abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206394961
Normaal post ik hier maar aangezien het vrij veel foto's worden lijkt een apart topic me geschikter.

Ik zag dus een tijd geleden deze langskomen en was gefascineerd:


Blijkt dat die vrij duur is (4444,- _O- ) maar ook in een stuk goedkopere kit (ruim 900 onderdelen) komt. Ik hou wel van een beetje knutselen, dus heb besloten 'm maar eens te halen.

https://nkd-puzzle.com/en/60-puzzle-box-architecto-en-kit-.html


Dus kwam er een mooie doos binnen:



De inhoud:



Eerst een aantal planken in de beits zetten.



Daarna eerst beginnen met de 6 basisvlakken van de kubus, waar ook de electronica voor verlichting in zit.

Eerste zijde:





Tweede zijde:

De rode en blauwe lijn moeten uit de mal gesneden worden en dan moet de mal op het onderdeel gelegd worden, zodat de lijnen afgetekend kunnen worden en de koperstrip erop kan. Daarna solderen bij de bochten en de ledjes en hoekconnectoren erop.




Derde zijde:





En de vierde zijde:





To be continued :P
pi_206395100
Onderdelen voor de vijfde zijde:

pi_206395367
Wat een project _O_
Waar haal je het geduld vandaan?

Ik ga het volgen.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_206399158
Dat geduld is niet zo heel moeilijk hoor :P Je begint gewoon, werkt stapje voor stapje, en op een gegeven moment is ie opeens klaar :P
pi_206399736
Gaaf zeg!
pi_206409668
Nice, zijn er meer van dit soort dingen te krijgen? Zie op YT wel eens van die puzzelboxen maar dat zijn meestal one off builds
pi_206410105
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2022 16:38 schreef FranticDJ het volgende:
Nice, zijn er meer van dit soort dingen te krijgen? Zie op YT wel eens van die puzzelboxen maar dat zijn meestal one off builds
NKD Puzzle heeft een hele reeks. Deze is momenteel wel hun topset.

Volgens mij heb ik bij zo'n houtmodel merk ook wel eens een soort puzzelbox gezien.

edit: Ugears heeft een paar vergelijkbare dingen. En zoeken op 'wooden puzzle box diy' oid geeft ook vast wel resultaten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Faxie op 22-10-2022 20:15:02 ]
pi_206410646
Klemmen moeten er even op blijven :P Volgende stap is de zijkanten aan elkaar zetten.


pi_206412698
De stukken kunnen samengevoegd worden en van binnen aan elkaar gesoldeerd worden :D

pi_206412803
Wow dit is vet cool Faxie O+
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_206412871
Wat een vette puzzel _O_ en helemaal super dat je hem zelf in elkaar kunt zetten
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 21:03:45 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_206412944
Vandaag heb ik geleerd dat deze dingen bestaan. Tof ^O^.
Een dag niets geleerd, is een dag niet geleefd.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_206413182
Leuk spul ja :P Ik vermaak me prima met dit ding :9

Een beetje knutselervaring is wel een pré hoor. Ze geven 'm zelf niet voor niets 5 uit 5 voor assemblage.

Ondertussen de eerste stukken aan elkaar gezet en gesoldeerd. Multimeter erbij continu om te checken of de stroom nog loopt. Bleek dat er 1 contactpunt niet goed gesoldeerd was, snel opgelost gelukkig.

pi_206414840
De basiskubus is klaar *O* Nu nog een onderdeeltje of 500 toevoegen _O-


pi_206416755
En de volgende stap. Later gaat alles overigens nog in de lak.

pi_206417969
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 02:08 schreef Faxie het volgende:
En de volgende stap. Later gaat alles overigens nog in de lak.

[ afbeelding ]
Later? Ben je dan niet bang dat bewegende onderdelen aan elkaar gaan plakken?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_206420241
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2022 10:59 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Later? Ben je dan niet bang dat bewegende onderdelen aan elkaar gaan plakken?
Nee alles wordt los van elkaar gelakt ;) Als ik de handleiding goed begrepen heb is elke stap nu het assembleren van de losse onderdelen per zijde. Dus die gaan allemaal apart in een hoekje totdat alles gelakt kan worden en daarna op de kubus geplaatst kan worden.
pi_206422267
Die zitten ook weer in elkaar. Kunnen allemaal even naar de kijkant, worden later pas gemonteerd.

pi_206450126
En de onderdelen voor de volgende zijde allemaal geschuurd :% Dit is een flinke, wordt een schuifpuzzel.

pi_206450141
Wat complex lijkt me dat :D een puzzel in een puzzel :s) heb je een idee wat er na die 116 bewegingen (als je klaar bent met het assembleren ervan) moet gebeuren met de kubus? Super interessant wel ! ^O^
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_206450225
quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 02:42 schreef Foshizzle79 het volgende:
Wat complex lijkt me dat :D een puzzel in een puzzel :s) heb je een idee wat er na die 116 bewegingen (als je klaar bent met het assembleren ervan) moet gebeuren met de kubus? Super interessant wel ! ^O^
Tijdens het bouwen zelf krijg je wel hints natuurlijk, maar dan nog zit je met de volgorde uiteindelijk. Heb natuurlijk wel dat eerste filmpje gezien inc oplossing, maar dat is gelukkig wel iets dat vervaagt met de tijd :P
pi_206450343
:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_206458292
Huisjes voor de schuifpuzzel zijn klaar. Nu nog het frame met het ontgrendeldeel eraan. Later voor het lakken zullen de geleiders langs de huisjes nog wel iets geschuurd moeten worden om het allemaal soepel te laten lopen denk ik.


pi_206459449
Die zijn ook weer klaar. Op naar de volgende zijde :9

  Moderator woensdag 26 oktober 2022 @ 21:48:08 #25
388664 crew  Dotteke
pi_206460373
Je gaat snel Faxie👍
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
pi_206462629
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2022 21:48 schreef Dotteke het volgende:
Je gaat snel Faxie👍
Zit nu wel in een flow, en het is momenteel ook niet heel lastig. Uitsnijden, schuren, plakken :P De echte ellende gaat nog komen denk ik, als ik zo een beetje vooruit kijk in het boekje. Ben nog niet halverwege.
pi_206463044
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2022 00:10 schreef Faxie het volgende:

[..]
Zit nu wel in een flow, en het is momenteel ook niet heel lastig. Uitsnijden, schuren, plakken :P De echte ellende gaat nog komen denk ik, als ik zo een beetje vooruit kijk in het boekje. Ben nog niet halverwege.
Gaat vast goed komen. Wel heel mooi om het te volgen.
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
pi_206467586
En de volgende zijde gaat een soort combinatieslot worden

pi_206473393
Volgende lading ook weer klaar :P

pi_206484138
Volgende lading klaar om te plakken :9

pi_206488438
pi_206488955
Fucking hel Gidijap
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_206489072
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 17:31 schreef Soury het volgende:
Fucking hel Gidijap[ link | afbeelding ]
Het is nu een klein beetje eentonig aan het worden, maar moet nog 1 serie schuren en plakken -heb ze al uitgesneden- en dan komen er weer interessantere vormen aan, zoals een compartiment die aan de binnenzijde van de kubus gaat komen en wat kleine tools. Daarna is het lakken geblazen, hoewel ik denk ik de handleiding ga negeren en eerst de bewegende delen ga schuren en daarna pas ga lakken. Handleiding wil dat je eerst gaat lakken, en daarna delen opschuurt voor assemblage zodat ze soepel bewegen, maarja dan is de lak weer verdwenen als er flink geschuurd moet worden, dus ik doe het lekker eigenwijs andersom :P
pi_206489085
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 17:45 schreef Faxie het volgende:

[..]
Het is nu een klein beetje eentonig aan het worden, maar moet nog 1 serie schuren en plakken -heb ze al uitgesneden- en dan komen er weer interessantere vormen aan, zoals een compartiment die aan de binnenzijde van de kubus gaat komen en wat kleine tools. Daarna is het lakken geblazen, hoewel ik denk ik de handleiding ga negeren en eerst de bewegende delen ga schuren en daarna pas ga lakken. Handleiding wil dat je eerst gaat lakken, en daarna delen opschuurt voor assemblage zodat ze soepel bewegen, maarja dan is de lak weer verdwenen als er flink geschuurd moet worden, dus ik doe het lekker eigenwijs andersom :P
Nee ik heb hier ontzettend lol van. Dit is super gaaf.
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_206493797
Volgende lading

pi_206495495
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2022 17:45 schreef Faxie het volgende:

[..]
Het is nu een klein beetje eentonig aan het worden, maar moet nog 1 serie schuren en plakken -heb ze al uitgesneden- en dan komen er weer interessantere vormen aan, zoals een compartiment die aan de binnenzijde van de kubus gaat komen en wat kleine tools. Daarna is het lakken geblazen, hoewel ik denk ik de handleiding ga negeren en eerst de bewegende delen ga schuren en daarna pas ga lakken. Handleiding wil dat je eerst gaat lakken, en daarna delen opschuurt voor assemblage zodat ze soepel bewegen, maarja dan is de lak weer verdwenen als er flink geschuurd moet worden, dus ik doe het lekker eigenwijs andersom :P
Schuren lakken en dan een beetje kaarsenvet zodat het soepel beweegt werkt misschien.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_206496057
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 08:16 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Schuren lakken en dan een beetje kaarsenvet zodat het soepel beweegt werkt misschien.
Er zit een blokje parrafine bij, inderdaad om te smeren. Maar ze willen dat je eerst lakt en daarna gaat schuren voor de toleranties. Dan schuur je alle lak weer weg, dus lijkt me geen goed plan eigenlijk.
pi_206496068
hoeveel uur staat er voor het in elkaar zetten van deze puzzle?
pi_206496101
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 09:49 schreef Faraday01 het volgende:
hoeveel uur staat er voor het in elkaar zetten van deze puzzle?
Ik heb het niet bijgehouden,maar afgaande op de fotos en hoe lang ik ongeveer per stap bezig was denk ik dat er nu zo'n 20 uur in zit. Ik verwacht er nog zeker 20 nodig te hebben.

Die gaat van het filmpje zegt 500, maar dat is zwaar overdreven als je het mij vraagt. Nulletje teveel ofzo, of clickbait.
pi_206496309
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 09:54 schreef Faxie het volgende:

[..]
Ik heb het niet bijgehouden,maar afgaande op de fotos en hoe lang ik ongeveer per stap bezig was denk ik dat er nu zo'n 20 uur in zit. Ik verwacht er nog zeker 20 nodig te hebben.

Die gaat van het filmpje zegt 500, maar dat is zwaar overdreven als je het mij vraagt. Nulletje teveel ofzo, of clickbait.
Droogtijd meegerekend?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_206496312
Hm ik ben de 14e begonnen, heb elke dag wel iets gedaan en meestal meer dan een uur, vaak 2. Zal dus eerder tegen 25 uur aan zitten nu
pi_206496315
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2022 10:27 schreef valentijn101 het volgende:

[..]
Droogtijd meegerekend?
Neuh. De beits was binnen 2 uur droog, volgende dag klaar om mee te werken. De houtlijm is ook vrij snel droog genoeg, en na een dag volledig uitgehard. Is sterker dan het hout zelf.
pi_206505208
Alle losse onderdelen voor de verschillende zijdes zijn af volgens mij *O*



Volgende stap is de binnenkubus in elkaar zetten.
pi_206505557
quote:
0s.gif Op zondag 30 oktober 2022 09:47 schreef Faxie het volgende:

[..]
Er zit een blokje parrafine bij, inderdaad om te smeren. Maar ze willen dat je eerst lakt en daarna gaat schuren voor de toleranties. Dan schuur je alle lak weer weg, dus lijkt me geen goed plan eigenlijk.
Ohh... spannend
NMNS: Taart Soury is geen probleem, die leg ik wel ergens vast in een keuken met wat rookgerei.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_206516117
Laatste run voor het lakken



Kleine kans dat het lakken iets langer gaat duren, want m'n compressor doet het niet zo lekker meer en een nieuw onderdeel is onderweg. Weet nog niet wanneer die binnen is :')
pi_206528555
Tussenstandje

pi_206539930
Die zijn ook weer klaar. Klemmetjes moeten even blijven zitten voor de zekerheid.

Nu kan ik alle losse resterende onderdelen losmaken, dan alles eerst schuren om de juiste toleranties te krijgen (wat wel even kan duren denk ik) en dan kan er gelakt worden en de eindassemblage gedaan worden.

pi_206540715
Wat voor lijm gebruik je? Volgens mij geen houtlijm.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_206544422
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2022 08:48 schreef valentijn101 het volgende:
Wat voor lijm gebruik je? Volgens mij geen houtlijm.
Jawel :P
pi_206545762
Deze moest ik ook nog even assembleren voor het lakken, de standaard.



En dan nog alle losse onderdeeltjes schuren die nodig zijn voor de eindassemblage, en deze moeten ook allemaal gelakt worden.




quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 3
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')