Ik doe inderdaad ICT-werk. Gelukkig staan er in vacatures wel vaak teksen als "voldoe je niet aan alle eisen reageer dan toch etc etc" Dat stemt optimistischer, maar ik vraag me af waarom ze voor een functioneel beheer-functie perse een HBO-er zouden willen hebben bijvoorbeeld zonder daar echt voor te willen betalen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 12:01 schreef ex het volgende:
Dat is niet hetzelfde voor elke sector, IT (en dan vooral de system/software developer hoek)? Absoluut niet, misschien als je begint maar zodra je werkt en een paar goede bedrijven en werkzaamheden op je CV hebt staan kijken ze er niet meer naar, zo wel dan missen ze een hoop goede kandidaten.
Is vast niet hetzelfde in elke sector.
De eis voor een HBO opleiding terwijl je al 20 jaar ervaring hebt binnen je ICT vakgebied vind ik ridicuul. Voor zo'n werkgever moet je niet willen werken.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 12:04 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik doe inderdaad ICT-werk. Gelukkig staan er in vacatures wel vaak teksen als "voldoe je niet aan alle eisen reageer dan toch etc etc" Dat stemt optimistischer, maar ik vraag me af waarom ze voor een functioneel beheer-functie perse een HBO-er zouden willen hebben bijvoorbeeld zonder daar echt voor te willen betalen.
Daarin zie ik salarsisen die ik, zelfs in het onderwijs, nu ook al verdien en dat is incl vakanties.
Wil niet zeggen dat het ridicuul is, maar ik wil alleen weten of het reden is om iemand af te wijzen ondanks ruime ervaring in datzelfde vakgebied. Ik hoop dat iemand ook rekening houdt met m'n ervaring.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 13:10 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
De eis voor een HBO opleiding terwijl je al 20 jaar ervaring hebt binnen je ICT vakgebied vind ik ridicuul. Voor zo'n werkgever moet je niet willen werken.
Alles KAN een reden zijn, dus ja dat kan.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 13:19 schreef Gunner het volgende:
Wil niet zeggen dat het ridicuul is, maar ik wil alleen weten of het reden is om iemand af te wijzen ondanks ruime ervaring in datzelfde vakgebied. Ik hoop dat iemand ook rekening houdt met m'n ervaring.
Ik wil niet ineens les gaan geven ofzo op een school. dan kan ik me er iets bij voorstellen.
Dit is gewoon niet waar. Bij zowat elke (serieuze) IT functie staat hbo of bachelor als nice to have en erbij of vergelijkbare werkervaring.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 13:37 schreef mvdejong het volgende:
Dus eigenlijk kom je alleen maar binnen bij kleine bedrijfjes waar zelfs de eerste schifting wordt gedaan door iemand met kennis. Daarbij heb je geluk dat de markt nu gunstig is voor solliciteren, want bedrijven krijgen nu veel minder CV's binnen, dus het is te overzien.
Binnen minimaal een deel van de Rijksoverheid is de diploma eis voor veel functies vervallen. Een niveautest moet wel afgelegd worden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 14:08 schreef -Sigaartje het volgende:
Bij de rijksoverheid heb je echt een hbo-papiertje nodig vanaf een bepaalde schaal. En die schaal ligt ongeveer op modaal. Zonder hbo krijg je die schaal echt niet.
Oh, dat is nieuw voor mij.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 14:17 schreef Serinde het volgende:
[..]
Binnen minimaal een deel van de Rijksoverheid is de diploma eis voor veel functies vervallen. Een niveautest moet wel afgelegd worden.
Denkniveau ≠ ervaring.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 11:58 schreef Gunner het volgende:
Ik ben om me heen aan het kijken voor een andere functie, daarbij solliciteer ik geregeld op functies waarin ze een HBO-opleiding vereisen. Die heb ik technisch gezien niet, maar wel ruim 20 jaar ervaring in m'n vakgebied. Het overkomt me regelmatig dat ik afwijzingsberichten krijg met de standaard nietszeggende teksten, je kent ze wel.
Nu begin ik me af te vragen; is het ontbreken van dat HBO-papiertje nu echt zo problematisch? is al die ervaring niet voldoende om aan te tonen waar je capaciteiten liggen?
Als je solliciteert op mbo functies dan niet. Als je op hbo functies solliciteert ben je zo goed als kansloosquote:Op dinsdag 25 oktober 2022 11:58 schreef Gunner het volgende:
Ik ben om me heen aan het kijken voor een andere functie, daarbij solliciteer ik geregeld op functies waarin ze een HBO-opleiding vereisen. Die heb ik technisch gezien niet, maar wel ruim 20 jaar ervaring in m'n vakgebied. Het overkomt me regelmatig dat ik afwijzingsberichten krijg met de standaard nietszeggende teksten, je kent ze wel.
Nu begin ik me af te vragen; is het ontbreken van dat HBO-papiertje nu echt zo problematisch? is al die ervaring niet voldoende om aan te tonen waar je capaciteiten liggen?
Waarom moet een functioneel beheerder perse een HBO-papiertje hebben? Dat is geen gecompliceerd werk wat iemand met 20-jaar ervaring prima ook kan doen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als je solliciteert op mbo functies dan niet. Als je op hbo functies solliciteert ben je zo goed als kansloos
Dat is dus niet zo, dus misschien is er wat anders mis. Je CV? Al is laten nakijken?quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 14:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik heb genoeg aanvullende opleidingen in het verleden gedaan die aantonen dat ik een bepaald niveau aan kan, maar als HR/Recruiters zich blijven blindstaren op een ander papiertje... tsjah....
tja als ze het willen dan is het hun goed recht.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 14:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Waarom moet een functioneel beheerder perse een HBO-papiertje hebben? Dat is geen gecompliceerd werk wat iemand met 20-jaar ervaring prima ook kan doen.
Maar blijkbaar zijn er bedrijven die denken dat je een HBO-er met een schat aan ervaring voor 4000 euro kunnen vinden. Dat verdien ik nu ook al wel en heb ook nog eens 10 weken extra vakantie.
Ik heb genoeg aanvullende opleidingen in het verleden gedaan die aantonen dat ik een bepaald niveau aan kan, maar als HR/Recruiters zich blijven blindstaren op een ander papiertje... tsjah....
Wel bij een screening meestal en dan kun je goed voor gaas gaan.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 13:37 schreef etuiedelapiel het volgende:
Checken ze toch niet, niet zo braaf zijn hč anders kom je nergens.
Blijkbaar hebben ze (ondanks de overspannen arbeidsmarkt) iemand die beter geschikt is. Tsjah...quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 14:41 schreef Gunner het volgende:
In welke branche is 4000 euro niet veel?quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 18:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
tja als ze het willen dan is het hun goed recht.
4000 euro is inderdaad niet echt veel voor een hbo-er.
De hbo branchquote:Op woensdag 26 oktober 2022 09:28 schreef ZarB het volgende:
[..]
In welke branche is 4000 euro niet veel?
Wat heerlijk als dat je bubbeltje is.quote:
Ik doe nu een IT-functie in de het onderwijs, met dus een Onderwijs CAO en zit daar nu ook wel aan en dan heb ik nog eens 12 weken schoolvakantie ook. Heel weinig werkgevers die dat voor me gaan compenseren ben ik bang. Als ik dan zie dat men voor een ICT HBO-functie ook maar max 4000/4100 vraag ik me af of iemand met twintig ervaring daar z'n baan voor op gaat zeggen als een HBO-papiertje echt een vereiste is.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:33 schreef ZarB het volgende:
[..]
Wat heerlijk als dat je bubbeltje is.
Misschien in de it wereld. Maar niet in de gemiddelde branche hoor.
Het kan ook wel, ik doe met mijn MBO4 papiertje werk op WO niveau maar dat is puur doordat ik steeds een stapje hoger ben gegaan binnen het bedrijf waar ik inmiddels 15 jaar werk. En natuurlijk veel certificaten binnengehaald welke zijn betaald door de baas, dat helpt ook mee.quote:Op dinsdag 25 oktober 2022 15:48 schreef Speekselklier het volgende:
Na mijn veterstrik en zwemdiploma (zelfs zonder reddingszwemmen) heb ik weinig relevants meer gehaald.
Toch zit ik op een HBO functie.
4100 bruto of netto?quote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik doe nu een IT-functie in de het onderwijs, met dus een Onderwijs CAO en zit daar nu ook wel aan en dan heb ik nog eens 12 weken schoolvakantie ook. Heel weinig werkgevers die dat voor me gaan compenseren ben ik bang. Als ik dan zie dat men voor een ICT HBO-functie ook maar max 4000/4100 vraag ik me af of iemand met twintig ervaring daar z'n baan voor op gaat zeggen.
Als je 20 jaar ervaring hebt zonder papiertje en je verdient meer, dan zou ik niet switchen nee. Tenzij het echt heel leuk lijkt ofzo.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:41 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik doe nu een IT-functie in de het onderwijs, met dus een Onderwijs CAO en zit daar nu ook wel aan en dan heb ik nog eens 12 weken schoolvakantie ook. Heel weinig werkgevers die dat voor me gaan compenseren ben ik bang. Als ik dan zie dat men voor een ICT HBO-functie ook maar max 4000/4100 vraag ik me af of iemand met twintig ervaring daar z'n baan voor op gaat zeggen als een HBO-papiertje echt een vereiste is.
Op zich is dat het punt niet, maar meer dat voor vergelijkbare functies waar ze MBO voor vragen het salaris bijna gelijk is. Dan vraag ik me af wat de meerwaarde is van de HBO-eis.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:55 schreef ZarB het volgende:
[..]
Als je 20 jaar ervaring hebt zonder papiertje en je verdient meer, dan zou ik niet switchen nee. Tenzij het echt heel leuk lijkt ofzo.
Geen flauw idee. Pereceptie? ("Kijk ons allemaal hbo-ers in dienst hebben"). In de zorg is het vooral dat de zorgverzekeraar niet betaald als het werk niet is gedaan door hbo, wo of wo+.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 10:58 schreef Gunner het volgende:
[..]
Op zich is dat het punt niet, maar meer dat voor vergelijkbare functies waar ze MBO voor vragen het salaris bijna gelijk is. Dan vraag ik me af wat de meerwaarde is van de HBO-eis.
Misschien. maar zoals ik hier al een paar heb horen zeggen; zou je er dan willen werken. Goede vraag.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:02 schreef ZarB het volgende:
[..]
Geen flauw idee. Pereceptie? ("Kijk ons allemaal hbo-ers in dienst hebben"). In de zorg is het vooral dat de zorgverzekeraar niet betaald als het werk niet is gedaan door hbo, wo of wo+.
Ligt eraan in hoeverre dat doorklinkt op de werkvloer lijkt me.quote:Op woensdag 26 oktober 2022 11:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
Misschien. maar zoals ik hier al een paar heb horen zeggen; zou je er dan willen werken. Goede vraag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |