abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206497853
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:17 schreef b2py het volgende:

[..]
Toevallig dit artikel gelezen van de week? https://www.ft.com/content/4c56c9b2-f4ad-4956-9216-655acebd845d
Ja, gelezen inderdaad. Goed stuk. Had van mij nog 3x zo lang gemogen. Geeft precies weer waar de schoen wringt. En dit debat gaan we al decennia uit de weg.
pi_206497860
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
paywall :{w
Even zoeken naar iemand die hem op Twitter heeft gepost, als je via zo’n link opent dan omzeil je de paywall.
pi_206497865
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 12:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het probleem zit veel dieper. Ik denk oprecht dat Nederland vol is, dat de grenzen van de economische groei en de beschikbare (maatschappelijke) infrastructuur zijn bereikt.

Iedereen verwacht dat er een trein komt opdagen, maar niemand (of iig te weinig mensen) willen op de trein werken. Ja, dan houdt het op. Maar dat is een discussie voor elders.

Het bestaan van stedelijke gebieden als Tokyo en Mumbai bewijzen dat je ongelijk hebt op het gebied van vol ;)

Op een bepaald moment zal er op bepaalde vlakken inderdaad geen groei meer plaats kunnen vinden, maar je zal eerst moeten bewijzen dat de vraag overal gemaximaliseerd is voordat je kan beweren dat groei niet oneindig is; het tegendeel lijkt tot nu toe namelijk waar en als die ruimtevaart een beetje op gang komt dan zijn de zeldzame-grondstoffen-issues ook opgelost.

En dat kan ook best met nog een paar diepe dalen gaan tussendoor.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_206497882
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:16 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
nou ja als de uitholling op de huidige manier doorgaan zijn er best wel reizigers, misschien een procentje of 20, die op een gegeven moment zeggen "Laat maar zitten, op deze manier is het OV geen optie meer voor mij".
Ja maar zeg nou zelf, al die conducteurs op die stoptreinen, waar is dat allemaal nodig voor? Zitten die zelf ook niet liever in ICs? En hoezo ervaar je dat als uitholling dat je geen conducteur tegenkomt? Ik vind 't lekker rustig.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 30 oktober 2022 @ 13:33:04 #155
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206497895
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:31 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Ja maar zeg nou zelf, al die conducteurs op die stoptreinen, waar is dat allemaal nodig voor? Zitten die zelf ook niet liever in ICs? En hoezo ervaar je dat als uitholling dat je geen conducteur tegenkomt? Ik vind 't lekker rustig.
Nee dat is helemaal niet wat ik met uitholling bedoel. Uitholling is voor mij het uitdunnen van frequenties net zo lang tot er niemand meer van de trein gebruik maakt (waarna dat vervolgens gebruikt wordt als smoes om de boel nog verder uit te kleden "kijk er is geen vraag naar"). Wat er in o.a. Duitsland en Engeland in de jaren '60 op grote schaal gebeurd is.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 30 oktober 2022 @ 13:34:12 #156
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206497902
of ik al of niet een conducteur tegen kom maakt me vrij weinig uit. De baas betaalt mijn kaartje en aan sociale veiligheid iets bijdragen zie ik ze heel eerlijk gezegd ook niet doen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_206497939
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:33 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Nee dat is helemaal niet wat ik met uitholling bedoel. Uitholling is voor mij het uitdunnen van frequenties net zo lang tot er niemand meer van de trein gebruik maakt (waarna dat vervolgens gebruikt wordt als smoes om de boel nog verder uit te kleden "kijk er is geen vraag naar"). Wat er in o.a. Duitsland en Engeland in de jaren '60 op grote schaal gebeurd is.
Ja okay, vanwege waar ik het over had dacht ik in de dienstverlening aan de niet treinen rijden kant. Daar ben ik ook bang voor, ik ben ook overtuigd dat als je vaak genoeg treinen en bussen laat rijden in middelgrote en grotere steden dat je daar ook het aantal reizigers significant mee kan verhogen, zeg maar het tegenovergestelde.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 30 oktober 2022 @ 13:42:23 #158
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_206497967
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:38 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Ja okay, vanwege waar ik het over had dacht ik in de dienstverlening aan de niet treinen rijden kant. Daar ben ik ook bang voor, ik ben ook overtuigd dat als je vaak genoeg treinen en bussen laat rijden in middelgrote en grotere steden dat je daar ook het aantal reizigers significant mee kan verhogen, zeg maar het tegenovergestelde.
Ja, maar dan moet je wel willen. En mensen aantrekken om het te kunnen uitvoeren. En niet zoals nu dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_206498006
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Ja, maar dan moet je wel willen. En mensen aantrekken om het te kunnen uitvoeren. En niet zoals nu dus.
Precies. Dit is ook waarom ik tegen al die Thalyssen en Eurostars ben; Zorg er gewoon voor dat er ieder half uur een HSL naar Brussel en dan drie om één verder rijdt naar Londen met open instapregime en vaste, betaalbare, lage prijzen. Eerste klas eruit, bordrestaurant of bistro behouden. Voor je het weet moet je Duplexen in gaan zetten en gekoppeld gaan rijden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 30 oktober 2022 @ 13:56:56 #160
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_206498084
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 08:33 schreef b2py het volgende:

[..]
Wat zou jouw voorstel zijn om het beter in te richten? Lijkt alsof je er van uit gaat dat de beschikbaarheid gelijkmatig over het land verdeeld is maar dat hoeft denk ik niet zo te zijn. Daarbij zou het mogelijk kunnen zijn dat in westelijke randstad meer mensen worden aangenomen dan elders in het land? En dan laat ik de dikte van de vervoersstromen nog maar even buiten beschouwing en focus op een minimale bediening.
Ik kan niet bij NS in de keuken kijken en ik weet dus ook niet wat ze beschikbaar hebben aan personeel per standplaats.

Het zou me niet verbazen als ze pas in de loop van de zomer tot de ontdekking kwamen dat ze het personeel helemaal niet hebben voor alles dat ze willen rijden (toen verscheen die brief naar het Locov), en op het laatste moment zijn gaan schrappen om de planning weer sluitend te krijgen.

Wat mij steekt is dat de gevolgen die dit kan hebben voor het OV als geheel lijken te worden genegeerd.

In absolute getallen is 6->4 of 4->2 pijnlijker dan 2->1, maar het omgekeerde is waar qua aantrekkelijkheid. Iemand die niet afhankelijk is van het OV zal in het weekend minder snel geneigd zijn om de trein te pakken als die maar 1× per uur rijdt - dat is een klant die je kwijt bent en die niet snel terug komt.
pi_206498718
In absolute getallen lijkt dat inderdaad waar, maar ik heb de goede hoop dat NS ook rekening houdt met de dikte van vervoersstromen.
  zondag 30 oktober 2022 @ 20:21:50 #162
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_206502475
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 13:56 schreef James1988 het volgende:

[..]
Ik kan niet bij NS in de keuken kijken en ik weet dus ook niet wat ze beschikbaar hebben aan personeel per standplaats.

Het zou me niet verbazen als ze pas in de loop van de zomer tot de ontdekking kwamen dat ze het personeel helemaal niet hebben voor alles dat ze willen rijden (toen verscheen die brief naar het Locov), en op het laatste moment zijn gaan schrappen om de planning weer sluitend te krijgen.

Wat mij steekt is dat de gevolgen die dit kan hebben voor het OV als geheel lijken te worden genegeerd.

In absolute getallen is 6->4 of 4->2 pijnlijker dan 2->1, maar het omgekeerde is waar qua aantrekkelijkheid. Iemand die niet afhankelijk is van het OV zal in het weekend minder snel geneigd zijn om de trein te pakken als die maar 1× per uur rijdt - dat is een klant die je kwijt bent en die niet snel terug komt.
Ik hoop dat de NS in de toekomst met een slimmere dienstregeling komt waarbij op sommige momenten Intercities ook op kleinere stations stoppen om zo een sprinter uit te sparen. Zo kunnen IC’s naar Leeuwarden ‘s avonds en in het weekend ook op Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum stoppen, IC’s naar Arnhem (de directe verbinding Utrecht-Nijmegen zou ‘s avonds en in het weekend verdwijnen) zouden ‘s avonds en in het weekend ook op Wolfheze en Oosterbeek stoppen en de IC’s naar Vlissingen zouden ‘s avonds en in het weekend ook in Lage Zwaluwe, Zevenbergen en Oudenbosch stoppen.

De achterliggende gedachte is dat een aantal sprinterverbindingen kan verdwijnen, waardoor er ruimte er staat om op drukkere verbindingen toch ieder half uur een sprinter te laten rijden zoals de sprinter Nijmegen-Dordrecht.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_206502589
Er dient een minimale afstand te zijn tussen sprinterstations als je wilt dat er IC-materieel stopt. Tussen Zwolle en Leeuwarden zit dat wel goed maar tussen Ede - Arnhem en Roosendaal - Zwolle zijn de tussengelegen afstanden te klein om met VIRM gereden te mogen worden. Hooguit een enkele keer per dag voor de eerste/laatste treinen.
  zondag 30 oktober 2022 @ 20:32:36 #164
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206502680
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:21 schreef Erno-BE het volgende:
(de directe verbinding Utrecht-Nijmegen zou ‘s avonds en in het weekend verdwijnen)
Huh?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 30 oktober 2022 @ 20:33:41 #165
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_206502692
Lage Zwaluwe, Zevenbergen en Oudenbosch zouden bedient worden door de IC Amsterdam-Vlissingen. De IC Zwolle-Roosendaal laat ik juist ongemoeid omdat deze in allerlei knopen zit (Zwolle, Zutphen, Roosendaal).
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  zondag 30 oktober 2022 @ 20:38:31 #166
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_206502755
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Huh?
De IC Den Helder-Nijmegen zou ik ‘s avonds en in het weekend tot Arnhem laten rijden om zo ook de stations Wolfheze en Oosterbeek te bedienen. Bovendien is de IC tussen Arnhem en Nijmegen ‘s avonds en in het weekend vrij leeg en is naar mijn mening 2x/uur een Sprinter (Zutphen-)Arnhem-Nijmegen en 2x/uur een IC Zwolle-Roosendaal ‘s avonds en in het weekend voldoende tussen Arnhem en Nijmegen.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_206502770
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:21 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Ik hoop dat de NS in de toekomst met een slimmere dienstregeling komt waarbij op sommige momenten Intercities ook op kleinere stations stoppen om zo een sprinter uit te sparen. Zo kunnen IC’s naar Leeuwarden ‘s avonds en in het weekend ook op Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum stoppen, IC’s naar Arnhem (de directe verbinding Utrecht-Nijmegen zou ‘s avonds en in het weekend verdwijnen) zouden ‘s avonds en in het weekend ook op Wolfheze en Oosterbeek stoppen en de IC’s naar Vlissingen zouden ‘s avonds en in het weekend ook in Lage Zwaluwe, Zevenbergen en Oudenbosch stoppen.

De achterliggende gedachte is dat een aantal sprinterverbindingen kan verdwijnen, waardoor er ruimte er staat om op drukkere verbindingen toch ieder half uur een sprinter te laten rijden zoals de sprinter Nijmegen-Dordrecht.
Die naar Leeuwarden prima en begrijpelijk maar Arnhem-Nijmegen zou eigenlijk 200km/u-verbinding moeten zijn met IC's die alleen in Arnhem en Nijmegen stoppen. Er zijn ook genoeg potentiële reizigers.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 30 oktober 2022 @ 20:40:48 #168
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_206502780
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:27 schreef Ireyon het volgende:
Er dient een minimale afstand te zijn tussen sprinterstations als je wilt dat er IC-materieel stopt. Tussen Zwolle en Leeuwarden zit dat wel goed maar tussen Ede - Arnhem en Roosendaal - Zwolle zijn de tussengelegen afstanden te klein om met VIRM gereden te mogen worden. Hooguit een enkele keer per dag voor de eerste/laatste treinen.
:?

Ik weet niet beter dan dat bijvoorbeeld een paar jaar terug de IC Zwolle-Roosendaal tussen Arnhem en Nijmegen als stoptrein reed. Waarom zou dat nu niet meer mogen?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  zondag 30 oktober 2022 @ 20:41:50 #169
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_206502802
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:38 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
De IC Den Helder-Nijmegen zou ik ‘s avonds en in het weekend tot Arnhem laten rijden om zo ook de stations Wolfheze en Oosterbeek te bedienen. Bovendien is de IC tussen Arnhem en Nijmegen ‘s avonds en in het weekend vrij leeg en is naar mijn mening 2x/uur een Sprinter (Zutphen-)Arnhem-Nijmegen en 2x/uur een IC Zwolle-Roosendaal ‘s avonds en in het weekend voldoende tussen Arnhem en Nijmegen.
Oh, jij bent je eigen spoorboekje aan het verzinnen. Ik dacht even dat de NS zelf inmiddels de IC Nijmegen-Utrecht aan het schrappen was.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 30 oktober 2022 @ 20:51:20 #170
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_206502922
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:39 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Die naar Leeuwarden prima en begrijpelijk maar Arnhem-Nijmegen zou eigenlijk 200km/u-verbinding moeten zijn met IC's die alleen in Arnhem en Nijmegen stoppen. Er zijn ook genoeg potentiële reizigers.
Het probleem is dat je maar een beperkt aantal treinen kan inzetten door de personeelstekorten. De vele uursdiensten in het weekend zijn gewoon niet verkoopbaar als je nog steeds op sommige verbindingen 6x per uur een trein rijdt, terwijl er eigenlijk helemaal geen vraag is voor 6x per uur een trein. Als je dan slim bent dan laat je een aantal IC’s tussen Den Helder en Arnhem ‘s avonds en in het weekend stoppen op Wolfheze en Oosterbeek zodat de Sprinter Arnhem-Ede ook weg kan in de avonduren en in het weekend.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_206502991
Dan zet je maar treinen in waar minder personeel voor nodig is, dus maximaal zeven bakken ipv acht. Of je past de wet aan dat er niet op alle treinen conducteurs nodig zijn. Ook prima.

Schrappen van meer treinen lijkt me niet effectief op dit soort assen, helemaal niet op de belangrijke basisassen die de rest van het netwerk z'n bestaansrecht geven.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zondag 30 oktober 2022 @ 21:00:54 #172
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_206503105
Ik ben voor eenmansbediening bij sprinters, maar die vervelende vakbonden blokkeren de eenmansbediening op sprinters.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_206503226
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 20:40 schreef Eix het volgende:

[..]
:?

Ik weet niet beter dan dat bijvoorbeeld een paar jaar terug de IC Zwolle-Roosendaal tussen Arnhem en Nijmegen als stoptrein reed. Waarom zou dat nu niet meer mogen?
DDZ heeft een jaar langs de kant gestaan met versleten wielen omdat het o.a. op dat stuk dus als sprinter werd ingezet. Intercitymaterieel is gewoon niet geschikt om zo vaak af te remmen en op te trekken. Alleen op trajecten waar een knip niet praktisch of politiek gevoelig is (Roosendaal-Vlissingen, Hoorn-Enkhuizen) gebeurt het nog wel maar op de trajecten die Erno noemt gaat NS echt geen VIRM als sprinter inzetten.
pi_206503251
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 21:00 schreef Erno-BE het volgende:
Ik ben voor eenmansbediening bij sprinters, maar die vervelende vakbonden blokkeren de eenmansbediening op sprinters.
Daar kan vast in goed overleg iets aan gedaan worden, bijvoorbeeld door verandering van rol, door het anders inzetten van controleteams. Dit zijn ook dingen die ze zelf al tijden roepen en die nu ook geroepen worden door de stewards van de gedecentraliseerde lijnen, maar jah, waarom zou je luisteren naar de mensen die het werk uitvoeren! Wat weten die nou :)
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  Moderator zondag 30 oktober 2022 @ 21:07:32 #175
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_206503265
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 21:05 schreef Ireyon het volgende:

[..]
DDZ heeft een jaar langs de kant gestaan met versleten wielen omdat het o.a. op dat stuk dus als sprinter werd ingezet. Intercitymaterieel is gewoon niet geschikt om zo vaak af te remmen en op te trekken. Alleen op trajecten waar een knip niet praktisch of politiek gevoelig is (Roosendaal-Vlissingen, Hoorn-Enkhuizen) gebeurt het nog wel maar op de trajecten die Erno noemt gaat NS echt geen VIRM als sprinter inzetten.
Maar als DDAR heeft het wel als stoptrein gereden. Waren er toen ook problemen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')