abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:37:18 #176
475804 1inamelon
Je mag wel meloentje zeggen
pi_206401753
Oh ik dacht ook al dat mijn bijna-peuter kleurenblind was :D hier is alles wat rood is “glün”. Ik moet volgende week toevallig toch naar de kinderarts, dan zal ik het eens vragen.
  vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:09:54 #177
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_206402839
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2022 18:37 schreef 1inamelon het volgende:
Oh ik dacht ook al dat mijn bijna-peuter kleurenblind was :D hier is alles wat rood is “glün”. Ik moet volgende week toevallig toch naar de kinderarts, dan zal ik het eens vragen.
Mijn vijfjarige haalt nog steeds rood en groen door elkaar, terwijl hij het best weet. En kleuren gingen als peuter sowieso nog vaker fout dan goed. Typisch zoiets dat echt vanzelf wel komt (bij de meesten).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_206402970
Ieder kindje zijn tempo ja!

Onze peuter kent al zeker een half jaar alle kleuren. In de registratie van de opvang stond kent alle kleuren, knap! Alleen grijs noemt ze wit. Ze gaat al haar hele leven zo snel.
Vandaag wilde ze geen luier aan en heeft ze alle plasjes op de wc gedaan. :o. Zelfs met de auto naar dansles van grote zus en de speeltuin was geen probleem met voor en na een plasje.
Ben benieuwd hoe dat met poepen gaat, dat heeft ze vandaag niet gedaan.
Eens zien of dit eenmalig was, maar ik ga het wel proberen door te zetten nu. :D
pi_206403234
Wat goed nolita!

Kleurenblindheid zit hier in de familie dus vandaar dat er nu al op gehandeld word.
Vincent kent de kleuren heel goed. Die benoemt ze op volgorde van de regenboog.
  zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:23:49 #180
319308 Tink89
To live is to dance
pi_206406900
Goed bezig Nolita! Jouw kleintje is heul zo klein niet meer.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_206423762
Is kleuren herkennen dan zo bijzonder? C. kon dat al correct voor zijn tweede verjaardag terwijl hij juist vaak laat is met zijn ontwikkelingen..

Wat goed van de kleine meid Nolita!

Iets anders: hebben jullie peuters al een tablet en zo ja, welke? Zo nee, wat is een goede leeftijd? Hij mist hem nu nog niet hoor, maar geven we hem vast en tablet voor zijn derde verjaardag of pas met zijn vierde? Halverwege het jaar zomaar geven vind ik wel een heel duur extraatje
pi_206424500
Volgens mij is het met kleuren herkennen maar net wat de interesse heeft van het kind en kan daar best wat variatie in zitten in wanneer ze dat dus kunnen.

Hier hebben de peuter en kleuter geen eigen tablet. We hadden er al 1, waar de oudste soms filmpjes op keek op vakantie enzo. Toen die software verouderde hebben we een nieuwe gekocht met een kindproof hoes, maar ik zie het nog altijd als onze tablet waar de kinderen soms iets op mogen kijken.
De 5 jarige kijkt soms een half uurtje als de jongste slaap op de zappelin app wat filmpjes.
  zondag 23 oktober 2022 @ 21:40:08 #183
149959 SQ
snelle trees
pi_206424981
Goud is de enige zonder tablet in dit huis, tot zijn eigen frustratie. Sinds kort kijkt hij erg graag filmpjes :D
De anderen hebben ergens rond de 2/3 jaar beschikking gekregen over een tablet. Maar ik moet daar wel bij zeggen dat wij 6 maanden op een zolderkamer hebben gewoond zonder tv, dus dat was pure overlevingsstrategie :')

En ik klapper sowieso met mijn oren als ik lees wat de meeste kindjes hier al kunnen hoor ;) en een kind wat voor zijn tweede verjaardag alle kleuren benoemt lijkt me niet bepaald de norm :P
disclaimer
  zondag 23 oktober 2022 @ 22:04:59 #184
319308 Tink89
To live is to dance
pi_206425539
Het scheelt ook echt per kind. Mijn oudste kon met 3,5 ongeveer ineens zonder zijwieltjes fietsen bijvoorbeeld en kan nu - over een maandje 4 - al best heel prima lezen. Maar het is onze eerste, wisten wij veel dat dat niet per se de norm is.

De jongste heeft juist sociaal veel meer bravoure. Die staat z'n mannetje, kletst tegen iedereen, gaat er gerust vandoor zonder ons. Terwijl de oudste met 1,5 van kdv wisselde en ze na 2 weken vroegen of ze eigenlijk wel ooit praatte. Drie weken later kwamen ze erachter dat ze - als ze eenmaal begonnen is - niet meer ophoudt _O-

Conclusie: allemaal prima O+
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  zondag 23 oktober 2022 @ 22:17:47 #185
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206425903
Colin kan nog steeds niet praten, hij kent ook geen kleuren ;) (we zijn heel benieuwd wat hij straks allemaal te vertellen heeft als hij eenmaal gaat kletsen). Maar hij is wel best goed in klimmen, rennen, en eikels zoeken:

Resistance is futile.
pi_206427174
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2022 20:50 schreef B.ertha het volgende:
Is kleuren herkennen dan zo bijzonder? C. kon dat al correct voor zijn tweede verjaardag terwijl hij juist vaak laat is met zijn ontwikkelingen..

Wat goed van de kleine meid Nolita!

Iets anders: hebben jullie peuters al een tablet en zo ja, welke? Zo nee, wat is een goede leeftijd? Hij mist hem nu nog niet hoor, maar geven we hem vast en tablet voor zijn derde verjaardag of pas met zijn vierde? Halverwege het jaar zomaar geven vind ik wel een heel duur extraatje
Bas gebruikt onze tablet in kindermodus heel af en toe eens. Maar hij vind het allemaal niet zo boeiend. Hij kijkt liever even als rust tv, Winnie the Pooh is een hot item hier in huis. Vooral Teigetje kan hij erg waarderen om vervolgens de dubbeldikkedwarsgestreeptesuperstrakkestuit op de bank na te willen doen. Kan ik minder waarderen :s).

Voor de opsom, kleuren gaan hier vooral goed door spelletjes spelen. Mijn eerste boomgaard, kleurentorentjes, Nijntje bonte ballonnen. Hij is nu al weken bezig met letters willen leren. Helemaal prima, van mij hoeft het niet maar hij vind het gewoon ontzettend interessant.
pi_206427208
En dan heb je ook nog verschil in leeftijd. Net 2 of bijna 4 is ook wel een aardig verschil natuurlijk.

Onze oudste kreeg met haar 4e verjaardag een eigen tablet omdat ze daar op school ook veel mee doen.
De jongens maken er nog geen actief gebruik van, kijken soms een filmpje maar leggen hem dan weer weg. Ze kunnen er wel mee over weg dus zullen daar op school niet tegenaan lopen.
pi_206428954
quote:
17s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:17 schreef Seven. het volgende:
Colin kan nog steeds niet praten, hij kent ook geen kleuren ;) (we zijn heel benieuwd wat hij straks allemaal te vertellen heeft als hij eenmaal gaat kletsen). Maar hij is wel best goed in klimmen, rennen, en eikels zoeken:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat heeft ie toch een mooie kleur haar O+.

Kleuren benoemen kan Bubbles ook niet. Fruitsoorten dan weer wel want eten is haar grootste hobby. Ze houdt ook erg van kàsh.
pi_206429232
quote:
17s.gif Op zondag 23 oktober 2022 22:17 schreef Seven. het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Prachtig kleur haar. Past ook mooi in het geheel zo O+ Praten doet A pas sinds zijn 2e verjaardag ofzo. Ervoor al wat, maar niet echt verstaanbaar. Nu gaat het steeds beter.

Kleuren leren doe ik voornamelijk via de gekleurde blokken. A vindt het machtig on te bouwen en dan benoem ik vaak de kleur blok wanneer hij er eentje pakt.

Tablet nu regelmatig met de lunch. Hij eet momenteel niet echt super en op deze manier eet hij wat stukjes brood.
  maandag 24 oktober 2022 @ 07:55:02 #190
277627 Seven.
We are Borg.
pi_206429321
Ik ging zelf iets teveel op in de cameravrouw rol tijdens de boswandeling.

Hele berg bladeren bij elkaar geschopt om een filmpje maken van blaadjes die langs Colin naar beneden vallen. Alleen mijn coördinatie is niet al te best, dus ik trapte een flinke stapel blaadjes recht in z'n gezicht :') .

En dat alles gefilmd :+ :')
Resistance is futile.
pi_206429779
Seven, je peuter O+ En dat filmpje wil ik zien _O- Zou mij ook kunnen gebeuren :')
pi_206430211
Elke peuter heeft zijn eigen interesses. Prot kon rond zijn tweede verjaardag ook al redelijk wat kleuren maar andere dingen weer niet. Ik heb al gemerk dat hij vaak in iets geinteresseerd wordt en dat wordt zijn focus. Dan gaat hij door tot hij dat kent. Eerst kleuren, toen springen en koprollen daarna cijfers en tellen.
Een tijd geleden was er een meisje op bezoek dat 4 weken ouder is. Die was al zindelijk en kan een hele tijd zitten kleuren en tekenen. Prot doet dat allemaal niet, maar die is grof motorisch een stukje verder. Ik las hier andere peuters die al letters kunnen op zijn leeftijd. Hij kan nu net zien dat er letters op een blad staan :P

Hij mag hier al een tijdje op de tablet. Is die van mijn vriend met een kinderhoes rond. Hij noemt hem nu al "mijn tablet". We blijven verbeteren maar veel zin heeft het niet :D

Leuke foto's Seven! Dat haar O+
  maandag 24 oktober 2022 @ 11:06:25 #193
319308 Tink89
To live is to dance
pi_206430763
Prul krijgt btw ook best af en toe de tablet, maar dan wel voor iets verantwoords. Dus niet filmpjes kijken, maar wel spelletjes doen.
pi_206433140
Wat is er verantwoorder aan spelletjes doen dan aan filmpjes kijken?
  maandag 24 oktober 2022 @ 14:37:10 #195
319308 Tink89
To live is to dance
pi_206433352
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:18 schreef Smart_ass het volgende:
Wat is er verantwoorder aan spelletjes doen dan aan filmpjes kijken?
Van voor de 300ste keer dezelfde aflevering paw patrol leert ze niks. Van rekenspelletjes, en spelletjes als de ballonnenreeksen en de puzzels van de Nijntje-app enzo voor mijn gevoel wel iets. Maar dat wordt ongetwijfeld anders als ze wat groter is en spelletjes niet meer per se leerzaam zijn.
pi_206433439
Mwah... Zulke kleintjes doen denk ik al genoeg wat leerzaam is op een dag, dus een afleveringetje Paw Patrol of Blaze vind ik dan weer niet zo heel erg.

Ik lees wel eens reacties van moeders waarin ze een tablet uit den boze vinden. Een dreumes/peuter moet kunnen ontdekken en daar hoort zoiets niet bij. Dan denk ik, wij zijn toch ook niet de hele dag bezig? Wij willen toch ook op een gegeven moment een momentje rust? Ik vind dat je dat de kleintjes ook mag geven.
pi_206433525
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:37 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Van voor de 300ste keer dezelfde aflevering paw patrol leert ze niks. Van rekenspelletjes, en spelletjes als de ballonnenreeksen en de puzzels van de Nijntje-app enzo voor mijn gevoel wel iets. Maar dat wordt ongetwijfeld anders als ze wat groter is en spelletjes niet meer per se leerzaam zijn.
Oke, dan ligt het er dus aan wat voor filmpjes. Er zijn natuurlijk ook educatief verantwoorde filmpjes enzo, net zoals er waarschijnlijk paw patrol spelletjes zijn zeg maar :P.

Ik denk dat ze op deze leeftijd van alles eigenlijk wel wat opsteken. Ook van paw patrol en teletubbies. Maargoed van mij hoeft ook niet alles educatief/leerzaam te zijn maar daar verschillen de meningen over natuurlijk.
  maandag 24 oktober 2022 @ 15:00:19 #198
319308 Tink89
To live is to dance
pi_206433601
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2022 14:53 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Oke, dan ligt het er dus aan wat voor filmpjes. Er zijn natuurlijk ook educatief verantwoorde filmpjes enzo, net zoals er waarschijnlijk paw patrol spelletjes zijn zeg maar :P.

Ik denk dat ze op deze leeftijd van alles eigenlijk wel wat opsteken. Ook van paw patrol en teletubbies. Maargoed van mij hoeft ook niet alles educatief/leerzaam te zijn maar daar verschillen de meningen over natuurlijk.
Tuurlijk wel en dat mag natuurlijk ook, maar een filmpje kijken doen we tijdens het koken ofzo wel op de tv. De tablet heeft hier dus echt een andere functie.
pi_206433770
Eén van mijn peuters wil heel graag op onze telefoon spelletjes spelen. En hij is daar ook echt heel goed in inmiddels :o

We hebben geen tablets in huis, maar onze oudste twee hebben een eigen (oude) telefoon. Met oudertoezicht zit er een timer op voor hoe lang ze er per dag gebruik van kunnen maken.

De peuters kijken soms een filmpje op onze tv, met computer zit daar netflix op. En dus soms op onze telefoon spelletjes. De ene dag meer dan de andere, we hebben (nog) geen vaste tijden voor de peuters.
Met grote broer en zus die wel eens op een scherm zitten, merk ik dat het bij de peuters dus al veel eerder een ding werd. M'n oudste heeft toen ze twee was pas voor het eerst überhaupt een filmpje gekeken en was dus veel groter toen er een scherm geïntroduceerd werd.

Ik denk ook: in deze maatschappij groei je nu eenmaal op met (veel) scherm, en als ze jong zijn kan ik dat nog goed begeleiden en ze wijs maken voordat ze groot genoeg zijn om op eigen houtje van alles uit te gaan spoken. Daarnaast vind ik: M'n kinderen zullen uiteindelijk nadoen wat ik voorleef. Dus zelf vermijd ik wel zoveel mogelijk scherm als ik met ze ben, om het 'goede' voorbeeld voor te leven. Maar aan het eind van de dag mag iedereen best even op een schermpje, heb ik het ook even rustig. ;)
  maandag 24 oktober 2022 @ 15:52:39 #200
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_206434113
Mijn peuter kijkt graag Paw patrol, en die komt regelmatig met nieuwe woorden aanzetten. Wij praten veel met hem en lezen voor enzo maar hij pikt daar toch weer andere dingen op.
Zoals boomstam, of ineens antwoorden met 'natuurlijk', dat soort dingen.
En hij is zo ontzettend blij als hij het ergens tegenkomt, de hele dag op de loopfiets bij de gastouder (want er staat paw patrol op), de hele week hetzelfde shirt aan en trots aan iedereen laten zien want er staat paw patrol op (en daar dus ook gesprekjes over voeren), enzovoort.
Niet heel spannend misschien maar ik denk zeker dat hij er íets van opsteekt en dat het hem buiten de tv ook veel brengt, dat hij ook ergens over wil/kan vertellen enzo.
Dus in die zin hoeft niet alles educatief te zijn om toch veel toe te voegen, denk ik.

[ Bericht 88% gewijzigd door Ceviche op 24-10-2022 15:57:50 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')