abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206319625
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:01 schreef riazop het volgende:

[..]
Het is idd prima om te vinden dat NL in bevolking moet krimpen of niet groeien. Daar kun je allerlei redenen voor hebben.

Maar de reden die vaak gebruikt wordt is dat er geen ruimte voor zou zijn. En die is dus objectief incorrect. Een drogreden dus.
Die is er ook niet. Zie jij nog onbestemde km2 op de kaart?
pi_206319630
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 09:49 schreef dennissch het volgende:
@:riazop De randstad is al behoorlijk vol. Er zullen nog wel wat plekken zijn, zeker als je de hoogte in gaat.

Maar jij zegt dat de rest van NL landelijk kan blijven. Dat is dus niet waar. Alleen al in dat lijstje van Hugo staat dat er in Brabant 130.000 bij moeten voor 2030. En ik woon in Brabant, ik zie met lede ogen aan hoe weilanden verruild worden voor woonwijken. En voor industrieterreinen. Dat gebeurd nu dus al, maar wordt alleen maar erger.


Dat wij de uitbreiding van ons land op een dunbevolkte manier inrichten is een politieke keuze.

Eindeloze vlaktes ruitjeshuizen met auto-infra leveren een dichtheid van 2 tot 5000 inw/km2 op. Blokbouw met metro-infra (Parijs als voorbeeld) levert 20k inw/km2 op. En met hoogbouw a la Hongkong of Singapore kun je op de 50k inw/km2 komen.
pi_206319652
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:07 schreef riazop het volgende:

[..]
Dat wij de uitbreiding van ons land op een dunbevolkte manier inrichten is een politieke keuze.

Eindeloze vlaktes ruitjeshuizen met auto-infra leveren een dichtheid van 2 tot 5000 inw/km2 op. Blokbouw met metro-infra (Parijs als voorbeeld) levert 20k inw/km2 op. En met hoogbouw a la Hongkong of Singapore kun je op de 50k inw/km2 komen.
Een mens heeft meer nodig om waardig te kunnen leven dan enkele vierkante meters woonruimte.
pi_206319665
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 11:27 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Niet gemarginaliseerd willen worden in je thuisland is extreemrechts?
gemarginaliseerd?

de witte autochtoon is weliswaar een minderheid aan het worden (2050?) , maar de economische macht zit nog altijd daar.
pi_206319696
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:05 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik maak je duidelijk dat hetzelfde op gaat voor "er is wel ruimte".

Nee, want er is objectief ruimte voor 800 miljoen inwoners.
Dat is simpelweg hetgeen fysiek mogelijk zou zijn.

Er is dus ruimte ja.
pi_206319709
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:10 schreef riazop het volgende:

[..]
gemarginaliseerd?

de witte autochtoon is weliswaar een minderheid aan het worden (2050?) , maar de economische macht zit nog altijd daar.
Dan word je toch gemarginaliseerd? Al het gehuil over kolonialisme is dus pure hypocrisie. Ik heb geen ander thuisland.
pi_206319732
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:12 schreef riazop het volgende:

[..]
Nee, want er is objectief ruimte voor 800 miljoen inwoners.
Dat is simpelweg hetgeen fysiek mogelijk zou zijn.

Er is dus ruimte ja.
Ja, er is ook objectief ruimte voor 900 miljoenmiljardbiljoentriljoen mensen.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206319761
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:07 schreef riazop het volgende:

[..]
Dat wij de uitbreiding van ons land op een dunbevolkte manier inrichten is een politieke keuze.

Eindeloze vlaktes ruitjeshuizen met auto-infra leveren een dichtheid van 2 tot 5000 inw/km2 op. Blokbouw met metro-infra (Parijs als voorbeeld) levert 20k inw/km2 op. En met hoogbouw a la Hongkong of Singapore kun je op de 50k inw/km2 komen.
Waar. Neemt niet weg dat op dit moment er gewoon verdomd weinig ruimte is in dit land.

Verder kan je je natuurlijk afvragen of je een land / stad wilt inrichten zoals jij voorstelt. Gaat wonen in een rijtjeshuis met een tuin iets worden wat voorbehouden is aan een elite? Je weet dat ze in Azië vaak heel klein wonen in die piepkleine appartementjes van ze?!
pi_206319768
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:12 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Dan word je toch gemarginaliseerd? Al het gehuil over kolonialisme is dus pure hypocrisie. Ik heb geen ander thuisland.
de economische macht zit nog altijd bij de witte Nederlanders.
pi_206319792
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:16 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
... Je weet dat ze in Azië vaak heel klein wonen in die piepkleine appartementjes van ze?!
In, Amsterdam ook.
En toch wil iedereen er wonen. Reteduur.
pi_206319802
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:17 schreef riazop het volgende:

[..]
de economische macht zit nog altijd bij de witte Nederlanders.
Dus? Mag het? Moet ik nu de hemel op mijn blote knietjes danken dat mijn eigen cultuur in haar thuisland nog iets te zeggen heeft ofzo? Het lijkt me wel het minste wat ik mag verwachten. Bovendien, alsof het alleen een centenkwestie is. Echt zo’n typische D66 instelling.
pi_206319867
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:19 schreef riazop het volgende:

[..]
In, Amsterdam ook.
En toch wil iedereen er wonen. Reteduur.
Maar maakt dat het wenselijk? Zeker weten dat velen in Amsterdam groter hadden willen wonen.
pi_206319905
@riazop Het gaat niet alleen om huizen zoals ik al zei. Het gaat ook om de leefbaarheid in de breedste vorm. En die leefbaarheid komt steeds verder in het gedrang naar mate de bevolking groeit, en naarmate er mee datacenters, windmolenparken en dergelijke komen.

Maar we kunnen lang en breed praten wat wel/niet gewenst is. Het punt is, er wordt in de politiek niet gepraat over dit onderwerp. En referenda hebben we niet meer, maar als we kijken hoeveel zetels er rechts van de VVD zitten dan durf ik wel te stellen dat dit onderwerp bij miljoenen Nederlanders leeft.
pi_206320023
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:19 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Dus? Mag het? Moet ik nu de hemel op mijn blote knietjes danken dat mijn eigen cultuur in haar thuisland nog iets te zeggen heeft ofzo?
Maar dan past klagen middels eenterm als "marginaliseren" niet. De indianen in de Amerika's, die werden/worden gemarginaliseerd. Die hebben reden tot klagen. Niet de witte Hollanders.
pi_206320051
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:25 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Zeker weten dat velen in Amsterdam groter hadden willen wonen.
Waarom willen zoveel mensen er dan naar toe? Terwijl die stad veel duurder is dan de rest van Nederland.
pi_206320077
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:45 schreef riazop het volgende:

[..]
Maar dan past klagen middels eenterm als "marginaliseren" niet. De indianen in de Amerika's, die werden gemarginaliseerd. Niet de witte Hollanders.
De witte Hollanders worden wel gemarginaliseerd. Het is een proces. De indianen kunnen we niet meer redden, ook andere culturen, zoals de pre-Arabische, niet meer. De Nederlanders kunnen we echter nog wel redden. Iedereen die zich hier niet voor inzet, is dus hypocriet als hij klaag over de neergang van de oorspronkelijke culturen van het Amerikaans continent.
pi_206320095
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:33 schreef dennissch het volgende:
@:riazop Het gaat niet alleen om huizen zoals ik al zei. Het gaat ook om de leefbaarheid in de breedste vorm.
De hoogste M2 prijzen worden gerealiseerd in woongebieden met de hoogste dichtheden.
Dat is trouwens over heel de wereld zo. Kennelijk wordt de leefbaarheid groter als de dichtheid toeneemt.
Mensen betalen daar een dikke premie voor. Het grote genot van een extreem hoog voorzieningenniveaus op loop/fiets/metro-afstand.

[ Bericht 5% gewijzigd door riazop op 14-10-2022 12:58:19 ]
  vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:52:16 #43
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_206320097
Vergeet niet dat het meer is dan huizenbouw. Voor elke x aantal mensen extra heb je ook extra electriciteit nodig, extra OV, extra ziekenhuizen, extra afvalverwerkers, extra water, etc etc.

