10 panelen, 405 wp per paneel, ZZW. Opbrengst in 2 uur 0,40 kWh dus dat is nog best primaquote:Op dinsdag 29 november 2022 16:53 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Nee, dit is niet bepaald de beste dag vandaag. Hoeveel panelen en welke orientatie ?
Die vier van mij (405 wp per paneel) hebben er nog 0,45 uit kunnen persen
Totaal in november 39,8 kWh
Ik had gisteren 0,9 kWh opbrengstquote:Op dinsdag 29 november 2022 15:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Gisteren was de slechtste dag van het Jaar tot nu toe, 1,56 kWh opgewekt.
November 2/3 van de verbruikte stroom zelf opgewekt, 1/3 moeten kopen
Optimizers er tussen zetten zou kunnen. Maar dan moet je dat bijvoorbeeld van Tigo Energy pakken.quote:Op woensdag 30 november 2022 09:23 schreef Den_Haag het volgende:
Zo'n 5 jaar geleden heb ik panelen laten leggen op het schuine dak van de garage (6 panelen) en op het platte dak er naast (2 panelen). Nu viel het mij recent op dat de panelen buiten de zomer niet tegelijk vol in de zon komen.
Er zitten geen optimizers tussen. Heeft het zin om deze nog te laten installeren? En moet het op welk paneel individueel of kan je het ook per groep?
Dat is netjes toch? Met een 4500 Wp installatie in een Oost-West opstelling?quote:Op woensdag 30 november 2022 10:36 schreef arvensis het volgende:
Wij hebben ze nu precies een jaar. De jaaropbrengst is 4,16 MWh.
Yep, ook blij mee!quote:Op woensdag 30 november 2022 10:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is netjes toch? Met een 4500 Wp installatie in een Oost-West opstelling?
Goodwe GW2500-NS, dus Tigo werkt daarop toch? Is dit makkelijk zelf er tussen te pluggen?quote:Op woensdag 30 november 2022 10:35 schreef bambino het volgende:
[..]
Optimizers er tussen zetten zou kunnen. Maar dan moet je dat bijvoorbeeld van Tigo Energy pakken.
Voor SolarEdge heb je een SolarEdge omvormer nodig.
Maar de vraag is wat je daar nu nog meegaat winnen.
Welke omvormer heb je nu?
Mooie dag om te beginnen met zonnepanelenquote:Op dinsdag 29 november 2022 17:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had gisteren 0,9 kWh opbrengst
Dat was wel een alltime low.
Thanks! Ben er heel blij mee, weer een stapje naar een duurzamer huisquote:
Fijn he? Ik heb met de PV mijn energie rekening zo ongeveer gehalveerd.quote:Op woensdag 30 november 2022 14:56 schreef MaJo het volgende:
[..]
Thanks! Ben er heel blij mee, weer een stapje naar een duurzamer huis
Alles is makkelijk als je weet hoe het moet hehe. Dus ik kan niet zeggen of het makkelijk is.quote:Op woensdag 30 november 2022 13:22 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Goodwe GW2500-NS, dus Tigo werkt daarop toch? Is dit makkelijk zelf er tussen te pluggen?
Gaat om 290wp Aeg panelen
Dat is wel echt geweldigquote:Op woensdag 30 november 2022 14:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Fijn he? Ik heb met de PV mijn energie rekening zo ongeveer gehalveerd.
Met jouw installatie en de mogelijkheid om nog te salderen zal je stroomrekening per jaar (zolang Salderen nog gaat) richting de nul gaan, afhankelijk van wat je aan stroomverbruik hebt.quote:Op woensdag 30 november 2022 15:37 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat is wel echt geweldigNu met de hoge gasprijzen zal het nog niet de helft zijn maar het zal zeker schelen
Opbrengst staat nu op 3 kWh, dat is ongeveer de helft van wat we op een dag gebruiken
Wij zitten qua stroomverbruik best laag, zo'n 6kWh per dag met uitschieters naar 8kWh in het weekend (wasjes draaien e.d.) dus dat zal wel helemaal gedekt moeten kunnen wordenquote:Op woensdag 30 november 2022 15:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Met jouw installatie en de mogelijkheid om nog te salderen zal je stroomrekening per jaar (zolang Salderen nog gaat) richting de nul gaan, afhankelijk van wat je aan stroomverbruik hebt.
Die optimizers zijn toch niet zo duur? Of komt er verder nog veel bij kijken qua onderdelen? De omvormer hangt heel dicht bij de panelenquote:Op woensdag 30 november 2022 15:31 schreef bambino het volgende:
[..]
Alles is makkelijk als je weet hoe het moet hehe. Dus ik kan niet zeggen of het makkelijk is.
Je moet wel wat kabels trekken richting omvormer (daar moet een kastje van Tigo komen). Dus ja, er komt wel enige technische en elektrische kennis bij kijken.
En de vraag is of dat het wel waard is qua opwek, want goedkoop is het niet.
Hoe bereken je de verwachte opbrengst?quote:Op woensdag 30 november 2022 16:53 schreef Hanschje het volgende:
November opbrengst
9x455 watt oost west 12 graden
Verwachte opbrengst:
93.7kWh
Gerealiseerde opbrengst:
97.5kWh -> 104%
Oktober was nog 109%, maar ben sowieso blij want de tweede helft van november was ronduit bagger.
En december ga ik gewoon niet kijken -> verwachte maandopbrengst december is 58.3kWh, dat is net iets meer dan een week verbruik.
Dank voor de link, als ik die gebruik heb ik nu al (vanaf eind mei) 260kWh meer geproduceerd dan ik zou produceren volgens hun over dezelfde periode, en dan moet december nog komen.quote:Op woensdag 30 november 2022 21:41 schreef Hanschje het volgende:
dat heb ik gedaan op basis van de Europees gefinancierde tool: https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |