Dat wil ik best doen, maar dan wel een schappelijke termijn. Ik denk zelf aan drie maanden. Als zij het niet binnen die tijd voor elkaar krijgen om mijn gasaansluiting te verwijderen of anderszins stop te zetten, dan vind ik niet dat ik door zou moeten blijven betalen.quote:Op dinsdag 13 september 2022 15:54 schreef Sorella het volgende:
Zolang je een gasafsluiting hebt blijf je die transmissie kosten betalen ook al gebruik je geen gas meer (heel oneerlijk)
nee, wat ze je ook wijsmakenquote:Op dinsdag 13 september 2022 15:33 schreef Claudia_x het volgende:
We hebben een warmtepomp en willen onze gasaansluiting laten verwijderen. De aanvraag daarvoor hebben we ingediend via mijnaansluiting.nl. Volgens onze energieleverancier zijn we verplicht een contract voor gas af te nemen en daar 20 euro per maand voor te betalen. Wel zouden we volgens de energieleverancier de kosten bij onze netbeheerder Liander kunnen declareren als dat heel lang duurt.
Mijn vragen:
- Zijn we inderdaad verplicht om die 20 euro per maand te betalen? Ons vaste energiecontract loopt op 1 oktober af en daarna moeten we een nieuw contract afsluiten.
er is geen verplichting.quote:- Als we daartoe verplicht zijn, wat is dan een redelijke termijn om aan Liander te geven? Ze melden overal dat er enorme wachttijden zijn, maar ze zeggen nergens hoelang het gaat duren.
Heb je daar een bron bij?quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee, wat ze je ook wijsmaken
[..]
er is geen verplichting.
mijn situatie en velen met mij.quote:
Ik weet niet hoe gevoelig mijn energieleverancier is voor het argument "dat is wat sjorsie1982 zegt".quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
mijn situatie en velen met mij.
dit is ook zo.quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:18 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zit nog even het Tweakerstopic te bestuderen. In de OP staat:
F. Je zou wettelijk verplicht zijn om een leveringscontract te hebben, zolang er nog een aansluiting in je huis is.
Dit is onzin. Het argument is vaak te berde gebracht door diverse netbeheerders, maar ze zijn er nooit in geslaagd om aan te geven waar dit dan wettelijk geregeld zou zijn. De eenvoudige wedervraag waar dit dan wettelijk is vastgelegd is genoeg om het argument om zeep te helpen. Zorg er wel voor dat je daadwerkelijk geen gas meer gebruikt, dat je dit nadrukkelijk meldt in je communicatie met de netbeheerder, en blijf ze er op wijzen dat ze op afspraak (artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB) welkom zijn de werkzaamheden te verrichten die ze nodig achten (alleen niet in jouw opdracht).
je kan niet weigeren om geen vastrecht voor gas meer te betalen want het is 1 nota. Dus die betaal je of niet. Hooguit kan je storneren en dan zelf een bedrag - gasnetbeheerkosten overmaken, maar dat is vragen om problemen.quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben lid van Vereniging Eigen Huis en kan op die manier laagdrempelig juridisch advies inwinnen. Voor de zekerheid heb ik alvast een belafspraak gemaakt over deze kwestie. Dan kan ik vragen of de stelling van Tweakers klopt en wat dan de stappen zijn om te nemen. Ik wil immers niet het risico lopen dat mijn energieleverancier me vanaf 1 oktober geen elektriciteit meer levert omdat ik weiger vastrecht voor gas te betalen.
Zonder het hele topic te hebben gelezen, mijn ervaring:quote:Op dinsdag 13 september 2022 15:33 schreef Claudia_x het volgende:
Volgens onze energieleverancier zijn we verplicht een contract voor gas af te nemen en daar 20 euro per maand voor te betalen.
is die van jou nog steeds niet verzegeld?quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zonder het hele topic te hebben gelezen, mijn ervaring:
- gaskraan dichtdraaien (en niet meer aankomen)
- energieleverancier bellen dat je je gascontract opzegt
- ATO wordt verbroken, dus ook geen contract meer met je netbeheerder
- je bent gasvrij, je betaalt niets meer, eventueel kan je nog je gasmeter laten weghalen
Op Tweakers zijn al vele tientallen die dat op die manier gedaan hebben.
Meer is het niet.
Je energieleverancier kan dwars doen maar uiteindelijk kan je een gascontract gewoon opzeggen.
Bij mij zeiden ze eerst ook dat het niet kon, toen zeiden ze dat "de gevolgen voor mijzelf zouden zijn" en na 4,5 jaar blijken er geen gevolgen
Dit hebben we gedaan en de energieleverancier zegt eenvoudigweg dat dat niet kan.quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zonder het hele topic te hebben gelezen, mijn ervaring:
- gaskraan dichtdraaien (en niet meer aankomen)
- energieleverancier bellen dat je je gascontract opzegt
Zo ver komen we dus niet.quote:- ATO wordt verbroken, dus ook geen contract meer met je netbeheerder
- je bent gasvrij, je betaalt niets meer, eventueel kan je nog je gasmeter laten weghalen
Nee. Sinds begin 2019 niets meer gehoord van Stedin.quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
is die van jou nog steeds niet verzegeld?
Dat kan dus wel, ben het levende bewijs (en heb ook gewoon de procedure doorlopen zoals op Tweakers werd aangegeven).quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit hebben we gedaan en de energieleverancier zegt eenvoudigweg dat dat niet kan.
Nee, dat heb ik door...quote:[..]
Zo ver komen we dus niet.
quote:Paragraaf 1.1. Begripsbepalingen
Artikel 1o
afnemer: een persoon met een aansluiting op een gastransportnet;
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011440/2022-08-01quote:Paragraaf 5.3a. Consumentenbescherming
Artikel 52b
Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen.
Je hoeft niks uit te leggen. Gewoon opzeggen. Ik krijg het idee dat je van alles uitlegt tijdens het opzeggen. Niet nodig.quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit hebben we gedaan en de energieleverancier zegt eenvoudigweg dat dat niet kan.
[..]
Zo ver komen we dus niet.
Overstappen op een andere leverancier bij wie ik geen trouwe klant ben kost me waarschijnlijk meer geld omdat ik dan hogere variabele tarieven ga betalen. Ik heb er dus belang bij om het met mijn huidige leverancier goed te regelen.quote:Op dinsdag 13 september 2022 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat kan dus wel, ben het levende bewijs (en heb ook gewoon de procedure doorlopen zoals op Tweakers werd aangegeven).
Je energieleverancier is hier verder ook geen partij in: je kan altijd weg bij je leverancier (eventueel met boete als je een lopend contract hebt) en ze hebben zich er niet mee te bemoeien verder. Of je nu overstapt of opzegt: in beide gevallen heb je geen contract meer met ze.
Maar dan betaal ik neem ik aan ook geld?quote:Op dinsdag 13 september 2022 17:03 schreef Leandra het volgende:
Ik zou in dit geval voor de Sjorsie1982-route gaan: tijdelijke afsluiting voor 12 maanden en in die periode de definitieve afsluiting regelen.
Vooral vanwege de snelheid van die route.
Ik heb geprobeerd de netbeheerder te bellen, maar die heeft een telefonische storing.quote:Het is drama bij de netbeheerders, bij ons ging het om de aansluiting, maar zowel de bouw-aansluiting als de definitieve aansluiting elektra en water hebben veel langer op zich laten wachten dan de voorgeschreven 18 weken.
Ons hele huis is gebouwd op een aggregaat en water van de buren (en van die kuub voorraad vaten die de aannemer af en toe verwisselde).
Neu, ik heb niks uitgelegd. En feitelijk heb ik niet opgezegd bij de energieleverancier maar heb ik een vraag gesteld over hoe dat per 1 oktober gaat. Ik kan dus prima jullie advies volgen en gewoon opzeggen.quote:Op dinsdag 13 september 2022 17:24 schreef tanteklara het volgende:
[..]
Je hoeft niks uit te leggen. Gewoon opzeggen. Ik krijg het idee dat je van alles uitlegt tijdens het opzeggen. Niet nodig.
Je energieleverancier liegt en handelt in strijd met hun eigen algemene voorwaarden, de Nederlandse wetgeving en Europese wetgeving. Welke bagger maatschappij is het dit keer die klakkeloos de leugens overneemt die door de netbeheerders zijn ingefluisterd?quote:Op dinsdag 13 september 2022 16:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit hebben we gedaan en de energieleverancier zegt eenvoudigweg dat dat niet kan.
[..]
Zo ver komen we dus niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |