quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:56 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Ik heb de indruk dat dit speelt.
[ twitter ]
Idd! Kwam laatst een mooie reactie tegen op Reddit hierover:quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Excuseer, maar 1 van de vele redenen van rusland om Oekraine te veroveren is om een grotere bevolking te krijgen. De klok tikte voor rusland in dit opzicht: hun bevolking is aan het afnemen.
Dus het ging wel degelijk ergens om: namelijk het voorbestaan van rusland. Er valt natuurlijk wel e.e.a. aan te merken over de methode.
quote:https://www.reddit.com/r/(...)qbr/comment/irhglbh/
According to Zeihan, there are maybe 100-200 people in Russia who actually know enough about how to run the country to actually be able to govern it effectively enough for it to not totally implode within months, and virtually all of those people agreed with Putin on the necessity to conquer Ukraine for the long term security health of Russia as it exists today.
No doubt vanity and a host of other psychological flaws exist in Putin, but virtually all of Russia's security establishment, which are the only people who have any real training, experience, and expertise in governing Russia, are on the same page on this one. Russia is facing demographic collapse, massive brain drain even before the Ukraine fiasco, some border regions like Chechnya, Dagestan, northern Georgia, that would be thrilled to leave Russia, and a host of border vassal states that want to distance themselves from Russia and join the EU, NATO, or at least go their own way enough that they can play Russia and the West off against each other for their own benefit like Pakistan and India have done to moderate success.
Putin and the whole top of the FSB which is his real power base and the only ones even hypothetically capable of replacing him all agree that Russia had only two choices:
option A is to conquer Ukraine, Moldova, the Baltics, use the threat of conquering to get better puppets into all of the ex USSR 'Stans, and then use conscripts from those territories to man the mountains they contain and shorten their western border so that they will still have enough troops to put up a strong defensive war even after demographic collapse. That keeps them as the pre-eminent regional power of central Eurasia for the medium term and hopefully sets them up to get back on the path to global superpower status in the long term, as they believe Russia, as history's greatest civilization, should be.
Option B is allow the slow decline to continue, allow western influence and western values to continue to erode all of Russia's influence among its former vassals until only Russia itself remains, surrounded by western friendly nations that are made richer and more influential by the west, until ultimately Russians themselves lose faith in their own civilization and values and start 'reforming' by electing western friendly leaders like that drunken traitor slob Yeltsin who will finally finish Russian civilization off for good, and relegate Russian pride and identity to the dustbin of history, just another failed former empire like Portugal, the Netherlands, Sweden, Austria and Hungary, whatever, a pathetic shadow of its former self, wholly dependent upon American goodwill for its very survival.
That is how top Russian leaders view their situation, and that is what they have sold the majority of their population on as well. That even the very best case scenario of peacefully joining the western world order is tantamount to civilizational suicide or at least willing self-enslavement to values and a way of life that is not and has never been their own.
And to the Russian mind, it's at least equally likely that Russia just gets straight up invaded and conquered the second someone figures out how to get past their nukes or just calls their bluff on ending the world, or gets torn apart by CIA funded and organized insurrections and rebellions and Manchurian (Washington?) candidates. Russians are deeply paranoid people in a way that a people who have never been invaded and can never be invaded have difficulty fully appreciating and understanding.
That said, none of that is our problem. We still have to make sure Russia loses, totally, and pays for their loss. Their national insecurity and delusional, chauvinist view of their own place in human history are not our fault, and if they make it Ukraine's or anyone else's problem, the only reasonable thing to do is solve that problem in as dissuasive and final a way as we can manage short of nuclear war.
Ik snap het niet. Welk verband moet ik zien?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:04 schreef oheng het volgende:
[..]
Omg hahaha soms is geolocaten wel héél makkelijk.
Nou klaarblijkelijk wèl dus.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:04 schreef ExTec het volgende:
Op ons continent doe je dat niet meer, zeker niet anno 2022.
quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik snap het niet. Welk verband moet ik zien?
spysatellieten kunnen dat precies nagaanquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:15 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
[ twitter ]
Dat is dus die eerste foto, en het filmpje. Je ziet precies waar vandaan dat kreng gelanceerd wordt.
Rare methode om je bevolking te vergroten, de bevolking van een ander land uitroeien. Dat is tenminste waar ik de deelnemers aan dat Russische praatprogramma met enige regelmaat om hoor roepen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:34 schreef oheng het volgende:
[..]
Excuseer, maar 1 van de vele redenen van rusland om Oekraine te veroveren is om een grotere bevolking te krijgen. De klok tikte voor rusland in dit opzicht: hun bevolking is aan het afnemen.
Dus het ging wel degelijk ergens om: namelijk het voorbestaan van rusland. Er valt natuurlijk wel e.e.a. aan te merken over de methode.
Er is al eeuwenlang een structurele "russificatie" aan de gang, die zelfs werd doorgezet tijdens de USSR.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:20 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Rare methode om je bevolking te vergroten, de bevolking van een ander land uitroeien. Dat is tenminste waar ik de deelnemers aan dat Russische praatprogramma met enige regelmaat om hoor roepen.
Volgens mij ging het eerder op de bodemschatten.
En de landbouwproducten. Ik hoor wel eens dat Rusland twee grote magen heeft, St. Petersburg en Moskou, en niet genoeg slaven (arme bevolking op het platteland) om de magen te voeden.
Olie, gas? Nee, de zeldzame metalen en mineralen. Degene die maar op enkele plekken op aarde voorkomen. Ik zei : bodemschatten.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:31 schreef oheng het volgende:
[..]
Er is al eeuwenlang een structurele "russificatie" aan de gang, die zelfs werd doorgezet tijdens de USSR.
Dit zie je nu ook in de bezette gebieden: alle Oekrainsche invloeden en taal wordt verbannen. Bijvoorbeeld het russische curriculum is verplicht gesteld.
Die volidioten op de russische TV moet je niet geloven, dat is propaganda voor de thuisbühne.
En dat deze oorlog om olie/gas gaat is een ontzettende simplificatie. Er zijn tientallen redenen voor deze oorlog.
Van ‘bodemschatten’ olie en gas maken is wel heel simplistisch en kort door de bocht gedacht. En je verdraait mijn woorden!quote:Oekraïense bodemschatten
Momenteel is het land geen grote producent, maar het heeft gigantische onaangeboorde concentraties zeldzame mineralen en metalen in de ondergrond. Het land herbergt 117 van de 120 meest gebruikte mineralen ter wereld en 21 van de 30 kritieke grondstoffen die op de EU-lijst staan.
Volgens mij heeft Kamil Galeev daar ook eens een twitterdraad aan gewijd; Moskou's directe omgeving kan die stad - door het gebrek aan vruchtbare landbouwgrond - niet van (voldoende) voedsel voorzien, waardoor de stad volledig afhankelijk is van het vervoer per spoor.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:20 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Rare methode om je bevolking te vergroten, de bevolking van een ander land uitroeien. Dat is tenminste waar ik de deelnemers aan dat Russische praatprogramma met enige regelmaat om hoor roepen.
Volgens mij ging het eerder op de bodemschatten.
En de landbouwproducten. Ik hoor wel eens dat Rusland twee grote magen heeft, St. Petersburg en Moskou, en niet genoeg slaven (arme bevolking op het platteland) om de magen te voeden.
Dat niet allen , de veelbelovende jongeren zijn weggetrokkenquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 13:03 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is zo in en in triest hè. Rusland barst straks van de alleenstaande moeders en kinderen die zonder vader moeten opgroeien. Dat vrouwenoverschot zal er ook voor zorgen dat het BBP nog decennialang erbarmelijk blijft omdat een groot deel van de beroepsbevolking over de kling wordt gejaagd. En waarom? Nergens om.
Het is toen allemaal zeer snel gegaan, nu heeft Ukraine 8 jaar gehad om zich voor te bereiden io met NATOquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 12:57 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Omdat het Ukrainse leger toen kansloos was. Pas een jaar later in 2015 kwamen de eerste Westerse trainers om ze naar NATO standaarden te trainen.
Daarvoor moet je in Kazachstan zijn met uranium en diamantenquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:38 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Olie, gas? Nee, de zeldzame metalen en mineralen. Degene die maar op enkele plekken op aarde voorkomen. Ik zei : bodemschatten.
[..]
Van ‘bodemschatten’ olie en gas maken is wel heel simplistisch en kort door de bocht gedacht. En je verdraait mijn woorden!
Rustig maar, zeldzame metalen of olie/gas, het maakt niet uit: dit is slechts 1 van de vele redenen voor deze oorlog.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:38 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Olie, gas? Nee, de zeldzame metalen en mineralen. Degene die maar op enkele plekken op aarde voorkomen. Ik zei : bodemschatten.
[..]
Van ‘bodemschatten’ olie en gas maken is wel heel simplistisch en kort door de bocht gedacht. En je verdraait mijn woorden!
Mee eens. Door Ruslands falende operatie om een Poolroute op te zetten (Toen waren er ook trols wie dit project zo op hemelde). Oekraine heeft een par zeer grote geografische voordelen ten opzichte van rusland:quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:38 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
[..]
44°35'02.3"N 33°23'30.9"Equote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik snap het niet. Welk verband moet ik zien?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |