupt ergens van belang. Hier heb je een kaartje van de VS die ik voor het gemak even voor waar aanneem: https://pudding.cool/2022/03/weather-map/ Koude-records een stuk minder, gek genoeg.
Opmerkelijk dat je deze kaart direct maar even voor waar hebt aangenomen. Ik zat even te kijken wat voor site/blog dit is ..
quote:
Visual essays are an emerging form of journalism. Some of the most complex, debated topics get lost in “too long; didn’t read” 10,000-word articles. Visual storytelling makes ideas more accessible—or so goes the adage “a picture is worth a thousand words.”

We believe in journalism that denounces false equivalence, one that can explicitly say Black Lives Matter, one that never views human rights as partisan issues, and one that believes a person's own experiences are central to strong storytelling.

We hope to be a place that centers and amplifies voices that have long been ignored. We strive for our journalism to be one of key making, not gate keeping, and we won't shy away from stories that tackle racism, sexism, and classism head on.

We are committed to listening, learning, making changes, and being proactive in the fight for equity, inclusion, and racial and social justice.

We're a small group that operates as a collective rather than hierarchical team.
Haha, BLM, social justice, sexism, classism, equity, inclusion :') _O-

Dit klinkt niet als een hele objectieve en neutrale groep "journalisten". Kortom, waarom zou dit nu een goede bron zijn als het om het klimaat gaat? - Knip-

[ Bericht 1% gewijzigd door Jippie op 28-10-2022 10:57:13 ]
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206474974
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 10:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom moet het klimaat de hele tijd nieuws zijn? We weten inmiddels wel dat het klimaat aan het veranderen is. Er worden talloze initiatieven genomen om de opwarming van de aarde te verminderen. Wat heeft het dan nog voor zin om elke kleine afwijking van het gemiddelde breed te gaan uitmeten in de media?
[..]
Opmerkelijk dat je deze kaart direct maar even voor waar hebt aangenomen. Ik zat even te kijken wat voor site/blog dit is ..
[..]
Haha, BLM, social justice, sexism, classism, equity, inclusion :') _O-

Dit klinkt niet als een hele objectieve en neutrale groep "journalisten". Kortom, waarom zou dit nu een goede bron zijn als het om het klimaat gaat? - Knip-
Heel topic vol hier met mensen die het nog steeds allemaal nep vinden en denken dat ze wakker zijn als ze naar oliemiljardairs luisteren. Daarom is het nieuws.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jippie op 28-10-2022 10:58:06 ]
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:55:46 #4
485843 crew  Jippie
pi_206474984
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 10:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Waarom moet het klimaat de hele tijd nieuws zijn? We weten inmiddels wel dat het klimaat aan het veranderen is. Er worden talloze initiatieven genomen om de opwarming van de aarde te verminderen. Wat heeft het dan nog voor zin om elke kleine afwijking van het gemiddelde breed te gaan uitmeten in de media?
[..]
Opmerkelijk dat je deze kaart direct maar even voor waar hebt aangenomen. Ik zat even te kijken wat voor site/blog dit is ..
[..]
Haha, BLM, social justice, sexism, classism, equity, inclusion :') _O-

Dit klinkt niet als een hele objectieve en neutrale groep "journalisten". Kortom, waarom zou dit nu een goede bron zijn als het om het klimaat gaat? Het valt mij vanuit dat oogpunt wel op dat jouw vermeende kritische blik van als het om bronnen gaat (want volgens mij hadden wij hier laatst nog een discussie over) als sneeuw voor de zon verdwijnt zodra er iets wordt gevonden dat jouw eigen confirmation bias weet te bevestigen.
Kritiek op het topic onderwerp is prima maar blijf weg van persoonlijke aanvallen :R
pi_206475044
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 10:55 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Heel topic vol hier met mensen die het nog steeds allemaal nep vinden en denken dat ze wakker zijn als ze naar oliemiljardairs luisteren. Daarom is het nieuws.
En waarom zou het een probleem zijn dat sommigen mensen een eigen mening hebben gevormd over klimaatverandering? Hoe had je het bijvoorbeeld liever gezien?
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 10:55 schreef Jippie het volgende:

[..]
Kritiek op het topic onderwerp is prima maar blijf weg van persoonlijke aanvallen :R
Dit is geen persoonlijke aanval, er wordt slechts iets geconstateerd. Als iemand zegt A te doen, maar B doet is dat simpelweg nogal tegenstrijdig. En ik geef dit trouwens ook nog op een nette manier aan zonder schuttingtaal.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:12:59 #6
485843 crew  Jippie
pi_206475161
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En waarom zou het een probleem zijn dat sommigen mensen een eigen mening hebben gevormd over klimaatverandering? Hoe had je het bijvoorbeeld liever gezien?
[..]
Dit is geen persoonlijke aanval, er wordt slechts iets geconstateerd. Als iemand zegt A te doen, maar B doet is dat simpelweg nogal tegenstrijdig. En ik geef dit trouwens ook nog op een nette manier aan zonder schuttingtaal.
Als strooi je met rozenblaadjes, het blijft een persoonlijke aanval. Niet meer doen.
pi_206475185
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:02 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
En waarom zou het een probleem zijn dat sommigen mensen een eigen mening hebben gevormd over klimaatverandering? Hoe had je het bijvoorbeeld liever gezien?
[..]
Dit is geen persoonlijke aanval, er wordt slechts iets geconstateerd. Als iemand zegt A te doen, maar B doet is dat simpelweg nogal tegenstrijdig. En ik geef dit trouwens ook nog op een nette manier aan zonder schuttingtaal.
Het is een probleem, omdat die mensen ook stemrecht hebben en juridisch dwars kunnen liggen bij duurzame projecten en dat ook doen. Daarnaast is het een teken dat we een enorm narcisme probleem hebben in Nederland met daarbij ook alle sociale gevolgen. Na het lezen van 3 faceboekgroepen en het kijken van 2 YouTube filmpjes onder de noemer “onderzoek” is je “eigen” mening namelijk helemaal niet zo relevant of nuttig bij complexe problemen.
pi_206475289
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:12 schreef Jippie het volgende:

[..]
Als strooi je met rozenblaadjes, het blijft een persoonlijke aanval. Niet meer doen.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb het idee dat je spijkers op laag water aan het zoeken bent. Er was totaal geen slechte intentie bij mijn post. Maar goed, hier gaan we het verder ook niet over eens worden. Jij bent crew, ik niet, dus het staat je vrij posts aan te passen. Ik vind het sowieso al positief dat je niet hele posts gaat verwijderen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:15 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het is een probleem, omdat die mensen ook stemrecht hebben en juridisch dwars kunnen liggen bij duurzame projecten en dat ook doen. Daarnaast is het een teken dat we een enorm narcisme probleem hebben in Nederland met daarbij ook alle sociale gevolgen. Na het lezen van 3 faceboekgroepen en het kijken van 2 YouTube filmpjes onder de noemer “onderzoek” is je “eigen” mening namelijk helemaal niet zo relevant of nuttig bij complexe problemen.
Dus eigenlijk zou iedereen volgens jou min of meer hetzelfde moeten stemmen? Dat kun je vergeten natuurlijk, dat is gewoon niet hoe de wereld werkt. Ik begrijp ook niet wat dit met narcisme te maken zou hebben. Je zult je er toch echt bij moeten neerleggen dat niet iedereen over dit onderwerpt denkt zoals jij en anderen. Het is juist vrij narcistisch dat jij blijkbaar het idee dat wél iedereen het met jou en nog wat anderen eens zouden moeten zijn.

Daarnaast creëer je voor jezelf ook nog eens een heel vertekend beeld over hoe mensen tot bepaalde conclusies komen. Om mijzelf als voorbeeld te nemen, ik doe dat niet op basis van twee YouTube filmpjes en een groep op Facebook. Ik ben sowieso al sinds een paar jaar van Facebook af.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:23:14 #9
485843 crew  Jippie
pi_206475808
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb het idee dat je spijkers op laag water aan het zoeken bent. Er was totaal geen slechte intentie bij mijn post. Maar goed, hier gaan we het verder ook niet over eens worden. Jij bent crew, ik niet, dus het staat je vrij posts aan te passen. Ik vind het sowieso al positief dat je niet hele posts gaat verwijderen.
[..]

Ik realiseer mij dat ik soms wat pietluttig overkom, maar tussen Feedback en een persoonlijke aanval zit vaak een flinterdun lijntje. Omdat het best wat gemoedelijker kan in BNW zit ik daar bovenop. Probeer zo veel mogelijk je, jij, jouw te vermijden in je comments, dan hou je eventuele feedback/ kritiek wat algemener.

Het verwijderen van hele posts vanwege een paar ongewenste zinnen doe ik niet want ik ben mij goed bewust hoeveel tijd en energie users in een comment steken en ik respecteer dat. Het is wel priegelwerk voor mij, maar dat heb ik graag voor jullie over.
  vrijdag 28 oktober 2022 @ 12:39:52 #10
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_206475968
Het is 28 okt en zit buiten in de zon net 20graden, afgelopen zomer enorme hitte golf.
Laatste elf steden tocht is al weer bijna 25 jaar geleden.
Zegt eigenlijk al genoeg
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_206476019
Klimaatverandering kan niemand ontkennen. Klimaatcrisis wordt hooguit gecreëerd. Ga er ook niet meer over in discussie, tenzij we het eerst even kunnen hebben over geo-engineering chemtrail ellende. :)
pi_206476147
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 11:28 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

[..]
Dus eigenlijk zou iedereen volgens jou min of meer hetzelfde moeten stemmen? Dat kun je vergeten natuurlijk, dat is gewoon niet hoe de wereld werkt. Ik begrijp ook niet wat dit met narcisme te maken zou hebben. Je zult je er toch echt bij moeten neerleggen dat niet iedereen over dit onderwerpt denkt zoals jij en anderen. Het is juist vrij narcistisch dat jij blijkbaar het idee dat wél iedereen het met jou en nog wat anderen eens zouden moeten zijn.

Daarnaast creëer je voor jezelf ook nog eens een heel vertekend beeld over hoe mensen tot bepaalde conclusies komen. Om mijzelf als voorbeeld te nemen, ik doe dat niet op basis van twee YouTube filmpjes en een groep op Facebook. Ik ben sowieso al sinds een paar jaar van Facebook af.
Wist al dat je hier naartoe wilde gaan toen je vroeg: wat wil je eraan doen dan!?

Nee niet iedereen hoeft hetzelfde te stemmen. Bijvoorbeeld de vraag wil ik meer of meer buitenlanders in de straat is namelijk een persoonlijke voorkeur. Over economie zijn er ook heel wat ideeën met zo hun voor en nadelen en het is ook niet bepaald een harde wetenschap waar je een gegarandeerde uitkomst hebt bij beleid X.

Er zijn echter ook zaken die geen persoonlijke voorkeur zijn. Vaccinaties werken, de aarde is rond en er is bewezen klimaatverandering veroorzaakt door mensen. Als je over dit soort onderwerpen gaat doen alsof de mening van stratenlegger Piet of die van hoogleraar klimaatwetenschappen Jan even belangrijk zijn, dan gaat er iets fout.

Wat gaan we vervolgens doen aan die klimaatverandering, is dan weer wel helemaal open voor discussie, want dan komen we weer op verschillende belangen van mensen waar geen harde waarheid inzit.

Gefeliciteerd dat je niet in de facebook of youtube fuik zit, maar een heel groot deel van de "wakkere" medemens zit daar wel in.
pi_206476487
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 12:39 schreef theguyver het volgende:
Het is 28 okt en zit buiten in de zon net 20graden, afgelopen zomer enorme hitte golf.
Laatste elf steden tocht is al weer bijna 25 jaar geleden.
Zegt eigenlijk al genoeg
Zomers kunnen een hittegolf hebben, dat is normaal. En in oktober kan het gewoon nog 20 graden worden. Wist je dat er bijvoorbeeld in 1953 op 25 oktober 18,3 graden werd gemeten. En in 1968 op 31 oktober een temperatuur van 19,9 graden.

En de Elfstedentocht is nooit een jaarlijks fenomeen geweest. Dan moeten alle omstandigheden nét goed zijn. Mede daardoor is deze tocht sinds 1909, ook nog maar 15 keer gereden. En zo was er bijvoorbeeld tussen 1963 en 1985 ook meer dan twee decennia geen Elfstedentocht.

Maar het grote verschil is dat vroeger mensen niets achter dit soort dingen zochten. Maar nu zijn velen compleet geïndoctrineerd om van elke vermeend afwijking in het weer helemaal panisch te worden. Dát is dus klimaathysterie.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 13:00 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wist al dat je hier naartoe wilde gaan toen je vroeg: wat wil je eraan doen dan!?

Nee niet iedereen hoeft hetzelfde te stemmen. Bijvoorbeeld de vraag wil ik meer of meer buitenlanders in de straat is namelijk een persoonlijke voorkeur. Over economie zijn er ook heel wat ideeën met zo hun voor en nadelen en het is ook niet bepaald een harde wetenschap waar je een gegarandeerde uitkomst hebt bij beleid X.

Er zijn echter ook zaken die geen persoonlijke voorkeur zijn. Vaccinaties werken, de aarde is rond en er is bewezen klimaatverandering veroorzaakt door mensen. Als je over dit soort onderwerpen gaat doen alsof de mening van stratenlegger Piet of die van hoogleraar klimaatwetenschappen Jan even belangrijk zijn, dan gaat er iets fout.

Wat gaan we vervolgens doen aan die klimaatverandering, is dan weer wel helemaal open voor discussie, want dan komen we weer op verschillende belangen van mensen waar geen harde waarheid inzit.

Gefeliciteerd dat je niet in de facebook of youtube fuik zit, maar een heel groot deel van de "wakkere" medemens zit daar wel in.
Maar nu sla je toch een andere toon aan dan in je vorige post. Daar stelde je nog het een probleem zou zijn dat mensen anders denken over klimaatverandering omdat deze ook stemrecht hebben en juridisch dwars kunnen gaan liggen met betrekking tot verduurzamen. De realiteit is dat simpelweg niet iedereen klimaatverandering even belangrijk vindt en sommigen hechten meer waarde aan andere beleidsproblemen.

En dan heb ik het nog niet eens over de aanpak van klimaatverandering voor degenen die daar wél iets aan willen doen. Zo ben ik bijvoorbeeld zelf een groot voorstander van een flinke investering in meer kernenergie. Nou, daar moet je bij GroenLinks, PvdD, Volt en BIJ1 niet mee aankomen, terwijl dit soort partijen zich juist enorm uitspreken voor een veel intensievere aanpak van klimaatverandering.

Dit benadrukt hoe complex deze kwestie is, en het is dus niet zo zwart-wit als sommigen graag zouden willen. Waarbij men de maatschappij nog wel eens wil opdelen in twee groepen mensen: de vermeend intelligente mensen die zich enorm zorgen maken over klimaatverandering en een groep zwakzinnigen (de zogeheten 'wappies') die met een IQ van 55 de hele dag op Facebook en vage blogs zitten en daardoor denken dat klimaatverandering niet echt is.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206476702
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 13:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Maar nu sla je toch een andere toon aan dan in je vorige post. Daar stelde je nog het een probleem zou zijn dat mensen anders denken over klimaatverandering omdat deze ook stemrecht hebben en juridisch dwars kunnen gaan liggen met betrekking tot verduurzamen. De realiteit is dat simpelweg niet iedereen klimaatverandering even belangrijk vindt en sommigen hechten meer waarde aan andere beleidsproblemen.

En dan heb ik het nog niet eens over de aanpak van klimaatverandering voor degenen die daar wél iets aan willen doen. Zo ben ik bijvoorbeeld zelf een groot voorstander van een flinke investering in meer kernenergie. Nou, daar moet je bij GroenLinks, PvdD, Volt en BIJ1 niet mee aankomen, terwijl dit soort partijen zich juist enorm uitspreken voor een veel intensievere aanpak van klimaatverandering.

Dit benadrukt hoe complex deze kwestie is, en het is dus niet zo zwart-wit als sommigen graag zouden willen. Waarbij men de maatschappij nog wel eens wil opdelen in twee groepen mensen: de vermeend intelligente mensen die zich enorm zorgen maken over klimaatverandering en een groep zwakzinnigen (de zogeheten 'wappies') die met een IQ van 55 de hele dag op Facebook en vage blogs zitten en daardoor denken dat klimaatverandering niet echt is.
Vermoeiend praatje dit. Je wilde net zelf heel graag horen dat mensen met een andere mening de gevangenis in moesten, want dan kon je mij lekker makkelijk wegzetten. Dat lukte helaas niet. Nu probeer je mij weer te pakken op toon, maar dat doe je door heel slecht te lezen en mij woorden in de mond te leggen.

Ik zei bijvoorbeeld nergens dat mensen die klimaatverandering door mensen ontkennen dom zijn. Was dat maar zo. Met dom zijn of iets niet weten is niks mis. Ik ben ook best wel dom en heb van 99% van de wereld totaal geen weet. Daarom ga ik naar de tandarts met kiespijn, de automonteur bij pech en als zo'n beetje iedere relevante wetenschapper zegt dat kolen verbranden een slecht idee is, dan zal daar vast ook wel een kern van waarheid inzitten.

Daarom zei ik net narcisme. Want dat is het als de tandarts wel eventjes gaat uitleggen hoe de automonteur zijn werk moet doen. Je hebt er geen kennis over, maar weet het wel beter. En voor de FvD'ers op rioolratten jacht gaan voor m'n deur. Wikipedia:

quote:
Narcisme is gedrag dat wordt gekenmerkt door een obsessie met het eigen uiterlijk of de eigen persoonlijkheid, een overdadige zelfbewondering, egoïsme, drang tot overheersing, niet-realistische ambitie en een gebrek aan empathie.
pi_206478748
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 14:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Vermoeiend praatje dit. Je wilde net zelf heel graag horen dat mensen met een andere mening de gevangenis in moesten, want dan kon je mij lekker makkelijk wegzetten. Dat lukte helaas niet. Nu probeer je mij weer te pakken op toon, maar dat doe je door heel slecht te lezen en mij woorden in de mond te leggen.
[..]
Nee hoor, over een gevangenis heb ik het niet gehad. En ook probeer ik je geen woorden in de mond te leggen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 14:01 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik zei bijvoorbeeld nergens dat mensen die klimaatverandering door mensen ontkennen dom zijn. Was dat maar zo. Met dom zijn of iets niet weten is niks mis. Ik ben ook best wel dom en heb van 99% van de wereld totaal geen weet. Daarom ga ik naar de tandarts met kiespijn, de automonteur bij pech en als zo'n beetje iedere relevante wetenschapper zegt dat kolen verbranden een slecht idee is, dan zal daar vast ook wel een kern van waarheid inzitten.
Ik heb ook nergens gesteld dat jij dit zou zeggen, ik benoem in mijn post een algemene trend die duidelijk zichtbaar is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 14:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Vermoeiend praatje dit. Je wilde net zelf heel graag horen dat mensen met een andere mening de gevangenis in moesten, want dan kon je mij lekker makkelijk wegzetten. Dat lukte helaas niet. Nu probeer je mij weer te pakken op toon, maar dat doe je door heel slecht te lezen en mij woorden in de mond te leggen.

Ik zei bijvoorbeeld nergens dat mensen die klimaatverandering door mensen ontkennen dom zijn. Was dat maar zo. Met dom zijn of iets niet weten is niks mis. Ik ben ook best wel dom en heb van 99% van de wereld totaal geen weet. Daarom ga ik naar de tandarts met kiespijn, de automonteur bij pech en als zo'n beetje iedere relevante wetenschapper zegt dat kolen verbranden een slecht idee is, dan zal daar vast ook wel een kern van waarheid inzitten.

Daarom zei ik net narcisme. Want dat is het als de tandarts wel eventjes gaat uitleggen hoe de automonteur zijn werk moet doen. Je hebt er geen kennis over, maar weet het wel beter. En voor de FvD'ers op rioolratten jacht gaan voor m'n deur. Wikipedia:


[..]
Jij ziet dus een wereld voor je waar men alles blind moet aannemen van elke vermeende kenner? Ik bekijk het zo niet. Wetenschappers zijn geen alleswetende orakels. Het zijn mensen die hebben geleerd om de wetenschappelijke methode te hanteren, als ik na mijn studies nog een PhD was gaan doen zou ik er nu ook één zijn. Er zijn zelfs bronnen die zeggen dat je na een master al een 'wetenschapper' bent.

En er is binnen de wetenschap geregeld een gebrek aan consensus over onderwerpen en je hebt verscheidene onderzoeken die tot verschillende conclusies leiden. Zo zijn er bijvoorbeeld ook wetenschappers die een ander geluid laten horen over klimaatverandering. Daar zijn hele boeken over geschreven.

Ten slotte, kritisch nadenken heeft niets te maken met narcisme. Ik stel ook kritische vragen aan een tandarts of een huisarts. Ik vind het ook behoorlijk zorgwekkend hoe jij het lijkt te bekijken, je zegt jezelf maar dom te vinden en hebt eigenlijk heel weinig kennis van veel zaken. Misschien dat dit er dan ook voor zorgt dat je klakkeloos op anderen afgaat en het je lijkt te frustreren dat je niet iedereen dit doet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206483643
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 00:13 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Geen van beide, deze problemen kunnen met een paar jaar opgelost zijn door "zeker" in Afrika van woestijn weer bos te maken.
Hah nee, sorry, maar dat is echt onzin. De Sahara is niet zomaar even om te zetten in bosgebied. De grond heeft niet de voedingsstoffen en er valt niet genoeg regen, althans, voor zover mijn kennis rijkt (en ja, voor de Egyptenaren wel, dus het is niet een statisch gegeven, maar dat maakt het niet nu een haalbaar doel). Daarnaast zou het een eenmalige actie zijn die weliswaar wat CO2 op zou nemen uit de atmosfeer, maar het feit dat het een eenmalig iets is, is ook precies dat, die theoretische paar jaar zul je dan alsnog moeten besteden naar het omschakelen naar andere energiebronnen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 00:13 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Geen van beide, deze problemen kunnen met een paar jaar opgelost zijn door "zeker" in Afrika van woestijn weer bos te maken.
Ja, dat is dus niet zo. Was het maar zo. Hoe kom je eigenlijk bij dit idee?
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:07:00 #17
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206483676
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:04 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hah nee, sorry, maar dat is echt onzin. De Sahara is niet zomaar even om te zetten in bosgebied. De grond heeft niet de voedingsstoffen en er valt niet genoeg regen, althans, voor zover mijn kennis rijkt (en ja, voor de Egyptenaren wel, dus het is niet een statisch gegeven, maar dat maakt het niet nu een haalbaar doel). Daarnaast zou het een eenmalige actie zijn die weliswaar wat CO2 op zou nemen uit de atmosfeer, maar het feit dat het een eenmalig iets is, is ook precies dat, die theoretische paar jaar zul je dan alsnog moeten besteden naar het omschakelen naar andere energiebronnen.
[..]
Ja, dat is dus niet zo. Was het maar zo. Hoe kom je eigenlijk bij dit idee?
Kijk eens, je kan van de droogste plekken, zelfs met weinig voedingswaarde in de bodem weer een bos maken. En laat je dat gaan dan ieder jaargetijde zullen de vallende bladeren de bodem voeden. Het kan echt....

Lach met een schone bips
pi_206483713
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 10:41 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Opmerkelijk dat je deze kaart direct maar even voor waar hebt aangenomen. Ik zat even te kijken wat voor site/blog dit is ..
[..]
Haha, BLM, social justice, sexism, classism, equity, inclusion :') _O-

Dit klinkt niet als een hele objectieve en neutrale groep "journalisten". Kortom, waarom zou dit nu een goede bron zijn als het om het klimaat gaat? - Knip-
Grapjas. Sorry dat ik het moet zeggen, maar je lijkt haast wel bewust verkeerd mensen te interpreteren. Begrijpend lezen is moeilijk, dat snap ik, maar misschien is het goed als je anderen eerst het voordeel van de twijfel geeft in hun intentie van wat ze schrijven.

Ontopic: Ik nam even aan dat het klopte wat daar stond om het gesprek vooruit te brengen en een voorbeeld te geven die ik plausibel vind. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat die bron in het bijzonder erg betrouwbaar is, maar de kans is groot dat het klopt, aangezien het bijna simpeler is om echte data te gebruiken dan te verzinnen. Ik denk verder niet dat ik hier een serieuze bron hoef te overleggen dat er dagelijks een maximum temperatuurrecord sneuvelt ergens op de planeet. Misschien dat jij wel een bron daarvan zou willen zien, dat kan.

Verder maakt het uiteraard geen donder uit hoe inclusief/exclusief/gay/straight/paarsharig of blond ze zijn, maar wat de bron is voor hun temperatuur records.

[ Bericht 5% gewijzigd door SnertMetChoco op 29-10-2022 08:11:16 ]
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:10:15 #19
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206483714
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:04 schreef SnertMetChoco het volgende:
Ja, dat is dus niet zo. Was het maar zo. Hoe kom je eigenlijk bij dit idee?
Ik weet niet waar je woont, maar een vriend van mij heeft een perma cultuur bedrijf. Als je een keer in de buurt bent wil ik je graag uitnodigen om je te laten zien wat er allemaal mogelijk is door de natuur zijn werk te laten doen :)
Lach met een schone bips
pi_206483995
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:07 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Kijk eens, je kan van de droogste plekken, zelfs met weinig voedingswaarde in de bodem weer een bos maken. En laat je dat gaan dan ieder jaargetijde zullen de vallende bladeren de bodem voeden. Het kan echt....

Laten we voor de discussie aannemen dat het hele Sahara gebied een bos zou kunnen worden, wat het denk ik niet kan worden zonder bizar gigantische investering - en dan ben ik genereus. Dan nog heb je het over een ernstig beperkte hoeveelheid CO2 wat gebonden kan worden.

Een rekensom op de achterkant van een bierviltje: hier heeft men het over 200 ton koolstof per hectare aangeplant bos.

De Sahara is 9.2 miljoen vierkant km en dus 920000000 hectare en dus zou een volledig bos zeg 184000000000 ton koolstof opslaan. Er zit zeg 0,27kg koolstof in 1 kg CO2. Dat zou dus 184000000000 / 0,27 = 681.481.481.481 ton CO2 = 681 Gt CO2. In 2020 werd door menselijk handelen 38 Gt CO2 uitgestoten. Dat zou je dan hooguit zo'n 18 jaar verder brengen waarna je alsnog je hele infrastructuur moet omgooien.

Dat filmpje kijk ik wel een andere keer, want hoewel ik het wel interessant vind is het nu laat en het maakt niet uit. Er is geen realistisch mechanisme om de hele Sahara een bos te laten worden, omdat er geen regen valt op het moment en de grond het niet toestaat ondanks dat elders er op enkele plekken wel wat bos geplant wordt in gebied wat voorheen woestijn was. Waarom denk je dat dat veranderen goedkoper zou zijn dan windmolens, zonnepanelen, opslag en mogelijk nucleaire energie kopen?

[ Bericht 3% gewijzigd door SnertMetChoco op 28-10-2022 23:36:19 ]
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:37:42 #21
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206484115
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:29 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Laten we voor de discussie aannemen dat het hele Sahara gebied tropisch regenwoud zou kunnen worden, wat het denk ik niet kan worden - en dan ben ik genereus. Dan nog heb je het over een ernstig beperkte hoeveelheid CO2 wat gebonden kan worden.

Een rekensom op de achterkant van een bierviltje: hier heeft men het over 200 ton koolstof per hectare aangeplant bos.

De Sahara is 9.2 miljoen vierkant km en dus 920000000 hectare en dus zou een volledig bos zeg 184000000000 ton koolstof opslaan. Er zit zeg 0,27kg koolstof in 1 kg CO2. Dat zou dus 184000000000 / 0,27 = 681.481.481.481 ton CO2 = 681 Gt CO2. In 2020 werd door menselijk handelen 38 Gt CO2 uitgestoten. Dat zou je dan hooguit zo'n 18 jaar verder brengen waarna je alsnog je hele infrastructuur moet omgooien.
Ik zit hier niet op school :) En dus ga ik je berekeningen niet eens nalezen nu zo laat op een Vrijdagavond. Maar als jij ziet wat ik hierboven al vermeld heb, en als boeren ook op die manier zouden gaan boeren? Dus het land en de begroeing voor zich laten werken ipv afschaling van de grond en constant kunstmest blijven gebruiken we al weer een hele stap in de goede richting zijn toch?

Maar ik ben dan ook compleet tegen megastallen puur voor productie, het kan op een veel betere manier. En als we alle landbouwgrond en ook de woestijnen op die manier zouden behandelen. Hoe zouden de cijfers dan zijn? En dat bedoel ik dus wereldwijd. En ja ik koop geen vlees in de supermarkt, zelfs mijn speklapje heeft gewoon buiten gelopen iedere dag als ie dat wil. Daarom zei ik hiervoor al, als je een keer in de buurt bent, kom kijken. Je kan gewoon de varkens en koeien aaien wanneer ze naar je toe komen. En alles is buiten en gevoerd van eigen gewassen.
Lach met een schone bips
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:49:41 #22
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206484272
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:29 schreef SnertMetChoco het volgende:
Dat filmpje kijk ik wel een andere keer, want hoewel ik het wel interessant vind is het nu laat en het maakt niet uit. Er is geen realistisch mechanisme om de hele Sahara een bos te laten worden, omdat er geen regen valt op het moment en de grond het niet toestaat ondanks dat elders er op enkele plekken wel wat bos geplant wordt in gebied wat voorheen woestijn was. Waarom denk je dat dat veranderen goedkoper zou zijn dan windmolens, zonnepanelen, opslag en mogelijk nucleaire energie kopen?
De woestijn in China waar het over gaat viel ook geen regen, daarom was het zo droog. Saudi Arabië is hetzelfde aan het doen. Arme grond weer leefbaar maken :) Het is niet zo moeilijk en daarmee zal zelfs het klimaat veranderen als het overal zou gebeuren.
Lach met een schone bips
pi_206484282
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:37 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Ik zit hier niet op school :) En dus ga ik je berekeningen niet eens nalezen nu zo laat op een Vrijdagavond. Maar als jij ziet wat ik hierboven al vermeld heb, en als boeren ook op die manier zouden gaan boeren? Dus het land en de begroeing voor zich laten werken ipv afschaling van de grond en constant kunstmest blijven gebruiken we al weer een hele stap in de goede richting zijn toch?

Maar ik ben dan ook compleet tegen megastallen puur voor productie, het kan op een veel betere manier. En als we alle landbouwgrond en ook de woestijnen op die manier zouden behandelen. Hoe zouden de cijfers dan zijn? En dat bedoel ik dus wereldwijd. En ja ik koop geen vlees in de supermarkt, zelfs mijn speklapje heeft gewoon buiten gelopen iedere dag als ie dat wil. Daarom zei ik hiervoor al, als je een keer in de buurt bent, kom kijken. Je kan gewoon de varkens en koeien aaien wanneer ze naar je toe komen. En alles is buiten en gevoerd van eigen gewassen.
Sorry, ik probeer je niet de les te lezen. Die rekensom is om je te laten zien hoe ik bereken dat het helaas niet zoveel oplost, zelfs al zouden we het gratis kunnen doen. Als we een verschil van mening hebben zou je dat dus na kunnen rekenen of aan kunnen wijzen waar ik fout zit of om opheldering vragen als ik mijn opvatting niet duidelijk genoeg heb opgeschreven.

Voor wat betreft anders boeren, ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt... dat zijn vooral stikstof emissies, Methaan (NH4) is wel een krachtig langlevend broeikasgas, maar is lang niet zo van belang als CO2. Die boerendiscussie op het moment in Nederland gaat zoals ik het begrijp echt veel meer over stikstofverbindingen in de grond, dan over broeikasgassen in de atmosfeer.

Neemt niet weg dat dat op zich wel een substantieel aandeel is, maar niet dé oplossing. Ik heb deze plaatjes van de EPA gepakt, die de data weer van het IPCC hebben:





[ Bericht 0% gewijzigd door SnertMetChoco op 28-10-2022 23:55:36 ]
  Moderator vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:55:23 #24
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206484343
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:49 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Sorry, ik probeer je niet de les te lezen. Die rekensom is om je te laten zien hoe ik bereken dat het helaas niet zoveel oplost, zelfs al zouden we het gratis kunnen doen. Als we een verschil van mening hebben zou je dat dus na kunnen rekenen of aan kunnen wijzen waar ik fout zit of om opheldering vragen als ik het niet duidelijk genoeg heb opgeschreven.

Voor wat betreft anders boeren, ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt... dat zijn vooral stikstof emissies, Methaan (NH4) is wel een krachtig langlevend broeikasgas, maar is lang niet zo van belang als CO2. Die boerendiscussie op het moment in Nederland gaat echt veel meer over stikstofverbindingen in de grond, dan over broeikasgassen in de atmosfeer.

Neemt niet weg dat dat op zich wel een substantieel aandeel is, maar niet dé oplossing. Ik heb deze plaatjes van de EPA gepakt, die de data weer van het IPCC hebben:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En ik denk dan weer dat wij het hier nooit over eens zullen worden aangezien ik denk dat de natuur zichzelf regelt. Zeker wanneer wij de afgeschaalde grond wereldwijd weer natuur maken (de grond die wij als mens leeggeroofd hebben.) Daar zijn geen berekeningen voor, zeker niet als we de boerderij weer natuurlijk maken. Maar goed, maakt ook niet uit. Er is een verschil tussen potentiële berekeningen en wat de uiteindelijke waarheid zou "kunnen" zijn.

Maar het is laat, we kunnen er nog wel een keer op ingaan :) Fijne discussie wel i.i.g. ^O^
Lach met een schone bips
pi_206484458
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:55 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
En ik denk dan weer dat wij het hier nooit over eens zullen worden aangezien ik denk dat de natuur zichzelf regelt. Zeker wanneer wij de afgeschaalde grond wereldwijd weer natuur maken (de grond die wij als mens leeggeroofd hebben.) Daar zijn geen berekeningen voor, zeker niet als we de boerderij weer natuurlijk maken. Maar goed, maakt ook niet uit. Er is een verschil tussen potentiële berekeningen en wat de uiteindelijke waarheid zou "kunnen" zijn.

Maar het is laat, we kunnen er nog wel een keer op ingaan :) Fijne discussie wel i.i.g. ^O^
Kernpunt dat we delen is denk ik dat we denk ik normaal met elkaar kunnen communiceren, ondanks een totaal verschillend uitgangspunt. O+

En, om in te gaan op je punt hier, ik ben niet tegen beter omgaan met land of wat dan ook, maar al dat soort oplossingen creëren slechts tijdelijk ruimte en kunnen om andere redenen sowieso op zich al de moeite waard zijn. Ook voor klimaatverandering kan het nuttig zijn, omdat het tijd koopt, maar dat moet dan ook samengaan met een verdere afbouw van broeikasgas-uitstoot.

Een illustratieve gif:

twitter
pi_206484469
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:55 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
En ik denk dan weer dat wij het hier nooit over eens zullen worden aangezien ik denk dat de natuur zichzelf regelt. Zeker wanneer wij de afgeschaalde grond wereldwijd weer natuur maken (de grond die wij als mens leeggeroofd hebben.) Daar zijn geen berekeningen voor, zeker niet als we de boerderij weer natuurlijk maken. Maar goed, maakt ook niet uit. Er is een verschil tussen potentiële berekeningen en wat de uiteindelijke waarheid zou "kunnen" zijn.

Maar het is laat, we kunnen er nog wel een keer op ingaan :) Fijne discussie wel i.i.g. ^O^
Mmmm val er zo in, maar natuur regelt zichzelf misschien wel tot op zekere hoogte, maar beheer blijft daarbij altijd wel nodig. Kijk maar hier in Nederland met de invasieve exoten die echt aangepakt moeten worden.
  Moderator zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:08:51 #27
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206484515
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 00:04 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Kernpunt dat we delen is denk ik dat we denk ik normaal met elkaar kunnen communiceren, ondanks een totaal verschillend uitgangspunt. O+

En, om in te gaan op je punt hier, ik ben niet tegen beter omgaan met land of wat dan ook, maar al dat soort oplossingen creëren slechts tijdelijk ruimte en kunnen om andere redenen sowieso op zich al de moeite waard zijn. Ook voor klimaatverandering kan het nuttig zijn, omdat het tijd koopt, maar dat moet dan ook samengaan met een verdere afbouw van broeikasgas-uitstoot.

Een illustratieve gif:

[ twitter ]
Fijn he? Discussies zonder "name calling"?

Ben het daar dan weer ook niet mee eens, hoe rijker de groene aarde in de grond weer zal worden hoe beter het zal gaan, uiteraard weet ik ook wel dat wij als mens op bepaalde vlakken persoonlijk stappen moeten zetten. Wij kunnen ook niet alleen maar consumeren, plastic gebruiken en weggooien. Tuurlijk. Maar de klimaatwaanzin die ze ons voorspiegelen gaat mij gewoon echt een stap te ver.
Lach met een schone bips
pi_206484520
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 00:05 schreef -Shii- het volgende:

[..]
Mmmm val er zo in, maar natuur regelt zichzelf misschien wel tot op zekere hoogte, maar beheer blijft daarbij altijd wel nodig. Kijk maar hier in Nederland met de invasieve exoten die echt aangepakt moeten worden.
Ook dat kent inderdaad talloze tegenvoorbeelden. De ozonlaag, zure regen, konijnen in Australië, allemaal dingen die de natuur niet zo even regelde ... in ieder geval niet op een termijn die voor ons mensen een uitkomst had geboden.
  Moderator zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:12:38 #29
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206484567
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 00:05 schreef -Shii- het volgende:

[..]
Mmmm val er zo in, maar natuur regelt zichzelf misschien wel tot op zekere hoogte, maar beheer blijft daarbij altijd wel nodig. Kijk maar hier in Nederland met de invasieve exoten die echt aangepakt moeten worden.
Je weet ook dat onze "heide" gronden als de Veluwe geen oorspronkelijk Nederlandse begroeiing is?
Lach met een schone bips
pi_206484660
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 00:12 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Je weet ook dat onze "heide" gronden als de Veluwe geen oorspronkelijk Nederlandse begroeiing is?
Ik heb het over invasieve exoot. Heide vormt naar mijn weten geen bedreiging voor andere planten.
pi_206484662
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 00:08 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Fijn he? Discussies zonder "name calling"?
Lijkt me niet meer dan normaal. Ook geen vage verdachtmakingen enzo, gewoon de ander serieus nemen. Is niet altijd mogelijk helaas. Er zijn wel meer mensen die doorgaans normaal reageren hoor, Kijkertje bv of Sjemmert moet ik aan denken.

quote:
Ben het daar dan weer ook niet mee eens, hoe rijker de groene aarde in de grond weer zal worden hoe beter het zal gaan, uiteraard weet ik ook wel dat wij als mens op bepaalde vlakken persoonlijk stappen moeten zetten. Wij kunnen ook niet alleen maar consumeren, plastic gebruiken en weggooien. Tuurlijk. Maar de klimaatwaanzin die ze ons voorspiegelen gaat mij gewoon echt een stap te ver.
Wel een punt van kritiek is dat je niet geheel in gaat op de punten die ik maak, maar dat je in algemeenheden reageert. Deels ben ik hier ook schuldig aan door bv. niet het filmpje te kijken (wat ik nog steeds voornemens ben te doen), maar het wordt me hier niet duidelijk wat je waarom klimaatwaanzin vindt. Zonne-energie en windenergie opwekken zal denk ik altijd goedkoper zijn dan de hele Sahara te bebossen en elke 18 jaar te begraven op een manier waarop het geen CO2 los laat en opnieuw te beplanten ... of denk je oprecht dat deze kosten ook maar enigszins vergelijkbaar zouden zijn?
  Moderator zaterdag 29 oktober 2022 @ 00:25:23 #32
381159 crew  loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_206484701
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 00:21 schreef SnertMetChoco het volgende:
Lijkt me niet meer dan normaal. Ook geen vage verdachtmakingen enzo, gewoon de ander serieus nemen. Is niet altijd mogelijk helaas. Er zijn wel meer mensen die doorgaans normaal reageren hoor, Kijkertje bv of Sjemmert moet ik aan denken.
Kijkertje is ook echt wel lief hoor!

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 00:21 schreef SnertMetChoco het volgende:
Wel een punt van kritiek is dat je niet geheel in gaat op de punten die ik maak, maar dat je in algemeenheden reageert. Deels ben ik hier ook schuldig aan door bv. niet het filmpje te kijken (wat ik nog steeds voornemens ben te doen), maar het wordt me hier niet duidelijk wat je waarom klimaatwaanzin vindt. Zonne-energie en windenergie opwekken zal denk ik altijd goedkoper zijn dan de hele Sahara te bebossen en elke 18 jaar te begraven op een manier waarop het geen CO2 los laat en opnieuw te beplanten ... of denk je oprecht dat deze kosten ook maar enigszins vergelijkbaar zouden zijn?
Kijk het filmpje wanneer je tijd hebt, en dan hebben we het er nog wel over. Als er eenmaal een bos staat dan blijft ie ook staan en groeit alles mee (tenzij wij weer hout nodig hebben).
Lach met een schone bips
pi_206485087
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:07 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Kijk eens, je kan van de droogste plekken, zelfs met weinig voedingswaarde in de bodem weer een bos maken. En laat je dat gaan dan ieder jaargetijde zullen de vallende bladeren de bodem voeden. Het kan echt....

See 'solar powered desalination plants' en 'modern steam turbines' for more information.
Er is wel nog hoop....de kennis/technologie bestaat al 70 jaar of zo.
Those hi-tech steam engines are fantastic pieces of engineering.



[ Bericht 16% gewijzigd door Tingo op 29-10-2022 01:30:33 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  zaterdag 29 oktober 2022 @ 03:20:45 #34
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_206485313
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 13:40 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zomers kunnen een hittegolf hebben, dat is normaal. En in oktober kan het gewoon nog 20 graden worden. Wist je dat er bijvoorbeeld in 1953 op 25 oktober 18,3 graden werd gemeten. En in 1968 op 31 oktober een temperatuur van 19,9 graden.

En de Elfstedentocht is nooit een jaarlijks fenomeen geweest. Dan moeten alle omstandigheden nét goed zijn. Mede daardoor is deze tocht sinds 1909, ook nog maar 15 keer gereden. En zo was er bijvoorbeeld tussen 1963 en 1985 ook meer dan twee decennia geen Elfstedentocht.

Maar het grote verschil is dat vroeger mensen niets achter dit soort dingen zochten. Maar nu zijn velen compleet geïndoctrineerd om van elke vermeend afwijking in het weer helemaal panisch te worden. Dát is dus klimaathysterie.
[..]
Maar nu sla je toch een andere toon aan dan in je vorige post. Daar stelde je nog het een probleem zou zijn dat mensen anders denken over klimaatverandering omdat deze ook stemrecht hebben en juridisch dwars kunnen gaan liggen met betrekking tot verduurzamen. De realiteit is dat simpelweg niet iedereen klimaatverandering even belangrijk vindt en sommigen hechten meer waarde aan andere beleidsproblemen.

En dan heb ik het nog niet eens over de aanpak van klimaatverandering voor degenen die daar wél iets aan willen doen. Zo ben ik bijvoorbeeld zelf een groot voorstander van een flinke investering in meer kernenergie. Nou, daar moet je bij GroenLinks, PvdD, Volt en BIJ1 niet mee aankomen, terwijl dit soort partijen zich juist enorm uitspreken voor een veel intensievere aanpak van klimaatverandering.

Dit benadrukt hoe complex deze kwestie is, en het is dus niet zo zwart-wit als sommigen graag zouden willen. Waarbij men de maatschappij nog wel eens wil opdelen in twee groepen mensen: de vermeend intelligente mensen die zich enorm zorgen maken over klimaatverandering en een groep zwakzinnigen (de zogeheten 'wappies') die met een IQ van 55 de hele dag op Facebook en vage blogs zitten en daardoor denken dat klimaatverandering niet echt is.
We breken bijna elk jaar record naar record.
Misschien komt het dat ik waarschijnlijk een paar jaartjes ouder ben, maar ik merk een enorm verschil kwa stijgende temperaturen door de jaren heen niet een klein beetje maar echt een enorme stijgende lijn.
En dit is gewoon simpele data dat je zelf ook wel kan nagaan.

De winters zijn ontzettend zacht geweest, en wanneer zijn de rayonhoofden nog een bij elkaar geweest voor een mogelijke elf steden tocht?
Juist gewoon niet.

We fijn al dat warme weer maar het word echt meer en langer en droger en heter, dat is echt niet goed.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_206486145
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:10 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Grapjas. Sorry dat ik het moet zeggen, maar je lijkt haast wel bewust verkeerd mensen te interpreteren. Begrijpend lezen is moeilijk, dat snap ik, maar misschien is het goed als je anderen eerst het voordeel van de twijfel geeft in hun intentie van wat ze schrijven.

Ontopic: Ik nam even aan dat het klopte wat daar stond om het gesprek vooruit te brengen en een voorbeeld te geven die ik plausibel vind. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat die bron in het bijzonder erg betrouwbaar is, maar de kans is groot dat het klopt, aangezien het bijna simpeler is om echte data te gebruiken dan te verzinnen. Ik denk verder niet dat ik hier een serieuze bron hoef te overleggen dat er dagelijks een maximum temperatuurrecord sneuvelt ergens op de planeet. Misschien dat jij wel een bron daarvan zou willen zien, dat kan.
Nee hoor, ik interpreteer helemaal niets op een verkeerde wijze. En dat tweede wat je schrijft, dat betreft dus een confirmation bias. Informatie selecteren omdat het aansluit bij bepaalde overtuigingen die je zelf hebt. Kortom, je hebt een sterke overtuiging dat klimaatverandering heel ernstig is, je ziet een willekeurige website/blog met gegevens over vermeende dagelijkse hitterecords, conclusie: dat moet wel kloppen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:10 schreef SnertMetChoco het volgende:
Verder maakt het uiteraard geen donder uit hoe inclusief/exclusief/gay/straight/paarsharig of blond ze zijn, maar wat de bron is voor hun temperatuur records.
Nou, dit maakt wel uit. Want in dit geval gaat het verder dan enkel paars haar of blond haar hebben. Sterker nog daar heeft helemaal niemand het over. De uitlatingen die er op die site staan over journalistiek zijn heel politiek gekleurd. Het verklapt een politieke affiliatie waar men over het algemeen ook hele sterke overtuigingen heeft over klimaatverandering. Maar ik denk dat je heel goed weet wat ik bedoel.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206495604
De uitlatingen die HowardRoark doet op dit forum zijn heel politiek gekleurd. Het verklapt een politieke affiliatie waar men over het algemeen ook hele sterke overtuigingen heeft over klimaatverandering. Maar ik denk dat je heel goed weet wat ik bedoel.
-
  Moderator zondag 30 oktober 2022 @ 09:14:01 #37
5428 crew  miss_sly
pi_206495793
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2022 23:55 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
En ik denk dan weer dat wij het hier nooit over eens zullen worden aangezien ik denk dat de natuur zichzelf regelt. Zeker wanneer wij de afgeschaalde grond wereldwijd weer natuur maken (de grond die wij als mens leeggeroofd hebben.) Daar zijn geen berekeningen voor, zeker niet als we de boerderij weer natuurlijk maken. Maar goed, maakt ook niet uit. Er is een verschil tussen potentiële berekeningen en wat de uiteindelijke waarheid zou "kunnen" zijn.

Maar het is laat, we kunnen er nog wel een keer op ingaan :) Fijne discussie wel i.i.g. ^O^
Ik denk ook dat de natuur zichzelf wel regelt. Ik denk dan ook dat alle klimaatmaatregelen niet per se zijn bedoeld om de aarde op zichzelf te redden; die red het wel. De mens redden, dat is waar het om gaat. Je kunt je afvragen of de mens gered zou moeten worden, maar als ik dan naar mijn dochter kijk, vind ik van wel :)

Daarnaast is de manier waarop wij leven en die zoveel vraagt van de planeet waar we op leven niet vol te houden. Er wordt belachelijk veel geconsumeerd, weggegooid, mensen leven in mensonwaardige omstandigheden om dit mogelijk te maken; we moeten op heel veel gebieden pas op de plaats maken en naar een veel soberder manier van leven. Vind ik :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206496116
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 08:38 schreef Haushofer het volgende:

De uitlatingen die HowardRoark doet op dit forum zijn heel politiek gekleurd. Het verklapt een politieke affiliatie waar men over het algemeen ook hele sterke overtuigingen heeft over klimaatverandering. Maar ik denk dat je heel goed weet wat ik bedoel.
Dat is interessant. Schroom je niet te vermelden over welke vermeende politieke affiliatie het hier zou gaan dan. Ik denk zelf namelijk dat mijn visie mbt klimaatverandering het meest in lijn ligt met een partij als VVD of wellicht JA21.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_206496861
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 03:20 schreef theguyver het volgende:

[..]
We breken bijna elk jaar record naar record.
Misschien komt het dat ik waarschijnlijk een paar jaartjes ouder ben, maar ik merk een enorm verschil kwa stijgende temperaturen door de jaren heen niet een klein beetje maar echt een enorme stijgende lijn.
En dit is gewoon simpele data dat je zelf ook wel kan nagaan.

