abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 27 september 2022 @ 21:43:27 #1
24329 KNAK
ff w88,......
pi_206123462
Gegroet,

Alvorens ik aan andere touwtjes ga trekken ben ik toch wel even benieuwd of iemand hier op basis van ervaring/kennis weet of het volgende gedaan mag worden;

TS huurt woning van huisbaas. In contract staat dat huurverhoging in juni op voorstel per 1 juni '22 ingezet kan worden. TS krijgt nu (inmiddels eind september) bericht dat er verhoging heeft plaatsgevonden, en dat deze per juni is ingegaan, en of TS deze met terugwerkende kracht voldaan kan worden. Maar door omstandigheden is dit niet eerder gecommuniceerd en daar krijgt TS dan ook de nodige excuusjes voor.
Dus uit het niets een x-bedrag bovenop de gestegen huur erbij, en dit zonder verdere eerdere communicatie over de stijging los van dat wat in het contract staat dat de verhoging kan gebeuren.

Kan een huurbaas dit met terugwerkende kracht eisen? Of is ie nu te laat om dit nog te vragen? of maakt dat gezien het contract niet uit wanneer ie er om vraagt?
Mai pben rai~!
pi_206123481
Nee zo werkt het niet ...

Huurverhoging dient een maand voor hij ingaat te worden gecommuniceerd.

Dus vanaf 1 November gaat je huur omhoog met het bedrag dat je huisbaas heeft doorgegeven.

Mocht er in je contract staan dat je huur echt alleen per 1 juni verhoogd kan worden dan kan je huisbaas de boom in

Hoe hoog is je huur/hoe hoogt wordt hij/hoe lang woon je er al?
Dum de dum
  dinsdag 27 september 2022 @ 21:51:38 #3
24329 KNAK
ff w88,......
pi_206123560
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 21:45 schreef Fe2O3 het volgende:
Nee zo werkt het niet ...

Huurverhoging dient een maand voor hij ingaat te worden gecommuniceerd.

Dus vanaf 1 November gaat je huur omhoog met het bedrag dat je huisbaas heeft doorgegeven.

Mocht er in je contract staan dat je huur echt alleen per 1 juni verhoogd kan worden dan kan je huisbaas de boom in

Hoe hoog is je huur/hoe hoogt wordt hij/hoe lang woon je er al?
Hoe hoog hij wordt is deel 2 van hoe/wat/waarom. Dat zou 3,3% moeten zijn volgens allerlei websites, hij knalt er dik 7% op. Woning betrokken op 1 november 2021, in contract melding dat in juni verhoging kan plaatsvinden, en nu dus pas de melding dat deze verhoging heeft plaatsgevonden in juni met de vraag of ik dit totale bedrag van de laatste maanden wil voldoen. De huur/maand net geen 2k
Mai pben rai~!
pi_206123572
Lekker makkelijk ja. Hij denkt Ff extra te cashen waarschijnlijk.
  dinsdag 27 september 2022 @ 21:56:11 #5
24329 KNAK
ff w88,......
pi_206123615
quote:
99s.gif Op dinsdag 27 september 2022 21:52 schreef boskameel het volgende:
Lekker makkelijk ja. Hij denkt Ff extra te cashen waarschijnlijk.
....zal wel zelf in de shit zitten met die lijpe gasprijzen...

Voel nu al aan dat dit weer touwtrekkerij gaat worden. beetje jammer ;(
Mai pben rai~!
pi_206123628
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 21:51 schreef KNAK het volgende:

[..]
Hoe hoog hij wordt is deel 2 van hoe/wat/waarom. Dat zou 3,3% moeten zijn volgens allerlei websites, hij knalt er dik 7% op. Woning betrokken op 1 november 2021, in contract melding dat in juni verhoging kan plaatsvinden, en nu dus pas de melding dat deze verhoging heeft plaatsgevonden in juni met de vraag of ik dit totale bedrag van de laatste maanden wil voldoen. De huur/maand net geen 2k
2k?

Hoeveel punten?

Bel morgen ff met juridisch loket
Dum de dum
  dinsdag 27 september 2022 @ 22:07:40 #7
24329 KNAK
ff w88,......
pi_206123763
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 21:57 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Bel morgen ff met juridisch loket
Punten? :D. .. klinkt misschien suf,. maar.. punten? geen idee.

En ja, dat is een goede, morgen even bellen. Ik ken een huisjesmelker met 150 woningen, maar als ik door het Juridisch loket te benaderen hem met rust kan laten is dat de moeite waard.
Mai pben rai~!
pi_206123828
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 21:56 schreef KNAK het volgende:

[..]
....zal wel zelf in de shit zitten met die lijpe gasprijzen...

Voel nu al aan dat dit weer touwtrekkerij gaat worden. beetje jammer ;(
De aanzegging is al gedaan via je contract. Daar kom je lastig onderuit vrees ik. Die 7% is belachelijk, dat kan je aanvechten en win je zeker.
  dinsdag 27 september 2022 @ 22:22:48 #9
24329 KNAK
ff w88,......
pi_206123938
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 22:12 schreef Ericr het volgende:

[..]
De aanzegging is al gedaan via je contract. Daar kom je lastig onderuit vrees ik. Die 7% is belachelijk, dat kan je aanvechten en win je zeker.
Dus een maand van te voren melden is in dit geval vanwege clausule in het contract niet relevant. De met terugwerkende kracht vraag? Is dan ook hierdoor rechtsgeldig? Dat 7% niet klopt heb ik al kunnen vinden, maar dat wordt pas aangesneden zodra het eerste (even de laatste 4 maanden verschil voldoen) duidelijk is
Mai pben rai~!
  dinsdag 27 september 2022 @ 22:26:52 #10
24329 KNAK
ff w88,......
pi_206123976
Nu ik een beetje verder kijk is ie inderdaad gewoon aan het cashen, of probeert ie het. De verhoging doet ie inclusief het gestoffeerde. Dat moet volgens mij de kale huur zijn. Hij pakt dus ook even de gordijnen en wanden etc mee in zn berekening..

Ach ja,..
Mai pben rai~!
  dinsdag 27 september 2022 @ 22:39:12 #11
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_206124104
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 21:45 schreef Fe2O3 het volgende:
Nee zo werkt het niet ...

Huurverhoging dient een maand voor hij ingaat te worden gecommuniceerd.
Minimaal twee maanden volgens artikel 252, BW7, maar dat geldt niet bij woningen in de vrije sector. Dat artikel is daar namelijk niet op van toepassing.
pi_206124134
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 22:22 schreef KNAK het volgende:

[..]
Dus een maand van te voren melden is in dit geval vanwege clausule in het contract niet relevant. De met terugwerkende kracht vraag? Is dan ook hierdoor rechtsgeldig? Dat 7% niet klopt heb ik al kunnen vinden, maar dat wordt pas aangesneden zodra het eerste (even de laatste 4 maanden verschil voldoen) duidelijk is
In principe weet je als huurder dat de huur omhoog gaat, staat in je contract. Alleen past hij nu de regels verkeerd toe en kan je die verhoging boven de 3,3% aanvechten.

Als hij geen verbetering heeft toegepast tussentijds is er geen reden om te verhogen boven het maximum. Stoffering is niet opeens meer waard geworden in ieder geval.
pi_206124239
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 22:07 schreef KNAK het volgende:

[..]
Punten? :D. .. klinkt misschien suf,. maar.. punten? geen idee.

En ja, dat is een goede, morgen even bellen. Ik ken een huisjesmelker met 150 woningen, maar als ik door het Juridisch loket te benaderen hem met rust kan laten is dat de moeite waard.
Hoef je ook niet te weten. Die punten zijn niet van toepassing voor vrije sector.
  dinsdag 27 september 2022 @ 22:53:33 #14
24329 KNAK
ff w88,......
pi_206124257
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2022 22:41 schreef Ericr het volgende:

[..]
In principe weet je als huurder dat de huur omhoog gaat, staat in je contract. Alleen past hij nu de regels verkeerd toe en kan je die verhoging boven de 3,3% aanvechten.

Als hij geen verbetering heeft toegepast tussentijds is er geen reden om te verhogen boven het maximum. Stoffering is niet opeens meer waard geworden in ieder geval.
Die 3,3% staat echt overal waar je maar kan kijken. Vraag me af waar hij die 7% vandaan haalt.

Maar, met terugwerkende kracht de verhoging betalen is iets waar ik (met 3,3%) maar aan moet gaan toegeven, of althans, de verwachting dat ik dat moet gaan doen? Of is het te laat melden over de verhoging toch nog iets om uit te zoeken (via Juridisch Loket) de moeite waard?
Mai pben rai~!
pi_206124282
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 22:51 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hoef je ook niet te weten. Die punten zijn niet van toepassing voor vrije sector.
Wel in de eerste 6 maanden na aanvang huur. Genoeg verhuurders die verhuren boven de liberalisatiegrens terwijl het aantal punten te laag is. Dat valt dan aan te vechten bij de huurcommissie.

Maar goed nu inderdaad niet meer relevant.
pi_206124295
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 21:56 schreef KNAK het volgende:

[..]
....zal wel zelf in de shit zitten met die lijpe gasprijzen...

Voel nu al aan dat dit weer touwtrekkerij gaat worden. beetje jammer ;(
Hoezo? Betaal je een all-in huur?
  dinsdag 27 september 2022 @ 23:04:25 #17
24329 KNAK
ff w88,......
pi_206124346
Inmiddels weer iets verder. Huisbaas probeert volgens mij na 9 maanden huurovereenkomst al te indexeren, iets wat pas na een jaar mag. Vandaar die 7% (denk ik). Vraag me af of dat mag. Morgen huurcommissie maar raadplegen want dit is allemaal erg bijzonder.
Mai pben rai~!
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 september 2022 @ 23:40:34 #18
414785 sirdanilot
pi_206124719
Er zat meer dan 12 maanden tussen de vorige huurverhogingen
Kondigt uw verhuurder de huurverhoging te laat aan? Dus niet voor 1 juli? Dan moet deze de huurverhoging uitstellen tot 1 september.
Hierna mag de huur weer omhoog op 1 juli. Tussen de 2 vorige huurverhogingen zaten namelijk meer dan 12 maanden.


Maar ook, tegenstrijdig:


Huurverhoging bekendmaken
Woont u in een sociale huurwoning? Dan moet uw verhuurder de huurverhoging vooraf aan u laten weten. Dat moet hij van tevoren doen. En wel minimaal 2 maanden van tevoren. De aankondiging moet u via een brief krijgen.

Voor een vrijesectorwoning geldt geen vaste periode. De huur gaat automatisch omhoog zoals afgesproken in het contract. U hoeft geen hogere huurverhoging te betalen dan het maximum. Ook al is dat afgesproken in het huurcontract.

Regels voor voorstel huurverhoging
In het voorstel voor huurverhoging moet het volgende staan.

De oude en de nieuwe (kale) huur.
De hoogte van de huurverhoging.
Een inkomensindicatie van de Belastingdienst. De verhuurder stuurt die indicatie mee als deze uw huur verhoogt om uw inkomen.
De dag waarop de huurverhoging ingaat.
De manier waarop u bezwaar maakt.


Het is dus niet zo klaar als een klontje maar ik zou zeggen dat de huurverhoging te laat is aangekondigd. Ik zou naar het juridisch loket gaan.

https://www.rijksoverheid(...)or-een-huurverhoging
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_206125011
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 23:40 schreef sirdanilot het volgende:
Er zat meer dan 12 maanden tussen de vorige huurverhogingen
Kondigt uw verhuurder de huurverhoging te laat aan? Dus niet voor 1 juli? Dan moet deze de huurverhoging uitstellen tot 1 september.
Hierna mag de huur weer omhoog op 1 juli. Tussen de 2 vorige huurverhogingen zaten namelijk meer dan 12 maanden.

Dit gaat over sociale huurwoningen.
pi_206125272
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 23:04 schreef KNAK het volgende:
Inmiddels weer iets verder. Huisbaas probeert volgens mij na 9 maanden huurovereenkomst al te indexeren, iets wat pas na een jaar mag. Vandaar die 7% (denk ik). Vraag me af of dat mag. Morgen huurcommissie maar raadplegen want dit is allemaal erg bijzonder.
Volgens mij mag het wel al eerder, maar wel maximaal één keer per 12 maanden. Dus als hij nu in juni heeft verhoogd, is dat volgend jaar weer het geval.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206125683
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2022 21:43 schreef KNAK het volgende:
Gegroet,

Alvorens ik aan andere touwtjes ga trekken ben ik toch wel even benieuwd of iemand hier op basis van ervaring/kennis weet of het volgende gedaan mag worden;

TS huurt woning van huisbaas. In contract staat dat huurverhoging in juni op voorstel per 1 juni '22 ingezet kan worden. TS krijgt nu (inmiddels eind september) bericht dat er verhoging heeft plaatsgevonden, en dat deze per juni is ingegaan, en of TS deze met terugwerkende kracht voldaan kan worden. Maar door omstandigheden is dit niet eerder gecommuniceerd en daar krijgt TS dan ook de nodige excuusjes voor.
Dus uit het niets een x-bedrag bovenop de gestegen huur erbij, en dit zonder verdere eerdere communicatie over de stijging los van dat wat in het contract staat dat de verhoging kan gebeuren.

Kan een huurbaas dit met terugwerkende kracht eisen? Of is ie nu te laat om dit nog te vragen? of maakt dat gezien het contract niet uit wanneer ie er om vraagt?
Houd er wel ff rekening mee dat je huurcontract niet verlengd kan worden als je dit gevecht aangaat. Tenzij je vanaf het begin een vast contract had
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')