Wat is dit nou weer. Ik heb nergens een kosten-batenanalyse gezien van die olieboycot. Jij wel?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:00 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Voor wie is dat naast jou nog meer twijfelachtig? Sancties zijn effectief alleen niet op korte termijn. Je praat alsof jouw mening een algemeen bekend feit of opinie is, je mag wat vaker vanuit de ik vorm praten

Al het vrachtverkeer rijdt op diesel, dat is niet in een maand om te buigen. Dus het idee dat de overheid de oorlog aangrijpt om sne5van diesel af te kunnen raakt kant noch wal. Zo'n operatie vereist uitgebreide planning om de sector te laten omschakelen naar alternatieven en gaat vervolgens jaren duren.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 08:29 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik denk meer aan never waste a good crisis.
Die hele olieboycot raakt niemand behalve onszelf. We maken energie peperduur door politieke keuzes en creëren daarmee zelf een armoedeval. Of denk je dat al die vrachtwagens op water rijden?

quote:Op donderdag 27 oktober 2022 08:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Waarom zouden we sancties instellen die alleen onszelf raken en waarvan het twijfelachtig is of degene op wie het gericht is er überhaupt last van heeft?

Integendeel. Groene energie kan onder deze marktomstandigheden eindelijk zonder subsidie gerealiseerd worden en is nu in vele gevallen goedkoper dan fossiele alternatieven per MWu.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Die conspiracies weer...lol
intussen maken oliebedrijven woekerwinsten en worden alle groene energieplannen uitgesteld of afgeschaald door hoge (bouw)kosten.

Energiebedrijven zijn peanuts vergeleken met Exxon en Shell, die allemaal recordwinsten maken door de hoge olie en gas prijs....quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:17 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Integendeel. Groene energie kan onder deze marktomstandigheden eindelijk zonder subsidie gerealiseerd worden en is nu in vele gevallen goedkoper dan fossiele alternatieven per MWu.
Waar denk jij dat die woekerwinsten bij energiebedrijven momenteel vandaan komen? Niet van de gascentrales maar van de zonne- en windparken..

Wat mij betreft bevriezen we ook studenten visa en expat werk visa voor chinezen. Chinezen hier opleiden, dat is op de lange termijn pas schadelijk voor onze concurrentiepositie en veiligheid.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 23:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is aan het veranderen, meer dan helft van de patenten op 5G huist in China, omdat iets zo was betekent het niet dat het zo blijft, China investeert enorm in R&D en de voorsprong van het Westen slinkt op dat gebied.

Ja wie leidt er nu zijn strategische vijanden op?quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:27 schreef nixxx het volgende:
[..]
Wat mij betreft bevriezen we ook studenten visa en expat werk visa voor chinezen. Chinezen hier opleiden, dat is op de lange termijn pas schadelijk voor onze concurrentiepositie en veiligheid.

Dit is allemaal waar.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Energiebedrijven zijn peanuts vergeleken met Exxon en Shell, die allemaal recordwinsten maken door de hoge olie en gas prijs....
Door de hoge prijs van energie is elektrisch rijden nu veel minder aantrekkelijk.
Dit zie ik niet om me heen gebeuren.quote:En zoals ik zei heel veel groene energie projecten worden nu op de plank gezet.

Dat gaat toch nooit gebeuren. De EU blijft Chinezen opleiden en cuckolds als Scholz blijven voor Russische kraaltjes en spiegeltjes zwichten en/of hun land aan de Chinezen verkopen.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:27 schreef nixxx het volgende:
[..]
Wat mij betreft bevriezen we ook studenten visa en expat werk visa voor chinezen. Chinezen hier opleiden, dat is op de lange termijn pas schadelijk voor onze concurrentiepositie en veiligheid.

Tijd voor een nieuw pakketquote:

Zo dat is een oud filmpje!quote:

Heb je ook nog glorieuze filmpjes van 25 februari, hoe rus wel ff kyiv onder de voet gaat lopen?quote:

Bevrijd en tot een stapel gruis van bakstenen gereduceerdquote:

Dat was er inderdaad en die stemmen zullen alleen maar luider worden.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:15 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Bevrijd en tot een stapel gruis van bakstenen gereduceerd
Was er geen praat deze week om de bevroren tegoeden van Rusland voor de heropbouw aan te wenden?

Het is een oudje maar toch...quote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Heb je ook nog glorieuze filmpjes van 25 februari, hoe rus wel ff kyiv onder de voet gaat lopen?

https://nos.nl/artikel/24(...)door-hoge-bouwkostenquote:Op donderdag 27 oktober 2022 09:41 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dit is allemaal waar.
[..]
Dit zie ik niet om me heen gebeuren.

14 juli zag ik. Maar het is natuurlijk goed nieuws dat pro-Russische propaganda-krijgers filmpjes uit de mottenballen moeten halen om een beetje schrik aan te jagen.quote:

Het probleem zit in de onzekere stroomprijs, niet zozeer in de bouwkosten. Als de stroomprijs blijft wat het is, kunnen de huidige bouwkosten ook uit. Als de stroomprijs daalt en de bouwkosten niet, dan niet. Maar als de stroomprijs daalt is het aannemelijk dat de bouwkosten ook dalen omdat de huidige hoge prijzen in die hoek óók grotendeels ingegeven zijn door hoge(re) energiekosten. Dat men het risico niet aandurft snap ik wel, maar dat kosten verhaal is BS.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 10:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)door-hoge-bouwkosten
33% minder al dit jaar.
Geplande projecten voor zonneweides en zonnedaken sneuvelen steeds vaker in een voorstadium, mede door de extreem hoge bouwkosten.
De fors gestegen bouwprijzen betekenen dat een zonnepark in de jaren na de bouw meer moet opleveren dan eerder werd gedacht. Nu lijkt het nog lucratief omdat de stroomprijzen op recordhoogte staan. Maar die stroomprijzen kunnen zomaar weer dalen in de lange termijn dat een zonnepark moet worden terugverdiend. Dat duurt tien tot vijftien jaar.

Die netwerkcapaciteit daar zullen we sowieso iets mee moeten vanwege de transitie van gas naar elektra en de bevolking groeit ook in rap tempo verder.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:15 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het probleem zit in de onzekere stroomprijs, niet zozeer in de bouwkosten. Als de stroomprijs blijft wat het is, kunnen de huidige bouwkosten ook uit. Als de stroomprijs daalt en de bouwkosten niet, dan niet. Maar als de stroomprijs daalt is het aannemelijk dat de bouwkosten ook dalen omdat de huidige hoge prijzen in die hoek óók grotendeels ingegeven zijn door hoge(re) energiekosten. Dat men het risico niet aandurft snap ik wel, maar dat kosten verhaal is BS.
Bovendien komt een deel van dat shelfen ook gewoon omdat er op de netwerken geen plek meer is voor grote zonneparken.

Hangt er vanaf of je je volledige warmtevraag wilt elektrificeren. Blijkens de recente beslissing van de minister om de warmtenetten in publieke handen te brengen met het oog op stevige uitbreiding lijkt dat er niet persé op. Maar goed, voor een deel wel natuurlijk en inderdaad - dan moet er meer koper de grond in.quote:Op donderdag 27 oktober 2022 11:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die netwerkcapaciteit daar zullen we sowieso iets mee moeten vanwege de transitie van gas naar elektra en de bevolking groeit ook in rap tempo verder.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |