Wie begon er? Ik ben helemaal akkoord met jou, maar dit is schering en inslag op heel FOK! Mening die niet bevalt: verbanning naar BNW roepen. GGZ adviseren. Betichten van drugsgebruik.quote:Op maandag 23 december 2024 19:05 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, ho.Ik vind het prima als je hier soms verbanden legt die anderen misschien niet direct zien. In een cold case is er immers weinig concreets te bespreken wat niet al jaren geleden helemaal uitgeplozen is.
Maar we gaan hier geen mede-users wegsturen naar BNW of NWS of wat dan ook.
Waarom is deze zaak nooit cold case geworden.quote:Op maandag 23 december 2024 19:23 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Beide families erbij betrokken die elkaar dekken waarvan geen van allen z'n mond opentrekt in 30 jaar.. dat vind ik toch moeilijk te geloven.
Wat ik overigens niet begrijp aan het geheel: Er was toch DNA van de dader? (Want later is uitgesloten dat Gijs W. er iets mee te maken had obv geen DNA match). Waarom hebben ze dan niet bij alle mogelijke betrokkenen DNA afgenomen?
Goede vraag. Misschien was de verdenking niet concreet genoeg om DNA-onderzoek af te kunnen dwingen? Ze zullen het vermoedelijk niet vrijwillig afgestaan hebben.quote:Op maandag 23 december 2024 19:23 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Wat ik overigens niet begrijp aan het geheel: Er was toch DNA van de dader? (Want later is uitgesloten dat Gijs W. er iets mee te maken had obv geen DNA match). Waarom hebben ze dan niet bij alle mogelijke betrokkenen DNA afgenomen?
Sorry hoor, we hebben op NWS al genoeg last van dit soort complottheorieën. Natuurlijk zal er op CRI ruimte moeten zijn voor wat complotten zoals bijv de balpenmoord etc.. Maar wat Joden, NSB-leiders etc te maken hebben met dit topic is mij echt een raadsel.quote:Op maandag 23 december 2024 20:22 schreef Viv het volgende:
[..]
Mijn post was ook gericht aan de mede-users die jou naar BNW verwezen.
Mijn opa had een (Reformatorische) Christelijke boekhandel/drukkerij/uitgeverij. Dus zo'n beetje alle denominaties en kerkverbanden. Ik kom zelf uit 84 en ben begin jaren 90 in Gorinchem gaan wonen. Hoe het in de jaren 80 was heb ik dus vooral van mijn moeder; waarvan ik ook in het begin het meeste kreeg te horen. Ik kwam namelijk op deze zaak doordat ik door Nieuwendijk fietste op weg naar een vakantiebaan; daar hingen de posters toen nog (en zover ik weet nog steeds) voor aantal ramen.quote:Op maandag 23 december 2024 17:24 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Dat is het niet. In de landelijke poster die toen verspreid is, de aanplakbiljetten bij de deuren van politiebureau's stond haar naam verkeerd gespeld. Gemma, in plaats van Germa. Dat is door mensen tot in Groningen opgevallen, want die hadden ook contacten rond het Gorinchemse. Leuk trouwens, kennis van die refo achtergrond uit de buurt van Gorinchem .Gorinchem was in de jaren tachtig een stadje met evenveel kroegen als kerken. Dus welke denominatie, als ik vragen mag?
Voor het overige: ook in Gorinchem speelde de vraag wie er in de huizen van de oude jodenhoek hadden gewoond, en van wie die panden waren geweest in de jaren 70 en 80.
quote:Op maandag 23 december 2024 20:26 schreef Viv het volgende:
[..]
Goede vraag. Misschien was de verdenking niet concreet genoeg om DNA-onderzoek af te kunnen dwingen? Ze zullen het vermoedelijk niet vrijwillig afgestaan hebben.
https://www.ad.nl/riviere(...)-oplossing~a9b577eb/quote:Cold cases
Helaas is de aanpak niet zomaar toe te passen op andere cold cases, stelt Luijten. ,,De belangrijkste vereiste voor zo'n onderzoek is dat er sporen zijn die bruikbaar materiaal bevatten om tot een één-op-éénmatch te komen'', zegt hij. ,,Soms zijn die sporen er simpelweg niet, waardoor afgenomen dna-materiaal er niet mee vergeleken kan worden. In sommige gevallen is er sprake van meer sporen. Dat bemoeilijkt de zaak.''
Een groot verwantschapsonderzoek zoals in de zaak Nicky Verstappen brengt bovendien heel wat teweeg binnen een gemeenschap, aldus Luijten. ,,Het is niet niks. Je komt aan de persoonlijke integriteit van mensen. Voordat een grootschalig dna-onderzoek wordt ingesteld, moeten er heel veel afwegingen worden gemaakt. Je roept niet zomaar een heel dorp op om dna af te staan. Het moet bijna zeker zijn dat het ervoor zorgt dat we dichter bij de oplossing komen'', zegt Luijten.
Het is prima om aan te geven wanneer je vindt dat een user te ver doorgeschoten is in het brainstormen over een bepaalde zaak. Dat is het zelf-corrigerende vermogen van een forum zoals dit, en het verschil met een echo-put vol gelijkgestemden.quote:Op maandag 23 december 2024 20:43 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Sorry hoor, we hebben op NWS al genoeg last van dit soort complottheorieën. Natuurlijk zal er op CRI ruimte moeten zijn voor wat complotten zoals bijv de balpenmoord etc.. Maar wat Joden, NSB-leiders etc te maken hebben met dit topic is mij echt een raadsel.
Die boekhandel op dat hoekje Westwagenstraat-Smakheul?quote:Op maandag 23 december 2024 20:53 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mijn opa had een (Reformatorische) Christelijke boekhandel/drukkerij/uitgeverij. Dus zo'n beetje alle denominaties en kerkverbanden. Ik kom zelf uit 84 en ben begin jaren 90 in Gorinchem gaan wonen. Hoe het in de jaren 80 was heb ik dus vooral van mijn moeder; waarvan ik ook in het begin het meeste kreeg te horen. Ik kwam namelijk op deze zaak doordat ik door Nieuwendijk fietste op weg naar een vakantiebaan; daar hingen de posters toen nog (en zover ik weet nog steeds) voor aantal ramen.
En opnieuw, wat hebben Joden te maken met deze verdwijning?
Ik ken het het (hypocriete) Refo wereldje door en door, gelukkig al jaren geen onderdeel meer van.. De info krijg ik nog wel van familie die nog wel onderdeel maken van...
Die boekhandel ja, en wat is er bijna niet zwart aan de zwarte kousen... Er zitten genoeg goede mensen tussen. Maar het wereldje hangt van hypocrisie en veel verborgen leed en verdriet aan elkaar. Nog even het continue bespieden van elkaar buiten beschouwing gelaten.quote:Op maandag 23 december 2024 23:18 schreef yessie234 het volgende:
[..]
Die boekhandel op dat hoekje Westwagenstraat-Smakheul?
Die hadden ook een eigen uitgeverij, en contacten met alle uitgeverijen in die richting, uiteraard.
Wat is de "zwarte kant van het REFO" in je eigen woorden?
Wat in Gorinchem speelde, zoals in elk dorp elke stad waar na 1945 de bewoners van voor de oorlog niet terugkeerden, was van wie waren die panden, wie woonden daar, en wat de Gemeente aan moest met zo'n wijk met bouwvallen midden in het Centrum. Want van wie was die grond nu eigenlijk. Weet je oma misschien ook nog wel, als ze nog leeft, misschien eens naar vragen.
*edit je openingspost nog even gelezen, mooi compleet linkenwerk*
Nog een vraag: over welk Nieuwendijk heb je het? Toen je daar in de jaren '90 fietste.
In Gorinchem is ook een Nieuwedijk, als ik me nog even herinner.quote:Op woensdag 25 december 2024 17:01 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Die boekhandel ja, en wat is er bijna niet zwart aan de zwarte kousen... Er zitten genoeg goede mensen tussen. Maar het wereldje hangt van hypocrisie en veel verborgen leed en verdriet aan elkaar. Nog even het continue bespieden van elkaar buiten beschouwing gelaten.
De reden waarom ik die gemeenschap ook voor geen meter durf te vertrouwen in deze zaak. Vooral omdat ik gewoon weet van genoeg verborgen verhalen.. Al zit daar geen moord bij... tenminste sommige hebben wel zelfdoding (pogingen) als gevolg.
Mbt de Joden, dat is een algemeen bekend verhaal maar heeft helemaal niets te maken met deze zaak..
Daarnaast fietste ik niet in de jaren 90 door Nieuwendijk maar begin zeroes. En gewoon het Nieuwedijk waar de Dwarsteeg onderdeel van is.
Paar weken terug nog weer op de Oude Hoven geweest voor de reünie van 75jarig bestaan van de schoolquote:Op maandag 23 december 2024 17:19 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Mijn opa heeft een vrij prominente plaatsgehad in het Refo wereldje in en rondom Gorinchem en Veen.. Via mijn moeder ken ik dus dat wereldje verdomd goed, ook hun duistere kant.
Op CRI kan je best wat fantaseren etc, maar wat een Joodse Kees van der Spek, een Mussert en de Oude Hoven (waar ik ook een jaar gezeten heb) nu met Germa te maken hebben...
Arkelse dijk, Spijkse dijk, zuiderlinge dijk, nieuwe wolpherense dijk, appeldijk, Dalemse dijk, Havendijk.quote:Op woensdag 25 december 2024 20:24 schreef Blues het volgende:
LingSESdijk is het
Mijn neef woont er, mijn zus woont in Meerkerk.
Komt wel dichtbij zo
Niets bijzonders aan hoor, True Crime liefhebber en als dan zo'n zaak redelijk in de buurt speelt is het vrij logisch dat je er interesse voor krijgt.quote:Op woensdag 25 december 2024 17:42 schreef yessie234 het volgende:
Dan blijf ik het bijzonder vinden, dat jij daar dagelijks langsfietste, zo'n 25 jaar geleden. Je hebt het met anderen erover gehad, bent op onderzoek geweest, je hebt er het jouwe van gedacht- en misschien altijd voor je gehouden. Zeker als er weer ruchtbaarheid aan de verdwijning werd gegeven, dan komt -bij mij in ieder geval- er weer veel herinneringen terug, aan die zoektochten van toen.
Holy F.. Al die jaren dat ik er gewoond heb kende ik het als Lingedijk.. Lol.. nooit te oud om te leren..quote:Op woensdag 25 december 2024 20:24 schreef Blues het volgende:
LingSESdijk is het
Mijn neef woont er, mijn zus woont in Meerkerk.
Komt wel dichtbij zo
Ik bedenk me net dat het wel eens twee jaar geweest kan zijn dat ik op de Oude Hoven zat. Het eerste jaar HAVO/VWO verneukt en toen naar het VMBO ('t Gilde) gelukkig is het qua carrière allemaal goedgekomenquote:Op donderdag 26 december 2024 09:16 schreef nixxx het volgende:
[..]
Paar weken terug nog weer op de Oude Hoven geweest voor de reünie van 75jarig bestaan van de school
Voor een echte Refo kerk moesten wij ook altijd uitwijken naar plaatsen zoals Spijk of Schelluinen.quote:Op vrijdag 27 december 2024 09:16 schreef nixxx het volgende:
Ik vond Gorinchem best een leuk stadje om op te groeien, niet te groot, niet te klein.. die extreme refos vond ik ook nog wel meevallen, je had natuurlijk wel dat kerkje aan het Paardenwater en het Gomarus college maar voor de rest.. oase van religieuze lichtheid vergeleken met Werkendam, Nieuwendijk, Hardinxveld etc
Woonde in de Lingewijk, wat afgezien van de ijsbaanflats toch wel een redelijke wijk was, een arbeidersbuurt zou ik zeggen, best wel ons-kent-ons
Er is in Nieuwendijk geen zwarte kousenkerk. Die is een dorp verderop.quote:Op maandag 23 december 2024 17:01 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Het is hier geen BNW ... Al maken een paar lui dit wel een BNW-achtige case.. Een aantal halen er zelfs de recente vermissing van Yoran Krol erbij...
Het enige complotachtige aan deze zaak is dat er aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid er mensen in het dorp meer weten. In dit soort gesloten gemeenschappen (lees zwartekousenkerk) wil men (soms) zaken binnen de gemeenschap houden. Al is moord wel uitzonderlijk.. En lijkt het erop dat de familie Van der Boom naar een iets minder zware kerk ging.
Die was toen al vrijer.quote:Op vrijdag 10 januari 2025 18:55 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Voor een echte Refo kerk moesten wij ook altijd uitwijken naar plaatsen zoals Spijk of Schelluinen.
Heb het zelf ook altijd wel naar mijn zin in Gorinchem gehad, zeker met de leerlingen van de Gomarus die onderweg waren naar één van de dorpjes rondom Gorinchem
On-topic:
Het lijkt er wel op dat Germa en haar familie wel naar een wat minder "zware" kerk gingen dan de echte Zwarte Kousen. Al weet ik niet of die zuil in 1984 ook al wat vrijer was.
Ah, thnx!. Dat "Gereformeerd" in de naam is ook wel wat verwarrend voor buitenstaanders. Maar denk dat het toen al te vrij was voor het voornamelijk orthodoxe wereldje waar ik in zat.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |