abonnement bol.com Coolblue
  Spellchecker vrijdag 23 september 2022 @ 22:28:01 #1
197773 crew  maily
mevrouwtje oeps
pi_206081504
Ik heb laatst caramel gemaakt volgens dit recept: snelle caramel

quote:
INGREDINTEN
1 blikje gecondenseerde melk
60 gram ongezouten roomboter
4 el donkerbruine basterdsuiker

INSTRUCTIES
Smelt de boter in een pannetje, als dit helemaal gesmolten is voeg je de suiker toe. Roer dit snel door elkaar.
Voeg dan de gecondenseerde melk toe.
Roer met een garde tot het mengsel een egale kleur heeft.
Blijf roeren tot het mengsel begint te koken. Dan begint het pas wat dikker te worden.
Blijf constant roeren in je karamel. Hier zie je dat het al iets dikker begint te worden.
Je keuken ruikt nu al heerlijk naar karamel, maar nog even geduld en goed blijven roeren.
Op bovenstaande foto is de karamel dik genoeg. Ik gebruik hem dan als vulling in een taart. Als je de karamel ergens overheen wilt gieten kun je beter het vuur iets eerder uit zetten.
Kijk goed uit met de karamel, deze is ontzettend heet. Niet eigenwijs willen proeven of hij net zo lekker is als hij ruikt, dat vinden je vingers en/of tong niet leuk (geloof mij maar). Even geduld tot hij wat is afgekoeld en dan kun je rustig proeven van de karamel die nog aan je garde zit.

BEWAREN
Dit is niet echt een karamel om daarna te bewaren, maar meer om direct in een recept te gebruiken. Hij hardt namelijk uit. Je kunt wel een een bakje wat bewaren, maar dan zul je het weer op moeten warmen om het smeerbaar te maken.
Ik heb de caramel in een ovenschaal gegoten en af laten koelen.
Het leverde een stevige dikke plak op van 18 x 12 cm.

Ik heb daar regelmatig een stukje afgesneden/-gehakt om van te snoepen. Heerlijk!
Er zat nog wel een beetje de smaak aan van die gecondenseerde melk, niet de caramelsmaak die je proeft bij caramels die je koopt in de winkel. Maar dat mocht de pret niet drukken.

Wie heeft ook weleens caramel gemaakt om van te snoepen? Met andere smaakjes of nootjes of chocola?
En dan in vormpjes? Of in blokjes gesneden voordat het helemaal uitgehard was?

[ Bericht 2% gewijzigd door maily op 23-09-2022 22:45:09 ]
pi_206081655
Staat zeker nog eens op het programma ;)
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_206081715
Ik heb een aantal keren fudge gemaakt, ook met gecondenseerde melk. Was ook heerlijk om te snoepen.

Wat ik nog we eens wil, is juist harde caramelsnoepjes maken. Zoals Werther’s echte.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')