abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_206197568
Hoi fokkers

Ik begin volgende week bij een pensioenuitvoerder en ze vragen een e-learning te maken voordat ik begin aan mijn job.

Is 8 uur werk wordt geschat en dit is onbetaald. Mag dit zomaar arbeidstechnisch en zo ja, ben ik als dit toch onbetaald is wel verplicht dit te doen?

Krijg vanaf volgende week al 2 weken fulltime training voordat ik begin, daarom de vraag
pi_206197577
Nee, niet verplicht. Moeten ze het maar uitbetalen. Sommige werkgevers…..
pi_206197619
Vraag is wel of je hier moeilijk al over gaat doen en wat voor indruk dit achter laat. Alhoewel het toch om ¤150 gaat voor een modaal inkomen wat onbetaald is. Lastig….
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:09:43 #4
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206197634
Is het als uitzendkracht of direct bij die pensioenuitvoerder in dienst?
pi_206197635
Nee, ze kunnen je niet verplichten om onbetaald werk te verrichten.

Maar als je nieuw aan een baan begint is het misschien wel handig om je goede wil te tonen. Ik zou als werkgever echt ontzettend moe worden van een nieuwe werknemer die vanaf dag 1 al op deze manier begint te zeiken. Dan begin je gewoon met een minnetje achter je naam. En dat is dan formeel niet terecht, maar wel hoe het werkt in de praktijk.
pi_206197643
Ze kunnen de pot op hoor.

Personeelstekort overal en je nieuwe medewerkers vragen om gratis te werken :')x450

[ Bericht 4% gewijzigd door Erasmus op 04-10-2022 11:11:19 ]
pi_206197664
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:09 schreef Heph844 het volgende:
Nee, ze kunnen je niet verplichten om onbetaald werk te verrichten.

Maar als je nieuw aan een baan begint is het misschien wel handig om je goede wil te tonen. Ik zou als werkgever echt ontzettend moe worden van een nieuwe werknemer die vanaf dag 1 al op deze manier begint te zeiken. Dan begin je gewoon met een minnetje achter je naam. En dat is dan formeel niet terecht, maar wel hoe het werkt in de praktijk.
Ik zou dan eigenlijk meteen een nieuwe werkgever zoeken. Je laten naaien voor een plusje achter je naam terwijl men overal personeel tekort komt, nou top hoor. Voor zo'n werkgever zou ik ook niet willen werken.
pi_206197699
- Ik zou gewoon vooral serieus reageren -

[ Bericht 26% gewijzigd door CoolGuy op 04-10-2022 11:16:39 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206197710
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:09 schreef herverwijderd het volgende:
Is het als uitzendkracht of direct bij die pensioenuitvoerder in dienst?
Uitzendkracht.
pi_206197715
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:17 schreef Niso89 het volgende:

[..]
Uitzendkracht.
Bespreek dit met je uitzendbureau. Zij zijn ook gebaad bij dat ze geld ontvangen voor het werkt wat jij doet.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_206197716
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:12 schreef Erasmus het volgende:

[..]
Ik zou dan eigenlijk meteen een nieuwe werkgever zoeken. Je laten naaien voor een plusje achter je naam terwijl men overal personeel tekort komt, nou top hoor. Voor zo'n werkgever zou ik ook niet willen werken.
Tja, je hebt daar gesolliciteerd met een reden toch, dus neem aan dat je daar ook wil werken en wil doorgroeien.

Uiteindelijk denk ik dat je er zelf beter van wordt als je niet overal zo'n punt van maakt. Ik heb ook collega's die super strikt zijn qua arbeidsvoorwaarden, overwerk, reistijd, weet ik het. Overal pakken ze de CAO bij, bij wijze van spreken. Dat zijn ook de collega's die de leuke klussen vaker mislopen.

Dus ja, het is een beetje evenwicht zoeken. Er moet geen misbruik van je gemaakt worden, maar een beetje flexibiliteit kan geen kwaad. Direct op je eerste dag al in de weerstand gaan zou ik zelf niet doen.

Edit: uitzendkracht dus. Dat verandert het wel weer.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2022 11:18:26 (.) ]
pi_206197720
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:17 schreef Niso89 het volgende:

[..]
Uitzendkracht.
Typisch (voor die branche).

Dan zou ik dit gewoon op de koop toenemen en verder kijken voor wat leukers. Waar ze je niet vragen om gratis arbeid te verrichten, zeg maar.
pi_206197743
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:17 schreef Heph844 het volgende:
Edit: uitzendkracht dus. Dat verandert het wel weer.
Ik denk dat we nu wel op een lijn zitten :P

Nee, maar ik was vroeger ook altijd een ja-knikker bij werkgevers. Maar inmiddels weet ik dat zeiken en voor jezelf opkomen ook kan lonen. Mijn werkgever is net zo min een liefdadigheidsinstelling als ik dat ben voor mijn werkgever.

Inderdaad, zoals je het zegt, het moet gewoon in balans zijn. Maar ik vind 8 uur gratis werk verrichten vóór je eerste werkdag nogal buiten proportioneel.

Al helemaal als dat uitzendbureau waarschijnlijk daar nog geld voor vangt ook (daar weten wij en TS dus nog niets over).

[ Bericht 2% gewijzigd door Erasmus op 04-10-2022 11:22:19 ]
pi_206197769
Heb de vraag uitstaan bij het uitzendbureau. Hou jullie op de hoogte!
pi_206197770
Haha wat een lef en naiviteit
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_206197777
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
Haha wat een lef en naiviteit
Van het uitzendbureau of werkgever voor TS?
pi_206197778
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:23 schreef Niso89 het volgende:
Heb de vraag uitstaan bij het uitzendbureau. Hou jullie op de hoogte!
Ben benieuwd, succes!

Laat je vooral niet naaien, dat hadden ze maar 5-6 jaar geleden moeten doen toen dat nog kon.
pi_206197793
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:09 schreef Heph844 het volgende:
Nee, ze kunnen je niet verplichten om onbetaald werk te verrichten.

Maar als je nieuw aan een baan begint is het misschien wel handig om je goede wil te tonen. Ik zou als werkgever echt ontzettend moe worden van een nieuwe werknemer die vanaf dag 1 al op deze manier begint te zeiken. Dan begin je gewoon met een minnetje achter je naam. En dat is dan formeel niet terecht, maar wel hoe het werkt in de praktijk.
Ikzou ook niet zeiken maar me afmelden voor de baan. Ookals het niet meer hoeft, dan nog zou ik me afmelden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:31:04 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206197849
Ben ik de enige die zich afvraagt wat dat is, een e-learning maken?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206197947
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:31 schreef Lienekien het volgende:
Ben ik de enige die zich afvraagt wat dat is, een e-learning maken?
Google ;)
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:46:59 #21
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_206198053
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:17 schreef Niso89 het volgende:

[..]
Uitzendkracht.
Verwachten dat je eerst 8 uur van je eigen tijd investeert om je dan na 3 dagen te vertellen dat ze geen werk meer voor je hebben zeker. Ja doei he. Acht uur werken is acht uur betaald krijgen.
Huilen dan.
pi_206198068
Nee, daar zou ik niet aan beginnen. Als het nu een kwartiertje was met broodnodige instructies, ok... maar 8 uur lang... :W
pi_206198111
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:48 schreef Halcon het volgende:
Nee, daar zou ik niet aan beginnen. Als het nu een kwartiertje was met broodnodige instructies, ok... maar 8 uur lang... :W
Dit ja. 8 uur lang onderbroken niet FOK!en, daar mag wel wat tegenover staan.

(maar inderdaad, op Uitzendbasis: Nope! )
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:53:14 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_206198123
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:40 schreef Newone82 het volgende:

[..]
Google ;)
Het is een cursus(je) volgen, niet samenstellen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_206198168
"Ik begin op x met een training van 2 weken en heb de e-learning daarom ingepland op y", waarbij y de eerste werkdag na de training is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 11:58:31 #26
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_206198184
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Het is een cursus(je) volgen, niet samenstellen?
Ja

Een onbetaalde introductie gok ik, beetje kansloos om dat onbetaald te doen.

Als het verplicht is moeten ze betalen, als het niet verplicht is zou ik ze er succes mee wensen.
Dum de dum
pi_206198227
E-learning is soms meer dan een introductie.

E-learning is vaak wel écht opletten, want er worden ook multiple-gok vragen gesteld na ieder blok, dus een 8 uur vol aan de bak is best pittig. Zeker als het droge pensioensmeuk betreft.

Belachelijk dat je geacht wordt dit onbetaald te doen. Lekker makkelijk van de opdrachtgever. Kun je 8uur stoken, terwijl je aan t werk bent voor een ander. :')
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:06:06 #28
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206198256
Stellen ze ook eisen aan het resultaat van de e-learning of zou je, in theorie, alles gewoon door kunnen enteren en bij vragen een willekeurig antwoorden kiezen/invullen en zo binnen tien minuten klaar zijn?
Je krijgt nog een training zeg je, ik neem aan dat het om klantenservicewerk gaat?
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:21:07 #29
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_206198397
Uitzendbureau uitleggen dat jij best voor hun geld wil verdienen, maar dat zij dan die 8 uur maar moeten regelen (zorgen dat tie betaald zijn door hun of de opdrachtgever). Anders - op naar andere baan met beter voorwaarden. Werk genoeg.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_206198444
Uitzendkrachten inhuren om klanten te misleiden die hun pensioen in crypto willen omzetten. :N

:')D
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:21 schreef HMS het volgende:
Uitzendbureau uitleggen dat jij best voor hun geld wil verdienen, maar dat zij dan die 8 uur maar moeten regelen (zorgen dat tie betaald zijn door hun of de opdrachtgever). Anders - op naar andere baan met beter voorwaarden. Werk genoeg.
Dit ja, als er moeilijk gedaan word over 1 dag... tja.... laat dan maar.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:33:30 #31
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_206198528
Ik vind het niet raar dat de werkgever verwacht dat je bepaalde kennis hebt voordat ze je aannemen. Dus het ligt een beetje aan de opzet en het doek van de eLearning.

Bij mij zitten de opleidingen gewoon in de eerste week en dat is dan volledig betaald.

Ik zou het voorleggen bij je tussenpersoon.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:41:04 #32
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206198602
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:33 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik vind het niet raar dat de werkgever verwacht dat je bepaalde kennis hebt voordat ze je aannemen. Dus het ligt een beetje aan de opzet en het doek van de eLearning.

Bij mij zitten de opleidingen gewoon in de eerste week en dat is dan volledig betaald.

Ik zou het voorleggen bij je tussenpersoon.
Meh, als het inderdaad voor de klantenservice is, en ook nog als uitzendkracht, ga ik er vanuit dat je alle relevantie pensioenkennis in die twee weken training opdoet, en de rest van de kennis komt geleidelijk naarmate je meer telefoontjes afhandelt.
Ik denk dat er vrijwel geen mensen met pensioenkennis zijn die bij een klantenservice gaan werken (of ze moeten hetzelfde werk bij een andere uitvoerder gedaan hebben.)
pi_206198635
Ik werk ook bij een financiële instelling en ook alle vaste medewerkers worden geacht af en toe deel te nemen aan e-learnings.
Dit gaat dan over security awareness, integriteit en compliance zaken. Wij staan nu eenmaal onder toezicht van de DNB en behoren een bepaald kennisniveau te hebben.

Waarom dat onbetaald zou moeten is me niet duidelijk verder.
pi_206198710
8 uur vrije tijd voor niets vind ik nogal wat. Maar als het echt voor een top baan is oid zou ik het zeker doen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_206198762
Logische vraag, ik zou schipperen dat ieder geval 4 uur betaald moet worden
  Redactie Frontpage dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:58:54 #36
38148 crew  Innisdemon
pi_206198794
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:43 schreef lily het volgende:
Ik werk ook bij een financiële instelling en ook alle vaste medewerkers worden geacht af en toe deel te nemen aan e-learnings.
Dit gaat dan over security awareness, integriteit en compliance zaken. Wij staan nu eenmaal onder toezicht van de DNB en behoren een bepaald kennisniveau te hebben.

Waarom dat onbetaald zou moeten is me niet duidelijk verder.
Precies. Dat doen we gewoon onder werktijd (onze uitzendkrachten ook btw)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Moderator dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:49:02 #37
155227 crew  Guppy
dus
pi_206204143
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:58 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
Precies. Dat doen we gewoon onder werktijd (onze uitzendkrachten ook btw)
Bij ons is dit ook je eerste werkdag :) Voorstelrondje en daarna je e-learning maken
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_206205192
Dit valt in de categorie kerstpakket ophalen op hoofdkantoor 80km verderop. Steek hem maar waar de zon nooit schijnt.
pi_206206654
Persoonlijk zou ik er niet zo moeilijk over doen. Gewoon die e-learning volgen en aangeven dat je dit heb gedaan tijdens je eerste werkwerk. Dan tijdens je 2e werkweek eventjes iedereen herinneren dat je die 8 uurtjes gewerkt heb en dus vrijdag thuis blijft.
pi_206206942
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 22:35 schreef Tevepo het volgende:
Persoonlijk zou ik er niet zo moeilijk over doen. Gewoon die e-learning volgen en aangeven dat je dit heb gedaan tijdens je eerste werkwerk. Dan tijdens je 2e werkweek eventjes iedereen herinneren dat je die 8 uurtjes gewerkt heb en dus vrijdag thuis blijft.
Ja, en dan krijg je dus gezeik tussen jou en de opdrachtgever. Beter dit van te voren duidelijk kenbaar maken. Al is het alleen maar om je punt te maken. Zowel naar t uitzendbureau toe als naar de opdrachtgever.

Als het een baan is met uitzicht op vast, dan zou ik wel overwegen om wat 'gratis' te doen, maar niet voordat ik er wat over gezegd zou hebben.

Uitzendkracht = uurtje factuurtje, geen gezeik.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  woensdag 5 oktober 2022 @ 20:06:10 #41
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_206216662
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 12:43 schreef lily het volgende:
Ik werk ook bij een financiële instelling en ook alle vaste medewerkers worden geacht af en toe deel te nemen aan e-learnings.
Dit gaat dan over security awareness, integriteit en compliance zaken. Wij staan nu eenmaal onder toezicht van de DNB en behoren een bepaald kennisniveau te hebben.

Waarom dat onbetaald zou moeten is me niet duidelijk verder.
Had ik inderdaad ook toen ik nog bij een hele grote bank werkte. De ene verplichte e-learning na de andere. Was vaak heel erg makkelijk doorheen te komen en duurden ook nooit lang. Maar wel leerzaam en gewoon onder werktijd :)
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_206222278
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2022 11:17 schreef Niso89 het volgende:

[..]
Uitzendkracht.
Dan weigeren tenzij betaald.
Als het voor een vaste aanstelling was dan zou ik het nog wel als investering kunnen zien. Maar het devies is eigenlijk altijd:
Als ik vrijwilligerswerk wil doen doe ik dat niet op het werk.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')