abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Spellchecker vrijdag 23 september 2022 @ 22:28:01 #1
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_206081504
Ik heb laatst caramel gemaakt volgens dit recept: snelle caramel

quote:
INGREDIËNTEN
1 blikje gecondenseerde melk
60 gram ongezouten roomboter
4 el donkerbruine basterdsuiker

INSTRUCTIES
Smelt de boter in een pannetje, als dit helemaal gesmolten is voeg je de suiker toe. Roer dit snel door elkaar.
Voeg dan de gecondenseerde melk toe.
Roer met een garde tot het mengsel een egale kleur heeft.
Blijf roeren tot het mengsel begint te koken. Dan begint het pas wat dikker te worden.
Blijf constant roeren in je karamel. Hier zie je dat het al iets dikker begint te worden.
Je keuken ruikt nu al heerlijk naar karamel, maar nog even geduld en goed blijven roeren.
Op bovenstaande foto is de karamel dik genoeg. Ik gebruik hem dan als vulling in een taart. Als je de karamel ergens overheen wilt gieten kun je beter het vuur iets eerder uit zetten.
Kijk goed uit met de karamel, deze is ontzettend heet. Niet eigenwijs willen proeven of hij net zo lekker is als hij ruikt, dat vinden je vingers en/of tong niet leuk (geloof mij maar). Even geduld tot hij wat is afgekoeld en dan kun je rustig proeven van de karamel die nog aan je garde zit.

BEWAREN
Dit is niet echt een karamel om daarna te bewaren, maar meer om direct in een recept te gebruiken. Hij hardt namelijk uit. Je kunt wel een een bakje wat bewaren, maar dan zul je het weer op moeten warmen om het smeerbaar te maken.
Ik heb de caramel in een ovenschaal gegoten en af laten koelen.
Het leverde een stevige dikke plak op van 18 x 12 cm.

Ik heb daar regelmatig een stukje afgesneden/-gehakt om van te snoepen. Heerlijk!
Er zat nog wel een beetje de smaak aan van die gecondenseerde melk, niet de caramelsmaak die je proeft bij caramels die je koopt in de winkel. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Wie heeft ook weleens caramel gemaakt om van te snoepen? Met andere smaakjes of nootjes of chocola?
En dan in vormpjes? Of in blokjes gesneden voordat het helemaal uitgehard was?

[ Bericht 2% gewijzigd door maily op 23-09-2022 22:45:09 ]
pi_206081715
Ik heb een aantal keren fudge gemaakt, ook met gecondenseerde melk. Was ook heerlijk om te snoepen.

Wat ik nog we eens wil, is juist harde caramelsnoepjes maken. Zoals Werther’s echte.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Spellchecker vrijdag 7 oktober 2022 @ 22:23:05 #4
197773 crew  maily
pi_206241443
Nieuwe poging:

Zelfde snelle caramel (recept in OP)

Op de bodem van de beboterde ovenschaal gehakte ongezouten amandelen, cashewnoten, pinda's en hazelnoten

Daaroverheen een laagje gehakte melkchocola

Daaroverheen de caramel

Het eindresultaat :9 :Y)

*Note to self; volgende keer bakpapier in de vorm doen, óf de laagjes er andersom in doen .....
pi_206272128
Je kan ook brigadeiros maken. Dan maak je het caramel recept maar dan met wat cacao erin.
Af laten koelen en met beboterde handen balletjes ervan draaien.
Vervolgens rol je de caramel balletjes door hagelslag, of geraspte cocos, of fijngehakte nootjes, disco dip etc.
  maandag 10 oktober 2022 @ 12:54:23 #6
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206274243
Ik kan die gecondenseerde melk dus nergens vinden, ik wilde laatst iets bakken waar dat in moest.
Niet bij de AH, niet bij de Jumbo, niet bij de Aldi.... waar koop je dat?
  Spellchecker maandag 10 oktober 2022 @ 12:56:51 #7
197773 crew  maily
pi_206274283
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:54 schreef herverwijderd het volgende:
Ik kan die gecondenseerde melk dus nergens vinden, ik wilde laatst iets bakken waar dat in moest.
Alle supermarkten hebben het; ik vind het bij de appie bij de kokosmelk enzo, bij de oosterse ingrediënten.
Succes!
  maandag 10 oktober 2022 @ 12:57:29 #8
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_206274290
quote:
1s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:56 schreef maily het volgende:

[..]
Alle supermarkten hebben het; ik vind het bij de appie bij de kokosmelk enzo, bij de oosterse ingrediënten.
Succes!
Hmm, dan ga ik daar eens zoeken, dank je wel.
pi_206274318
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2022 12:54 schreef herverwijderd het volgende:
quote:
Bij de houdbare melk of koffiemelk in de buurt (Jumbo en AH). En anders bij de meer exotische maaltijdcomponenten (chinees, surinaams enz).
Het is niet altijd even gemakkelijk te vinden en duidelijk waar je het moet zoeken, maar ik heb het inderdaad in verschillende supermarkten bij de exotische maaltijdcomponenten gevonden. Niet bij de houdbare melk, in ieder geval.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_206274914
Stuur maar op :9~
  zondag 16 oktober 2022 @ 18:22:11 #11
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_206342626
Oh jummie!! Dat moet ik ook eens maken!
Dat gaan ze hier thuis zéker lekker vinden.

Ben geen zoetekauw, maar voor caramel maak ik graag een uitzondering.
(Un)masking for the greater good.
  zondag 16 oktober 2022 @ 18:43:51 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206342936
Ik maak altijd karamel als volgt:

Suiker
Water erbij
Al roerend aan de kook brengen
Als het kookt, niet meer roeren maar alleen aan de pan schudden (laag vuurtje)
Na een tijdje verdampt het water en dan wordt het bruin

En ik gebruik altijd dit recept voor toffeesaus:

TOFFEESAUS
100 gram ongezouten roomboter
200 gram donkerbruine basterdsuiker
1 el pannenkoekenstroop
150 ml slagroom ongeklopt

Verhit boter, suiker en stroop in een pannetje tot de suikerkorrels zijn opgelost.
Voeg dan de slagroom toe. Blijf enkele minuten roeren tot de saus wat begint in te dikken.
Je wilt dat de saus niet te dik wordt in de pan, want tijdens het afkoelen zal deze saus nog verder indikken. Hoe langer je kookt, hoe dikker en harder de saus uiteindelijk is.
Resistance is futile.
pi_206343468
Op zich iets anders maar toch vergelijkbaar, ik heb wel eens butterscotch saus gemaakt, dat is met gekarameliseerde bruine suiker, room, boter en best wat zout. Nu is salted caramel wel een enorm platgetreden pad, maar deze saus is wel gevaarlijk lekker, als in, je blijft er van snoepen.
  maandag 17 oktober 2022 @ 15:22:59 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_206352921
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2022 19:19 schreef Farenji het volgende:
Op zich iets anders maar toch vergelijkbaar, ik heb wel eens butterscotch saus gemaakt, dat is met gekarameliseerde bruine suiker, room, boter en best wat zout. Nu is salted caramel wel een enorm platgetreden pad, maar deze saus is wel gevaarlijk lekker, als in, je blijft er van snoepen.
Da's juist wat het zo lekker maakt: die combinatie met zout.
Caramel & zout is een heerlijke combinatie. Ook bij chocolade :@
(Un)masking for the greater good.
pi_206977059
Die met nootjes lijkt mij lekker.
Thanks voor de tip!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')