abonnement Unibet Coolblue
pi_206110712
Nu ja, ik denk dat mijn zoon het laatste woord heeft, waar die naartoe wil, maar waar moeten wij op letten?

Op zich is het denk ik goed georganiseerd hier, binnenkort starten de open lesmiddagen, vanuit school gaan ze bij de middelbare scholen in de buurt kijken, er zijn open dagen (hopelijk)...

Maar het voorlopige advies zit ertussenin: vmbo tl/ havo...dus zijn er verschillende mogelijkheden en voor welke richting kies je later? Bij de ene school zit hij daarmee aan de onderkant bij de andere aan de bovenkant...

Wie heeft tips en trucs??

Voor nu heb ik hem bij verschillende open leesmiddagen aangemeld, gewoon om te kijken, wij weten nog niet op welk niveau hij uiteindelijk uitkomt.

Ik denk wel meer de technische of commerciële kant op, maar ook even kijken bij tweetalig onderwijs en een afdeling waar ze zelfstandiger aan het werk moeten.

Zelfs heeft hij niet echt een idee, wat hij wil worden.

Volgens mij wordt hier niet geloot.

Het stomme is dat het niet echt "leeft" in de ouderapp, ook weet hij maar van enkele kinderen, welk voorlopig advies ze hebben. De meeste hebben grote broers en zussen, dan is het misschien ook niets nieuws meer...

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 26-09-2022 18:32:50 ]
pi_206110721
Degene die het meest dichtbij is
I wanna go back with a club and attack
I wanna take to my guns and break you
pi_206110786


[ Bericht 100% gewijzigd door MaJo op 26-09-2022 23:34:38 (Hi ha ho, doe maar even niet ) ]
pi_206111103
Als het niveau nog niet helemaal duidelijk is zou ik kijken naar een school met combinatie klassen, eventueel met 2 brugjaren.

Ga eens bij scholen kijken buiten de open dagen om. Met open dagen ziet het er allemaal gelikt uit.

Kies niet voor een school waar vriendjes naartoe gaan.
Wil hij hetzelfde type onderwijs of juist een heel ander..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_206111213
quote:
10s.gif Op maandag 26 september 2022 17:47 schreef Solotovski het volgende:
Degene die het meest dichtbij is
Echt niet hoor.. daar moet je ook zeker niet naar kijken. Jongste kon naar een school op 5 tot 10 minuten fietsen. Ze vond het er verschrikkelijk. Ze fietst nu 20 tot 25 minuten naar een school die ze veel leuker vindt.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_206111449
Wij hebben een flink aantal open dagen bezocht met dochter. In groep 7 al, omdat ze heel graag wilde.

Natuurlijk moet je kijken naar dingen die belangrijk zijn: niveau, (meerdere) combinatiebrugklas(sen), tweetalig, techniek, dingen die een school zelf aanprijst als iets wat ze bijzonder maakt (techniek, cultuur, sport, etc.).

Uiteindelijk, is onze ervaring, is de keuze een gevoelsmatige. Er was één school waar onze dochter tijdens de open dag naar binnen liep en waar we haar zagen veranderen in een beginnende brugpieper. Ze liep er rond alsof ze er thuishoorde en het voelde voor haar gewoon goed. Die school heeft ze ook gekozen.
Op de andere scholen liep er echt z'n groep 7 meisje, jong, schuchter, klein. Op deze school niet.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206111508
quote:
1s.gif Op maandag 26 september 2022 17:46 schreef Zana het volgende:


Zelfs heeft hij niet echt een idee, wat hij wil worden.

Welk kind weet dat wel?
pi_206112107
quote:
10s.gif Op maandag 26 september 2022 17:47 schreef Solotovski het volgende:
Degene die het meest dichtbij is
Daar neigt mijn zoon ook naar, maar 6 km fietsen verderop is ook nog een school met breed aanbod. Ik wil in elk geval dat hij daar gaat kijken...
pi_206112336
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 19:04 schreef 111210 het volgende:

[..]
Welk kind weet dat wel?
Soms heb je dat dat bijvoorbeeld een ouder een beroep of eigen bedrijf heeft en het kind ook die richting gaat.

Wat ik bijvoorbeeld niet zo goed begrijp is waarom de meeste een sport- of theater/ kunstklas hebben. Ik snap wel dat dit "leuk" is, maar ik zie zoiets voor ernaast niet als echte vakken, maar ik kom ook uit een heel ander schoolsysteem.
pi_206112470
Hoe makkelijk kunnen ze eigenlijk binnen een school nog wisselen, gaat dat makkelijk of moeilijk?
En stel het advies blijft zo kies je dan eerder voor het hogere of lagere niveau?
En een christelijke school, wat merk je daarvan in het dagelijkse leven?
pi_206113043
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 20:08 schreef Zana het volgende:
Hoe makkelijk kunnen ze eigenlijk binnen een school nog wisselen, gaat dat makkelijk of moeilijk?
En stel het advies blijft zo kies je dan eerder voor het hogere of lagere niveau?
En een christelijke school, wat merk je daarvan in het dagelijkse leven?
Hoe bedoel je wisselen?
Als je naar een havo klas gaat en je moet terug naar vmbo OF andersom, en dat kan binnen de school, dan is daar geen probleem.

