abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206503524
Je kan prima met dat spul als stoptrein rijden, net als met VIRM. Maar inderdaad moet daar wel het onderhoud op aangepast zijn in verband met de hogere slijtage van o.a. de remmen.
Bij VIRM is dan ook een van de eisen (geweest? Het is alweer even geleden dat ik dit hoorde, dus geen idee of het nog steeds van toepassing is) dat voor de planmatige langdurige inzet van een treinstel als stoptrein de remmen een extra controle moesten krijgen om te zien of die nog voldoende op dikte waren voor de stoptreindiensten.
Bij DDZ was dat dus niet gebeurd, en daarop ging het mis. De treinen werden onderhouden als intercity, maar maakten meer kilometers als stoptrein.
  zondag 30 oktober 2022 @ 22:10:23 #177
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_206504417
NS is onlangs gestart met de aanbesteding voor de S5G ("Sprinter 5e Generatie") en één van de eisen daarbij is dat het materieel ook geschikt moet zijn voor inzet op "intercity-achtige verbindingen".

Hopelijk bedoelen ze daarmee ook comfort en niet alleen de technische aspecten. Vorig jaar was er noodgedwongen SNG beland in de IC Zwolle - Roosendaal en dat was qua zitcomfort echt driewerf niks :N

Over de inzet van conducteurs: voor zover ik weet is dat nergens wettelijk verplicht (anders hadden de regionale vervoerders óók HCs op hun treinen), het is hoogstens een eis in de HRN-concessie. Die loopt op z'n eind, in een volgende concessie zou erop gestuurd kunnen worden dat IC-treinen een conducteur moeten hebben en dat dat op sprinters een optie is.

Hoeveel HCs er per treinlengte worden ingezet is een NS-eigen regeltje, daarvoor is helemaal niks geregeld in concessies of wetten.
pi_206504519
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:02 schreef MTL het volgende:
Natuurlijk kan je elders meer verdienen, maar laten we wel zijn, het salaris is niet slecht, zeker als je er een aantal jaar werkt. Een basissalaris van uiteindelijk bijna 4000 euro, en dat is zonder de onregelmatigheidstoeslagen van (als ik naar mijzelf kijk) tussen de 800 en 1000+ euro. En dan draai ik nog niet eens nachtdiensten, die leveren nog meer op. En dat is bij 36 uur per week.
Ik denk niet dat er heel veel MBO beroepen zijn die beter verdienen.
Het testrijden van treintjes verdiend leuk bij zo te lezen 😁😁, ik heb nog geen 3k+ gezien (incl. ort) laat staan dat het richting de 4 gaat
  Redactie Frontpage / Sport zondag 30 oktober 2022 @ 23:01:42 #179
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_206505551
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 22:10 schreef James1988 het volgende:
NS is onlangs gestart met de aanbesteding voor de S5G ("Sprinter 5e Generatie") en één van de eisen daarbij is dat het materieel ook geschikt moet zijn voor inzet op "intercity-achtige verbindingen".

Hopelijk bedoelen ze daarmee ook comfort en niet alleen de technische aspecten. Vorig jaar was er noodgedwongen SNG beland in de IC Zwolle - Roosendaal en dat was qua zitcomfort echt driewerf niks :N
Ik zie dat soort treinen zomaar 1x per uur op de uitlopers van het net verschijnen om te voldoen aan de eisen voor toegankelijkheid
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_206506425
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 22:10 schreef James1988 het volgende:
NS is onlangs gestart met de aanbesteding voor de S5G ("Sprinter 5e Generatie") en één van de eisen daarbij is dat het materieel ook geschikt moet zijn voor inzet op "intercity-achtige verbindingen".

Hopelijk bedoelen ze daarmee ook comfort en niet alleen de technische aspecten. Vorig jaar was er noodgedwongen SNG beland in de IC Zwolle - Roosendaal en dat was qua zitcomfort echt driewerf niks :N
Wellicht bedoelen ze verbindingen als Zwolle-Groningen/Leeuwarden en de Zeeuwse Lijn. Dat wordt nu allemaal met SNG gereden maar die zijn qua (zit)comfort eigenlijk zwaar ontoereikend voor dat soort afstanden. Die stoelen zouden door reizigers zijn uitgekozen maar ik ken niemand die positief is over die stoelen.

