abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206443488
Hallo, ik heb een vraagje en misschien weet één van jullie dit? Ik kan het op internet niet echt vinden.

Ik heb op dit moment geen hoog inkomen, maar wel flink wat spaargeld. Nu dacht ik begin van dit jaar dat ik boven de vermogensgrens zat van 31.747 euro, en daarom alsnog niet in aanmerking kom voor huurtoeslag, maar door een random gesprek afgelopen week bedacht ik me ineens dat ik wel een studieschuld heb en die mogelijk in mindering mag brengen op mijn spaargeld, waardoor ik wel onder de vermogensgrens duik.

Weet iemand of dat zo werkt?

Spaargeld begin 2022: 37.000
Studieschuld begin 2022: 6500
(bedragen bij benadering).

Verder geen bijzonderheden: ben alleen, geen eigen woning, etc, etc, etc.

Op de site van de belastingdienst/toeslagen staat het niet heel duidelijk, vind ik. Ik heb geen zin in toeslagen aanvragen en er later achter komen dat het toch terugbetaald moet worden.
Somebody that I used to know
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:59:09 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206443571
https://www.belastingdien(...)ag_krijgen/vermogen/

https://www.belastingdien(...)berekening-toeslagen

Even een proefberekening doen.
Uit de eerste link blijkt dat je schulden idd van je vermogen af mag trekken.

Overigens kun je ook achteraf aanvragen natuurlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206443670
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 14:59 schreef Leandra het volgende:
https://www.belastingdien(...)ag_krijgen/vermogen/

https://www.belastingdien(...)berekening-toeslagen

Even een proefberekening doen.
Uit de eerste link blijkt dat je schulden idd van je vermogen af mag trekken.

ja, maar dan kom je precies op de overkoepelende vraag: "Is uw vermogen hoger dan 31,747?" En dat is nou juist de vraag. En als ik dan doorklik, dan kom ik op de algemene pagina met informatie waar ik het niet zo duidelijk naar voren vind komen.

Ik had bijvoorbeeld hier een (externe/niet-officiële) bron (zie de reacties) waarin dan weer onderscheid wordt gemaakt over of je studielening wel of niet boven de 50.000 euro uitkomt. https://www.scriptium.nl/huurtoeslag/
pi_206443712
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 14:59 schreef Leandra het volgende:

Ja, maar ik moet er ook nog wel wat werk voor verrichten, want ik had het vorig jaar ook opgestart, toen ik nog niet wist hoeveel inkomen ik zou gaan krijgen (en ik nog wel onder de grens zat), maar toen moest ik helemaal een brief van een huisbaas voor laten opstellen enzo, want mijn woning staat ook nog niet als 'zelfstandig' bekend (is 'tie wel). Toen bleek dat ik sowieso teveel begon te verdienen, heb ik het proces stilgezet. Dus liever zoek ik het toch maar gewoon aan de voorkant uit.
pi_206443753
Los het af, je gaat toch rente betalen. Heb je ook gelijk je toeslag
pi_206443762
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:13 schreef MeesterPlusser het volgende:
Maar dat lukt niet meer voor 2022.... (dan gaat het om je vermogen op 1 januari 2022). Had ik dit geweten, ja dan....
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:17:48 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206443788
Ik lees hier dat je studieschuld mag aftrekken.

https://www.belastingdien(...)chulden/uw_schulden/

En dan hier dat je mag aftrekken wat boven de voor jou geldende drempel komt.

https://www.belastingdien(...)/uw_schulden/drempel

Dus ik zou dan de som eens maken met de echte bedragen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_206443829
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:17 schreef Lienekien het volgende:
Ik lees hier dat je studieschuld mag aftrekken.

https://www.belastingdien(...)chulden/uw_schulden/

En dan hier dat je mag aftrekken wat boven de voor jou geldende drempel komt.

https://www.belastingdien(...)/uw_schulden/drempel

Dus ik zou dan de som eens maken met de echte bedragen.
Interesting... Even voor mij als nitwit, met de bedragen uit de OP:
werkt het dan als Vermogen = 37000 - (6500-3200) = 33700 euro? En dus boven de grens?
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:23:58 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206443855
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:21 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Interesting... Even voor mij als nitwit, met de bedragen uit de OP:
werkt het dan als Vermogen = 37000 - (6500-3200) = 33700 euro? En dus boven de grens?
Ik denk het wel. Maar ik ben net zo’n nitwit als jij.
pi_206444009
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik denk het wel. Maar ik ben net zo’n nitwit als jij.
Heb nog 'even' gebeld (een uur in de wacht gestaan :') in de tussentijd dit topic geopend omdat ik dacht: misschien zit iemand die hier het antwoord wéét). Jij zat inderdaad goed: alleen het bedrag boven de drempel mag je aftrekken van je vermogen.
Dus helaas, ik zit erboven. Toch iets te zuinig geleefd vorig jaar :P

(ach naja, ik mag ook niet klagen met dit vermogen. Was alleen een mooie meevaller geweest).
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:45:54 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206444037
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:43 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Heb nog 'even' gebeld (een uur in de wacht gestaan :') in de tussentijd dit topic geopend omdat ik dacht: misschien zit iemand die hier het antwoord wéét). Jij zat inderdaad goed: alleen het bedrag boven de drempel mag je aftrekken van je vermogen.
Dus helaas, ik zit erboven. Toch iets te zuinig geleefd vorig jaar :P
Als ik ‘jammer’ zeg, trigger ik misschien bepaalde mensen, maar toch: jammer. :+
pi_206444073
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Als ik ‘jammer’ zeg, trigger ik misschien bepaalde mensen, maar toch: jammer. :+
:D
pi_206444521
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:15 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Maar dat lukt niet meer voor 2022.... (dan gaat het om je vermogen op 1 januari 2022). Had ik dit geweten, ja dan....
Maar per januari '23 mogelijk op die manier wel. Dat is op zich al vrij snel.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206444560
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 16:39 schreef baskick het volgende:

[..]
Maar per januari '23 mogelijk op die manier wel. Dat is op zich al vrij snel.
Ja, maar ik verwacht in 2023 weer een 'normaal' inkomen te hebben. Is het niet in aan het begin van het jaar, dan toch wel halverwege. Ik teer nu in op m'n spaargeld (enigszins een bewuste keuze, maar toch niet helemaal).

Het is toch enigszins een troost dat, zelfs al zou ik mijn zorgpremie destijds in december vooruit hebben betaald, ik het dan ook niet gered zou hebben met de vermogensgrens. Enige is dat ik gewoon m'n stufi in één klap had moeten aflossen. Dan zat je ook niet met die domme drempel.
  dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:56:28 #15
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_206449150
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 14:51 schreef Postbus100 het volgende:
Weet iemand of dat zo werkt?

Spaargeld begin 2022: 37.000
Studieschuld begin 2022: 6500
(bedragen bij benadering).
Ja.

Er is alleen ook een drempel voor de schulden. De berekening wordt dus (¤ 37.000 - (¤ 6.500 - ¤ 3.200)) ¤ 33.700.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_206449167
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:15 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
schuld wil je toch altijd zsm aflossen?
pi_206606904
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 22:58 schreef 111210 het volgende:

[..]
Late reactie, maar nee, niet altijd. Als spaarrekening meer opbrengt dan DUO kost, dan wil je het op een spaarrekening hebben staan. En ik heb in het verleden wel eens baat gehad bij een buffer van cash. Dus zolang als Duo niet al teveel kost, houd ik het geld nog even bij me (maar dat brak me hier dus op :') Ik had die drempel niet zien aankomen)
pi_206606964
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 22:58 schreef 111210 het volgende:

[..]
Zeker niet. Met de huidige deposito rentes zou je gek zijn lang(er) lopende schulden af te lossen met lage rente percentages
pi_206607001
Rationeel niet, maar voor mentale rust geeft iemand soms toch de voorkeur voor aflossen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206607006
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:26 schreef baskick het volgende:
Rationeel niet, maar voor mentale rust geeft iemand soms toch de voorkeur voor aflossen.
En begrijpelijk
pi_206607080
Er is trouwens nog een reden waarom je niet wil aflossen. Als er onverhoopt toch iets gebeurd waardoor je arbeidsongeschikt raakt/een lager inkomen krijgt, dan wordt (een deel) op termijn kwijtgescholden. Dan kan je dus beter je schuld laten staan totdat je een reden hebt om af te betalen.
pi_206607146
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:32 schreef Postbus100 het volgende:
Er is trouwens nog een reden waarom je niet wil aflossen. Als er onverhoopt toch iets gebeurd waardoor je arbeidsongeschikt raakt/een lager inkomen krijgt, dan wordt (een deel) op termijn kwijtgescholden. Dan kan je dus beter je schuld laten staan totdat je een reden hebt om af te betalen.
Dat is m.i. dan weer de slechtste reden die ik mij kan voorstellen.
pi_206607159
Je hebt in dec nog een paar 1000 euro nodig voor Sint en Kerst en lekker eten en misschien vak ? Pinnen en onderdat bedrag komen, enige pijl datum is die 1 jan, zolang je op die 1 jan van het volgend jaar maar weer minder dan het spaarplafon hebt. Hoef je niks terug te betalen en krijg je de huurtoeslag. Kuch dit heb je niet van mij 😉🤫
Werk niet harder maar slimmer.

Voorbeeld 1 jan 2022 19k spaargeld huurtoeslag goedgekeurd juli 2022 50k spaargeld geen probleem dec 2022 koop leuke auto, 1 jan 2023 25k spaargeld je hoeft geen huurtoeslag terug te betalen en op 2023 krijg je nieuwe huurtoeslag.

[ Bericht 20% gewijzigd door Aloria op 08-11-2022 20:42:01 ]
pi_206607206
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:36 schreef Aloria het volgende:
Je hebt in dec nog een paar 1000 euro nodig voor Sint en Kerst en lekker eten en misschien vak ? Pinnen en onderdat bedrag komen, enige pijl datum is die 1 jan, kom je er later boven hoef je niet of minder terug te betalen ,olang je op die 1 jan van het volgend jaar maar weer minder dan het spaarplafon hebt. Kuch dit heb je niet van mij 😉🤫
Dat begrijp ik, maar als je verderop in het jaar weer meer gaat verdienen, dan moet je het alsnog terugbetalen toch? Het gaat namelijk om het vermogen op 1 januari èn het inkomen over het hele jaar.
Dat verwacht ik dus dat ik in 2023 wel weer te gaan verdienen.
Maar ik kan nog wel mijn zorgpremie voor januari proberen te betalen. Scheelt ook weer. En ik loop op dit moment behoorlijk in op m'n spaargeld, dus denk dat ik nu wel een eind kom.
pi_206607260
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat is m.i. dan weer de slechtste reden die ik mij kan voorstellen.
Maar het is een reden. Ik ben afgelopen paar jaar ziek geweest, en het was/is nog maar afwachten of ik ooit weer terugkom op mijn aloude arbeidsvermogen. Het heeft me wel doen beseffen dat je onverwachts aan de andere kant van de lijn kan komen. Als je dan zo hard gewerkt hebt om je studieschuld terug te betalen, enje hebt verder geen vet op de botten, tja, dan kan dat best tegen je gaan werken.
pi_206607264
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:39 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Dat begrijp ik, maar als je verderop in het jaar weer meer gaat verdienen, dan moet je het alsnog terugbetalen toch? Het gaat namelijk om het vermogen op 1 januari èn het inkomen over het hele jaar.
Maar ik kan nog wel mijn zorgpremie voor januari proberen te betalen. Scheelt ook weer. En ik loop op dit moment behoorlijk in op m'n spaargeld, dus denk dat ik nu wel een eind kom.
Heb er een voorbeeld bij gezet bekijk die even
pi_206607283
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:42 schreef Aloria het volgende:

[..]
Heb er een voorbeeld bij gezet bekijk die even
Ja, maar als je in juni 2023 bijvoorbeeld ineens 4000 per maand gaat verdienen, dan kom je boven de inkomensgrens uit. Kan je wel een vermogen onder de 31000 euro hebben, maar moet je toch al je huurtoeslag terugbetalen ;)
pi_206607311
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:39 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Daarom werk ik minder om meer netto over te houden met toeslagen, waarschijnlijk heb ik per maand meer geld dan dat jij werkt terwijl ik part time uren heb, daarom werk slimmer niet harder. ( Maargoed kan ook niet meer zit met mijn autistische zoon dus voor hem en mij is dit perfect in balans zo voor ons beide )
pi_206607333
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:44 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Ja, maar als je in juni 2023 bijvoorbeeld ineens 4000 per maand gaat verdienen, dan kom je boven de inkomensgrens uit. Kan je wel een vermogen onder de 31000 euro hebben, maar moet je toch al je huurtoeslag terugbetalen ;)
Klopt als je zoveel gaat verdienen heb je ook geen toeslagen nodig 😆👍
pi_206607350
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:42 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Maar het is een reden. Ik ben afgelopen paar jaar ziek geweest, en het was/is nog maar afwachten of ik ooit weer terugkom op mijn aloude arbeidsvermogen. Het heeft me wel doen beseffen dat je onverwachts aan de andere kant van de lijn kan komen. Als je dan zo hard gewerkt hebt om je studieschuld terug te betalen, enje hebt verder geen vet op de botten, tja, dan kan dat best tegen je gaan werken.
En als je dan toch verdien capaciteit hebt daarna bijt hij je, misschien nog wel harder.
pi_206609704
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:08 schreef Postbus100 het volgende:
Ik had bijvoorbeeld hier een (externe/niet-officiële) bron (zie de reacties) waarin dan weer onderscheid wordt gemaakt over of je studielening wel of niet boven de 50.000 euro uitkomt. https://www.scriptium.nl/huurtoeslag/
Dat staat misschien wat verwarrend.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_206721739
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 november 2022 20:44 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Uiteraard. Maar stel dat dat onverwacht toch niet zo zou zijn... dan zou het toch een leuke meevaller zijn als je wel recht hebt op je toeslag. En niet weer net misgrijpt doordat je vermogen nét te hoog was.
pi_206722977
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2022 17:10 schreef NicolasJoy het volgende:

[..]
Uiteraard. Maar stel dat dat onverwacht toch niet zo zou zijn... dan zou het toch een leuke meevaller zijn als je wel recht hebt op je toeslag. En niet weer net misgrijpt doordat je vermogen nét te hoog was.
Ja, ik ga er dit jaar wel even op letten. Maar ik denk dat ik nu wel onder de vermogensgrens uitkom. Zeker als ik mijn zorgpremie voor 31/12 overmaak. En anders flink wat studieschuld aflossen (sowieso even kijken wat mijn duo-premie wordt voor volgend jaar. Volgens mij ben ik weer door die 5 jaar heen, maar dat weet ik niet zeker).
Maar ik heb afgelopen maanden zo ingeteerd op mijn spaargeld dat ik wel een stukje lager moet zitten. Thanks :)
pi_206738467
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2022 15:13 schreef MeesterPlusser het volgende:
Tuurlijk niet, als TS aflost en daarna moet lenen voor onvoorziene uitgaven dan betaal je meer rente. Zou altijd wat spaargeld achter de hand houden, DUO heeft nauwelijks rente (als het al rente heeft), je kan verlaging aanvragen én wordt kwijtgescholden bij overlijden (ook al heb je een partner).
pi_206755573
Ik zat er nog een keer over na te denken. Ik had gewoon een paar duizend euro tijdelijk even bij iemand moeten stallen. En/of m'n zorgpremie in één keer moeten overmaken. Dan ben je natuurlijk ook van het hele probleem af en kan de lening bij DUO gewoon blijven staan.
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:22:05 #36
332757 Dizorn
Herrieschopper.
pi_206777230
quote:
3s.gif Op zondag 20 november 2022 22:44 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zat er nog een keer over na te denken. Ik had gewoon een paar duizend euro tijdelijk even bij iemand moeten stallen. En/of m'n zorgpremie in één keer moeten overmaken. Dan ben je natuurlijk ook van het hele probleem af en kan de lening bij DUO gewoon blijven staan.
Is dit niet hetzelfde soort creatief met de regeltjes omgaan waarvan we met z'n allen vinden dat het belachelijk is als rijke mensen dat doen? Dan is het belastingontduiking en weet ik het wat en vet oneerlijk!!1
Maar nu gebruikt een minder rijk persoon truukjes om een toeslag te krijgen die ze duidelijk niet nodig hebben (want 37k spaargeld), is het dan opeens moreel juist?
WFPB!
  dinsdag 22 november 2022 @ 15:51:32 #37
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_206777557
quote:
Uitgeleend geld hoort ook bij je vermogen.
pi_206777638
quote:
Zorgpremie betalen kan, echter geld lenen levert niks op want dat verlaagd je vermogen niet.
Geld schenken wel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')