Advies krijg je van school. Het blijft een advies. Maar met een vmbo advies kan je niet naar een havo klas. Wel een vmbo/havo klas.

Dochter zit op christelijk VO.. tja ze lezen soms uit de bijbel, starten de dag met iets, ze hebben godsdienst.. je wordt er echt niet slechter van
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_206114384
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 20:01 schreef Zana het volgende:

[..]
Soms heb je dat dat bijvoorbeeld een ouder een beroep of eigen bedrijf heeft en het kind ook die richting gaat.

Wat ik bijvoorbeeld niet zo goed begrijp is waarom de meeste een sport- of theater/ kunstklas hebben. Ik snap wel dat dit "leuk" is, maar ik zie zoiets voor ernaast niet als echte vakken, maar ik kom ook uit een heel ander schoolsysteem.
Wist niet eens dat dat bestond, snap dan wel dat we personeels tekorten hebben met dit soort pret lessen.

Wij konden kiezen uit techniek, economie en zorg op de Mavo/Vmbo 20 jaar geleden.

Enige verschil onderling waren de vakken die je koos.
pi_206114657
Zoon heeft hier zijn (voorlopige?) keuze gemaakt voor de school het dichtstbij. Vorig jaar (groep 7) wel naar een open dag geweest van een andere school iets van 6/7 km verderop. Omdat ik wel wil dat hij meerdere scholen bekijkt omdat het toch iets is waar hij nog 6 jaar rond loopt. En dat hij dus niet alleen moet kijken naar de fietsafstand.
En ook moet kijkende wat hij wil. Op de twee scholen wat verder weg bieden ze bijvoorbeeld tto aan waarvan ik denk dat dat echt iets voor hem is. Bij de school in het dorp hebben ze dat niet. (Wel anglia, maar ook weer andere stromingen).

Maar goed de school hier in het dorp hebben we de open dag nog niet van gehad, die ging vorig jaar niet door ivm Corona. En ook een andere school op fietsafstand was de open dag niet van doorgegaan. Maar daar twijfelen man en ik sowieso nog over om daar nog te gaan kijken.

Ook gaan de kinderen op de eerste twee genoemde scholen nog een dag meelopen en proeflessen volgen.

Ik denk dat hij daarna zelf een goede keuze kan maken.
Ik denk dat dat ook het belangrijkste is dat hij die zelf maakt. Zeker als je als ouder positief tegenover de verschillende opties staat. Als je ergens een minder goed gevoel bij hebt kun je dat vaak wel bespreekbaar maken.
pi_206116192
Hier eentje in de 4e klas en groep 8. Bij de oudste kregen we begin groep 8 een magazine met alle scholen uit de stad. Daar zijn we op gaan schiften; te ver weg, verkeerde niveau's, te gelovig, verhalen van andere ouders etc. Er bleven een stuk of 3 over die serieus wat leken.

Bij degene die juf aanraadde een proefmiddag gedaan, dat was oke, maar niet geweldig.
Bij eentje zijn we naar een infoavond gegaan. Na 15 minuten rondlopen zei zoon dat hij zich er niet lekker bij voelde. En dat is toch wel belangrijk.
Nr3 zijn we eerst naar een infoavond geweest. Daarna 2 keer een lesmiddag van 2 verschillende trajecten. Het traject technasium was prima. Het traject media was een hit. Op die school zit hij nog steeds en zit er echt op zijn plek.

Die trajecten zijn 5 uur per week extra. En er gaat afhankelijk van het traject een stuk of 2 uren af (geen tekenen voor de crea-trajecten, geen gewone gym voor het sport-traject, geen gewoon Engels voor het Engelse traject). Regulier kon ook, maar oudste had het die extra uren erwel voor over.

Jongste zijn we vorig jaar bij 1 infoavond geweest. Dat is een school die ook aardig past bij zijn school-problematiek. Hij heeft daardoor wat minder keuze dan oudste. We gaan in het najaar nog wel wat info avonden af en een proefles doen bij deze school.

Jongste zou op school van de oudste waarschijnlijk vastlopen. Oudste was op de school die we voor jongste op het oog hebben niet zo happy geworden.
pi_206116321
Ik zou gewoon gaan kijken, sfeer proeven. Vaak kan je dan al wel wat afstrepen.

Mijn kinderen zitten op een christelijke school, ze hebben godsdienst godsdienst/levensbeschouwing heet het nu geloof ik, is heel breed en gaat niet puur over het christendom.
Prima om zoiets mee te krijgen in mijn optiek.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_206142349
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2022 20:01 schreef Zana het volgende:

[..]
Soms heb je dat dat bijvoorbeeld een ouder een beroep of eigen bedrijf heeft en het kind ook die richting gaat. Ik

Wat ik bijvoorbeeld niet zo goed begrijp is waarom de meeste een sport- of theater/ kunstklas hebben. Ik snap wel dat dit "leuk" is, maar ik zie zoiets voor ernaast niet als echte vakken, maar ik kom ook uit een heel ander schoolsysteem.
Maar die echte vakken heb je toch al in het curriculum? Wat zou meer wiskunde bijvoorbeeld opleveren? Ik vind die extra vakken juist heel aantrekkelijk.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_206620053
Nu, wij zijn al weer wat verder in het proces. Op school een ouderavond gehad met informatie over de mogelijkheden in onze stad en omgeving. Een collega van mijn partner staat voor dezelfde uitdaging alleen dan in een grote stad...daar kan het kind uit 16 scholen kiezen.

Inmiddels heeft mijn zoon ook 2 open lesmiddagen bij verschillende scholen bezocht en waren ze vandaag met de hele klas op schoolbezoek bij de eerste van drie scholen.

Volgende week volgen de gesprekken met het voorlopig advies op school. Ben benieuwd of er nog iets is veranderd tegenover eind vorig schooljaar. (Bij ons krijgen ze geen cijfers en wij tasten weer een beetje in het donker.)

Groep 8 is toch een periode van langzaam afscheid nemen en toewerken naar een nieuw begin. Weemoedig, omdat je dingen moet achterlaten, maar ook spannend om je eigen nieuwe weg te kiezen.
Toch lijken ouders en kinderen uit de klas er verschillend mee om te gaan. De ouderavond was niet echt denderend bezocht. Misschien omdat er al oudere broers en zussen zijn in de familie die de keuze al eerder moesten maken of misschien laat het schooladvies ook maar één school toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zana op 10-11-2022 00:26:13 ]
pi_206622412
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2022 16:54 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Maar die echte vakken heb je toch al in het curriculum? Wat zou meer wiskunde bijvoorbeeld opleveren? Ik vind die extra vakken juist heel aantrekkelijk.

Ja, precies. Ik ben er ook niet per se voorstander van, als in: ik zou er zelf never nooit voor kiezen, maar dramalessen bijvoorbeeld kunnen je kind weer helpen met allerlei levenslessen: "hoe ga je om met...." Of omgaan met onzekerheid.

Of een sportklas bijvoorbeeld. Onze zoon blinkt uit in voetbal, daar had school hem vele malen beter in kunnen begeleiden dan dat ik dat kan, als hij op zo'n school had gezeten. Niet dat hij nou per se bij Ajax (integendeel, jammer genoeg :D ) terecht had gekund, maar zij hadden hem veel beter kunnen begeleiden dan wel motiveren.

Het zijn echt niet alleen maar pretlessen, maar juist aanvullingen op.
pi_206623387
Ik vind www.scholenopdekaart.nl een goede website. Waar wij op letten:

- Schoolprestaties, zoals onderwijskwaliteit en resultaten (bijv. eindexamenresultaten) waar de Inspectie over rapporteert
- Tevredenheid van ouders en leerlingen
- Reisafstand en reistijd
- Vakken
- Groepsgrootte
- Of diverse niveaus bij elkaar in een klas/op school zitten
- Leermaterialen (bijv. boeken versus digitaal materiaal, en zelf ontwikkeld vs. afgenomen)
- Schooltijden
- Keuze-uren
- Wijze waarop aandacht wordt besteed aan digitalisering
- Mogelijkheden voor verrijking, bijv. profielen, technasium, tweetalig onderwijs, extra vakken, extracurriculaire activiteiten
- Schoolgebouw en de wijze waarop lokalen zijn ingericht (leerpleinen bijv.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 14 november 2022 @ 11:04:42 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_206670647
De begeleidingsmogelijkheden
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_206670690
quote:
7s.gif Op maandag 14 november 2022 11:04 schreef Troel het volgende:
De begeleidingsmogelijkheden
En dan het liefst de praktijkervaring van anderen. En niet het mooie plan op papier van school ;)
  maandag 14 november 2022 @ 12:07:04 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_206671587
Hij weet al tijden naar welke middelbare school hij wil en onderweg naar school fietst hij er af en toe een rondje omheen O+

Als het die niet wordt dan wordt het de dichtstbijzijnde middelbare, maar ik verwacht dat hij volgend jaar gewoon op de school zit waar hij naartoe wil.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_206727934
Gisteren voorlopig adviesgesprek gehad en de juffen tenderen nu naar puur HAVO, weet niet of ze altijd proberen uiteindelijk geen dubbeladvies te geven.

Dat grenst de scholen ook weer wat in, maar wij hebben toch besloten om ook nog de infoavonden van scholen te bezoeken die met dit advies minder waarschijnlijk zijn. Gewoon om een volledig beeld te krijgen en omdat het sowieso al in de planning stond.

Stiekem heeft hij misschien zijn keuze voor een school al gemaakt. Kijken of de citotoetsen het advies ook bevestigen. De eindtoets heeft, zoals ik begrepen heb, geen (negatieve) invloed meer.

Trouwens, wij moesten weer het advies tekenen, maar kregen in tegenstelling tot de laatste keer (voor de zomervakantie) geen kopie mee.

Volgende week gaan ze met de hele klas naar twee andere scholen op bezoek, is er weer een masterklas, waarvoor hij ingeschreven staat, en zijn twee open informatieavonden. Hopen dat wij dan voor de kerst een goed beeld hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')