Utrecht-Leiden is vorig jaar ook een tijd met SLT/SNG gereden toen DDZ aan de kant stond.

Maar goed die nieuwe sprinter. Misschien iets van Stadler ofzo, maar dan met comfortabel interieur.
pi_206506545
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 22:15 schreef GlenSpey het volgende:

[..]
Het testrijden van treintjes verdiend leuk bij zo te lezen 😁😁, ik heb nog geen 3k+ gezien (incl. ort) laat staan dat het richting de 4 gaat
Bruto, hè, geen netto :P
pi_206506557
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 06:57 schreef Spablauw214 het volgende:
Maar goed die nieuwe sprinter. Misschien iets van Stadler ofzo, maar dan met comfortabel interieur.
Alsjeblieft niet nog meer van die Stadler meuk. Dat spul is zo onbetrouwbaar als de pest ;(
Ze zijn nu maar met een vervroegde revisie op een aantal onderdelen bezig in de hoop dat het een beetje beter gaat worden :')
  maandag 31 oktober 2022 @ 09:20:11 #183
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_206506960
Op uitlopers van het intercitynet zie ik zomaar DDNG verschijnen. Lijkt me tenminste het meest logische voor trajecten als Den Helder-Nijmegen.
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 06:57 schreef Spablauw214 het volgende:
Utrecht-Leiden is vorig jaar ook een tijd met SLT/SNG gereden toen DDZ aan de kant stond.
Niet alleen vorig jaar hoor, er rijdt daar nu standaard SLT. En dat blijft zo want de huidige dienstregeling is alleen haalbaar met sprinters.
pi_206507063
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 09:20 schreef ReisT het volgende:
Op uitlopers van het intercitynet zie ik zomaar DDNG verschijnen. Lijkt me tenminste het meest logische voor trajecten als Den Helder-Nijmegen.
[..]
Niet alleen vorig jaar hoor, er rijdt daar nu standaard SLT. En dat blijft zo want de huidige dienstregeling is alleen haalbaar met sprinters.
Hoe kan er nu ineens een tekort aan intercitymaterieel zijn? Of heeft dat te maken met de buitendienststelling van ICM?
pi_206507134
Er is geen tekort aan intercitymaterieel of tekort aan materieel in het algemeen. Hoe kom je daarbij?
pi_206507159
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 09:41 schreef MTL het volgende:
Er is geen tekort aan intercitymaterieel of tekort aan materieel in het algemeen. Hoe kom je daarbij?
Ik las verkeerd denk ik. Je bedoelt dat de rijtijden op Utrecht-Leiden niet gehaald worden met intercitymaterieel. Ik las het als: er is niet genoeg IC-materieel om de huidige dienstregeling te rijden.

Het is nog vroeg :P
pi_206507239
Het is nog vroeger, want niet ik, maar ReisT postte dat :P

Maar inderdaad, vanwege de ondergrond is het de bedoeling dat er geen dubbeldekstreinen rijden, en de ICM haalt de rijtijden niet voor de kwartiersdienst, dus kom je automatisch op sprintermaterieel uit dat het wel aankan.
pi_206507328
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Dan zet je maar treinen in waar minder personeel voor nodig is, dus maximaal zeven bakken ipv acht. Of je past de wet aan dat er niet op alle treinen conducteurs nodig zijn. Ook prima.

Schrappen van meer treinen lijkt me niet effectief op dit soort assen, helemaal niet op de belangrijke basisassen die de rest van het netwerk z'n bestaansrecht geven.
Het staat niet in de wet, anders hadden de regionale vervoerders massaal dagelijks de wet overtreden ;-)
  maandag 31 oktober 2022 @ 10:32:08 #189
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206507569
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 22:10 schreef James1988 het volgende:
één van de eisen daarbij is dat het materieel ook geschikt moet zijn voor inzet op "intercity-achtige verbindingen".
Wat dacht je van een cursus "aanbesteding formuleren voor dummy's"? ;(

Heb de broek inmiddels op de enkels van dit soort nulpunterij :N
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_206507672
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 22:15 schreef GlenSpey het volgende:

[..]
ik heb nog geen 3k+ gezien (incl. ort)
ik wel regelmatig maar ik zit in een voorkeursrooster met alleen maar laat en nacht :P en ja dat is netto
pi_206507761
quote:
13s.gif Op maandag 31 oktober 2022 10:32 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Wat dacht je van een cursus "aanbesteding formuleren voor dummy's"? ;(

Heb de broek inmiddels op de enkels van dit soort nulpunterij :N
Doe maar niet, straks pakken ze je nog op voor schennispleging.
  maandag 31 oktober 2022 @ 10:54:10 #192
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206507780
Welnee joh, ook geen personeel voor *O* :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_206508684
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 10:43 schreef Salatrel het volgende:

[..]
ik wel regelmatig maar ik zit in een voorkeursrooster met alleen maar laat en nacht :P en ja dat is netto
Lekker, hoeveel jaar zit je er al bij?
Zelf draai ik alleen laat, kom zelden boven de 2300 uit maar moet er wel bij vermelden dat ik 32u werk en de zorgverzekering er al af is gehouden. Ohja en ik koop elk jaar 8-12 dagen verlof bij :')

Ben benieuwd of de overheid die meerwerkbonus er doorheen weet te krijgen en zo ja of het een beetje aantrekkelijk wordt, dan wil ik fulltime wel weer overwegen.
  maandag 31 oktober 2022 @ 12:13:48 #194
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_206508712
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 07:54 schreef MTL het volgende:

[..]
Alsjeblieft niet nog meer van die Stadler meuk. Dat spul is zo onbetrouwbaar als de pest ;(
Dat hoor ik de laatste tijd juist vooral over SNG.

Dat, gevolgd door "dat gaat nog wat worden met DDNG, ik hou m'n hart vast."
pi_206509265
Er zijn voor zover ik weet geen structurele betrouwbaarheidsissues met SNG. Je kan uiteraard wat vinden over de afvering/rijcomfort en de kwaliteit van de afwerking, maar voor zover ik weet ligt het aantal vertragingsminuten met als oorzaak een technische storing bij SNG behoorlijk laag.
Uiteraard zijn er wel eens storingen en natuurlijk worden er wel dingen gevonden die voor verbetering vatbaar zijn om de betrouwbaarheid omhoog te krijgen, net als bij elk type materieel. Het blijft gewoon techniek en treinen worden altijd doorontwikkeld tot vlak voor het einde.
pi_206511032
Vertragingsminuten met technische oorzaak per miljoen bakkm geeft een leuke weergave, maar de ene keer duurt een afhandeling langer dan de andere keer ;)
pi_206511361
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2022 12:10 schreef GlenSpey het volgende:

[..]
Lekker, hoeveel jaar zit je er al bij?
Zelf draai ik alleen laat, kom zelden boven de 2300 uit maar moet er wel bij vermelden dat ik 32u werk en de zorgverzekering er al af is gehouden. Ohja en ik koop elk jaar 8-12 dagen verlof bij :')

Ben benieuwd of de overheid die meerwerkbonus er doorheen weet te krijgen en zo ja of het een beetje aantrekkelijk wordt, dan wil ik fulltime wel weer overwegen.
taakgroep 57/17 gewoon voor 36 uur wtv en co in tijd.
pi_206511910
quote:
1s.gif Op maandag 31 oktober 2022 07:54 schreef MTL het volgende:

[..]
Alsjeblieft niet nog meer van die Stadler meuk. Dat spul is zo onbetrouwbaar als de pest ;(
Ze zijn nu maar met een vervroegde revisie op een aantal onderdelen bezig in de hoop dat het een beetje beter gaat worden :')
Overigens is dit echt onzin.
pi_206512671
Ja, want NS vindt het gewoon leuk om dingen aan te passen, ondanks dat het prima werkt natuurlijk :D
Daarnaast vindt NS het ook gewoon leuk om zo ongeveer dagelijks treinen te schrappen die met FLIRT hadden moeten rijden omdat er weer eens wat defect staat. Alles natuurlijk om de reiziger te kunnen pesten :')

[ Bericht 40% gewijzigd door MTL op 31-10-2022 19:37:58 ]
pi_206512813
Haha, touché. Maar vervroegde revisie speciaal om zaken te verbeteren, nope.

Het is eerder meeliften met de standaard revisie om wat zaken eerder aan te pakken.

Gemiste kans als je dat niet zou doen toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')