quote:
Dat zijn parasiterende kreeftjes. Alle Groenlandse haaien hebben dat en ze zijn vrijwel blind. Ze hebben hun ogen niet nodig. Ze kunnen hun prooien vinden met hun reukvermogen en net als andere haaiensoorten kunnen ze elektrische velden van prooien detecteren.
Ander interessant feit: de grootste exemplaren aangetroffen waren meer dan 7 meter lang en daarmee zelfs langer dan de grootste witte haaien die tot nu toe zijn ontdekt.
Ik zag gisteren deze docu:
Hier gaat het over het onderzoek waaruit bleek dat deze trage haai niet alleen een aaseter is maar ook een actieve jager.
Voorheen dacht ik dat ze niet bepaald intelligent zijn, met name vanwege hun langzame stofwisseling. Maar uit die docu bleek dat ik mij daar blijkbaar in vergiste:
Het gebied was heel belangrijk voor de visindustrie en de groenlandse haaien die daar voorkomen, leefden ook van die vissen. Een paar decennia terug raakte die visindustrie failliet door overvissing. De haaien gingen blijkbaar over naar een andere voedselbron: de zeehonden. Ondanks hun traagheid inspecteren ze de omgeving om erachter te komen waar de zeehonden zich bevinden.
Als het allemaal instinct zou zijn, zouden deze haaien zoiets niet kunnen.