abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206368839
Ik ben een enorme dwangmatige perfectionist en ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel (op werk) Hoe kan ik dit het beste wat meer loslaten?

Het is enorm dwangmatig en het voelt voor mezelf bij wijze van spreken doodga wanneer ik mijn perfectionisme moet loslaten.

Ik heb een enorme hekel aan falen en fouten maken.

Het gaat zelfs zo ver dat mijn perfectionisme ervoor zorgt…dat ik taken helemaal niet meer goed uitvoer, omdat ik alles echt goed wil hebben (onbelangrijke details ook :’) ) , dit dus allemaal veel te veel tijd kost en bijvoorbeeld een schoolverslag niet eens meer kan inleveren :’)

Dus ja tips en herkenning erin zijn van harte welkom. En gewoon loslaten mentaal lukt mij niet en ik wil ook niet teveel fouten achter elkaar maken wat dus gebeurt wanneer ik afspreek met mijzelf om niet meer perfectionistisch te zijn. Het is bij mij vaak alles of niets en daar wil ik vanaf.
pi_206368976
Nou ja naar de huisarts gaan eerst maar, misschien melden dat ook wat andere zaken spelen als die spelen.

Verder is het zoals je zegt gevoel, dat zorgt soms voor zaken die niet zo gemakkelijk zijn aan te passen, ook als je ze rationeel probeert aan te pakken.

Misschien de leidinggevende van jou dit melden als je die hebt? Huisarts of bedrijfsarts dus? Of vertrouwenspersoon bij het bedrijf.

Afspreken om niet perfectionisch te zijn met jezelf lijkt mij niet echt een oplossing omdat het allemaal om gevoel draait. Dus als je je niet aan de afspraak houdt voel je je sowieso slecht/minder goed als iets niet lukt..

Het lijkt me beter om realistische verwachtingen over wat je kan, over wat je moet doen, je taakverdeling etc. te creëren/krijgen. En ik haat het woord zelfreflectie, maar als iets juist helemaal niet lukt terwijl je het juist perfect probeert te doen dan gaat er dus iets niet goed. Je gaat het waarschijnlijk niet perfect krijgen want anders was dat al wel gelukt dus moet je kijken hoe je het alsnog 'goed genoeg' kan afleveren en je daarbij goed kunnen voelen..

Maar dit soort dingen zijn van wat ik meen te weten niet echt iets wat mensen zelf kunnen oplossen (ook al denken ze altijd juist van wel) dus ik zou hierbij van wat ik lees echt grijpen naar contact met je leidinggevende, huisarts, bedrijfsarts etc. Mensen die professioneel zijn en je wat advies kunnen geven of verder gaandere hulp
pi_206369201
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:21 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Nou ja naar de huisarts gaan eerst maar, misschien melden dat ook wat andere zaken spelen als die spelen.

Verder is het zoals je zegt gevoel, dat zorgt soms voor zaken die niet zo gemakkelijk zijn aan te passen, ook als je ze rationeel probeert aan te pakken.

Misschien de leidinggevende van jou dit melden als je die hebt? Huisarts of bedrijfsarts dus? Of vertrouwenspersoon bij het bedrijf.

Afspreken om niet perfectionisch te zijn met jezelf lijkt mij niet echt een oplossing omdat het allemaal om gevoel draait. Dus als je je niet aan de afspraak houdt voel je je sowieso slecht/minder goed als iets niet lukt..

Het lijkt me beter om realistische verwachtingen over wat je kan, over wat je moet doen, je taakverdeling etc. te creëren/krijgen. En ik haat het woord zelfreflectie, maar als iets juist helemaal niet lukt terwijl je het juist perfect probeert te doen dan gaat er dus iets niet goed. Je gaat het waarschijnlijk niet perfect krijgen want anders was dat al wel gelukt dus moet je kijken hoe je het alsnog 'goed genoeg' kan afleveren en je daarbij goed kunnen voelen..

Maar dit soort dingen zijn van wat ik meen te weten niet echt iets wat mensen zelf kunnen oplossen (ook al denken ze altijd juist van wel) dus ik zou hierbij van wat ik lees echt grijpen naar contact met je leidinggevende, huisarts, bedrijfsarts etc. Mensen die professioneel zijn en je wat advies kunnen geven of verder gaandere hulp
Bedankt voor je reactie.

Ik zit al bij een fact team en spreek al veel mensen. Maar zij willen mijn behandeling nu afronden, omdat het te goed gaat met mij. Ze weten al wel van mijn perfectionisme, maar ik zou het nog eens duidelijk bij ze kunnen voorleggen.

Ik was daarom ook met name benieuwd naar herkenning van andere users en tools die hen hebben geholpen.
pi_206369213
Nog even een tweede post (geen edit met toevoeging van mijn vorige post omdat ik het wel extra belangrijk vind om dit te melden)

Je bent hier anoniem maar het vergt alsnog veel lef/inzet dat je hulp zoekt. Of dat nou hier is of bij de huisarts maakt voor mij niet uit. Ik vind het heel knap van jou dat jezelf op deze manier hulp zoekt. Je bent erg goed bezig van wat ik zie en heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken
pi_206369241
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:36 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie.

Ik zit al bij een fact team en spreek al veel mensen. Maar zij willen mijn behandeling nu afronden, omdat het te goed gaat met mij. Ze weten al wel van mijn perfectionisme, maar ik zou het nog eens duidelijk bij ze kunnen voorleggen.

Ik was daarom ook met name benieuwd naar herkenning van andere users en tools die hen hebben geholpen.
Ow oke, het leek voor mij alsof het probleem nog steeds speelde vandaar.
pi_206369243
Alsof huisartsen hier ook maar iets mee kunnen
Vakman pur sang
pi_206369327
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Alsof huisartsen hier ook maar iets mee kunnen
Dit ja
pi_206369334
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:37 schreef Muurbloem2001 het volgende:
Nog even een tweede post (geen edit met toevoeging van mijn vorige post omdat ik het wel extra belangrijk vind om dit te melden)

Je bent hier anoniem maar het vergt alsnog veel lef/inzet dat je hulp zoekt. Of dat nou hier is of bij de huisarts maakt voor mij niet uit. Ik vind het heel knap van jou dat jezelf op deze manier hulp zoekt. Je bent erg goed bezig van wat ik zie en heb er alle vertrouwen in dat het je gaat lukken
Dankjewel :)
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:48:57 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206369406
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:36 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie.

Ik kan me voorstellen dat het vooruitzicht dat je begeleiding stopt niet leuk is als je gewend bent dat je daar altijd op terug kunt vallen.

Denk je dat je daar nog niet klaar voor bent?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206369516
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:48 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik kan me voorstellen dat het vooruitzicht dat je begeleiding stopt niet leuk is als je gewend bent dat je daar altijd op terug kunt vallen.

Denk je dat je daar nog niet klaar voor bent?
Het scheelt wel dat ik beschermd woon.. dus ik heb altijd begeleiding van mensen hier, maar zij zijn geen psychologen.

Ik weet niet of ik er klaar voor ben. Mijn fact team wilt wel graag van mij af en zegt dat ik meer moet vertrouwen op mijn eigen kunnen. Het liefst had ik gewild dat zij altijd nog bleven :@ Dus ik weet het niet.
pi_206369553
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:43 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Dit ja
Oke ja ik ken je situatie niet dus behandel het vanuit een situatie dat een eerste paar adviezen vereist. Als je problematiek zo groot is dat het verder gaat (psycholoog/psychiater) dan weet ik niet of hier de beste plek voor je is.

Waar ik vanuit ga is dit 'Ik ben een enorme dwangmatige perfectionist'

Jij zegt daarna dat je uitbehandeld bent, maar dat lees ik niet terug in je eerste reactie.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:00:26 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206369557
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 21:55 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Het scheelt wel dat ik beschermd woon.. dus ik heb altijd begeleiding van mensen hier, maar zij zijn geen psychologen.

Ik weet niet of ik er klaar voor ben. Mijn fact team wilt wel graag van mij af en zegt dat ik meer moet vertrouwen op mijn eigen kunnen. Het liefst had ik gewild dat zij altijd nog bleven :@ Dus ik weet het niet.
Mijn eerste directeur zei ooit tegen mij, toen ik benoemde dat ik niet zeker was van wat ik kon leveren: goed is goed genoeg.

Voor mij werkt het.
pi_206369635
In mijn ervaring zijn perfectionistische mensen trouwens altijd mensen die niet echt kunnen leveren, wat te ver boven hun functie zitten. Ze proberen dat gevoel (ze weten (meestal) wel dat ze teveel geld krijgen voor wat ze doen) te compenseren met een drang om boven hun niveau te werken. Maar ja dat werkt niet, je kan niet slimmer worden omdat je simpelweg slimmer wil worden.

Daarom o.a. is perfectionisme voor veel mensen zo'n lege term. Het zijn juist de mensen die weinig bereiken meestal die dat als schild gebruiken om maar te blijven waar ze zijn, ook als ze juist incompetent zijn.

Neem dit gewoon als wat extra inzicht ter harte.

Perfectionisme bestaat niet, wat bestaat is een persoon die doet alsof ze het perfecte wil bereiken en als dat niet lukt hebben ze altijd het woordje 'dat ze in ieder geval perfectionistisch wilden zijn', ongeacht hoe erg ze falen.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:14:37 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206369753
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:06 schreef Muurbloem2001 het volgende:
In mijn ervaring zijn perfectionistische mensen trouwens altijd mensen die niet echt kunnen leveren, wat te ver boven hun functie zitten. Ze proberen dat gevoel (ze weten (meestal) wel dat ze teveel geld krijgen voor wat ze doen) te compenseren met een drang om boven hun niveau te werken. Maar ja dat werkt niet, je kan niet slimmer worden omdat je simpelweg slimmer wil worden.

Daarom o.a. is perfectionisme voor veel mensen zo'n lege term. Het zijn juist de mensen die weinig bereiken meestal die dat als schild gebruiken om maar te blijven waar ze zijn, ook als ze juist incompetent zijn.

Perfectionisme bestaat niet, wat bestaat is een persoon die doet alsof ze het perfecte wil bereiken en als dat niet lukt hebben ze altijd het woordje 'dat ze in ieder geval perfectionistisch wilden zijn', ongeacht hoe erg ze falen.

Zo, dat is een heel negatieve insteek. Je wantrouwt dus mensen die van zichzelf denken/zeggen dat ze perfectionistisch zijn. Je gaat ervan uit dat het een smoesje is.
pi_206369758
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Mijn eerste directeur zei ooit tegen mij, toen ik benoemde dat ik niet zeker was van wat ik kon leveren: goed is goed genoeg.

Voor mij werkt het.
Dat is wel een goede ja om te onthouden :Y
pi_206369772
quote:

Dit is dus bij mij niet ter sprake… Ik presteer op school uitstekend (8,9,10) óf helemaal niet (dat ik ook echt een 1 krijg of niets inlever). Ik ervaar hetzelfde op werk en stages.
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:22:19 #17
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_206369827
quote:

Wauw wat een onzin verhaal :D
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_206369930
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:15 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Dit is dus bij mij niet ter sprake… Ik presteer op school uitstekend (8,9,10) óf helemaal niet (dat ik ook echt een 1 krijg of niets inlever). Ik ervaar hetzelfde op werk en stages.
Dan presteer je dus niet uitstekend als half van je werk een 1 is.
Zou lekker gemakkelijk zijn, 'Ja ik haal hier een 1 maar in al die tijd die ik daar niet in heb gestoken heb ik ergens anders wel een 9 gehaald'. Zo werkt het natuurlijk en gelukkig niet. Dat is niet uitstekend dat is gemiddeld.

En als je op het werk en stages hetzelfde ervaart zou ik me juist extra zorgen maken en het advies om wat externe hulp te nemen wat serieuzer nemen in plaats van maar de drang om het tegen te spreken.
pi_206369949
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:33 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Zou lekker gemakkelijk zijn, 'Ja ik haal hier een 1 maar in al die tijd die ik daar niet in heb gestoken heb ik ergens anders wel een 9 gehaald'. Zo werkt het natuurlijk en gelukkig niet. Dat is niet uitstekend dat is gemiddeld.

En als je op het werk en stages hetzelfde ervaart zou ik me juist extra zorgen maken en het advies om wat externe hulp te nemen wat serieuzer nemen in plaats van maar de drang om het tegen te spreken.
Doe niet zo bekrompen. Perfectionisme bestaat. Mijn behandelaren hebben zelf gezegd tegen mij dat ik het heb en hierin geloofde ik voorheen ook niet in. Maar ik heb het wel degelijk.
pi_206369956
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:35 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Doe niet zo bekrompen. Perfectionisme bestaat.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:22 schreef puzziepie het volgende:

[..]
Wauw wat een onzin verhaal :D
Misschien moeten jullie verder met elkaar praten en dan wordt het snel opgelost. Succes gewenst
  dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:37:49 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206369970
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:33 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]

En wat voor externe hulp zou dat dan zijn? Want perfectionisme bestaat volgens jou immers niet, het is alleen een smoes voor als je kennelijk niet goed genoeg bent.
pi_206370009
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En wat voor externe hulp zou dat dan zijn? Want perfectionisme bestaat volgens jou immers niet, het is alleen een smoes voor als je kennelijk niet goed genoeg bent.
Nou eindelijk een redelijke vraag. Zoals ik zei, bedrijfsarts, huisarts, ook al kreeg ik al te horen dat dat nutteloos is, bevestigd door de persoon die de vraag stelde.

Perfectionisme bestaat volgens mij inderdaad niet maar heeft gelukkig geen invloed op het antwoord dat ik ga geven:

Ze kan minder taken op haarzelf nemen die ze wel kan voltooien. Ze kan zoals ik zei met de leidinggevende contact zoeken. Met het schoolhoofd of hoe dat ook heet tegenwoordig.

Als je denkt dat je perfectionistisch bent en het niet waar kan maken dan is er iets mis met je verwachtingspatroon. Dan denk je meestal dat je meer kan dan je echt kan (vrij logisch niet waar?). Dan is het van belang om die persoon maar niet te blijven voeden met 'je kan het wel en blabla' want blijkbaar is dat niet het geval. Als die persoon het zelf niet op kan lossen dan moet die persoon contact zoeken met anderen..

Moet niet natuurlijk, kan ook gewoon zo blijven zoals ze wil zijn en geloven en de rest van het leven tegen allerlei dingen aanlopen
pi_206370010
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:36 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
[..]
Misschien moeten jullie verder met elkaar praten en dan wordt het snel opgelost. Succes gewenst
Boos dat ik niet zo onder de indruk was van je complimenten? :D

Ik heb al zo’n gevoel wie jij bent. Sterkte man.
pi_206370022
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:43 schreef Medusa666 het volgende:

[..]
Boos dat ik niet zo onder de indruk was van je complimenten? :D
Nee hoor, je snijdt jezelf alleen maar in de vingers door op dit soort manieren te denken.
pi_206370049
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2022 22:44 schreef Muurbloem2001 het volgende:

[..]
Nee hoor, je snijdt jezelf alleen maar in de vingers door op dit soort manieren te denken.
Stop gewoon met mij te stalken, bye :W Nu weer ontopic graag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')