abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206272713
Ik ben even benieuwd hoe de wet- en regelgeving zit met betrekking tot uitbouwen van een bestaande tussenwoning.

Mocht dit beter in K&W passen hoor ik het graag. Maar het gaat mij meer om mag het dan om hoe gaan ze het doen.

De tussenwoning van de buren heeft nog geen uitbouw. Maar de woningen aan beide kanten van mijn buren wel (waaronder dus mijn woning).

Hoe ‘moeten’ zij deze uitbouw nu aanpakken?
De uitbouw van mij en van de andere kant is vanuit de bouw meegenomen en staat daarmee op de erfgrens van de buren die nog geen uitbouw hebben. En dat dus aan beide kanten.

Wat mij bijstaat is dat de muur van mijn uitbouw die op de erfgrens staat volledig van mij is. En dat de buren niet (zonder mijn goedkeuring) mijn muur kunnen gebruiken om hun uitbouw te realiseren.

Maar net in een informeel gesprekje met de buren gaven ze aan dat hun aannemer zei dat het wel zou mogen.

Hoe werkt zoiets vanuit de wet- en regelgeving voor het bouwen?
En wat kan de consequentie zijn/worden voor mijn huis/muur als zij de uitbouw gaan doen?

Ben benieuwd of iemand hier wat over weet.
pi_206273057
Is het een redelijk recente woning? Lees de koopovereenkomst er dan eens op na. Vaak staat daar een erfdienstbaarheid beschreven over dit soort aanbouwen.
pi_206273069
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 10:41 schreef Lingue het volgende:
Ik ben even benieuwd hoe de wet- en regelgeving zit met betrekking tot uitbouwen van een bestaande tussenwoning.

Mocht dit beter in K&W passen hoor ik het graag. Maar het gaat mij meer om mag het dan om hoe gaan ze het doen.

De tussenwoning van de buren heeft nog geen uitbouw. Maar de woningen aan beide kanten van mijn buren wel (waaronder dus mijn woning).

De uitbouw van mij en van de andere kant is vanuit de bouw meegenomen en staat daarmee op de erfgrens van de buren die nog geen uitbouw hebben. En dat dus aan beide kanten.

Wat mij bijstaat is dat de muur van mijn uitbouw die op de erfgrens staat volledig van mij is. En dat de buren niet (zonder mijn goedkeuring) mijn muur kunnen gebruiken om hun uitbouw te realiseren.

Maar net in een informeel gesprekje met de buren gaven ze aan dat hun aannemer zei dat het wel zou mogen.

En wat kan de consequentie zijn/worden voor mijn huis/muur als zij de uitbouw gaan doen?

Even voor de duidelijkheid... staat jouw muur óp de erfgrens, of tegen de erfgrens aan? Dit maakt volgens mij wel een groot verschil. In het eerste geval kan het wellicht zijn dat de muur als mandelig wordt beschouwd, en zou de buurman deze mogen gebruiken.

Overigens zit ik verder niet echt in deze materie, maar is dit wat mijn eerste gedachte is.
  maandag 10 oktober 2022 @ 11:31:07 #4
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_206273230
quote:

Vaak is het zo dat bij een uitbouw vanuit de bouw dit een stukje over de erfgrens staat. Dit is vast gelegd in de overeenkomst die getekend is.

Er zit garantie en alles op zo'n muur. Zonder toestemming mag er door de buren niet aan gerommeld worden volgens mij.

Hier in het rijtje hebben de buren van zo'n tussenwoning netjes toestemming gevraagd en gekregen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_206273293
als ik een tussenwoning zou hebben waar een deel van mijn achtertuin ingebouwd is door 2 uitbouwen van buren en deze buren geven mij geen toestemming om deze muren te gebruiken voor mijn eigen aanbouw, krijgen deze buren elke ochtend lekker een verse bolus door hun brievenbus
  maandag 10 oktober 2022 @ 11:43:36 #6
244125 laziness
pi_206273349
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:38 schreef Gutanoth het volgende:
als ik een tussenwoning zou hebben waar een deel van mijn achtertuin ingebouwd is door 2 uitbouwen van buren en deze buren geven mij geen toestemming om deze muren te gebruiken voor mijn eigen aanbouw, krijgen deze buren elke ochtend lekker een verse bolus door hun brievenbus
Vriendelijk wel.... Je wist waar je aan begon toen je het kocht tenslotte...
Het kan ook zonder toestemming hoor alleen dan springt je muur iets in bij de uitbouw. Dat is het gevolg van niet meteen bij de bouw een uitbouw nemen of het later te kopen zonder eerst de opties te onderzoeken.
pi_206273396
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:43 schreef laziness het volgende:

[..]
Vriendelijk wel.... Je wist waar je aan begon toen je het kocht tenslotte...
Het kan ook zonder toestemming hoor alleen dan springt je muur iets in bij de uitbouw. Dat is het gevolg van niet meteen bij de bouw een uitbouw nemen of het later te kopen zonder eerst de opties te onderzoeken.
zou jij vrienden willen worden met buren die je tegenhouden een uitbouw neer te zetten ? :P
pi_206273435
Geen idee hoe het zit maar zorg voor een goede geluidsisolatie.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_206273439
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:14 schreef XanderH het volgende:
Is het een redelijk recente woning? Lees de koopovereenkomst er dan eens op na. Vaak staat daar een erfdienstbaarheid beschreven over dit soort aanbouwen.
Ga ik er bij zoeken idd.
Woning is 15 jaar oud.
pi_206273482
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:31 schreef laziness het volgende:

[..]
Vaak is het zo dat bij een uitbouw vanuit de bouw dit een stukje over de erfgrens staat. Dit is vast gelegd in de overeenkomst die getekend is.

Er zit garantie en alles op zo'n muur. Zonder toestemming mag er door de buren niet aan gerommeld worden volgens mij.

Hier in het rijtje hebben de buren van zo'n tussenwoning netjes toestemming gevraagd en gekregen.
Dit was mij dus ook zo bekend zoals je omschrijft.

Ik weet niet wat voor aannemer de hebben. Maar als die nu al zegt dat zij in mijn muur mogen boren/hakken (er moest iets uitgehakt worden🤔) dan vertrouw ik het niet direct. En gedoe achteraf heb ik echt geen trek in.
pi_206273487
Is het iets wat je tegen zou willen houden als het gewoon netjes geregeld wordt?
  maandag 10 oktober 2022 @ 12:01:05 #12
3542 Gia
User under construction
pi_206273604
Volgens mij is een muur die op de erfgrens staat mandelig. Waarschijnlijk heb jij dan, vanwege de spouw en binnenmuur, inspring naar de uitbouw. Je buurman zou dat niet hoeven te hebben, omdat ze jouw buitenmuur als binnenmuur zouden kunnen gebruiken. Er zit immers al een spouw.
Denk niet dat dit bouwkundig gezien mag maar dat de buurman wel jouw buitenmuur als zijn buitenmuur mag beschouwen, dan een spouw en binnenmuur.

Het zou ook van de zotte zijn als hij eerst een nieuwe buitenmuur tegen jouw buitenmuur zou moeten plaatsen, natuurlijk.
  maandag 10 oktober 2022 @ 12:02:50 #13
244125 laziness
pi_206273629
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:47 schreef Gutanoth het volgende:

[..]
zou jij vrienden willen worden met buren die je tegenhouden een uitbouw neer te zetten ? :P
Ja hoor. Mijn buren wilden a la de bouw manier over mijn erfgrens heen een uitbouw plaatsen. Ik ben niet van plan mijn schutting weg te halen en een deel van mijn tuin op te geven. Dat snapten ze wel. Daar komt juridisch wel wat bij kijken. Zij wilden geen inspringende muur dus nu hebben ze geen uitbouw (verlenging want ze hebben al een deel wel vanuit de bouw trouwens).

Even goede vrienden verder.

Nogmaals er zijn gewoon mogelijkheden. Een uitbouw tegenhouden doe je niet. Alleen er komt een inspringende muur binnen als je buren geen akkoord geven.
  maandag 10 oktober 2022 @ 12:10:45 #14
244125 laziness
pi_206273731
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:54 schreef Lingue het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor aannemer de hebben. Maar als die nu al zegt dat zij in mijn muur mogen boren/hakken (er moest iets uitgehakt worden🤔) dan vertrouw ik het niet direct. En gedoe achteraf heb ik echt geen trek in.
Dat is precies waarom ik zelf huiverig zou zijn. Je buren moeten niet een beunhaas inhuren.
In het rijtje hier heeft de aannemer de stenen netjes verwijderd bij de buren en weer hergebruikt zodat er ook geen kleurverschil is in stenen.

Deze huizen zijn met hele strengen normen (strenger dan huidige regels) gebouwd qua isolatie etc. Er vervalt gewoon garantie op bepaalde zaken. Ik zou zelf daarom vast leggen dat de nieuwe aannemer die garantie overneemt voor dat ik akkoord zou gaan maar met een huis van 15 jaar oud zou ik daar alweer anders in staan.
  maandag 10 oktober 2022 @ 12:14:33 #15
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_206273776
Muur is mandelig, ze kunnen gaan bouwen. En anders vind je inderdaad iedere morgen een verse bolus op je deurmat.
pi_206273894
Je kunt er maar beter positief en constructief meedenkend in gaan staan want die uitbouw komt er toch wel. Hoe beter je houding hoe beter de afwerking.
pi_206274001
Wil je pertinent niet dat die uitbouw er komt of maak je je zorgen om wat ze gaan doen?
pi_206274007
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 11:54 schreef Lingue het volgende:

[..]

Wat je hier volgens mij veel ziet en ook in veel overeenkomsten is vastgelegd is in de notariële stukken dat wanneer er een aanbouw tegen een bestaande aanbouw gezet wordt dat dan de buitenmuur de binnenmuur van de nieuw te realiseren aanbouw wordt, of deze wordt vervangen door een nieuwe binnenmuur, waardoor beide buren geen inspring hebben tussen bijvoorbeeld woonkamer en aanbouw.
pi_206274176
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:01 schreef Gia het volgende:
Volgens mij is een muur die op de erfgrens staat mandelig. Waarschijnlijk heb jij dan, vanwege de spouw en binnenmuur, inspring naar de uitbouw. Je buurman zou dat niet hoeven te hebben, omdat ze jouw buitenmuur als binnenmuur zouden kunnen gebruiken. Er zit immers al een spouw.
Denk niet dat dit bouwkundig gezien mag maar dat de buurman wel jouw buitenmuur als zijn buitenmuur mag beschouwen, dan een spouw en binnenmuur.

Het zou ook van de zotte zijn als hij eerst een nieuwe buitenmuur tegen jouw buitenmuur zou moeten plaatsen, natuurlijk.
Maar dat is het wel. Je mag niet zomaar de buitenmuur van de buren gebruiken. Stel dat hij z’n uitbouw ooit weghaalt dan zit je met die buitenmuur op jouw erf voor de buren.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_206274311
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:48 schreef Chinless het volgende:

[..]
Maar dat is het wel. Je mag niet zomaar de buitenmuur van de buren gebruiken. Stel dat hij z’n uitbouw ooit weghaalt dan zit je met die buitenmuur op jouw erf voor de buren.
De muur op de erfgrens is (waarschijnlijk) mandelig. Dus als geen van beide buren mag die muur zomaar weghalen of zodanig aanpassen dat de buur aan de andere kant er nadeel van ondervindt.

En beide buren mogen aan hun kant van de muur boren en schroeven in de muur tot de diepte waarop ze de erfgrens bereiken. Daarmee kan de buurman die nu geen uitbouw heeft prima een dakconstructie vastschroeven aan de bestaande buitenmuur.
  maandag 10 oktober 2022 @ 14:29:27 #21
3542 Gia
User under construction
pi_206275300
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:48 schreef Chinless het volgende:

[..]
Als een muur of een schutting op de erfgrens staat, maakt niet uit wie dat betaald heeft, dan is die mandelig. Als je dat niet wilt, wanneer je een aanbouw bouwt, dan moet je de muur tegen de erfgrens bouwen, volledig op eigen grond. Dan mag de buurman er nog geen spijker inslaan.
  maandag 10 oktober 2022 @ 14:31:44 #22
3542 Gia
User under construction
pi_206275927
Ik vind het helemaal prima dat mijn buren willen verbouwen. En dat snap ik ook. Ze krijgen er 2,5m bij.
Maar ik heb geen zin in gezeik.

Als er niet zomaar aan mijn muur geknutseld mag worden wil ik goede afspraken hebben om gezeik te voorkomen.

Als het wel mag wil ik nog steeds goede afspraken maar dan besef ik mij ook dat ik daar minder over te zeggen heb.

Mbt het wel/niet mandelig zijn van de muur zal ik mijn koopcontract erop na moeten slaan.
Volgens mij is namelijk niet iedere muur op een erf grens mandelig namelijk. Maar dat moet dan vastgelegd zijn.
  maandag 10 oktober 2022 @ 15:34:29 #24
3542 Gia
User under construction
pi_206276055
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:25 schreef Lingue het volgende:
Ik vind het helemaal prima dat mijn buren willen verbouwen. En dat snap ik ook. Ze krijgen er 2,5m bij.

Als er niet zomaar aan mijn muur geknutseld mag worden wil ik goede afspraken hebben om gezeik te voorkomen.

Als het wel mag wil ik nog steeds goede afspraken maar dan besef ik mij ook dat ik daar minder over te zeggen heb.

Mbt het wel/niet mandelig zijn van de muur zal ik mijn koopcontract erop na moeten slaan.
Volgens mij is namelijk niet iedere muur op een erf grens mandelig namelijk. Maar dat moet dan vastgelegd zijn.
Nee hoor, in principe is een muur op de erfgrens mandelig. Een muur kan ook mandelig zijn als die niet op de erfgrens staat, maar dan moet dat vastgelegd zijn. Het is echt niet zo dat, wanneer er niks in het koopcontract staat over de mandeligheid van de buitenmuur, dat ie dan niet mandelig zou zijn.

Buurman kan gewoon de buitenmuur als zijn binnenmuur beschouwen, eventueel gelijk maken met de rest van de woning middels celbetonblokken. Hij hoeft niet eens een spouw te maken. Hoewel dat wel verstandiger is, aangezien jij of de andere buur zouden kunnen beslissen om de aanbouw af te breken. Dan zou de spouw verdwijnen en dat scheelt dan in isolatie. Maar jij mag niet die buitenmuur afbreken, in elk geval.
pi_206276232
Volgens mij mag de buurman jou muur niet als binnenmuur gebruiken maar moet hij er een muur met spouwruimte tegen aan zetten. Als mijn buren ook zouden willen uitbouwen zou ik ook niet willen dat ze aan onze buitenmuur kasten e.d. gaan ophangen.
Bel anders de gemeente even op die zullen wel precies weten hoe het zit of rechtsbijstand als je die hebt.
pi_206276289
Stap 1: kijken of die buitenmuur van jou of van jullie samen is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_206277083
quote:

Een muur op de erfgrens is van beide partijen. Hij mag deze dus ook gebruiken voor zijn uitbouw. In overleg natuurlijk. Dit moet in overeenstemming met jou gebeuren.

Als de muur op de erfgrens staat is hij van jullie beiden. En is er dus toestemming nodig om deze af te breken, er grote veranderingen op aan te brengen of hier iets aan vast te bouwen.

Ook zijn jullie beide verantwoordelijk voor de eventuele kosten van onderhoud van de muur. Dat slechts 1 partij deze muur betaald heeft maakt hierbij niet uit.

[ Bericht 5% gewijzigd door Delenlill op 10-10-2022 17:41:04 ]
pi_206277392
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:49 schreef Sorella het volgende:
Volgens mij mag de buurman jou muur niet als binnenmuur gebruiken maar moet hij er een muur met spouwruimte tegen aan zetten. Als mijn buren ook zouden willen uitbouwen zou ik ook niet willen dat ze aan onze buitenmuur kasten e.d. gaan ophangen.
Bel anders de gemeente even op die zullen wel precies weten hoe het zit of rechtsbijstand als je die hebt.
Dit gaat alléén op als de muur echt maar van één eigenaar is. Bij een muur die op de erfgrens staat zijn doorgaans de eigenaren van beide percelen voor de helft eigenaar van de muur. En hier is waarschijnlijk sprake van een muur die op de erfgrens staat. Buurman mag die muur dan voor zijn uitbouw gebruiken. Uiteraard is buurman 100% verantwoordelijk voor een correcte uitvoering en 100% aansprakelijk wanneer door fouten bij die tijdens de verbouwing gemaakt worden schade ontstaat. Maar dat is bij elke verbouwing natuurlijk zo.
pi_206277509
quote:
quote:
Een muur kan een privémuur zijn omdat deze slechts op het perceel staat van één van de twee buren, en dus niet op de erfgrens. Maar ook een muur die op de erfgrens staat kan slechts in eigendom van één van de twee buren zijn. Dit is het geval wanneer de muur dient als zijmuur (lees: onderdeel) van een gebouw dat slechts eigendom is van één van de twee buren, terwijl de andere buurman de muur dus niet gebruikt als onderdeel van een eigen bouwwerk. Een bekend voorbeeld is een uitbouw aan de achterzijde van de woning.

In beginsel hoeft een eigenaar van een privémuur niet toe te staan dat een buurman daarvan gebruik maakt.
pi_206277645

Kan iemand uitleggen in Jip en Janneke taal wat hier bedoeld wordt?

Ik gok dat dit het stukje is over mandelig zijn van de muur?
pi_206279062
Blij dat wij hier niet zo moeilijk doen en elkaar nog uitnodigen op de Bbq.
pi_206280361
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 18:12 schreef XanderH het volgende:

[..]
[..]

quote:
De privé-eigendom van een muur brengt echter niet met zich mee dat een buurman geen enkel gebruik mag maken van deze muur. Een eigenaar van een privémuur dient inbreuken op zijn eigendomsrecht toe te staan voor zover hij daardoor geen schade lijdt, niet in zijn eigen gebruiksmogelijkheden wordt beperkt en geen hinder ondervindt.[7]
pi_206280510
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 18:23 schreef Lingue het volgende:
[ afbeelding ]

Kan iemand uitleggen in Jip en Janneke taal wat hier bedoeld wordt?

Ik gok dat dit het stukje is over mandelig zijn van de muur?
Hier staat dat de buurman moet dulden dat jouw muur op zijn grond staat. De buitenmuur van jouw aanbouw staat immers geheel op zíjn grond.

Dat doet aan het eigendom van de muur niets af; als er verder niets in de koopakte staat dan is de muur door 'horizontale natrekking' volledig jouw eigendom. Het door xanderh gelinkte artikel bevat wel veel jurisprudentie waaruit blijkt dat je de buurman niet zonder meer kunt verbieden om er gebruik van te maken.

Misschien is het een idee om de buurman duidelijk te maken dat het hier wegens jouw eigendom een gunst betreft, en in ruil daarvoor te eisen dat hij naast de aannemer een objectieve constructeur inhuurt die de plannen beoordeelt (o.a. op kans op lekkage en geluidsoverlast) en ook het geleverde werk inspecteert voordat de boel afgewerkt wordt.

Volgens mij is dat dé manier om je buren gewoon hun aanbouw te gunnen en tegelijkertijd te voorkomen dat jij overlast krijgt door eventueel gepruts van de aannemer.

Let wel: zodra de aanbouw eenmaal staat wordt de muur uiteraard wel mandelig. Maar dat is de rest van jullie woningscheidende muur natuurlijk ook al.

[ Bericht 11% gewijzigd door Wiedanwel op 10-10-2022 22:29:48 ]
pi_206281154
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 21:43 schreef Wiedanwel het volgende:
Hier staat dat de buurman moet dulden dat jouw muur op zijn grond staat. De buitenmuur van jouw aanbouw staat immers geheel op zíjn grond.

Dat doet aan het eigendom van de muur niets af; als er verder niets in de koopakte staat dan is de muur door 'horizontale natrekking' volledig jouw eigendom.
Er staat volgens mij ook dat hij een dergelijke aanbouw van de buurman moet dulden, zelfs als deze op een later tijdstip wordt gerealiseerd.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 00:22:59 #35
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_206281668
Ik zie hier vrij vaak de foutieve opmerking staan dat een muur op de erfgrens mandelig is.
Dit is in dit geval niet waar.

Een buitenmuur op een erfgrens van een woning is 100% van de eigenaar van die woning.
Een los staande muur of een gedeelde binnenmuur (kamermuur) op de erfgrens is wel mandelig.

Zonder toestemming mag men niets met een buitenmuur doen.
Dit gebeurt natuurlijk wel, men hangt er iets aan op ed. maar je zou kunnen gebieden dit weg te halen.

Als ik deze situatie een beetje lees, vermoed ik dat de buitenmuren van beide uitbouwen zodanig geplaatst zijn dat ze als binnenmuur kunnen fungeren voor de andere uitbouw. Dit is ook vrij gebruikelijk bij moderne woningen aangezien je anders een vreemde muurconstructie krijgt (binnenmuur - nog een muur - binnenmuur).

De nette procedure is dat er even met elkaar gesproken wordt en dat men samen op papier vastlegd wat er gaat gebeuren en dat er dus toestemming is. Toevallig hebben wij dat afgelopen maand zelf met onze buren gedaan die aan het uitbouwen zijn.

Volgens mij was er wel een of andere regeling waarbij je buren je in jouw geval zouden kunnen dwingen om mee te werken omdat zij anders teveel benadeeld zouden worden, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
pi_206282143
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 22:54 schreef XanderH het volgende:

[..]
Er staat volgens mij ook dat hij een dergelijke aanbouw van de buurman moet dulden, zelfs als deze op een later tijdstip wordt gerealiseerd.
Klopt, maar dulden enkel in de context van overbouw; het gebruik van de grond.
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:09:01 #37
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_206282189
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 15:25 schreef Lingue het volgende:

Naar mijn weten niet. Een muur op de erfgrens is mandelig. Dus niet jouw muur maar jullie muur :) .
pi_206282207
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2022 08:09 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Naar mijn weten niet. Een muur op de erfgrens is mandelig. Dus niet jouw muur maar jullie muur :) .
Als je de laatste paar posts had gelezen dan had je geweten dat dit niet waar is :)
  dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:03:04 #39
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_206288306
Voor degenen die willen nalezen over mandeligheid.
Burgerlijk Wetboek, Boek 5, Titel 5
https://wetten.overheid.n(...)Titeldeel5_Artikel60

Kijk ook eens op https://www.bouwadviesned(...)echt/mandelige-muur/ bij het kopje Privé-muur.

Persoonlijk zou ik de buurman lekker laten uitbouwen, maar wel op papier vastleggen dat schade ed. voor zijn rekening is. Ook gevolgschade.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')