abonnement Unibet Coolblue
pi_206127749
Ontopic weer jelui.

“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206127769
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:12 schreef skrn het volgende:

[..]
Had ik al gister uitgelegd.

Het is makkelijk iets door pijpleidingen te sturen, maar dan heb je een flow nodig. Dat is heel gebruikelijk. Als de pijp leeg is, en je wil hem vullen, stuur je een zogenaamde pig vooruit, om te zorgen dat er een fysieke scheiding is tussen de lucht/gas in de pijp en de inhoud van de pijp. Die pigs heb je echt in alle soorten en maten. (google maar op pipeline pig).

Maar een zelfstandige robot door zo'n pijp over een afstand van honderden kilometers te sturen in een druk van 100 bar? Het kost weken voordat zo'n robot al ueberhaupt aankomt. Hoe voed je zo'n robot, met kabels? En hoe gaat de communicatie? Blijft íe niet ergens vastzitten? En zee-pijpleidingen kennen vaak ook nog best wat hoogteverschillen.

Als zo'n robot vast komt te zitten, ben je ver van huis. Voor landleidingen kun je nog pijp nog ontgraven, op zee ben je de klos.
Onderzee drones kunnen honderden kilometers afleggen door water dat meer viscositeit heeft dan gas onder een druk van 100 bar.
Heb ooit gelezen dat het Westen tijdens de koude oorlog iets soortgelijks had ontwikkeld voor de toen bestaande pijpleidingen vanuit de Sovjetunie, al was me niet duidelijk waar ze die voor hoopten te gebruiken.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206127770
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:14 schreef Za het volgende:
Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen dat de VS gewoon eerlijk gaan uitkomen voor het plegen van de terroristische aanslagen op Nordstream 1 en 2, maar het dan over een boeg gooiend die weer gelijk geslikt wordt.

Ze zullen imo zeggen dat Putin een dictator van het kaliber Hitler is, en dat zijn expansiedrift niet bij Oekraïene zou blijven.
Dat een begrijpelijke roep vanuit de Europese bevolkingen om versoepelingen met als doel hun levensstandaard op peil te kunnen houden, zou leiden tot financiering van hun eigen annexatie door de Russen, en dat de VS niets anders restte dan Poetin deze troefkaart voorgoed af te nemen, en daarmee WO III te verijdelen.

Ze zullen het vol overtuiging brengen als een reddingsactie van Europa, en het gros van de mensen zal het nog geloven en verdedigen ook, terwijl we in feite gewoon zijn opgeofferd, want dat zijn we.

Voor deze winter hebben we nog voorraad, en het laat zich aanzien dat er ook nog bevoorraad werd gezien de voorraden op orde zijn en enorme gasspill bij Bornholm, maar daarna zijn we zwaar de klos, en worden we een derde wereldland, en zullen voor het eerst gaan meemaken in deze generatie dat er Europese vluchtelingen stromen komen.

Tegelijkertijd zullen grote groepen mensen deze actie rechtstreeks gericht tegen ons als Europees volk, tot in de lengte van dagen blijven verdedigen en het nooit willen zien voor wat het werkelijk is, geofferd worden om de VS, voor zover nog mogelijk, in het zadel te houden. IMO
Wat zijn we weer lekker aan het paniekzaaien. Niets geleert van jouw voorspelling van een kernraket op Helsinki? Je hebt als Nostradamus een heel slecht trackrecord.
pi_206127785
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er is hier toch bijna niks anders dan uit de duim gezogen fantasie?
Ja, er zijn twee explosies geweest en er zitten drie gaten in de pijpleidingen. Meer is niet bekend, al het andere is speculeren en fantaseren.
pi_206127800
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:14 schreef Za het volgende:
Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen dat de VS gewoon eerlijk gaan uitkomen voor het plegen van de terroristische aanslagen op Nordstream 1 en 2, maar het dan over een boeg gooiend die weer gelijk geslikt wordt.

Ze zullen imo zeggen dat Putin een dictator van het kaliber Hitler is, en dat zijn expansiedrift niet bij Oekraïene zou blijven.
Dat een begrijpelijke roep vanuit de Europese bevolkingen om versoepelingen met als doel hun levensstandaard op peil te kunnen houden, zou leiden tot financiering van hun eigen annexatie door de Russen, en dat de VS niets anders restte dan Poetin deze troefkaart voorgoed af te nemen, en daarmee WO III te verijdelen.

Ze zullen het vol overtuiging brengen als een reddingsactie van Europa, en het gros van de mensen zal het nog geloven en verdedigen ook, terwijl we in feite gewoon zijn opgeofferd, want dat zijn we.

Voor deze winter hebben we nog voorraad, en het laat zich aanzien dat er ook nog bevoorraad werd gezien de voorraden op orde zijn en enorme gasspill bij Bornholm, maar daarna zijn we zwaar de klos, en worden we een derde wereldland, en zullen voor het eerst gaan meemaken in deze generatie dat er Europese vluchtelingen stromen komen.

Tegelijkertijd zullen grote groepen mensen deze actie rechtstreeks gericht tegen ons als Europees volk, tot in de lengte van dagen blijven verdedigen en het nooit willen zien voor wat het werkelijk is, geofferd worden om de VS, voor zover nog mogelijk, in het zadel te houden. IMO
Lol, de kwaadaardige VS toch ook.
pi_206127801
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er is hier toch bijna niks anders dan uit de duim gezogen fantasie?
Niemand weet precies hoe het zit, iedereen die dat wel denkt te weten is een fanboy van 1 van de kampen.
pi_206127845
quote:
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:18 schreef Evenstar het volgende:

Ik geef je een half puntje voor de moeite en heb serieus medelijden met je als je echt zo denkt.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:19 schreef XSbig het volgende:

Wat drink jij?
De hele lap tekst quoten en er een oneliner of plaatje onder posten.

Ga gewoon in discussie, daar zijn we hier toch allemaal voor, laat weten op welke punten je het oneens bent en waarom.

Dit soort replies voegen niets toe, en kreeg ik indertijd ook onder mijn posts waarin ik stelde dat de lockdowns nutteloos waren, en onder mijn lange posts waarin ik aangaf dat de trials hadden uitgewezen dat men na vaccinatie gewoon besmet zou raken en besmettelijk zou zijn voor z'n omgeving.

Een paar oneliners, wat voegt het toe, wat is jouw mening, besef je dat je een zeer onzekere toekomst tegemoet gaat?
pi_206127871
Als ze maar van de internetkabels afblijven, net nu WotLK Classic live is gegaan. :(
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_206127877
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:35 schreef Za het volgende:

[..]
[..]
[..]
De hele lap tekst quoten en er een oneliner of plaatje onder posten.

Ga gewoon in discussie, daar zijn we hier toch allemaal voor, laat weten op welke punten je het oneens bent en waarom.

Dit soort replies voegen niets toe, en kreeg ik indertijd ook onder mijn posts waarin ik stelde dat de lockdowns nutteloos waren, en onder mijn lange posts waarin ik aangaf dat de trials hadden uitgewezen dat men na vaccinatie gewoon besmet zou raken en besmettelijk zou zijn voor z'n omgeving.

Een paar oneliner, wat voegt het toe, wat is jouw mening, besef je dat je een zeer onzekere toekomst tegemoet gaat?
Wat verwacht je dan op je betoog vol speculatie en doemdenken zonder enige onderbouwing?
pi_206127895
Gasprijzen schoten gisteren omhoog na de aanslagen, maar zijn inmiddels al weer gestabiliseerd tot onder de 200 euro per mwh.
pi_206127905
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:30 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Onderzee drones kunnen honderden kilometers afleggen door water dat meer viscositeit heeft dan gas onder een druk van 100 bar.
Heb ooit gelezen dat het Westen tijdens de koude oorlog iets soortgelijks had ontwikkeld voor de toen bestaande pijpleidingen vanuit de Sovjetunie, al was me niet duidelijk waar ze die voor hoopten te gebruiken.
Ik sluit niks uit.

Ik ken het enkel niet vanuit mijn expertise, en dat is zeeleidingen in ondiep water. Landleidingen ben ik niet bekend mee, en zeeleidingen op diep water ook niet. Misschien kunnen anderen ook hier iets nuttigs over vertellen.

Maar ik zie het gebruik van robots voor de binnenkant van de pijpleiding niet binnen in mijn vakgebied. En mijn gezond verstand zegt: het is nogal een klus, vooral voor deze leiding omdat Nordstream zo ontzettend lang is. Het risico op technich falen lijkt me veel en veel te groot. Dat ding kan voortijdig ontploffen, of juist niet, of kan ergens vastzetten op een punt dat je niet wil.

Maar ik nodig graag anderen voor hun visie.
pi_206127931
quote:
2s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:18 schreef xpompompomx het volgende:
En nog steeds is "VS-hypothese" compleet koekoek
dat hele idee is volgens mij een soort van variant op het "vingers in je oor steken en ehel hard LALALA roepen"omdat die mensen ook wel begrijpen dat er eigenlijk maar één partij werkelijk hieruit een winst haalt.