De winters zijn ontzettend zacht geweest, en wanneer zijn de rayonhoofden nog een bij elkaar geweest voor een mogelijke elf steden tocht?
Juist gewoon niet.

We fijn al dat warme weer maar het word echt meer en langer en droger en heter, dat is echt niet goed.
Dat ben ik helemaal met je eens maar het klimaat veranderd al miljoenen jaren en mag dat opeens niet meer en moet dat opgelost worden door veel geld aan de overheid te geven?
  zondag 30 oktober 2022 @ 12:23:13 #40
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_206497337
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 11:35 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat ben ik helemaal met je eens maar het klimaat veranderd al miljoenen jaren en mag dat opeens niet meer en moet dat opgelost worden door veel geld aan de overheid te geven?
Sure het veranderd maar niet zo rap als nu.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_206497478
quote:
10s.gif Op zondag 30 oktober 2022 09:55 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat is interessant. Schroom je niet te vermelden over welke vermeende politieke affiliatie het hier zou gaan dan. Ik denk zelf namelijk dat mijn visie mbt klimaatverandering het meest in lijn ligt met een partij als VVD of wellicht JA21.
Dat boeit me niet. Het gaat me meer om jouw gemak waarmee je bronnen wegzet met "politieke bias". Hetzelfde kunnen we bij jou doen.
-
pi_206497481
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 12:23 schreef theguyver het volgende:

[..]
Sure het veranderd maar niet zo rap als nu.
Het is nog wel eens rapper gegaan.
Nou ben ik er geen voorstander van om alle troep maar de lucht in te blazen.
Maar al die angstporno heb ik ook niks mee.
De technieken worden steeds verder verbeterd dus het komt vanzelf goed.
pi_206497490
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 11:35 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Dat ben ik helemaal met je eens maar het klimaat veranderd al miljoenen jaren en mag dat opeens niet meer en moet dat opgelost worden door veel geld aan de overheid te geven?
Lieve help, zijn er nog steeds mensen die het "het klimaat verandert altijd al" aandragen?
-
pi_206497508
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 12:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat boeit me niet. Het gaat me meer om jouw gemak waarmee je bronnen wegzet met "politieke bias". Hetzelfde kunnen we bij jou doen.
Volgens mij onderbouw ik heel duidelijk waarom ik dat doe. Het staat je vrij daar inhoudelijk kritiek op te uiten, maar nu blijft het allemaal een beetje vaag en lijk je voornamelijk gefrustreerd te zijn over dat wat ik observeer en benoem.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  zondag 30 oktober 2022 @ 13:41:20 #45
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_206497961
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 12:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Het is nog wel eens rapper gegaan.
Nou ben ik er geen voorstander van om alle troep maar de lucht in te blazen.
Maar al die angstporno heb ik ook niks mee.
De technieken worden steeds verder verbeterd dus het komt vanzelf goed.
Oki..https://www.nu.nl/binnenl(...)29-oktober-ooit.html

Niks vreemd aan dat het zo warm is NU?

En ja het weer wisselt en ijstijden en enorme schommelingen, maar wat nu gaande is vind je normaal?

Wanneer was het de laatste keer dat het echt koud was, en dan bedoel ik min 10 in Nederland, de laatste keer dat ik het me zo kan bedenken is echt wel even 20 jaar geleden, daarvoor was het echt wel minder lang.
Denk dat veel die hier een jaartje of 30+ dit ook wel hebben opgemerkt.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_206498259
Als ik niet hoeft mn CV aan te zetten vind ik climate change allemaal prima.
22C hier binnen. :)
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_206498284
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:41 schreef theguyver het volgende:

[..]
Oki..https://www.nu.nl/binnenl(...)29-oktober-ooit.html

Niks vreemd aan dat het zo warm is NU?

En ja het weer wisselt en ijstijden en enorme schommelingen, maar wat nu gaande is vind je normaal?

Wanneer was het de laatste keer dat het echt koud was, en dan bedoel ik min 10 in Nederland, de laatste keer dat ik het me zo kan bedenken is echt wel even 20 jaar geleden, daarvoor was het echt wel minder lang.
Denk dat veel die hier een jaartje of 30+ dit ook wel hebben opgemerkt.
Zeker, vroeger reden we met auto's over de bevroren rivier.
Ik kan me ook herinneren dat er vroeger veel meer vlinders waren.
Dus ja ik zie ook wel verschillen maar ik denk niet dat het op te lossen is met meer belasting.
  zondag 30 oktober 2022 @ 14:39:13 #48
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_206498470
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 14:21 schreef Candymannetje het volgende:

[..]
Zeker, vroeger reden we met auto's over de bevroren rivier.
Ik kan me ook herinneren dat er vroeger veel meer vlinders waren.
Dus ja ik zie ook wel verschillen maar ik denk niet dat het op te lossen is met meer belasting.
Er zijn zat oplossingen.
Maar het grote probleem ligt niet zozeer hier maar meer in andere landen vooral Azië waar ze er nogal een zooitje van maken.
Er staat nog een vraag voor u open!!
pi_206498488
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 14:39 schreef theguyver het volgende:

[..]
Er zijn zat oplossingen.
Maar het grote probleem ligt niet zozeer hier maar meer in andere landen vooral Azië waar ze er nogal een zooitje van maken.
Precies en er zijn ook al manieren om Afrika te vergroenen.
Maar dat zal wel te weinig geld opleveren.
Daarom maak ik me er eigenlijk niet zo druk om.
Zolang alles om geld gaat zal er niks veranderen.
pi_206498657
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:41 schreef theguyver het volgende:

[..]
Oki..https://www.nu.nl/binnenl(...)29-oktober-ooit.html

Niks vreemd aan dat het zo warm is NU?

En ja het weer wisselt en ijstijden en enorme schommelingen, maar wat nu gaande is vind je normaal?

Wanneer was het de laatste keer dat het echt koud was, en dan bedoel ik min 10 in Nederland, de laatste keer dat ik het me zo kan bedenken is echt wel even 20 jaar geleden, daarvoor was het echt wel minder lang.
Denk dat veel die hier een jaartje of 30+ dit ook wel hebben opgemerkt.
Haha, er werd eind vorig jaar nog -10 gemeten en begin vorig jaar waren er zelfs meerdere dagen dat het flink vroor in Nederland. In het Oosten van het land zakte de temperatuur toen tot -16. Dus waar heb je het in over? Zie je nu zelf hoe vertekend je eigen beeld van de realiteit is?

'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')