Dus kijken naar een kaart van Nederland en zeggen 'he daar is een lege plek' heeft niet zoveel zin.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_206320134
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:33 schreef dennissch het volgende:


Maar we kunnen lang en breed praten wat wel/niet gewenst is. Het punt is, er wordt in de politiek niet gepraat over dit onderwerp. ....
Dat komt omdat de kartelpartijen in door henzelf gegraven tunnels zitten. Dan gaat het alleen nog maar over dagkoersen.

Bij het Forum vind je trouwens wel fundamentelere discussies hierover.
pi_206320144
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:52 schreef riazop het volgende:

[..]
De hoogste M2 prijzen worden gerealiseerd in woongebieden met de hoogste dichtheden.
Dat is trouwens over heel de wereld zo. Kennelijk wordt de leefbaarheid groter als de dichtheid toeneemt.
Mensen betalen daar een premie voor.
Jij bekijkt het nu heel erg op stadsniveau. Uiteraard willen veel mensen in steden wonen, dat willen ze al duizenden jaren lang. Kan je nog steeds afvragen hoe je dat dan gaat doen. Kies je voor appartementenblokken direct aan de straat of neem je een groenstrook van 2 meter er tussen.

Ook zit je nog steeds met de vraag hoeveel mensen in een land wenselijk is om het leefbaar te houden.
pi_206320163
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:58 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Jij bekijkt het nu heel erg op stadsniveau. ....
Ik bekijk het juist eerder op nationaal niveau. Overal in de wereld zie je nog steeds dat mensen het "idyllische" platteland verlaten voor de steden.
pi_206320211
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:58 schreef Alpha0 het volgende:

[..]


Ook zit je nog steeds met de vraag hoeveel mensen in een land wenselijk is om het leefbaar te houden.
Voor mij hangt dat aantal heel erg af van hoe we dat land inrichten.

Gaan we compact bouwen aan de randen van de grote steden, leggen we metrolijnen daar naar toe aan, en behouden we de open landschappen elders?
Of gaan we (zoals nu) in lage dichtheden elk kutstadje uitbreiden en laten we mensen hun vervoer oplossen met de auto of, als ze geen geld hebben, bus?
pi_206320273
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 12:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Vergeet niet dat het meer is dan huizenbouw. Voor elke x aantal mensen extra heb je ook extra electriciteit nodig, extra OV, extra ziekenhuizen, extra afvalverwerkers, extra water, etc etc.

Dus kijken naar een kaart van Nederland en zeggen 'he daar is een lege plek' heeft niet zoveel zin.
Ik wilde net nog zeggen. Met alle nieuwsberichten van nutsbedrijven (water, electra) die de vraag niet meer aankunnen kunnen we meteen doorstoten naar deel 10 van deze reeks. Toegegeven dat het bij electra in veel gevallen komt vanwege de energietransitie, maar dus ook door de toename van bevolking en bedrijvigheid. Elke nieuwe burger moet niet alleen wonen, maar ook werken, recreëren, etc. Dat is nu eenmaal een belasting.
pi_206320345
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2022 13:05 schreef riazop het volgende:

[..]
Voor mij hangt dat aantal heel erg af van hoe we dat land inrichten.

Gaan we compact bouwen aan de randen van de grote steden, leggen we metrolijnen daar naar toe aan, en behouden we de open landschappen elders?
Of gaan we (zoals nu) in lage dichtheden elk kutstadje uitbreiden en laten we mensen hun vervoer oplossen met de auto of, als ze geen geld hebben, bus?
Hier heb je zeker gelijk in. We hebben al 15 jaar geen ruimtelijk beleid meer en het is, in marksistische stijl (Mark Rutte), over de schutting gedonderd bij de gemeenten die gewoon niet de kennis en capaciteit hebben om dit goed uit te voeren.

Feit blijft dat we het dichtstbevolkte land van Europa zijn en wereldwijd in de top 10 van de wereld staan. (nep-landen niet meegerekend).
pi_206320554
Wat een dramatisch geneuzel zeg in dit topic...
Nederland, het land waar we amper hoogbouw kennen, met een hoofdstad waar een gebouw van 100 meter al bijna een wolkenkrabber wordt genoemd. Als we in alle steden alle panden die aan vervanging toe zijn vervangen door panden met het dubbele aantal woonlagen, dan is de kwestie van de aantallen woningen opgelost. Uiteraard met ook wel de nodige investeringen in het openbaar vervoer en voorzieningen.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')