West-europa is momenteel juist zeer afhankelijk van russische energie en Rusland heeft vooral een voordeel om de energievoorziening naar het westen zo krap mogelijk te maken zodat daar tekorten ontstaan en ze hopen dat de europeanen komen smeken en dan Rusland in staat is voorwaarden op te leggen.

Dat is al een strategie die Rusland vanaf begin jaren 2000 toepast, bv in 2004 toen de oranje revolutie in de Oekraine uitbrak (onder meer nadat een cassette opgedoken was waar een pro-russische bestuurder opdracht gaf tot en moord op een kritische journalist, die ook enkele dagen later onthoofd gevonden werd)...

Toen de Bevolking op straat ging, draaide rusland de gaskraan toe en stond niet meer toe dat er gas naar europa liep... wat vooral in duitsland tot zorgen baarde en uiteindelijk ook zorgde dat vanuit de Duitse regering er druk gemaakt werd op de oppositie vooral een comrpomis te accepteren.

In de jaren erop was het continue Duitsland die zaken met rusland deed, mits hun gasvoorziening maar gegarandeerd bleef.. ook als rusland buurlanden binnenviel of de interne politiek zwaar manipuleerde en er corrupte regimes ondersteunde of mensenrechten liet schenden.

Duitsland koos voor goedkoop gas en gaf daarvoor mensenrechten graag op.
Zelfs de EU ondersteund dit graag en schref uit een uitgebreid energieplan waarin de afhankelijkheid van russisch gas versterkt werd..
maar de opname van oost-europese landen maakt daar ook een verschil, deze voeren een schepre oppositie en wijzen op de politieke macht die rusland zo uitnut en de russische pogingen ook voormalig sovjet-gebieden weer in te nemen, inclusief die die al tot de europese unie behoren

https://www.ndr.de/geschi(...)u,nordstream622.html

Rusland heeft continue gas benut om haar politieke invloed te vergroten, inclusief dat ze pijpleidingen stillegde .

duitsland heeft als grootste kwetsbaarheid dat ze inderdaad voorlopig niet zonder leveringen van russisch gas kan, zeker als het in de winter erg koud wordt en de vraag naar energie zeer stijgt

https://www.tagesschau.de(...)as-russland-101.html

DE USA heeft terecht al heel lang gewaarschuwd voor de afhankelijkheid van duitsland en aangedrongen op een minder afhankelijke koers...
dat Duitsland verdere implemntatie van Nordstream-2 moest stoppen was daarbij een belangrijk streven, omdat dat de duitse economie voledig aan een russisch infuus zou leggen.

Maar amerika heeft er natuurlijk geen enkel voordeel en juist een enorm nadeel aan als Duitsland van het ene op het andere moment compleet zonder gas komt te zitten..
om die reden zal de VS natuurlijk nooit een sabotage tegen infrastructuur plegen die duitslands energieverzorging esseentieel is ..
nog los ervan dat een eventueel uitlekken van kennis daarover (en vrijwel alle covert-operaties lekken in meer of midnere mate uit, volledige geheimhouding bestaat daar nooit, zeker inofficieel is vrijwel altijd wel eea bekend over betrokken spelers/akteuren) een politieke ramp zou opleveren en structureel wantrouwen tussen duitsland en amerika, die juist beide hard nodig zijn in inernationale politiek als bondgenoten.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 28 september 2022 @ 12:43:08 #113
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_206127943
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:31 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ja, er zijn twee explosies geweest en er zitten drie gaten in de pijpleidingen. Meer is niet bekend, al het andere is speculeren en fantaseren.
Er is dynamiet gebruikt las ik nog ergens dat de Denen of de Zweden zeiden.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_206127956
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:14 schreef Za het volgende:
Het zou me eerlijk gezegd niet verbazen dat de VS gewoon eerlijk gaan uitkomen voor het plegen van de terroristische aanslagen op Nordstream 1 en 2, maar het dan over een boeg gooiend die weer gelijk geslikt wordt.

Ze zullen imo zeggen dat Putin een dictator van het kaliber Hitler is, en dat zijn expansiedrift niet bij Oekraïene zou blijven.
Dat een begrijpelijke roep vanuit de Europese bevolkingen om versoepelingen met als doel hun levensstandaard op peil te kunnen houden, zou leiden tot financiering van hun eigen annexatie door de Russen, en dat de VS niets anders restte dan Poetin deze troefkaart voorgoed af te nemen, en daarmee WO III te verijdelen.

Ze zullen het vol overtuiging brengen als een reddingsactie van Europa, en het gros van de mensen zal het nog geloven en verdedigen ook, terwijl we in feite gewoon zijn opgeofferd, want dat zijn we.

Voor deze winter hebben we nog voorraad, en het laat zich aanzien dat er ook nog bevoorraad werd gezien de voorraden op orde zijn en enorme gasspill bij Bornholm, maar daarna zijn we zwaar de klos, en worden we een derde wereldland, en zullen voor het eerst gaan meemaken in deze generatie dat er Europese vluchtelingen stromen komen.

Tegelijkertijd zullen grote groepen mensen deze actie rechtstreeks gericht tegen ons als Europees volk, tot in de lengte van dagen blijven verdedigen en het nooit willen zien voor wat het werkelijk is, geofferd worden om de VS, voor zover nog mogelijk, in het zadel te houden. IMO
Ik denk niet dat de VS zoiets zal toegeven, stel dat ze het gedaan hebben. De kans op backlash uit Europa is veel te groot.
pi_206127973
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Er is hier toch bijna niks anders dan uit de duim gezogen fantasie?
Dit, al is het speculeren wie er achter zit nog wel interessant.

Meest aannemelijke is Rusland, in haar belang om angst en verdeeldheid te zaaien omtrent langetermijnherstel van gasleveringen in Europa. Ondanks dat de leidingen niet/nauwelijks in gebruik waren lijkt dat dan ook goed te lukken, gezien de gasprijs weer omhoog lijkt te schieten door de lekken. Gas is voor Rusland één van de weinige zaken waarmee zij wel de Europese economie direct kan ondermijnen.

En waaruit blijkt dat sprake is van vernietiging (zie tt) van de hele Nordstream? Herstel is waarschijnlijk wel mogelijk doch kostbaar.
pi_206127981
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:30 schreef crystal_meth het volgende:
Heb ooit gelezen dat het Westen tijdens de koude oorlog iets soortgelijks had ontwikkeld voor de toen bestaande pijpleidingen vanuit de Sovjetunie
dat is een erg rare stelling, waar haal je die bewering vandaan?
Zeker als je ermee wil bewijzen dat dit technisch mogelijk is, moet je dan ook met bewijzen komen dat dit ook daadwerkelijk zou bestaan, mij is daar juist niks van bekend (sterker nog, de gasleiding die de russen naar oost-duitsland aanlegden werd met westduitse techniek gebouwd, als deel van de ostpolitiek van Willy Brandt, dus is het eerder onzin te doen alsof het westen dat wilde saboteren)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 28 september 2022 @ 12:46:29 #117
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206128001
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:33 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]
Niemand weet precies hoe het zit, iedereen die dat wel denkt te weten is een fanboy van 1 van de kampen.
Ik ben geen fanboy van de VS en niet van Russia en ook niet van de EU.
Toch ben ik van mening dat de VS de meest waarschijnlijke dader is. Simpelweg omdat ze er al eerder op gezinspeeld hebben en zij hier het meeste voordeel uit halen
pi_206128017
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:46 schreef the-eye het volgende:

[..]
Ik ben geen fanboy van de VS en niet van Russia en ook niet van de EU.
Toch ben ik van mening dat de VS de meest waarschijnlijke dader is. Simpelweg omdat ze er al eerder op gezinspeeld hebben en zij hier het meeste voordeel uit halen
Zou best kunnen ja. Maar niemand die het echt weet.
pi_206128023
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:39 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik sluit niks uit.

Ik ken het enkel niet vanuit mijn expertise, en dat is zeeleidingen in ondiep water. Landleidingen ben ik niet bekend mee, en zeeleidingen op diep water ook niet. Misschien kunnen anderen ook hier iets nuttigs over vertellen.

Maar ik zie het gebruik van robots voor de binnenkant van de pijpleiding niet binnen in mijn vakgebied. En mijn gezond verstand zegt: het is nogal een klus, vooral voor deze leiding omdat Nordstream zo ontzettend lang is. Het risico op technich falen lijkt me veel en veel te groot. Dat ding kan voortijdig ontploffen, of juist niet, of kan ergens vastzetten op een punt dat je niet wil.

Maar ik nodig graag anderen voor hun visie.
Ik heb 0 expertise, maar las op Twitter dat je dit bijna wel kan uitsluiten ja. Niet alleen door de druk en de af te leggen afstand, ook omdat je dan de pipe-monitoring moet omzeilen. Plus dat je de pijp moet beschadigen zonder bewijs achter te laten dat je daarvoor een drone/robot hebt gebruikt. En dat keer drie.
pi_206128024
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:09 schreef Kickinalfa het volgende:
Wat ik wel vreemd vind is dat de EU/Duitsland zo stil zijn.

Een miljarden kostende pijpleiding die (iig tot voor kort) van economisch levensbelang was wordt opgeblazen maar het lijkt erop alsof iedereen het wel prima vindt.
Die dingen zijn gezien de situatie toch niet meer bruikbaar.

Het is natuurlijk niet zo dat als er volgende week een akkoord komt het verstandig is om weer lekker terug aan het Russische gas te gaan.

Het geeft ook wel wat duidelijkheid dit :s)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  woensdag 28 september 2022 @ 12:48:25 #121
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_206128034
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:30 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Onderzee drones kunnen honderden kilometers afleggen door water dat meer viscositeit heeft dan gas onder een druk van 100 bar.
Heb ooit gelezen dat het Westen tijdens de koude oorlog iets soortgelijks had ontwikkeld voor de toen bestaande pijpleidingen vanuit de Sovjetunie, al was me niet duidelijk waar ze die voor hoopten te gebruiken.
Doel je hierop

Underwater drone with explosives’ spotted near Baltic Nord Stream pipeline
https://geostrategicmedia(...)ord-stream-pipeline/
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 september 2022 @ 12:49:51 #122
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_206128071
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:35 schreef Za het volgende:

[..]
[..]
[..]
De hele lap tekst quoten en er een oneliner of plaatje onder posten.

Ga gewoon in discussie, daar zijn we hier toch allemaal voor, laat weten op welke punten je het oneens bent en waarom.

Dit soort replies voegen niets toe, en kreeg ik indertijd ook onder mijn posts waarin ik stelde dat de lockdowns nutteloos waren, en onder mijn lange posts waarin ik aangaf dat de trials hadden uitgewezen dat men na vaccinatie gewoon besmet zou raken en besmettelijk zou zijn voor z'n omgeving.

Een paar oneliners, wat voegt het toe, wat is jouw mening, besef je dat je een zeer onzekere toekomst tegemoet gaat?
Ja, je post inderdaad een lap tekst, maar je tekst heeft geen inhoud en/of onderbouwing. Het is doemdenken en vooral BNW-materiaal. Hoe wil je dat men met je in discussie gaat als je nauwelijks iets post waar je over kan discusseren?

quote:
besef je dat je een zeer onzekere toekomst tegemoet gaat?
Hier doe je al meer om een discussie op gang te brengen dan dat stukje tekst van eerder. Ja, gaan zeker onzekere tijden tegemoet. Denk niet dat iemand dat ontkent.

Slowakije valt al bijna om en dat is een EU-lid. Meer landen zullen gaan volgen en dan moet de andere landen het maar weer proberen op te lossen. Echter zullen wij als EU steeds minder veerkracht hebben, want dat het economisch niet denderend gaat is een feit.

Als men landen in Afrika en het Midden-Oosten probeert te helpen en bijvoorbeeld vluchtelingen opvangt hoor je vaak een tegengeluid over hoe wij hier in het westen niet alle problemen van de wereld kunnen oplossen. Ondertussen laten wij wel ons broek zakken en bukken flink voorover om Oekraïne te helpen. Daarbij nemen wij het maar voor lief dat wij een heel stuk van ons welvaart, waar wij tientallen jaren aan gewerkt hebben, af gaan breken. Al die sancties tegen Rusland doen uiteindelijk vooral ons pijn, want Rusland geeft er toch geen fuck om en de bevolking kan nog geen boe of bah zeggen zonder dat ze opgepakt worden.

Zeg niet dat wij Oekraïne maar moeten laten stikken trouwens. Ik weet het ook niet, gelukkig hoef ik die beslissingen niet te nemen, maar blind blijven helpen terwijl wij heel Europa richting de afgrond duwen lijkt mij ook niet gewenst.

Waar ik niet tegen kan is dit weer in de schoenen van de VS proberen te schuiven. Gaan wij onzekere tijden tegemoet? Ja, zeker. Kan het slecht aflopen voor ons? Ja, zeker. Is de VS deels schuldig? Ja, zeker.

Natuurlijk is het Rusland dat het allemaal is begonnen, maar wij lieten ons redelijk snel ons broekje zakken.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 september 2022 @ 12:51:02 #123
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_206128089
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:43 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Er is dynamiet gebruikt las ik nog ergens dat de Denen of de Zweden zeiden.
Niet perse gebruikt, maar de gemeten trillingen werden vergelijken met X hoeveelheid aan TNT.
  woensdag 28 september 2022 @ 12:53:03 #124
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206128126
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:51 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Niet perse gebruikt, maar de gemeten trillingen werden vergelijken met X hoeveelheid aan TNT.
Dat inderdaad.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_206128141
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:39 schreef skrn het volgende:

[..]
Ik sluit niks uit.

Ik ken het enkel niet vanuit mijn expertise, en dat is zeeleidingen in ondiep water. Landleidingen ben ik niet bekend mee, en zeeleidingen op diep water ook niet. Misschien kunnen anderen ook hier iets nuttigs over vertellen.

Maar ik zie het gebruik van robots voor de binnenkant van de pijpleiding niet binnen in mijn vakgebied. En mijn gezond verstand zegt: het is nogal een klus, vooral voor deze leiding omdat Nordstream zo ontzettend lang is. Het risico op technich falen lijkt me veel en veel te groot. Dat ding kan voortijdig ontploffen, of juist niet, of kan ergens vastzetten op een punt dat je niet wil.

Maar ik nodig graag anderen voor hun visie.
Ik denk aan plaatsing van een soort van kleefbommen aan de buitenzijde van de pijpleidingen door een remotely operated vehicle (ROV) vanaf een 'onschuldig' klein vaartuig. Als je het namelijk met duikers doet heb je weer een druktank nodig als ze bovenkomen vanaf 90 meter diep om caissonziekte tegen te gaan.
Als je met een langzaamvarend schip de pijpleiding nadert zet je de ROV overboord en na het klusje kun je die dan laten homen op het schip dat dan inmiddels voorbij de pijpleiding is gevaren om de ROV niet achter te laten als bewijsmateriaal.

Dat lijkt me niet moeilijk uitvoerbaar en zelfs vanaf een recreatievaartuig. De ROVs waar ik ervaring mee heb wegen 10 tot 30 ton en werken met een umbilical (navelstreng voor voeding en communicatie), maar deze klus kan volgens mij met een draadloos kleintje uitgevoerd worden en het moederschip hoeft niet verdacht boven de pijpleiding stil te liggen.
pi_206128149
quote:
15s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:21 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik heb crystal_meth blijkbaar wat hoger zitten dan jullie. Bedankt voor de opheldering.
Ik noemde het slechts als theoretische mogelijkheid, denk zelf dat het onwaarschijnlijk is dat ze zoiets zouden gebruiken. En ze spreken enkel over "lekken", terwijl de Zweden een seismische trilling met 2.3 magnitude maten. 2.3 komt normaal gezien neer op meer dan een ton TNT, als dat in de pijplijn zou detoneren zou ze waarschijnlijk in twee breken.

edit: al suggereert de snelle drukdaling precies zulke massieve schade...

[ Bericht 5% gewijzigd door crystal_meth op 28-09-2022 14:09:22 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_206128199
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:54 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Ik noemde het slechts als theoretische mogelijkheid
Dat indachtig vond ik het ook alleen maar interessant (en de "beste manier" mits werkbaar uiteraard), maar goed, FOK! be FOK!.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_206128243
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik denk aan plaatsing van een soort van kleefbommen aan de buitenzijde van de pijpleidingen door een remotely operated vehicle (ROV) vanaf een 'onschuldig' klein vaartuig. Als je het namelijk met duikers doet heb je weer een druktank nodig als ze bovenkomen vanaf 90 meter diep om caissonziekte tegen te gaan.
Als je met een langzaamvarend schip de pijpleiding nadert zet je de ROV overboord en na het klusje kun je die dan laten homen op het schip dat dan inmiddels voorbij de pijpleiding is gevaren om de ROV niet achter te laten als bewijsmateriaal.

Dat lijkt me niet moeilijk uitvoerbaar en zelfs vanaf een recreatievaartuig. De ROVs waar ik ervaring mee heb wegen 10 tot 30 ton en werken met een umbilical (navelstreng voor voeding en communicatie), maar deze klus kan volgens mij met een draadloos kleintje.
Dat denk ik ook. Duikers, ROV, er is best veel mogelijk en echt diep ligt die leiding niet. Vooral goed nadenken om niet opgemerkt te worden. Had zelf gister ook gezien dat je ook gewoon iets kan laten zakken met een eenvoudig sleepbootje, maar dan ligt je wel meteen boven de leiding.

Dat lijkt me het meest waarschijnlijk. Ik ben wel benieuwd hoe precies: is het lomp (gewoon iets laten zakken) of high-tech, met een ROV of duikboot op afstand.
pi_206128312
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik denk aan plaatsing van een soort van kleefbommen aan de buitenzijde van de pijpleidingen door een remotely operated vehicle (ROV) vanaf een 'onschuldig' klein vaartuig. Als je het namelijk met duikers doet heb je weer een druktank nodig als ze bovenkomen vanaf 90 meter diep om caissonziekte tegen te gaan.
Als je met een langzaamvarend schip de pijpleiding nadert zet je de ROV overboord en na het klusje kun je die dan laten homen op het schip dat dan inmiddels voorbij de pijpleiding is gevaren om de ROV niet achter te laten als bewijsmateriaal.

Dat lijkt me niet moeilijk uitvoerbaar en zelfs vanaf een recreatievaartuig. De ROVs waar ik ervaring mee heb wegen 10 tot 30 ton en werken met een umbilical (navelstreng voor voeding en communicatie), maar deze klus kan volgens mij met een draadloos kleintje uitgevoerd worden en het moederschip hoeft niet verdacht boven de pijpleiding stil te liggen.
Dit klinkt als een goede mogelijkheid. Ik weet alleen niet of een kleefbom overeenkomt met de gemeten explosie. Begreep dat die pijp van 4 centimeter staal gemaakt is, omhuld door 6-11 centimeter beton.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-09-2022 13:04:00 ]
pi_206128352
Zou het ook mogelijk zijn dat die explosieven daar gewoon al weken of maanden liggen, om zodoende opsporing een stuk moeilijker te maken?

Lijkt me technisch niet zo lastig, kan zelfs met een uit de hand gelopen kookwekker bij wijze van spreken.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_206128356
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 18:48 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
wie dan?
Ik denk eerder aan activisten dan aan Russische of Amerikaanse overheden
pi_206128395
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:06 schreef RapaNui het volgende:

[..]
Ik denk eerder aan activisten dan aan Russische of Amerikaanse overheden
Fucking Greenpeace weer :(
pi_206128416
Las juist dat ze een soort geheime meeting hebben (gehad), en nu dat er straks weer een 'urgent' persco is

twitter
  woensdag 28 september 2022 @ 13:10:56 #134
438527 MissButterflyy
Fladderend vlindertje
pi_206128428
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:10 schreef myShizzle het volgende:
Las juist dat ze een soort geheime meeting hebben (gehad), en nu dat er straks weer een 'urgent' persco is

[ twitter ]
Ben benieuwd.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_206128429
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:10 schreef myShizzle het volgende:
Las juist dat ze een soort geheime meeting hebben (gehad), en nu dat er straks weer een 'urgent' persco is

[ twitter ]
Er zal denk ik snel meer duidelijk worden over wie de veroorzaker is van deze sabotage acties.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_206128465
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:10 schreef myShizzle het volgende:
Las juist dat ze een soort geheime meeting hebben (gehad), en nu dat er straks weer een 'urgent' persco is

[ twitter ]
Geen enkele serieuze bron bericht hiervan.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_206128467
Misschien een onderzeeër die vanuit Oblast Kaliningrad even West-Europa ongezien de tering liet krijgen?
Google is your friend, abuse your friends
  Moderator woensdag 28 september 2022 @ 13:24:27 #138
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_206128554
quote:
Ja heel betrouwbaar, wat leuk
pi_206128661
quote:
:')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_206128680
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 12:53 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
Ik denk aan plaatsing van een soort van kleefbommen aan de buitenzijde van de pijpleidingen door een remotely operated vehicle (ROV) vanaf een 'onschuldig' klein vaartuig. Als je het namelijk met duikers doet heb je weer een druktank nodig als ze bovenkomen vanaf 90 meter diep om caissonziekte tegen te gaan.
Als je met een langzaamvarend schip de pijpleiding nadert zet je de ROV overboord en na het klusje kun je die dan laten homen op het schip dat dan inmiddels voorbij de pijpleiding is gevaren om de ROV niet achter te laten als bewijsmateriaal.

Dat lijkt me niet moeilijk uitvoerbaar en zelfs vanaf een recreatievaartuig. De ROVs waar ik ervaring mee heb wegen 10 tot 30 ton en werken met een umbilical (navelstreng voor voeding en communicatie), maar deze klus kan volgens mij met een draadloos kleintje uitgevoerd worden en het moederschip hoeft niet verdacht boven de pijpleiding stil te liggen.
Maar dat schip voor de control en operation staat toch gewoon op de satelliet en is toch te herkennen?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206128695
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:34 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maar dat schip voor de control en operation staat toch gewoon op de satelliet en is toch te herkennen?
Dat is nog best wel een speld in een hooiberg lijkt me, als die dingen ook twee of drie weken geleden geplaatst kunnen zijn
pi_206128716
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:35 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Dat is nog best wel een speld in een hooiberg lijkt me, als die dingen ook twee of drie weken geleden geplaatst kunnen zijn
Het is bekend waar de plaatsen van inslag is geweest, in een straal van x zal er zo'n bootje geweest zijn in de afgelopen weken.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_206128748
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:10 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ben benieuwd.
is een onzin tweet.. De noorse regering is misschien belanghebbende wegens andere leidingen in dat gebied, maar verder niet betrokken, de voorvallen zijn geregistreerd door deense en zweedse organisaties die rapporteren aan hun regering.

zodra rare twitter-accounts zonder enige reputatie wat gaan beweren hoef je niet gelijk te geloven dat zij 'geheime info' hebben over internationale politieke besprekingen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_206128758
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Het is bekend waar de plaatsen van inslag is geweest, in een straal van x zal er zo'n bootje geweest zijn in de afgelopen weken.
Ja, er zijn heel veel bootjes geweest daar, dat is het probleem juist

https://www.marinetraffic(...)/centery:58.1/zoom:7

En dit zijn alleen de bootjes met hun transponders aan
pi_206128776
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]
is een onzin tweet.. De noorse regering is misschien belanghebbende wegens andere leidingen in dat gebied, maar verder niet betrokken, de voorvallen zijn geregistreerd door deense en zweedse organisaties die rapporteren aan hun regering.

zodra rare twitter-accounts zonder enige reputatie wat gaan beweren hoef je niet gelijk te geloven dat zij 'geheime info' hebben over internationale politieke besprekingen
Noren zijn wel op high alert gezet vanwege het risico op een nieuwe aanslag op Noorse pijpen of offshore infrastructuur. Daar zal de persconferentie eerder over gaan schat ik
pi_206128797
quote:
7s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:34 schreef phpmystyle het volgende:
Maar dat schip voor de control en operation staat toch gewoon op de satelliet en is toch te herkennen?
""staat op de satelliet".. wat bedoel je daarmee?

als je wil beweren dat er zeer gedetaileerde opnames van wekenlange scheepsbewegingen op de hele oostzee zijn en deze heel lang opgeslagen worden, nee sorry, maar dat is er niet...

misschien in spannende hollywood-films is dat allemaal normaal, maar niet de hudiige realiteit.

Het kan best zijn dat er bepaalde sporen zijn, die dan ook een sterke verdenking kunnen geven, maar ook deze zullen vaag genoeg zijn om bepalde putin-supporters genoeg ruimte te bieden te roepen dat dat allemaal maar '"fake" is en hun geliefde russen dat noohooit zouden hebben kunnen doen..

het zaaien van twijfel in de media is een momenteel zeer graag gebruikte misinformatie-techniek

quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:42 schreef Heph844 het volgende:
Daar zal de persconferentie eerder over gaan schat ik
welke persconferentie?

idd is er deze persconferentie aangekondigd om 15:30
https://www.adressa.no/ny(...)asjen-i-oestersjoeen

gaat idd over de maatregelen die de Noorse regering neemt hun eigen energieleidingen te beschermen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 september 2022 @ 13:46:07 #147
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206128824
Denk nou even na... je gaat een hele belangrijke gasleiding saboteren met 100kg aan TNT. Ga je dan gewoon netjes met transponder aan naar locatie?

Nee, tuurlijk niet, doe niet zo dom.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  woensdag 28 september 2022 @ 13:46:54 #148
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_206128834
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:46 schreef Nattekat het volgende:
Denk nou even na... je gaat een hele belangrijke gasleiding saboteren met 100kg aan TNT. Ga je dan gewoon netjes met transponder aan naar locatie?

Nee, tuurlijk niet, doe niet zo dom.
Equivalent van...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 28 september 2022 @ 13:50:25 #149
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_206128885
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2022 11:34 schreef RegularOrange het volgende:

[..]
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_research_vessel_Yantar

Dit schip is nu weer hard onderweg naar Moermansk en lag eergister nog ergens in de Oostzee te dobberen.

https://www.myshiptracking.com/nl/?mmsi=273546520
Misschien moet de marine dat ding enteren en goed onderzoeken.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / Redactie Sport woensdag 28 september 2022 @ 13:51:06 #150
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_206128899
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2022 13:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Equivalent van...
:?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')