abonnement Unibet Coolblue
pi_206189639
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als ik echt levensmoe ben zal ik er eens naar gaan kijken.
Misschien keer een apart topic over openen, hoe lastig het is om woonruimte te krijgen in Nederland met een studieschuld (betaal je die eigenlijk nog af?)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 3 oktober 2022 @ 15:27:13 #152
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206189826
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 13:13 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ja, dat was mijn vraag. Kom eens met een traject, zodat we dat kunnen berekenen. Een traject waarvan jij meent dat het per auto goedkoper is dan met het OV.
Alsof dat zo moeilijk is. _O-

Van Ede (Centrum) naar Heteren, pak 'em beet 15 kilometer verderop. Kosten met het openbaar vervoer: 36 cent per gereden kilometer en daar komen nog een opstaptarief en servicekosten bovenop.

Je kunt ook nog reizen via Arnhem Centraal (anderhalf uur onderweg 8)7 ), maar daar betaal je ook een tientje voor.
pi_206190029
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2022 12:45 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zul je dus moeten berekenen, maar dan moet je wel alle kosten meenemen. Als ik bij m'n ouders op bezoek ga gaan de kosten zelfs naar oneindig, omdat er geen openbaar vervoer meer is in hun dorp.
Dan reken je met de taxi vanaf de laatste halte waar je kunt komen.
  maandag 3 oktober 2022 @ 15:59:15 #154
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206190063
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dan reken je met de taxi vanaf de laatste halte waar je kunt komen.
Of je loopt? Ov-fiets?
pi_206190077
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:59 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Of je loopt? Ov-fiets?
Als dat kan, dan kun je dat zo berekenen, ja.
pi_206190238
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:04 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Als ik echt levensmoe ben zal ik er eens naar gaan kijken.
:') succes he..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206190255
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:24 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Je gebruikt m toch?
Dat is het punt toch niet. Het gaat om de reden van aanschaf.
quote:
[..]
Jawel. De hele afweging trein vs. auto draait om zaken als beschikbaarheid en flexibiliteit. Dus als je gebruik maakt van die flexibiliteit - door ergens heen te rijden - dan gebruik je de auto daarvoor waarvoor je hem hebt aangeschaft.
[..]

Nee het gaat om de reden van aanschaf en de beschikbare middelen die je dan al hebt ten tijde van het maken van de keuze.
Dat je hier heel de tijd op doorgaat maakt al dat je nog steeds het concept marginal costs niet snapt.

quote:
Nee, wat? Hoezo? Dat volgt echt totaal niet uit bovenstaande...
Jawel. Doe maar eens een rekenvoorbeeld hoe jij dat doet dan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 3 oktober 2022 @ 16:35:24 #158
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206190279
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat is het punt toch niet. Het gaat om de reden van aanschaf.
[..]
Nee het gaat om de reden van aanschaf en de beschikbare middelen die je dan al hebt ten tijde van het maken van de keuze.
Dat je hier heel de tijd op doorgaat maakt al dat je nog steeds het concept marginal costs niet snapt.
Wat jij niet begrijpt, is dat je niet arbitrair kan shoppen in kosten die je wel en niet doorrekend om te beargumenteren dat je goedkoper uit bent. De hele tijd niet verder te komen dan 'marginal cost' maakt je zaak niet sterker.
quote:
Jawel. Doe maar eens een rekenvoorbeeld hoe jij dat doet dan.
Je hebt doorlopend kosten aan je auto. Die verreken je in de ritjes die je gemaakt hebt. Rij je vaker, dan gaan de extra kosten (bovenop benzine) per ritje gemiddeld omlaag. Rij je amper, dan is elk ritje behoorlijk meer extra duur.
pi_206190324
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:35 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Wat jij niet begrijpt, is dat je niet arbitrair kan shoppen in kosten die je wel en niet doorrekend om te beargumenteren dat je goedkoper uit bent. De hele tijd niet verder te komen dan 'marginal cost' maakt je zaak niet sterker.
[..]

Jij begrijpt dus niet dat dat niet arbitrair shoppen is maar gewoon gedaan wordt naar de geldende economische principes.
Het gaat om de kosten van een incidentele keuze. Aka marginal costs zijn leidend.
Al je gebazel doet daar niets aan af.
quote:
Je hebt doorlopend kosten aan je auto. Die verreken je in de ritjes die je gemaakt hebt. Rij je vaker, dan gaan de extra kosten (bovenop benzine) per ritje gemiddeld omlaag. Rij je amper, dan is elk ritje behoorlijk meer extra duur.
Zo werkt het dus niet voor incidentele keuzes.
Laat maar eens een rekenmodel zien dan zul je zien dat het zo niet eens kan werken.
Zoek de formule maar eens op.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 3 oktober 2022 @ 16:44:07 #160
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206190340
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Jij begrijpt dus niet dat dat niet arbitrair shoppen is maar gewoon gedaan wordt naar de geldende economische principes.
Het is volkomen arbitrair shoppen om te doen alsof een ritje goedkoop is omdat je de extra kosten, die je ook gewoon betaald, niet meetelt.
quote:
Het gaat om de kosten van een incidentele keuze. Aka marginal costs zijn leidend.
Al je gebazel doet daar niets aan af.
Nee, want je kunt die incidentele keuze alleen maar maken omdat je een auto hebt gekocht en daar belasting voor betaald.
quote:
Zo werkt het dus niet voor incidentele keuzes.
Laat maar eens een rekenmodel zien dan zul je zien dat het zo niet eens kan werken.
Zoek de formule maar eens op.
Het werkt precies zo. Je rijdt in een auto, je maakt kosten, je berekent hoeveel het ritje kost. Zo moeilijk is het allemaal niet. Of je iets incidenteel doet, maakt niet uit - je hebt namelijk gekozen voor een middel wat goed/slecht omgaat met incidentele extra's, voor een zeker gebruiksgemak, dus de auto dient volledig zijn doel als je hem incidenteel gebruikt om jezelf te vervoeren.

Gratis ritjes bestaan niet - je hebt gewoon kosten doordat je wel/niet een auto hebt, of wel/niet een treinabonnement. Tenzij de overheid je een auto cadeau doet, of een abonnement, moet je de kosten van dergelijke zaken gewoon meenemen bij het bepalen van de prijs van een rit.
pi_206190353
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:27 schreef Zelva het volgende:

[..]
Alsof dat zo moeilijk is. _O-

Van Ede (Centrum) naar Heteren, pak 'em beet 15 kilometer verderop. Kosten met het openbaar vervoer: 36 cent per gereden kilometer en daar komen nog een opstaptarief en servicekosten bovenop.

Je kunt ook nog reizen via Arnhem Centraal (anderhalf uur onderweg 8)7 ), maar daar betaal je ook een tientje voor.
Nou, ik weet niet hoe vaak ik het aan die user heb gevraagd, maar kennelijk was het inderdaad echt bijzonder moeilijk.

Jij noemt wel een leuk traject. Volgens 9292.nl kan het voor ¤5,36. Dan moet je echter vier (!) verschillende bussen nemen. Eerst van centrum Ede naar station Ede-Wageningen, dan de tweede bus naar busstation Wageningen, van daar met de derde bus naar Renkum en tenslotte met de vierde bus naar Heteren. :D

En dan nog... als je een klein, oud autootje hebt, waar je nauwelijks nog op afschrijft, zal de auto nog steeds goedkoper zijn. Nog even los van al het overstappen en de reistijd (als alles goed gaat duurt het een uur en elf minuten).

Afijn, lijkt mij een overtuigend voorbeeld. Hartelijk dan daarvoor! ^O^
pi_206190372
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:44 schreef EinarBoe het volgende:

[..]
Het is volkomen arbitrair shoppen om te doen alsof een ritje goedkoop is omdat je de extra kosten, die je ook gewoon betaald, niet meetelt.

Je begint bij de waarheid te komen, het betreft idd de extra kosten.
En kijk eens wat die extra kosten voor die rit zijn.

quote:
[..]
Nee, want je kunt die incidentele keuze alleen maar maken omdat je een auto hebt gekocht en daar belasting voor betaald.

Klopt maar voor die keuze doet er dat niet toe want het gaat alleen om de extra kosten zoals je zelf al zegt.
quote:
[..]
Het werkt precies zo. Je rijdt in een auto, je maakt kosten, je berekent hoeveel het ritje kost. Zo moeilijk is het allemaal niet. Of je iets incidenteel doet, maakt niet uit - je hebt namelijk gekozen voor een middel wat goed/slecht omgaat met incidentele extra's, voor een zeker gebruiksgemak, dus de auto dient volledig zijn doel als je hem incidenteel gebruikt om jezelf te vervoeren.

Gratis ritjes bestaan niet - je hebt gewoon kosten doordat je wel/niet een auto hebt, of wel/niet een treinabonnement. Tenzij de overheid je een auto cadeau doet, of een abonnement, moet je de kosten van dergelijke zaken gewoon meenemen bij het bepalen van de prijs van een rit.
Voor die specifieke keuze dus wel.

Zoek de formule op en maak de rekensom. Dan zie je wat je fout doet.
Je hebt er nu al 500 woorden aan gewijd maar nog geen cijfers laten zien. Laat mij het maar via een rekensom zien dan zul je zien dat je geen gelijk hebt.

https://www.investopedia.com/terms/m/marginalcostofproduction.asp
Het stukje relevant range is hierin ook belangrijk. Dat was ik idd vergeten te vermelden.

Dit legt heel goed het verschil uit. Jij hebt het steeds over average costs.

quote:
What Is the Difference Between Marginal Cost and Average Cost?
Marginal cost is the expenses needed to manufacture one incremental good. As a manufacturing process becomes more efficient or economies of scale are recognized, the marginal cost often declines over time. However, there is often a point in time where it may become incrementally more expensive to produce one additional unit.

On the other hand, average cost is the total cost of manufacturing divided by total units produced. The average cost may be different from marginal cost, as marginal cost is often not consistent from one unit to the next. Marginal cost is reflective of only one unit, while average cost often reflects all unit produced.
https://www.investopedia.com/terms/m/marginal-revenue-mr.asp
En hier zie je keuze waar ik voor sta:

quote:
How to Calculate Marginal Revenue
A company calculates marginal revenue by dividing the change in total revenue by the change in total output quantity. Ideally, the change in measurements captures the change from a single quantity to the next available quantity (i.e. the difference between the 100th and 101st unit sold). However, the formula above can still be used to capture the average marginal revenue across a series of units (i.e. the difference between the 100th and 115th unit sold).
The formula for marginal revenue can be expressed as:

\begin{aligned}\text{Marginal Revenue}&=\frac{\text{Change in Revenue}}{\text{Change in Quantity}}\\\\[-9pt]MR&=\frac{\Delta TR}{\Delta Q}\end{aligned}
Marginal Revenue
MR


=
Change in Quantity
Change in Revenue


=
?Q
?TR





For example, a company sells its first 100 items for a total of $1,000. If it sells the next item for $8, the marginal revenue of the 101st item is $8. Marginal revenue disregards the previous average price of $10, as it only analyzes the incremental change. If it sells a total of 115 units for $1,100, the marginal revenue for units 101 through 115 is $100, or $6.67 per unit.


[ Bericht 7% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 03-10-2022 17:02:40 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_206190436
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:51 schreef Halcon het volgende:
Zeker als je met meer mensen bent, is het amper een alternatief voor met de auto gaan of vliegen.
Klopt, maar als je in de file om je heen kijkt zit in negen van de tien auto's alleen de bestuurder.

Buiten de spits kun je overigens reizen met een 'meermanskaart'. Dan wordt de vergelijking alweer anders.
pi_206190443
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 14:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Je moet wel een enorme pauperbaan hebben als je OV kosten niet worden vergoed.
En als dat niet gebeurt, kun je ze aftrekken van de belasting.
pi_206190511
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 16:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je begint bij de waarheid te komen, het betreft idd de extra kosten.
En kijk eens wat die extra kosten voor die rit zijn.
[..]
Klopt maar voor die keuze doet er dat niet toe want het gaat alleen om de extra kosten zoals je zelf al zegt.
[..]
Voor die specifieke keuze dus wel.

Zoek de formule op en maak de rekensom. Dan zie je wat je fout doet.
Je hebt er nu al 500 woorden aan gewijd maar nog geen cijfers laten zien. Laat mij het maar via een rekensom zien dan zul je zien dat je geen gelijk hebt.

https://www.investopedia.com/terms/m/marginalcostofproduction.asp
Het stukje relevant range is hierin ook belangrijk. Dat was ik idd vergeten te vermelden.

Dit legt heel goed het verschil uit. Jij hebt het steeds over average costs.
[..]
https://www.investopedia.com/terms/m/marginal-revenue-mr.asp
En hier zie je keuze waar ik voor sta:
[..]

Ben je nou nog steeds bezig met dat geklets?

Kunnen we afspreken dat ik jouw auto voortaan dan gratis mag gebruiken, als ik de benzine maar betaal? De andere kosten heb je immers toch al.
pi_206190556
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 15:54 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dan reken je met de taxi vanaf de laatste halte waar je kunt komen.
Dan kun je net zo goed het de hele rit met de taxi doen.
pi_206209209
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2022 17:09 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ben je nou nog steeds bezig met dat geklets?

Kunnen we afspreken dat ik jouw auto voortaan dan gratis mag gebruiken, als ik de benzine maar betaal? De andere kosten heb je immers toch al.
Ja dat jullie basis economische concepten niet snappen kan ik niets aan doen.
Wat mij betreft als het incidenteel is wel. Sterker nog als ik mijn auto uitleen hoeven mensen de benzine vaak niet eens te betalen.

Nog meer vragen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')